Dansk forskning: Mångkultur förstör social tillit

Publicerat den 17 oktober 2012 kl 06:47
Tilliten till ens medmänniskor påverkas mycket negativt om man bor i kommuner med stor mångfald, visar en ny dansk studie och bekräftar därmed tidigare svenska dito.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Forskarna Peter Dinesen och Kim Sønderskov vid två danska universitet har i sin studie Trust in a Time of Increasing Diversity som publicerats i tidskriften Scandinavian Political Studies kunnat visa att etnisk mångfald i en kommun leder till ökad misstänksamhet och minskad tilltro till sina grannar.

Genom att undersöka Danmarks samtliga kommuner och sammanställa stora mängder data från enkäter med frågor som rör tilliten till ens medmänniskor har forskarna kommit fram till den dystra slutsatsen att tilliten till andra människor är hälften så stor i landets mest mångkulturella kommuner i jämförelse med heldanska kommuner.

I kommuner där det bor runt noll procent icke-västerländska etniciteter är den så kallade sociala tilliten runt 80 procent, men i mer mångkulturella kommuner, där 30 procent av invånarna har ursprung utanför västvärlden, är den sociala tilliten bara 40 procent.

Därmed bekräftas en liknande svensk studie som Fria Tider skrev om 2010, som visar att så gott som alla litar på sin familj och över 70 Sveriges befolkning litar på sina grannar.

Däremot litar enbart runt 40 procent på personer med en annan religion eller annan nationalitet än den egna och skillnaderna mellan de 33 kommuner som ingått i den svenska studien är stora: medan 8 av 10 litar på andra människor i Sorsele så uppger enbart drygt hälften i Malmö att de känner tillit till varandra.

 

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/dansk-forskning-mangkultur-forstor-social-tillit Bloggar om denna artikel
  • PETER NYMAN

    Mångkultur betyder i SVERIGE att alla som kommer skall göras lyckliga och glada,ha garanterat högre försörjnings stöd än SVENSKEN.
    Även deras religion sätts i främnsta rummet.

  • Brite_Liner

    Välkommen du sköna sanning!

  • surkart

    Det är väl precis det etablissemanget vil ha? Så kan man söndra och härska och det blir svårt att samla till opposition och demokratin blir satt på undantag. Det är precis vad sjuklövern och mångkulturalister och inte minst vänstersidan vill ha.

  • NE_Mannen

    Mångkultur förstör det mesta !

    • s29

       Nja mångkultur kan vara okey,till och med bra så länge man använder kompatibla kulturer. Multikulti däremot kommer ni ALDRIG att se som fungerande i ett socialt samhålle. Varken i Sverige eller någon annanstans.

      • NE_Mannen

        Jag sa inte ‘allt’, jag sa det mesta. Muslimska fruntimmer som HM-baddräktsmodeller…   ;-)

  • Nohjarntvatt

    Den här typen av undersökningar brukar visa att även de av SAMMA etnicitet får mindre tillit till varandra om de lever i en mångkulturell miljö.

    Det är alltså helt i linje med den ideologi som torgförts i Sverige de senaste 40 åren.

    • Fredrik_H

      Ett samhälle där var och en ser till sitt eget och skiter i alla andra. Något som egentligen inte längre är ett samhälle i dess rätta bemärkelse utan ett antal individer som lever på samma ställe.

  • zelotai

    Det betyder också att invandrarna inte litar på andra invandrare.

    Kanske är det den ”dolda rasismen” (den som PK-folk vet finns, men som inte kan påvisas)

    Nej visst ja, invandrare kan ju inte vara rasister.

  • JooeFromSweden

    Vilken skräll! Det visste väl vanligt folk redan.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    multikulti är bara skit, sjömansbiff framför pizza alla gånger.

    • JonniBalle

      Jag äter potatis men inte fan bor det en halv miljon Peruaner här för det. Jag äter Pizza men inte fan bor det en halv miljon Italienare här för det. Jag äter ris men inte fan bor det en halv miljon kineser här för det. Jag äter inte falafel men fan det bor ju en halv miljon araber här. Matkultur är inte detsamma som mångkultur.

      • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

        Kan jag definitivt hålla med om.

  • eleteria

    Detta är ytterligare en fördel enligt stormuftin Reinfeldt.

    Passar det inte så kan vi ju alltid flytta, eller hur?

  • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

    Skall dessa elementära fakta vara så svåra att begripa för vissa?
     
    Sjuklöverpolitiker och vänsterliberala journalister t ex

    • Fredrik_H

      Som jag skrev lite längre ner. De har inte infört mångkultur med logiska, rationella argument utan genom att spela på svenskens olika känslor och rädslor. Jag är heller inte övertygad om att det går att vinna alla människors hjärtan med logik och rationalism alla gånger.

    • https://www.youtube.com/watch?v=yMHfVCrz9Rc Järnmänniska

       Vi har en åttaklöver iofs. Den dagen Kasselstrand tar över partiledarposten har vi åter en sjuklöver.

  • Jarnmanniska

    Är själv uppvuxen i Malmö, och där är folkgemenskapen som bortblåst. Bor numera i Västernorrland, och där finns folkgemenskapen kvar EFTERSOM DET FORTFARANDE ÄR ETNISKT HOMOGENT.

    Det ska bli kul att göra upp räkenskapen med de judar som orsakat Europa detta fördärv.

    • Johnny

      Exakt. Det är en rent fientlig handling mot värdlandet av judiska organisationer att bedriva massinvandringspolitik, korrumperar våra politiker med pengar och media för att bedriva en politik som är destruktiv för svenska folket.

      • https://www.youtube.com/watch?v=yMHfVCrz9Rc Järnmänniska

         Precis.

  • Alldenstund

    ”medan 8 av 10 litar på andra människor i Sorsele så uppger enbart drygt hälften i Malmö att de känner tillit till varandra.”

    Sorsele lever i princip på flyktingindustrin och har tagit emot långt mer än sin beskärda del av flyktingar på sistone. Sorsele är således inte en kommun där etnisk homogenitet råder längre, att ta det som exempel blir en aning märkligt.

    • http://www.facebook.com/houseofstaaf Karl Staaf

       Nu ja men då undersökningen gjordes var det troligen annorlunda.
       

    • Grävskopan

      Jag tänkte faktiskt också på det, Alldenstund! Skulle vara intressant att veta hur frågorna var ställda. Är det månne så att de som svarade var etniska svenskar och att de tänkte på andra etniska svenska sorselebor när de sade sig ha hög tillit till varandra? Är det kanske också så att de som lever på asylindustrin inte själva bor i Sorsele, utan inhåvar bara intäkterna? Eller är det tvärtom så att 8 av 10 av alla normala människor har flytt från Sorsele och lämnat kvar en klick som känner tillit till varandras förmåga och vilja att mjölka staten (och därmed oss alla) på pengar till sin blomstrande asylindustri?

      Tacksam för ett svar från några sorselebor som eventuellt läser FT! 

  • Grävskopan

    Förvisso är det mer tyngd bakom orden om det är en forskare som säger det som vem som helst med normal intelligens kan se och förstå utan vidare, men håll med om att just här ligger en av våra grundproblem. Att det inte är VAD som sägs, utan VEM som säger det som avgör resultatet.

    Vi borde verkligen fokusera mer på att försöka uppmuntra människor att tänka själva, tänka kritiskt, och sluta vänta på att en kändis säger något på TV eller att en forskare skriver en rapport om ämnet för att vi ska tro våra egna ögon eller våra egna erfarenheter i övrigt. 

    Det här är ett enkelt exempel. Till vem lånar du din bil? Att far och mor kan använda familjens bil är normalt, att den vuxna sonen eller dottern får låna den ibland kan passera om ungdomarna bedöms som pålitliga av föräldrarna som känner dem sedan de var små, att låna till grannen börjar redan det vara tveksamt för de flesta, och absolut ingen normal människa lånar ut sin bil till en vilt främmande människa.

    Det är samma mekanismer som styr allt mänskligt beteende. Ju bättre man känner den andra, desto mer kan man lita på honom/henne, eller i förekommande fall, så vet man också att just den här individen ska jag inte släppa in hos mig, trots att han bor granne med mig, men det bygger på erfarenhet det också. En grupp människor som bara dyker upp från ingenstans ska man helt enkelt inte lita på om man har en fungerande självbevarelsedrift. 

  • Eken26502

    Beviset för vad vi alla visste. Mångkulturen leder till ett grindsamhälle. Borgarnas stora dröm.

    • Grävskopan

      Grindsamhälle, där säger du något, Eken26502!

      Det får mig att tänka på Per Svensson, vars bok om svenskt boende jag läste för några år sedan. Han är en slagkraftig skribent, men så otroligt enögd. Själv bodde han då enligt egen utsago i en lägenhet i centrala Malmö, av allt att döma i ett fint och lugnt område i ett fint gammalt hus. Samtidigt ondgjorde han sig över både USA:-s ”gated communities” och pratade sig varm för mångkulturen i Sverige. Han fattade inte att ett ”mångkulturellt” massinvandringssamhälle med tiden obönhörligen blir uppdelat i de välmåendes bevakade villasamhällen och de utslagnas ghetton. Alternativet är ett inbördeskrig, fast det kommer förstås i alla fall, men bara med lite längre sikt än om man inte segregerade sig.

  • http://www.facebook.com/people/Kam-Asshfucpig/100001319584379 Kam Asshfucpig

    Måste man vara forskare för att veta detta ?

  • valfisken

    Men Reinfeld sa ju i sitt tal att sammanhållning var det viktiga.  Har han kommit till insikt eller står han och ljuger? 
    Vad tror jag?

  • BirgerZorro

    Ojdå, vilka Einsteinhjärnor! Eller inte…..

    Detta begriper ju en idiot att det förhåller sig så……. 

    • Svensksvenne

      Viss skillnad på om en idiot eller en Einsteinhjärna säger det…

  • Jarnmanniska

    Vår ras kommer att gå stärkta ur denna prövning, det är jag övertygad om. Det viktigaste är att vi inte blandar upp oss. Att vi skaffar många barn. Att vi lär våra nästkommande att tänka kritiskt, få bort den naiva inställningen.

    Då nationella väl blir en auktoritet i folkets ögon, ungefär som Motståndsrörelsen har potential att bli i övre Sverige, så finns det ingen gräns för hur starka vi kan bli.

    Vi har all potential i världen att organisera oss.

  • kaptenhaddock

    Hem – brukar man säga. Hemma hos sina egna. Att våldgästa ett annat hem och kräva medlemskap och försörjning – i vilka länder applåderar man sådana fräckheter ? Bolivia ? Somalia ? Nigeria ? Kurdistan ?

  • Rolexus

    Haha, det blir ett spontant skratt på den. Inte behöver man väl forska om en sådan sak för att förstå att det är så? Hahaha igen…!

  • diskriminerad_svensk

    Globalisternas mål är att splittra upp etniskt homogena stater där sammanhållningen är stor. De vill ha rotlösa människor och mångkulturella samhällen där folk bara är arbetskraft i gloablisternas företag eller konsumenter av globalisternas varor och tjänster. 

  • RolandHolm

    Detta kunde jag upplyst om för 40 år sedan då de började tvinga på oss detta multikultilyckosamhälle.

    Till saken kanske skall nämnas att tex homogena etniska grupper i sydeuropa och utanför Europa litar på varandra i mycket mindre grad än vad vi gör här. Detta anses vara en del av förklaringen till den i tex södra Italiens sämre ekonomi emot i norr. Man ger varandra ingen ”kredit”. Mycket MENA-dna i söder, får väl också inflikas…

  • http://twitter.com/farang38 farang38

    Behöver man forska i detta??

    • Fredrik_H

      Både ja och nej,  de som vill ha mångkultur redan har bestämt sig för att mångkultur är fantastiskt och de lyssnar inte heller på logiska, rationella argument. 

      Men det finns ju en stor grupp som inte vet åt vilket håll de ska gå och som jag är övertygad kan vinnas delvis med rationella argument, speciellt när de börjar tvivla på flosklerna ”vi ska vara ett öppet land” eller själva börja uppleva att Sverige inte är ett så  rikt land längre.

      Vi ska dock minnas att de som tvingat på oss mångkulturen har använt  känsloargument och att logik inte alltid trumfar känsla.

  • Eufrat

    Lustigt nog är detta välkänt för två grupper, i var sin ände av maktstegen: mannen/kvinnan på gatan som personligen drabbas av mångkulturen och mannen (ev kvinnan) som håller i trådarna, långt bort. För den sistnämnde gäller söndra-och-härska. Bra business.

    Problemet är alla halvbildade ullenhagare där emellan, som befolkar redaktioner, myndigheter och departement. Själva slipper de mångkulturens konsekvenser men ser inte heller den maktpolitiska cynismen bakom. Därför matar de på med floskler för att kunna behålla bilden av sig själva som godhetens apostlar. Under tiden går samhället under.

  • allnicknamestaken

    Fredrik Reinfelth har i ett uttalande uttryckligen sagt att massinvandringen är ett experiment, men alla experiment lyckas ju inte.
    Vissa experiment görs inte för insikten om möjligheterna att lyckas är så liten att man i förväg kan förutse resultatet.

    Fast då behövs det ett antal grå som fungerar…

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      Jo men hur dum får man vara och
      samtidigt gå lös ?

      • allnicknamestaken

        Hur dum som helst (uppenbart), fast jag tycker det säger mer om 93% av befolkningen.

  • skruemcduck

    La de styrende politikere få bo i det helvete de har skapt i Skandinavia ! tving dem med makt :/

  • PekingNorroping

    Problemet med mångkultur är att folk tar med sina konflikter och åsikter hemifrån.

    • BangkokBob

      Svante Nordin skriver i axess.se
      Tanken på ”integration” möttes sedermera av en annan och i grunden motsatt tanke, den om ”mångkulturalism”. Eftersom debatten om invandringen var tämligen förvirrad och fördes med målsättningen att sopa problem under mattan snarare än att utreda dem stod motsättningen ingalunda klar för alla. Begreppen ”integration” och ”mångkulturalism” fortsatte att användas om varandra som om de betytt samma sak eller åtminstone inte varit logiskt oförenliga. Att de pekade i alldeles motsatta riktningar är dock lätt att se. ”Integration” betydde att invandrarna skulle anpassas till Sverige. ”Mångkulturalism” betydde att Sverige skulle anpassas till invandringen.

  • http://vargiveum.wordpress.com Varg i Veum

    Ja, det finns en anledning till att invandrare, oavsett bakgrund, klumpar ihop sig helst. Alla grupper – oavsett dess gemensamma nämnare – söker sig till likar. Det är liksom naturligt och ingenting som jag tror det multikulturella experimentet kan ändra på. Ju fortare den insikten når nickedockorna i de breda lagren så får vi bättre samhälle för alla.

  • Love4Europe

    Det här är själklart en orsak till varför globalisterna drivit massinvandringen.

  • kaptenhaddock

    Detta är uppenbart och allmänt känt. Och så har det alltid varit i alla tider överallt. Uppenbart för alla utan den här Ullenhagpojken, ett kok stryk är vad gossen behöver.

  • skruemcduck

    Nei gud hvor flinke forskerne er , mange år etter  at vanlige folk har forstått dette forstår forskerne det og , folk som lever i mang kulturelle miljøer føler at de har havnet i ett fengsel ! kun de rike har råd til å rømme derfra.

  • monamuslim

    Och i alla kommuner saknar 93% av befolkningen tillit till riksdagspolitiker

  • Rauken

    Den här forskningen visar Ullenhag som en riktig novis på sitt område. Hans försäkringar om mångkulturen som nåt värdefullt faller här platt till marken och visar upp honom som en riktig sladder maja. 

    Mångfalden får vårt samhälle att krackelera. Två tydliga parallella samhällsbildningar, rent fientligt inställda till varandra, växer sida vid sida. Där det ena är närande och det andra tärande och där det tärande tyvärr ges betydande fördelar på det närandes bekostnad.

    Det känns olustigt att bevittna när mångkulturen, som nu även nästlat sig in i Sveriges riksdag och regering, tar riksdagens talarstolen i besittning och därifrån försöker tala en svenska, som i flera fall är helt obergiplig för de flesta.
    Vad de har att erbjuda svenska folket är för mig en fullständig gåta.  

    Målsättningen måste vara den, att riket skall styras av svenskar och inte av utbölingar, och det gäller i synnerhet dem av utomeuropéiskt ursprung.

  • http://avpixlat.info/ Illwill

    Jo, jag litar inte på folk som följer en ideologi som säger att de ska ljuga om det gynnar ideologin.

  • Guest

    Felpost

  • Guest

  • Funderaren5

    Det som dom forskat om har många upplevt i många många år, allt fler får upp ögonen men vi är nästan ingen som törs stå för våran åsikt helt öppet. Man kan t.o.m. förlora jobbet i dagens Sverige om man säger vad man tycker, undrar hur judarna hade det i Tyskland före & under kriget jag trodde ej att de skulle upprepa sig i modern tid.

  • Denoroligedemokraten

    Jonathan Friedman, (svensk)amerikansk professor i socialantropologi
    (tidigare verksam vid Lunds universitet), säger så här om mångkultur:

    ”Det är en fantasi, som inte ens är färdigtänkt, om att folk från olika delar av världen skall blandas ihop i något slags lyckligt samhälle. Det har aldrig funnits. De enda multikulturella samhällen i världshistorien har varit det man kallar för pluralsamhällen. Det brukar vara imperier eller kolonialsamhällen, där man importerar folk från andra delar av världen och sätter dem i speciella områden där de bor. Folk håller sig väldigt separata från varandra. Och det är vad som hänt i Sverige. Det är segregation som präglar vårt multikulturella samhälle.”

    • Odalmannen

      Kan vi få en källa på det citatet, tack. Var är det hämtat någonstans ifrån?

      • SmutPeddler

        ”Programmet Tendens den 20/3 2007 i P1 hade rubriken ”Politiskt (in)korrekt — vad får man forska om?”"
        http://www.gluefox.com/komment/pkmulti.shtm

        Där finns även en länk till radioprogrammet.

  • Karl

    Mångkulturen vittrar sönder det innerst essentiella inom samhället som gör det harmoniskt och framgångsrikt.

  • Slasher2

    Det är en helt naturlig följd av multikultur. Alla människor tyr sig till och litar på liknande människor. Människor med liknande uppfattning om kultur och moral. Även språket är förstås viktigt för att göra sig förstådd. Det är därför helt ofattbart varför så många människor blint tror på att alla ska kunna leva tillsammans i en smältdegel.

  • http://www.friatider.se/ Dif117

    Samtidigt som tilliten vittrar sönder pga mångkulturen så fortsätter politikerna att ljuga sig blåa om att vi måste ha massinvandring och mångkultur för att komma framåt i samhällsbygget.

    Sanningen är den att Sverige kommer vara ett land i mångkulturellt kaos om 50 år om nuvarande utveckling håller i sig, det enda som kan ändra denna dystra utveckling är en repatrieringspolitik som syftar till att repatriera de flesta av dessa samhällsförstörande element.

    Det finns ingen annan väg att gå om Sverige som nation ska finnas kvar om 100år.

    • Odalmannen

      Instämmer. För att Sverige ska kunna räddas behövs det:

      0 % massinvandring
      100 % repatriering

      Sverige är svenskarnas eget land, inte hela världens land.

    • kenersys

      Jag håller med dig,
      men jag tror ärligt talat att 50 år var väl positivt.
      Det är 5 miljoner MENAiter i nuvarande takt,
      INTE medräknat deras avkomma.

Pingstdagen. Målning från tidigt 1300-tal.

Idag är pingstdagen

Idag är det pingstdagen. Enligt den kristna tron var det den dag då de kristna i Jerusalem fick ta del av Guds helige ande.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons