De rödgröna partierna åter under 50 procent i väljarmätning

Publicerat den 16 september 2012 kl 10:30
I Sifos väljarbarometer för september förlorar de rödgröna partierna sin majoritet av väljarsympatierna. Sverigedemokraterna ökar till 7,2 procent.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

I den senaste opinions­undersökningen som publiceras i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet förlorar de rödgröna partierna Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet sin tidigare egna majoritet av väljarsympatierna och är nu åter under 50 procent.

I kampen om tredjeplatsen går Sverigedemokraterna framåt och närmar sig miljöpartiet som går bakåt.

Kristdemokraterna ligger fortfarande under riksdagsspärren trots en liten ökning. Centern befinner sig alltjämt nära fyraprocentsspärren.

Undersökningen genomfördes under perioden 3-14 september 2012. 1 913 personer fick svara på frågan: ”Vilket parti skulle du rösta på om det var val i dag?”

Alla resultat
Sverigedemokraterna 7,2 (+1,0)

Moderaterna 28,7 (+0,2)
Folkpartiet 6,5 (+0,4)
Centerpartiet 4,8 (+0,2)
Kristdemokraterna 3,8 (+0,4)

Socialdemokraterna 33,3 (-1,0)
Vänsterpartiet 5,9 (-0,3)
Miljöpartiet 8,9 (-1,0)

Alliansen 43,9 (+1,2)
De rödgröna 48,1 (-2,3)

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym

    i en annan undersökning  visar det sig att Centern har 3,3% vilket innebär att de åker ut och de rödgröna får en egen majoritet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15451882.ab

  • Anonym

    Tror att det fejkas med Sd siffror, att lägga till 10% på dessa siffror då kommer vi nog nära saningen

  • Anonym

    SD ökar med 2 %. Invandringen med 50 %. Hugah!

  • http://www.facebook.com/lars.andersson.7927408 Lars Andersson

    Finns som sagt inga alternativ. Har några sossar på jobbet. Men att diskutera politik med dom är omöjligt. Otroligt okunniga.
    Uppskattar att 40 % röstar på sd övriga 60% är nog 50/50 sossar och  moderater. Om det ska vara möjligt bo kvar i Sverige måste en annan
    invandringspolitik till.

  • Georg Telemann

    SD är det enda alternativet! Rösta INTE på alliansen för som ni märkt har det bara blivit värre under deras tid vid makten.

  • PETER NYMAN

    Det skulle sitta fint med en vågmästar roll.Men dom får nog försöka synas lite mer.Framförallt i kommunerna som går på knä,Zoomalirena är oerhört kostsamma för kommunerna samma gäller alla baaaaaaaaarn som poppar upp från alla håll

    • Anonym

      Men SD har ju redan en vågmästar roll så det gör ingen skillnad

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Åkte just förbi en loppis, stannade och tittade in. Kom i samspråk med två gamla gummor. De hade två små bord med olika billiga småsaker från sina skåp, vad de försökte sälja.

    De beklagade sig över, att pension är förminskat nu två gången i råd, tredje förminskning på väg, och att det blir under tretusen kronor kvar, att leva för och betala för allt, när hyran är betald. Jag stöd-handlade från båda, vet inte, till vem jag kan bara ge sakerna :-)

    En gumma sa, att hon bor i Södertälje, och hon ångar sig djupt, att hon flyttade dit. Livets största misstag, sa hon. Hon hade först bott i Alby, men sakta men säkert förändrades hela området till oigenkännlighet. Till sist hade hon känslan, att bo utomlands. När då hon en jul, när hon vill köpa julkort från butiken, fick svar, att butiken handlar inte med julkort, eftersom de inte firar jul, flyttade hon därifrån. Men valde tyvärr fel destination.

    Jag frågade, på vem de röstar på, och fick veta, att de har hela livet röstat på Vänster (!) Men ser du, det går inte längre, sa en gråtfärdigt. De vill ju också ha multikulti!
    Vi diskuterade vitt och brett partipolitiken, och var till slut rörande överens, att man kan inte rösta på ingen av sjuklövern. Men vem ska ni rösta på då? Frågade jag. Är det SD, SvP, elle ND? 

    ND går inte, sa Södertäljegumman. Alla invandrare röstar ju på dem. De är ju bara emot muslimer, men det finns ju ingen skillnad på dem, alla måste skickas tillbaka, särskild de, som inte sköter sig. Och SD är ännu för grön. 

    I tiden hade många människor samlat runt oss, och alla var överens, att man ska strunta på allt annat, huvudproblemet är, att få stopp på massinvandringen.

    • Anonym

      Det är många som tänker precis som gummorna du träffade. Men det har inte riktig koll på politiken och vet inte vad de ska rösta på för pk-media ger inga andra tips än sjuklövern. Det är just tystnaden som måste brytas och det går egentligen bara genom att nationalister oftare håller torgmöten och demonstrationer. Först när aktiviteterna på gatorna ökar kommer frågorna upp till ytan på ett annat sätt. 

      Jag hoppas att SD, ND och SvP kan hålla fler öppna möten. Det kommer att bli ett annat tonlägen i samhället om det sker relativt ofta, genomtänkt och någorlunda väl organiserat. Helst villl man ju se ett ökat samarbete med det tycks vara omöjligt av både ideologiska, maktpolitiska och även taktiska skäl. De gör inget att det är tre partier som har lite olika inriktning, huvudsaken är de är aktiva och gör något.

      Här är ett, visserligen väldigt amatörmässigt men ändå bra, initiativ och försök att göra ett reportage om ett specifikt problem. Videoreportage är billiga och enkla att göra och fler borde försöka.

      http://www.youtube.com/watch?v=0nht1Q0o9oI&

      När det gäller gummorna så är de antagligen personer som lätt skulle kunna rösta på SD, men det är tveksamt om de är välkomna i partiet eftersom de (gummorna alltså) vill ha ut alla. De skulle nog inte heller pass i ND eller SvP så det ser ut som om de fattas något dit gummor och gubbar kan vända sig. Det kanske behövs någon slags pensionärsorganisation likt PRO med med nationalistisk profil. 

      • Anonym

        Sluta tjafsa om att alla inte skall ut! Klart att ett stopp på invandringen helst i dag är på plats. Och återvändå för alla kriminella och dem, som har ljugit sig in i landet.

        Jag rekommenderar er att rösta på de partier ni anser vara bättre alternativ än SD. För mig gäller bara SD!

        • Anonym

          ”Sluta tjafsa om att alla inte skall ut!” Vad menar du? Jag refererade till gummorna som önskade att alla ska ut, inte att alla inte ska ut.

      • Anonym

        PRO skulle kunna påverka enormt och det är stor skam att de inte gör det, för det är deras medlemmar som drabbas värst. Enligt deras tidning skall de vara ”oberoende”, men egentligen styrs de av S. Har försökt påverka de i min PRO avdelning, men det visade sig att dårarna fortsätter rösta på S, fast de tycker det är för många invandrare. Får se till nästa val 2014 hur det blir när det droppar in fler och fler utomeuropéer. 

  • Anonym

    Nick Griffin från British National Party har i samband med sin kritik mot EDL lagt fram ett 12-punktsprogram för att kunna nå fler framgångar. Förslagen är så bra att även svenska nationalister bör kunna ta efter.

    http://bnptv.org.uk/2012/09/nick-griffin-on-edl-part-4-twelve-steps-forward/

    Mer om kritiken mot EDL finns här:

    http://www.bnp.org.uk/news/national/12-steps-forward-way-ahead-british-street-resistance-movement

    Jag har noterat att Nationaldemokraterna har inlett en serie torgmöten vilket är mer lovande än den totala tystnad som annars råder överallt.

    http://www.bt.se/nyheter/boras/stort-padrag-men-lugnt-nar-nationaldemokraterna-talade(3435618).gm

    Det är ju bra att SD går framåt, det är bättre än att de tappar, men deras politik löser inte Sveriges problem. De gör inte heller några gatudemonstrationer men just demonstrationer sätter fokus på invandringsfrågan på ett mera tydligt sätt. Om ND kan fortsätta med demonstrationer så är det bra oavsett hur litet eller stort partiet är. 

    • Anonym

      EDL förstör för många nationalister i Europa. Hoppas de svenska nationalisterna inte går på SDL’s skitsnack om att Islam är det enda hotet och att alla kulturer är bra utom Islam. Visst är Islamiseringen värt att kämpa emot men man får inte glömma att det finns fler fiender som kan vara ännu farligare. ND måste byta ledning och tvätta bort sektstämpeln annars kan dom aldrig växa.

    • Anonym

      Vad jag förstod var det sammanlagt 6 stycken personer på deras senaste demonstration, utöver att stora delar av dess styrelse avgick ett tag sen. ND verkar närmast ha blivit ett ”sekt” parti kring dess partiledare Marc Abrahmsson, som enväldig härskare. I alla fall vad kritiken från avhoppare m.fl. menar.

      ND verkar rätt dött eller på god väg till graven av det man förstått. Vore nog bäst för alla om det partiet upphörde och att aktivismen och resurserna kan fokuseras på SD och SvP/Nationell Idag, m.fl. SD:s ledning må lika gärna vara liberalmarxister och SvP kanske tycks för radikalt för vissa men två tydliga alternativ är att föredra framför ett kadaver som ligger i vägen för svenskvänlig utveckling.

      • Anonym

        SD har haft demonstrationer i Malmö där bara en handfull representanter deltagit som talare, så antalet är inte det viktiga. Det är upplägget som betyder mest. En av demonstrationerna i Malmö fick flera hundra rasande vänsterextremister att komma och ett par hundra åhörare kom för att lyssna. Även om arrangemanget genomfördes av få personer så blev det lyckat. Många nya medlemmar kunde vinnas.

        Det är möjligt att ND är en sekt vilket man förmodligen kan säga även om ett antal andra nationalistiska organisationer. Det behöver inte nödvändigtvis vara negativt att en organisation är liten. Den kan i bästa fall ändå forma och utbilda bra personer om verksamheten sköts på ett bra sätt. Om ND gör det känner jag inte till. 

        SD har den goda föresatsen att människor som kommer in i partiet lär sig arbeta demokratisk och får lära sig hur kommunalpolitiks och annat politiska arbete fungerar. Det är värdefullt med sådan kunskap. Men de har övergivit de etniska svenskarna till förmån för en kulturnationalism som inte skiljer sig så mycket mer från det nuvarande mångetniska samhället än i antal. SD vill minska invandringen med 90 % men det räcker inte på långa vägar. De vill inte ta medborgarskapet från kriminella invandrare och de vill inte repatriera oönskade invandrare, inte ens de kriminella om de råkar vara svenska medborgare

        SvP har såvitt jag förstår ingen demokratisk organisation och jag vet för lite om partiet för att kunna bilda mig en uppfattning. Däremot har de haft demonstrationer och verkar vara aktiva trots sin relativt lilla organisation. De har dessutom en betydligt bättre politik när det gäller repatrieringsfrågan och skräder inte orden, vilket är bra. Men de har för tätt samarbete med människor vars bakgrund inte är särskilt rumsren, det skrämmer många.

        Alla tre partier har något som är bra och något som är dåligt. Det står var och en fritt att ansluta sig till det man tror mest på. Istället för att tjafsa med varandra borde det finnas en tyst överenskommelse om att hålls käften med allt för mycket gnäll och respektera det som andra gör. Men det tycks vara väldigt svårt. 

        Svensken har en förmåga att gnälla sig fram i tillvaron istället för att uträtta något. jag har inget emot att man konsumentupplyser folk om SD, ND, och SvP, men antar att de är kapabla att läsa sig till vad partierna vill eller bara ta kontakt med dem om något är oklart. 

        Skaran av vilsna medborgare växer och många vet inte riktigt vilken väg de ska välja och vad följderna blir om de väljer en viss väg. Den svenska folkkaraktären säger att en svensk väljer en väg som känns trygg och stabil där de personliga riskerna är minimala. Därför väljer folk SD före de andra alternativen. Men folk vill också kasta ut bl*****na. De som är modiga, inte har så mycket personligt att förlora när det gäller arbete, familj och socialt liv ansluter sig i högre grad till SvP och ND. Det innebär också att risken är större att de partierna drar till sig människor som har mycket skit i bagaget och skrämmer bort de som kan anses ha en socialt bra bakgrund. 

        ND:s och SvP:s enda möjlighet att växa är att långsamt slussa in de bästa och sålla bort de ”sämsta” när det gäller förtroendeposter. Om medlemmar och betraktare inte ser att det sker kommer det bli svårt att växa.

        SD är troligen lika toppstyrt som både ND och SvP eftersom de (SD) ständigt utesluter folk och hindrar vissa att klättra inom partiet. Det innebär att många medlemmar  tröttnar, blir vilsna och lämnar partiet. Alla kan inte bli nöjda och inget parti är perfekt. Men de kan komplettera varandra och därför är det bra att även ”sekter” som ND faktiskt finns och gör något. Om de ramlar ihop kanske nya och bättre initiativ kan tas av någon. 

        • Anonym

          Den markanta skillnaden på ND vs. SD där är ju väl att SD med deras kulturkonservativa semi-marxism inte utgör någon nämnvärda ”gatukämpar”. De behöver inte heller ha det, de har hundratusentals väljare, massmedia som bevakar de som hökar, Avpixlat, m.fl.

          Ett tämligen radikalare alternativ som ND (i ethnos) medför större social paria än vad ett stöd för SD kan göra. Även medialt finns mindre utrymme för de radikalare, därför blir gatan av större vikt. Att hålla en demonstration med inte ens tio personer får väl ses som katastrofalt för en organisation som det bästa den kan göra är att kraftsamla och visa att man har fler med sig än de närmast invigda. Blir även ett enklare mål för hån när motståndare pekar på hur få de är.

          SD har däremot politiker på både hög och låg nivå, väljare och ett ungdomsförbund minst sagt som inte ger upp nationalismen. Toppen må vara rutten, men varenda SD-aktiv nationalist bör göra sin plikt och återta partiet likt Sverige skall återtas, retirerar man för många gånger finns det inget att fly till!

          Gällande SvP och demokrati så går det att få en ungefärlig bild av deras idealstyre på deras partitidning, en ”demokrati” med meritokratiska grundpelare, ungefär vad jag uppfattat det som. Debattartiklar publicerat av både SvP företrädare och obundna, http://www.realisten.se/2012/08/08/demokratins-ursprungliga-omojlighet/ intressant läsning om inget annat.

          Jag har knappast något emot en pluralism av organisationer och aktivism metoder, men ND ter sig verkligen vara ett stort sänke. Deras mandat med resurser hade kunnat gå till en mer levande organisation vars partiledare inte fabulerar om hur EU konspirerar mot honom. Eller som lämnar många energiska aktivister med en känsla av att ha utnyttjats och att de lämnar besvikna.

          Likt när du skrev ”ND:s och SvP:s enda möjlighet att växa är att långsamt slussa in de
          bästa och sålla bort de ”sämsta” när det gäller förtroendeposter.”, detta bör gälla även den svenskvänliga rörelsen i helhet. Det som är negativt bör förkastas innan det smittar av sig mer. Då kan man ju kanske också säga att SD borde anses fientligt, men den stora skillnaden är vilken framgång SD har gjort jämfört med ND, och det finns trots allt positiva krafter kvar inom SD som bör främjas istället för att lämnas kämpande ensamma.

          • Anonym

            Ja i sak håller jag med, några enorma skillnader mellan vårt respektive sätt att resonera på kan jag inte se. Skillnaderna är för små för att föra en debatt om eftersom det skulle uppfattas som kverulerande. Alla gör nog så gott de kan efter de förutsättningar som finns.

  • Anonym

    V och MP back. SD ökar mest. Hoppas trenden står i sig.

  • http://www.facebook.com/malin.alm.549 Malin Alm
  • Anonym

    Tråkigt att SD har blivit kapat av människor med icke-svenska ideér.

    • Anonym

      Men vi är många med svenska idéer! Och flera blir vi för varje dag.

      • Anonym

        kultainen…jag håller med dig jag…

    • Anonym

      Hmmm…men alternativen i refergingen känns avsevärt värre…”sjuklövern” blundar för det mesta som är obekvämt…

    • Anonym

      Det enda bra med CJ/Sion-folket är att de ev kan fixa fram några miljoner från Israel i partistöd till SD.

      • Anonym

        Det är knappast troligt, israel tycker multikulti är bra för alla länder utom israel.

  • Anonym

    Äntligen ett ljus i allt mörker!SDs verkliga ökning är antagligen mycket större.

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

      SIFO har en tendens att få låga siffror på SD, så hav hopp…

  • Anonym

     Ett par saker den här veckan. Geert Wilders  nedgång och Sverigedemokraternas möjliga uppgång. Kanske Jimmie Åkesson är den.bästa.

    • http://patriaomuerte.bloggsida.se/ Caesar Apostata

      Allt vad jag hört och sett av honom pekar på det.

  • Anonym

    Det här med blocken måste få ett slut snart. Kan man verkligen lita på MP som del av det röda blocket, när de precis hoppat i säng med vänsterns ärkefiende Moderaterna för att få in så många undermänniskor som möjligt i vårt land? De har helt klart bekänt färg där, inte är de varken röda eller gröna, möjligen gröna av avund för de stora partierna, de vill bara ha makt!

  • Gunther Grötleben

    7.2 är en  alldeles strålande siffra för att vara från
    SIFO.
    De har aldrig varit i närheten av den siffran förut hos dem.
    Då tyder de verkliga siffrorna på över 10%.
    Det kan vara värt att öppna en flaska skumpa för,

  • Karl

    Med tanke på hur illa det gått för SD i sifos undersökningar när deras faktiska opinionsstöd var bra mycket högre så är detta väldigt lovgivande.

  • Anonym

    Hur kan MP vara för massinvandring? Ju fler som flyttar hit desto mer skog fler avgasutsläpp m.m blir det!

    • Anonym

      Det har jag också undrar över i flera år. Om de nu är så angelägna om miljön, då skulle de förespråka repatriering och stängda gränser.

      • Anonym

        Exakt! Där har klorofyllkommunisterna en mycket öm punkt, men då kör väl karottbruden med det vanliga mänskig rättighet snacket!

    • Anonym

      Jag är mer orolig över utsläppen från deras ”avgasrör.”
       F-n vet om inte det skapar alla översvämningar, tornadon med mera. För de verkar börja i Afrikahållet.

    • Anonym

      Det är utan tvekan så att förbrukning av naturresurser och energi ökar i de flesta fall när folk flyttar till västvärlden från tredje världen. Sverige har dessutom långa avstånd och ett klimat som kräver uppvärmning av hus och större materialåtgång vid husbyggande. Åkermarken är begränsad och avkastningen lägre än i länder med längre odlingssäsong. Invandring ger ett ökat flygresande till/från ursprungsländerna (ibland bekostat via bidrag). Osv.

  • Anonym

    Vaddå under 50 %? ALLA partier i Sverige är ju rödgröna; så de har ju för böveln 100 %!!! :(

    • Anonym

       Knappa 93% möjligen :)

      • Anonym

        Om du räknar ihop Sifos resultat så blir det ca 98 %; resten är nog felmarginal…….. :)

        Själv är jag Moderat Classic, dvs Gösta Bohman style….. :)

  • Anonym

    Heja SD!

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

      Heja Kultainen!

  • Anonym

    Att SD ökar kan inte komma som en överraskning för normalt vanligt funtat folk, ser man att resurser tas från skola , pensionärer, vård  för att ge till i första hand just muslimer blir man inte förvånad över ökningen.

    När ska vi börja se vad alla dessa somalier , Afghaner och andra menafolk gör för att stärka landet och varför verkar de mest stärka våra fängelser?

    Ser man även nyktert på denna filmsnutt om låtsasfiguren de har som idol så borde den mer tagits som ett skämt och något att skratta år men här är det ”skära huvudet av ” som gäller så fort någon är mot dessa extremister.

    Slaget om Wien kan ni slå upp och tänka er in i så hamnar ni rätt nära islamisternas syn på vad som bör göras med väst . ett kalifat är målet och då ska alla judar vara utrotade samt resten ska konverterat till islam.

    Varför ökar inte motståndet mot islam fortare och varför står inte de så kallade vanliga muslimerna upp och fördömer islamister ?

    15 % för SD 2013 är nästa delmål så ut och arbeta på och var inte nöjda med denna lilla ökning.

    • Anonym

      Nä, just det. Det ser ju verkligen positivt ut med att hela 7,2 % av väljarkåren är kritisk till den massinvandring som pågått i över 20 år nu. Då är det ju bara 92,8% av befolkningen som måste upplysas. Hipp, Hipp, Hurra………

      • Anonym

        För 8 år sedan var det 98% som älskade multikulti. Så det går framåt. Massinvandringen har inte pågått i 20 år utan snart 40 år.

        • Anonym

          Verkligen. Med en sån pass framåt skridande process som 0,8% vart åttonde år så kan man snart slå sig till ro. Segern är vår.
          Sanningen är nog att vi är räddningslöst förlorade, tyvärr.   

          • Anonym

            Din ödesmättade ironi till trots – jag får nog ge dig rätt….
            Antingen är min analys av svensk feghetsmentalitet helt upp och ned eller så är genomsnittssvensken dessutom dum i huvudet eftersom denne inte förstår sammanhangen bättre.
            Ja, så är det nog tyvärr.
            SD ökar i mindre takt än valboskapen som väller in….

            • Anonym

              Båda dina parametrar är korrekt. Feghetsmentaliteten och fördumningen. Båda ett resultat av årtals, planerad hjärntvätt av våra ”folkvalda” puppets till politiker. Svensk=loser   

          • Anonym

            Radikaliseringen av patrioter är den största vinsten och vårt försvar i framtiden. SD är bara början.

  • Anonym

    Fattar inte varför folk bryr sig om dessa ”undersökningar”, faktum är att det INTE är val idag så vad spelar det för roll vad man skulle rösta på? Det är resultatet på valdagen som räknas och inget annat.

  • Anonym

    Rött + grönt = brunt.

    • Anonym

      Med andra ord; skit i allt! :)

  • Anonym

    Har MP:s 1 % gått över till SD?;) Undrar verkligen hur dessa MP:s hycklande
    väljare kommer att rösta när getton kryper närmre deras fina villaområden.

    • Anonym

      Gått över till Sd? Nej, var har du fått det ifrån?

      • Anonym

        Skojar bara;) Det står att MP minskad med 1% och SD ökat med 1%…

        • Anonym

          Ja okej, för väljarflykt mellan Mp och Sd är väldigt osannolikt då de är varandras motpoler på precis alla områden :)

  • Anonym

    Göteborgs-Postens nätupplaga nämner inte ett ord i sin kommentar om Sverigedemokraterna!
    Mörkning i vanlig ordning av G-P!

  • Anonym

    Det är tydligt många som inte känner någon oro eller bryr sig om det nuvarande eller kommande nya Sverige.  

    • andre

      Svenskarna har däremot en historia av att vara naiva och lättlurade, samt gömma sig från konflikter. Hela Sverige hade sett väldigt annorlunda ut om folket vågat stå på sig.

      • Anonym

        Visst men även svensken har en gräns
        hur mycket skit han pallar med…

  • Anonym

    Inget parti har ökat så mycket som Sverigedemokraterna! Det känns lite som ”trägen vinner” och att det bara är och ligga i med kommentarer i debatten.

    • Anonym

       Droppen urholkar stenen :)

 

Högerextrema både störst och bäst

Ledarblogg. Några funderingar om Medierådets rapport om nätextremism.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
FÅR KRITIK: Joe Biden, USA:s vice president, prisade de judiska insatserna för att öka invandringen och skapa social rättvisa i USA. Men nu menar kritiker att han samtidigt bekräftade en rad antisemitiska föreställningar. Arkivbild: Marc Nozell/CC-BY

Biden: ”Judar” gav oss invandring, feminism och homoäktenskap. Kontroversiellt utspel.


HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons