Johnny Brenna

Johnny Brenna

Norsk expert varnar för feminiserat samhälle

Publicerat den 25 augusti 2012 kl 21:57

NORGE. Den norska polisens växande flathet i pressade situationer speglar det faktum att det norska samhället har blivit ett av de mest feminina i världen, varnar den norska brottsexperten Johnny Brenna. Feminiseringen får till följd att polisen inte kan hantera hårdbarkade kriminella invandrare.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

– Vårt samhälle är ett av de mest feminina i Europa, både på gott och ont, säger Johnny Brenna, tidigare polis och brottsexpert, till nettavisen.no.

Han menar att polisutbildningen återspeglar denna tilltagande feminisering, vilket får som följd att nyexaminerade poliser får allt svårare att hantera konkreta pressande situationer.

Kan inte hantera kriminella invandrare
– Jag har pratat med tidigare socionomistudenter som hävdar att det är mer sociologi i polisutbildningen än på socionomprogrammen. De flesta polisstudenterna får inte lära sig att vara handlingsorienterade, istället är det de ”mjuka värdena” som framhävs.

Detta gör att polisen får särskilt svårt att hantera utländska kriminella, understryker Brenna.

– Det strömmar in utländska hårdbarkade brottslingar som kommer från helt andra sorters samhällen där de har haft en mycket tuffare uppväxt än vad vi är vana vid. Då hjälper inte mjuka metoder, säger han.

Sverige mest feminint i världen
Enligt den framstående socialpsykologprofessorn Geert Hofstedes värderingsindex är Norge det mest feminina landet i hela världen – efter Sverige. Sverige får endast 5 poäng av 100 möjliga på maskulinitetsskalan.

Enligt Hofstede karakteriseras ett feminint samhälle av värden som ”livskvalitet” och ”att ta hand om andra”. Att sticka ut från mängden är inte önskvärt. Ett maskulint samhälle är istället mer konkurrensinriktat, och medlemmar bedöms efter sin förmåga att prestera snarare än sin förmåga att passa in.

”Inget vackert med våldäkt och mord”
– Det här är ett tänkesätt som är gemensamt för hela den sociala strukturen i Norge, från politiker till individen. Fokus ligger på de mjuka och vackra värdena, fortsätter Johnny Brenna.

Men ett sådant feminint förhållningssätt kan vara katastrofalt för samhället.

– Men vi måste vara noga med att inte främja endast den vackra och feminina. Sanningen är att det inte finns något fint och trevligt med rån, våldtäkt, mord och dråp, avslutar Brenna.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/norsk-expert-varnar-for-feminiserat-samhalle Bloggar om denna artikel
  • http://www.facebook.com/people/Olleolle-Olleolleolle/100000459743611 Olleolle Olleolleolle

    Människor borde bedömas (obs: ej lönesättas) efter hur de utifrån sina förutsättningar försöker och lyckas bidra till mänsklighetens välbefinnande. Vissa typer av prestationer kan vara direkt skadliga för mänskligheten och det borde inte romantiseras som i ett ”maskulint” samhälle. Ambition är för övrigt bättre än konkurrens eftersom konkurrensen har som egen-värde att andra ska vara under en själv, snarare än att man helt enkelt ska prestera det bästa man kan.

  • Anonym

    Att sätta stopp för dialogdaltandet och dramatiskt minska på sociologin på PHA borde vara en prioriterad valfråga för SD 2014.

    Om  jag någon gång blir stoppad i en hastighetskontroll tänker jag håna polisen genom att prata barnspråk i falsett: Men heeeeej, vad treeeevligt. Vad fiiiiiina bilar ni haaar. Poliiiiiisen. Nu måste vi lära kääääääänna varandra. Och bli koooompisar med varandra. Vi måste ha förtrooooonde.  Vill ni se kööööööörkortet, Tiiiiiiitta, här är det, Titta vilket fiiiiint foto. Vi kan träääääfffas någon gång och spela fooootboll så vi får förtroooooooende för varandra och läärra känna varandra som männniskor.  Och ha en dialooooooog.

  • Anonym

    Vårt försvunna försvar måste vara det mest feministiska som hänt de senaste 10  åren…

  • Anonym

    Vad är det för fel på att ta någon i nackskinnet? Så gör djuren..finns ingen feminism där!

  • Anonym

    Apropå Hofstedes definition: ”Att ta hand om andra” kan även vara maskulint såtillvida att mannens uppgift är att beskydda sin familj och flock mot anrgipare. Vilket i sin tur ger honom ”livskvalitet”. Det begrepp som tydligast ringar in kvinnans i säklass mest utmärkande egenskap är ju: ”känsloinriktad”.     

  • Anonym

    ”Enligt Hofstede karakteriseras ett feminint samhälle av värden som ”livskvalitet” och ”att ta hand om andra”.”

    Bull*hit. De vill väl att vi ska tro det, men det är inte så. Se bara på vilken sorts feministiskt paradis vi lever i nu. Livskvalitén kan slänga sej i väggen redan med tanke på den allmänna laglösheten. Särskilt för den som är gammal, sjuk eller fattig. Alla är inte längre lika inför lagen och lagen går för det mesta att töjas åt olika håll – till nackdel för den svage. Stackars den som faller i onåd hos försäkringskassan, byggnadsnämnden eller vilken myndighetsutövare som helst förresten. Framgångar vid kontakt med myndigheter är alltför ofta avhängiga om tjänstemannen (kvinnan) gillar dej – eller inte. Jag har genom livet sett så många o-empatiska och sadistiskt lagda kvinnor i maktställning som likt psykopater kan misshandla människors liv, om det är någon de inte gillar som är i beroendeställning. Egenskaper som jag inte sett hos så många män. Ett maskulint samhälle behöver inte alls betyda att livskvalitén skulle vara dålig eller lida brist på social omsorg. Obs, jag sa inte att jag tycker att kvinnor är sadister etc., däremot verkar det inte vara helt ovanliga egenskaper hos den sortens kvinnor som söker sej till maktpositioner hos våra myndigheter.

  • Anonym

    Det är också ganska feminint med detta ständiga gnäll om att vi i Norden blivit såna ” fittor”. Gör något själv som bevisar motsatsen istället.

  • Axxel Ozalo

    Vad nu som är så maskulint med aggressivitet och våld….

  • Anonym

    Att inte fler förstår det här i Sverige. Vi måste ha en mer realistisk bild av omvärlden och inte tro att alla människor är lika på insidan.

    Är det inte självklart att man har en annan människosyn om man växt upp i krigets balkan eller Somalia?

  • Anonym

    En sanning beskriven som alla tänkande människor redan visste. Roten till våra problem är att vi styrs av kvinnor och hens totalt. Kvinnor (inte kvinnan) har för mycket makt idag. Bäst vore att vi avskaffade deras rösträtt, som en annan kommentator skrev på FT tidigare. Håller med till 100%.

  • http://www.facebook.com/mellonpicker Joakim Makkonen

    Att Svenska män e ”fittor” har ju visat sig gång på gång….Är det inte dags att bli män igen?

  • http://www.svenskarnasparti.se/ Hisingsbo

    Skulle nog faktiskt säga att Norge kommer på en god andra plats som det mest feminina landet i Europa då Sverige leder med HÄSTLÄNGDER och för övrigt är det land som inspirerat våra grann politikers fantasi!

  • Anonym
    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      allt ätande utan motsvarande fysiskt arbete eller träning ger män tuttar och kärring-arsle om det pågår för länge! 

      Det är sanningen :)

  • Anonym

    Så vi fick fem poäng i alla fall? Tycker det låter högt.

  • http://www.swedenconfidential.info/ AnnaKonda

    Helt rätt! 

    Den rätta ordningen skall vara, brotta ner dem först och på med handbojorna, därefter kan ”dialogen” starta. 
    Och det behövs det starka karlar till!

  • Anonym

    Bra sagt. Det är bara instämma. Brottslingar fr Östeuropa skrattar åt polisen i Norden och deras fängelser…

    • Anonym

      Om jag far ratta dig lite.HANSKRATTAR.

  • Anonym

    Kvinnans list övergår mannens förstånd heter det ju, och är det inte just listiga poliser behöver vara? Jag anser nog att analytisk förmåga är bättre att ha än att kunna vinna i ren armbrytning.
     

    • Anonym

      Som det har blivit ar det inte list som behovs.Dessa 
      importerade banditer forstar inte annat an vald,och det
      ar vad som behovs.I klartext.Sla in skallen pa dom.Da
      forst forstar dom vad det handlar om. 

      • Anonym

        Då använder man sitt tjänstevapen och inte knytnävarna.

        • Anonym

          Da har du min aktning

        • visselpipa – 휘파람

          Det handlar inte om muskelstyrka utan om aggression och dominans.

          För att använda tjänstevapnet krävs rätt attityd. För att fortsätta i tjänst efter att ha använt tjänstevapnet krävs rätt attityd. Vilket förutsätter ett gott chefskap, som inte skuldbelägger nödvändigt våld.

          Gissningsvis kan kvinnor i polisyrket i vissa situationer använda strategier som inte fungerar för män i samma roll.

  • http://aktualia.wordpress.com/julia-caesar/ Torxen

    Det behövs således lite fler Gunvalds (han i Beck-filmerna) som med bestämda tag tar hand om buset.

  • Anonym

    ”Enligt Hofstede karakteriseras ett feminint samhälle av värden som
    ”livskvalitet” och ”att ta hand om andra”. Att sticka ut från mängden är
    inte önskvärt. Ett maskulint samhälle är istället mer
    konkurrensinriktat, och medlemmar bedöms efter sin förmåga att prestera
    snarare än sin förmåga att passa in.”

    Jag undrar om det stämmer. Så djungelns lag är alltså mer korrekt att tillämpa då om man ska tro att den finns i ett maskuliniserat samhälle. I alla sociala samhällen har det varit viktigt att passa in, oavsett om det har varit maskulint eller feminint.

  • Bjarne Höglund

    Tänka sig att det finns några som förstår vad som händer i norden… Jag är imponerad! Att detta skulle leda till några stora förändringar är väl tveksamt eftersom Nordens män har förvandlats till hen hela bunten!

    • Anonym

      Jag ber om ursäkt om jag tar upp lite opassande exempel. Men jag hamnade i säng med en uttalad feministisk statsvetare. Varpå hon sa till mig rakt ut.

      ”Om du vill komma in i mig så måste du tillfredställa mig oralt först. Jag vill garantera min orgasm”

      Jag bad henne gå hem… vilken vriden syn dagens ”kvinnor” har alltså. Osmaklig, oromantisk och en fientlig grundsyn på mannen

  • Anonym

    Sant og menn i Norge og i Sverige må fjerne alle kvinner i fra politikken ! i bibelen advares det mot å la kvinner få makt, menn tenker med hodet , kvinner tenker med følelseslivet.

  • Anonym

    ja Henarna har snart tagit över.

    Finns väl snart inte en institution utan att kvinnorna är i majoritet.
    Och dom få män som är kvar håller på att förvandlas.
    Tillbakabildade könsorgan,smala armar o ben utan muskler.
    Snart utan förmåga att fortplanta sig.

    • Anonym

      Dessa forbannade barbidockor onskar i bland barn,men
      hur skall det ga till?Adoption?Eftersom det manliga
      slaktet ar den huvudsakliga fienden sa uppstar forr eller
      senare problem.Kan kloning vara losningen for dom?
      Eftersom dom vurmar sa mycket for homosex sa dor
      manniskoslaktet ut men som det ser ut nu sa ar det ju 
      ingen forlust 
        

  • Anonym

    Nej, det är ingen sans och vett att skylla polisens  och invandringspolitikens misslyckanden på kvinnorna. Det är helt befängt. I krig har även kvinnor deltagit och tagit livet av fienden även i närstrid.
    Om överlevnaden för den egna familjen och landet står på spel, är kvinnorna lika intensivt kämpande.

    Dagens situation har en historia bakåt och ett komplext mönster av beslutsfattande inom media, politik och näringsliv.

  • Anonym

    Att feminismen är katastrofalt för vilket land som helst är Sverige ett praktexempel på. Feminister i och utan kjol verkar tävla om vem som kan komma på de mest idiotiska/onormala saker. Bunta ihop alla feminister och deras anhang och sätt allihopa på en flotte ut i Atlanten långt, långt från land.

    • Anonym

       Fy fan vad tramsigt att påstå att det är feministernas fel att poliskåren är handfallen. Om man ska spränga gangsterligor så gör man väl det på ren listighet och inte med armbrytning. Är det feminismens fel att polisen inte kan utreda brott längre, kom fram med konkreta bevis för det.

      • Anonym

        Om du tror att det galler ar du pa fel spar.Vad som galler
        ar rent vald.Det ar det enda dessa importerade 
        neandertalare forstar.Du lever kvar i en Sherlock 
        Holmsvarld som forvann for lange sedan.Av vad som
        framgar av ditt uttalande ar du ocksa en barbidocka.

        • Anonym

           Jag är kvinna och feminist men knappast barbiedocka, och poliser har tjänstevapen eller hur?

          • Anonym

            Anvand ditt tjanstevapen och jag raderar dig fran barbilistan

            Den 25 augusti 2012 18:03 skrev Disqus :

          • http://document.no Marit

            Polisen i Sverige er heldige. De bærer tjenestevåpen. Det får ikke norsk polis lov til ! Galskap i innvandrervoldens tid !

      • http://www.facebook.com/people/Sven-Svensson/100003772576907 Sven Svensson

         Sverige är uppenbarligen det mest feminina landet i världen enligt ovan nämnda lista. Detta gäller garanterat även polisen med sina minimala fyskrav och slopat krav/prov på svenska språket, inkvoteringar och annan skit. Tycker du att den svenska polisen presterar: A=Mycket bra B=Bra C=Mediokert D=Dåligt E=Extremt uruselt ?
        Glöm inte bort miljonbrotten samt att det bara är ett skitland i Afrika som ett högre tal anmälda våldtäkter än Sverige? Åh, så bra det går med en HEN-polis…

        • Anonym

           Är du säker på att en manlig polis kan bryta ner en steroidstinn blatte då? Det är väl därför de har tjänstevapen.

  • Anonym

    5-poäng av hundra?! Vilket jävla skämt. Jag som försvarsanställd står väl för ett av dem då, hehe

    • Anonym

      Det är du och dom andra 4 soldaterna då eller hur stort är ”försvaret” idag? :P Finns det fortfarande fler överstar än soldater?

  • Eufrat

    Här en artikel som går på djupet i detta ämne:
    http://gautthiod.motpol.nu/?p=80

  • Anonym

    Enligt Hofstede tillhör Österrike, Tyskland  och England samt USA de mest maskulina i Europa (om jag inte missminner mig så är England mer maskulint än USA och Norge aningen mer maskulint än nuvarande Dum-Sverige). Att vi i det nuvarande mest genomsjuka landet i världen fortfarande främst ägnar oss åt att stå till förfogande för de inbillat utsatta är inget annat ett tecken på ren DUMHET OCH SVAGHET!!!
    Släpp denna tanke!!! – Värna i så fall de som bäst förtjänar det inom vårt eget land!!! – Det borde kännas minst lika bra i ”hjälpartarmen” som att ”hjälpa” alla från Långtbortistan!!!

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

       USA är visseligen inte Eruopa..  Varken geografiskt eller politiskt

      • Anonym

        Absolut Rätt! Sent på kvällen!

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          Haha! jag har gjort värre missar än så kompis! :)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Det finns inget ”gott” med att samhället är feminiserat.

    Det vore gott om det vore maskuliniserat där det krävs – och feministerat där det krävs! (parallellt existerande men inom olika områden)

    Så har det dock inte varit på minst 60 år i Sverige.

    • Anonym

      ”Det vore gott om det vore maskuliniserat där det krävs – och feministerat där det krävs! (parallellt existerande men inom olika områden)”

      Ja precis. Och egentligen skulle man kunna skippa hela babblet om feminint kontra maskulint vad gäller samhällsutformningen, som synes blir det en hel del konstiga kategoriseringar vad som är manligt och feminint, och bara skapa ett samhälle där det råder vanligt sunt förnuft..

      Tex att män är mer lämpade för yrken som kräver muskelstyra, kvinnor för omvårdande sådana. Att brottslingar inte skall kramas utan straffas och när det är önskvärt rehabiliteras. Att lagen gäller alla. Att mångkulturella/mångrasliga ‘samhällen’ inte fungerar då de strider mot allt vad ett samhälle är. (samhället upprätthålls av gemenskap, inte ett papper såsom medborgarskap) Att staten är ett verktyg och inte ett självändamål osv osv osv

      Men vett är mer sällsynt än platina nuförtiden.

      • Anonym

         Helt rätt! man ska jobba med det man klarar av, :) kvinnor till jobb de har styrka för o samma med männen. Kvinnor är bättre i vård yrken, mjuka o så, män behövs i de hårdare. :)

    • Anonym

       Helt enig. Detta med hen är det larvigaste jag hört, Nu får feministerna GE sig. De är såna manshatare att queer inte e välkomna på deras möten för det är damer med snoppar” Jag är själv kvinna, men nu har de gått för långt!

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

         det är just för att du är kvinna som du borde reagera mot feminismen. Feministerna är idag den den grupp som oftast säger till kvinnor hur de borde välja eller prioritera…

        detta gör dom eftersom de inser att kvinnor inte väljer könsneutralt när de får välja själva

        • Anonym

          nej.. jag tycker de är överdrivna…. det de håller på med börjar bli töntigt..

          • Sparkle Wind

            Börjar bli?

            • Anonym

               ???? Jag förstår inte frågan.. men man ger väl folk en chans tills de fuckar upp?

        • Anonym

          haha flåt.. jag läste fel..jag trodde du stöttade dem i denna kommentar.. haha.. inte helt klar i knoppen.. ursäkta!

  • Anonym

    ”Vårt samhälle är ett av de mest feminina i Europa, både på gott och ont”

    Vad finns det för gott med det tro? För nej, att våldta och misshandla kvinnor är inte manlighet ifall någon trodde det, utan snarare tvärtom.

    Sen verkar väl skalan uppvisa just sådana brister i vad som är manligt och feminint, då den verkar mena att tex diskussion och konsensus är feminint (vilket ju är väldigt lustigt då kvinnor oftare brukar vara tvärtom, långt mindre villiga till resonlig diskussion då känslorna generellt styr mer hos kvinnor än män) Diskussionskulturen är ju ett arv från vår förhistoria med ting och dylikt. Menar man då att vikingarna var omanliga fjollor eller? :D

    Sen är det väl sant att tävlingsinriktan är maskulint och omvårdnad mera feminint. Men det är inte så enkelt där heller, en man skyddar (vilket ju är en typ av omvårdnad) de svagare såsom kvinnor och barn.

    Nå, kritiken som sådan är giltig! Man kan inte krama bort alla problem, man måste kunna använda hårdhandskarna om så behövs.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

       Det är feminint att inte ta i med hårdhandskarna när det inte finns nån annan utväg – så att andra drabbas av denna flathet!

      På så sätt kan feminina egenskaper vara grymma, om de värderas vid fel tillfällen

      • Anonym

        Absolut. Det går ju även emot en av de verkliga essenserna i manlighet, att skydda kvinnor och barn. Med såväl våld som eget liv om det verkligen behövs. Och det är ju just kvinnor som drabbas allra värst av berikarvågen.. våldtäkt är epidemiskt.

        Att då sitta och ursäkta det och bara låta det fortgå är verkligen feminint, i den negativa bemärkelsen. Det påminner nämligen starkt om en misshandlad kvinna som ändå alltid tar sitt svin till ”man” i försvar..

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          exakt! precis som det är ”manligt” i den negativa bemärkelsen, att reagera med agressivitet när det krävs förståelse etc…  

          Kvinnliga drag är perfekt inom vården, som telefonist, etc etc…

          • Anonym

             Klokt skrivet! :) Vi kvinnor passar bättre i vård o så. :) Män behövs för att lära barnen hyfs :) men jag tror att min man kommer vara den snällare av oss då vi får barn hehe.. men i övrigt så har du rätt!

            • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

              Tack ! Jag är också snäll – men jag kan krossa näsben på 14-åringar också – om de inte ger mej något val.
              Helst slipper jag såklart, men detta har jag som (manlig) man en mental beredskap för. Även fysiskt.

              • Anonym

                14 åringar?? häää? Sånt skulle jag aldrig kunna göra!

          • Anonym

            Detta är mycket värdefulla insikter här i Sverige!  Vänligen varna alla svenskar.

        • Anonym

          Ulian tror inte på våldtäkter, inte efter fallet Assange.

          • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

            Inte när ”offret” var en feminist i alla fall :)

            gör DU det?

            artikeln handlade förresten inte om våldtäkter. Han tog 3 exempel på grova brott..

            • Anonym

              Fallet Assange/Ardin/den andra kvinnan som jag glömt vad hon heter verkar väldigt suspekt, ja. Glada ord om Julian EFTER den påstådda våldtäkten, anmälan då Ardin av väninna får veta att hon också haft ihop det med karl’n, bloggposter om hur man hämnas på någon – och allt detta raderat när polisanmälan väl gjorts.

              • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

                det var enbart detta jag menade!  dessa  missfoster har skadat mitt förtroende för rättsväsendet grovt! Speciellt när det rör sig om våldtäkt! 
                Skulle du tro på en tjej som anklagade din kompis för våldtäkt efter detta?  Det skulle va mycket svårare att tro på i alla fall!

                men ser jag nåt på bar gärning då går jag i tjejens försvar – dvs då agerar jag inte feminint och låter han gå!

                • Anonym

                  Anna Ardin och hennes väninna kan ju inte få sätta
                  agendan. Det är ett enskilt fall som det dessutom verkar finnas starka avgörande bevis för att inget brott begåtts. Men visst skadar sådant förtroendet för rätsväsendet, det håller jag verkligen med om. 

                • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

                   inte SÅ enskillt som vi kan hoppas. Det finns helt klart för många feminister bland domare, åklagare och nämndemän!

          • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

             sen så kanske denna fräna kommentar var menad för att kritisera dem som bluffar om våldtäkter eller kallar spruckna kondomer för ”våldtäkt”  -  detta leder såklart till minskat förtroende och misstro! 

            Hur ska jag veta att det inte är bluff nästa gång också!  Speciellt när gärningsmannen är en europeisk, artig man… ??

            Det finns nåt som heter Pojken och vargen-syndromet

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons