Israel har länge arbetat aktivt med att försöka påverka opinionsbildningen på internet. 2009 lanserade Israel en satsning på en armé av bloggare som skulle utgöra en motvikt till vad man beskrev som antisionistiska bloggar. Året därpå började den israeliska bosättarorganisationen Yesha Council hålla kurser i hur man redigerar effektivt på Wikipedia.
Vi vill vara dem som påverkar vad som skrivs där, hur det skrivs och säkerställa att det är balanserat och av sionistisk karaktär, sade Naftali Bennett från Yesha Council till Israel National TV när han intervjuades 2010.
Nu vill den israeliska regeringen etablera ett nätverk av studentgrupper som ska göra reklam för Israel på internet, skriver Haaretz. Satsningen syftar framförallt till att påverka den internationella opinionen genom att studenterna skriver positivt om Israel. Regeringen har därför inlett en kampanj för att rekrytera 550 internetvana israeliska universitetsstudenter som behärskar främmande språk.
Studenterna ska framförallt vara aktiva på sociala nätverkssajter som Facebook och Twitter. Deras arbete ska ledas av så kallade samordnare som kommer att belönas med statliga stipendier för sitt arbete.
Det här arbetssättet utgör en viktig förstärkning av Israels offentliga diplomatiska kapacitet, då information som tas fram och förmedlas av studenter på ett sätt som är anpassat till sociala medier kommuniceras samtidigt med uttalanden från landets officiella talesmän, säger en regeringskälla till Haaretz.