I domen från Marknadsdomstolen, som kom idag, förpliktas svenska staten att betala nästan 800.000 kronor i rättegångskostnader till bolaget The Wine Company.
KO hade yrkat att bolaget skulle förbjudas att marknadsföra vin till svenska konsumenter genom brevlådereklam, eftersom marknadsföringen påstods stå i strid med bestämmelserna i den svenska alkohollagen, som kräver att marknadsföring av alkoholdrycker ska ske med "måttfullhet".
Men ett totalförbud mot direktreklam är inte förenligt med EU-rätten och dess rättspraxis om fri rörlighet för varor, menade bolaget i sitt svar till domstolen. Enligt bolaget får alkohollagens regler inte vara mer restriktiva än EU:s rättspraxis.
Marknadsdomstolen konstaterar dock att svenska lagregler gäller. Men däremot finner man att bolaget, bland annat då man skickat sin reklam endast till människor över 25, faktiskt inte har brutit mot alkohollagens bestämmelser.
"Vid en samlad bedömning kan marknadsföringen inte anses ha stått i strid mot kravet på särskild måttfullhet. KO:s talan ska därför lämnas utan bifall", konstaterar domstolen.