Från och med nu kommer en regel införas som innebär att om en av piloterna lämnar cockpit så måste någon ur kabinpersonalen ta dennes plats.
– Från och med nu ska det vara så att det alltid finns två besättningsmedlemmar inne i cockpit. Om en av piloterna lämnar cockpit så måste någon ur kabinpersonalen vara i cockpit till dess piloten kommer tillbaka, säger Norwegians flygchef Gudmund Taraldsen till NRK.
– Vi gör detta med tanke på säkerheten både för passagerarna och piloterna, fortsätter han.
Konceptet med att det alltid ska finnas två besättningsmedlemmar i cockpit har man hämtat från USA som lagstiftade om det efter terrorattackerna i september 2001.
SAS säger däremot till Svenska dagbladet att det inte är aktuellt med några förändringar av reglerna för deras piloter och att man känner sig trygga med de rutiner man har.
Att piloter begår så kallat "utökat självmord" genom att krascha flygplan och ta passagerare och övriga besättningsmedlemmar med sig i döden har hänt flera gånger tidigare. Flygsäkerhetsportalen Aviation Safety Network listar sex sådana fall de senaste 40 åren som sammanlagt kostat 414 människor livet, utöver tisdagens flygkrasch.
Den senaste sådana olyckan inträffade så sent som i november 2013 under en flygning mellan Mozambique och Angola och utfördes på ett mycket snarlikt sätt som tisdagens flygkrasch i franska alperna. Även den gången hade den ene av piloterna låst den andre ute från cockpit och därefter ställt in autopiloten på att krascha flygplanet i marken. 33 människor omkom i den kraschen.