Foto: Lolly man/CC-BY-NC-ND

Foto: Lolly man/CC-BY-NC-ND

Cannabisrökare får lägre IQ

Publicerat den 28 augusti 2012 kl 16:00

VETENSKAP. Ett internationellt forskarlag har undersökt effekterna av långvarigt cannabisbruk på hjärnan. Forskningen visar att cannabisrökare som rökt regelbundet sedan ung ålder blir mer trögtänkta och får lägre IQ, bland annat.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Forskare från flera olika länder har följt 1 037 nyzeeländare i 25 år och kartlagt deras användning av droger. Forskarna fann att regelbunden cannabisrökning från ung ålder var skadligt för försökspersonernas mentala kapacitet. Det nya med denna undersökning är att rökarna undersöktes för första gången som 13-åringar, innan vissa hade börjat röka cannabis. Sedan kunde deras mentala utveckling följas upp i vuxen ålder. Det framkommer i en rapport i den vetenskapliga tidskriften PNAS.

Bland annat visar forskningen att personer som rökt cannabis regelbundet en längre tid får nedsatt mental förmåga gentemot de som inte rökt regelbundet. Ju längre de rökte regelbundet, desto mer mental kapacitet förlorade de till vuxen ålder. Storrökarna förlorade 8 IQ-poäng från 13-årsåldern till vuxen ålder.

Det är främst de som börjar röka i ung ålder innan hjärnan är färdigutvecklad som drabbas av nedsatt mental kapacitet. De som började röka vid högre ålder tappade viss kapacitet, men inte signifikant.

Det är snabbhet och minne som tar mest stryk av att röka cannabis regelbundet, enligt rapporten, och att upphöra med missbruket medför inte att den mentala kapaciteten kommer tillbaka. Forskarna spekulerar i att cannabis kan ha en s.k. neurotoxisk effekt i hjärnan, som dröjer kvar långt efter senaste röktillfället.

De negativa effekterna av rökningen kvarstod även när forskarna justerade för antal år i skolan, tyngre droganvändning, alkoholmissbruk med mera.

Artikeln är uppdaterad.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym
  • Anonym

    Jag varken röker eller dricker, men det roligaste jag lagt märke till
    efter att jag läst kommentarerna är att dom som är för legalisering av
    cannabis är dom som lägger fram kloka argument och dom som är emot
    verkar helt hjärndöda. Hur kommer det sig? 

    • Anonym

      Det kommer sig nog av att du inte kan läsa och förstå vad som sägs. Att cannabis ger bestående skador på hjärnan är inget som knarkliberaler vill höra.

      • Anonym

        Att man löper större risk att få bestående funktionsnedsättningar i hjärnan vid tungt bruk i ung ålder är de väll egentligen ingen vettig liberal som motsäger?

  • Anonym

    Ahh… det förklarar en del… det röks på ordentligt i riksdagen får man förmoda… undrar hur många som klarar en mensa test där… 

  • hans högbom

    vore väl knappast nåt nytt.. kan inte påstå att flummare är speciellt smarta.

  • Anonym

    Det här är inget annat än propaganda, dom har väl AD/HD eller nåt annat kanske. Läget i världen är desto värre, här dör det människor på löpande band, på grund av människans djävlighet, dygnet runt !
    Lite brass förgyller tillvaron och är inte värre än en Treo.
    Vem betalde för studien ?

    • Anonym

      Glöm inte bort at THC är fettlösligt, hjärnan tycker inte om det!

      • tom Norrit

         Med det menas att thc löses upp bäst i fett, inte tvärt om.

      • Thomas Hägg

        Att cannabis garanterat är skadligt i någon mån kan väl knappast anses vara en nyhet; Precis som legala droger (se kaffe, alkohol, tobak och mediciner) med andra ord.

        Men du, som uppenbarligen glömmer bort vad fettlösligt betyder, kanske även borde dra ner på alkoholkonsumptionen.

        Du förstår, Alkohol är *fettlösande*.

  • flagganitopp

    Nu förstår jag varför SDs riksdagsmän pratar som dom gör!!

    • Jan Johansson

      för fort eller vaddå? 

    • Thomas Hägg

      Att en viss *föredetta* SD riksdagsledamot nyligen gick en tragisk död till mötes hade ingenting med cannabis att göra. En ledtråd till detta torde vara just det faktum att han dog.

      (Misstolka nu inte detta och tro att jag knarkar, för jag är väldigt mån om min hälsa och pratar inte i nattmössan)

      Vad som gör detta än mer tragiskt är att denna riksdagsledamot på senare tid kommit på bättre tankar, börjat förespråka en ny och mer humanistisk missbrukspolitik och själv försökte sluta använda droger.

      Allt detta gick förlorat i mediabruset och kommer troligtvis inte upp till ytan igen.

  • Anonym

    Gammelt nytt se bare på utviklingen i Jamaica . :)

  • Anonym

    Jaha, det är vad våra politiker håller på med.

  • Anonym

    Droger som cannabis och alkohol med mera är till gagn för den nya världsordningen, då människor genom användande av dessa droger kan fly verkligheten och slipper ta itu med den bistra sanningen gällande sakernas tillstånd.  Droger är således som en mental tvångströja som är makthavarnas främsta medel i deras strävan att hålla folken fjättrade i sina bojor.

    • Ree

      Staten (makthavarna) kan inte påverka efterfrågan, det kan bara individer, genom att påverka sina nära och kära.

      Hjälper det inte mer att påpeka för dina vänner och dina barn att det går helt utmärkt att leva ett lyckligt liv utan droger än att klaga på att världen bara blir sämre och sämre?

  • Pelle Andersson

    Är ju ingen hemlighet att man inte blir raketforskare av att röka för mycket cannabis.

  • Anonym

    Vore intressant med en liknande analys angående khatmissbruk, där verkar IQ-nivån hämmas på genetisk nivå ,IQ badboll=ZOO-malier.

    • Anonym

      IQ-nivån hämmas på genetisk nivå.. Joru, kanske ska du sluta röka cannabis?

  • loofon

    Intressant.
    När får vi en liknande undersökning om kat?

  • Anonym

    Men alkohol är ju skadligt? Alltså borde vi…

    • Anonym

      Nej, men vi behöver inte introducera fler lagliga droger.

      • Anonym

        Håller med dig. Men resonemanget brukar ofta låta så. Två fel blir ett rätt, ungefär.

      • Anonym

        svarta marknaden frågar inte efter legitimation

      • http://www.facebook.com/dan.gaslefver Greve Dan Von Gåslefv’er

        Fler lagliga droger?
        Marknaden kryllar av fler och fler lagliga droger och när det ena förbjuds kommer genast nya som ibland ingen vet hur farliga de är. drogfrågan har tagit en ny okontrollerad vändning som verkar omöjlig att styra,
        gurkplantor är tydligen till och med av hallucinogen natur

  • Ree

    Tycker det är synd att okunskapen är så pass stor bland gemene man. Det är ungefär som att vara för SD och gång på gång tvingas förklara för folk att Jimmie Åkesson minsann inte är nazist, och att de inte vill ”slänga ut alla invandrare”.

    Många sätter nog ett likhetstecken mellan alla droger. De har sett alla pundare på stan och tänker ”Usch, droger är verkligen hemska”.

    I slutändan är det få som vet att det gått utmärkt att legalisera cannabis i många Amerikanska delstater, eller att kriminaliteten gått ner i Holland och Amsterdam som ett resultat av de har sina ökända ”coffee shops”, där man får röka på.

    Visst, ”man borde inte ha fler droger i samhället, man borde ha mindre!”. Så har jag också tänkt, men det är precis samma sak som att säga ”Jag är för den politik som orsakar minst lidande, minst skada och gör folket lyckligast”. Den politiken, har det visat sig, är inte förenlig med typisk Svensk drogpolitik.

    Personligen vill jag bara att folk förstår att en drog som inte kan döda
    (cannabis), aldrig kan anses farligare än droger som kan det (alkohol,
    tobak).

    • Anonym

      Kalla mig naïv men jag dör hellre av alkoholförgiftning än att bli mentalt efterbliven för resten av mitt liv :p

      • Ree

        Jag med. Bara det att man inte blir mentalt efterbliven av cannabis (nej jag röker inte).

        Problemet med artikeln är att de aldrig tar upp hur testpersonerna skulle påverkats om det var alkohol istället för cannabis. Jag garanterar att de både skulle dött på rullande band, blivit mentalt efterblivna och fått en mängd andra hälsorelaterade problem.

      • Anonym

        Ett korkat uttalande. Ingen har påstått att man blir mentalt efterbliven av att röka cannabis. Problemet med denna typ av underökning är att sidoeffekterna av intag av cannabis är försämrat långtidsminne, en effekt som kan sitta uppemot flera dagar, medan berusningseffekten fösvinner efter någon timma. Så de som röker dagligen kommer därmed att alltid göra sämre ifrån sig i denna typ av tester. Det finns dock inga vetenskapliga undersökningar som bekräftar att denna effekt är permanent hos personer som inte röker lika regelbundet. Du nämner alkoholförgiftning som jämförelse. Alkohol är en drog som man lätt dör av vid överdosering. Och att föredra att dö till följd av alkoholförgiftning jämfört med att tillfälligt få försämrad minnesförmåga till följd av att ha rökt cannabis, det säger en hel del om dig.

      • Anonym

        Vill inte kalla dig naiv, bara okunnig

      • Anonym

        Nåja, ett långvarigt brukande av alkohol är inget man blir nobelpristagare av heller.

    • Anonym

      en drog som inte kan döda (cannabis), aldrig kan anses farligare än droger som kan det (alkohol, tobak)

      Rent trams. Cannabisrökning skiljer sig inte signifikant från tobaksrökning, om man bortser från att de aktiva substanserna är olika. Skadeverkningarna är därför likartade, möjligtvis är de värre av cannabisrökning eftersom de rökverken vad jag vet oftast inte är filtrerade.

      Cannabisförespråkare hävdar ofta att cannabisrökning inte leder till de problem med luftvägarna (kronisk bronkit, lungemfysem, lungcancer, kronisk obstruktiv lungsjukdom, etc) som tobaksrökning ger, och detta brukar de hävda beror på att cannabis inte innehåller tjära vilket de samtidigt menar att tobak innehåller.

      Men tjära är inte något som finns i tobaken, utan den bildas vid torrdestillation (upphettning utan tillgång på syre) av cellulosa, som är en viktig beståndsdel hos alla växtdelar, inkl. både tobaks- och cannabisblad. Så att cannabisrök inte skulle innehålla tjära är därför rent ut sagt struntprat.

      • Ree

        1: Cannabis går att äta.

        2: Vill du ändå inte äta kan du använda en vaporizer som förångar de aktiva substanserna, så man undviker röken helt och hållet. Ingen tjära.

        3: Det är rätt få som håller med om att cannabis är jämfarligt tobak. De flesta som röker är egentligen nikotinmissbrukare då nästan samtliga är beroende. Detsamma går knappast att säga om cannabisbrukare.

        Femtielva: Cannabis har cancerförebyggande ämnen, och även om röken kan framkalla cancer är det inget som kommer i närheten av hur cancerframkallande tobakrök är, filtrerad eller ej.

  • Anonym

    True that ! ^^

    Skulle svara på inlägget under, vet inte vad som hände ^^

  • Anonym

    Kan inte minnas att jag glömt något. ;-)

  • Eufrat

    Det hade varit mycket intressant att veta om det finns rasmässiga skillnader. I USA har man till exempel lagt märke till att vissa mediciner påverkar svarta och vita ganska olika. Och att alkohol påverkar t ex indianer och östasiater mer negativt än andra är välkänt. Kanske har också cannabis etniskt relaterade effekter.

    • Snille

      Asiater tex röker inte cannabis. Medans däremot Afrikaner älskar cannabis. – Asiater gillar mer metamfetamin, (Yaba) och tex koks/ketamin. Minst 95% av afrikanerna boendes i Malmö röker på dagligen enligt en afrikansk vän jag har.

      • Eufrat

        Ja, det kan säkert stämma. Det gör ju jämförande undersökningar svårare. I den nu aktuella studien var det såvitt jag förstår i huvudsak vita nyazeeländare.

      • Anonym

        Det har kulturella orsaker. Orsaken till varför cannabis är som vanligt bland afrikaner är att det växer i stort sett överallt i afrika, så det är och har alltid varit lätt tillgängligt. I stora delar av asien så har snarare opium kulturellt sett varit den drog man använt i berusningssyfte. Under modern tid så har amfetaminer framförallt blivit populärt i mer västerländskt orienterade städer i sydoasien, särskilt bland unga som använder det som partydrog, och bland studenter och högpresterande yrkeserksamma. 

  • Anonym

    Glad att knarket är förbjudet. Låt det förbli så.

    • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

      förbud gör inte att folk inte knarkar. Förbudet är skadligt och kontraproduktivt med ökad brottslighet, utslagning och för tidig död som följd. Trots dessa konsekvenser av förbud så är det är lika många som röker marijuana i Sverige som i holland…. Prohibition fungerar inte!
      Snart 100 år sedan man gav upp försöket att förbjuda alkohol, ändå har man inte lärt av historien i flera länder när det gäller andra droger, bla Sverige.

    • Ree

      Den attityden hade man på 30-talet i USA, och man beslöt sig för att förbjuda alkohol.

      Konsekvenserna blev minst sagt katastrofala. En helt ny typ av kriminalitet, maffian, fick fotfäste i landet, blev otroligt rika och mäktiga, och plågade landet även långt efter förbudet hävdes.

      Folk drack *mer* än innan förbudet, eftersom det var billigare att smuggla sprit än öl pga. koncentrationen, vilket ledde till ännu mer samhällsskador än de maffian stod för.

      Övriga droger må inte vara lika populära som alkohol, men konsekvenserna av förbudet ser likadana ut överallt i världen. Hade man åtminstone legaliserat cannabis hade mer än 60% av knarklangares inkomster försvunnit. Dessutom ser man att samhällsskadorna blir *mindre* efter cannabislegalisering, vilket är varför t.ex. Amsterdam-bor inte vill kriminalisera drogen igen. De föredrar höga turister framför fulla såna helt enkelt.

      Kort och gott finns det en miljon anledningar att vara emot ett förbud, eftersom förbud ofta bara förvärrar saken.

      • Anonym

         Holländarna tycks vara ganska trötta på drogturismen, varje ”coffeeshop” får numera enbart sälja cannabis till holländska medborgare.

        • Ree

          *Puh* Det är svårt att veta allt.

          Det är politikerna som kommit med det förslaget. Holländarna gillar det inte alls.

          Och det gäller bara i gränsstäderna som Maashtricht, inte i Amsterdam.

          • Anonym

            26 coffeeshops kommer mellan 2012 och 2015 att stänga eftersom de tydligen inte uppfyller kriterierna. Man måste vara myndig, holländsk medborgare, man ska ha ett visst medlemskap i en ”klubb” (varje coffeeshop måste operera som en klubb).

  • Anonym

    Tja….detta var väl inget nytt. Man har ju sett ett antal kända rockkillar som varit igång i många år att när de snackar går det långsamt och låter som om de råkat ut för en hjärnblödning. De framstår som total kvaddade om man orkar vara kvar och lyssna på dem vill säga…

    • Ree

      De är dock oftast blandmissbrukare. Du kommer ha svårt att hitta kändisar/rockkillar som enbart hållit sig till cannabis och beter sig likadant.

      Rolig anekdot: Man har gjort seriösa undersökningar på Ozzy Osbourne, eftersom man tidigare ansett att det skulle varit omöjligt för den mänskliga kroppen att knarka lika mycket som han. Man förstår helt enkelt inte varför han lever. =P

      • Anonym

         Tack för anekdoten:)

  • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

    Uh oh nu har ni retat upp pharmakeia-folket, nu blir det jobbigt :D

    Revelation 9:20 And the rest of the men which were not killed by these plagues yet repented not of the works of their hands, that they should not worship devils, and idols of gold, and silver, and brass, and stone, and of wood: which neither can see, nor hear, nor walk:
    Revelation 9:21 Neither repented they of their murders, nor of their sorceries, nor of their fornication, nor of their thefts.

    De kommer aldrig att ångra sitt droganvändande (dvs. sorceries a.k.a. pharmakeia) 
    http://gospelway.com/morality/drug_abuse.php

    Men bra att ni varnar de trots att de inte är intresserade av varningen.
    De resonerar på exakt samma sätt som de som nyttjar alkohol.

    Båda grupperingarna är ett stort problem för nationen, politiker som är drogade tar beslut, hela samhället är droget inte bara av alkohol och braj, de är även nerdrogade på alla möjliga antidepressiva medel och annat skit som gör folk helt bäng.

    Inte konstigt att saker och ting är som det är när en majoritet (?) av befolkningen är beroende av droger, och när de blir varnade för att sakerna inte är bra så drabbas de av hissy fits. Ni kommer gå under med era droger, har sett det förr och de är alla lika övermodiga som er ”det är inte farligt yada yada yada” vi har hört det förr och vi ser er hur korkade ni blir ”neeeej neeej vi blir inte korkade”.

    Sen blir det en massa derp derp herp herp.

    • Anonym

       Då borde alla som nyttjat droger sen det kom gått under för flera tusen år sedan? Alla som nyttjat under 1900 talet har gått under?

      Framställda antidepressiva medel är inte samma sak som en planta växt från naturen som påverkar dig på ett helt annat sett. Antidepressiva medel samt all läkemedels tabletter är framtagna för att folk inte klarar av att leva i detta depressiva samhälle som politiker skapat.

      Bara se alla problem i det här landet gör en deprimerad, men inte fan vill man peta i sig medicin för det. En drog tar man för att få kul en stund inte för att bota dina problem. Har man problem ska man inte dricka eller ta droger. Det gäller även många mediciner om det är psykiska problem och inte fysiska.

  • Anonym

    Att dra en joint en fredag kväll efter maten är inget jag tycker är några problem. Även om jag inte gör det så vet jag mycket väl hur det är att röka någon gång. Har absolut inga problem med det liksom att jag inte tycker det är något problem med lite god dricka på en helg.

    Dessa undersökningar ska alltid tas med en nypa salt, allt är relativt mot hur mycket du gör något. Dricker du alkohol varje dag så blir du också helt väck och bryter ner kroppen på ett helt annat sätt än Cannabis.

    Och sen som någon sa att bara WT röker är ren bullshit. Jag vet fantastiska forskare, musiker, VDar som nyttjar droger allmänt egentligen.

    Sen är så är det ett långvarigt nyttjande som gör att det bildas ett fettlager på huvudet, men det försvinner om man slutar.

    EDIT: Detta gäller folk under 18 år också, denna forskning har vi vetat om länge. Att Cannabis inte är bra för barn, men vilka preparat är bra för barn? Det är väldigt mycket som inte är bra för barn men som inte är några problem för vuxna människor. (Undantag för alla de som aldrig växer upp såklart) :)

    • Ree

      Precis. Att cannabis inte är bra för barn är dessutom en utmärkt anledning att legalisera drogen. Inte nog med att alkoholbruket och skadorna av det kommer gå ner i samhället så återfår samhället kontrollen över vilka som köper drogen.

      Det är för att vi har ett förbud idag som det är lättare för ungdomar att få tag i cannabis än alkohol.

  • Anonym

    Fria Tider har vridit på detta för att få det att passa in i deras världsbild. Detta gäller alltså uppenbarligen bara de som började röka när de var tretton eller när hjärnan inte var fullt utvecklad. Vad Fria Tider medvetet utesluter att nämna är att om man börjar röka cannabis när hjärnan är färdigutvecklad förändrar det FÖRMODLIGEN ingenting vad gäller IQ och det säger samma forskare. 

    • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

      Vilken är FTs världsbild, jag är väldigt intresserad då jag ser ett flertal olika världsbilder mellan de olika skribenterna, men du verkar sitta på information om att FT har något speciellt världsbild, den ser ut hur?

      Tror fler är intresserade av att veta vad detta är för världsbild.

      • Anonym

        Just i detta fallet är det väl den som har skrivit det vars världsbild det eventuellt är, men det är uppenbart att man valt att utelämna viss information för att läsaren ska ta åt sig ett budskap om att detta kan sänka intelligensen hos alla. Vilket det inte är bevisat att det är. Och vem som har valt att utelämna den informationen vet jag inte. Och det är väl Fria Tider som släppt igenom detta oavsett vem som skrivit det?

        • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

          Jag var väldigt noga med att skriva ”regelbundet” av en anledning. Som du ser i grafen minskar IQn hos storrökare, även om de började som vuxna. Dock inte lika mycket som för de som börjar som unga, vilket jag också skrev i artikeln. /Vilhelm

          http://i50.tinypic.com/2m6k5q8.png

          • http://twitter.com/Kulturvirus joakim sjögren

            I grafen ser vi också att minskningen av IQ bland de som började röka i vuxen ålder, är för liten för att vara statistiskt säkerställd. Alla som vet vad p-värden betyder kan själva se detta i grafen du länkade till, antar att du inte är en av dem. ALLTSÅ: grafen ger inga belägg (i en ren statistisk mening) för att folk som börjar röka i vuxen ålder drabbas av lägre IQ.

            • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

              Hmm ja det stämmer ju faktiskt. Får omformulera lite. I figur. 2 framkommer det likväl att viss försämring av kognitiv förmåga sker, även om man började i vuxen ålder.   /Vilhelm

              • Anonym

                Kanske förklarar varför jag spiller ut mitt kaffe en gång i veckan :(

  • Anonym

    Cannabisrökare eller?

  • Anonym

    Visst har man känt syrlig/söta doften runt riksdagshuset?

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Leif GW är väl undantaget… 

  • Anonym

    Oftast är det äckliga white trash människor som röker CB så låt det förbli förbjudet så vi slipper se tjocka 18 åriga tjejer med 2 kilo metallskrot i ansiktet som misslyckats med sin skolgång springa runt med en joint mellan fingrarna på stan.

    • Anonym

      Vad vet du om det?

      Har du läst statistik någon gång? Vilket urval är det du baserat den här iakttagelsen på?

      Har tanken slagit dig att de enda som är dumma nog att bruka en olaglig drog framför dina ögon är just de dummaste av konsumenterna – de som du kallar ”WT”?

      Tror du att alla musiker, konstnärer, trebarnspappor och forskare som röker på gör det på gatan eller i sitt hem? 

    • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

      märks att du aldrig studerat på högskolan/universitet…

    • Anonym

      Är det bättre om de springer runt med en starköl?

  • Anonym

    Tragiskt att så många i Sverige ser det här som ett stort problem. Tusentals människor dör i Sverige varje år av både alkohol och tobak, medan inte en endaste person i hela världen någonsin dött från cannabis.

    Visst, det är möjligt att ens intellekt sjunker en aning, men förmodligen kan man hitta samma resultat bland folk som tränar kampsport med slag mer än 3 gånger i veckan också. 

    Cannabis är en drog som många tycker om och som är mycket mindre farlig än de drogerna som säljs idag. Legalisera det.

    • Anonym

      Det finns ju inte en enda anledning att legalisera den drog som George Soros vill legalisera och tjäna pengar på att sälja. Det finns heller ingen anledning att nyttja drogen eftersom den enda effekten är att hjärnans funktioner förstörs.

      • Anonym

        Va?

        Ska vi förbjuda saker bara för de inte är bra för oss? Ska vi förbjuda hoppa fallskärm också? Det är bara en dum upplevelse med skaderisk, precis som cannabis.

        Cannabis förstör inte hjärnan mer än alkohol, men det har du inga problem med? Hur ställer du dig till boxning? Nog måste du ha noterat hur smart Mike Tyson verkar vara efter att ha tagit XXXX slag till huvudet.

        Vad har du förresten med att göra om jag inte vill ta hand om mitt intellekt? Det är min kropp. Vad ska jag få göra med den menar du? Begå självmord? Dricka alkohol? Röka tobak? Boxas? Hoppa fallskärm? Äta mer än 5000 kalorier om dagen?

        Du kan omöjligt mena att du ska bestämma allt det här över mig (och om du mot förmodan menar att du ska det: var vill du dra gränsen?). Varför ska du i sådana fall avgöra om jag får röka cannabis eller inte?

        Det är sjukt att ens vilja försöka bestämma något sådant över någon annan.

        • Anonym

           Cannabisrökare eller?

          • Anonym

            Faktiskt inte. Jag har aldrig provat på cannabis.

            Något jag däremot avskyr är idioter som tror att de har rätten att stampa på mina rättigheter.

            Om jag bodde tillsammans med dig på en öde ö och började röka cannabis skulle du förmodligen inte låsa in mig i en bur i 3-10 år. Varför ska vi göra det bara för samhället nått en större skala? Det är ett SJUKT beteende att vilja kontrollera andra människor på det sättet.

            • Anonym

              Om jag bodde på en Ö med dig och du rökte Cannabis skulle jag slå ihjäl dig med en jävla stock, eftersom du bara skulle ligga å röka på och vara helt jävla passiv. 

          • Anonym

            Jepp!

      • Anonym

         Hjärnan förstörs av att torka bordet med rengöringsmedel, få in bensinlukt vid tankstationer mm mm.

        Väldigt mycket är skadligt för hjärnan i våra liv. Om du väljer att röka nån gång då och då så lovar jag att du inte blir dummare för det.

      • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

        Inte bara Soros, ockultisten som är gift med en svensk batikhäxa och som figurerade i en stor muthärva Kofi Annan vill också legalisera:
        http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/2011/06/kofi_annan_global_commission_on_drug_policy.php

        Även CIA fronten Anonymous kräver legalisering.

        Vidare så har du FN som vill avkriminalisera detta gift
        http://www.huffingtonpost.com/2009/06/24/un-backs-drug-decriminali_n_220013.html

        Värt att notera är att alla dessa grupperingar och personer är GLOBALISTER.

        Det är helt enkelt vara tidsandan, de är alla sekulariserade rebeller, folket som bygger den nya världsordningen, ett gäng pundare och flummare.

        • Anonym

          Bilden visade beväpnade soldarer som vaktade opiumvallmo!

  • Anonym

    Problemet är att det sitter kvar länge i hjärnan iom att cannabioderna är fettlösliga.. Men när det väl gått ur kroppen är man tillbaka på normal nivå igen.

    Detta är inget nytt utan något som forskare vetat sedan mycket länge.

    Att det ”förstör” hjärnan som någon skrev är skitsnack. Alkohol förstör hjärnan däremot om det överkonsumeras, detta är bevisat, och skadorna kan tyvärr vara permanenta.

  • Anonym

    Cannabis förstör hjärnan och ger människor lägre iQ. De som börjar röka Cannabis har redan från början lågt IQ så det är inte så lyckat för dem att röka på.

    • Anonym

      De som börjar röka cannabis har inte alls lågt IQ, men det lät väldigt snyggt! Kom du på det själv? Duktig du är.

      • Anonym

        Självklart har de som börjar röka Cannabis lägre IQ, alla som säger något annat är sannolikt själv bara underintelligenta potheads…

    • Anonym

       Det framgår inte om de som gjort testen under tiden varit pårökta! hahaah!

    • Joacim Björk

      Hört talas om Carl Sagan?

    • http://profiles.google.com/morganjohansson84 morgan johansson

      Har enligt Mensas test 127 i IQ. Röker ca en gång per månad. 
      Vet inte hur det passar in i din världsbild.

      • Anonym

        Du kanske hade haft ännu högre IQ om du varit helt drogfri?

      • Anonym

        Hade du inte rökt hade du varit MED i Mensa. Själv saknar jag tre poäng för att vara med… Jag röker inte.

      • Anonym

        Har en IQ på 135, är med i Mensa, har rökt CB  i över 30 år sedan tonåren (visseligen ganska oregelbundet), har dubbla universitetsexamen och jobbar som forskare.

        • Anonym

          Spelar väl fan ingen roll om man har 135 i IQ enligt Mensa. Man ska fan inte stötta massa jävla kriminella drägg genom att bruka Cannabis. 

          Du kan väl ta och forska fram om det är så jävla smart… Idiot. 

          • http://profiles.google.com/morganjohansson84 morgan johansson

            Vad kul, du ”ägde” precis dig själv genom att lägga fram ett tungt argument för just en legalisering.
            Hade cannabis varit lagligt hade det var en bra inkomstkälla för staten. Som de är idag så är det istället en bra inkomstkälla för organiserad brottslighet. Dessutom skulle en legalisering innebära att polis och rättsväsende an frigöra resurser som kan läggas på andra brott.
            Sen vill jag nog påstå att de som har rökt regelbundet en längre period odlar mest sannolikt sin egen cannabis eller känner någon som gör det, dvs köper den inte av skurkar på gatan.

    • Ree

      *Droger* förstör hjärnan och ger *unga* människor lägre IQ *om* de brukar droger under en lång tid.

      Förövrigt så är nog vuxna som hellre röker cannabis än dricker alkohol egentligen smartare än de som hellre dricker alkohol, då cannabis är en bra mindre farlig drog. Går inte ens dö utav.

    • Anonym

      ”De som börjar röka Cannabis har redan från början lågt IQ”

      hahaha! 
      får lust att gräva fram mina betyg/examen och mensaresultat!

  • Anonym

    Cannabis sänker ångest- och stressnivån, så det är naturlig konsekvens att intellektet blir mindre alert vid cannabis-konsumtion.

    • Anonym

      Hos en mindre del så ökar ångestnivån under ruset, ibland ända till panik. Den varningen måste tilläggas, även om cannabis är mindre farligt än andra droger. Verkningen av alla droger är individuell.

      • Anonym

        Ångestnivån stiger vid överdosering, något som kan ske med såväl hasch som marijuana. Hög CBD-halt relativt THC-halt har dock en dämpande effekt. Cannabis har en kärlvidgande effekt. Konsekensen blir att blodtrycket sjunker, som i sin tur resulterar i förhöjd hjärtfrekvens. Det senare kan hos ovana cb-rökare upplevas som oroande.

        • Anonym

          Förhållandet THC / CBD är visst förklaringen till att Cannabis indica ger ett ”lugnare” rus än Cannabis sativa.

 

Same shit, different war

Då ljög man om kemvapen i Irak. Nu påstår sig Obama ha bevis för att samma vapen används i Syrien.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.


KÖR ÖVER EXPERTERNA: En enig internationell expertis varnar Sverige för de höga bostadspriserna. Men Anders Borg och regeringen agerar tvärtemot kraven från EU och IMF – och försöker istället öka prisnivån ytterligare. Foto: Regeringen

IMF varnar Borg: Din bostadsbubbla håller inte. Kräver sänkt bolånetak och avskaffat ränteavdrag.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons