Blodcentraler bojkottar ny homolag

Publicerat den 1 februari 2012 kl 10:48

Vården. Politikernas nya regler skulle ge homosexuella män rätt att ge blod, var det tänkt. Men blodcentralerna vägrar att följa de nya föreskrifterna från Socialstyrelsen, och på akademiska sjukhuset i Uppsala tänker man inte införa de nya lagen alls.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Anledningen till att man i Uppsala inte vill ta emot blod från män som haft sex med män är att Akademiska sjukhuset inte anser att blodet är patientsäkert.

– Eftersom det inte finns någon avsättning för blodet här på sjukhuset så kommer vi inte tappa dessa blodgivare på blod. Och om det inte finns någon avsättning för produkten, det vill säga det är ingen som tänker använda det på sina patienter, i så fall skulle man tappa och kasta detta blod och det vore ju oetiskt tycker jag, säger överläkare Folke Knutsson till Sveriges Radio.

I Sverige löper homosexuella män omkring 50 gånger högre risk att drabbas av hiv-smitta, enligt Smittskyddsinstitutet.

Omodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/blodcentraler-bojkottar-ny-homolag Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    DO nästa. Sverige är ett skämt.

  • Anonym

    Bra, då kan man ta emot blod i Uppsala.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Hur kan det vara så svårt för vissa att förstå? Många verkar ha gått på myten och tror att det handlar om diskriminering av homosexuella. Men så är det inte. Homosexuella kvinnor får exempelvis ge blod då de inte tillhör en riskgrupp. Homosexuella män får också ge blod, om de inte har haft sex med någon annan man. Män som har haft sex med andra män får däremot inte ge blod, oavsett de är homo-, hetero- eller bisexuella.

    Vissa kommentarer är riktigt korkade, som ”henkeboys” som tycker att man inte ska få ge blod om man haft sex med en prostituerad. Men den regeln finns redan idag, det finns väldigt strikta regler även för heterosexuella. Är det så svårt för vissa att använda det man har bakom pannbenet och kolla upp fakta själv?

    Exempel på grupper som idag inte får ge blod:

    De som någon gång har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården. Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man. Har haft vissa tropiska sjukdomar, t.ex. malaria och Chagas sjukdom. Är eller har varit smittad med gulsot (hepatit B eller C), HIV eller HTLV I+II. Varit bosatt mer än 5 år i följd där Chagas sjukdom finns (i Syd- och Mellanamerika, inklusive Mexiko).Dessutom finns det karenstider om man byter sexpartner. Har man ofta sex med olika personer eller om man har haft sex med någon som kan ha smittats av en könssjukdom så får man inte ge blod under en längre tidsperiod. Därefter måste man göra nya test för att godkännas som blodgivare. Men detta först efter att man upphört med sitt riskbeteende.

  • Per

    Detta har inget med smittorisk att göra eftersom ALLT blod testas för ALLA kända blodsjukdomar innan det används. Orsaken är helt enkelt det djuprotade motstånd som finns mot att homosexuella män ska lämna blod, som i sin tur bottnar i rädsla, men också i det faktum att HIV är vanligare bland homosexuella män än bland heterosexuella dito.

    • Ree

      Tack! Äntligen någon som fattar.

      Det bottnar i vidskeplighet och rädsla. Det är så extremt liten risk att man smittas av blod donerat från homosexuella att det Knappast rättfärdigar att neka ~2.5% av befolkningen från att ge blod.

      • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

        Nej, det gör det inte. Det bottnar i det faktum att HIV är mycket vanligare bland bögar och HIV inte syns direkt på tester. Det brukar ta ett par månader innan smitta kan upptäckas.

        Det faktum att du försvarar bögars ”rätt” att ge blod oavsett vad, bottnar dock i det faktum att du själv är bög och att flera av er anser att ni har ”rätt” till lite vad f-n som helst.

        Men att ge blod är ingen rättighet och inte heller nån jippo-grej till för att känna sig lite fräck och human, det har ett mycket viktigt syfte och säkerheten på det donerade blodet måste vara prioritet nr.1.

        Om detta sen ”kränker” er, skiter jag högaktningsfullt i.

        • Ree

          Alltså, hur ska folk ta dina argument på allvar när du säger att ”Alla som försvarar det här är bögar!!11″?

          Nåja, det här har inte med bögars rättigheter att göra öht. Det är ren och skär vetenskap. Men tack för att du baserar hela ditt argument på antagandet att jag diskuterar från den grunden. Visar bara på hur fördomsfull du själv är mot homosexuella.

          Som sagt, vetenskap. Det här beslutet togs för att ingen blivit smittad av misstag på över 30 år, dvs. sen man införde tester. Det är helt enkelt extremt osannolikt att någon, trots att bögar är överrepresenterade i HIV-statistiken, skulle kunna smitta av misstag.

          Det är helt enkelt inte rättfärdigat att välja bort 2.5% av befolkningen på en slags vidskeplighet att det är så många bögar (PS. jag använder inte ordet i negativ bemärkelse) där ute att det är oundvikligt att någon blir smittad.

          Snarare har man resonerat som så att deras blod behövs för att rädda liv. Vi HAR ett underskott i våra blodbanker, och en ökning på 2.5% skulle göra mycket.

          Riskökningen man pratar om är så gott som obefintlig. Man har rutiner mot att det tar en viss tid för HIV-smittan att visas (hos både hetero- och homosexuella), och de är som sagt så effektiva att det inte skett ett enda misstag på 30 år nu.

          Så lägg ner ditt hat och inse att faktan är på min sida. Det gäller er också, FRIA TIDER, som publicerat en jävla massa homofoba artiklar på sistone.

          • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

            Jag sa inte alla, jag sa att du är det och att det är därför du är för att bögar skall få donera blod.

            Vetenskap? Fakta? Du är rolig du.

            Du argumenterar utifrån känslor, ditt tyngsta ”argument” verkar vara att detta utesluter en del av befolkningen. Det är ett raktigenom känslobaserat ”argument”.

            Absolut. Det utesluter en del av befolkningen ja, en del av befolkningen som är olämplig som blodgivare då dom/ni innebär en helt onödig riskfaktor som inte kan rättfärdigas objektivt!

            Blodgivning är inte en lekplats där alla på sant PK-manér skall få vara med och leka. Det är lite allvarligare än så.

            Vetenskapen är:
            Bögar ÄR gravt överrepresenterade som smittbärare. HIV-testen är inte hundraprocentiga. Nysmittade är mycket svårare att upptäcka.

            (Hur kan du sen ta upp att det inte har skett smitta av misstag på så länge som ett argument, när det just varit förbjudet för bögar att donera?)

            Det finns i kort bara risker med att låta bögar donera blod. Ni får sen känna er hur uteslutna och kränkta över detta som helst..

            • Ree

               Jag är inte homosexuell, om du nu trodde det.

              Ja, det innebär en ökad risk att någon får HIV om man låter MSM-blod bli tillåtet. Dock så är det inte en ”onödig” risk.

              Problemet är som sagt att man inte har nog blod i blodbankerna, och då är det inte rättfärdigat att sänka nivån med ~3% bara för att det finns en extremt minimal risk att någon smittas av HIV.

              Det är inget känsloargument. Det är rent vetenskapligt, och rationellt, till skillnad från ditt som verkar vara starkt fientligt till homosexuella, även om du tar upp ”vanliga” argument.

              • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

                :-)
                 
                 
                Detta med ”extremt minimal risk” är ditt egna påhitt. Den största smittokällan till HIV är just män som har sex med män, dvs bögar. Gruppen är 50ggr överrepresenterad.
                 
                (Och som jag visade på i det jag klippte från wikipedia några kommentarer ned men du låtsas inte förstå – HIV-test är inte hundraprocentiga och upptäcker sällan tidig smitta)
                 
                Det är inte en ”extremt minimal risk”, det är en stor risk.

                PS. Man ”sänker inte nivån” med 3% i blodbanken. Bögar får som bekant inte donera i nuläget.

                Dessutom är ju siffran helt fel. bögar är kanske (det finns inga undersökningar såvitt jag vet) 3% av befolkningen, men det är inte 100% av befolkningen som donerar blod, och det skulle knappast vara 100% av bögarna som donerade blod ifall dom fick.

                • Ree

                   Den störta smittokällan är heterosexuella. Det finns ca: 5000 HIV-positiva i Sverige, vara ~1500 är homosexuella.

                  Och du har noll koll på läget, hoppas jag att du förstår. Den här ändringen som sjukhuset protesterar är att MSM ska få kunna donera blod om de inte haft sex på ett år, istället för att MSM aldrig ska få donera. Det finns ingen rationalitet i deras beslut.

                • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

                  Hört talas om ”överrepresentation” eller är det helt enkelt ett alltför svårbegripligt koncept?

                  Flest personer som smittas av sexuellt överfarbara sjukdomar smittas av bögar och risken att få HIV (eller annan dylik sjukdom) från en bög är större än från någon annan grupp.

                  Resten behöver jag inte ens kommentera.. det märks tydligt i diskussionerna här, inte bara mellan oss, vem som verkligen har noll koll.

        • Ree

           Du sa ”största” källan. Den är fortfarande heterosexuella, trots att homosexuella är överrepresenterade. Jag rättade dig bara, ditt spån.

          Inse nu fakta att detta inte handlar om att kränka någon, eller diskriminering, eller rättigheter. Det handlar om att det är rent idiotiskt att slänga bort en homosexuell mans blod trots att han inte haft sex på över ett år och är ren.

          Om du inte håller med om det så får du det. Men klaga då inte när någon i din familj blir knivhuggen och dör för att det inte fanns nog blod i blodbankerna.

    • Anonym

      Jag har en känsla av att du är något naiv i din inställning till HIV.
      (Hitta gärna på en egen profile-flagga)

      • Per

        Nej. Jag är heterosexuell, blodgivare och har insyn i hur hela processen fungerar. Betr. profilflaggan: Som etnisk svensk och nationalist så passar den mig mycket bra ;)

    • http://www.facebook.com/people/Bengt-Idestam/100000872502275 Bengt Idestam

      Men nu är det ju faktiskt så, vilket också du borde veta som är så insatt, att nysmittat blod INTE visar sig på snabbtesterna. Odlingar görs inte på godkända blodigare som regel utan bara som stickprov. Men även nysmittat blod smittar lika fullt.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Om det är ett faktum att HIV är vanligare bland homosexuella män än heterosexuella dito så har det väl med smittorisk att göra?

      Förövrigt är det fortfarande så att inget test är hundraprocentigt. Därför är det önskvärt att rensa bort så många riskgrupper som möjligt tidigt i processen.

  • Anonym

    Jag som blodgivare önskar högst av alla att jag får mitt blod tillbaka vid behov och kan hjälpa andra…Chansen är väl 1 på …inget men ”En riktig man reder sig själv”…

  • Anonym

    Accepterar man blod från importerade negrer och MENA-folk så kan man väl ta bögblod. Lika stor risk, liksom.

  • Anonym

    Det är anmärkningsvärt och ynkligt att socialstyrelsen har fallit till föga för lobbygrupper och rfsl.
    Bara för att dessa homosexuella inte skall känna sig diskriminerade.
    Det vore bättre dom sökte hjälp för att acceptera sin läggning.
    snart blir det väl krav på att vi skall ha en spruta HIV och läckande rövhål.

    • Ree

      Har du någon källa på att det handlar om diskriminering och PK:ism eller är det din egen uppfattning?

  • Anonym

    Men kan man inte ha två olika sorters blod? En för etniska svenskar och en för MENA-folk!!! Häpp! :)

    • http://www.facebook.com/people/Bengt-Idestam/100000872502275 Bengt Idestam

      I ena fallet blod i andra bensin.

      • Anonym

        Nädå! Det behövs inte; de är redan så eldfängda ändå! :)

  • Anonym

    Finns lite subversiv potential i detta ändå. Att använda PK mot PK: Berätta för kulturberikarna, mulismerna inte minst, att svennejävelsjukhusen har bögblod!  Då blir det nog full fart och liv i luckan.

     

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Äntligen lite civilkurage!

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Äntligen lite civilkurage!

    • Ree

      Undrar om de patienter som riskerar att dö av blodbrist för att det inte fanns nog blod i bankerna har samma åsikt.

      • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

        Så du föredrar kontaminerad blod? 

        • Ree

           Om jag fick välja på att inte få blod alls och ta risken att få blod från en homosexuell man hade jag tagit blod. Risken att det är kontaminerat är extremt liten.

          • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

            Då får du be om att du vill ha kontaminerad blod, och låt oss andra vara i fred och reglera vad det är för blod vi vill ha. 

            • Ree

               Välj! Antingen eller. Kallar du dig viking?

              • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

                Allvarligt Ree! Vad är ditt problem?! Du är bland den mest PK-människan som hänger här! Samma sk*tsnack från dig varje vecka! 

                Stick till pedofilkramarna på RFSL om du vägrar använda dig av logik och fakta! 

          • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

            hehe, bra försök. 

            Försök använda dig av lite logik och fakta nästa gång, istället för att komma hit och trolla. 

            • Ree

               Jag skulle faktiskt vilja påstå att risken att få HIV från heterosexuella människor är större, eftersom de nya reglerna gör att man tvingar MSM att vänta ett år från det att de haft sex tills det att de donerar blod, samtidigt som en MSK (heterosexuell) fortfarande kan lämna blod trots att hon/han haft sex bara några timmar innan blodgivartillfället.

              Man kan aldrig veta om ens partner vänstrar med någon annan, och eftersom symptomen för HIV tar flera månader på sig att dyka upp så blir matten enkel.

              Logiskt. Faktabaserat.

              • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

                Den här diskussionen har vi redan haft förut. 

                Läs bloggos inlägg, det handlar inte om någon ogrundad homofobi från vårdcentralen. 

                Sen har homosexuella fler partners i snitt. Så sanolikheten är ändå större bland homosexuella MÄN med nuvarande regler. 

        • Ree

           Haha, vad med mina åsikter är PK? Jag tycker ffs att vi borde svälta ut Afrika så de slutar döda varandra.

          Erkänn att du inte har något att komma med, så du sänker nivån och kallar mig ”PK”.

  • http://www.facebook.com/people/Maria-Lindstrom/630692648 Maria Lindström

    Nu ska det erkännas att jag aldrig lämnat blod så jag vet inte vad som händer innan man verkligen sitter där och låter sitt blod tappas på ”burk”.

    Det verkar ju som om det är ett slags formulär som måste fyllas i innan man lämnar blod eller hur?

    I detta formulär finns det alltså en liten kryssruta om man är heterosexuell, bisexuell eller homosexuell (kanske flera rutor som t.ex. asexuell)?

    Vad hindrar en homosexuell man eller kvinna att kryssa i heterosexuella rutan?

    Just det här att man måste uppge om man är si eller så sexuell låter väldigt mycket åsiktsregistrering i mina öron…

    Blodet måste ju testas först innan du blir godkänd som givare eller hur?

    Gäller inte det för varje gång?

    Ni får förlåta en okunnig kvinna i detta… Kanske jag ska ta o besöka blodbussen om den någonsin dyker upp i mina avkrokar av världen.

    Jag för min del skulle inte ha problem med att ta emot blod som kommit från en homosexuell man eller kvinna om jag nu råkade i den situationen där jag behövde extra blod.

    Nåja… jag är bara lite fundersam över hela diskussionen… speciellt när man en gång i halvåret minst får höra att det är blodbrist åt höger o vänster.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Ja, och blodbristen är inte mindre nu när flera blodcentraler systematiskt kasserar blod man MISSTÄNKER kommer från riskgrupper. Man vågar inte ta några risker om man tycker att en man ser homosexuell ut, trots att det anses diskriminerande att fråga.

      I övrigt, eftersom du inte verkar klara av att läsa vad som redan skrivits i ämnet, så kan jag förklara det EN GÅNG TILL.

      NEJ, blodcentralerna frågar inte om vilken sexuell läggning man har eftersom det är irrelevant. Däremot innehåller (innehöll) formuläret frågor om sexualvanor. Byter man ofta sexpartner t.ex och har oskyddat sex med olika män/kvinnor får man inte ge blod, oavsett sexuell läggning. Detsamma gäller dem som någon gång smittats av en sexuellt överförbar sjukdom.

      Har du en gång smittats av klamydia, om det så var för 30 år sedan, så får du aldrig någonsin lämna blod. Risken anses helt enkelt för stor, dessutom kan man ha kvar antikroppar i blodet vilket är icke önskvärt.

      Samma sak gäller män som någon gång har haft sex med en annan man. En man kan vara homosexuell men aldrig haft sex, då får han ändå lämna blod. En annan man kan vara heterosexuell men ändå ha provat på att ha sex med en man, då får denne man INTE lämna blod. Kvinnor får ge blod oavsett de är lesbiska eller heterosexuella.

      Självklart kan folk ljuga och det händer varje år att exempelvis HIV-smittade dyker upp på blodcentralerna och försöker lämna blod. Blodet testas och nästan alla fall upptäcks, men inte alla. Tyvärr finns det ALLTID en felprocent, vilket många verkar ha otroligt svårt att förstå.

      Därför har vi sporadiska fall i Sverige då svenska patienter tagit emot blod från HIV-smittade blodgivare. Dock inget fall som lett till HIV-smitta ÄN. I Danmark däremot var det ett fall för några år sedan då flera patienter på ett sjukhus smittades av HIV efter att ha fått smittat blod i samband med operation.

      Och nu när framförallt homolobbyn fått med sig politiker och Socialstyrelsen på att de ska få ge blod riskerar antalet fall av HIV-smittat blod som aldrig upptäcks att öka. Och på sikt får då HIV nya smittvägar i Sverige vilket är väldigt farligt.

      • http://www.facebook.com/people/Maria-Lindstrom/630692648 Maria Lindström

        Tack för ett bra svara…

        Nu vet jag inte om homosexuella män är mer i skottgluggen en homosexuella kvinnor… men är du förstablodsgivare – och du vet om att du inte har klamydia eller diverse andra sjukdomar…

        jag vill veta hur dessa som tappar dig på blod kan veta om du är gay eller inte….

        Jag menar nånstans så måste ju det stå om du är gay eller inte… Eller är det klistrat i pappan på folk?

        Om jag nu går i väg till blodbussen för första gången i mit liv… nog måste jag väl fylla i papper… ja om mitt sexliv… 

        Men kan de utifrån de svaren  säga att jag är gay…

        Bara för att jag föredrar kvinnor just nu behöver det ju inte mena att jag är lesbisk….

        Är mitt blod lika bra/dåligt som en homosexuells?  (nu är det då självklart att det är friskt blod det handlar om).

        Vad händer om jag i tio års tid har gett blod för att jag är straight och reko man…. Sen kommer jag ur garderoben och är gay – jag har itne haft fler partner, kanske till o med mindre (inga alls)… men då får jag ej lämna blod..

        Då måste det någonstans finnas en åsiktsregistrering… Han/hon är gay – dom får inte lämna blod punkt slut!!

        • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

          Prova att läsa det jag redan skrivit istället för att fråga samma sak som jag precis har svarat på.

  • Sparkle Wind

    Om man är så fixerad vid att ge blod så att man skiter i om det finns risker för tusentals människor som skulle kunna smittas om det visar sig att man har HIV, då bör man verkligen fundera på vad syftet med att ge blod är. Den som får HIV-smittat blod kommer inte att tänka hur tacksam han eller hon är för att vi iaf bekämpar diskriminering.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Det finns flera faror med det här.

      Dels riskerar tilltron till sjukvården att sättas på spel när det är politiker som bestämmer hur läkarna ska göra sitt jobb. Risken blir att svårt sjuka eller skadade patienter inte kommer att våga ta emot blod i framtiden och många läkare upplever nu obehag över att politiker lägger sig i hur de bedriver sitt arbete.

      Ett annat problem är att blod som kommer från män som haft sex med andra män inte får användas vid läkemedelsframställning. Produkterna säljs på en internationell marknad och flera svenska läkemedelsprodukter riskerar att bli förbjudna. Det är ett potentiellt hot mot svensk läkemedelsindustri och för ett flertal viktiga forskningsområden.

      Och allt pga en liten högljudd grupps påstådda ”rätt” att få donera blod. Jag har inte haft särskilt mycket emot homosexuella tidigare, men efter det här börjar jag undra…

      • Sparkle Wind

        Ja, jag håller med dig. Kom ihåg bara att homosexuella kan hjärntvättas av etablissemanget precis som den övriga befolkningen kan. Jag är själv homosexuell, men jag skulle aldrig kunna stödja att man riskerar tusentals människors liv bara för att ingen ska känna sig diskriminerad.

        • Ree

          På samma sätt verkar du ha hjärntvättats av den politiskt inkorrekta sfären, då detta inte har något med ”rättigheter” eller diskrimination att göra.

          Det är ett strikt vetenskapligt beslut. Man anser helt enkelt att det är så extremt låg risk att någon smittas av blod från homosexuella män att det inte överväger den extremt stora fördelen med att få 2.5% mer blod i blodbankerna.

          Läs artikeln. Läs de andra artiklarna här på Fria Tider. Finns inte ett ord om diskriminering eller liknande PK-argument.

          • Sparkle Wind

            Att vi ska bekämpa diskriminering är väl det främsta argumentet som brukar användas för att homosexuella män ska få ge blod?

            • Ree

              Nej. Det verkar bara vara en missuppfattning. Ett antagande.

              • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

                Vad du pratar strunt… Ignorerar totalt all kunskap i frågan, för era ”heliga rättigheter” står ju på spel..

                http://en.wikipedia.org/wiki/HIV_test#Window_period

                ”Antibody tests may give false negative (no antibodies were detected despite the presence of HIV) results during the window period, an interval of three weeks to six months between the time of HIV infection and the production of measurable antibodies to HIV seroconversion. Most people develop detectable antibodies approximately 30 days after infection, although some seroconvert later. The vast majority of people (97%) have detectable antibodies by three months after HIV infection; a six-month window is extremely rare with modern antibody testing.[9] During the window period, an infected person can transmit HIV to others although their HIV infection may not be detectable with an antibody test.”

                • Ree

                  Hah. Vad hade ditt citat med det du sa att göra? Ingenting. 

  • Anonym

    Tänk. Klarspråk för en gångs skull. Tänk att sjukhusen kan ha en sådan självständighet, och att det ger ett så gott resultat. Hur länge kommer denna självständighet tillåtas?

    • Mevlut75

      Den ”tillåts” inte idag heller. Det kallas ryggrad!  Man går emot en lag eftersom man vet att lagen är felaktig, och för att man har högre kompetens än lagstiftarna att avgöra vad som är rätt i frågan. Jag tror inte staten vågar utmana läkarna då det råder läkarbrist i Sverige =)

  • http://www.youtube.com/watch?v=DaEnRwqgppU Folknation

    Helt rätt! 

    Det är dock verkligen ett tecken på att samhället är dödligt sjukt när minsta lilla sunt förnuft, såsom detta, känns upplyftande.. Det borde inte exaltera en mer än deklarationer om att Jorden är rund.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Snart kommer HIV-positiva afrikaner också att få rätt att donera blod. Allt annat vore ju diskriminerande och rasistiskt! Det blir allt mer av Thabo Mbeki över svensk politik där regeringen skapar en konspiratorisk webbsida om ”myter” som de hemska ”rasisterna” påstås sprida. Dessutom förnekar man gärna farorna med HIV, precis som Mbeki gjorde och förklarar på samma gång krig mot läkarvetenskapen.

    Är det månne Reinfeldts afrikanska arv som spökar?

    Jag är rädd att Europas upplysningstid snart är över och att vi då glider in i en ny, mörk medeltid där vetenskap och sanning inte längre anses vara något eftersträvansvärt.

  • Anonym

    Bra att någon säger ifrån. Vad skulle det bli härnäst, när tidigare utrotade sjukdomar nu sprids igen med importen av berikare.

  • Anonym

    Betyder detta att allt blod inte testas innan det används inom sjukvården, oavsett vem det kommer ifrån?

    • Anonym

      Svar : Nej !

      • Anonym

        Så vad är då problemet med att använda homoblod? .. Om det ändå testas så är det ju ingen risk.

        • Anonym

          Prova att läsa kommentarerna längre ner.

          • Anonym

            Jag har läst allihop.. I still don’t get it..

            • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

              Vad är det du inte förstår? Att ett HIV-test inte upptäcker alla fall av HIV-smitta kräver väl inte särskilt mycket intelligens för att begripa?

              • Anonym

                Ah .. så samtliga fall där blodtransfusioner överfört HIV-smitta till patienter hittills så har det handlat om heterosexuella blodgivare?

                Vid blodgivning borde man införa frågan: ”Har du nånsin knullat en hora?” .. och alla som svarar JA borde nekas lämna blod.

                • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

                  Det frågar man redan…

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Inget test är hundraprocentigt. När det gäller HIV testar man exempelvis för antikroppar i blodet. Men om personen som ger blod smittats av HIV bara något fåtal dagar innan han eller hon besöker blodcentralen har kroppen ännu inte hunnit bilda några antikroppar mot HIV-virus. Blodet kommer då att innehålla HIV-virus utan att detta upptäcks.

      Att allt blod ändå testas är något som homolobbyn använt som argument i media och inför politiker för att driva igenom sin ”rätt” att få donera blod, trots att man tillhör en riskgrupp. Och det har tydligen gett resultat då de flesta journalister och politiker saknar den analytiska förmåga som krävs (läs IQ) för att förstå frågans komplexitet.

      Nu hotas blodcentralen i Uppsala, en av Sveriges största och mest namnkunniga, att få sitt tillstånd att hantera blod indraget av Socialstyrelsen. Detta enbart pga politiska påtryckningar från framförallt homosexuella som vill äventyra människors liv och hälsa.

  • Anonym

    undrar om Fredde har ett…finger med i spelet här också?

    • Mevlut75

      du han har nog fingrarna på fler ställen än du vill veta :(

  • Anonym

    En stilla undran.
    Är chefen för Socialstyrelsen bög själv, eftersom han infört dessa föreskrifter som hotar den svenska folkhälsan?
    Skönt att det finns läkare på Akademiska med normalt omdöme.

    • Anonym

      Dom är säkert bögar. Dessutom är de politiskt ” korrekta ”. De låter hellre människor drabbas av blodsmitta om de på något sätt kan demonstrera sin snövita helighet. Dessa byråkrater är diktaturens lydiga hundar och folkets fiender.

    • http://twitter.com/KraftJohan Johan Kraft

      Svar: Ja. Familj: Läkaren Victor Garcia sedan 26 år, registrerat partnerskap.

      http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11540

      • Anonym

        Tack. Raka besked.

    • Ree

      De vita som var för svartas rätt i samhället i 50-talets USA låg säkert med svarta dom också.. eller åtminstone så fantiserade dom om det.

      ….Idiot.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Jag tror att de homosexuella själva vållat mycket av ”homofobin” i samhället. Det handlar hela tiden om en upplevd rättighet till olika saker som hamnar i konflikt med det omgivande samhället.

    Man har RÄTT att ge blod, även om patienten inte vill ta emot blodet av hänsyn till smittorisk.
    Man har RÄTT till ett barn, även om barnets biologiska mamma absolut inte vill adoptera bort det till ett homosexuellt par.
    Man har RÄTT att gifta sig i kyrkan, även om prästen upplever att det strider mot hans eller hennes religiösa övertygelse att genomföra vigselakten.

    • Mevlut75

      väldigt sant.

      inte för att jag ser sk ”homofobi” som något negativt för samhället dock..

      • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

        Jag har inget emot att människor är homo-, bi- eller transsexuella så länge de inte ”skadar” någon annan. Däremot börjar jag bli skeptisk till att man KAN vara något utav det utan att per automatik ”skada” andra.

        Jag älskar norska Fremskrittspartiets devis ”min frihet slutar där din börjar”. För det är väldigt sant. Många rättigheter som olika grupper i samhället gör anspråk på inkräktar helt enkelt på andra människors fri- och rättigheter. Någon gång måste man våga ta en debatt kring detta, oavsett hur tabubelagt det än är.

        Invandringen till Sverige är ett skolexempel på ”rättigheter” som inskränker andra samhällsgruppers friheter. Det handlar om politikers och journalisters ”rätt” att leka moder Teresa på tiotusentals svenskars bekostnad.

        • Mevlut75

          jag är emot homo- bi- och transpersoner eftersom jag är kristen. Och då menar jag inte att jag firar jul  och är med i den homovälsignande svenska kyrkan.

          Nej, jag menar kristen!

          • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

            Ja, och du är icke-svensk också om jag förstått dig rätt?

            Jag är också kristen, men det innebär inte att jag vill inskränka andra människors rätt att tro och leva som de vill. Men det blir problem om andra använder sin frihet för att inskränka mina fri- och rättigheter.

            • Mevlut75

              Jag är kristen, och det innebär att allt inte är valfritt.
              Icke-svensk har inget med saken att göra. Hitler var också ickesvensk, och Julian Assagne också.

              • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

                Ja, men ingen av dem bor eller bodde i Sverige. Så vad är poängen med din kommentar?

                Förövrigt vill jag inte ha din teokratiska världsbild i Sverige. Åk hem till Mellanöstern med dig!

                • Anonym

                   Fredrik *Brandos* Juto: ”Bra sagt”

  • Anonym

    Tack för det blodcentralen.

  • Anonym

    Kan någon förklara detta för mig? Har ej förstått hela denna frågan, vet bara att homolobbyn skriker sig hesa över detta, men vad är den vetenskapliga grunden för att homosexuella inte ska få ge blod, som de som jobbar med detta uppenbarligen inser men inte politikerna? Om någon kan och orkar, gärna en grundlig genomgång!

    • Anonym

      Tidigare har homosexuella varit bannlysta från blodcentraler helt eftersom de tillhör en riskgrupp när det gäller HIV. Politikerna tycker att detta är ”diskriminering” eftersom det ju inte är läggningen som gör dem till en riskgrupp utan själva riskbeteendet (att de har sex med män). Således vill PK-politikerna lagstifta att homosexuella visst får ge blod, om de intygar att de inte haft sex på en viss tid (6 månader).

      HIV som nyligen smittat syns inte på blodcentralernas labbtester, och en enda HIV-smittad man skulle teoretiskt kunna smitta tusentals personer om blodet användes vid läkemedelstillverkning. Men PK är viktigare än liv och död, tycker politikerna, men det håller inte vården med om och därför vägrar man införa det hela.

      Vad kulturmarxisterna tycker kan man läsa på t.ex. Nyheter24:
      http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/253499-gammalt-blod-farligare-an-homoblod 
      http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/253310-fokus-pa-riskbeteende-i-stallet-for-sexuell-laggning

      • Anonym

        Homosexuella män, för ordningens skull. Eller ”män som har sex med män” som det benämns från officiellt håll. Inte homosexuella kvinnor.

        Kortfattat körde socialstyrelsen över medicinska remissinstanser när nya riktlinjer för blodgiving skulle införas och gick istället politiska lobbyorganisationer som RFSL till mötes. Men. Det kom med en massa restriktioner och säkerhetsåtgärder, helt enkelt för att de visste att de fattade fel beslut.

        T.ex sexuell karantän i x antal (5-6?) månader för mshsmm, djupintervjuer med alla blodgivare inför varje blodgivning istf som tidigare intygande på heder och samvete med underskrift. Åtgärderna innebär såklart ett ökat literpris på blod. T.ex. måste intervjuerna genomföras i enkilda rum, vilket alla blodcentraler inte har tillgång till, vilket betyder om- eller tillbyggnader. Om allt dett hade genomförts, vill säga. Jag tror de flesta blodcentraler fortfarande går på dispens från det nya regelverket. Men det står kvar. Fint ska det vara.

        För att inte tala om vad genomförandet skulle innebära för det medicinska samarbetet med andra länder.

        Detta fick mig att hoppa av blodgivande i protest, med en uppmaning till personalen, som jag vet var emot socialstyrelsens vansinnesbeslut, att de gärna fick hälsa socialstyrelsen.

        • Anonym

          Tackar så hemskt mycket för de tre svaren, behövde lite kött på benen för en diskussion mot PK. Det huserar otroligt bra folk i friatiders kommentarsfält :)  

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      1. Homosexuella män är, generellt sett, mer promiskuösa än heterosexuella män.

      2. Sexuellt överförbara sjukdomar smittar lättare från män än från kvinnor. Det gör att smittvägen från en smittad man till en annan man eller kvinna vid en sexuell förbindelse går fortare än från en kvinna till en man eller annan kvinna. Anledningen är att sädesvätska är väldigt smittsam om den innehåller exempelvis HIV-virus eller klamydiabakterier.

      3. Analsex ger något större smittorisk än vaginala samlag.

      Allt detta sammantaget gör att gruppen ”män som har sex med andra män” är en riskgrupp. Detta tillskillnad mot exempelvis lesbiska kvinnor, vilka får donera blod då risken för smitta för dem är i princip noll. En kvinna kan i princip inte smitta en annan kvinna med HIV vid sexuell kontakt.

      Politiker och homolobbyister menar på att homosexuella män borde få donera blod då allt blod ändå testas och i synnerhet om man inte haft sex med någon annan man på länge.

      Läkarvetenskapen hävdar istället att inga tester är 100% tillförlitliga och att man inom vården inte vill ta några som helst risker. Det har nämligen hänt i exempelvis Danmark att blodmottagare smittats med HIV efter att ha fått smittat blod.

  • Anonym

    Vetenskapen: 1
    HBTQ-rörelsen: 0

    • Ree

      Haha. Snarare:

      Vidskeplighet: 1
      Vetenskapen: 0

      Det är för att risken är så extremt liten att bli smittad av blod från homosexuella som man tillåtit detta, inte för att det är PK eller liknande. Att det här sjukhuset vägrar anpassa sig handlar snarare om att man vägrar tro på detta, för att det ”alltid varit så” eller nått annat trams.

      • Anonym

        Smittskyddsinstitutet och svensk läkarvetenskap är inte vidskeplighet. Nu är det bara dina homofila värderingar som grumlar din verklighet.

        Se artikeln, bögar smittar med HIV i 50 ggr högre utsträckning än vad normala personer gör.

        • Ree

           Nej, det står att de löper 50ggr större risk att bli smittade. Det kan tyckas vara liten skillnad, men det är det inte.

          Faktum är att ingen (!!) smittats av misstag med HIV-infekterat blod sedan man började testa blod för 30 år sen.

          Ändå tycker du att risken är så stor att du vill ta bort uppemot 2.5% av blodet i blodbankerna ”för att risken är 50 gånger högre”.

          De värden du pratar om är ungefär på samma nivå som alarmistiska AB-titlar. ”Äter du potatismos mer än 4 gånger per månad så ökar risken för cancer med 80 gånger!!”.

          Denna ändring har inget med att homosexuella diskrimineras eller liknande. Det är ett rent vetenskapligt och rationellt beslut. Inget PK inblandat.

  • Mevlut75

    Mycket bra gjort av blodcentralerna!

  • Anonym

    Jag börjar mer och mer tycka att vi lever i en teokrati där kristna tankegångar om offer och arvssynd perverterats och inkorporerats i en ny mångkulturreligion som stipulerar att vita/heterosexuella är onda av naturen och därför ska offra sig för samhället.

    • Anonym

      Så som jag uppfattar humanismen idag, så är en av huvudtankarna nog att människan är god. (Kanske inte jättgod eller altruistisk, men så där lite smågod, och med potential till större godhet, snarare än på fel sidan av något slags gräns för både-och/varken-eller.) Detta synsätt präglar bilden av mänskligheten och vår omvärld. Världskrig till trots.

      Samtidigt vet vi, av någon anledning, att vi själva är dåliga. Kanske inte jättedåliga, men absolut på fel sida om gränsen.

      Man ska tro gott om andra men vara brutalt ärlig om sina egna brister.

      Kontrasten skapar en osund dynamik där vi står i skuld till alla dem som inte är vi, för att de är goda eller åtminstone oskyldiga, och vi är (eller ser oss) som onda och skyldiga.

      Många tror att den här självbilden beror på äldre tiders skuldbeläggande kristna tro, den som vissa kallar Luthersk, (”jag syndiga människa”), men jag är inte så säker på att detta är källan till våra känslor idag.

      Teokrati vet jag inte, men det finns ju i varje tid ett ramverk av tankar, som utgör ett slags tankarnas diktatur.

ISRAELLOBBYN PÅ KRIGSSTIGEN: Ett stort antal offentliga personer har gått med i gruppen som stöder skribenten Anna Ekströms anonyma angrepp på Ingmar Karlsson, där han bland annat påstås förespråka "en ny Förintelse".

Hatgrupp på Facebook mot svensk författare

Israellobbyn på krigsstigen efter bok. Nu smädar rörelsen författaren Ingmar Karlsson i en kontroversiell protestgrupp på Facebook.

Ge ett bidrag

Fria Tider får inga skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


donera med bank
Annons
Live TV
Live TV


Annons
Kultur
Montage: Fria Tider

Frankfurtskolan under luppen. Paul Gottfried skriver om uttrycket som vänstern inte vill höra.

Nyheter
John Derbyshire.

Tecken i tiden. Ännu en konservativ legend har rensats ut i det allt mer vänsterkorrekta USA.


Pressbild: KD

Birro med KD på första maj. Även veteranen Ingegerd Troedsson, 82, ska tåga med KD i år.


FINNS INGA SVENSKAR. Invandrarakademikern Michael Azar har genomskådat svenskarna. Vår gemenskap bygger på rasism och är "bara fantasier".

Svenskhet existerar inte men när den existerar är den rasistisk. Så går tongångarna när SvD bjuder in kulturmarxister till diskussion.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

Faksimil ur polisens efterlysning.

Inlagd 11 maj 2012
Sparkade liggande man i huvudet

Läs mer

Foto: PressTV.ir

Inlagd 9 maj 2012
Interpol efterlyser Iraks vicepresident

Läs mer

Känner du igen kvinnan på bilden? Kontakta Efterlyst på 08 702 00 90.

Inlagd 27 jan 2012
Livscoach lurade klienter på 700 000 kr

Läs mer

Foto: Polisen

Inlagd 8 jan 2012
Våldtog i tunnelbanan – fastnade på bild

Läs mer

Flashback

Inlagd 28 dec 2011
Försvunnen flicka framträdde på Flashback

Läs mer

Danska Ekstrabladet (vänster) och svenska Kvällsposten (höger).

Inlagd 9 okt 2011
Svensk specialitet: Anonymiserad efterlysning

Läs mer

Foto: Arkivbild

Inlagd 20 aug 2011
Video: Här skjuter plundrarna mot polisen

Läs mer

Nöje
SÅGAD. Sina Samadi, alias Sean Banan, kan ha gjort Sveriges sämsta film - någonsin.

Sean Banan sågas totalt. Den 26-årige invandrar­komikern kan ha gjort Sveriges sämsta film någonsin, enligt kritikerna.

Senaste nyttHeta ämnen
Senaste kommentarer
Annons
Gilla oss på Facebook
Annons
Till Inkorrekta Butiken
Senaste webbtv
Vi tackar
Holländska · Erik B · Curator · Marcus Aurelius · Loffe · dacke · Clarkkent · fr.oskar h · Figaro · Fj5glqs3br · Stefan · Jern&betong · Gunnar l · · Ejron · Åke · Pontus å · Jan Georgsson · Grettir · Bo Johannes · Taxiåkaren · Erik Bergstr · Håkan · Tomas Omaely · Vikingen · Slasher · Magnus · jakob d · Tyr · Jörgen · Gåva · Curator · Ensamstående · Fingal O · NudasVerit · HonestJohn · sexleksaker · Nisse12 · Ålkraft · FredrikR · Suverän! · Broozooz · Nils A · Jan Lillie · Mats Bern · Bo Str. · Hemförsäkring · Bob · loqu · S.Lind · BLE · Joel · Pettson · Tjalle · Thord B · Robban · Erik Andersson · Mrmadmax · Rutger · Patrik b · Peterb dk · Witold · Casper · Näcken · Oxy · Surfa Anonymt · goderian2 · Sätermannen · Christian · Kalle · Markus · karan49 · teura.org · Julia Caesar · Nicke