Ettårigt yrkesgymnasium nästa år

Publicerat den 16 september 2012 kl 05:53
Regeringen kommer att genomföra planerna på att inrätta en ettårig gymnasieutbildning helt utan teoretiska ämnen.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Den nya utbildningen, som riktar sig till elever som annars inte hade klarat ett vanligt gymnasium, ska vara igång 2013.

Utbildningsminister Jan Björklund säger till DN att förslaget finns med i budgetpropositionen som offentliggörs nästa vecka.

Lärarförbundet och de rödgröna kritiserar förslaget och menar att få vill anställa någon som bara har ett års utbildning. Men Jan Björklund tror att det är bättre att fullfölja en kort utbildning och börja jobba än att hoppa av en lång.

En amerikansk studie visade nyligen att den som fullföljt ett helt högskoleprogram inte nödvändigtvis utvecklas intellektuellt under studietiden. Hos fyra av tio personer som hade slutfört en amerikansk högskoleutbildning 2011 gick det inte att uppmäta någon intellektuell utveckling överhuvudtaget trots flera års studier.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/ettarigt-yrkesgymnasium-trots-vansterkritik Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    God idé, allt som gör att de avhåller sig från att dagligen slå dank är bra.

  • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

    Skall de inte döpa om de ettåriga gymnasieutbildningarna till högskolor, och ge alla som klarar utbildningen doktorsexamen också?
     
    Det svenska utbilldningsväsendet är snart lika devalverat som försvaret!
     
    Tur att jag var klar med min utblidning på 80-talet!

  • Anonym

    Hoppas de kompenserar och gör de ”teoretiska” gymnasievalen teoretiska också samt städar upp lite på universiteten. Det är inte meningen att 40% av befolkningen ska gå på universitetet eller högskola, utan kanske 10%.

  • http://www.facebook.com/people/Jacob-Svensson/100003616585216 Jacob Svensson

    Ser inte hur invandrarna ska kunna komma in på denna skolan (ja den är ju riktad till dom) när dom ändå inte har behörighet till att kunna komma in på den, då deras betyg är för låga och dom hoppar av skolan bara för att dom tycker det är för svårt.

    • Pantersnigel

      Jag tror inte dessa skolor ska vara riktade till just invandrare. Utan till den stora delen svenska ungdomar som annars inte kommer fullgöra gymnasiet.

      Idag finns en stor del svenskar mellan 20-25 som inte har slutbetyg från gymnasiet, hade dessa skolor funnits redan på deras tid, hade nog siffran varit betydligt lägre.

      Vissa vill inte plugga, och läsa vidare, utan nöjer sig med ett helt vanlig kneg.

  • Anonym

    Kalla det för lärlingsskola, för det är vad det är. Ge det inte namn det inte förtjänar. Men det är ju Sverige.

  • PETER NYMAN

    Alla måste gå gymnasium.Det vore fruktansvärt att inte även analfabeter med lågt IQ skulle få en gymnasium utbildning.En ettårig utbildning som planeras är jämförbar med en högre universitets utbildning hos vissa av dom tilltänkta eleverna.DOM från Zooland alltså

  • visselpipa – 휘파람

    Då kan ”världens bästa skola” sedan stoltsera med både KY och OY: Kvalificerad och Okvalificerad Yrkesutbildning.

    Sorgligt att det ska behövas, men uppenbarligen gör det det numera.

  • Anonym

    super bra ide!! 

  • http://avpixlat.info/ Berit

    Inget fel på den utbildningen, men varför kalla den för gymnasium? Yrkesskola vore en mer korrekt beskrivning. Och om huvudproblemet är språket så förstår jag inte hur den utbildningen skulle kunna hjälpa. 

  • Anonym

    Tja kan man lära apor att måla och stava kan man kanske lära dem att snickra och steka hamburgare också…

    • http://privat.bahnhof.se/wb578186/ Hellsten

      haha :)

  • Anonym

    SVT Text

    http://www.svt.se/svttext/web/pages/111.html

    Regeringen håller fast vid förslaget
    om en ettårig gymnasieutbildning,
    utan teoretiska ämnen, för dem som
    inte klarar dagens gymnasium. För-
    slaget är med i budgetpropositionen
    nästa vecka.

    Målet är att förslaget ska genomföras
    nästa år. -Jag kan inte garantera att
    vi hinner till 2013, men definitivt
    till 2014, säger utbildningsminister
    Jan Björklund (FP) till DN.

    Efter många års satsning på skola så har vi faktum – bland annat har vi var femte 15-åring pojke som inte kan språket så väl att han kan klara sig i vårt moderna samhälle och så vidare…

    Orsaken sägs också vara ”för dem som inte klarar dagens gymnasium”?

    Vilka är det? Framtidens entreprenörer?

    Men vi måste få det att se ut på papperet som att fler människor i Sverige åtminståne gått gymnasieskolan – då inför vi en gymnasieskola UTAN TEORETISKA ÄMNEN? Man har ju till och med teoretiska ämnen i högstadiet!

    Är nästa självklara steg att införa en femårig grundskola och en ettårig högskola med samma inriktning?

    Sedan vill jag åter påpeka att Jan Björklund borde läsa på om saker; Ett mål – det ska vara realistiskt, mätbart och tidsbestämt annars brukar det kallas ambition eller förhoppning!

    Redan där fallerar det ”jag kan inte garantera” ”men definitivt”

    Kanske inte så viktigt men en minister bör väl ända veta skillnaden på ett mål och en förhoppning/ambition.

    Kanske för mycket begärt av en SKOLminister?

    • Anonym

      Jo men det måste ju bli så när det gäller invandringen, speciellt MENA! Alla gamla former av undervisning går ju i stå när man ska undervisa nästintill analfabeter som dessutom inte har det minsta av ambitioner att bli en del av Sverige och kanske till och med avskyr vårt land. Då blir det liksom lite upp och ner på hela konceptet och allt vad vi normalt förknippar med undervisning. Så Björklunds krumbuktande måste ses i ljuset av detta och krystade försök att förklara! När man dessutom inte får nämna, komma till pudelns kärna för då är man rasist så blir det ju lite knepigt, minst sagt.

  • Anonym

    Låter som borgarna vill fördumma oss lite till. Då kan vi få lönedumpning så blir Reinfeldts kompisar glada

    • Pantersnigel

      Fördumma? Så du menar att man blir dummare om man inte läser massa teoretiska kärnämnen i gymnasiet?

      Jag ser mig som mer allmänbildade än mina vänner som gått gymnasiet. Min svenska är mycket bättre, min engelska läsförståelse är bättre, min vardagliga matte är nog precis som alla andras. Men mycket har jag att tacka internet, och min ivriga nyfikenhet och att jag är en som ”vill-veta-och-kunna-allt”.

      Att bli tvingad till att sitta i en skola och läsa har aldrig passat mig, därför gick min skolgång åt helvete. Och satt käppar i hjulet för mig, trots att jag nog är mer kvalificerad till många yrken än de som läst och pluggat som idioter.

      • Anonym

        Jag håller med absolut men allmänbildning kan man ju tyvärr inte få i betyget

  • Anonym

    Det är stora problem att få ett jobb efter tre års gymnasium. Hur kan det bli lättare att få ett jobb med ett års gymnasium utan teori? Hela det svenska kugghjulet hoppar och far i en sådan otakt att det är nog inte så många år kvar innan hela skiten rämnar åt helvete. 

  • http://profile.yahoo.com/2B46VHB22JZHNDXFNVJGKLKFHY Lars

    Det här är inget annat än ett försök från regeringens sida att fixa till den katastrofala statistiken i vissa problemområden. På många håll är oroväckande många elever obehöriga till gymnasiet och de som väl kommer in har svårt att fullfölja utbildningen. Om man då inför en ”gymnasieutbildning” där det inte krävs något för att komma in och inte krävs något för att slutföra utbildningen så kommer siffrorna vips att se mycket bättre ut!

  • http://pulse.yahoo.com/_XQSXKH6WM4HOZKKBUOBK5ODZMU Birger Jarl

    Bra , så byter vi namn på den 1 åriga gymnasieutbildningen till yrkesskola och inför en skriftlig studentexamen. Så är vi tillbaka till där vi började för 50 år sen.
    Kanske inte helt fel.
    Då får en studenexamen betydelse igen.

  • Anonym

    Den skulle kunna vara förberedande inför ett kommande arbete, grundläggande kunskaper i att passa tider, varför man förväntas att arbeta, vad genererar min lön, respektera och lyssna på kommande kollegor (som vi förutsätter kan yrket till fullo) utan att ifrågasätta allting från dag ett.

  • Anonym

    Det största problemet med att utbilda våra ungdomar är att fördumnings processen börjar redan vid födseln. Barnet växer upp med sina idioter till föräldrar framför TV apparaten och blir totalt hjärntvättat och fråntagen förmågan att tänka kreativt och ifrågasättande. Detta, i samklang med införseln av lågintelligenta klasskamrater från tredje världen, har en förödande effekt på individen. Nu ska man inte tro att de styrande är ledsna för sakernas tillstånd. Nej, tvärtom. Syftet är att dumhets anpassa de etnisk svenska barnen till samma låga intelligensnivå som våra ”nysvenskar” och därmed erhålla en lättstyrd massa av nyttiga idioter som kan användas efter behov. De flesta gymnasium utbildningar håller också så låg nivå att det inte spelar någon roll om eleven går 1 eller 10 år på programmet, eleven är minst lika dum som när den började och i de flesta fall ännu dummare på grund av skolans hjärntvättnings effekt.            

    • visselpipa – 휘파람

      Mmmm.. Barn får i skolan lära sig att ifrågasätta enligt politiskt korrekta mallar. Mallat kritiskt tänkade inom på förhand givna ramar, mot på förhand givna meningsmotståndare, som samhällets auktoritära representanter (lärare, politiker, journalister, organisationer, myndigheter, regering) samstämmigt pekar ut. Dem som samhällsauktoriteterna pekar ut är det okej att applicera sitt ”kritiska tänkande” på.

      Med andra ord, inte kritiskt tänkande utan mental konditionering. Samma låga kognitiva stimulus-respons-konditionering som man brukar beskylla populister för att använda sig av.

  • Anonym

    Jag tror inte att en ett-årig yrkesutbildning direkt efter grundskola behöver vara fel. 

    Men felet är att påstå att det är en gymnasieutbildning. En gymnasieingenjör ( titeln är återinförd på försök ) har gymnasieutbildning inom en teknisk genre. Han har också ganska stora akademiska kunskaper inom matematik, fysik osv.

    Den som genomgått en ettårig utbildning med teknisk inriktning har idag rätt till samma beskrivning, gymnasieutbildning inom teknisk genre.

    Att jämställa dessa är inte rättvist mot någon.

    Kalla det yrkesutbildning/förberedande utbildning/annat relevant uttryck.

  • Anonym

    Vilka personer ska handha dessa elever? Med tanke på att lärarlegitimation krävs för att få undervisa i de olika ämnena. En avdankad mattelärare med intresse för el? Eller en elektriker med intresse för pedagogik? Hur som helst faller det på sin orimlighet. Ingen lär sig ett yrke på ett år.
    Vem vill ha en mer eller mindre obildad, nyexad elstudent som anställd? Eller en barnskötare, byggare, mekaniker, undersköterska and so on.. 

  • Anonym

    Har Sverige blivit så fördummat på bara några årtionden så vi måste starta upp hjälpklasser, stoppa invandringen så planar kunskapsnivån ut igen. Blandar man för mycket vatten i saft smakar det tillslut ingenting.

  • Anonym

    Jag tror det kan handla om ett vuxendagis där man ska lära sig eller utveckla sociala kompetens.
    De är nu under utbildning, ser fint ut i statistiken.

    Målgruppen är väl de som annars driver omkring och ”sprider oro”. Nu hoppas man att de istället går och lägger sig på kvällen för att orka upp på morgonkvisten.

  • http://www.bostadsbristen.n.nu/ Bostadsbristen

    Varför gnälla på lågutbildade när Regeringen tar in 10000 lågutbildade från Afghanistan, Irak och Somalia och kallar det ”utmaning”?

    Tänk om lågutbildade svenskar fick samma skolundervisning med en ”god man” som ”ensamkommande barn” får?

  • Anonym

    Åter MENA curling,får kosta vad som helst.

  • Anonym

    Varför skall vi satsa extra miljoner till skoolr, när utbildningar blir sämre och sämre?
    Vart är vi på väg?
    Björklund skall avsättas!

    • Anonym

      oj jag trodde där stod avrättas..Det var därför jag gillade ;)

      Skämt o sido.

      • Anonym

         He he he

        • Anonym

          ;)

  • Anonym

    Tänk efter. Det går väl antagligen att dressera apor och hundar också till att sköta enkla arbetsuppgifter, men då hade det knappast kallats för utbildning. Vad detta handlar om är helt enkelt ett försök att dressera obildbara människor till att klara enkla arbetsuppgifter. Ganska manipulativt att försöka lura folk att tro att vad man normalt kallar dressering skulle vara utbildning. Mycket kommer fortfarande att vara avhängigt den dresserades inneboende intelligens. Om något händer som faller utanför ramen för det förväntade i det pågående arbetet, kommer den dresserade apan / hunden / människan att fatta rätt beslut om vad som behöver göras för att rätta till vad som inte fungerade? Eller: Kan den väldresserade förväntas klara en hel dags arbetsuppgifter utan ledsagare / övervakare? Ett problem i ”utbildningen” måste också vara att kunna motivera ”studenten” att inte ge upp, att inte attackera sina arbetskamrater osv. (tänker på t.ex. en apa som sätts i ett ensidigt och monotont arbete).

  • Anonym

    Man börjar anpassa skolan efter verkligheten. Vi kanske får se en skola framöver där språket är avskaffat. Åtminstone det svenska. Blir väl snabbyrkesutbildning på somaliska och arabiska inom kort. Alternativt endast praktiska övningar en sop, en spade en kratta. Undrar om det kommer falla nybyggarna på läppen, när de kan dra in mer på bidragskarusellen. Tänk på damerna, de ska väl ägna sig åt barnafödande, sen stå hemma vid spisen och servera tiobarnsfamiljen.

  • Anonym

    Dags att flytta tillbaka den enklare tillverkningsindustrin. Fel att vi inte ens tillkverkar våra egna kläder, stenplattor, plattstål etc etc, när vi har hundratusentals människor som inte vill/kan utföra annat än enklare arbeten.

    Marxisternas lögn om att alla är lika ”begåvade” på väg att uppenbaras även i gammelmedia.

    Dags att acceptera lägre löner för enklare arbeten och att alla inte kan ha råd med ny platteve varannat år och resor till tropikerna.

    • Anonym

      Visst det vore ju inte fel, men hur ska du kunna få de låglönejobben lönsamma, var finns en marknad! Bara borta i estland lettland litauen har de väl inte ens hälften av de lönekostnader vi har här.

      • Anonym

        Marknaden finns inom riket. Enklare produkter kan tillverkas här. Lägre löner och bort med källskatt och arbetsgivaravgifter på alla löner under tex 10000 SEK. Gör det ännu svårare att få socialbidrag eller nästan omöjligt. Fortsätter utvecklingen som den gör nu så tvingas vi till liknande för eller senare. Bättre att gör det förr.

  • http://3kronor.wordpress.com flumnisse

    wow det här blir början till lönedumpning och billig arbetskraft..

    har dom kommit på att det faktiskt inte går att utbilda många analfabeter som vandrat in i vårt land, samt alla de svenskfödda främlingar som ej klarar grundskolan, det här är inget annat än medicin mot symptom det läker inte skadan..

    vi kommer tvingas acceptera ett klassamhälle där de outbildade får en sämre status, det är inte rimligt att de skall ha samma standard som bildade, de får lägre lön helt enkelt och ingen kompensation upp till normal lön, take it or leave it, när proccesen är klar finns ingen välfärd..

    problemet kommer i form av att islam inte kan acceptera lägre status än en infidel…

  • Anonym
  • Anonym

    Ett utmärkt förslag! Förstår inte alls varför somliga klagar över det.

    • Pantersnigel

      Exakt. Förstår inte folks förakt, likaså i arbetslivet ”fullgjord gymnasieskola är ett krav” etc. Vad spelar lite svenska a, engelska a, matte a osv för roll?

      Det ger väl absolut ingen indikation på hur duktig människan är på ett visst arbete, eller hur duktig man är på just svenska, engelska och matte?

      Nej, det här kommer rädda många ungdomar. Idag går dessa ungdomar arbetslösa ett tag, och sedan börjar plugga på komvux, folkhögskola eller vuxenutbildning/yrkesutbildning.

      Varför då inte erbjuda ett alternativ direkt när de är unga?

      • Anonym

        Håller med dig. Dessutom är ”gymnasieskola” långt ifrån dfen gymnasieskola vi hade fram till mitten på 70-talet. Grundproblemet är som alltid kommunisternas önskedröm och lögn att alla är lika.

    • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

      Det är inget fel på yrkesskolor, men de måste då heta så. De har inget med gymnasieutbildning att göra.

      • Anonym

        Så vi ska ogilla det på grund av terminologin? Är vi vuxna eller befinner vi oss i dagis?

        • visselpipa – 휘파람

          Nu har inte Frensen ogillat det ”på grund av terminologin”. Tvärtom har han uttryckt gillande (”inget fel på yrkesskolor”).

          • Anonym


            Det är inget fel på yrkesskolor, men de måste då heta så”. Det enda han klagar på är terminologin.

            • visselpipa – 휘파람

              Exakt.

      • visselpipa – 휘파람

        Frågan är hur mycket dagens gymnasium har med äldre generationers gymnasium och dito examen att göra. Skolan låter barn googla och kallar det forskning. Låter barn tala och kallar det erfarenhet.

        • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

          …och låter dem ”ta studenten”, utan att ha klarat även den bristfälliga ”utbildningen”.

          För övrigt ett viktigt inlägg med en träffsäker sammanfattning!

  • Anonym

    Från högstadiet till dagisnivå. Det var väl inte riktigt så man tänkt sig utbilldningsväsendet.

    Sveriges framtid är spännande.

  • Pantersnigel

    Dessa ettårsutbildningar finns redan, via Arbetsförmedlingen. Eller ja, alla är inte ett år, de flesta utbildningar är mellan ett halvår och två år.

    Men man lär sig ett yrke, och hela undervisningen handlar praktiskt och teoritiskt om just det. Inget annat.

    Skulle nog fungera lika bra på skoltrötta 16-åringar som på vuxna.

  • Anonym

    En begränsad flora av olika för folk med olika behov är iofs av godo. Tyvärr minskar glädjen då förslaget förstås är en anpassning till mångkulturen: Invandrarungdomar som helst vill hänga på gatan och dominera svenskar skall lockas till skolan.

    Förslaget hade varit välkommet tidigare, för svenskar, men alltfler förslag från Alliansen är en eftergift till massinvandringen.

  • Anonym

    Invandrargymnasiet?

  • Anonym

    Gymnasium?

    Är det inte bättre att kalla utbildningen för Yrkesskola eller Efterskola? Vi har ju Förskola och i början av 1900-talet hade man Fortsättningsskola.

    • Carl Lundström

      En grundregel är att man inte får kalla  något vid sitt rätta namn. Fy skäms!

    • Anonym

      I dag är ju t o m kockutbildning ”gymnasium”. Alldeles befängt.

  • Anonym

    städkurs?

  • Anonym

    Behövs inte längre för MENA att lära sig ljuga, bidrags-regler, stjäla, överfall i grupp, KAT-smuggling, om man har det med sig i sina traditioner, bara att försvenska dessa

    • visselpipa – 휘파람

      Grundkurs Ensamkommande 1A. Det går nog rätt fort – rena baaarnleken!

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons