Foto: Dennis Skley/CC-BY-ND

Foto: Dennis Skley/CC-BY-ND

Glödlampor förbjuds

Publicerat den 2 september 2012 kl 04:18

EUROPA. Idag träder EU:s glödlampsförbud i kraft fullständigt. Nu blir det olagligt att importera eller tillverka alla former av glödlampor i hela den europeiska unionen.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

I Tyskland har EU-byråkraternas reglering mött visst motstånd och i veckan avgjordes ett mål mellan organisationen ”Electric Resistance Society” och den tyska tullen. Organisationen försökte få ett beslag av glödlampor hävt med hänvisning till att de skulle säljas som ”små uppvärmningsenheter” och inte som belysning. Domstolen lät sig dock inte imponeras och gick på det tyska tullverkets linje i frågan.

Förbudet mot glödlampor infördes stegvis genom EU-direktivet 244/2009. Regleringen förbjöd glödlampor med 100-watts effekt från och med den 1 september 2009 och alla andra effekter från och med idag.

Många betraktar dock regleringen som ett tecken på EU:s odemokratiska funktionsätt. I filmen Bulb Fiction vill dokumnetärmakarna visa hur den europeiska belysningsindustrin, inklusive ledande företag som Philips och Osram, har verkat för att förbjuda billiga glödlampor till förmån för dyrare lågenergi­alternativ.

– EU har tagit ett beslut utan att fråga sina medborgare och, genom att göra det, gjort ingripande förändringar i deras livskvalitet, säger Rudolf Hannot från Electric Resistance Society till tyska Der Spiegel.

Köp boken här!

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/glodlampor-nu-forbjudet-i-hela-eu Bloggar om denna artikel
  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Om det inte kommer från fackfascister eller miljömupper så kan vi alltid lita på att byråkrater kan hitta på någon reglering. 

    Helt absurt. 

  • Anonym

    vi har klarat oss utan glödlampor i flera hundratusen år, varför ska ni gnälla för att ni nu inte får ett lika behagligt ljus? shit asså, bara för att man får vänta några minuter längre innan lampan når full styrka så går era liv under. Visst jag håller med om att eu är skit och dom inskränker på våra liv, men att gnälla över glödlampor, neej

  • Anonym

    Tillverkas det glödlampor i Norge? Annars har jag en affärsidé…

    • Anonym

      Beklager selv om vi ikke er medlemmer blir vi tvunget til det samme vanvittige forbudet som resten av EU, grunnet sviket til Stoltenberg, EØS avtalen.

  • Anonym

    Diktaturet EU begrenser menneskets valg år etter år snart mister alle sin frihet, nå skal vi tvinges til å bruke kreftfremkallende lyspærer /glødlampor, fy faen.

  • Anonym

    Lågenergilampor (ej LED) Utöver dyrare och ger dåligt ljus, avger cancerogenagaser när de är tända. 

    (http://www.dailymail.co.uk/health/article-1378757/Energy-saving-bulbs-release-cancer-causing-chemicals-say-scientists.html)

    Men såna små detaljer kan man ju inte ta hänsyn in när det finns större vinst i koldioxid bedrägeriet…..

  • Anonym

    Det finns inte något possitivt med lågengilampor av lysrörstyp överhuvud taget, de är dyra, lyser dåligt eller tar tio minuter innan de lyser som de ska (perfekt på toaletten, har hunnit pissat klart innan man ser toalettstolen), många modeller har en hemsk ljuston 5000 Kelvin dessutom innehåller de kvicksilver + en mäng plast och diverse elektronikkomponenter och har dessutom som grädde på moset ett dåligt Cosfi värde vilket skräpar ner elnätet, om det är något som borde förbjudas så är det lågenergilampor !!!!!!!! LightEmittingDiode (lysdiodslampor) är däremot bra förutom att man måste byta till en annan sorts dimmer.

  • visselpipa – 휘파람

    Glödlampor är enkel och bra teknik. Lättillverkade. Lätta att återvinna. Lysrör är sämre ur miljösynpunkt och jag undrar om inte LED-utvecklingen driver upp efterfrågan på än mer sällsynta grundämnen, vilket är dåligt för miljön och säkert tvingar fram mer exploatering i tredje världen.

    Men tanke på energi-hysterin kan vi nog se fram emot ransonering av elektricitet i vår livstid, när väl energiföretagen byggt klart sina intelligenta kraftöverföringsnät: smart grids.

    • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

       Det är väl bara att flytta till en tomt med nåt litet vattenfall så man kan börja producera sin egen el. Med det är tydligen olagligt vad jag förstår.

      • visselpipa – 휘파람

        Ja, reell frihet är förbjuden. Det är förstås en bedömningsfråga. Vad är essentiell frihet. Vad är dess hårda kärna och vad är fluff.

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Miljölamporna lyser dåligt och gör mig deprimerad. Det tar en lång stund innan dom kommer igång och dom är inte det minsta miljövänliga.
    Särskilt inte om man kör med vindkraft. Det här är inget annat än ett försök att göra befolkningen ännu mer dåsig och trött än vad den var innan.
    Tänk er en vinter i förorten med miljölampor. Lycka till att hålla er positiva.

  • Anonym

    Helt sjukt. Jag har köpt glödlampor för flera årframåt. Vill inte ha den vita sjukhusbelysningen i mitt hem.

    Skrota EU!
    Jag är säker på att det är någon i EU som tjänar guld tack vare det här beslutet. Kanske någons svåger, som med ensamrätt har startat tillverkningen av lågenergilampor.

  • Anonym

    Just det. Lågenergilampor är i själva verket små lysrör och deras färgspektrum är inte alls lika behagligt som glödlampornas. Förutom problemet med färgspektrum avger lågenergilamporna ett högfrektvent ljusflimmer som stör kroppen hos känsliga personer. Om man rör sig i en miljö där det bara finns lågenergilampor märker man en känsla av obehag efter ett tag. Dessutom är lågenergilamporna en miljöfara. Om lamporna går sönder sprids det så stora mängder kvicksilver att man måste sanera hela rummet efteråt. I exempelvis barns sovrum är det helt olämpligt att ha lågenergilampor.

    Men EUs byråkratöverhet struntar som vanligt i sakliga invändningar.

    Själva har jag hamstrat flera hundra glödlampor När fler människor inser detta kommer det att uppstå smuggling av glödampor till EU. Jag bara väntar på att vanliga människor blir åtalade för att försöka köpa – glödlamor.

    Det odemokratiska monsterprojektet EU måste stoppas till varje pris.

    • Anonym

      Köp inte lågenergilampor då, köp LED-lampor. 
      ”Själva har jag hamstrat flera hundra glödlampor När fler människor inser detta kommer det att uppstå smuggling av glödampor till EU”
      Förlåt, men det där låter bara komiskt. 
      Medan du köper 25 glödlamor kan jag köpa en LED-lampa. Och det kommer hålla lika länge. Plus att jag kommer att ha mindre el-räkning.  

      • Anonym

         En LED-lampa i en kristallkrona kommer att lysa bedrövligt.

      • Anonym

        Det finns en aspekt till. LED-lampor, halogenlampor och lågenergilampor har en avsevärt högre färgtemperatur än glödlampans ganska varma röda ljus. Lampor med ett vitare/blåare ljus påverkar kroppens dygnsrytm och melatoninproduktion. LED-lampornas ljus har en väldigt hög färgtemperatur (blåvitt). Om man tillbringar kvällen fram till man går och lägger sig i ett vitt/blåvitt ljus tror kroppen att det är mitt på dagen och det blir svårare att somna och gå in i djupsömn. Med glödlampor blir det problemet mindre. (Dessutom har PC-bildskärmar och TV-apparater rätt mycket blått ljus. Om man vill sova bra bör man undvika att stirra på en bildskärm timmen innan man går och lägger sig.)

        I framtiden hoppas jag att det kommer LED-lampor med ett varmare ljus med mer orange/rött i sig. Men än så länge är glödlampor det enda alternativet.

        • Anonym

          Finns LED-lampor med varmt ljus. Men jag håller med dig att man ska unvika vissa ”kalla” LED-lampor.

        • Anonym

          Jag har enbart använt lågenergi och led i många år nu, även i kristallkronor och har inte något obehag av detta. De är helt överlägsna. Håller länge, tar lite ström och även ljuset ser jag som finare. Man kan faktiskt välja färgtemp. Själv gillar jag lite blåaktigt ljus och tar till de flesta lampor en lite kallare led.

          Sitter dessutom framför datorn varje kväll sedan åratal tillbaka och jag sover utmärkt.

  • Anonym

    Ordet illegal har förlorat sin betydelse sedan anarkisterna i miljö och vånsterrörelsen trotsat det i invandrarsammanhang.

  • Anonym

    Tycker det är bra att glödlampor förjuds. Och att det inte finns några bättre alternativ är bara skitsnack och okunskap. Lågenergilampor är dock inte lösningen. Så länge de sköts rätt så är de ingen miljöfara. Men att folk slänger de i soporna är problemet. Likadant med batterier som inte slängs på rätt ställe. Lösningen heter LED lampor. Förbrukar mindre energi och livslängden är i vissa fall 50 ggr längre. Det finns LED lampor som går att dimma. Det finns LED lampor med varmt ljus. LED lampor ger visst ifrån sig värme. Alla som säger nåt annat är bara okunniga.

    • Gaikokujin

      Det finns ingen rimlig orsak att förbjuda glödlampor. Det är ännu ett exempel på det neo-sovjetiska EU-projektets maktfullkomlighet.

      LED-lampor må vara tekniskt överlägsna vanliga glödlampor, men jag ser förbudet lite som att förbjuda försäljning och import av tjock-TV eller ”dum-mobiler” när det finns platt-TV och smartphones. Det är ett sätt att styr konsumtionen på bästa planekonomimanér.

      Som konsument vill jag ha valmöjlighet att köpa glödlampor.

      • Anonym

        Är inte dit resonemang lite som att man ska kunna gå tillbaka till att använda giftiga ämnen i åkerbruket. För att man ska få välja det. Glödlamporna är dåliga för att de är designade för att vara dåliga. Folket måste styras lite ibland. Annars skulle alla dessa ”glödlampan är bäst för den ger värme till huset” folket aldrig byta ut sina lampor. Ibland måste man styra för folkets bästa. Sen kan det ju bli för mycket styre såklart vilket inte är bra.

        • Anonym

          Min gode vän, elektriker till yrket, säger att glödlampor är miljövänligare och ger en bättre belysning än miljölampor, som kräver mycket energi för att avvecklas. Att det blir en del av vår framtida sopberg, som vi inte vet, hur vi skal hantera.

          • Anonym

            Det är sant att EN glödlampa är miljävanligare än EN LED-lampa. Det går åt mer energi att göra LED och andra miljölampor. Då mer material går åt. 
            Men man ska tänka också på att LED håller längre. Jag utgår från branschstandard att en glödlampa har en brinntid på 1000 timmar. En led har ca 25000 timmar. 25 ggr längre. Alltså behöver jag 25 glödlampor eller 1 LED lampa. 

            För den enskilda personen innebär det att ifall man köper glödlampor måste man till affären flera ggr för att köpa fler lampor då de inte håller lika länge. Det innebär att man troligen tar bilen och det innebär mer avgaser. 

            För transport från fabrik till affärer innebär det att fler lastbilar behövs. Då 25 glödlampor tar mer plats än en LED-lampa. Vilket resulterar i mer avgaser.

            En LED-lampa drar up till 85% mindre energi jämfört med glödlampor. Och i europa är tyvärr kolkraft fortfarande stort. Och ifall man kan få ner elförbrukningen i hemmen genom effektivare belysning så behöver kolkraftverken gå lika hårt. Vilket resulterar i mindre avgaser. 

            Så ifall man köper LED-lampor så behövs färre lastbilar för transport till affären. Det behövs färre resor till affären för den enskila personen. Det blir billigare el-räkningar. Och det blir mindre utsläpp från kolkraften.

            Och eftersom de håller många ggr längre så behöver återvinninscentralerna inte ta emot lika mycket avfall från utbrända lampor.

            +Även om LED-lampor alstrar värme så är det inte i den mån som glödlampor. Vilket resulterar att LED-lampor inte kommer orsaka bränder som glödlampor kan.

            Det mesta av lamporna går att återvinna ifall man lämnar in dem på återvinningscentraler. Det är ju varje persons skyldighet att lämna dem där och inte i soppåsen. Samma med batterier, de är miljöfarliga om man inte lämnar dem på rättställe.   

            Ingenting är perfekt. Finns nackdelar med allt. Men skulle nog säga att fördelarna med LED-lampor överväger med råge fördelarna med glöd-lampor.

            Puh…mycket text. Orkar inte kontrolläsa efter fel. Ha det gött!

            • Anonym

              Se filmen jag länkar till nedan, så får Du veta VARFÖR en glödlampa brinner 1000 timmar…

              • Anonym

                Har sett den. Glödlampor är ändå en gammal teknik som inte håller måttet. Har sett dokumentärer om den 100 åriga lampan med. Är verkligen fantastisk uppfinning. Men den ger inte mycket ljus. En av anledningarna den hållt så länge, den brinner inte så starkt.

        • Gaikokujin

          Folket måste inte alls styras lite ibland. Den enda orsaken till att glödlampor har så kort brinntid är att företag på 20-talet bestämde sig för det. En uppdaterad glödlampa skulle nog kunna nå samma brinntid som den LED-lampa.

          Kanske min liknelse var dum, men din var ännu dummare. Då kommer jag med den dummaste liknelsen: gick du och vaccinerade dig mot svininfluensan? Det var ett exempel på perfekt styrning av folket: man hotade med en fara, en pandemi som kunde döda tusentals. Resultatet? Knappt någon död av sjukdomen, men hundratals eller kanske tusentals som fått biverkningar av vaccinet.

          Den gången var det vaccintillverkarna tillsammans med WHO som ville kränga vaccin. På samma vis tjänar lamptillverkarna mer på lågenergi-, halogen- och LED-lampor..

          Du har inte ekonomiska intressen i LED-lampebranschen?

    • Anonym

      Bra inlägg.
      Mycket bra att de omoderna glödamporna förbjuds.

  • Anonym

    Det drabbar inte riksdagen för där sitter inga ljushuvuden

  • Anonym

    Det går ännu djupare, och längre tillbaka i tiden… Filmen här visar lite mer hur… http://www.youtube.com/watch?v=uXt9HT50X1c

  • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

    Dåligt ljus i dess låg enerilampor, vidare så är de miljöfarliga.
    http://www.express.co.uk/posts/view/89185/Dangers-of-low-energy-lightbulbs

    http://www.renewableenergygeek.ca/energy-efficiency/energy-saving-light-bulbs-dangerous-to-health-and-environment-part-1/

    verkar stört att de kan förbjuda bara sådär trots att alternativt t.o.m. är farligare. Typiskt socialister de vill verkligen vara Gud och styra precis allt i detalj.

Pelle Sten/CC-BY

DN:s ”Husbybo” kom själv från Megafonen

Tidningsjätte bluffade. DN:s "vittne" i Husby är föreläsare på organisationen bakom upploppen.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons