Green Peace i färd med att borda Nordica. - Vi fick larmet av befälhavaren i morse, uppger kustbevakningen.

Green Peace i färd med att borda Nordica. - Vi fick larmet av befälhavaren i morse, uppger kustbevakningen.

Greenpeace bordar isbrytare

Publicerat den 3 maj 2012 kl 09:31

Östersjön. Med gummibåtar åkte tidigt i morse ett dussin Greenpeaceaktivister ut till den statliga finska isbrytaren Nordica och bordade den, skriver miljöorganisationen i ett pressmeddelande. Aktionen är en protest mot att isbrytaren ska till Arktis och hjälpa oljebolag att provborra.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Nordica är på väg från Helsingfors till havsområden utanför Alaska, där oljebolaget Shell behöver isbrytare för att kunna provborra.

Greenpeace är oroade för att borrningen ska leda till oljeutsläpp i det känsliga naturområdet.

– Arktis är en unik och mycket sårbar region som aldrig skulle klara ett större oljeutsläpp, säger Therese Jacobson, ansvarig för Arktisfrågor på Greenpeace.

Tio minuter över fyra idag anropade befälhavaren på Nordica svenska kustbevakningen och larmade om att Greenpeace bordat fartyget. Isbrytaren befann sig då på svenskt vatten utanför Öland, men befinner sig nu utanför Karlskrona.

– Sex stycken bordade Nordica syd om Öland och tre av dem kedjade fast sig på däckskranen och de andra tre vaktas av besättningen, säger Gunnar Persson vid Kustbevakningens ledningscentral i Göteborg till Fria Tider.

Kan det bli någon påföljd på det här?
– Ja det kan det naturligtvis bli. Polisen i Karlskrona är i kontakt med sjöåklagare för att se vilket slags brott det skulle kunna vara. Tar man sig om bord är det olaga intrång som jag ser det och eventuellt egenmäktigt förfarande, men det kan finnas andra lagar i sjölagen som de skulle kunna ha brutit emot, säger Gunnar Persson.

Kustbevakningen har på morgonen skeppat ut poliser till isbrytaren, med sitt fartyg KBV202, för att gripa Greenpeaceaktivisterna. Enligt Gunnar Persson har Nordicas resa blivit några timmar försenad.

Redan i Helsingfors hamn stötte Nordica på problem när de även där blev bordade under liknande omständigheter.

KBV 202, här på annat uppdrag, har Kustbevakningen sänt till isbrytaren.

KBV 202, här på annat uppdrag, har Kustbevakningen sänt till isbrytaren.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym

    Har Greenpeacemänniskorna förstått att oljebolagen borrar efter nya oljekällor just för att efterfrågan finns där och rentutav ökar?

    Hade världsbefolkningen varit avsevärt mindre hade givetvis också resursuttagen varit det.
    Såvida inte GP tar upp överbefolkningen som ett problem så saknar de all trovärdighet i mina ögon.

    • http://pulse.yahoo.com/_JAQWLS5KBL26GJVJJEIQAL5Q74 Henrik

      Fast Du räknas inte bland de överbefolkade va? Det är väl alla de undermänniskor som bor söderöver du pratar om? 
      Jorden kan för övrigt utan problem föda 10 miljarder mäniskor.

      • http://3kronor.wordpress.com flumnisse

        fast fortsätter ”undermänniskorna” föröka sej i samma takt som nu….. så..

        du funderar inte alls på vad som händer om alla fattiga söker sej till ett och samma ställe för sin ranson av föda från moder jord,, är de som sitter på resurserna villiga att dela med sej till alla ?
        vill de som sliter med odlingar osv göra detta gratis för att föda alla sina medmänniskor ?
        slipper vi andra att betala för vår föda ?
        vem skall betala för driften det är inte gratis att ta fram föda.

        så länge kapitalet styr, så länge det finns ett värde i tjänster/varor så funkar det inte att säga:
        Jorden kan för övrigt utan problem föda 10 miljarder mäniskor. 

        kan du inte försörja dej och dina barn utan bidrag… skaffa inte barn..

        befolkningsökningen ökar mest i u-länderna alltså där det är minst utveckling och fattigast sen klarar de inte av att försörja sina döttrar och söner utan skickar de till väst där de kanske kan skapa sej en framtid, men vi vet ju att utan utbildning är chansen liten till egen försörjning.

        undermänniskorna söderöver måste tvingas till mindre barnafödande de är en del av det största hotet: överbefolkning

        varför de skaffar en så förfärligt massa barn är en annan diskus

      • Anonym

         Vita utgör idag knappt 8% av världens befolkning. Du menar att det ändå är vi som orsakar överbefolkningen? Sen så kan vi inte ”föda 10 miljarder utan problem”, vi förbrukar redan så mycket resurser att vi egentligen behöver 5 planeter. Det funkar inte i längden. Ungefär som lyxfällan. Du kan köpa saker på kredit, men förr eller senare tar det stopp.

  • Anonym

    Det verkar som om de enda som vill sätta stopp för förstörelsen av alla oexploaterade områden på jorden är Greenpeace. Jag högaktar dem även om jag inte alltid håller med om precis allt de gör eller säger. De multinationella natursabotörerna förstör precis allt som står i vägen för deras outtröttliga jakt på profiter. Ingen sätter emot utom Greenpeace.

    • Anonym

      Greenpece slutade vara en miljöorganisation på 80:talet- ungefär samtidigt som grundaren tog avstånd från organisationen!
      Greenpeace består numera till 100% av miljöterrorister som smutsar ner mer än de ”räddar”
      Gummibåtar med två 250 Hk motorer- för att förstöra?
      Vad ”Greenpeacefolket” inte har någon som helst ledtråd , är att när de när fördyrar så smutsar de också ner-MER…

    • Anonym

       Härligt min gröne kamrat! Skit i alla sura nyliberala skitgubbar här på kommentarsfältet. Vi har enterna på vår sida ;)

  • Anonym

    Håll de tre på däck. Där kan de få uppehålla sig hela resan till nordpolen och frysa ihjäl. De andra kan få vara fastkedjande hur länge de vill.
    Jävla wannabe captain jack-idioter.

  • http://privat.bahnhof.se/wb578186/ Hellsten

    jävla aktivister

  • Anonym

    Greenpeace är miljötalibaner och inget annat!!! :(

  • Anonym

    Vilka sitter i GreenPeace ledning, hur många är de och vad tjänar de? Många idéella och penningalstrande föreningar brukar bli karriärsavstamp och extremt bra och säkra födkrokar för välutbildad övre medelklass. Går man in på BRIS och läser verksamhetsberättelsen, inser man att den lilla personalansamlingen i ledningen tjänar väldigt bra. GreenPeace lämnar inte ut verksamhetberättelser som redovisar löner och personal i ledningen. Det verkar som om Frälsningsarmén är enda organisationen som inte drar till sig medelklass med sug efter hög lön. Jag tror att det är Svenska Naturskyddsföreningens chef som tjänar 960.000 pix per år. Han bor i Norrköpingstrakten och pendlar dagligen till Stockholm. Hursom… mig får de inget av. (Parantes: GrennPeaces grundare tog som bekant de insamlade medlen och medlemsavgifterna med sig till Västindien. Där köpte han sig en liten egendom och drog sig tillbaka. Så kan det gå.)

    • Anonym

       Ge mig belägg på att ledarskikt inom Greenpeace tjänar stora pengar så är jag beredd att smått revidera min åsikt. Vi talar inte om Naturskyddsstyrelsen utan om Greenpeace.

      • Anonym

         Dit där pengarna finns, dit söker sig, per automatik, de som vill vara med och dela på pengarna. Sedan må det snackas om marknadsmässiga löner och bla bla bla. Ge mig istället en klar och tydlig verksamhetsberättelse från GreePeace SE/NO/DK/FI. Den de har på hemsidan säger inte ett kvidivitt om ledningspersonalens storlek, administration eller löner. Du kan lägga ut en pdf på plats som du anger här.

        • Anonym

           Du har inte lyckats rota fram ett jota, bara en massa snack. Jag litar på Greenpeace så jag har inga skäl att luska omkring. Du kom med anklagelser som du inte kan backa upp därav får du komma upp med till bevis. Som sagt, kan du bevisa att toppen inom Greenpeace tjänar stora pengar och att Greenpeace är en bluff så är jag villig att revidera min åsikt. Tills dess, håll truten eller ta på din Sherlock Holmes mössa och ge mig belägg.

      • Anonym

         Tillägg!!
        Intäkterna i Sverige verkar väl tilltagna. 117 milj i medlemsintäkter och 22 milj från Postkodlotteriet är vad jag luskat fram hitills. Mer finns i form av bidrag, insamlingar, jippon m m. Jag fortsätter förstås mitt rotande.

  • Anonym

    Har dom inga beväpnade vakter på dessa båtar?

  • Anonym

    Varenda lite aktion som Greenpeace gör får stort utrymme i svensk media. Efter att det än en gång kontsaterats att svenska journalistkårens sympatier ligger långt åt vänster, med tydliga gröna fläckar, blir man inte längre förvånad. Greenpeace är en sekt och nyhetsrapporteringen borde vara kritisk mot denna militanta organisation.  

    • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

       När det handlar om miljöfrågor spelar den politiska skalan ingen roll.
      Miljöproblemen måste tas på allvar. Organisationer som Greenpeace är enligt mig alldeles för snälla.

      • http://www.facebook.com/people/Robin-Gräsman/100002899675884 Robin Gräsman

         organisationer som greenpeace har en bra anledning till vad de gör. De vill rädda/hjälpa naturen bla bla. ofta bryter de mot en massa lagar för att ”rädda naturen”.
        Problemet är att de inte vet hur naturen eller jorden fungerar. Det organisationer som denna gör saktar ned utvecklingen (mot ett grönare samhälle).

      • http://pulse.yahoo.com/_XQSXKH6WM4HOZKKBUOBK5ODZMU Birger Jarl

        Jag kommer osökt att tänka på vad en fd KGB överste sa angående de väst-europeiska miljörörelserna:
        - De är som vattenmeloner, gröna på utsidan men röda på insidan…Vi kan använda oss av dessa ”nyttiga idioter”.

        • Anonym

          Jag är enligt denne fjant till kommunist också grön på utsidan och röd på insidan. Jag vill ha en bevarad och pluralistisk natur med frisk luft och rent vatten. Skyddade djurarter och respekt för naturlagar och djurskydd samt så vill jag att hårt arbetande och skattebetalande svenskar ska ha en välfungerande välfärd och solidariskt finansierad folkhem som det en gång var till det rättmätiga inhemska folket. Så jag är glad att jag passar in i den där stalinstpsykots definition. Du låter mer som en materialsikt nyliberal, och det är dom tillsammans med marxistvänstern av idag som raserar och förgör Europas kultur, identitet och folk samt Naturen, ekosystemet och djurriket p.g.a. girighet och avsky emot långsiktigt och holistiskt tänkande. Grön och ”röd” absolut! Om det provocerar kulturmarxisterna. För ett Europa utan mångkultur och en värld utan skövling, rovdrift och övergrepp mot vår planet och dess fantastiska djurrike. Finns det inga germaner här som värnar naturen och dess harmoni?

  • Anonym

    Bra, låt dem sitta kvar där till i vinter.

  • http://www.facebook.com/people/Robert-Spannande/100001569228472 Robert Spännande

    äckliga miljömuppar

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Jag brukar tycka illa om hash organisationer fyllda med ”eldsjälar” som stör och irriterar och vägrar följa lagen. Men Greenpeace får enligt mig störa oljeborrning så mycket dom vill. Och dom gör ett bra jobb.

    De största terroristerna på planeten är som sagt sionister och oljeföretag.
    Oljeföretagen förstör genom att kvadda allt i nytänkande fordonsväg som kan tänkas hota behovet av olja, och ber sen uppfinnaren att hålla käften.

    Och fungerar inte det, så har de istället ihjäl människan. Har hänt många gånger förr. Kommer att hända igen. Lag och ordning kommer inte att bita på dom.

    • Karl-Johan Forsmark

       Gilla på det. Vi ska inte låta de invandringspolitiska extremisterna (MP) kapa omtanken om miljön. Vi måste vara rädda om miljön. Säkerhet och hållbar utveckling måste gå före opportunism.

      • Anonym

         Mp har aldrig någonsin brytt sig om miljön, det är bara ett alibi för medieklassvärderingar och etnisk masochism. Man kan vara miljökämpe och djurälskare utan att vara miljöpartist eller det andra rabiata miljöhatande alternativet vänsterpartiet och de andra. Nordbor är ett naturälskande och djurvänligt folk, Naturen är vårt hem och djuren våra vänner, det går hand i hand med att bevara vår kultur och rätt till särart. Allt detta är kulturmarxismen emot.

    • http://www.facebook.com/people/Robert-Spannande/100001569228472 Robert Spännande

      bubu naturen förstörs buhu. Sett många judar i Kina då?

      • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

        Vet inte vad du är ute efter riktigt. Men judar har sedan 2005 flyttat i stora mängder till Kina ifrån USA och Europa.
        Det är deras nya kontinent.

        Angående att naturen förstörs. Ja. Den förstörs.
        Du verkar inte riktigt ha förstått ännu att du inte lever på en platt mark som är solid och oförstörbar.
        Du vet att jorden är rund, men du förstår det inte.

        Vi har än så länge bara en planet att bo på. En liten liten ö som flyger omkring i det tomma intet.
        Och den är känsligare än du tror. Varför tror du att planeter som Jorden är så sällsynta?
        Det är en fin balansgång på en tråd som avgör om den här världen går att leva i.

        Det är inte bara invandrare som är ett hot.
        Växthuseffekten är jag inte nämnvärt orolig över.
        Men kärnkraften.
        Inträffar en global olycka, som att en asteroid slår ner i havet och skapar en jättevåg som sköljer över större områden (en asteroid är redan på väg). Då är vi körda för gott.

        Den destruktiva effekten efter radioaktiva läckage räcker nämligen bra mycket längre än en islamsk stenåldersreligion.

        Försök att få in det i ditt tröga lilla pannben.

        Och det räcker inte med att bara avveckla kärnkraften.
        Utan vi måste gräva upp allt det gamla avfallet också så att det inte riskerar att komma upp till ytan igen, utifall mänskligheten skulle råka glömma bort vad radioaktivt avfall var för nåt.

        • Eveningstar

          Fukushima har visat sig värre än vad någon någonsin har trott. Det kan leda till massutrotning av allt liv på jorden.

          • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

            Tack jag vet. Läste det igår strax efter att jag skrev meddelandet.
            10 till 80 gånger värre än Chernobyl.

            *andas in* …… *andas ut*…

            Härligt…

            Jag går väl och sätter på mig min sparkdräkt av bly då.

        • Anonym

          ”Men judar har sedan 2005 flyttat i stora mängder till Kina ifrån USA och Europa.”

          Var kan jag läsa om detta?

          • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

             Ingen offentlig information. Jag fick veta det ifrån en judisk kollega som gjorde sig reda för att flytta.

    • Anonym

       Det där är myter, det där om att oljebolagen hindrar nytänkande vad gäller framdrivning av fordon. Sanningen är att vi inte känner till något bättre än förbränningsmotorerna ännu. De har tyvärr låg verkningsgrad och tillvaratar bara ca 25-30% av bränslets energiinnehåll. Resten försvinner som outnyttjad värme, ut med avgaserna. Högre verkningsgrad vore något att forska om. Det skulle kunna ge oss bilar med en förbrukning på en så där 0,5-1 dl per mil om vi fick upp verkningsgraden till en så där 85%. Elbilar är än så länge bara ren idioti. Batteritillverkningen käkar upp alla ev miljö- och energivinster. Till det skall läggas att kraftförsörjningen till uppladdningen av alla batterier nog skulle kräva en tre till femfaldig utbyggnad av våra elkraftsproducerande anläggningar. Så hur man än vänder sig, har man ändan bakåt i alla fall.

      Termodynamikens första huvudsats, energiprincipen, säger att energi varken kan skapas eller förstöras och att värme är en form av energitransport.

      • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

        http://www.youtube.com/watch?v=a74uarqap2E

        http://www.youtube.com/watch?v=2piZrvXh3-E&feature=related

        http://www.youtube.com/watch?v=n7r3-JUl13s

        http://www.youtube.com/watch?v=bTHsTCBxDM8&feature=related

        Det finns så många olika lösningar som förorenar mindre, knappt förorenar alls och som inte förorenar överhuvudtaget.

        Vad händer med såna lösningar? Jo dom trycks ned, blir tystade och kastas skit på. Precis som i Sverigedemokraternas fall.

        Vi vet att dom skulle kunna få hela landet på rätt köl igen.

        Och regeringen vet om det.

        Hade dock sanningen kommit ut, så hade dom styrt landet för länge sen.

        Du verkar vara väldigt villig att komma på lösningar till varför el och
        andra alternativ inte skulle kunna fungera. Hur vore det om du tänkte
        upp lösningar till hur det skulle kunna fungera bättre istället?

        • Anonym

           

          Ständigt denna Åsa-Nisse!

          Han dyker upp i alla omöjliga och möjliga sammanhang. Och så antar han
          ständigt nya skepnader och i samma takt som han byter sammanhang.

          • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

             Jag tar det som att du inte är intresserad?
            EV1 fungerade utmärkt. Kul att du inte håller med.

            • Anonym

               Jodå… men det du kommer med är gammal skåpmat. Bränslecellen är en mycket gammal upptäckt. Redan på 40-talet hade tyskarna s k ”Walterubåtar” som drevs med bränslecell. Dyrt att tillverka, svårt att massproducera, otillförlitligt och tekniken har energiunderskott. D v s energi- och miljöeffekterna av att framställa bränsleceller går aldrig att tjäna in. Samma gäller elbilar med den batteriteknik som vi känner idag. Även om batteritekniken tog ett jättesprång, återstår att alla batterierna skall laddas. För det är ju så att det går åt lika mycket energi att flytta 1000 kg 1000 m, oavsett vad du flyttar det med. Se thermodynamikens första grundsats! Effektivare förbränningsmotorer vore det bästa ur energisynpunkt. Beträffande koldioxiden… en skröna utan empirisk eller erfarenhetsförankring.

  • Anonym

    Även kommunister måste följa lagen, fast dom har Kina som förebild.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  • Anonym

    Den som spelar på Postkodlotteriet är med och betalar Greenpeaces racerbåtar.

    • Anonym

       hur då?

  • Anonym

    Lag och ordning ska hållas och följas, som konservativ är det är paroll, men när man begår rovdrift mot naturen och utsätter djur för onödigt lidande så bör man sätta sig till motvärn. En konservativ vill bevara inte förstöra och där ingår även vårt ekosystem, djurrike, fauna och flora därav stödjer jag sådana här aktioner och ser dem som rättfärdiga. Greenpeace använder aldrig våld eller är maskerade, det är godhjärtade människor som vill att folk att tänka på vår sargade Moder Jord. Naturen och djuren kan inte stå upp för sig själva eller föra sin talan därför får tänkande människor göra det åt dem. Jag stödjer detta helhjärtat och uppmanar andra att göra detsamma.

    • Anonym

       Jaså dom använder aldrig våld?

      • Anonym

         Ifall du kan ge mig redovisade exempel med belägg där Greenpeace använder våld som metod mot människor och skadegörelse och vandalism så är jag beredd att smått revidera min åsikt. Nå…?

        • Anonym

           Dom använder mycket riskabla manövrer med sina motorbåtar, dom kedjar fast sig här och var. Det är våld i mina ögon.

          • Anonym

             Då är vi ljusår ifrån varandra i synen på våld. Det Greenpeace använder sig av är civil olydnad, något jag sympatiserar med för en försvarslös natur och djurliv. Hedervärt. Så här är definitionen av våld, var du får din ifrån förstår jag ej: Med våld avses ofta en aggressionshandling som innebär att en eller flera personer avsiktligt tillfogar en annan person eller personer fysiskt trauma. I de allra flesta länder är det olagligt för civilpersoner att uppsåtligen tillfoga en annan människa skada. Inom juridiken omfattar de olika våldsbrotten i allmänhet brott som misshandel, mord, dråp, våldtäkt, rån och våld mot tjänsteman.[1] Med våld avses som regel också handlingen att avsiktligt tillfoga en annan människa psykisk, emotionell eller social skada

            • Anonym

               Du skulle kanske läsa om sista meningen. Grinpiss har jag ingen sympati för.

              • Anonym

                 Din retorik är kultiverad och högbegåvad. Tungt argument och jag är svarslös.

        • http://3kronor.wordpress.com flumnisse

          var dom inte inblandade i nån sprängning av en båt som låg vid kaj,, kanske var deras egen..
          svaga minnen av nått ?!

  • Anonym

    Har isbeläggningen minskat i Arktis eller är det suget efter olja som gör att man börjar borra? Om inte is finns vad ska man då med isbrytare? Är detta en riktig isbrytare? Är det inte ett fartyg som kan hålla sig på samma fläck tack vare ett komplicerat datasystem.

  • http://openid.aol.com/sredgreenblue Red

    Greenpeace brukar mest vara en massa feel-good fjollor som saboterar företags verksamhet utan att ha gjort sin förundersökning, men att dra uppmärksamhet till borrningarna i Arktis känn faktiskt som en ganska vettig aktion för en gångs skull.

  • Anonym

    Greenpeace. Inte Green Peace. Ok?

    • Anonym

      Petitesser!

      • Anonym

         Absolut inte!

    • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

       Green peas?

  • Anonym

    Enbart vita människor bryr sig om miljön. Det är rätt talande för att vi är fantastiska.

    • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

      En hel del Kineser har ju också börjat vakna. Dom bygger också enorma eco kupoler. Fast dom har en lång väg att gå.

      • Anonym

        Ja men tänk på att det finns 1.2 miljarder kineser.
        Hur många procent tänker du på? 0.2%?
        Intressant läsning:
        http://www.china-mike.com/facts-about-china/facts-pollution-environment-energy/

        • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

          Det positiva med att dom är så många är att väldigt många på en gång blir tvingade att följa nya miljölagar när de väl bestäms. Det är en mindre skara människor som styr landet.
          Kan dom hålla en enbarnspolicy så kan dom få Kina grönt.

          Kan tänka mig att det blir ett framtida yrke. Att regeringen går in och betalar miljoner arbetare lön för städning av naturen.

    • Anonym

      Visst är vi fantastiska,det är väl därför vi blir hårt beskattade..vi vita människor.

Varje år får över 30 000 människor uppehållstillstånd i Sverige för att kunna inleda en sexuell relation i landet. En klar majoritet är kvinnor, – de flesta från muslimska länder. Foto: James Gordon/CC-BY-NC

Även politiskt korrekta sexköp bör förbjudas

Ledarblogg. På Aftonbladet gör man skillnad på trafficking och trafficking.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.


KÖR ÖVER EXPERTERNA: En enig internationell expertis varnar Sverige för de höga bostadspriserna. Men Anders Borg och regeringen agerar tvärtemot kraven från EU och IMF – och försöker istället öka prisnivån ytterligare. Foto: Regeringen

IMF varnar Borg: Din bostadsbubbla håller inte. Kräver sänkt bolånetak och avskaffat ränteavdrag.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons