Apple presenterade sin nya tjänst Apple Music i mitten av juni. Nu lanseras den bland annat i Sverige.

"Lyssna tre månader gratis" – Apple lanserar Spotify-konkurrent

Publicerad 4 juli 2015 kl 21.58

Konsument. Apple presenterade i mitten av juni sin nya tjänst med strömmande musik, Apple Music. Nu har tjänsten, som konkurrerar med svenska Spotify, öppnats upp även för kunder i Sverige. IT-jätten ger nu alla möjlighet att lyssna tre månader gratis.

Dela artikeln

Apple Music har förutom strömmad musik även musikvideor, en Apple-driven radiostation och funktionen ”Connect”, som erbjuder artister möjlighet att kommunicera med sina fans. Men ingen av de nya funktionerna har väckt någon större entusiasm i kommentarerna på nätet.

Precis som Spotify kostar Apple Music 99 kronor i månaden i Sverige och tjänsten är helt och hållet integrerad i företagets traditionella musikspelare iTunes, som får delvis nytt utseende.

Mest uppseendeväckande är att Apple erbjuder alla som registrerar sig för tjänsten att provlyssna i tre månader gratis, en förhållandevis lång period som är till för att locka över Spotify-användare och användare från andra musiktjänster.

När Apple Music diskuterades på Flashback var kommentarerna ändå gaska ljumma. Och många pekade på att tjänsten faktiskt inte är ett dugg revolutionerande utan i stort sett erbjuder samma sak som Spotify.

"Jag tror tyvärr på att det blir en succé. Inte på grund av innovation, prestanda eller musikutbud, för det är inget nytt som lanseras, utan av den enda anledningen att det kommer att distribueras till alla Apple-användare", skriver en användare.

Användaren sågar Apples sociala funktion Connect och beskriver den som "Ytterligare ett flöde som ska följas". Flödet påminner mycket om befintliga tjänster såsom Twitter och Instagram, påpekar användaren.

Utbudet av musik i tjänsten påstås dock vara bättre än hos Spotify, där stora artister som Metallica och Bob Dylan länge saknades, och där utbudet fortfarande har luckor eftersom alla artister inte är nöjda med ersättningen.

"Om utbudet är bättre än Spotify så byter jag, annars inte. Men Apple har ju enorma resurser och dessutom redan många skivbolag och artister med sig via iTunes Music Store, alla har en smartphone och i USA har inte streamad musik blivit jättestort än. Potentialen är väldigt stor. Gissar att Spotify är i princip dött inom ett år", skriver en annan Flashback-användare.

Precis som vid lanseringen av Spotify är dock artisterna inte alltid nöjda med Apples tjänst. En av de artister som tidigare bojkottat den svenska tjänsten, Taylor Swift, var vid lanseringen starkt kritisk till Apples upplägg under gratistiden. Det visar sig nämligen att artisterna inte skulle få något betalt så länge användarna inte betalar.

"Jag är chockerad och besviken och känner att det är helt olikt det här historiskt sett progressiva och generösa företaget", skrev Taylor Swift då på Tumblr.

Efter att Apple backat från den linjen meddelade Swift för två veckor sedan att hon nu kommer att tillgängliggöra sin musik på Apple Music.

Artikeln är rättad.


Träder fram – med en vädjan till sina landsmän. Varningen: De antivita idéerna och rasistanklagelserna kan slå tillbaka.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Guldet på högsta kursen någonsin

Fortsatt rally för den gula metallen.. Slog nytt all time high i både dollar och kronor på torsdagen.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.