Uber är baserat i San Francisco och erbjuder en internetbaserad app för mobiltelefoner där man över hela världen kan beställa och betala såväl taxiliknande enskilda resor som samåkningsresor med vanliga privatpersoner som förare. Vid beställning av en bil kan beställaren på kartan i appen se hur bilen rör sig och hur lång tid det förväntas ta innan den är framme.
Betalning sker genom appen, där Uber tar mellan 5 och 20 procent av betalningen medan resten går till förarna.
Tjänsten har snabbt blivit ett populärt, billigt och miljövänligt alternativ till den invandrardominerade taxinäringen i Frankrike och många andra västländer – en näring som ofta upplevs som dyr, osäker och krånglig av konsumenterna.
Men taxiförarna är inte lika förtjusta, rapporterar Financial Times. I Paris utbröt igår våldsamma invandrarkravaller när 3.000 taxichaufförer av i huvudsak nordafrikanskt ursprung startade våldsamma protester mot sin nya konkurrent. Man blockerade bland annat vägen till flygplatserna Charles de Gaulle och Orly, tio personer greps och 70 fordon skadades.
Bråkmakarna har också lovat att misshandla förare som kör åt Uber.
– Vi är inte primärt ute efter kunderna, men om du är en Uber-förare så bör du vara rädd, säger en av taxichaufförerna till CNN.
Frankrikes president Francios Hollande beskriver protesterna som "oacceptabelt våld i en demokrati, ett land som Frankrike". Samtidigt lovar han att Ubers verksamhet ska upplösas av myndigheterna. Bolagets körningar har egentligen varit olagliga sedan januari i Frankrike, men polisen har svårt att upprätthålla lagen och verksamheten har därför kunnat fortsätta.
Idag rapporterar CNN att regeringen har gett den franska polisen i uppdrag att "slå till hårt" mot personer som kör bil åt Uber. Fordon som kör åt Uber kommer nu att bli "systematiskt beslagtagna" om polisen får syn på dem under en pågående resa.
Många västerländska regeringar oroar sig för Uber. Kanske inte minst då taxinäringen sysselsätter många män som annars hade tvingat ägna sig åt kriminalitet eller bidrag, då de saknar de förmågor som krävs för att utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter i en modern ekonomi. Enligt en rapport från Svenskt Näringsliv saknar nästan varannan taxiförare helt annan erfarenhet från yrkeslivet än att köra taxi. Samma rapport visar att invandrare är kraftigt överrepresenterade inom taxinäringen i Sverige.