Herbert Kickl, Österrikes inrikesminister (FPÖ).

Ministerns uttalande får österrikisk vänster att se rött

Publicerad 13 juli 2018 kl 13.26

Startsidan. Den österrikiske inrikesministern Herbert Kickl, från det nationalistiska FPÖ, har fått österrikes vänsteretablissemang att löpa amok efter en ”koncentrations-kommentar” om flyktingar.

Gilla artikeln på Facebook

Ordet "masslogi" har varit föremål för debatt i Österrike under en längre tid och det var när Herbert Kickl, Österrikes inrikesminister, försökte ersätta det med ordet "grundförsörjningscentrum" som det gick lite för fort. Han motiverade dessa centra genom att säga: ”Människor som söker asyl måste kunna koncentreras till en bestämd ort.”

Omedelbar pk-panik följde från socialdemokraterna som kallade uttalandet ”sjaskigt och oanstädigt”. Det liberala partiet Neos går längre och är övertygade om att detta var en medveten provokation för att tillfredsställa högerkrafter i Österrike, ”Att en så munvig person som inrikesministern skulle ha sagt detta utan att ha vetat precis vilka reaktioner som skulle följa är inte trovärdigt.”.

Den före dette kommunisten, numera österrikiske presidenten Alexander van der Bellen har manat till ”ett ansvarsfullt förhållningssätt till språket” och tydligt påpekat att ”anspelningar på våra mörkaste historiska kapitel inte har någon plats i den politiska diskursen”.

Herbert Kickl var innan ministertillträdet kommunikationschef i det österrikiska nationalistpartiet FPÖ och anses i egenskap av detta vara hjärnan bakom det provokativa språkbruk som tagit FPÖ från tre procent i opinionsmätningarna 2005 till 25,9 procent av rösterna vid valet hösten 2017. Kickl har avfärdat alla försök att koppla samman hans uttalande med några brott som begåtts av NS-regimen.

Bundeskanzler Sebastian Kurz, som strax efter uttalandet träffade frankrikes president Macron, har sagt sig vara nöjd med det förtydligande Herbert Kickl gjort.

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Ingen kronisk kansler. Ett annat Tyskland är att vänta när Angela Merkel väl lämnar makten.0

Kolumn: Pat Buchanan. Därför gråter västerländsk media blod efter mötet i Helsingfors.0 Plus

Mer från Startsidan