I fritt fall: Socialdemokraterna backar 4,5 procentenheter i senaste Sifo.

I fritt fall: Socialdemokraterna backar 4,5 procentenheter i senaste Sifo.

Nytt jätteras för S

Publicerat den 26 augusti 2012 kl 07:50

SVERIGE. Socialdemokraterna tappar stort i Sifos nya väljarmätning samtidigt som Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna ökar. S backar med 4,5 procentenheter till 34,3 procent.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Enligt TT verkar flykten dels ha gått till Vänsterpartiet, vars partiledare Jonas Sjöstedt nyligen gick ut hårt med att stoppa vinstuttag i privata välfärdsbolag. Ett förslag som S-ledaren Stefan Löfven är emot men som 98 procent av de rödgröna väljarna stöder.

Andelen väljare som är osäkra på vad de ska rösta på ökar från 11,9 till 15,1 procent. KD hamnar under riksdagsspärren med 3,4 procent och C ligger mycket nära med 4,6 procent, enligt mätningen.

De rödgröna leder fortfarande över alliansen med 50,4 procent mot alliansens 42,7. Sverigedemokraterna hade således förlorat sin vågmästarroll om det hade varit val idag.

Alla resultat
Socialdemokraterna 34,3 (-4,5)
Vänsterpartiet: 6,2 (+1,8)
Miljöpartiet: 9,9 (+1,3)
Moderaterna: 28,5 (+0,9)
Centerpartiet: 4,6 (-0,2)
Folkpartiet: 6,2 (+0,6)
Kristdemokraterna: 3,4 (-0,5)
Sverigedemokraterna: 6,2 (+0,8)
Övriga: 0,7 (-0,2)

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/nytt-jatteras-for-s Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    Ja med så mång glasklara besked är det ju inte konstigt att de faller.

    Med en partiledare som när han var IF-Metallordförande var en stor kärnkraftsförespråkare och sedan blev tvärtom! 

  • Anonym

    Betongpartiet. Hack i häl de skogstokiga kommunisterna och miljömupparna.

    • http://profile.yahoo.com/ZXXNAE4QC3MYGAU42WUVAJQPWU Ano

       Pratar du om S? Det är ju moderaterna det är fel på, en enkel jämförelse inom statistik påvisar ju att M drar in mest invandrare och bryter ned välfärden allt dom kan. http://www.migrationsverket.se/download/18.478d06a31358f98884580007980/tabs1.pdf

      Moderaterna är massinvandringspartiet som alla skall motarbeta och dom har höjt arbetslösheten med flit!

  • vlad imp

    De vill ju öppna upp syltburken ännu mer, all parasiter röstar på SAP

  • Anonym

    aj aj aj….å ändå har sossarna infört dom populära åsiktspoliserna.

  • http://www.youtube.com/watch?v=f8GvE6-y_m0&feature=youtu.be Wikimigria

    Detta bevisar återigen hur mycket hjänceller rödingar har

    De byter parti bara pga ny partiledare inom S V och MP sen rasar det

    V och MP har ju ökat

  • Anonym

    Han har en konstig näsa och försöker hetsa oss till att angripa Syrien…

    … bitarna faller på plats.

  • Gunther Grötleben

    Underbart att  sossarna rasar, med en sådan neandhertalare som partiledare.
    Då finns det ändå litet hopp för det arma svenska folket.
    Men 9.9 för grönsakerna är alarmerande.

  • Anonym

    Tack, nu sover jag bättre

    • Anonym

      S eller M spelar det verkligen någon 
      som helst roll ärligt talat? 

  • Anonym

    Att SD hade förlorat sin vågmästarroll spelar ingen roll det är ingen från de 7 Landsförrädarpartierna som lyssnar på dem idag som vågmästare. Det är tom bättre om man inte är vågmästare för då finns chansen den som  de inte tar idag och läser lusen av Svenskhatarna inom 7Klövern HELA TIDEN. Landsförrädarna SKALL få sina fiskar varma ALLTID tills de ställer Sverige och Svensken i första rummet till 100% Jag nöjer mig INTE med mindre.

    • Anonym

      En vågmästarroll är värd bara en politisk luder som försöker spela i den eviga politiska komedin och vinna meningslösa poång. tiden är knapp. Vi behöver en rörelse utan kompromisser, inga deals med de korrupta. En rörelse som har klara mål för nutid och framtid. Nu lånar regeringen så det blir ingen framtid för våra barn. Bort med vallöftesbrytare usurper som olagligt ockuperar Rosenbad och ut med politisk adel från Riksdag. Kompromisser och uppgörelse har vi inte råd längre med. Sakta förvandlas landet till en mardröm. 

      • Anonym

         åde skulle förståss vara en knippe nynassar från svp….seriöst.

        • Anonym

          ”Nynassarna” förnekar iallafall inte existensen
          av etniska svenskar eller sätter ett mellanösternlands väl och ve före Sveriges…

          • Anonym

            Ja, det paradoxala i detta starka patos för Israel gör SD till ett onödigt extremt parti. Dels genom att få svenska partier har denna uttalade inriktning att endast stödja en sida i den konflikten, dels att det ensidiga stödet till Israel tenderar att slå över i ren och skär rasism mot araber.

            Det är helt sjukt att den här för Sverige helt meningslösa konflikten ska påverka möjligheten nå större framgång för SD. För så är det, det går inte att försvara en stat baserad på en uråldrig religion och samtidigt totalsåga en annan närbesläktad religions påverkan på samhället.

            • Anonym

               Det kan jag hålla med om,vi har problem på hemmaplan så det räcker.

          • Anonym

             Så du menar att SD förnekar den svenska kulturen. Var det inte Jimmy Äkesson som lullade runt i nån Svensk folkdräkt?Är det inte SD som vill minska invandringen med 90%? Hur mycket tror du dom hinner fixa på en mandatperiod? Och vad tror du Svp skulle få gjort?

            • Anonym

              SD är kulturnationalister man menar
              att alla kan bli svenskar om man anammar svenska värderingar. Man ser svenskheten som en slags
              klubb som vem som helst kan gå med i bara man följer stadgarna. Detta är falskt det svenska folket är en etnisk grupp där medlemskapet ärvs via blodsband och
              den svenska kulturen är direkt avhängig existensen av
              ett etniskt svenskt folk. Inga svenskar ingen svensk kultur. Riktig nationalism handlar om att kämpa för
              sitt folk och dess överlevnad och ska man göra det
              så funkar det inte att relativisera svenskheten som SD gör. ”Är det inte SD som vill minska invandringen med 90%?” Jo men det räcker inte om man har en stor andel
              utomeuropeiska främlingar inom rikets gränser huvuddelen av dessa måste också tvingas lämna landet.
              Deras höga födelsetal enbart kommer att leda till att
              svenskarna hamnar i minoritetställning även om invandringen stryps till ett minimum.

              Hur mycket tror du dom hinner fixa på en mandatperiod? Och vad tror du Svp skulle få gjort?

              Jag tror som sagt inte på att SD skulle få
              genomslag för sin politik även om man blev ett
              20-25% parti, då riksdagens övriga partier till
              den milda grad förbundit sig till mångkulturen
              (Betydligt mer än i våra nordiska grannländer).
              Utan vi skulle nog snarare få se en slags samlingsregering för att hålla SD ut. Även om man
              fick igenom sin politik så är det ju bara att se
              på SD’s förebild Danmark att se att deras politik inte löser något. Man har fortfarande stora problem med
              MENA-invandrarna inom rikets gränser trots skärpt invandring.

              • Anonym

                 Du verkar se alla invandrare som destruktiva,men det stämmer inte. Jag känner personligen ett flertal som är väldigt duktiga och skötsamma. Att som SD säger minska importen med ca90% skulle ge nationen ett betydande ekonomiskt andrum,vilket ju är en bra början.Om vi skulle slänga ut ALLA invandrarna vilket vissa verkar tycka lämpligt så skulle vi nog inte bli så poppis i omvärlden. Volvo skulle kanske få problem med delar från Tyskarna t.e.x. Om nu Volvo ens skulle bli kvar här. Dessutom skulle vi tappa en hel del kompetent folk. Man ska nog ha klart för sig att vi Svenskar inte är nån sorts supergenier heller,så bra relationer är nog så viktiga.Allt som sker i politiken är prosesser som tar tid så att förvänta sig att SD ska ställa allt tillrätta på en mandatperiod samtidigt som man är underbemannade och förtalade är lite naivt.

  • Anonym

    Senaste tweetet från Löfven

    ”En värld utan gränser är det bästa för vårt välstånd”

    Hör ni det nu alla knegare och andra hårt belastade svenskar.
    Löfven har talat. Fortsätt sprid ut skattemiljarderna och dela med er. Var inte snåla. Fortsätt med massimporten av ickesvenskar, annars fallerar välståndet och vi blir fattiga. Men framför allt, låt våra ärade förkämpar till politiker behålla sina hårt intjänade storlöner. Det är de väl värda så hårt som de arbetar för att ge bort vår välfärd till vitt främmande folk i det nu mer gränslösa landet Sverige.

    • Anonym

      säger han annat än de obligatoriska  PK floskler kommer han att göra en Juholtare. Det gråtande arbetarbarnet är en perfekt partiledare. ingen personlighet, noll karisma, intellektuell zombie. M a o klippt o skuren docka att ge sken av en partiboss i den svenska politiska ankdammen. S har kuppats av M i samband med Juhots invändningar mot ESM slaveri och nu har dessa två merge-at till Socialmoderater; en kropp, en tanke, en pol. linje, en telefonlur utan mikrofon till beslutsfattarna.

    • Anonym

      En värld utan gränser. Halleluja. Fattar inte att politiker kan vara så gränslöst dumma…

  • Anonym

    Ah då Löfvén öppnat käften igen alltså.
    Det har ju varit så med samtliga S-ledare efter 
    Persson ju mer dom pratar desto sämre går det 
    för partiet…

    • http://twitter.com/svinherde svinherde

      Samtliga efter Tage Erlander!
      Dom har ju bara fått uppsving för att Palme och Lindh mördades.

  • Anonym

    Jaha, en telefonundersökning igen. Hej Hedander! Jag är en anonym röst i andra änden av telefonluren och nu vill jag veta om du röstar på sverigedemokraterna. Om jag inte råkar vara från SIFO så känn dig åsiktsregistrerad!

  • Anonym

    Off topic, men Fria tider borde göra en artikel om följande:
    -
    Expressen ägnar sig idag åt att hylla fotbollsspelare med invandrarbakgrund som ”har en större våghalsighet, starkare äventyrslusta och större självförtroende än vi andra vanliga svennar.”
    http://www.expressen.se/sport/kronikorer/mats-olsson/olsson-vi-svennar-behover-mer-mod/

    Kort sagt, Expressen sprider rasistiska stereotyper. (Lek för ett ögonblick med tanken att han skrivit det omvända, att svenskar var bättre och tuffare än invandrare på olika områden. Jisses vilket liv det hade blivit.)Dessutom klumpar han ihop invandrare till ett kollektiv, vilket man i normalfallet inte får göra i svenska media. Och till råga på allt antyder han att invandrarkillarna i artikeln inte är svenskar (trots att de är födda här).
    Vad säger Expo?

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    93,8% av Sverige kräver massinvandring. Folket har talat. De kan inte få nog av zigenare, somalier och afghaner.

  • Anonym

    Opinionsundersökningar bör inte tas på allvar i demokraturstater.
    Folkets verkliga önskningar ligger väl dold under journalisternas rapportering.

  • Anonym

    Om jeg var svensk så hadde jeg ikke tørt å stemme på andre  partier enn 
    Sverigedemokraterna !

  • Anonym

    0,7% stödjer Svenskarnas Parti!

    • Anonym

       0,7% stödjer övriga partier. Bland dom återfinns FI och PP som är dom två i särklass största partierna. Även RF är hyfsat stora bland övriga partier. I bästa fall har SvP ökat från 0,01% (valresultatet 2010) till 0,02 men det är tveksamt. Om så skulle vara fallet sker det på ND-s bekostnad som fick 0,02% i senaste valet.

      • Anonym

        Å andra sidan var SVP helt färskt 2010
        få kände till partiet. Jag är rätt nöjd om 
        man skulle få mellan 10-20000 röster
        (vilket inte är helt orealistiskt). Men 
        jag ser inte i första hand SVP som ett
        parti som långsamt (likt SD) under 10-20
        år långsamt ökar och byggs upp.
        Utan ett parti vars främsta uppgift är
        att träda fram till svenskarnas försvar
        efter att den plutokratiska samhällsmodell 
        som vi lever under nu kollapsar (vilket
        den kommer att göra inom 10-15 år).

        Demokratiska val är för övrigt ett rätt 
        överskattat sätt att uppnå samhällsförändringar.
        (Undantaget beslutande folkomröstningar).

        • Anonym

           SvP som tidigare hette NSF och sedan Folkfronten är nästan lika gammalt som SD. I stort sett samma personer i ledningen och samma politik. Det tog lång tid för tokstollarna i NsF att inse att ordet nationalsocialism inte är gångbart i dagens samhälle. Du tror att SvP kan få 10-20000 röster i allmänna val. Varifrån skall dom hämta hem dom rösterna? SvP fick i valet 2010 endast 681 röster. Med andra ord en bra bit kvar. Det finns väl ingen anledning för SvP att ställa upp i val om man väntar  på att enda möjligheten att komma till makten är när det plurokratiska samhället kollapsar. Bättre alternativ då att satsa på är SMR.

          Håller inte med om att demokratiska val är överskattat. Se hur det gick i Tyskland på 30-talet. Nog blev det samhällsförändringar alltid.

          • Anonym

            Det stämmer men jag anser att man har 
            skärpt upp sig ganska rejält dom senare åren. dessutom har man fått ett inflöde
            av personer från andra organisationer
            och dom mest inbitna Nationalsocialisterna har flyttat över
            till NNS. Rösterna kommer främst hämtas ifrån missnöjda SD-väljare (jag är en
            av dom) som anser att det partiet blivit 
            allt för mesigt och tandlöst. Sedan 
            handlar valdeltagandet om att flytta 
            fram sina positioner och verka inom
            systemet så länge det existerar. För
            övrigt var det min personliga åsikt
             åsikt inte SVP’s. 

            ”Håller inte med om att demokratiska val är överskattat. Se hur det gick i Tyskland på 30-talet. Nog blev det
            samhällsförändringar alltid.”
            Det var en annan tid då, på den tiden 
            så var nationalism något normalt och inget
            som etablissemanget försökte trycka ned
            på samma sätt som idag. 

            • Anonym

               En röst på Svp kommer inte att påverka ett skit i nästa val. Om Sverigedemokraterna å andra sidan blir stora så finns det en chans att svenskarnas intressen tillvaratas.

              • Anonym

                ”Sverigedemokraterna å andra sidan blir stora så finns det en chans att svenskarnas intressen tillvaratas.” Blir Sverigedemokraterna tillräckligt stora (Nu bortser vi ifrån att dom
                inte anser att etniska
                svenskar existerar)
                så kommer vi snarare
                få se en ”anti-rasistisk”samlingsregering bestående av hela eller huvuddelen av sjuklövern.

        • Anonym

           Lite off topic,men FN tror att Sverige är ett u-land om 20 år.

        • Anonym

          SvP borde satsa på demonstrationer och aktiviteter i första hand. De är sådant som behövs i Sverige. 

  • http://profiles.yahoo.com/u/XPROUKPZYMBUCTVZZ5E2GXEKEE Per

    De relativa värdena ser ganska annorlunda ut:

    S
    minus
    13,1%

    V
    plus
    29,0%

    MP
    plus
    13,1%

    M
    plus
    3,2%

    C
    minus
    4,3%

    Fp
    plus
    9,7%

    Kd
    minus
    14,7%

    SD
    plus
    12,9%

    Övriga
    plus
    28,6%

  • http://avpixlat.info/ Berit

    När Stefan Löfven mest tycks ägna sig åt mindre viktiga frågor som att avskaffa informationsplikten vid HIV-smitta, de få gånger man ö h t hör ett pip från honom, är det inte konstigt att s rasar i väljarmätningar. 

    Frågan är vad partierna egentligen har för makt när det mesta bestäms av EU och USA?

    • Anonym

      Storfinansen bestämmer över politikerna, som alltid har varit en praxis att de som har de största pengarna har också det största inflytandet!

    • Anonym

      Jag såg intervjun med Löfvén i Agenda under kvällen. Jag tror han gjorde gott intryck hos s-sympatisörerna.

  • Mikael

    ”S har förlorat en kvarts miljon väljare” skriver AB. ”Sommarras” skriver GP. ”Nytt jätteras för S” skriver Fria Tider. På detta de sedvanliga analyserna från sk experter. Jag blir så trött på sensationsjournalistisk oavsett media, och alla dessa sk experter som hela tiden ges utrymme att kommentera och dras med i lösnummerhetsen.En korrekt analys hade varit att S har inte alls rasat. Väljarflykten har inte gått till V, och inte pga av debatten kring vinstuttag i privata välfärdsbolag.Ser man till ett genomsnitt under juni ser man att S ligger på ca 34-35%. Det är Sifos junimätning som var undermålig. S har inte förlorat en kvart miljon väljare eftersom S har aldrig haft dem. Det är bara polls of polls som är intressant och trender. Enskilda mätningar säger näsintill inget.Amatörer!!Kul at SD ökade dock..;-)

  • Carl Lundström

    Besynnerligt att SD kan gå från tredje största parti (i två opiononsundersökningar http://www.friatider.se/sd-fortsatt-tredje-storsta-parti) till att få en fjärdeplats som är exakt på decimalen delad med två andra partier.

    Här har man varit duktig i ”viktningen” av resultaten. Är det någon här som är bra på matematik – skall man verkligen använda decimaler då man presenterar siffror som är så uppenbart osäkra som dessa?

    • Anonym

      Som man ropar i skogen får man svar

      • Anonym

         Sosseskogen

  • Anonym

    Vad tror ni om att trycka upp valsedlar med hitte-på-partier som ”Muslimska brödraskapet”, ”Kalle Anka-partiet”, ”Islamdemokraterna” osv. och sedan lägga ut dessa strategiskt de vallokaler där sossarna får 60-99% av rösterna?

    • Anonym

      bättre md krav på att banker skall betala skatt…nån jävla gång! de kallar sig ”företag”.

      • http://avpixlat.info/ Berit

        Man kan börja med att välja bort SEB som har hand om våra skattekonton. 

        • Anonym

          EXAKT! Det är Wallenbergarna som är i princip SVERIGES ÄGARE OCH REGERINGEN ÄR DERAS UNDERHUGGARE.

    • Anonym

      Hehe. lockande tanke. Alla ”bruschor” och ”rättrogna” hade röstat på ett oregistrerat parti, vars röster diskvalificeras. Därmed uteslöts det mest analfabetiska mångkulturella anhanget ur riksdagsvalet. Helt fel metod, dock. Det är fusk samt kan slå tillbaka. Bättre då att verka traditionellt och inom moralens och lagens råmärken.

      • Anonym

        Det är knappast fusk. Det står var och en fritt att rösta på vilket parti de vill. 

      • Anonym

         Det är bara svenska medborgare som får rösta i riksdagsvalet så risken är inte stor att bruschorna går dit ens.

        • Anonym

          Många bruschor är tyvärr svenska medborgare, fast de anammar en svensk-fientlig MENA-variant av afro-amerikansk hat-kultur.

  • Anonym

    Sd hade som ett mål att bromsa massinvandringen som istället ökar och vem hör några röster ifrån SD håll numer att massinvandringen är förkastlig?
    Om man kritiskt lus synar SD ledning så börjar de få samma manér som de övriga riksdagfolket i invandrarpartierna i Riksdagen, alltså SD framstår som musen som röt och ingenting händer. 
    Trots det så har den sunda svensken inte något val 2014 än att ge sin röst på partiet.

    • Anonym

      Alla inser väl i alla fall att SD inte har haft någonting att säga till om när det gäller massinvandringen till Sverige. Inte än! Med tanke på att många Sverigevänner utnyttjar sin röst på promillepartier så är det inte så konstigt att Sverige går förlorat.

      Somliga bråkar om vem som älskar Sverige mest, samtidigt som dem som hatar Sverige krossar vår nation.

      • Anonym

        Givetvis håller jag med dig, men var och en borde redan före valet kunnat räkna ut att SD skulle motarbetas och tar man dessutom upp dessa antirasiströrelser som består delvis av AFA pöbel som uttrycklgen anser sig som svenskfientliga, uppmuntrad av kommunistsekten EXPO så är det inte underligt att SD trampar vatten.

    • Anonym

      Inga röster från SD:s håll, annat än i pseudofrågor. De sviker över en halv miljon väljare som hjälpte dem in i riksdagen. Illa förvaltar de förtroendet de gavs.

      • Anonym

        Pseudofrågor är de andras favorit med. regeringen kan lika gärna bytas mot en telefonsvarare.

      • Anonym

         Dom sviker inte.Du borde ringa Thoralf Alfsson och ta reda på lite fakta. Hans nummer finns på hans hemsida.

        • Anonym

          Jag läser Thoralfs blogg varje dag och önskar att fler inom SD kunde vara åtminstone hälften så engagerad och kommunikativ som han är.

          I min kommun representeras SD av första klassens latarsle, och kunde jag så skulle jag byta ut honom mot en Thoralf fortare än du kan säga flasklock.

          • Anonym

             Säger du att det sitter EN stackars jävel bland 49 fiender,och han ska göra underverk! Hur ser det ut i kommunen? Är den misskött?

    • Anonym

       SD gör så gott dom kan i riksdagen, med sina fåtal mandat. Vad skall vi mer begära? Inte fan kan väl någon nationalist kräva att Åkesson och övriga skall börja heila för att vara så olika som möjligt gentemot övriga sjulingarna.

      • Anonym

        Just vad jag också påpekat, SD borde få stöd av fler partier i riksdagen, för tittar man på varje partis agenda av 7 klöverns partier så borde C och KD stötta SD politik att stoppa massinvandringen men dessa två partier flyter bara omkring som jasägare under Reinfeldts ledning.

    • Anonym

       Sd gör ett bra jobb i riksdan,men det är en prosess. Dom har dock påverkat en hel del redan,men det framkommer inte via den förljugna pressen.

  • Anonym

    Jag har svårt att acceptera att SD bara har 6% utav folkets stöd. Alla som älskar Sverige bör rösta på SD för att säkerställa att vi i framtiden har ett svenskt Sverige att diskutera övriga meningsskiljaktigheter i.

    • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

      Vi får se vad Sentio presenterar för augusti.
      Ett norskt bolag, utan svenska kopplingar.
      De var närmast valresultatet 2010 dessutom.

  • Anonym

    Två år kvar till valet. Jag vet inte vad resultatet blir, men nog kommer SD att öka. Frågan är bara hur mycket? Det sovande folket sover som sagt djupt, väldigt djupt. De flesta verkar trivas med massinvandring och ett totalt haveri lurandes bakom hörnet. Min förhoppning är att SD blir Sveriges tredje största parti. Realistiskt kan vara ca 10% i valet. Visserligen på tok för lite, men frågan är om vi kan hoppas så mycket mer i detta islamkramande land?!

    • Anonym

       Fråga dig själv vad du kan göra. Själv så är jag aktiv inom Sd och ska i veckan dela ut flygblad.

      • Anonym

        Ja, det är som sagt inte lätt om man inte vill bli av med jobb, eller få andra problem. I alla fall så försöker jag locka fler och kommer med information till personer som har ”hjärntvättats” av PK-media. Förhoppningsvis så kan jag skrapa ihop ett x-antal röster till valet.

  • Anonym

    Många uttrycker missnöje med ett passivt SD.
    Det kan ligga något i det, kom i ihåg hur SD blev ett riksdagsparti
    genom Åkesson artikel i AB om att Islam är det största hotet mot Sverige.
    Kanske bör klorna vässas…
    Lennart Struve

    • Anonym

      Lennart, helt rätt. En påminnelse om det skall ges till SD!

    • Anonym

      Visst är SD passivt. De verkar ha lagt om kurs helt och talar varmt för arbetskraftsinvandring numera. Fortsätter de på det här viset så blir de inte kvar i riksdagen efter nästa val.
       

      • Anonym

         Dom är inte passiva men underbemannade. Thoralf Alfsson får ränna mellan upp till 5 utskott om dan,vilket betyder att han har ca 2 timmar på sig att sätta sig in i ett ämne. Dom andra partiernas representanter har hela dan på sig. Sluta svamla.

        • Anonym

          Gör underbemanning att man börjar tala varmt om arbetskraftsinvandring?

          Sluta svamla själv.

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Tycker också SD är för passiva och otydliga med sin politik. Hur vill de t ex förbättra för pensionärerna? En grupp de tidigare sagt sig värna om. Om vi som är aktiva på nätet inte ens riktigt vet vad de vill, hur ska då andra har en uppfattning om vilka frågor partiet driver?

      • Anonym

         Frågan om pensionärerna tog Åkesson upp i sitt sommartal i Sölvesborg. Eventuellt kan du hitta talet på Avpixlat alternativt finns talet på SD-s hemsida.

        • http://avpixlat.info/ Berit

          Jag lyssnade på talet tidigare, men blev inte mycket klokare. Får kolla en gång till. 

      • Anonym

         Sd har ju presenterat en budget,studera den.

  • Anonym

     jag kommer ändå rösta SD när det blir val 2014
    Sverige är ett pajasland behöver lite vettiga personer där i riktstan nu !

  • Anonym

    Parti som inte utmanar bankmafians totala makt över våra liv är antigen en samling packåsnor och/eller springer elitens ärenden. Jag ser ett öken. 

    • Anonym

      Det är en myt att banker är en maktfaktor. Dom styrs mycket hårt av regler, men det är ”politiskt tillåtet” att ställa krav på banker, något som storföretagen slipper.

      • Anonym

        jag undrar; hur är det möjligt att just banker har spekulerat upp 1500 biljoner dollar? Hård reglering? fractional banking är också deras lilla uppfinning som gör att de kan ”låna ut” nåt de inte äger. regeringarnas ansvarsfulla finanspolitik? Varför kan inte stater trycka egna valutor utan måste låna från privatägda centralbanker? Varför är Sverige kopplat i ett järngrepp av EU och ESM?  Lista är för lång för att skriva om bankernas totala makt och totala kriminalitet. 
        storföretagen och banker är bästa bundisar. regeringar är en skugga och en mirage skapad för publik konsumtion.

      • http://avpixlat.info/ Berit

        Det är bara bankerna som kan sätta nya ”pengar” i omlopp, inte staten som många tror. Hela systemet kräver att den inflation som skulle uppstå normalt hålls nere med hjälp av hög arbetslöshet. 

        Staternas statsskuld är inget annat än bankernas påhittade krediter. En stor del av våra skatter går till att betala räntorna på bankernas luftpengar. 

        Att diskutera regler under nuvarande system är som att bestämma om hur mycket tjuvar kan tillåtas stjäla, inte om de får stjäla.

        • Anonym

          Ja men hur många ser den, faktiskt, enkla mekanism bakom svindleri? Den eviga tillväxten…..

        • Anonym

          Det du skriver är helt rätt. Den största statskuppen någonsin har bankirerna kunnat genomföra.

  • Anonym

    Tredje undersökningen på raken där SD stiget!

    • Anonym

      Vill dock se ett bättre resultat  snarast! Över tio procent är mer rimligt, vilket är nog även sanningen………..

      • Anonym

        Du kommer inte få se det
        förrän 6-12 månader innan 
        valet, då kan man komma
        att öka kraftigt (Så var det innan
        förra valet).

        Men det finns ju också en möjlighet 
        att SD’s passivitet och dess allt mer
        urvattnade politik skrämmer bort potentiella
        väljare. Ett dåligt val behöver inte vara negativt
        (så länge man håller sig kvar i riksdagen),
        då det kan tvinga fram en viss (välbehövlig) 
        radikalisering av partiet. 

        • Anonym

           Ja du frågan är väl om tiden räcker till.

          • Anonym

            Nä det gör det inte. Men jag tror 
            inte att riksdagsval kommer att 
            förändra ett skit. Det som kommer
            att förändra saker är den försämrade
            ekonomin både internationellt som nationellt. Man kommer helt enkelt 
            inte ha råd att bekosta mångkulturen 
            så länge till. Det blir vår räddning inget annat…

            • Anonym

               Nä tror du har rätt där.

    • Anonym

      Här fick de alltså en halv procentenhet mer än i valet för två år sen…
      Det är ett inget annat än ett stort misslyckande, det är något som inte fungerar med partiet.

      Jag tycker ni som är sympatisörer till Sverigedemokraterna ska ta och fundera över om ni inte borde göra mer.

      • Anonym

        Korrekt att siffrorna skulle och borde vara bättre, men det är ändå bättre att det är tredje mätningen på rad som partiet ökar än det motsatta!

  • Anonym

    SD:s mycket låga siffror är alarmerande och visar att väljarna anser att SD är alldeles för lama. Partiet borde ha minst 15 %, som liknande partier har i många andra länder. I Schweiz fick motsvarigheten till SD, Schweiziska folkpartiet, 29 % 2007. Det intryck man får är att SD sitter där på sina stolar, ganska bekvämt istället för att gå ut till folket med stora kampanjer och demonstrationer. Enstaka SD-politiker försöker, men de blir snabbt tystade – av SD:

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-politiker-fler-borde-trakassera-somalier

    http://www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-vill-forbjuda-islam/

    Det är beklämmande att när vårt land är så allvarligt hotat, mer hotat än det varit under hela vår historia, så sitter SD och rullar tummarna. Det kanske är en orättvis beskyllning eftersom många i SD ändå gör bra saker, men partiet som helhet borde vässa klorna och blir mer aktivt. Och då menar jag att kräva tillbaka vårt land, inte ”förbättra integrationen” och annat pk-snack, utan kräva repatriering av minst en miljon människor som inte borde befinna sig på vårt territorium. När ska SD vakna? I några av de mest förstörda orterna sitter SD extra bekvämt med många mandat och bra inkomster, men de gör inget åt de problem som finns. I Landskrona, som är ett tragiskt exempel på hur en fin stad förstörts av mångkulturen, har SD aldrig krävt att de kriminella gängen ska fråntas sina medborgarskap och utvisas. Inte heller har de föreslagit en repatrieringspolitik, utan de låter de kriminella bo kvar och fortsätta terrorisera invånarna. Dessutom uppbär många av de kriminella bidrag på många sätt så att de har sin försörjning tryggad med skattemedel. Du betalar alltså för att de ska kunna leva gott resten av sina liv och på sikt ta över Sverige. SD har en förbannad skyldighet att göra något, men varje gång ett kul utspel kommer så tystas personen ned av ledningen och utesluts. SD uppgift tycks vara att bli mer pk än pk-partierna själva.

    • Anonym

       SD vinner i längden stort förtroende hos svenska folket genom att inte flyga ut i ”utspel”. Bygger man ett hus så skall det vila på en stabil grund. Annars rasar det. Jag är imponerad av Åkessons sätt att bygga grunden. Nu skall huset växa. Du, jag och vi och alla andra svensk som invandrare har en skyldighet att bygga ett rejält och fint hus.

      • Anonym

        ”SD vinner i längden stort förtroende hos svenska folket genom att inte flyga ut i ”utspel”"
        Håller inte alls med. Man framstår 
        bara som passiva. Partiet har ju 
        nästintill varit helt osynligt det 
        senaste året. Ju mindre makt
        man har över politiken desto mer
        måste man ta alla tillfällen för att 
        synas och presentera sin politik.

        ”Bygger man ett hus så skall det vila på en stabil grund.”

        Den grunden bör helst vara lagd INNAN man kommer in 
        i riksdagen. Sverigedemokraterna lider fortfarande av
        samma barnsjukdomar som återfinns i vissa utomparlamentariska mikropartier.  Partiledningen 
        beter sig som maktfullkomliga småpåvar som 
        utser flickvänner och kompisar till maktpositioner
        och försöker kväsa all opposition och hot mot deras
        makt (Som Kasselstrand i SDU som man försökte kuppa
        bort). Det är inte förtroendeingivande för fem öre.

    • Anonym

       I Landskrona och andra kommuner sitter SD representanter för att bedriva kommunal politik. Det finns en kommunallag som skall följas. Frågor som utvisning av kriminella blattar är en fråga för SD riks. I riksdagen driver också SD den frågan, men dom har svårt att få gehör från andra partier. Med 19 mandat kommer SD inte så långt.

      Löner och arvoden i kommunerna är inget som SD beslutar om. Riksdagsföreträdare har samma lön oavsett partitillhörighet. Att SD-s företrädare skulle vara lata håller jag inte med om.

    • Anonym

      SD:s mycket låga siffror är alarmerande och visar att väljarna anser att SD är alldeles för lama.

      Det går knappast att dra den slutsatsen utifrån de siffror som ges. Din analys handlar snarare om ditt eget önsketänkande om ett mer radikalt SD.

      Jag skulle tro att en mer rimlig analys är att tillräckligt många väljare fortfarande är djupt indoktrinerade av medierna att SD är ”nassar i kostym” som vill utvisa alla invandrare och gasa alla muslimer.

      • Anonym

        Sen vet vi ju inte hur stor andel som på
        allvar köper medias och politikers lögner.
        Eller om det bara är så att det är den andelen
        som ser SD som ”dödsnazister” hörs mest 
        och verkar större än den egentligen är.

        När gäller SD’s siffror så kan det mycket
        vara en följd av att SD inte vare sig hörs eller 
        syns speciellt mycket, som av en mjäkig 
        politik.Eller så kommer man att följa utvecklingen 
        inför förra valet och öka kraftigt dom sista 6-12 
        månaderna.  Det återstår att se.

    • Anonym

      Det ligger något i vad du säger. Ute i kommunerna syns inte SD mer än andra partier. SD bör vara starkare på att visa sin egen politik och våga vara avvikande där det behövs.

    • http://rechtskonservativ.blogspot.de/ Beschwichtiger

       Men det roliga är ätt Schweiziska folkpartiet är mycket mer radikal än Sverigedemokraterna.

      • Anonym

        Problemet är bara att man är ett i raden
        av dessa Counterjihad-partier som bara
        ser problem med muslimsk utomeuropeisk
        invandring. Att den vita ursprungsbefolkningen 
        trängs undan i flera europeiska länder och
        till slut går under har man inga problem med 
        så länge det inte är muslimer som står
        för undanträngandet och folkersättningen.

        • Anonym

          T.o.m. muslimer går an, bara de anpassar sig – ”assimileras” – , vilket de kommer göra över några generationer, det har Åkesson sagt.

          • Anonym

             Ni måste lära er att skilja på muslimer och Islamister. Den första turk som jag lärde känna var muslim,han hade tre jobb som städare och betalade skatt på samtliga. Är han en belastning på vårat samhälle? Jag känner fler andra muslimer  som också sköter sig väl.Och precis som Jimmy säger så kommer den typen av mäniskor att anpassa sig i sinom tid. Islamister däremot är en annan femma.

            • Anonym

              ?

              Nämnde bara att SD gärna låter även muslimer tränga ut svenskar demografiskt.

              Det är för övrigt en märklig syn du har på Sverige. Att man betalar skatt, sköter sig och inte är islamist är inga skäl för att få ett svenskt medborgarskap. Eller det bör åtminstone inte vara det. Svenskar har rätt till det här landet och är inte skyldiga att ge bort det till andra folkslag, hur skötsamma de än är.
              Undrar just hur många Sverigedemokrater det är som går på snacket om att det är ett antal värderingar invandrare måste ta till sig som är nyckeln till allt. Problemen med det mångetniska samhället kommer bestå, svenskar kommer inte skynda till tex Rinkeby även efter denna lyckade assimileringsprocess. Och varför flyttar det inga Sverigedemokrater till Ronna och Södertälje, där bor det ju fullt med kristna, ”närbesläktade” folk? Det är inte bara en fråga om religion/kultur, utan även om etnicitet, men det vågar man inte säga.

              • Anonym

                Jag är uppväxt i just Södertälje,bodde där i 16 år efter det så bodde jag 7år i västra flemmingberg 3år i tyresö,så jag har nog pejl på läget.

                • Anonym

                  Om du med ”pejl på läget” menar att du trivs där så är det ok med mig. Jag menade bara att svenskar överlag inte vill bo i invandrardominerade områden och vice versa. Det syns i olika rapporter från svernska städer, nu senast Uppsala där några få procent invandrare får svenskar att börja dra sig därifrån. Folk trivs bäst bland de sina. Finns ett klassiskt SVT-klipp där en muslimsk tjej säger sig trivas jättebra i Malmö eftersom det är precis som i Irak. Jag tror inte någon assimilerings-process i världen kommer ändra på de här sakerna.

        • http://rechtskonservativ.blogspot.de/ Beschwichtiger

           Schweiziska Folkpartiet är inget ”Counterjihad-partiet”. Se her deras inintiativ ”Mot Massinvandring”: http://www.masseneinwanderung.ch/

          • Anonym

            Jag hyser mina dubier om 
            Schweiziska Folkpartiet  då
            Oscar Freysinger från partiet har valsat runt på diverse CJ-konferenser och även
            pga av deras förslag om minaretförbud (En ickefråga av ringa karaktär).

            Men i vilket fall som helst så står dom
            för en betydligt bättre politik än vad det mjäkiga SD står för och hade SD 
            stått närmare Schweiziska folkpartiet
            i sin politik så hade jag nog kunnat fortsätta att rösta på dom.

    • Anonym

       Jag förstår din frustration. Själv så har jag jobbat 40 år och betalat världen högsta skatt i det här sosialistiska dårhuset för att slutligen bli ytterligare förnedrad av att bli blåst på pensionen.Själv så är jag aktiv i Sd,och jag hoppas du är det också.

  • Anonym

    TV 4 visar som vanligt bara siffrorna för SD om de har gått ned men inte när de har gått upp. 

    • Anonym

      Vilket program? Nyheter, när? Jag brukar ringa till dem och de rättar till det, när man reagerar.

      • Anonym

        TV4 Text-TV

  • Anonym

    Det är för mig oklart hur sifos undersökningar görs. Jag vill ställa följande frågor till Sifo:

    1. Görs undersökningen enbart via fasta telefoner? Om så är fallet kan det snedvrida utfallet, då de flesta unga inte har fasta telefoner. Om de görs via mobila telefoner också, så har många ej registrat nummer. Kan det snedvrida utfallet?

    2. Hur påverkas utfallet av den sociala stigmatisering och risk av personförföljelse som kan ske om man offentligt uppger preferens för vissa partier?

    3. Enligt tidningsuppgifter fejkar opinionsintitutens personal svar, för att slippa ringa, kanske för att dom är lata eller för att dom inte hinner med pga tidspress. I vilken utsträckning sker det och vad gör Sifo för att komma till rätta med problemet om det förekommer?

    4. Enligt uppgifter så viktas råsiffror genom manipulationer av rådata för att ”korrigera” utfallet. Hur sker denna omviktning av rådata, varför och i vilken utsträckning vet man om viktningen verkligen ger en rättvisande bild av det verkliga läget.

    5. Finns det risk att personal friserar siffror och ändrar svar för att det skall passa deras egen politiska uppfattning? Vad gör Sifo för att säkerställa att fusk av sådant slag inte förekommer. Finns det några som helst kontrollmekanismer som kan förhindra detta?

  • Anonym

    Sverigedemokraterna 6,2%+15,1%.osäkra

  • Anonym

    Jag brir depp av att se  6,2 % på SD. Slutsatsen jag drar är att svensken är antingen lat, dum eller ointresserad. Eller samtligt i en synergi.

    • Mahound

      +15% osäkra, största delen av vilkas röster kommer att gå till SD.

    • Anonym

      Lika stora som (v) och (fp). Det är inte dåligt

    • Anonym

      Tyvärr finns det många svenskar som inte orkar bry sig för det är jobbigt och så länge dessa människor inte direkt känner sig drabbade av vår stora invandring utan fortfarande känner att de har det rimligt bra även om de tycker att sjukvården, tandvården, skolan och de dåliga pensionerna stinker kommer det inte att hända så mycket. Tyvärr funkar människan så att så länge man har det relativt bra är man för bekväm att bry sig. Man lever efter orden sköt dig själv och skit i andra. Dessutom har jag fått för mig att ju mer välmående ett samhälle är desto mer korkade och naiva blir dess invånare.

  • Anonym

    Stefan Löven har ingen karisma, han är som en nystruken  skjorta

  • Anonym

    S har helt tappat uppfattning om vad människor vill och behöver samt hur samhället ska byggas. Därför kommer S aldrig att bli lika stora som under 40-50-60 talet. Dessutom så de som var med då och byggde och röstade på partiet är avlidna.

     I dag är S bara ett flumparti som dansar samma dans som facket. Herregud man tror nästan att S och facket vill förstöra hela Sverige och att politiker och toppar i samhället mutas av USA för att gå deras ärende. Det finns så mycket märkliga händelser och beslut som är dåliga för den lilla människan och så många som tiger och bara accepterar privatiseringar, försämringar, arbetslöshet, invandring och mycket annat.Dagens politiker är lika dumma som palmeutredarna var/är. Så dumma kan bara vanliga människor vara som inte tänker eller vill se sanningen. Jag är en vanlig människa utan fin skolor och med verklighetens bittra förutsättningar i livet. Jag har inga som helst problem med att inse att världen är sjuk och någon mäktig organisation styr allt fler länder. Invandringen är en sådan företeelse. Humanism tjatas in som anledning men det handlar om helt andra saker. Jag undrar vad som händer med SD om några val? Blir de inbjudna i den riktiga verklighet som finns bakom fasaden? Ven f-n vill rösta på S idag?

    • Anonym

      Det är inte dumhet som gör att politikeradeln inte verkar för folkets bästa.
      Riktigt som du är inne på att man tänker på sin egen börs då man fjäskande lägger sig för den internationella bankmaffian, finns inget intresse värna om forna välfärdsstaten Sverige, snarare iver att bryta ner densamma.

    • Anonym

       
      Så rätt! Politikerna styr inte landet idag utan något styr politikerna. Som t ex:
       
      Arbetslöshet och inflation
      Näringslivet vill ha hög arbetslöshet för då accepterar löntagarna lägre löner och sämre villkor för att över huvud taget få jobb. Motsatsen är ett tillstånd där antalet arbetstillfällen är många och t o m ökar. Då kommer krav på högre löner och bättre villkor att skjuta i höjden.
       
      Men som en följd av detta ökar då medborgarnas sammanlagda köpkraft med försämrat penningvärde och med hög inflation som följd. Vid ett sådant tillstånd nödgas Riksbanken höja räntan. Företagen, särskilt de med internationella utbud, får bl a konkurrenssvårigheter och kanske t o m försvinner. Höjd ränta är dessutom inte heller smakligt för den del av befolkningen som har bra arbete och bra boende – men höga lån.
       
      NAIRU
      Högre inflation vid låg arbetslöshet och lägre inflation vid hög arbetslöshet är som en naturlag och manifesteras i NAIRU, Non-Accelerating Inflation Rate-of-Unemployment – en ekonomisk modell avseende förhållandet mellan arbetslöshet och inflationstakt. Förhållandet kallas också för jämviktsarbetslöshet. NAIRU har inte ett dugg med etnicitet eller moral att göra.
       
      Lågt födelsetal
      Svenskar (och välbärgade västerlänningar) föder som bekant för få barn och därigenom riskerar Sverige att få alldeles för låg arbetslöshet med påföljande höga lönekrav och med svårbemästrad inflation som följd.
      Ett sätt att fylla på population är att bakvägen importera redan arbetslösa. Det kvittar vilka folkslag man importerar – eller vem man ställer arbetslös – bara inte inflation tillåts rusa.
       
      Media skapar politiken och politikerna
      Näringslivet vill förmå politikerna att öka arbetslösheten genom invandring. Därför
      manuipuleras politikerna (och allmänheten) av medierna som främst företräds av Kinnevik, Bonnier och Shibstedt, vars medier utgör attitydskapare för bakomliggande och helt andra enorma ekonomiska intressen. Politikerna vågar inte gå emot medieoligarkerna för då riskerar de att hånas i media och komma ut i kylan och äventyrar därmed sina möjligheter för att bli omvalda.
      Medierna skapar politiken (och politikern) genom att påverka allmänheten. Motståndare bekämpas med verbala attitydskapande negativa tillhyggen såsom ”främlingsfientlig” eller ”rasist”.
      Journalisterna, som allmänheten anser har stor betydelse i det som sker, springer egentligen bara medieoligarkernas ärenden av rädsla för att förlora sina allt färre jobb.

    • Anonym

      Bakom politikerna finns ett stort antal tjänstemän. Det är dessa som lägger fram förslag inför politikerna. Det är på detta/deras underlag som politikerna fattar sina beslut. Vi ska inte underskatta tjänstemännens makt.

  • http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Stratiotes Iesous Christos

    Bra där att 15% är osäkra på vad de ska välja, betyder att de börjat tänka iaf.

  • Anonym

    Jätteras från en orealistiskt hög siffra ja.
    Alla andra institut har ju visat en siffra runt 34% länge nu, och nu även SIFO.

  • Anonym

    Jag fattar inte att man kan rösta på kommunisterna. Är folk helt historielösa eller är de bara fyllda av hat?

    • Anonym

      Eller mupparna som i princip vill att hela världen som mänsklig rättighet ska leva på oss svenskar! 10% av svenskarna tycker tydligen att det är ok!?

      • Anonym

        Dessa rövare föraktar svenska folket.

      • Anonym

        De som tycker så är knappast samhällets stöttepelare, utan snarare arbetslösa flummande spolingar som aldrig gjort ett hederligt handtag utan spenderar sina bidrag på att åka land och rike runt för att slåss för ”antirasismen” (läs: roa sig genom vandalisering och kravaller).

    • Anonym

      Dom är unga!

    • Anonym

      Om du vill leva på bidrag så varför inte.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons