BÖNEUTROPEN I FITTJA

KRÄVANDE: Göteborgsmoskén vid Ramberget på Hisingen kräver att få väsnas rejält.

KRÄVANDE: Göteborgsmoskén vid Ramberget på Hisingen kräver att få väsnas rejält.

Krav på böneutrop även i centrala Göteborg

Publicerat den 28 september 2012 kl 00:37

NYA SVERIGE. Fem gånger om dagen. Så ofta ska göteborgarna tvingas lyssna på högljudda böneutrop på arabiska i framtiden – om muslimerna vid Ramberget får som de vill. Efter att moskén i Fittja har fått tillstånd för böneutrop i minareten vill nu även Göteborgsmoskén få göra samma sak i centrala Göteborg.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

När moskén vid Ramberget på Hisingen invigdes förra sommaren lovade såväl politikerna som muslimerna bakom projektet att svenskarna i området inte skulle behöva oroa sig för några böneutrop i minareten. Men nu har man ändrat sig.

Abdul Rashid Mohammed som är imam i moskén säger till Göteborgs-Posten att utropen inte når längre än kyrkklockorna och att han därför inte accepterar någon diskriminering av just muslimska böneutrop. Han säger att han hoppas att svenska folket ska vara ”moget nog” att förstå varför det behövs högljudda böneutrop på arabiska, med tanke på ”det moderna pluralistiska samhälle vi lever i.” Enligt planerna ska arabiskan eka över Hisingen så gott som konstant i framtiden.

– Fem gånger om dagen är normalt för muslimer och det sker i alla moskéer i hela världen, bortsett från de flesta länder i Europa, säger han.

Enligt Göteborgs-Posten kan imamen dock tänka sig att ”börja med” fredagarna och de viktigaste högtiderna inom islam.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/krav-pa-boneutrop-aven-i-centrala-goteborg Bloggar om denna artikel
  • Hablo_Verdi

    NEJ TILL PÅTVINGANDE AV RELIGION!

    Hej.
     
    Jag förstår inte varför jag som bor på Hisingen ska påtvingas Islams religion på detta sätt.
    Varför ska jag behöva stå ut med att dom skriker in sin religion in mitt hem?
     
    När moskén vid Ramberget på Hisingen invigdes förra sommaren så lovade såväl politikerna som muslimerna bakom projektet att svenskarna i området inte skulle behöva oroa sig för några böneutrop i minareten. Men nu har dom bekvämt ändrat sig. Lögnare som dom är!!!!!
     
    Vad jag undrar mest är vad Mona Sahlin som var med och invigde moskén har att säja om detta?
     
    Fem gånger om dagen. Så ofta ska göteborgarna tvingas lyssna på högljudda böneutrop på arabiska i framtiden – om muslimerna vid Ramberget får som de vill. Varje böneutrop pågår under 2minuter.
     
    Jag säjer NEJ till påtvingande av religion!!!!!!
     
    Allvarligen.
    Hablo Verdi

  • Anonym

    Om jag bodde mitt emot den moskén hade jag allvarligt funderat på att rigga ett rejält paket högtalare och förstärkare ur vilka jag spelat Slayer på hög volym vid varje böneutrop. Detta går över min toleransnivå för andras religionsutövning. 

  • Anonym

    Detta kommer eskalera till något crazy, Om ni minns så blev det rätt
    roliga kravaller när dom bara ville bygga lokalen som står där idag.

    Man kan ju tycka att det är överdrivet att dom vill spela upp bönesånger 5 gånger om dagen, Vilket jag tycker det är!

    (har upplevt dessa utomlands, Och det är inget man uppskattar om man inte är troende till deras religion) 

    Jag hoppas med hela mitt hjärta att alla som tycker att detta inte är okej slår tillbaka.
     
    Men annars om det blir godkänt, Och varje dag tvingas jag lyssna på dessa böner, så tycker jag att min religion Jedi census phenomenon skall få spela dubstep och annan jobbig elektronisk musik  5 gånger om dagen.

    Så det hörs i hela hisingen….

  • Johan Retsler

    Mångkulturella samhället är bara prat. Detta är Sverige och där är arabiska inget officiellt språk. Muslimerna ska ha ett nej och får väl slå tillbaka. Då slår vi tillbaka mot dem. Kom an bara.

  • http://twitter.com/StaffanDahlber1 Staffan Dahlberg

    Jag utgår att ni som har kommenterat detta med böneutrop , är plikttrogna kristna besökare av Svenska kyrkans gudstjänster och högtider..

  • Anonym

     Jag, Erik Ullenhag, integrationsminister, välkomnar det här. Människor som kommer till Sverige har rätt att ta del av sin egna kultur och dessutom utgör böneutrop ett pittoreskt inslag. Sverige är ett mångkulturellt land, så det är för mig fullständigt självklart att vi ska ha böneutrop på arabiska från de moskéer vi har här i landet. Det är en skam att vi inte har haft det tidigare.

    Jag Erik Ullenhag har en human och god människosyn och respekterar alla människors lika värde. Det gör inte ni ondskefulla rasister. Jag är moraliskt högtstående och är en sann hjälte. Det visste ni väl redan. Vi politiker som kämpar mot rasism måste bli ännu tydligare. Nu ska jag förresten uppdatera min mytsida.

    Hälsningar Erik Myten Ullenhag

  • Anonym

    I västvärlden har varje sak sin bestämda tid, det finns ett klockslag att gåü till jobbet eller till skolan, att gå i kyrkan eller på bio. Och alla människor har en klocka  och ställer in sig på att passa sin tid. Och detta sedan sekler.

    I den muslimska världen för 1000 år sedan fanns det inga klockor och ingen riktig kalender och då var det kanske berättigat att ha böneutropare – men i dag?

    Dom säger att dom behöver honom i dag också – är det verkligen så? Islam är en ideologi som behöver sekler för att anpassa sig till en förändrad värld. När boktryckarkonsten uppfanns (i väst) för 500 år sedan sa dom att Koranen var så helig att den inte kunde tryckas, bara skrivas av – för hand. Men nu går det an, efter ett par sekler har dom accepterat nyheten. Så går det med böneutroparen också, vi behöver bara säga att vi inte vill ha honom, så anpassar dom sig. För klockor har dom ju.

    Varför insisterar dom ännu i dag på böneutropare? Har dom inga klockor? I så fall gå till socialförvaltningen så får du en. Men ändå vill du ha böneutropare, varför det då? Dom kristna har kyrkklockor säger du och då har vi också rätt…

    Låt mig förklara: ingen går till kyrkan för att klockan ringer, man går dit när det finns en fastlagd tid för gudstjänsten och den passar man med hjälp av sin egen klocka. Att kyrkklockorna ringer är en vacker tradition, vi har den sen sekler och vi vill fortsätta med den, vi tycker det låter vackert. Böneutroparen är ingen tradition i Sverige och inte heller nödvändig – har du ingen klocka?

    Varför insisterar dom då? Jo varje dag vill dom pracka på oss lite mer av sina seder för att öka sitt inflytande och på lång sikt ta makten. Svenska myndigheter skall inte vara så förtvivlat flata. Sätt ner foten en enda gång och säg ett bestämt nej, och så var det med den saken.

  • Anonym

    Kyrkan:
    Ding Dong.
    Bönestund

    Ding Dong.
    Bröllop

    Ding Dong.
    Jordsättning

    Ding Dong.
    Dop
    _____________________

    Mosken:
     أُوْلَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
    Bönestund (Hatstund)

    + 5 Gånger om dygnet. 365 År’t

    • Anonym

      انتم تعوثون بارض السويد وتخربونها كما عثتم واخربتم  بلداننا المسمات عربية باسلامكم المتخلف

  • Anonym

    Mera sånt mera mera. Visar bara vilka dessa är.

  • Anonym

    Det pågår INTE någon islamisering av Sverige!

    Mvh Erik Ullenhag

  • Anonym

    Det verkar som  de flesta har samma åsikt i det här, så glöm inte vad ni skall rösta på 2014. Ligg inte på sofflocket och tro att er röst inte spelar någon roll för det gör den. Om vi någonsin skall komma tillrätta med  dessa problem.  

  • Anonym

    Nu börjar dom aptera sina miliser runt sina moskéer:(

  • Anonym

    Böneutrop i all sin ära, men tänk på att detta bara är effekten av en längre process, det vill säga en mångkulturella utrotningen av Svenskarna.

    Svenskar blir våldtagna, mördade, undantryckta och till slutligen ersatta av utomeuropeiska kolonister som bara en svenskfientlig regim kunnat bevilja. Sverige kommer gå under oavsett om det är en minaret mer eller mindre ifall den Svenska etniciteten förgörs.

  • Anonym

    detta med att jämföra ett bönerop med kyrkklockor är ju bara idiotiskt. kyrklockor skriker inte ut ett budskap om gud osv.. vilket ett böneutrop gör! Du tvingas höra på någon som skriker ut ett budskap.. Religionsfrihet vart är den när du blir tvingad att lyssna?

  • Anonym

    Det har ju inte med att man inte tolererar någons tro! Alla får tycka vad dom vill men tycker du allvarligt att det ska vara ett tvång att sitta och lyssna på en religion? sen vilken religion det handlar om spelar ingen roll.. jag vill inte höra någon av dom.. det är ju som om någon trycker ner en tro i halsen på en! är det inte bättre att man kan få välja själv om man vill lyssna eller inte? Detta är diskriminerande mot mig att bli tvingad till något jag inte vill!

  • el värmeteknik

    Saknar dom böneutrop flytta till Saudi Arabien undrar bara hur dom hittade hit …de är långt  

  • el värmeteknik

    helt sjukt !!!

  • tor_bjorn_axelsson

    Tycker vi skall göra allt för att dessa små mussar skall få känna sig som hemma. Fram med vattenkanoner, tårgas, krypskyttar och inför sumariska avrättninger i gathörnen och ofentliga spöstraff. Så får dom ta med sig sina seder dit dom kommer.

  • http://www.facebook.com/Pensjonist1 Knut Boe

    Islam fører til verdens undergang….
    Tilbake til steinalderen !!!

  • Anonym

    Så bra sagt, förstår inte att Sverige inte har vaknat upp. Vi står och tittar bort medan landet islamiseras. Det var exakt därför vi flydde från mitt hemland, för att komma till ett tryggare Sverige, men snart är det nog inte lika tryggt här heller. Dags att bege sig mot amazonas och bo i en hydda och slippa se när landet islamiseras. Heartbreaking

  • Anonym

    Den dagen vi får bygga kyrkor i Saudi, den dagen ska de ha tillåtelse att ens bygga moskeer i västvärlden. Det börjar med en moskee, snart kommer vi alla få bära burka. Jag har inte svensk påbrå, men FAAAAN att Sverige inte har förstått vikten av att hålla landet kristet utan influens av islam. Saudi sponsrar dessa moskeer, men gud förbjude att en kyrka byggs i Saudi, helvetet skulle bryta loss. SVERIGE, VAKNA UPP

  • http://www.facebook.com/johan.widenkvist Johan Widenkvist

    Det här med ”ta seden dit de kommer” är inget för muslimer då de vill att Islam ska sträckas över hela världen så småningom så det är ingen idé att gnälla över det. De är inte intresserade. 

    Men det här med att en folkomröstning inte skulle ändra något och att regeringen skulle strunta i den är viktigt! Ett land är grundat på vissa principer som inte går att bryta mot, oavsett hur många som röstar. 

    Ca 80% av alla Amerikaner är kristna och många är dumma och rent fanatiska. Tänk om de skulle ha en omröstning om att göra landet till en teokrati eller att göra kristendomen till officiell religion? De kan inte det då landet grundades med religionsfrihet som en grundpelare.

    Sen är jag verkligen emot det här, detta är väl ändå  att ta i å det grövsta?! Är man utomlands i de trakterna är det mysigt och kulturellt men att faktiskt tillåta att man sprider en religion på det här viset i ett så fritt land?! Hade vi ens tillåtit att kristna kunde ropa sitt budskap fem gånger om dagen så att alla hörde? Det här med att vara emot rasism är bra men för i helvete vad mesiga vi svenskar är :P  

    NEJ, det skulle gå emot sekulariseringen rejält enligt min mening om vi lät en viss religion (som dessutom uppmuntrar till att döda sina egna familjemedlemmar om de lämnar religionen) få sprida sitt budskap så öppet. Dessutom skulle rasister och nationalister få mer bränsle i tanken. 

    Jag skulle ärligt talat också blivit väldigt emot Islam, har aldrig riktigt uppskattat min egna kultur men jag tror inte att någon av oss förknippar Sverige med böneutrop och minareter. Ska vi verkligen ändra oss HELT för att folk som inte är nåt intresserade av att göra samma sak i sina egna länder ska ”trivas” mer när de är rätt öppna med att vilja sprida sin tro över HELA världen?

  • Anonym

    Detta är bara början på islamiseringen av Sverige – det väller in muslimer i vårt land och de ynglar av sig som kaniner – så man behöver inte vara en Einstein för att förstå vartåt det barkar – ska vi sätta stopp eller bara stå och titta på?

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000303284989 Joel Carlberg

    Vad fan e detta för jävla skit idé? Stackars jävlar som ska sitta och lyssna på den skiten 5 gånger om dagen!

  • http://www.facebook.com/pattinhooo Patrik John Sandberg

    Oväntat att detta skulle dra till sig varenda smygrasist i hela västsverige… Dock, fullkomligt idiotisk idé, bannlys religion i alla former.

  • http://www.facebook.com/kare.soderholm Kåre Söderholm

    Vad gäller kyrkklockorna så är det SVENSK KULTUR och ingen skall komma hit och ändra på den. För övrigt slår inga kyrkklockor 5 ggr. om dagen. FLYTTA HEM om det inte passar!

  • Anonym

    Om inte detta stoppas kommer det att sprida sej och över allt där det finns en moské kommer vi att höra dessa gallskrikande gubbar flera gånger om dan

  • http://www.facebook.com/Pensjonist1 Knut Boe

    Og verdens mest utbredde sinnsykdom er ?
    Akkurat…..

  • http://www.facebook.com/kare.soderholm Kåre Söderholm

    Det är bara början på islamiseringen,det här är SVERIGE ta seden dit ni kommer eller flyta hem!

  • http://www.facebook.com/bjornknorring Björn Von Knorring

    BÖRJA med att ta hand om era egna ”” Men”" vad gäller våld å brist på frihet till era TJEJER. å ta seden dit ni kommit vad gäller Sverige å Svenska medborgare !!!!!

  • Anonym

    Ingen skall bli påtvingad nå´t som har med religion att göra överhuvudtaget, så det här går ju knappast åt rätt håll.

  • http://www.facebook.com/leif.dovermar Leif Dovermar

    Nej tack! 5 gånger om dagen????

    Jo visst det kan vara så att det låter så långt som en svensk kyrkklocka ljuder , men inte fan Slår klockorna på kyrkan 5 gånger om dagen!!! 

    Slopa det här skitet . Inget jävla gap o skrik 5 gånger om dagen det är tamefan det dummaste jag hört.

    ni har fått eran jävla moské räcker inte det.

    Vill ni gapa o skrika så kan ni syssla med det ( INNE I MOSKÉN ) men inte ska ni stå o gapa 5 gånger om dagen som kan vara på morgonen när folk ligger o sover. man vet ju själv när man är utomlands o hamnar brevid ett sånt jävla gap o skrik torn , kl 4 på morgonen ställer det sig nån fan o skriker o gapar på arabiska . tror inte någon är intresserad av att höra det .

    Dessutom så ringer inte Svenska klockorna På varken Morgon eller Natt .

    Tycker det är förjävligt att förslaget ens har fått en chans .

    Har inget emot eran Religion o kultur o.s.v .

    Men ni kan rätta er efter det landets kultur som ni kommer till o inte komma med en massa krav för då kan ni packa o åka hem!.

    Mvh !

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Hisingsbo

      Ärligt talat, läs de första 3 kapitlen av Koranen om du inte har något emot Islam så LOVAR jag att du ändrar uppfattning jävligt fort!!

    • Anonym

       Denna moské ligger inte långt från göta älv så ljudet kommer att stössa tillbaka , nya dyra porslinsfabriken blir ju kul att bo i…så vänta bara när man går ur huse

  • u28903094

    Är Sverige en demokrati eller ej?

  • Anonym

    Ja då får det bli folkomröstning… vem vill ha nån som står där och gapar. Det räcker bra med å höra dom gapa och skrika där man bor, grannarna alltså !
    Förbjud mission !! Så slipper vi se historien upprepa sig !

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Hisingsbo

      Folkomröstning är meningslös sedan förra valet, politikerna kan fullständigt skita i resultat av dem och behöver inte böja sig till folks vilja ALLS!

      Och de som faktiskt tror att Reinfeldt kommer att lämna makten frivilligt om han blir utröstad misstar sig GROVT då han har militärmakten bakom sig..

      Det är bara att inse, han är Sveriges version av
      ”Augusto José Ramón Pinochet Ugarte” mer känd som
      ”Augusto Pinochet” eller ”El Presidente” och det ni ser hända i samhället är det samma som skedde i Chile på 70talet!

      Om ni inte tror mig, fråga en av de många Chile svenskarna som minns den tiden och fick asyl i Sverige då..
      Många av dem LÄMNAR just nu Sverige av samma anledning!
      De har varit med om det innan och VET vart det slutar!

      • http://www.facebook.com/pattinhooo Patrik John Sandberg

        hahaha

      • Anonym

         Vilken militärmakt??? Försvarsutskottet som waberi sitter i eller???

  • Filomele1

    Nå er det nok!! Tiden er overmoden for en kraftfull reaksjon.En demonstrasjon må kunne gjennomføres og flyveblader utdeles!! Dette er toppen av frekkhet, og begynnelsen på undergangen!

    • Anonym

       lugna dej. det är ingen fara.

  • http://www.facebook.com/people/Olle-Hilmersson/1839672612 Olle Hilmersson

    Hur fan kan man jämföra skrik på arabiska med vackra kyrkklockor. Jag som icke troende uppskattar kyrkklockorna.

    • Anonym

      vore skrik på svenska bättre?

      • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

        NÄ, men inget skrik alls…

      • Daniel .

        på Svenska förstår man innehållet som består av hat mot icke-muslimer!

  • http://twitter.com/Maria_Parsaei Maria†Parsaei

    Nej tack. Gör ni det flyttar jag från Sveriga. Vill inte bo i ett wanna-be muslimsk land.

    • Anonym

       gött! draaaaaaaaaaa. av ditt alias av döma verkar du dessutom vara kristen. vicket ju också är en konstig sak att syssla med (precis som islam).

      • Anonym

        islam är allt en betydligt konstigare sak att syssla med
        det räcker med att se hur länder som afghanistan, jemen, somalia, iran, m.fl fungerar – fy f.n vad tacksam jag är att jag slipper bo i ett islamskt land – och du också tydligen

  • http://www.facebook.com/magnuzohn Tommy Magnuzohn

    Hur ska sverige kunna utvecklas ifall vi får in en massa idiotiska religons krig i landet som alltså dras med in i det som alla flydde när dom ville komma ifrån krigen?? dom länderna var ju knappast längre fram i utvecklingen än vad sverige är och som visats att människor drogs till bara för att man hade välstånd etc här i ett då fridfullt land.. vasd är sverige idag?? lika fridfullt sförr, ne det e på nergång och förfall bara för att det bromsas upp av religons frågor som sagt!

    • Anonym

       ja, fast av det här kommentarsfältet att döma så är det ju dom svenskarna här nedan som för ett religionskrig, bara att de inte fattar det själva. folk nedan skriver om att bomba moskéer och fan vet allt va det står som är av extremt våldsam natur. samtidigt som muslimerna vill ha en egen moské (där det inte kommer att tjutas böner av hela stan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

      vart är det muslimska religionskriget? eller vart är NÅT religionskrig övehuvudtaget i Sverige, egentligen?

      • Anonym

         exempelvis från nedanstående kommentarer:
        ”Minareter är givna mål i framtiden.”
        ”Den minareten kommer att sprängas!!!!! (med eller utan gaphals)”

        ja osv osv osv. svenskar är så jävla fredliga och snälla, till skillnad från muslimerna. ojojoj vad snälla vi är, vi svenskar.

        • u28903094

          Svenka folket är inte snälla de är naiva /dumdristiga som röstade för att förgöra sina egna medmänniskor!

          • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

            Ni är inte några vi valt som medmänniskor…Ni har inte varit med och byggt yupp välfärden…det har våra anfädrar gjort så håll tyst.

        • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

          Vi är inte fredliga länge till…beware…

      • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

        Ni tar med Er våld och elände vart Ni än kommer…

  • Anonym

    Problemet är nog att dom krafter som styr den svenska regeringen verkar vilja ha inbördeskrig, USA har snart sitt andra inbördeskrig pga den tyranniska framfart som Obama-regeringen fortsatt med, militärisering av polis/TSA/FEMA-camps,NDAA osv..

    Så jag skulle rekommendera kommentatorerna att inte förespråka våld på nåt vis, detta ger en extra anledning för styrande politiker/byråkrater/Expo att utpeka patriotiska medborgare som ”terrorister” likt Breivik/Mangs..

    Jag vet att många där ute är extremt frustrerade men tänk på vad ni skriver!!

    • u28903094

      Jag vill veta vad det är för krafter som styr den svenska regeringen?

      • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

        Vet Du inte det? Läs David Icke: ”…och sanningen skall göra Eder fria”…men för all del…skippa snacket om den fjärde dimensionen…

    • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

      Inför NWO så står det klart och tydligt, även i stjärnorna, att vi ska ha utrensning bland varandra så behöver inte ELITEN sköta den saken..det gör vi så bra själva.

  • Anonym

    Minareter är givna mål i framtiden.

  • Anonym

    Snart kommer det att låta som i Bagdad på varje större ort i vårt land. Kommer inte att finnas en enda tyst plats längre.

    • Anonym

       rolig EsterSally har talat, men inte tänkt.

  • Anonym

    till ”skrutten9″: nej, tvärtom. sverige utvecklas! vilket e asbra.

    • Anonym

      ja till ett land med mycket brott,gängkrig,,fegisar på stan som sparkar ner gamlingar,rånar folk på tågspår…javisst…precis detta land som vi vill ha….fy fan.

      • Anonym

         ja för så har det ju inte alltid varit! men då slänger vi ut alla invandrarna åsså får vi se om det ledde till överhängande bäst saker, eller överhängande dåliga saker. kan du inte fundera lite på 10 positiva saker med att slänga ut alla icke-svenskar (va i helvete man nu menar med det), å 10 negativa saker med att slänga ut alla icke-svenskar.

        för enkelhetens skulle får du räkna icke-svenskar som 1:a och 2:a generationens invandrare.

        kör!

        • http://friatider.se/ Allan Sethsson

          Fördelar:
          1. Inga hedersmord
          2. Inga barnäktenskap
          3. Kraftigt reducerat antal våldtäkter
          4. Kraftigt reducerat antal personrån
          5. Kvinnor behöver inte höra ”Svennehora”
          6. Återställd medelintelligens
          7. Kraftigt reducerad förekomst av multiresistenta bakterier
          8. Kraftigt reducerad förekomst av blattaria och vägglöss
          9. Ökad samhällelig trygghet och nationell solidaritet
          10. Kraftigt förbättrade offentliga finanser
          Finns åtskilliga fler fördelar.

          Nackdelar:
          Inga påvisbara, att Zlatan får äta pizza på balkan är också
          en fördel.

        • http://www.facebook.com/christofer.gustavsson Christofer Coffe Gustavsson

          asså det fins en massa positiva och negativa saker med att skicka ut icke-svenskar, men det bästa hade ju vatt att hjälpa flyktingarna i sitt hemland i första hand istället för att ta hit dom, och dom som kommer hit måste ju för fan respektera oss svenskar. vi vill gå till kyrkan på skolavslutningarna, vi vill kunna sjunga nationalsången och vi vill definitivt inte höra på nått gävla turkskrik, moskeer är en sak men allt skrik?? blir ni aldrig nöjda??

    • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

      Det är till ”sandapornas” fördel…men inte för oss VIKINGAR.

  • Anonym

    Rösta att SD skall lägga en motion mot böneutrop.
    http://thoralf.bloggplatsen.se/2012/09/28/8719886-vansinniga-veckan/

  • Anonym

    Radiointervjun som ”jsiekenaisneejaoka” länkar till längre ner ger faktiskt en helt annan bild än den i GP-artikeln. Men det är olika representanter som uttalar sig? Vilken version gäller?

    • Anonym

       well, han i GP snackar ju om böneutrop, men han i SR-länken säger ju att böneutropen sker och kommer att fortsätta ske inuti moskén. Alltså böneutrop inne i moskén. Dom verkar ha blandat ihop saker, han nämner att ”kanske en gång om året” vore det fint att få ropa ut bönen, ”om grannarna går med på det”. och DÅ kommer det iaf inte höras mer än en kyrkklocka.

      det viktigaste är ju hursomhelst det faktum att en artikel på friatider.se kan få folk att bli fullkomligt GALNA över nånting dom egentligen inte har en aning om. LÄS PÅ! Läs fler artiklar! Var källkritiska! Tänk en vända till! Yeah, då blir allting mycket bättre, roligare å enklare här i livet. Mindre ångest över ”total islamisering” av Sverige.

      • Anonym

        Fria Tider återberättar bara vad GP skriver. Kritiken bör i första hand riktas mot GP i det här fallet, om det är så att de har vinklat sin artikel.

        • Anonym

           jag vet! med andra ord, århundradets klyscha som är en klyscha av en anledning (anledning är att klyschan är sann): tro inte allt du läser!

          man ska tänka efter, problemet är att folk så ofta inte tänker på vad de läser. start now.

          • Anonym

            Det är en bra påminnelse, men jag tror inte att det är någon i Sverige som behöver den mindre än jag. Ibland behöver jag snarare bli påmind om att man faktiskt bör TRO på vissa saker man läser.

            • Anonym

               haha, ja livet är svårt! indeed

  • Anonym

    Jag hoppas någon i detta land har staken nog att spränga sönder skiten…

    • Anonym

      hej! läs mina kommentarer nedan (å klicka på sr-länken och lyssna va de själva säger). och få tillbaka ditt tappade hopp.

  • Anonym

    Min första röst kommer ligga på SD och kommer troligtvis alltid göra det. Förstår inte hur man kunde låta detta gå så långt.. vårat Sverige tynar bort fort och säkert. Jag är verkligen rädd för framtiden alla politiker har förstört!

    • Anonym

       hej! goda nyheter: titta 2 kommentarer ner (dvs min kommentar), å få tillbaka hoppet lite. och du; läs annan ”fakta” än den du ser på den här sidan.

      • Anonym

        och då menar du att du är en bra källa? 

        • Anonym

           haha! ja till exempel en liveintervju med informationsansvarige på moskén i göteborg. om han själv säger ”nä det är inte aktuellt, vi har böneutrop inne i moskén och det är vi nöjda med”. haha, hitta en bättre källa själv! tryck på länken jag gav en bit ner i kommentarsfältet och återkom sen.

          • Anonym

            Nej jag är inte intresserad av att lyssna just nu. Sen är det inte bara just denna artikeln som jag tänker på, utan allt över huvud taget som har med invandring att göra. Vi borde tänka lite på oss själva istället för att bara bry oss om andra. HA DE!

            • Anonym

               men, nu var väl diskussionen om moskén i göteborg va? å att t.ex. du läser den här artikeln ovan och får FEEEEEL bild av hur det faktiskt är. så med andra ord: skaffa dej fler källor än bara den härstammad från dina politiska åsikters.

              haha faktiskt roligt till och med, att du ”inte är intresserad” av att höra någonting annat än det du vill höra. otroligt patetiskt, faktiskt.

              • Anonym

                ja men då är det ju bra att du visar den rätta faktan då.. men jag bryr mig inte. Du skrev ut en grej och jag fråga om du var en bra källa eftersom du inte angivit någon. Och när du visade källan var det bra. Och vart någonstans skriver jag att jag inte vill lyssna? nu är det så att jag kom in på denna sidan av en ren slump och kände för att skriva det jag skrev. Thats it! problem med det? isåfall får du ha en bra dag.

                • Anonym

                   men med andra ord så kommer ju inte sverige ”tyna bort” som du var rädd för. varsågod för den betryggande informationen. :) less hate, more knowledge.

                • Anonym

                  jo tyvärr är det så att Sverige redan är på god väg att tyna bort.. Jag tackar så hjärtligt!

              • http://profiles.google.com/spdata03 SP DATA

                Du är ju uppenbarligen muslim. Varför flyttar Du inte tillbaka och gömmer dig under den gråsten som du kravlade upp ifrån…

  • http://www.facebook.com/jesper.a.modig Jesper Adolf Modig

    jag gråter

    • Anonym

       läs min kommentar under, å sluta böla.

  • Anonym

    hej, era opålästa idioter!!!! sanningen är den att moskén i göteborg inte alls ska ha några böneutrop. vart ni har fått den informationen ifrån är väl nån idiotisk PROPAGANDA-svenne-idiot (som ni såklart lyssnar på utan att tänka själva en enda sekund). faktum är att dom själva, i moskén, säger att de inte alls är intresserade av att ha böneutrop utanför moskén. (dvs, de har det inne i moskén).

    ni snackar alltid om den ”islamska propagandan” som dom ska ropa ut. men ni faller 100 gånger enklare för er egen propaganda (t.ex. artikeln ovan) men äre nån jävel av er sjukt inskränkta personer som själva pratat med NÅN muslim, nånsin?

    skaffa er lite koll på läget.

    /jätteblek svenne som inte vill ligga med alla araber och låta dom ta över sverige. men inte heller är helt jävla dum i huvet för det.

    • BananArne

      Källhänvisning tack.

      • Anonym

        sorry! klicka på länken:

        http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=62

        klicka på ”Lyssna på: 12.30 – 13.00 fredag 28 sep 2012″ och hoppa 6 minuter in i klippet å lyssna till 11:06.

        • Anonym

           btw, vart är källorna till den här artikeln? (förutom att han säger att det inte hörs mer än kyrkklockor, vilket han ju nämner i P4 att såklart är fallet). Dock inte ett ord om ”5 gånger om dager”. Han säger ju faktiskt att han och de övriga i moskén inte alls är intresserad av det.

          • Anonym

             jahapp, då vart det tyst från BananArne. eftersom jag hade rätt och den här artikeln ovan hade fel. Så. 1-0 till
            jsiekenaisneejaoka.

            • BananArne

              Eller så har jag fler saker i livet att göra än att munhuggas med PK-offer och kolla nätdiskutioner 40 ggr om dagen.

            • BananArne

              1-1 nu då..

          • BananArne

            ”Han säger”?! :D När de ansökte om bygglov för skiten ”sa han” oxå att det aldrig skulle bli tal om några böneutrop överhuvudtaget.

            För att va den som propagerar för att man inte ska tro allt man hör och/eller läser i den här tråden verkar du göra just detta.

    • Anonym

       Tror nog de flesta här har pratat och tilltalat en muslim någon gång!!!! Kanske inte diskuterar tro och minareter varje gång men är övertygad om att ALLA pratat med någon :) )

    • Anonym

       Ni uttrycker er väldigt vulgärt för att vara en bildad människa.

      • Anonym

         tack :) vulgär men bildad, det är jag det! fuck yeah.

        • Anonym

          Dessutom stavar ni fel.

          Subject: [friatider] Re: Krav på böneutrop även i centrala Göteborg

          • Anonym

             hm, vart menar du att jag stavar fel? dessutom handlar det ju inte om en rättstavningstävling det här!

            en klassiker: att genom att byta ämne (till fördelaktligen ett för ”motståndaren” personligt ämne) försöka leda sig ifrån ursprungssamtalsämnet.

            typ:
            person A: rösta på hejåhå för dom är smartast av 10 anledningar!! säg emot det om ni kan!!

            svar, person B: du är bög och ful och kan inte stava och din mamma äter bajs!

            å vips har man vilselett person A, om person A tillåter sig det, vilket, i det här fallet, person A (dvs jag) inte tillåter!

        • Anonym

          Bildad my ass! sämst everywere

    • Anonym

      Det är du som är en idiot hört talas om takyia.

      • Anonym

         vilken av alla takyia tänker du på?

    • Anonym

      Den enda större idioten än du är profeten muhammed.

  • Anonym

    Det har gått mkt för långt. Det är dem som kommer till landet som sätter agendan. Gång på gång. De ställer krav och det är allt som oftast krav som de får igenom utan minsta reflektion. Det är aldrig några ödmjuka fråganden utan krav, krav och krav.
    Med den här takten på islamisering så lär Sverige var oigenkänligt snabbare än väntat.
    Åk till ett islamiserat land och ställ krav på att ex få bygga en kyrka. Hur blir bemötandet?
    ”Att ta seden dit man kommer” är bara en klyscha som sägs i förbigåendet. För när det gäller muslimer i Sverige, så finns inget ”ta seden dit man kommer”

    • Anonym

       Susu Sudad Här har du en till som inte vet vad han pratar om då??! Vi verkar vara ganska många på den här sidan som tycker och anser, VET och har belägg för vad vi säger.
      Åk till ett islamiserat land och ställ krav på att ex få bygga en kyrka. Hur blir bemötandet?
      ”Att
      ta seden dit man kommer” är bara en klyscha som sägs i förbigåendet.
      För när det gäller muslimer i Sverige, så finns inget ”ta seden dit man
      kommer” Var det inte något sånt jag också uttryckte i stora ordalag????
      JooeFromSweden: Jag är rädd för att Sverige inte kommer att tyna bort sakta, utan BOOM och så sitter vi som fängslade i vårt eget land utan rättigheter och undrar vad som hände. Men det finns lösningar och folk måste börja inse att det är nu det är dags att börja agera…

      • Anonym

         Hej! Lugna dig lite nu, ingen orsak till panik!
        Här är en länk som kan lugna dina nerver angående moské-böneutrop! Om du är intresserad av sanningen, så
        klicka på länken:

        http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=62

        klicka på ”Lyssna på: 12.30 – 13.00 fredag 28 sep 2012″ och hoppa 6 minuter in i klippet å lyssna till 11:06.Å sen säg vad du tänker om det!

        • Anonym

           om Abdul Rashid Mohammed som är imam i moskén säger en sak till GP så tycker jag att detta låter som en mycket förvånad informationschef som skall ”dementera” något han inte vet något om. Nej det tror jag inte är en djävla skillnad mot om han sagt nej det tänker vi inte. Inte Tintin ena timman Tintin nästa. Låter lite så här med med Mohammad El Alti (med reservation för stavfel) Böneutrop vill has på morgonen av den ene och vid lunch har man ändrat sig!!!!

    • Anonym

      Hej! Lugna dig lite nu, ingen orsak till panik!
      Här är en länk som kan lugna dina nerver angående moské-böneutrop! Om du är intresserad av sanningen, så
      klicka på länken:

      http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=62

      klicka på ”Lyssna på: 12.30 – 13.00 fredag 28 sep 2012″ och hoppa 6 minuter in i klippet å lyssna till 11:06.Å sen säg vad du tänker om det!

  • http://www.facebook.com/andeo.malmstrom Andeo Malmström

    seriöst. bara jag som tycker att det är barnslig att be minst 5 gånger om dagen? det hjälper inte att be alls det tar bara onödig tid i ditt liv som göra saker som är bra för dej själv. Sverige är en kristen land som har fritt troende och det finns många som inte tror på gud alls. Visst ska vi anpassa efter vad ni vill men ni måste också kunna anpassa efter oss. Bara vi säger nej till en sak så måste ni kunna acceptera det utan att bli arga.

  • Anonym

    När jag läser om böneutrop från minareter i Sverige ger det mig stark ångest. Uppgivenhet. Vad händer med landet?

    • Anonym

       Hej! Lugna dig lite nu, ingen orsak till panik!
      Här är en länk som kan lugna dina nerver angående moské-böneutrop! Om du är intresserad av sanningen, så
      klicka på länken:

      http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=62

      klicka på ”Lyssna på: 12.30 – 13.00 fredag 28 sep 2012″ och hoppa 6 minuter in i klippet å lyssna till 11:06.Å sen säg vad du tänker om det!

      • Anonym

        Ett muslim troll måntro.

        • Anonym

           ett sär skrivnings troll tro? nej jag är inte muslim, faktum är att jag fanimej är mot religion generellt. lika mycket som jag är emot dumhuvuden som fått för sej en ”sanning” och vägrar lyssna till nånting annat.

          • Anonym

            å vem mer än du anser att du säger sanningen?fattar varenda svensk som bor här att muslimer gör allt för att manipulera sig in i landet .

  • http://pulse.yahoo.com/_XQSXKH6WM4HOZKKBUOBK5ODZMU Birger Jarl

    jaaaa… Sverige blir bara fånigare och fånigare.

  • Anonym

    S.k. invandrare pratar om respekt.
    Var finns den muslimska respekten för kulturen i vårt land.
    Enklast är att dom åker hem till sina länder så kan dom lyssna på böneutropen och vara glada.

    • Anonym

       men bara för att dom vill be till sina egna gudar så behöver dom väl inte åka hem, eller? för du har väl vid det här laget sett mina inlägg om länken till där dom själva säger att dom inte vill ha bönutrop på utsidan av moskén?

  • BananArne

    Rätt sugen på att dra ihop ett gött gäng med vovozelor som väsnas tillbaka…

  • Anonym

    ?? Kräver ?? Ska vi åka ner till dem och KRÄVA att de startar grisfarmar och grillar revben till oss?? Bygga kyrkor och klä ut sina gubbar till Tomtar?? Ta för fan seden dit du kommer. Ingen säger det men många tänker det nog!! Den minareten kommer att sprängas!!!!! (med eller utan gaphals) Finns alltid någon som tröttnar på den här skiten till slut.

    • BananArne

      Tanken har väl funnits ;)

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=533017455 Susu Sudad

       Där vi kommer ifrån finns det lika många kyrkor som  det finns moskén och vår kristna äter vad de vill och klär sig precis som de vill så om du är helt dum i huvud  och vet ingenting om vad som händer i världen runt om dig skall du inte ge ett uttalande om något du vet inget skit om…

      • Anonym

         Då tar vi det igen Susu Sudad…. Kommer vi ner till dit och KRÄVER!!!!!!!!!!!! det är det det här handlar om. Du flyr inte eller åker inte till ett annat land och KRÄVER. Du är glad att du får komma. Jag vet nog mer än du tror eller vad du vet om att jag vet. Jag säger eller påvisar inte att den kristna kulturen inte finns i muslimska länder. Det VET jag att den gör. 2 kulturer med en ENORM skillnad. Men det är inget som blivit serverat på silverfat av dess lands styre. Hitta ett muslimskt land där en minoritet har kunnat ropa så högt och bete så illa i många fall och det har accepterats. Och om uttalande eller ej så är det fortfarande yttrandefrihet som råder här. Och känner du dig träffad så vet du ju åtminstone om att något är galet!!!!

  • Anonym

    En annan sak som jag inte fattar och det är att dessa utrop enligt abdull menar inte hörs mer än kyrkoklockor…hur fan ska det det vara möjligt för de som bor i biskopsgården att höra skiten…för det finns ju inte så många muslimer i kville. Möjligt vis de runt porslinsfabriken eller runt backaplan kan höra…..skyhöga priser på bostadsrätter som kommer att sjunka i värde

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=533017455 Susu Sudad

      Det är kanske bra för då flyttar alla muslimer närmare moskén och då blir ni inte störda av ljudet.

      • Anonym

         Enligt koranen får en muslim inte ta ett lån och då blir det svårt att få en bostad där ;) ) Men ättestupan ovanför moskéén är ledig för tält eller husbil enligt allemansrätten.

      • Anonym

        Flytta hem med dig vi behöver inget muslimsk pack i vårat land.

      • Anonym

        vem betalar dessa moskeer?

  • Anonym

    Då borde det alltså vara okej om jag ställer ut mina feta högtalare på balkongen och dunkar house på högsta volym i 3 minuter 5 gånger om dagen mellan 00.05 och 23.00, 7 gånger i veckan året om?

    • BananArne

      Eller Nasum eller något annat trevligt satanistband.. :)

      • Anonym

         men BananArne! Nasum är inte ett satanistband. återigen får du fan läsa på lite om saker å ting!!! :)

  • Anonym

    Jag kan köra på leden som finns rakt nedanför moské och när skriket börjar så kör jag rakt in i framförvarande bil och kommer att hävda att det är den j*vla gaphalsens fel som gjorde mig så rädd så jag ställde mig på gasen….

    • BananArne

      Tillräckligt många så borde man ju kunna åberopa ”framkallande av allmänfara” :)

  • Anonym

    Sverige är illa ute!
    Som det dummaste landet på vår jord samt även den agenda som ligger till grund för Sveriges tragiska utveckling så kan det nu bara bli ETTER VÄRRE!!!
    Demokratins sista chans är 2014, om invandringen då inte upphör, måste vi lämna demokratin!!!
    Frågan är vilka som har modet att trotsa de mäktiga krafter som tvingar våra nickedockor att pumpa landet fullt med ”utomjordingar”???

  • Anonym

    Det finns tydligen väldigt mycket som är normalt för muslimer…men en
    sak har ni glömt och det är att ni inte befinner i ett muslimskt land
    utan i ett kristet land och här har vi inte dessa skrikhalsar 5 ggr om
    dagen …utan här är det våra regler som gäller, sök er till ett land
    som accepterar ert gap o skrik som ni inbillar er är så moget….

  • http://www.facebook.com/maria.lundberg.94 Maria Lundberg

    Det är väl klart att dem ska få ha sina bönutrop men man kan väl mötas på mitten? Själv tycker jag inte att det ska vara så högt att det kan störa allmänheten. Hur nu det ska kunna gå till. Jag bor själv nära en moské och hade störst något enormt om det helt plötsligt skulle börja utropas massa meningar i nån högtalare. Kommer inte störning av allmänheten komma in här? Studiero för barnen i skolan, för de som arbetar, för de som sitter i möten. Listan kan göras lång. Om det är menat att de ska ha sådana bönutrop som dem ha i t.ex. Turkiet då kommer det låta långa vägar. Som sagt kommer inte störning av allmänheten in här? Har dock inte så bra koll på sånt här, Bara mina tankar. 

    • Anonym

      Nej!
      Sverige är INTE ett muslimskt land och att ”mötas på mitten” kommer bla innebära att dina döttrar kommer bära burka om ett antal år.

      Detta borde gå under lagen om sanitär olägenhet, det finns gott om folk som kommer må fysiskt och psykist illa utav att höra denna denna propaganda illvrålas.

    • Anonym

       Återigen.. Halva vägen. Då får dom ju lära sina barn äta fläskkött då så dom äter det i alla fall 2 ggr i veckan i skolan. Det är nämligen så att de muslimska eleverna har 100% rätt till annan mat då fläskkött serveras. Är det halva vägen?? Dom kan gå på avslutning i svensk kyrka på Sommarlov eller vinterlov. En av gångerna blir ju halva vägen.. Tror du dom hade gått Halva vägen om du kom ner till dem och bad att få uppföra/utföra en kristen sed???? Tror INTE det du. Deporterad i en liksäck hade du blivit om du ens knystade tanken.

      • Anonym

         men hallå, alla svenska barn har ju rätt till exempelvis vegetarisk kost. dvs INGET kött öht. whats the problemo?

        • Anonym

           Åter igen. Alla barn har rätt till salladsbord. ALLA har inte rätt, trotts att det ägs så, till varm mat om man inte äter kött eller fisk. Det är ett aktivt val. Lika så är det ett aktivt val att inte äta fläsk. Den diskutionen kan ta dagar att ta sig igenom och tro mig, jag har belägg :) ) Men om det nu är så ”lätt” som att vara utan, varför då inte bara äta vegetarisk kost de dagar det är fläsk?? Nej, det är där det kommer in serrö. Kan jag få så ska jag ha…

        • Anonym

          den länken du skickar är skrattretande, jag har lyssnat på den tre gånger nu och blir argare och argare. Mohammad är blind. Han ser inget annat än att vi har fördommar och är respektlösa. EXTREMT subjektiv vinkel. Och, för att svara på ditt extremt dåliga argument om att vi får äta veg kost; detta handlar om traditioner i sig, inte om bambamat. Jag är kristen, jag respekterar (än så länge) alla religioner och religiösa. Vissa människor tycker jag är dumma i huvudet p.g.a deras värderingar: prästen i församlingen i vilken jag konfirmerades var homofob, Mohammad i SR pratar om svensk tradition som om det är en lag. Tycker båda är idioter. Jag firar Jul, Midsommar och Påsk FÖR ATT DET ÄR TREVLIGT. Jag har inget emot att kyrkklockan på torget ringer i 20 sekunder ett par gånger under söndagen, jag skulle dock gå runt med öronproppar om prästen där inne skulle prata i en mikrofon och jag skulle TVINGAS (observera: TVINGAS) lyssna på predikan! Man kan inte bara ”säga” att det finns en ny tradition i sverige. Traditionen är definitivt inte ny, i alla fall inte vad jag vet, då den finns och funnits i flera muslimska länder. Enda skillnaden är att man har tagit HIT traditionen. Det borde vara olagligt att argumentera med att det är en NY tradition i sverige, DÅ DET INTE FÖR FEM ÖRE ÄR EN SVENSK TRADITION. Vi lever faktiskt alla i Sverige, jag vill inte lyssna på predikan när jag åker till och från skolan på fredagar (speciellt inte på fredagar) på samma sätt som att muslimer som kommer hit inte är TVINGADE att fira jul! Rättigheter och respekt har en märklig betydelse i dessa debatter.

          • Anonym

             men oj oj, först å främst fattar jag inte öht vad du snackar om. förutom det där med att inte ta in nya traditioner till sverige? hm….hur tänker du då? säg mej EEEENNNNNNN tradition som är svensk? du är kristen säger du? men för fan stick hem till ditt jerusalem då din icke-svensk!! (skojjar ju såklart, men anspelar på ditt extremt ohållbara argument om att inte ta in nya traditioner).

            så med andra ord: att inte ”ta in nya traditioner” till sverige skulle innebära…..att…vi…eh…typ…åt potatis varje dag bara? NEJ visst ja, potatisen togs ju TILL sverige ja…

            hm, vi skulle….fira jul…nä just ja…

            vi skulle….på sin höjd ha samisk religion, spela på skinntrummor å annat gött. men vi skulle ju heller inte kunna skriva till varandra, eftersom internet och datorer och tangentbord och routrar och servrar och elektrisk strömföring och kärnkraftverk och sladdar å annat är saker som kommit till sverige utifrån!

            ju mer jag tänker på vad du säger om att inte ta in nya saker till sverige, desto mer känns det vettigt!

            iPhone? glöm!

            mat, annat än typ renskav och rotmos? glöm!

            ett rikt språk som utvecklas med tiden?
            glöm!

            utbyte av kunskap och erfarenheter med andra än dom 100 nämsta människorna? glöm!

            ja, osv osv osv osvosv osvo sv osvo svos vsvvsvsv.

            • Anonym

               och då orkar jag inte ens med att dra det där argumentet med vad kristna har gjort genom tiderna….eftersom det är lika irrelevant som att muslimer nere i whatever gör idiotiska saker.

              dom flesta muslimer och kristna är ju trots allt snälla. precis som att dom flesta icke-troende också är snälla. och dom flesta hinduer, och dom flesta buddister, osv.

  • Anonym

    Innebär inte religionsfrihet även att man skall slippa höra en galen fanatiker stå och gallskrika sin propaganda?

  • Anonym

    Ju fler krav de från igenom, destå fler krav kommer de komma med.
    VAKNA POLITIKER!
    Tänk på era barn och barnbarn, vill ni att de ska växa upp i en islamsk stat med förtryck!?

    • Anonym

       Verkar inte bättre…

  • Anonym

    En liten bit i taget…. Politikerna flyttar vänsterfoten ett halvt steg bak, stannar till och flytttar sedan högerfoten ett halvt steg bak. Någon skrev att Sverige är som en dörrmatta, ja tyvärr. När ska vi säga att vi fått nog? SD som är ett parti som ingen riktigt tar på allvar för att de betraktas som Hitler. Lyssna på dem och inse att de är intelligenta och tänkande. VI KAN INTE FORTSÄTTA ATT TA IN INVANDRARE, VI HAR INTE BOSTÄDER ÅT DEM, DET FINNS INTE JOBB OCH VI HAR INTE RÅD ATT FÖRSÖRJA DEM! enough is enough.

    • Anonym

       dom kan bo i moskén och i minareten finns det ståplats

      • Anonym

         Hahahaha!!!!

    • Anonym

      det bor 19 personer i en tvåa i södertälje,skulle reinfeldt o dom andra borgarbrackarna kunna tänka sig att bo så…knappast,att snacke går ju…detta är inte ens humanitärt boende,ändå tas det in mer o mer folk hit….

  • Anonym

    Tänk att höra föreläsningar om ”mognad”, ”modernitet” och ”pluralism” från en individ, som på fullaste allvar tror att en för 1.400 år sedan avliden epileptisk, sexfixerad mytoman och kamelfösare var guds ”profet”.

    • BananArne

      Precis min tanke när jag läste det.

    • Anonym

      hahaha

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    ”Hur länge dröjer det innan våra svenska barn ska vända ansiktet mot Mecka?” 

    Vivianne Franzén (NyD) 1993. 

    Svaret: 

    Ungefär 20 år. 

  • http://www.facebook.com/sebastian.gotesson1 Sebastian Faceplant Götesson

    DOM HAR INGA JÄVLA RÄTTIGHETER TILL MOSKE VAFAN HAR VI FÖR RÄTTIGHETER I LÄNDERNA DOM KOMMER IFRÅN OM VI ÅKER DI T Å HUR JÄVLA GÄSTVÄNLKIGA E DOM DÄR??? BEHANDLA ANDRA SOM DOM BEHANDLAR OSS FÖR FAN VI VÅRA KVINNOR PÅ BESÖK MÅSTE BÄRA BURKA Å^TESTA BYGGA EN KYRKA MI IRAK IRAN SÅ BLIR DU KALLAD INFIDEL Å SÅ BLIR DE JUHAD MOT DEJ Å DU BLIR SKJUTEN FÖR Å ENS HA TÄNKT BYGGA EN KYRKA VAFAN SKA DOM DÅ FÅ BYGGA MOSKE HELVETEN HÄR DÅ FÖR” DOM E HÄR PÅ VÅRA NÅDER Å SKA FANIMEJ TA SEDEN DIT DOM KOMMER INTE KRÄVA MASSA SKIT AV OSS UTAN VA GLADA ATT DFOM ENS FÅR VA HÄR!!!!!

    • Anonym

       Tja Sebastian,
      lugna dig lite nu. Sverige är ett relativt fritt land, till skillnad från de länder du nämner och det ska vi vara glada för. Tänk om vi vore lika inskränkta som dom länderna? Wtf skulle Sverige vara för land då? Fucking öppna upp för lite religionsfrihet!!!! (nog för att jag är emot religion, men det är ju min frihet att tycka så). Dock kan du ju lyssna på länken här:

      http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=62

      klicka på ”Lyssna på: 12.30 – 13.00 fredag 28 sep 2012″ och hoppa 6 minuter in i klippet å lyssna till 11:06.Å sen säg vad du tänker om det!

      Om du nu är intresserad av att faktiskt veta hur det ligger till med, i det här fallet, moskén i Göteborg. Men du kanske tycker det är skönt att få skrika lite skit (på nätet, aldrig att du vågar i verkliga livet) åt dom stackarna som ju (enligt länken) bara vill ha lite bönrop INNE i moskén.

      Vad har du att säga om det?

  • http://www.facebook.com/sebastian.gotesson1 Sebastian Faceplant Götesson

    VA I HELVETES JÄVLA!!! VAFAN E VI FÖR JÄVLA DÖRRMATTE LAND KYRKKLOCKORNA E SVENSKA Å HAR ALLTID FUNNITS HÄR DE SKA INTE YLAS NÅN JÄVLA RAPPA KALJA HÄR Å DERAS BÖNER E FAN INGET RELIGÖST DE E ORDER DOM SKA FAN INTE HA SKITEN HÄR 

    • Anonym

       Ursäkta att jag svara på din inlägg men jag hittar ingenstans vart jag kan skriva!
      Jag är oxå invandrare o kom till Sverige för 3 år sedan från ett Eu land.Har jobb har en hyrd lägenhet och är jävla tacksam för att få vara här i den underbara landet.
      Frågan är om jag börjar be att få det o det ska jag bara få det?? Jag var tvungen att jobba för att kunna stanna här (Jag skulle iaf jobba för att det ä bara så man kan försörja sig)medan jag såg dem som kräver så mycket att de åkte bara taxi där vi lärde oss svenska.Och de kräver och bara kräver!!! Hur länge ska detta gåå??
      Är ni så svaga Ni svenskar som har uppnått en så hög civilisation och ett sådant livskvalite som jag tror att det är ingenstans i Europa??
      Vakna please!!

      • Anonym

        Svenskarna är väldgt effektivt hypnotiserade och nedsövda. När man är hypnotiserad kan man förneka stolens existens som står framför en, sedan likväl gå runt den i dvala för att undvika densamma. Så är det med svenskarna och massinvandringen.
        Det beror på att medvetandet fungerar på olika nivåer. Kan man skilja dessa åt och styra beteendet genom förbjudna och tillåtna markeringsord så uppnår man målet med allt dubbeltänk, vilket är att manipulera massan.

        Ja, det kommer att ta för lång tid att vända den demokratiska oceanångaren 180 grader. I slutändan kommer det att krävas en väpnad revolution.

  • http://www.facebook.com/nongyao.vonglugar Nongyao von Glugar

    That is how it all begins! First Fittja once a week. Then comes Gothenburg once a week. There after, the other cities. When this is done, we start five times a day 7 days a week because we do not want to discriminate against our Muslim, right?!

  • Anonym

    Kyrkorna har klockor, inga böneutrop.
    Moskeerna kan väl få ha klockor eller något liknande, men böneutrop på arabiska har inget i Sverige att göra. Jag skulle uppfatta det som kränkande.

    • Anonym

      så om minareten körde med klockor vore det okej för dej? eftersom kristendomen ju är så väldigt svensk.

  • Anonym

    Var är mitt Sverige? Varför händer detta?

    • Anonym

       ditt sverige är kvar, precis där det alltid har stått.

    • Anonym

       å varför ”detta” händer (dvs en lögn från friatider.se), det är…öh..för att det inte händer! för det händer ju faktiskt inte, eftersom det är en lögn från friatider.se

  • Anonym

    Det hade varit busenkelt att argumentera emot böneutrop. Religionsfrihet är den enskildes trosövertygelse och trumfas av lagarna, exempelvis lagen om förargelseväckande beteende. Således skall svenskar inte behöva lida av böneutrop eller tvingas servera annat än fläskkött skolmatsalen. I annat fall hade vi varit tvungna att erkänna exempelvis thuggerna och ha lagliga rånmord längs vägarna.
    Hörde ett radioprogram just nu, men dessa självklara gränser för religionsfriheten berördes icke i debatten. Istället förekom en massa tjafs om kulturer och pluralism och förståelse.
    Ett bestående problem i svenskens gröthjärna är att denne inte lärt sig att tänka i principer. Hur många förstår ens skillnaden mellan begreppen människa och medborgare?

  • Anonym

    Kyrkor är kristna symboler för makt. De är i vår tid inte längre lika viktig som de var för 100 år sedan, men med stora klockor och höga torn kan inte råda något tvivel om att de är symboler för makt.

    Detsamma gäller för moskéer, men här skillnaden är att de fortfarande har den betydelsen som en symbol för makt.

    Det är som ett strategispel, bara att det är verkliga livet – att bygga en moské och erövra landet …

    Men det pågår så ingen islamisering! Det är en myt!

    • Anonym

       Vad kallad du det då om inte en islamisering när vi kristna/svenska/icke muslimska människor som lever i ett ickeislamistiskt land tvingas ”rätta” oss efter vad muslimerna tycker och anser skall vara rätt????? Så länge vi mjäkar med den och ger dem rätt i allt så säger vi ju också ja till islam och dess seder och slopar därav många av våra egna. Sånt som är ”självklart” för oss svenskar…..

      • Anonym

        Det är kallad ironi. :)

        • Anonym

           Förlåt, men då förstod jag inte undertonen i språket :) )

          • Anonym

            Helt ok! :)

            Jag är jo inte svensk och kan inte skriva svenska, då lyckas det tyvärr inte alltid bra med ironien …

            • Anonym

               Men den gick ju fram till slut! ;) )

  • MartinA

    Naturligtvis bör alla moskeer i sverige ha rätt att sända böneutrop fem gånger om dagen. Det är en absolut självklarhet som jag uppmanar alla svenskvänliga att stödja.

  • http://www.facebook.com/people/Peter-Nilsson/100002161299559 Peter Nilsson

    ”Bygg en moske, baby …. ”

  • Anonym

    Plötsligt minns jag Vivianne Franséns (NYD) uttalande. Hur länge ska det dröja innan svenska barn tvingas vända sig mot Mekka. 

    • Odalmannen

      Det har redan hänt! Jag minns att det var en händelse vid ett dagis år 2010 som svenska dagisbarn tvingades att ta på sig muslimska hijaber och be i riktning mot Mecka. Jag vill minnas att gamla Politiskt Inkorrekt skrev en artikel om denna händelse. Det fanns även en Youtubevideo på detta som numera tyvärr är borttagen.

      • Anonym

         Det var då en satans tur att det inte var på mina barns dagis. Och menar ni att hon sa så från talarstolen???? Hade det varit idag hade hon blivit avsatt omgående och antagligen åtalad för hets mot folkgrupp!!!!!

        • Anonym

           Det beror ju på hur du tolkar vad hon sa….man måste nämligen dra om inte galoscherna passar för att få på dom….Hon var/är en smart dam med läder på näsan till skillnad från fjantarna som sitter i riksdagen idag

          • Anonym

             Det borde finnas tonvis fler som henne… :) )

    • Anonym

       Hon sa också från talarstolen att: passar inte galoscherna så dra…det är annat än vår nya damfrisörska i regeringen :)

  • Anonym

    Att detta skall hända pratade vi om redan på 80-talet och blev avfärdade som galningar och konspiratörer. Det är med stor sorg jag konstaterar att vi hade rätt.
    Vi förutsåg också ett kommande krig mellan utlänningarna och svenskar. 
    I det fallet är jag mer tveksam numera och jag tror svensken viker ned sig och låter sig totalt förslavas, vilket redan skett i viss mån.

    • bertamelof

      De som kan se saker i förväg kallas ofta för konspirationsteoretiker och sedemera idioter.
      Tragiskt, men så är det när folk inte ser saker till sin helhet.
      Jag kallas ofta konspirationsteoretiker, men det är i en annan fråga.

      • Anonym

        Konspirationsteoretiker har ett negativt värde ditsatt av dem som inte vill ha forskning på sin verksamhet. Sen kan vissa konspirationsteorier visserligen spåra ur helt men utan folk som anar konspirationer skulle ännu fler konspirationer förkomma. Frågan är vad det är värt att säga, vad var det jag sa? När det är försent.

    • Anonym

      Kommer aldrig att ske vi SKA kriga för vårat land tills sista blodsdroppen

  • Karl

    I tider då vi desperat behöver enighet och gemenskap i samhället så gör politikerna allt för att skapa gränser till kulturella nationer inom vår egna nation. Det här kommer bara sluta illa. Blir väl sista spiken i kistan för de svenskar som bor kvar i dessa områden, räkna inte med att de kommer stanna särskilt länge till.

    • MartinA

      Muslimer är ej medlemmar av den svenska nationen. Stat och nation är inte samma sak, oavsett vad amerikanerna säger.

    • Anonym

      En dag hoppas jag att sånna som ex Erik Ullenhag ska straffas lika hårt som krigsförbrytare från 2:a världskriget.

      • Anonym

        Dom skall straffas mycket hårt och rättvist, dom har tydligen glömt sin historia med div blodbad.

  • Anonym

    ‘han därför inte accepterar någon diskriminering av just muslimska böneutrop’

    Da faar vi hoppas att han accepterar att moske’n sprangs i luften. En vacker dag blir nog nan tillrackligt forbannad pa kraeken for att gora det.

  • Anonym

    Hoppas det tillåts 5 ljudliga utrop om dagen.
    Vaknar inte Svensson då……

    • Anonym

       Vaknar?? Vaknar till eller för vad?? Min tolkning är att dom kan gapa halsen av sig för det är redan för sent för ”Svensson”

  • Anonym

    Ger man den Onde ett finger så vill han genast ha hela handen. Det är exakt det som sker nu.

    Själva är vi helt marginaliserade och har inget att säga till om. Vi är helt utlämnade åt de politiska ulvarnas godtycke. De som av feghet valt att lägga sig platta för Islam.

  • http://www.svenskarnasparti.se/ Hisingsbo

    Klart jag inte trodde på dem för man såg ju TYDLIGT hur de monterade jätte högtalare i sin minaret när de byggde skiten!
     

  • Anonym

    Oh yeah, let the shit hit the fan – det börjar röra på sig, låt böneutropen skalla i varenda moské från Ystad till Haparanda!
    Om inte det ska få den intill medvetslöshet hårt sovande svenne att vakna så lär väl inget göra det.
    Vad står näst på dagordningen?
    Offentliga spöstraff av ”otrogna” kvinnor?
    Hängning av homosexuella i byggkranar?
    Avhuggna händer på klåfingriga bärplockare?
    Offentliga gruppvåldtäkter på flickor som blivit kära i en kille från en annan klan?
    Avskurna näsor på kristna flickor som trängt sig före muslimskor i rea-kön?
    Våldtäkter som förhörsmetod i dom svenska fängelserna?
    Offentliga steningar av ”lösaktiga” kvinnor?
    Fatwor mot regimkritiker utfärdade av självaste Negersheiken?
    Det är bara fantasin som begränsar möjligheterna – välkommen till Helvetet ;)

    • Anonym

      Ja du har så rätt i det du skriver, det är bara det att våra i dag folkvalda inte vågar säga emot, detta med undantag för SD.
      Jag tror och hoppas att SD nu tar nytta av detta i sin marknadsföring, de kommer att få ett ofantligt stort antal röster i nästa val och kommer att få många av sina förslag genomförda i riksdagen. Så därför se till att rösta på dem och få även vänner och bekanta att göra detsamma. Vill att våra barn skall bo i ett land utan tvång från kristna grupper (Islam ) .

      • Anonym

         Att få folk att rösta på SD innebär ju också att DENNA typen av media når den lille röstaren med. Inte en 2 raders notis under en anställningsannons i någon blaska. Fria tiders sida måste ut t ex på våra FB-sidor!! . Där det inte bara står hur synd de är om de stackars muslimerna som inte får som dom vill, utan här där man kan se vad folk tänker och tycker med. Många är nog rädda att rösta på SD. Men vad skall folk säga, vad skall dom tro??. Vi måste visa att vi är FLER som tror på förändring och vi är fler som röstar på SD. Nästan 50% av alla mina sk vänner tog bort mig från FB efter förra valet. ENDAST för att jag stod för vad jag tror på och röstar på. deras förlust som dömer en människa efter parti ;) )

        • Anonym

          Det kan vara som du skriver, men tar de bort dig för din tro på SD så är det inte dina äkta vänner. Men många är de som i tysthet håller med dig men inte vågar stå för det, kanske de så småningom kommer underfund med vad som håller på att hända i Sverige, hoppas bara det inte kommer försent då Muslimerna bildat parti och får en lag som förbjuder SD såsom parti.

        • Anonym

           Jag har varit med om samma sak, men ser det som att vi lever i ett fritt land och jag har då rätt att i våra fria val rösta på vad jag vill, det är deras förlust om de tar bort mig och jag har hellre få vänner än de som ska försöka styra mig.

          • Anonym

             Där ser man vilka som är en riktiga vänner och inte dömer en för sin åsikt. INGEN kan någonsin styra mig. Aldrig!!

  • http://www.swedenconfidential.info/ Jan Ove Allan Malmgren

    Jag är ledsen att behöva säga det men nu återstår bara väpnad kamp ocm fosterlandet ska kunna räddas och den kampen hade jag velat slippa. Oddsen att vrida klockan tillbaka på parlamentarisk väg är nu lika stor som en snöbolls chans i helvetet.

    • Anonym

      Väpnad kamp? Jag antar att detta kallas för uppvigling o hets mit folkgrupp. Redan här är du en brottsling o polisen kan ta dig

      • Anonym

        Väpnad kamp kan innebära kamp med ord och argument – för svårt att begripa för en mentalt retarderad berikare?

        Men spring du iväg till pappa Säpo – han är duktig på att ta hand om blöjkinkiga bebisar.

  • Tomas O’Maely

    Nu kommer kraven att regna ner.
    Malmö står på tur och sedan kommer kraven om moskébyggen i alla andra städer med fler än 2 st muslimer.

    Kom ihåg moderaternas kampsång inför valet 2010, bygg en moské, bygg två baby ….
    Inför valet 2014 blir kampsången t.ex. halshugg en kufar, halshugg två baby ….

    Våra förfäder gråter i sin himmel.

  • http://profile.yahoo.com/G3QZBFCCPDXFTMQCKEUA4G4DW4 Blackstaff

    Kan ju inte påstå att jag är det minsta förvånad att det här händer. Islamiseringen av Sverige har verkligen skruvat upp hastigheten senaste tiden.
    Vad blir nästa steg? S’märken på alla svenskar så att mussarna har lätt att känna igen oss. Menar, det funkade ju för nazismen, så klart det fungerar här. Och tyvärr är de flesta av våra politiker ryggradslösa amöbor som gör allt för att slicka mussarna i röven.
    Nej, det kommer snart smälla rejält i Sverige. Det är ingen fråga om, längre. Utan när.

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Var väl det jag visste. Godkänner man ett enda bönerop så ska varenda jävla moské i Sverige ha det.

  • http://www.facebook.com/people/Fredrik-Gulin/525224619 Fredrik Gulin

    Snart kommer kravet på sharialagar som ska omfatta samtliga invånare i Sverige. 

  • Anonym

    Bara beväpna sig och skjuta ner dessa ylande böneutropare direkt de ämnar yla ut sitt smutsiga budskap. 

    • http://www.swedenconfidential.info/ Jan Ove Allan Malmgren

      Ja, jag är beredd. 

  • Anonym

    5 gånger om dagen tycker jag att dem kan glömma med en gång.

    Vi är ett sekualiserat land…vi är inte så öppet religiösa här Sverige då  skall vi väl inte ha muslimer som tar över.

    Det är detta jag ärligt talat har oroat mig för…vi tar en massa människor som vill ha stat och religion ihop i ett land där vi accepterat att kyrkan inte längre är tillsammans med staten..

    Detta börjar bli oroväckande nu :(

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Hisingsbo

      Börjar?
      Varit oroväckande sedan slutet av 70 talet för fan, har aldrig krävts många hjärnceller för att se vart det hela var på väg redan då!

      • BananArne

        Gött.. Då står man snart utan tak över huvudet trots fast inkomst medan gården fylls på med sandnegrer. Och så ska man behöva lyssna på den skiten oxå.

        Men en sak som många idag verkar glömma är att hade jenkarna bara gett fan i att lägga sig i överallt och stannat i sina stater hade utan tvekan arabvärlden inte varit lika påflugen.

  • Anonym

    Ett steg i taget islamiseras Sverige.  

  • Anonym

    Det er uhyggelig og satanisk og det skal aldri godtas i Skandinavia.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    Och Liberalerna samt Socialisterna står och nickar o håller med, Landsförräderi inget annat.

  • Ville Valla

    ”Bortsett från de flesta länder i Europa”

    Är imamen helt dum i huvudet, sedan när är inte Sverige ett land i Europa?

    Alltså allvarligt talat, nu får det vara nog. Jag börjar inse att det finns inget hopp om bättring. Detta kommer tyvärr förmodligen att sluta blodigt. Svenskar mot svenskar och vissa svenskar mot muslimerna. Tack Alliansen för er eftergivenhet mot småpartier samt EU.

    • Anonym

      Troligen har du rätt. Slutet kommer att bli blodigt och sannolikt är det den enda lösningen som står till buds. Jag märker att på både kommentarer och annat att motviljan mot det här växer lavinartat så det är nog bra om man mentalt förbereder på det värsta. 

    • Anonym

       Japp!!
      Inbördeskriget i Sverige fortsätter…..  Hur låter det? För mig något som händer utanför Europas gränser…
      Men ge det ett par år till så är det det Rapport’s ankare sitter och förmedlar…

  • Anonym

    Det här förstod alla vettiga människor från början skulle hända när tiden var mogen. Det kommer smygande och nu har det skett genom massivt kampanjande på lokal nivå. Alla moskéer i Sverige har fått byggnadslov för minareterna med motiveringen att de naturligtvis inte ska användas men att en moské är ingen riktig moské utan en minaret. Nu kommer de nya kraven och minaret efter minaret kommer att användas och böneutropen kommer till slut ske fem gånger per dag. Det är bara en tidsfråga innan det är en realitet.

    Islamiseringen, som etablissemanget inte säger existerar, smyger sig på som en tjuv om natten. Sverige kommer söndras under muslimernas krav.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons