Coops senaste reklamfilm, "Kinesiskt fläsk med poppat ris", anklagas för att vara en "uppvisning i rasism".
Orden kommer från den brottsdömde AFA-veteranen Tobias Hübinette, som även grundade vänsterextrema Expo på 90-talet.
I filmen syns Lotta Lundgren från "Historieätarna" hacka mat samtidigt som hon är iklädd asiatiska kläder.
Enligt Hübinette handlar detta om en rasistisk "gulinghumor", där Lundgren, likt många andra svenska skådespelare och artister enligt honom "sminkat sig till en asiat och iscensatt rasstereotypen av den så kallade 'gulingen'", skriver han på vänsterbloggen Nyheter24.
Hübinette menar att detta är en "folkkär" rasism hos svenska folket, vilket han tycker är motsägelsefullt bland annat eftersom svenskar adopterat fler asiatiska barn än något annat folk.
Men på Coop anser man sig inte hålla på med rasism. Så här skriver matkedjan i ett svar på Facebook:
"Hej, vår tanke med matfilmerna med Lotta är att skapa matglädje och visa att god mat kan vara billig. I veckans film vill vi skicka en blinkning till filmmaneret i gamla kung-fu-actionfilmer, inget annat. Om det kan uppfattas på något annat sätt ber vi om ursäkt. Tack för era kommentarer - vi tar dem till oss."
Tobias Hübinette tolkar detta som att företaget försvarar rasismen "med näbbar och klor".
Men på Nyheter24:s hemsida är det hela 90 procent av läsarna som inte håller med honom i det han skriver. Han verkar alltså vara ganska ensam om att se detta som rasistisk "gulinghumor".
Numera arbetar Hübinette som forskare i så kallade kritiska ras- och vithetsstudier vid Karlstad universitet.