Det var 2013 som fotografen Jonas Lemberg stämde konstnären Markus Andersson från Harbo i norra Uppland för upphovsrättsintrång, efter att Andersson använt ett av Lembergs fotografier som förlaga när han avbildat Christer Pettersson i en av sina målningar.
Markus Andersson hade målat av Petterssons ansiktsuttryck från fotografiet men i övrigt skapat en egen tavla, där bland annat en get ingick. Målningen heter Svenska syndabockar och ställdes ut på Moderna Museet 2006.
HD skriver i sin dom att likheterna med fotografiet inte utgör den dominerande delen av målningen, och att Markus Andersson därför har skapat ett nytt och självständigt konstverk.
"De dova färgerna, det karga landskapet och framför allt den symboliska syndabocken – men i viss mån också de konstnärliga ändringar som gjorts i bilden på Christer Pettersson – ger målningen en helt annan mening än den som fotografiet har. I stället för ett fotografiskt starkt personporträtt framträder i målningens form en allegori som antyder kritik av ett massmedialt behov av syndabockar", skriver HD.
Jonas Lemberg hävdade istället att Markus Anderssons verk var ett olovligt framställt exemplar av fotografiet, men det resonemanget köper inte HD. Inte heller ansåg HD att den nya tavlan var en bearbetning av det ursprungliga verket, vilket också hade krävt tillstånd från fotografen.
– Jag ser det som en seger för yttrandefriheten, framförallt för bildkonstnärer. Om vi inte får använda vanligt förekommande bilder som florerar i det offentliga samtalet så kan vi inte med vår konst vara med i samhällsdebatten eller framföra samhällskritik, säger Markus Andersson.
– Att kunna använda massmedias bilder i sin konst är ett väldigt viktigt redskap för bildkonstnärer.
– Det är en väl avvägd dom som slår vakt om den konstnärliga friheten, säger advokat Tobias Ridderstråle, som företrätt Markus Andersson i tvisten med Lemberg.