Könsbyte utan sterilisering farligt

Publicerat den 29 juli 2012 kl 07:56

medicin. Finns det några medicinska skäl för att serilisera människor som vill utföra könskorrigerande behandling? Ja vissa, uppger läkare vid Karolinska sjukhuset i Svenska Dagbladet.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Så som lagen är utformad idag måste både män och kvinnor som vill byta kön sterilisera sig. I praktiken innebär dock könsbyte oftast kastrering, säger Johan Rinder, verksamhetschef vid kliniken för rekonstruktiv plastikkirurgi på Karolinska universitetssjukhuset till Svenska Dagbladet.

Även om Rinder välkomnar en lagändring, menar han att den etiska diskussionen om rätten att inte steriliseras har överskuggat den medicinska.

– Jag har som läkare emellanåt varit tveksam till att låta könskörtlarna vara kvar. Jag skulle inte gå med på att genomföra ett sådant ingrepp, säger Rinder till SvD.

Med könskörtlar menas testiklar hos män och äggstockarna hos kvinnor.

Vad det gäller män måste testiklarna opereras bort, enligt Rinder. De kan placeras i buken på patienten, men det ger förhöjd cancerrisk. Hos kvinnor är det annorlunda, då deras könsorgan sitter inuti kroppen så behöver det inte tas bort helt.

Då är problemet istället att samtidigt som kvinnan tar hormontillskott, manligt testosteron, så fortsätter hennes egen produktion av kvinnligt östrogen, vilket kan leda till medicinska problem. Enligt Rinder råder viss osäkerhet om de långsiktiga effekterna.

Rinder menar dock att individens fria val står över medicinska förhållanden. Han bedömer menar att risken för sjukdomar får bedömas som liten och enligt honom är det rimligt att individens fria val går före – men under kontrollerade medicinska former.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/konsbyte-utan-sterilisering-farligt Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    @ Gutlandi
    Föddes du med manligt könsorgan har du SRY-gen, och din kromosomuppsättning är då nästan garanterat XY, detta gör dig till biologisk (vilket är den enda objektiva definitionen) man.
    Fullt möjligt att du sen har någon genetisk mutation (men då behöver det inte alls uppkommit under fosterstadiet) som ställer till det.

    Du far vidare tyvärr lite åt alla håll och kanter i ditt resonemang och verkar inte alltid läsa vad man skriver. Först och främst: Det går inte att byta kön. (vare sig med hormoner eller kirurgi) Det var det absolut första jag sa i denna tråd. ”Könsbyte” är sen självklart inte ett bot för transsexualism, önskan efter detta -att vara ett annat kön- är ju vad själva sjukdomen består i. Du är en biologisk man och bot innebär att du blir man ”även i skallen” (så att säga – jag vet att det är en förenkling) inte att du blir något annat.
    Om transsexualism hos män nu beror på ett underskott av testosteron, kan tillståndet MÖJLIGEN botas genom tillförsel av detta hormon. Självklart går det att åtgärda fel som uppkommit i fosterstadiet (och tom genetiska) som sagt, det görs redan med flertalet sjukdomar.

    Och okej, du reagerar illa på testosteron. Ännu något att undersöka varför alltså. Som sagt – jag sitter inte på någon bot för detta mer än jag sitter på bot mot HIV. Avsaknad av bot (i nuläget iaf) gör inte något till mindre av en sjukdom.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

       Påståendet om att det itne går att byta kön stämmer enbart om definitionen av kön enbart omfattar just biologiskt kön, och man dessutom begränsar detta biologiska kön till kromosomer.
      De delar av det biologiska könet som omfattar yttre könsorgan, sekundära könskarakteristika som bröst, kroppsbehåring etc, hormonbalans, blodvärden etc går utmärkt att byta.

      Om man sedan slutar stirra sig blind på det biologiska könet utan istället använder begreppet kön på samma sätt som det faktiskt används i samhället är det väldigt uppenbart att det går att byta kön.

      Det finns ett juridiskt kön, som ju går att byta. Det är inte avhängigt det biologiska.

      Oavsett diskussionen om genus,är det tämligen uppenbart att det finns en massa förväntignar kring män&kvinnor/pojkar&flickor som ksiljer sig åt beroende på vilket kön de uppfattas ha. Dvs, det finns könsroller/socialt kön. Och detta sociala kön går att byta, genom att byta från ett typiskt manligt till ett typiskt kvinnligt könsrollsbeteende. (byta kläder tex.)

      Det finns också, även om det sällan uppfattas av gemene man, ett mentalt kön. Det erkänns av läkare och är den essentiella könsfaktor som skiljer sig från tx det biologiska könet när det gäller transsexuella. Om det könet går at byta är nog mer tveksamt, jag har hittills inte sett någon forskning som hävdar detta.

      Vad gäller förekomsten av transsexualism som diagnos och rekommenderad behandling föreslår jag att du läser på. För om man som du kommer med påståendne som strider mot tusentals vetenskapliga arbeten bör man åtminstone backa upp sina påståenden med något annat än sina egna magkänslor. Allt annat är bara dumheter.

      Här finns en snabb sammanfattning av var svensk forskning står, det är enkelt att googla sig fram till tyngre arbeten.

      http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3422

      • Anonym

        Det är den enda objektiva, icke-konstruerade, definitionen. Därav den enda vetenskapligt giltiga.  Försök hitta en annan om du inte håller med..

        De delarna kan möjligen påverkas eller döljas, men då talar vi bara delar. Om du rakar skallen så du blir flint på toppen, innebär inte att det att du lider av håravfall. Och VARFÖR skall man gå efter något annat än det biologiska könet (det enda faktiska), dvs objektiv vetenskap? Varför skulle man förneka denna? Rent trams.

        Skall vi förneka vetenskap i allmänhet även för att inte kränka någon stackars religiös? Om inte, varför inte? Varför är just den ena villfarelsen så mycket heligare än den andra?

        Ja, det finns ”könsroller”, dvs beteende man förväntar sig av de olika könen. Dessa kan bygga på det biologiskt naturliga beteendet, eller på villfarelser såsom idag, där man skall förvänta sig att kvinnor och män egentligen är likadana. Rollen som tillskrivits kön skapar inte könen, det är bara mer av denna löjliga upp-och-nervärld som blivit så poppis, där döda konstruktioner skapar människor istället för tvärtom.

        ”Mentalt kön”? Ja, ungefär som mentalsjukdom då. Mental är ett missvisande begrepp då flertalet mentala tillstånd, framförallt medfödda, uppkommer av biologiska skäl, hjärnan själv är nämligen biologisk och inte skiljd från organismen i övrigt.

        Det är du som behöver läsa på, eller snarare byta fokus för din läsning. Ditt resonemang utgår inte från vetenskap, även om du i sista stycket försöker få det till det, utan från rent TYCKANDE.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

    Hur vore det att läsa artikeln och låta rubriken spegla vad artikeln säger?

    Det Rinder säger är att det KAN finnas risker om man låter människor genomgå könskorrigerande operationer utan att TA BORT KÖNSKÖRTLARNA (äggstockar/testiklar). Vilket alltså är en helt annan sak än att sterilisera sig.
    Kastrering= borttagande av könskörtlar
    Sterilisering= blockering av sädesledare/ äggledare

    Det som frågan handlar är steriliseringskravet i lagen. Lagen kräver nämligen inte alls kastrering, utan sterilisering. Varför SvD/ Rinder svamlar om något tvångskasteringskrav är för de som sysslar med frågan rätt obegripligt i dagsläget.

    Det Rinder tycks vara rädd för är fullt tillåtet enligt lag redan idag. Men däremot finns det vad jag vet inga önskemål från transtjejer att bevara testiklarna men ändå genomgå en könskorrigerande operation av genitalier.  Så farhågan är redan av den orsaken tämligen överdriven. Sen är det givetvis ingen som driver på för att kirurger ska tvingas utföra operationer som anses vara medicinsk riskabla.

    Frågan handlar istället om att de  som vill frysa ned könsceller för att kunna skaffa barn efter det att de via hormoner och/eller operationer blivit sterila sak kunna skaffa barn. Ungefär som det fungerar för cancersjuka som riskerar att bli sterila av sin behandling.
    Sen finns det en del som vill kunna behålla könskörtlar och övriga könsorgan, för att den naturliga vägen skaffa barn genom att göra ett  uppehåll i hormonterapin och på så sätt tillfälligt återfå fertiliteten. Idag kan de inte det, eftersom det finns ett steriliseringskrav.

  • Anonym

    Kan hbtq-tokarna inte fatta att deras inställning inte är normal?

    God created Adam and Eve, not Adam and Steve.

  • Anonym

    Det fördummade folket.

    Jag ropar men ingen hör. Jag pekar men ingen ser. Jag frågar men ingen svarar. Den allra dummaste dumma får tid i TV att berätta och hylla dumheterna. Granskar man hur allt hänger ihop hittar man journalister, artister och politiker i en salig röra och märkliga sammanträffande. Präster, läkare och helt tidigare okända mediafenomen dyker upp och framställs som experter.

    Svenskarna sitter i sina soffor och tar till sig denna smörja. På arbetsplatserna har facket helt nya uppgifter än tidigare. Arbetsmiljö, arbetstider, arbetsplatsproblem tycks vara bortblåsta. Facket hyllar det nya samhället och talar tyst om arbetsgivarens fasoner. EU skulle bli så bra så bra men det blev bara skit av det.

    Hur är det möjligt att vi är så få som upptäckt detta?

    • Anonym

      ”Hur är det möjligt att vi är så få som upptäckt detta?”

      Det är vi inte, det är mer så att det är väldigt få som vill tala om det.. nästan alla vet att politisk korrekthet inte bygger på något konkret och att mycket av det inte kan vara sant, men man vill inte tala om det. Man tiger och låtsas. Hela situationen är egentligen precis som i Kejsarens nya kläder..

      För att bryta detta krävs att man konstant säger sanningen och inte ursäktar sig. Vare sig det är i det privata med vänner eller arbetskamrater, eller i skolan om man går där.. Eller på nätet, eller i offentliga sammanhang. (osv) Fler kommer följa.

      Här är förresten en bra video om detta:
      http://www.youtube.com/watch?v=z-ECWbXGqKs

  • Anonym

    @ Demokratbloggen
    Ja iaf om problemet beror på hormonella störningar från första början, vilket är fullt möjligt och verkar troligt. Forskningen lär visa exakt vad detta tillstånd beror på, och när man väl vet det kommer man troligen också kunna bota det.

    Edit: J-vla disqus.

  • Anonym

    När jag läst något liknande eller sett med egna ögon hur invandringen förändrat Sverige eller jag ser debatter eller demonstrationer med vänsterdårar o muslimska imamer prata goja mår jag dåligt. Jag passar inte in i dagens värld. Allt är skit, människorna är dummare än någonsin. Svenskarna har redan gått under. Kvar finns inget av mitt trygga Sverige från barndomen. Homosexuella skaffar barn, människor byter kön, försvaret finns inte längre. Soldater skickas till utlandet o dör i andra länders krig. Invandrare tillåts behålla sin religion som hotar svenska värderingar. Osv osv. Jag mår dåligt kan inte sluta tänka på hur allt på 20 år förstört Sverige

  • Anonym

    Detta kan väl anses som ett lyxproblem, när det dras ner överallt inom sjukvården.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003071178868 Eira Boberg

       Lyxproblem? jasså? du borde prova att leva med könsdysfori ett år eller 2 så kanske du skulle vara lite mer ödmjuk gentemot dina medmänniskor.

      • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

        Om jag hade det problemet så hade jag haft samma tankar som biskop Eva Brunne. Då hade jag lika gärna kunnat bli skjuten.

        Men då kanske jag hade varit så pervers så att jag inte insett det utan istället velat islamisera Sverige så att islamisterna till sist dödar mig – och då får jag samtidigt sällskap av alla andra som står på islamisternas dödslista, så slipper jag vara ensam när jag kommer till Sankte per och Pärleporten.

        Perversitet ska aldrig bli samhällets ledtråd!

        • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

          Bannad.

          • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

            Vad har ni för anledning att kalla min blogg för fascistblogg såvida ni inte själva är pacifistiska landsförrädare?

          • Sparkle Wind

            Är fascistiska åsikter förbjudna på FT eller vad är motiveringen?

            • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

               Uppvigling på bloggen /FT

              • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

                Du är fåordig så det förslår.

                Vad har du själv för demokratisyn? Har det inte gått in i skallen på dig, trots att du sitter i redaktioen för en tidning som dagligen antyder direkt eller indirekt att Sverige inte är en demokrati, att vi inte kan rösta bort den här diktaturen.

                Sedan får du ta och studera fascismens rötter för det är något som du inte tycks ha det blekaste hum om.

                Du passar helt enkelt inte att sitta i redaktionen, för du är för bakom flötet!

                • Sparkle Wind

                  Nu vet jag inte exakt vilket stycke FT syftar på, men vi får ju inte glömma att det amerikanska folket utförde en väpnad revolution mot det brittiska styret innan USA blev libertarianismens land.

      • Anonym

        Du kanske skulle testa att stå i väntkön för att fixa ett benbrott eller få en organtransplation, säg en njure och då behöva dialys flera ggr i veckan, ungefär lika länge..?
        Vilka perspektiv.

        Så JA, i jämförelse är det sannerligen ett lyxproblem att dessa inte slipper sterilisering i samband med sin (skattebetalda) könsmutilation.

        • Sparkle Wind

          Känner du någon som har väntat på att få fixa ett benbrott i över 20 år t.ex? Förövrigt så tycker jag att det enda rätta är att privatisera vården helt. Det är inte ”samhället” (staten) som ska bestämma vilken vård som är viktig, det är patienten.

          • Anonym

            Nej, men det finns faktiskt folk som fått vänta ett år eller så, vilket var den tidsperiod det talades om i Eiras inlägg.

            ..Patientens plånbok snarare. Leve egoismen! Fy fan..

            • Sparkle Wind

              Jag tror inte att Eira syftade på att transsexuella endast får vänta i något år, men det är kanske bäst om vederbörande själv klargör det.

              Ja, och din plånbok avgör vilken mat du kan äta, vilken TV du kan ha, hur stor bostad du kan ha, vad du kan göra på fritiden, osv..

              • Anonym

                Ja, varför inte låta den bestämma vilka rättigheter man skall ha också? Den som roffar bäst går först.

                Den rike skall kunna göra vad han vill med vanligt folk, pga sin feta plånbok (i dagsläget är den rikaste i allmänhet också den minst produktive av alla – finansparasiten) det allmännas pengar skall dock skydda honom under tiden såklart.. DÅ är skatt minsann inte stöld. Hur patetisk kan man bli??

                Som sagt, den egoism du predikar är ett lika stort hot mot vårt folk som den politiska korrektheten, då den innebär ett förintande av all folkgemenskap. Utan sådan kan ett folk inte överleva.

                Så du är en lika stor folkförrädare som de politiskt korrekta.

                • Sparkle Wind

                  Alla svenskar ska ha samma rättigheter. Rättigheter är dock inte samma sak som produkter och tjänster som kostar pengar. Vill du ha en tjänst så får du betala för det. Har du inte råd att köpa ett PS3 den här månaden så får du spara ett tag eller avstå, inget konstigt med det.

                  Jag ser inte riktigt vad du försöker få sagt här. Jag är knappast rik om du tror det. Sen är det inget fel om folk går ihop och startar hjälporganisationer t.ex. Staten går dock aldrig att lita på.

            • Anonym

               Vadå vänta i ett år? nog tycker jag att livshotande skador eller annat skall gå före.

              Och allt handlar inte om operationen heller för den delen.

              Det tar många år innan man ens kan börja tänka på operation.

        • Anonym

           Instämmer. Jag väntar på en canceroperation. Väntetiden är fyra månader.

          • Anonym

            Hoppas allt går bra!

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

          Jag förstår inte din logik. Att slopa kravet på sterilisering innebär FÄRRE ingrepp som betalas av staten, inte fler…..

          • Anonym

            Ja, hade inlägget du just svarade på enbart handlat om att minska ingreppen (eller hade hela mitt resonemang handlat om det för den delen) hade det varit svårförståeligt, men nu gjorde det inte det..

            (Sen sker denna sterilisering rimligen under samma operation, om inte för annat att det ju är förbjudet idag att genomföra ”könsbyte” utan dylikt)

  • Anonym

    Sjukvården bör inte erbjuda könsmutilering (vilket är vad det är, det finns inget sådant som ”könsbyte”) överhuvudtaget.

    • Sparkle Wind

      Den offentliga vården bör inte finnas överhuvudtaget.

      • Anonym

        Jo, det bör den. Eller menar du att vem som överlever och vem som dör i en sjukdom skall vara en pengafråga??

        • Sparkle Wind

          Pengar är alltid inblandat. Skillnaden är att genom offentlig vård så rånas folket på pengar av staten, som sen i sin tur bestämmer vad folkets pengar ska användas till.

          • Anonym

            Om folket kontrollerar staten (idag kontrollerar denna tyvärr oss) kan vi bestämma vart de pengar som gemensamt samlas in skall gå.. Det är ju hela grundtanken.

            Den egoism du predikar är dock ett lika stort hot mot vårt folk som den politiska korrektheten, då den innebär ett förintande av all folkgemenskap. Utan sådan kan ett folk inte överleva.

    • Anonym

       Mutilering betyder såvitt jag vet stympning. Är det det det är frågan om?

      • Anonym

        Att skära sönder könsorganen är stympning, ja.. vad skulle det annars vara?

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

       Vill man förneka vetenskapliga fakta så kan man givetvis svamla på bäst man vill. Men ska man förhålla sig till fakta bör man nog redogöra för varför man inte håller med den samlade vetenskapen på området. Transsexualism är en diagnos som är erkänd sedan länge, och den allmänt rekommenderade behandlingen är könskorrigerande behandling, med hormoner/kirurgi.

      Se ex.vis denna artikel:
      http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3422

  • Anonym

    Vart är vi på väg i samhället? Sanslöst, sjukt, vidrigt vet inte mer vad jag ska skriva. Här har vi gamla som sitter ensamma i sina lägenheter som inte har social kontakt med andra människor förutom hemtjänsten som slänger in färdiga portioner med skräpmat i micron snabbstädar lägenheten. Sen måste de skynda skynda till nästa stackars sate. Lägg pengarna på rättssak. Född i fel kropp? Snarare född med fel i hjärnan.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003071178868 Eira Boberg

       Schysst syn du har på dina medmänniskor. Bara för att du inte förstår andra människors problem betyder det inte att de i allra högsta grad är verkliga och orsakar stort lidande.

      • Anonym

        I frågan om att prioritera resurserna så finns inte deras behov på min lista. Ska någon få måste någon stå tillbaka. Alla kan inte få som de vill. Grundläggande behov går först. Att byta kön är inte ett grundläggande behov. När man tänker på många äldre har det kan jag inte förstå att samhället betalar för könsbyte.

        Vanprydande födelsemärke och andra ”defekter” helt ok men könsbyte nej. Det handlar om pengar, det gör allt i samhället.

        • Sparkle Wind

          Så här blir det alltid med offentlig vård. Det blir en massa bråk hit och dit om vilken vård som är viktigast, vilka som förtjänar vård, osv. Det är riktigt löjligt. Privatisera vården istället för att försöka bestämma åt andra vilken vård som är viktigast, och lägg inga skattepengar på vården.

        • Anonym

           Du menar att vanprydande födelsemärken är värre än att ha en hormonell imbalans som gjort att kroppen och hjätnan står i konflikt med varandra?

          Även om jag personligen inte förstår alla andras problem och behov så försöker jag ändå att vara lite öppen för att folk faktiskt kan lida otroligt mycket av sådant jag själv inte kan begripa då jag inte suttit i deras sits.

      • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

        Det handlar om att först förstå majoritetens problem – det är betydligt justare!

        • Sparkle Wind

          Varför inte privatisera vården helt istället, så kan var och en bestämma vad som är viktigt för en själv?

  • Anonym

    När det kommer till homosexualitet och könsbyte kan jag rekommendera denna intervjun:
    http://rediceradio.net/radio3fourteen/2012/R314-120725-drcurtisduncan.mp3

    Den berättar om hur många idag lider av en hormonell rubbning, ofta från födseln och pga kontakt med hormonemulerande ämnen som finns i finns i diverse packeteringsmaterial.

    • Anonym

       Tack för att du tog upp detta. Min mamma åt och drack ur plastbehållare mkt när hon väntade mig. Detta tror de är orsaken till att jag lider av hormonrubbningar som troligtvis sett till att min hjärna inte fick tillräckligt med testosteron under graviditeten och därför inte kan identifiera mig med det kön jag blev tilldelad efter födsel.

      Många bortser från fakta som pekar på att det faktiskt är hormoner som ställer till det tidigt i fosterstadiet.

      • Sparkle Wind

        Det låter inte helt otroligt. Det finns massor av hormoner i alla möjliga typer av produkter verkar det som, och hormoner påverkar väldigt mycket hos en människa.

  • Tippa

    Hur bra för barnet kan det vara, om den som skall föda proppas full med manliga könshormoner?

    Dessutom, hur genomtänkt kan ett könsbyte vara ifall man inte vill byta kön så fullt ut som det är möjligt?

    • Sparkle Wind

      Det är förmodligen ganska dåligt för barnet.

      Det är dock inte möjligt. Resultaten från den typen av operationer är väldigt dåliga. Det är omöjligt att skapa en fungerande penis för de som vill ha det. Slidorna som skapas är som jag förstått det nästan som köttsår, som måste töjas ut hela tiden för att inte läkas ihop. Det produceras heller inget naturligt hormon, vilket gör en helt beroende av tabletter resten av livet. Alla transsexuella borde egentligen vilja ändra könsdelarna, men halvtaskiga operationer som inte leder till bra resultat är nog nästan lika oönskvärt som att ha kvar de ursprungliga könsdelarna. Det här problemet lär dock försvinna när forskningen har kommit längre.

      • Anonym

        ”Det här problemet lär dock försvinna när forskningen har kommit längre.”

        Forskningen bör väl inrikta sig på att behandla det fel, vare sig det är mentalt eller hormonellt, som orsakar könsstörningen (att de vill vara ett annat kön) istället, om något?

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003071178868 Eira Boberg

           Det är ju hemskt lätt att ändra på hjärnan…. Tror du att de kan ändra din könstillhörighet?

          • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

            Det är bara att spruta in en massa könshormoner så ändrar man hjärnans sätt att tänka!

        • Sparkle Wind

          Båda inriktningarna funkar om de ger bra resultat. Dock lär det, som Eira påpekar, vara svårare att ändra på hjärnan.

          • Anonym

            Perversion och sjukdom skall inte normaliseras.

            • Sparkle Wind

              Jaha?

            • Anonym

               Perversion? hur menar du då?

              • Anonym

                Homosexualitet (och några andra snarlika tillstånd) är perverst.

                Det var väl uppenbart vad jag menade?

                • Anonym

                   Nej inte direkt.

                  Jag förstår inte riktigt vad som är det perversa i det hela.

                  Perversion är ju något helt annat.

                  Att det inte är ett helt normalt tillstånd kan jag hålla med om och det vore ju hemskt skönt om man kunde se till att folk inte blev skapta på dessa vis.. Men nu blir ju en del det och då tycker jag faktiskt att man bör hjälpa dessa personer till att kunna leva ett så drägligt liv som möjligt.

                  Om ditt barn skulle lida av något sådant som artikeln handlar om vad hade du gjort då?

                • Anonym

                  Perversion: Att pervertera något, förvrängning. (I detta fall en förvrängning av naturens givna ordning)

                  Jag kan dock kalla det onormalt istället om du föredrar den termen, men det är en förvrängning av vad som är naturligt.. därför föredrar jag att kalla det perversioner. Nå, ordvalen är semantik..

                  Iaf..
                  Om du nu tycker det är ett fel att folk är ”skapta” på detta vis, varför vill du inte att tillståndet skall botas utan istället närmast uppmuntras?

                  Jag hade velat att han/hon blev frisk och slapp en sådan sjukdom såklart.

                • Anonym

                  Perversion: Att pervertera något, förvrängning. (I detta fall en förvrängning av naturens givna ordning)

                  Jag kan dock kalla det onormalt istället om du föredrar den termen, men det är en förvrängning av vad som är naturligt.. därför föredrar jag att kalla det perversioner. Nå, ordvalen är semantik..

                  Iaf..
                  Om du nu tycker det är ett fel att folk är ”skapta” på detta vis, varför vill du inte att tillståndet skall botas utan istället närmast uppmuntras?

                  Jag hade velat att han/hon blev frisk och slapp en sådan sjukdom såklart.

    • http://gothbarbie.se Hanna Warg

      Det kan finnas många skäl till att man inte kan eller bör gå så långt som möjligt. En del har t.ex. allergi mot narkos, man kan ha dåliga erfarenheter av annan kirurgi, eller helt enkelt uppleva att slutresultaten inte ger tillräckligt stor livskvalitéförbättring för att vara värt riskerna det innebär att opereras så omfattande och så många gånger som en könskorrigering innebär. Om man inte tänkt igenom behandlingens konsekvenser så ska man inte ta hormoner heller, eftersom det ger irreversibla effekter.

  • Anonym

    Önskar bara jag slapp betala deras operationer. Men som det är nu tvingas jag till deras lyx genom statens våldsmonopol där jag rånas på min tid – pengar – föratt ge till dem.

    • http://profile.yahoo.com/ZXXNAE4QC3MYGAU42WUVAJQPWU Ano

      Håller själv med om detta, det retar mig så jävla mycket. Som skattebetalare skall jag få välja vad mina pengar, min skatt skall gå till.

      Jag är beredd att betala för vägutbygge, fri skola och sjukvård men då vill jag endast betala för svenskar och inte invandrare. Att en svensk familj har dålig ekonomi och behöver bidrag, jag är villig att dela med mig, dom är mina medmänniskor. Utlänningar o andra sidan, jag har ingenting gemensamt med dom, jag vill inte ge dom något alls och helst inte se dom i min vardag.

      Man skall få välja vad man vill lägga sina skattepengar på. Då skulle mycket fler folk bli nöjda.

      • Anonym

         Handlar ju inte om utlänningar utan om könsbyten

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

         Jamen strålande! Då låter vi alla lägga sina skattepengar på just det de vill ha. Inga pengar till vägar från folk som ogillar privatbilism tex. Inga pengar till försvaret från pacifister. Inga pengar till polisen från anarkister. Inga pengar till gränskontroll och asylhantering från de som är för fri invandring. Inga pengar till tull  från drogliberalerna. Inga pengar till förskolor och skolor från de som ogillar barn. Inga pengar till äldre från de som ogillar gamla gubbar.
        Osv…

        Och jag vill slippa betala skatt som går till en massa klart ointressant fotboll! Men inte f-n är det någon som lyssnar på mig heller…;)
        Kanske är din idé inte så bra ändå?…;)

        • Anonym

          Detta är väl det första vettiga du sagt i hela denna tråd..

    • http://gothbarbie.se Hanna Warg

      Fast det är faktiskt en nettovinst, eftersom självmordsrisken och depressionsrisken är så oerhört hög hos obehandlade. Staten spar pengar på att investera i behandling, även om den är dyr eftersom den uteblivna skatteintäkten från någon som tar livet av sig i ung ålder, eller som inte kan jobba pga depression kostar mycket mer i längden. Rent principiellt håller jag dock med om att all vård borde privatiseras och ingen ska tvingas betala för andra människors sjukvård.

      • Anonym

        Jag kräver skattefinansierade tatueringer annars tar jag livet av mig.. Så nej du, om folk är självmordsbenägna och deprimade för att de inte får sina könsorgan kirurgiskt ändrade för att se ut som ett annat kön.. Ja, allt det låter som mentalsjukdom mer än något annat, och DET är ju isf vad som sjukvården bör försöka åtgärda. Och det görs självklart inte genom att ge efter för sjukdomen.

        Rent principellt bör vi sen fortsätta ha välfärd och skattefinansierad sjukvård. Sjukdom kan drabba alla, fattig som rik.

        En sjukvård som är raktigenom privat innebär att folk som inte kan betala kommer dö av faktiska sjukdomar, men vi skall alltså betala för folk som vill mutilera sina könsorgan, för annars hotar dom med självmord? Vilka prioriteringar..

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003071178868 Eira Boberg

           Haha du tror på fullt allvar att man kan bota transexualism? det är lika realistiskt som att ändra din känsla av könstillhörighet. Är du medveten om att det finns mkt forskning som pekar på att detta orsakats av något som gått fel i fosterstadiet?

          Anser du att de som fötts intersexuella är abnorma och bör spärras in på mentalsjukhus? snacka om ignorans.

          Och förresten så hotar ingen med självmord utan gör det i tysthet eftersom de inte vågar berätta om sitt problem pga folk som dig. Jag tycker åtminstone inte att folk skall behöva må så pass dåligt att de inte ser någon annan utväg än attt ta sitt liv.

          • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

            Det är bättre att de tar sitt liv än att hela vår kultur faller.

            Sexuella problem får inte stå ivägen för landets framåtskridande å välfärdens vägnar, men tar du del av vad bögarna babblar om så ser du att deras perversiteter även sitter i psyket.

            Om man faller undan för dem så kommer man att föra en allt mer pervers politik, det kan du konstetera genom att se på riksdagens arbete som helt eller delvis går ut på att göra den ena omvägen efter den andra för att inte störa de sexuellt perversas självmordsiedeologier.

            Ta till exempel biskop Eva Brune, en flata som vill islamisera Sverige. Hade hon inte varit flata så hade hon heller inte varit pervers i allt annat tänkande heller och då hade hon skytt islam som pesten.

            Kolla bara in på alla områden där de sexuellt perversa har fått inflytande så ser du att sexuell störning måste vara en psykisk sjukdom – helt oavsett om tvåkönade mönster finns i fosterstadiet eller inte.

            Att perversa är missbildade är ju bara ytterligare ett exempel på att de inte borde få någon som helst politisk makt då hälften av transmittorsubstanserna består av könshormoner.

            (Transmittorsubstanser är alltså de kemiska substanser som hjärnan använder för att tänka med)

          • Anonym

            Är du forskare eller och vet att just detta minsann inte går att bota? Nej, det är du nog inte.. Är du sen du medveten om att flertalet botbara tillstånd orsakats av fel som uppstått under fosterstadiet, eller tom tidigare, dvs är genetiska? (nej det verkar inte så heller)

            Nej, jag tror inte ”intersexeulla” (eller vad du nu vill kalla det för något som gör att det framstår som mer normalt) behöver spärras in. Som regel behöver man bara spärra in människor som är farliga för andra.

            Pga folk som mig? Ja som sagt, ge mig skattefinansierade tatueringar eller för att göra det mer aktuellt, ”korrigerande kirurgi” för jag vill se ut som en elefant, annars kommer jag ta livet av mig pga det lidande din intoleranta attityd orsakar mig.

            Snälla nån… om du vill klandra någon, klandra naturen. Det är knappast mitt fel att de (ni?), eller någon annan, är som de är.

            Varför skall just dessa villfarelser vara så mycket heligare och ha mer rätt till skattefinansierad kirurgi än de som tror de är ett annat djur, tex?

            • Anonym

               Jag lider ju själv av intersexualism så nog vet jag att man inte kan bota mig. Du tror inte att vi försöker anpassa oss efter hur ni andra anser att vi bör vara?? jag har då försökt att gilla min kropp etc men det går inte. Den känns helt fel och jag varken fungerar eller identifierar mig som man.

              Det är många med dig som försökt bota transexualism och homosexualitet men det har ju inte gått speciellt bra eller hur. Det slutar oftast med att personen i fråga tar livet av sig. Tycker du att det är rätt? och tror du att vi väljer att vara som vi är för skojs skull?

              Att tro att man är ett djur är inte riktigt samma sak som att ha en kvinnlig hjärna med ett manligt yttre eller tvärtom.

              Kvinnor och män har skillnader i hjärnan och det man ser hos transexuella tillexempel är att de har en liknande hjärna som det könet de känner sig tillhöra. Även homosexuella män är lika kvinnor när det kommer till hjärnan men då inte i samma utsträckning.

              Att man kan födas mer eller mindre intersexuell är inte direkt något nytt och det syns ofta i djurvärlden. Jag har flera gånger sett tillexempel kor med testiklar i buken men i övrigt är det just en ko.

              • Anonym

                Jaså det vet du? Har det någonsin gjorts några försök? För nej, att ÖNSKA bort en sjukdom går aldrig och är inte ett ”försök till bot”, det går inte ens med en förkylning.

                Nej, hade jag trott att ni valt detta hade jag ju inte betraktat det som en sjukdom, utan som ett val, eller hur?

                Nej, att tro att man är ett djur är såklart inte exakt samma sak, men det är precis samma typ av villfarelse: Man tror att man är, eller ”skall vara”, något annat än vad man faktiskt är. Det var dock inte poängen, utan varför den ena villfarelsen skulle vara så mycket viktigare och mer ”rätt” än den andra.

                Ja det är inte alls otroligt att man ser dylika skillnader i hjärnan hos transsexuella, det stämmer ju väl med att det är en sjukdom och inte ett val, eller hur?

                Det där sista är missbildningar, även det saker som blivit fel. Vidare är det, om det nu ens är relevant, inte samma sak: Ni är inte fysiskt missbildade.

                • Anonym

                  Nu råkar jag ju inte ens vara varken kvinna eller man rent genetiskt utan är en blandning. Så hur går detta då ihop?

                  Hur menar du att man skall behandla transexualism då? säg inte terapi för det fungerar inte.. Det har provats tidigare. Det gjordes även ett experiment med en pojke som fick könsorganet skadat så pass att de gjorde en vagina istället (då han var väldigt liten) han fostrades som tjej och hade ingen aning om att han fötts som pojke. Men i tonåren började han att må dåligt samt klä sig som man. Efter några år tog han sitt liv pga av att han inte stod ut med sin kropp.

                • Anonym

                  Jaså du? Är det genetiska tester som säger det eller är det bara du själv? Först sa du ju också att du blev utsatt för hormonella störningar, men nu är det alltså generna?Intressant hur fort orsaken kan skifta…
                  Så nej, du är man rent genetiskt om du född till fysisk man. Har du SRY-gen (normalt belägen på Y-kromosomen) då är du biologiskt en man.

                  Känner till det fallet, det vansinnet baserades ju på sådant genusnissar fortfarande tror på, att könet bara är en social konstruktion.

                  Jag kan inte utforma en exakt behandling av det enkla skälet att jag inte kan svara exakt vad sjukdomen beror på, lika litet som jag eller någon annan kan bota HIV, vi vet inte exakt hur. Inte än iaf. (med skillnaden att det inte forskas efter botemedel för transsexualism)

                  Om du vill du att jag skall spekulera i vad det beror på så tror jag också att det är en hormonell störning och således är behandlingen att motverka denna genom hormontillskott. Men som sagt, det är spekulation.

                • Anonym

                  Missbildningar eller hur man nu ser på saken så är det ett faktum att för att få ett foster att utvecklas till man så behövs det tillsättas testosteron, om detta uteblir eller om halten blir för låg så utvecklas inte hela fostret åt samma håll.

                  Det finns faktiskt ett flertal transexuella som har äggstockar även om de utåt sett kan se ut som män.

                • Anonym

                  Även det pekar ju bara på att det är en defekt, något som gått fel.

                  Det hjälper om vi talar samma språk, transsexualism brukar defineras som en ren identifikation med ett annat kön än det man faktiskt har, inte en fysisk missbildning eller diverse former av hermafroditiska tillstånd. Vidare är även dessa tillstånd defekter, något som gått fel.

                  Det återstår väl att se? Man får forska sig till en tillräcklig förståelse av åkomman innan man kan skapa botemedel, som med alla andra sjukdomar.

                  Föddes du med manligt kön och har manlig kropp är du biologiskt sett man, och det är ett rent objektivt faktum. Du blir kvinna lika mycket som jag skulle bli en elefant, bara för att jag av en eller annan anledning känner mig som en.

                • Anonym

                   Min dator dummar sig och jag kan därför inte svara på det senaste inlägget.. Därför svarar jag här istället.

                  Det är ju min genetiska avvikelse som orsakar hormonrubbningarna. Min kropp slutade att producera testosteron när jag blev 22 (tack och lov) och bröst har jag alltid haft.

                  Som jag skrev tidigare. Jag är varken eller! Men min hjärna har alltid fungerat som vilken tjejs som helst, och jag har aldrig varken känt eller kunnat identifiera mig med något manligt. Det är helt enkelt inte jag.

                  Botemedel tror jag faktiskt inte på. Men att man kan förhindra att några av naturens misstag sker är ju en helt annan femma.

                • Anonym

                  Jag har gjort gentest på Karolinska.

                  För övrigt fungerar ju inte hormontillskott efter att felet bildats i fosterstadiet. Isåfall borde ju du kunna ändra kön bara genom att tillsätta tillexempel östrogen. Men så enkelt fungerar det ju inte.

                  Jag tillexempel får utbrott av eksem och depressioner+ångest av testosteron (ja de har faktiskt försökt att ge mig det). När jag började ta östrogen istället så försvann alla eksem och andra symtptom jag fick av testo. Aldrig i livet att jag skulle ta T igen!

                  Tror verkligen inte heller på att kön är en social konstruktion! Speciellt då jag uppfostrades som kille/man.. Det var något jag aldrig kan/kunde bli.

            • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

               Den dagen det dyker upp människor som verkligen vill:
              * leva som djur (dvs bla sova ute, äta rått kött/gräs och gå utan kläder)
              * bemötas som djur (dvs sakna rösträtt, inte läsa/tala, inte få arbeta/studera/bostad etc och ses som lägre stående varelser)
              den dagen ska jag börja ta den där typen av idiotargument på allvar.

              Återkom då.

              • Anonym

                ”Djur” är inte homogen massa utan skiljer sig kraftigt åt i beteendemönster, inklusive människor.

                Återkom den dag du inser detta mest grundläggande, vilket du borde lärt dig redan på grundskolan.

      • http://demokratbloggen.blogspot.com/ Demokratbloggen

        Man kan undra vad en Billy Boy kan dra in i skatt. (Billy Boy=neurotisk transa) De blir omhändertagna livet ut av våra skattepengar.

        Då är det bättre med en kultur utan tramsiga könsbytesliberaler. I så fall hade många inte kommit på tanken att byta kön, men istället hålla klara tankar på att skaffa lön.

  • Anonym

    Snart får vi väl se en sån här annons på blocket. Pungkulor bortskänkes telefon nummer XXX XXXX.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

    • Anonym

      Hahahahaha;)))

  • Anonym

    Den första bögen som opererade sig i Sverige ångrar sig, denna sjuka verksamhet måste stoppas.
    http://www.youtube.com/watch?v=RYv8w3n0a68

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=544607654 Lukas Romson

       Men skärp dig.

      För det första, det fallet är inte alls det första.
      För det andra, både fallen i ”Ångrarna” är helt uppenbart feldiagnoticerade.
      Det är väl rätt självklart att människor som INTE är transsexuella far illa om läkare tror att de är transsexuella och ger dem könskorrigerande behandling, dvs ”byter kön” på dem?!!

  • Anonym

    Om alla blir hen så är saken fixad

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003071178868 Eira Boberg

       Nej saken är inte fixad eftersom problemet ligger djupare än så.

 

Svenskarna minst rasistiska folket

Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent. I alla fall om man får tro vad svenskarna själva svarar i en internationell enkät.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


SAMMA URSPRUNG? Kankan/CC-BY

Asiens språk kan ha sitt ursprung i istida Europa. Tiotusentals år gamla ord spårade.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons