Protester när tvååring ska återförenas med mor i utlandet

Publicerat den 23 september 2012 kl 18:27

INRIKES. Tvååriga Haddile placerades i fosterfamilj efter att ha blivit misshandlad av sin styvfar. Migrationsverket har nu beslutat att hon ska föras till Frankrike för att kunna återförenas med sin mor, som redan för ett år sedan försökte komma i kontakt med sin dotter via den algeriska ambassaden i Sverige. Beslutet om att skicka flickan till Frankrike har väckt starka protester i media och fördömts av flera organisationer.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Haddile föddes på ett sjukhus i Sverige och hennes mor, som har franskt medborgarskap och rötter i Algeriet, försvann spårlöst efter förlossningen. Vid fyra månaders ålder misshandlades Haddile så svårt av sin styvar att hon fick hjärnskador. Hon blev då omhändertagen av sociala myndigheter och placerades i en fosterfamilj.

Nu vill Migrationsverket att flickan ska överlämnas till Frankrike för vidare efterforskning och återförening med sin mor, som har hört av sig till den algeriska ambassaden i Sverige för att få hjälp att finna flickan. Det antas att modern kan leva i Frankrike, men man vet inte säkert var hon befinner sig.

– Vi bedömer att ansträngningen att återförena mor och dotter görs bäst i deras hemland som är Frankrike, säger Magnus Rosenberg juridisk expert på Migrationsverket, i SVT:s sändningar.

Migrationsverkets planer har väckt starka protester från flera organisationer och medier som vill att flickan ska stanna hos sina fosterföräldrar i Sverige, vilka också motsätter sig beslutet och vill adoptera flickan.

Barnombudsmannen Fredrik Malmberg har kallat Socialstyrelsen och Migrationsverket till extramöte och uppmanar dem att ”skärpa sig”. Rädda Barnen är också kritiska. Kurator Sara Skog vid Rädda Barnen i Malmö menar att Haddile kommer att bli ”traumatiserad” om hon överlämnas till Frankrike, till en miljö ”hon inte känner igen”.

Aftonbladet och Expressen har skapat namnlistor där läsare uppmanas skriva på en protest mot beslutet. Aftonbladets krönikör Oisin Cantwell beskriver Migrationsverkets beslut som ”känslokallt och fantasilöst” och är stolt över att Aftonbladets upprop mot återförening skrivits under av över hundra tusen läsare. Han beskriver Migrationsverkets plan att skicka flickan till Frankrike för att franska myndigheter ska kunna återförena henne med sin mor som ”inhuman behandling” och menar att modern först måste godkännas av svenska myndigheter innan något överlämnande kan komma på tal.

Migrationsverkets beslut har överklagats och kommer nu utredas av Migrationsdomstolen.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/protester-nar-tvaaring-ska-aterforenas-med-mor-i-utlandet Bloggar om denna artikel
  • Anonym
  • Anonym

    Nykter betraktelse av ärendet, signerat Jacob Heidbrink.

    Om fallet Hadille

  • Anonym

    Det har, rent allmänt, blivit mycket svårare att tycka synd om de som verkligen behöver hjälp. Det fåtal som är i verkligt behov av hjälp hade vi haft råd att hjälpa.

    Nu tänker man bara automatiskt på det arab- och juggepack som drar omkring i tex Stockholm, Malmö och tom lilla Landskrona. Som det är nu vill man bara få ut allt drägg ur landet.
    Dessa snyltare har vi varken råd eller vilja att betala för!

  • Anonym

    För några år sedan hade nog även jag dragits med i känslostormen. Men förtroendet är nu helt förbrukat och det medför att skeenden låter sig analyseras utan känslosvall. Det här fallet är skrattretande uppenbart: Det har aldrig varit på tapeten att verkligen avvisa barnet. Syftet är att vrida opinionen mot en mer släpphänt migrationspolitik (om den nu kan bli så mycket mer släpphänt) genom att få befolkningen upprörd över ett uppenbart känslokallt och felaktigt beslut om avvisning. Joseph Goebbels hade varit stolt.

    • Anonym

      Du har absolut ratt.Det finns manga stora propaganda-
      talanger i Sverige som ser till att svenskarna forblir i
      coma.

  • http://www.facebook.com/people/Sven-erik-Karlsson/100001278078943 Sven-erik Karlsson

    Det är så noga med de ensamkommande ”baaaarnen” , när dessa har fått permanent uppehållstillstånd så har dom rätt till att ta hit hela sin ,
    släkt ,  nu vill man göra allt för att skilja på mor och barn !
     Ja jag vet inte för jag heter Oskar och det är jag som kör mjölken .

  • http://profile.yahoo.com/SMUSYOO5OBMEVM3NYTTSOTAHPM Jesus

    Låt dom bedöma om den biologiska mamman kan ta hand om barnet.
    Att Haddile skulle bli traumatiserad för att hon får växa upp i Frankrike köper jag bara inte. Sen förstår jag inte hur man kan säga att det är känslokallt att återförena mor och dotter.
    Kan den biologiska mamman ta hand om barnet och bedöms som bra för henne borde det vara självklart att den biologiska mamman får rätten till sitt eget barn.

    Blir alltid misstänksam när alla typ av argument utgörs av just känsloargument men man kan ju fråga sig om en mamma som lämnar sin dotter i ett annat land verkligen är en bra förälder.

    • Anonym

      Den biologiska mamman tycks bara ha hört av sig en enda gång sedan hon övergav sitt barn och lät en styvfar ta över ansvaret.

      När flickn var 4 mån kom hon in på sjukhus undernärd och med livshotande hjärnskador och man misstänkte misshandel och omhändertog henne.

      Den biologiska mamman är papperslös och jag betvivlar att den här återföreningen skulle bli så lyckad.  

      Men nu håller myndigheterna på att utreda vad som behöver göras och under den tiden bor flickan kvar hos sina fosterföräldrar och slipper hamna på ett barnhem i Frankrike.

  • Snille

    Fosterpappan är ersättare i kommunfullmäktige i samma kommun där socialnämnden inte gjort NÅGONTING under nästan två års tid för att hitta mamman eller anhöriga. Det är därför tex Aftonbladet inte nämner den socialdemokratiska fosterpappans namn.

    Fostermamman Malén Lieweh tjänar bra med pengar på att driva familjehem . Malén Lieweh har just nu 3 flickor placerade hos sig. Ersättningen är cirka 10.000 per barn, per månad. Omkostnadsdelen, cirka hälften, är skattefri. Så netto cirka 26000 i månadsinkomst.

    • Anonym

      Oj det var intressanta nyheter! Varför tar media inte reda på bakomliggande faktorer utan bara fortsätter basunera ut en ensidig propaganda på sitt fördummande sätt!?

      • Snille

        Den biologiska mamman har tom varit i Sverige för ett år sedan och letat efter barnet, (uppgifter från FB)  – Den biologiska mammans identitet är välkänd av svenska myndigheter.

        • Anonym

          Det är längesedan jag såg Sverige som en rättsstat och detta späder ytterligare på min uppfattning. Svensk media av idag bedriver sin egen agenda styrd av lösnummerförsäljning, tittarsiffror, sensation och lurar dumma svenskar. Politiker och ämbetsmän känner sig nödsakade att böja sig för drevet och plötsligt står vi här med ett rättsosäkert samhälle. Stackars mamma som håller på att förlora sitt barn p.g.a det eländiga tillståndet i vårt land

  • Anonym

    Tack och lov att vi har gått ur Rädda Barnen!! Och, min lilla undran, hur ställer sig deras kurator Sara Skog till adoptioner? Blir inte de barnen också traumatiserade? Eller är det bara i utlandet barnen blir det och inte i perfekta Sverige?

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Jag störs mycket av, hur vi i de flesta Västländer behandlar barn.
    Egna eller främmande.

    Vi koncentrerar oss på juridiken, lagar, och tills den långsamma byråkratiapparaten maler, tills vi tvistar med varandra, skickas den lilla barnet från ett ställe till annat. Ibland åratals. Man håller som regel barnet varmt och ger den mat och leksaker, men hur allt detta påverkar den lilla människan psykiskt, hur detta kan ge livslånga men, bryr vi oss inte om.
    Allt är ju bra, bara vi följer lagar.

    Som fallet är med den lilla flickan. Frågan borde främst inte vara, vad man ska göra, men hur. Att dra loss barnet från det enda stället, som hon vet, och sända henne med främmande människor till ett främmande land, med främmande språk, var hon först hamnar i några olika ställen, att sedan slussas vidare ingen vet vart, när och till vad, är värre än tortyr. Sån anförande härstammar direkt från receptboken, hur man tillfogar ett barn lidande och livslånga men.

    En mamma borde ha rätt till sitt barn, om hon är kapabel till det. Men då borde Svenska och franska myndigheter i samråd hitta mamman och reda ut saken. Har hon någon hem och klarar hon, att ta hand om sitt barn.
    Tills detta sker, ska barnet inte slungas över landgränser som en livlös docka.

    Om man hittar mamman och inga hinder föreligger, att lämna barnet till henne, borde det ske så skonsamt som möjligt för barnet. Man borde ha en övergångstid, var båda mammor är närvarande och barnet har viss tid på sig, att vänja sig med den nya personen och språket. Om båda mammor älskar barnet, går de med på det. Om båda länder är humana, så kan de ordna detta. 

    Men tills alla dessa tusen frågor är inte utredda, och man vet inte, vart barnet ska hamna i slutändan, ska hon inte tas från sitt hem och slungas runt i världen. Oavsett, vilka åsikter man har. Allt annat är omänskligt.

  • Anonym

    Sluta med snyftet !

    Hon har väl släktingar, som kan ta hand om henne tills modern dyker upp från den frivilliga flykten för att förhindra utvisning !

  • Anonym

    Men Herregud! Låt sunt förnuft råda!
    Kan vi inte både vilja ha både en sund invandringspolitik, och samtidigt behålla hjärtat?
    Kan vi inte det så hör jag inte hemma här.
    Mamman har flytt sin kos. Flickan har misshandlats.
    Måste vi vara så snabba att utvisa henne då hon verkar vara trygg där hon nu vistats länge. (Fosterföräldrarna är tom beredda att adoptera om den möjligheten skulle finnas. Hur många adoptioner har inte gjorts från andra länder genom åren!)

    Vi tar emot 10000-tals somalier och afghaner.  Vi behåller mördare, misshandlare och illgärningsmän. Vi öppnar stugorna för skäggiga unga män och ger illegala flyktingar skolgång och fri sjukvård.
    Det är saker vi kan kritisera. Lite balans på problemen borde vi ändå kunna ha.
    Flickan får självklart vara kvar tills en eventuell förälders situation är klargjord.

  • Snille

    BO känner även dem mediepiskan och trampar i klaveret. BO vill införa barnkonventionen som lag. Men det går ju inte. – Därför att barnkonventionen förbjuder stater att sätta kriminella vuxna lögnare tillsammans med ev riktiga flyktingbarn. Då blir ålderstester obligatoriska. Då rasar ju hela ”ensamkommande flyktingbarnindustrin”

    ”BO utesluter inte behovet av sådana lagändringar i frågan som flera
    riksdagspartier nu vill se. Ett förslag är att barnkonventionen görs
    till svensk lag. Men han uppmanar myndigheterna till skärpning.”

  • Anonym

    Men herregud, låt barnet stanna!

    Ska man skicka ut en 2-åring men samtidigt ta in 300 000 somaliska ”entreprenörer”? 
    Pajaser, hela riksdagen, utom SD förstås

  • Anonym

    Pressmeddelande från migrationsverket i detta fall.

    ”Under denna tidsperiod har socialnämnden inte
    vidtagit några åtgärder för att eftersöka Haddiles föräldrar. Trots att
    moders identitet är känd och det också är känt att både mor och dotter
    är franska medborgare har t.ex. inga kontakter tagits med franska
    myndigheter för att eftersöka flickans mamma eller pappa. Inte heller
    har man tagit någon kontakt med myndigheter i Algeriet trots att det
    finns uppgifter om att modern kan befinna sig där. Detta får anses som
    anmärkningsvärt.”

    http://www.migrationsverket.se/info/6229.html

    • Anonym

       Miggorna stretar vidare i motvinden.
      Fakta är guld Tomten.

      • Anonym

        Kommer bli spännande att höra förklaringen varför socialnämnden sedan 2010 inte gjort ett skit i ärendet och om det kan hänga ihop med att fosterpappan som visst är
        kommunpolitiker för (s) och då måste känna dom som nu  glömt bort hela ärendet.

        • Anonym

           Jag ska läsa juridik så att jag kan sitta i folkdomstolen som dömer dessa landsförrädare efter revolutionen. Och du får bli sakkunnig.

  • Snille

    Medierna i Sverige är fullkomligt maktgalna.

  • Anonym

    Jag tycker hellre att den flickan skall få stanna kvar i Sverige än alla kriminella äckliga våldtäktsmän som finns.

  • Anonym

    AB och Expr anser sig nu tydligen vara beslutande myndigheter också eftersom de vill att modern först skall godkännas för att få tillbaka sin dotter. Höjden av självgodhet.

    • Snille

      Innerstadsmedier har i många år okritiserat betett sig som myndigheter. För dessa är maktutövning numera en absolut självklarhet.

  • Anonym

    Det mest fantastiska är väl att dom äntligen har hittat ett flyktingbarn utan skägg, dessutom en flicka som är otroligt sällsynt annars..
    Men om nu Mamman har hört av sig så ska dom naturligtvis återförenas snarast..

    • Anonym

      Seriöst? 

      Hennes mamma lämnade henne.

      Hon bör inte ha rätten att ha barnet tillbaka vare sig hon vill det eller ej.

      Tycker du att det är okej att ta barn från styvföräldrar bara för att den biologiska föräldern kommer och knackar på dörren?

      Det skapar verkligen inte problem hos ungens psyke (obs ironi)

      • Anonym

        Hur vet du att mamman lämnade henne frivilligt?

        ”Hennes mor, som har franskt medborgarskap och rötter i Algeriet, försvann spårlöst efter förlossningen.”

        Det var p.g.a. styvfadern som barnet lämnades till styvföräldrar!

        Om nu mamman har lyckats att fly från den brutala fd. styvpappan så vill hon självklart återse sitt barn som stals från henne.

        Eller är det en tidsgräns satt när kidnappade barn inta ska återlämnas till sina riktiga föräldrar också??

        • Anonym

          Jag kan ärligt talat säga att jag vet inte om hon blev lämnad frivilligt.

          Det kan ha varit en förlossningspsykos och sådant händer ibland.

          Men grejen är att hon skall få åka till barnhem i Frankrike och inte till sin mamma för Frankrike vet inte vart hennes mamma är och då tycker jag faktiskt att det är bättre att hon får vara med den familjen här i Sverige.

          Missförstå mig inte, barnhem är viktiga absolut men inte lika viktiga som föräldrar som bryr sig om barnet och älskar henne, vilket dem förhoppningsvis gör annars så tycker jag att barnhemmet antagligen kommer vara det bästa.

          Låt oss säga nu att mamman inte fick en förlossningsdepression…

          Tar man inte med sig barnet om man har en kille som är mindre trevlig?
          Vågar man verkligen lämna sin bebis med en man som tydligen mår så dåligt så att han kan sänka sig till den nivån att misshandla en bebis.

          Och hon har haft tid på sig att hitta sitt barn, eller hur?
          Så nej barnet är inte kidnappat.

          Hon vare sig hon ville eller ej lämnad sitt barn till en man som inte ens var pappan..

    • http://www.facebook.com/people/Sven-erik-Karlsson/100001278078943 Sven-erik Karlsson

      Bra skrivet !

  • Anonym

    Borde väl vara bra om hon skickas till sin mor i Frankrike.

    • Anonym

      på vilket sätt vore det bra?

      • Anonym

        Du undrar varför det är bra om hon återförenas med sin mor?

        • Anonym

           Japp…under normala omständigheter skulle jag absolut dela den uppfattningen med dig. Men i ett fall där mamman överger sitt barn och där barnet inte vet annat än sina fosterföräldrar och bott där sen fyra månaders ålder förstår jag inte varför det bästa vore att skicka henne eventuellt till sin mamma…hur stabil är den här mamman kan man ju lite smått undra??

          • Anonym

            Det är upp till de franska myndigheterna vad som ska hända med deras medborgare, inte Aftonbladet.

          • Anonym

            Med tanke på hur sällsynt det är att svenska myndigheter utvisar någon öht så är jag säker på att de har gjort en noggrann undersökning i det här fallet innan utvisningsbeslutet fattades.

            Ja, ut med henne. Till mamma.
            Till Frankrike och allra helst till Algeriet.

            Annars så är risken mycket stor att mamma, moster, faster, sysslingar, bryllingar, kusiner m.fl. ”släktingar” dyker upp i vårt land och vill ha put och bidragsförsörjning.

            • Anonym

               Den tilliten till svenska myndigheter delar inte jag med dig.Det är ju inte ens säkert att mamman finns i Frankrike??? i den lilla flickans ”värld” är hon hos mamma och pappa nu..hon kanske inte alls återförenas med sin mamma?? det kanske blir barnhemmet först och ytterliggare en ny familj??? vem kan tycka att ett tvåårigt barn ska utsättas för nåt sånt???

            • Anonym

              Att svenska myndigheter sällan utvisar utlänningar håller jag med om för Reinfeldt vill ju så gärna se Sverige berikat av hundratusentals somalier med ren entreprenörsanda och en massa kriminella svettiga araber som ger sig på oskyldiga försvarslösa pensionärer och våldtar svenska blonda tjejer. Ganna 91 år från Ukraina och 3 åriga Haddile, dem har inte samma begåvningar som dessa araber, därför tycker han att dem ska visas ut ur landet.

  • Anonym

    Jag hoppas någon på migrationsverket fattar att det här är ett ankarbarn.

  • Anonym

    om man ger tusentals unga män från Afghanistan, Syrien Iran Somalia osv put , men känner att man absolut måste kasta ut den här ungen, så känns det åtminstone helt galet i min värld, 
    Man kan ju säga att det här är den 1:a ensam kommande ungen som Sverige någonsin tagit emot isf,..som är under 25 år,.. 

  • Anonym

    Hallåååå sitt barn överger man aldrig!! sitt barn är man beredd att ge sitt liv för…helt sjuktsamhälle en massa krimminella drägg får stanna men en liten 2åring ska utvisas???flera av er som kommenterar här undrar jag om ni helt jävla hjärtlösa??? flickan är 2 år har bott hos den här familjen sen fyra månaders ålder!!!! 

    • Anonym

      Håller med. Det finns ingenting i denna världen eller nästa som skulle kunna få mig att överge min tvååring på ett sjukhus. Inte heller min sambo skulle överge vårt barn under några omständigheter. Aldrig.

      Just därför måste man ifrågasätta den biologiska mammans lämplighet.

  • Anonym

    Det är helt fel att utvisa barn eller ungdomar till ett så
    ociviliserat land som Frankrike. Fransoser är totalt värdelösa att ta hand om
    andra än sig själva. Dom är okunniga, outbildade och otrevliga. Jag har även
    hört att de äter grodor och sniglar med vitlök??( men det tror inte jag är
    sant). Det är ett land som man inte ska utvisa någon till. Inte hellre EU
    länderna Italien eller Grekland är värdiga att ta emot sina egna medborgare.
    Men Sverige då, vi är bäst på allt. Varför ska vi ha Migrationsverket och Migrationsdomstolen
    det är väl bättre att Expressen och Aftonbladet får ordna omröstningar i
    tidningarna om vilka som ska få stanna. Dom som får över fem hundra tusen
    röster får stanna de andra ska ut, omedelbart. Herlin och Matsson kan vara
    opartiska domare, så ingen fuskar eller röstar två gånger.

  • Anonym

    En 2-åring blir iväg skickad. Men nån som döms för rån eller våldtäkt får säkerligen stanna.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Helt sjukt! Det är bara bedrägeri efter bedrägeri efter bedrägeri. 

    Mjölk på somalisk flicka – lögn. 

    15-årige Ali – lögn. 

    2-åriga Haddile – lögn. 

    Nu får dom väl ändå ge sig!!!

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Låt dom fortsätta! Dom kommer bara
      förlora än mer läsare…

  • Anonym

    Och redan börjar SD och Björn Söder att darra på manschetterna. Att framvisa ett litet barn på TV och få reaktioner på detta är ett gammalt knep från vissa personer som styr media i dagens Sverige. Reaktionerna från allmänheten skall sedan få de styrande att kunna ändra på migrationsbestämmelserna i det här landet i en ännu mer liberal riktning. Och här gick SD i fällan direkt. SD måste hålla på den invandringspolitik man gick till val på och blev invald i den svenska riksdagen på. Hur skall man annars kunna lita på det partiet mer.

    • Georg Telemann

      SD har väl inte gått i någon fälla? De står för samma invandringspolitik som förut, vad har du fått detta från? De har överhuvudtaget inte yttrat sig i denna debatt.

      • Anonym

        Även Sverigedemokraterna öppnar för att utreda en lagändring.
        –Det är absurt att en tvååring som har fosterföräldrar som är villiga att ta hand om henne ska riskera att hamna på ett barnhem i Frankrike. I sådana fall måste man kunna göra undantag, säger partiets gruppledare, Björn Söder till TT.

        • http://profile.yahoo.com/7QLCY6BSESRBSPNNECWO2KLALA PK

          Ja var i ligger logiken att 27-28000 Zoomalier under precis alla omständigheter som finns måste återförenas i just Sverige,när en ensam 2-åring tydligen måste återförenas med en icke-existerande familj i Frankrike? Zoomalierna SKA naturligtvis återförenas i Zoomalia. Hela hanteringen av våra slappa myndigheter stinker mer än en parasiterande Zoomalier i vanlig ordning. Nog f-n är det absurt.

        • Skåning

          Amen vafan? Vad är detta för fjanteri av SD? Som jag ser det så är fallet solklart. Det är bättre för barnet att förflyttas till Frankrike så att det, om inte annat, kan ha en kontakt med sin biologiska mamma. Vi snackar knappast om ett krigsdrabbat u-land, utan Frankrike som är en av de rikaste länderna i världen.

          Fosterföräldrar är, som tidigare påpekats, avsedda som en tillfällig lösning. Nu försöker just detta paret få sina ”15 minutes of fame” genom att kräva en adoption de inte har rätt till. Det är i mina ögon bättre i så fall, att barnet bor hos en fosterfamilj i Frankrike så att hon åtminstone kan ha kontakt med sin mamma (vad hände med pappan förresten, den misshandlande mannen i Sverige var enligt uppgift styvfar?).

          SD gör en del taktiska blunders idag. När man hade öppet mål i fallet med FOI:s affärer med Saudiarabien, så tog man inte tillfället i akt att fördöma försvarssamarbete med världens mest vidriga teokratiska diktatur, i ett beslut man inte varit delaktig i. Då babblade Åkesson om att Sveriges försvarsindustri var viktigare. Men här ska det gullas enligt journalisternas pipor.

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      ”…migrationsbestämmelserna i det här landet i en ännu mer liberal riktning”
      Går det överhuvudtaget? Det enda sättet att göra det mer 
      liberalt borde väl vara att lägga ned migrationsprövningen
      helt och låta alla som vill stanna (Det är ju i princip redan så), 
      samt dela ut checkar med bidragspengar och svenska
      pass direkt vid ankomsten i landet. (Skulle inte förvåna mig om det skulle ske. Jag har slutat att bli förvånad över alla vansinnigheter
      som våra makthavare hittar på).

    • Anonym

      Även SD har känslor. Vad som förvånar mig är att det inte finns utrymme under ”ömmande fall” för detta ärende. Åtminstone tills den biologiska mamman har hittats.

    • Anonym

      Du tror inte att de undvek fällan? Genom att stödja utvisningen av en tvåårig flicka anses man som hjärtlös. Nu undvek SD att gå i den fällan genom att visa att sverigedemokrater faktiskt bryr sig om hur människor har det.

      Det förvånar mig inte om MSM kommer att använda en del av kommentarerna här för att visa att den sverigevänliga rörelsen består av sociopater som inte berörs av en liten flickas öde.

      Jag imponeras av sd-företrädarnas analytiska förmåga, deras förmåga att hålla känslorna i schack och se pragmatiskt på omvärden.

  • Anonym

    Som vanligt så är det trögheten i systemen som har ställt till det. Utvisningen borde ha skett långt tidigare. Nu har vi sett henne på TV, en bedårande liten flicka som hela Sverige vill adoptera. Vad som är rätt eller fel vet jag inte, det enda jag vet att jag önskar denna lilla tjej en kärleksfull uppväxt och trygghet.
    Man ska också veta att den biologiska mamman kan dyka upp när som helst.

    • Anonym

      Den biologiska mamman har ju redan hört av sig till ambassaden och krävt att få återförenas med sin dotter?

      • Anonym

         Men sen försvann hon igen. Alla ansträngningar bör göras för att hitta henne, det är ändå den allra bästa lösningen.

  • Anonym

    Barnet skall till Frankrike och franska myndigheter skall bedömma om modern kan ta hand om barnet.
    .
    Eller skall sverige avgöra vad som är bäst för hela mänskligheten och utreda alla utländska familjer som sätter sin fot hos oss

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Självklart ”vi” är ju lite godare och 
      vet bättre än alla andra…

  • Anonym

    Man får en känsla av att det är fosterfäräldrarna som har piskat upp stämmningen för sin egen vinnings skull.

  • Anonym

    Barnens rätt till sina föräldrar ,barnkonventionen, tänk om det varit ett svenskt barn som hållits kvar mot moderns vilja i Frankrike. 

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Eller ett etniskt franskt barn som hade varit 
      i motsvarande situation. Hade media brytt sig?
      Knappast enda anledningen att man bryr sig 
      är att man ser detta som utmärkt sätt att propagera
      för den fortsatta folkutbytes politiken…

      • Anonym

        Det centrala är väl att om det handlat om ett etniskt franskt barn som lämnats kvar i Sverige så hade det skötts snyggt, snabbt och smärtfritt av de svenska och franska myndigheterna. Ingen hade för ett ögonblick tyckt att det var konstigt att skicka det barnet till Frankrike för att återförenas med sin mor.

  • Anonym

    Är lite kluven i detta fall, När 1000 tals somaliska mammor överger sina barn och sticker till Sverige är det otroligt synd om både barn och mammor enligt expertisen, och det är svenska folkets uppgift att se till att dom återförenas till miljard kostnader.
    Nu är det en fransk medborgare som dragit från ungen, ingen riktig fakta varför hon försvann finns, men nu har visst den oerhörda omtanken om mödrarna tagit tvär slut och ingen fakta i ärendet är längre nödvändig.  

  • http://friatider.se/ Allan Sethsson

    De har aldrig tänkt utvisa flickan bara använda fallet för att få till folkstorm så 8-klövern skall kunna införa FNs barnkonvention som lag och därigenom helt slå ned de vidöppna dörrarna vid gränsen.

  • Georg Telemann

    Herregud, nu går drevet i media och just nu på Rapport har de rotat fram ett annat fall om et barn som ska utvisas. Och det är första nyheten också, ungefär som att utvisning av invandrare är det viktigaste som händer i Sverige. Pinsamt.

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Japp folkutbytet och utrotandet av Svenskarna
      och deras kultur är viktigare än allt annat.

      Jag undrar bara varför dom har så bråttom,
      vet dom något vi inte vet?

  • Anonym

    Ingen vet vad som är bäst för flickan, ingen journalist och ingen på denna blogg. Men om modern söker efter sitt barn, har ordnade förhållanden, älskar hon givetvis henne och ska få återförenas med henne.

    Detta verkar inte svenska journalistkåren tycka.

  • Anonym

    Svårt fall om man inte känner till alla detaljer. Självklart har den biologiska modern rätt till sitt barn – OM hon är stabil nog att ta hand om ett barn. Det är väl det som är knäckfrågan här.

    Detta fall har dock noll och intet att göra med svensk migrationspolitik.

    • Anonym

      Det är inte svenska myndigheters sak att avgöra huruvida utländska medborgare är bra föräldrar eller ej? Hon bor i Frankrike och då får de sociala myndigheterna där se till att hon får det stöd hon behöver för att kunna ta hand om sitt eget barn. Sverige kan inte stjäla barn, det har vi ingen rätt till.

  • Anonym

    Barnet ka tas om hand i Frankrike.
     Här ligger en hund begraven.

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Ja just det ”U-landet” Frankrike. Oh så hemskt
      att skickas dit…

  • Anonym

    Stackars den kvinnan!

    Det var väl inte så konstigt att mamman försvann, hon var förmodligen utsatt för misshandel av sin man. Hon flydde helt enkelt med första bästa flyg så fort hon fött barnet då hon fruktade för sitt liv.

    Hon måste må sjukt dåligt just nu där hon sitter i Frankrike helt maktlös i händerna på svenska myndigheter som kidnappat hennes barn! Och tillråga på allt sitter hundratusen svenskar och hyllar detta människorov och tycker inte att mamman ska få återförenas med sin dotter.

    Det är så ohyggligt chockerande om man låter helhetsintrycket sjunka in. Att de inte skäms! Vad är det för människor som dristar sig för att klicka ”gilla” på en barnarovskampanj anstiftad av Aftonbladet?

    • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

      FT gör i många avseenden ett remarkabelt arbete. Men det finns en anledning till att konkurrenten AP håller käften och ligger j-a lågt när det gäller Haddile, till skillnad från när de högljutt kritiserade PK-kampanjen för ”15-årige” Ali!

  • Anonym

    Det är faktiskt skillnad mellan en två-åring och 30-åriga ensamkommande barn, dessa om någon borde verkligen skickas tillbaka till sina mammor…

  • Anonym

    Vad vissa av kommentatorerna här inte verkar förstå är att modern övergav sitt barn – hon glömde inte bort det, och det togs inte ifrån henne: hon övergav det. Bör man då lämna tillbaka barnet, som nu har tytt sig till sina fosterföräldrar? Såvida det inte uppdagas att det skedde under något slags hot, är hon en objektivt sett en skitdålig mor och förtjänar knappast sitt barn.  

    • Anonym

       Grejen är den att det tar ganska lång tid att adoptera och under tiden kommer ungen få PUT. Då dyker förmodligen mamman upp igen för då är även hon berättigad till PUT, tror du att vi får reda på om det blir så?

    • Anonym

      Med tanke på att dottern misshandlades av sin far kan man sluta sig till att modern troligen också misshandlades av samme man. Att hon då tog första bästa möjlighet att lämna Sverige och den misshandlande mannen är inte så underligt. Hon fruktade kanske för sitt liv och vågade helt enkelt inte stanna kvar i Sverige och hade ingen möjlighet att ta med sig en bara några dagar gammal bebis på ett flygplan.

    • Anonym

      Flickan är fransk medborgare och Sverige har ingen rätt att behålla henne här.

       För övrigt håller jag med en tidigare insändare om att Rädda Barnen blivit en skitorganisation, tyvärr tillsammans med svenska Röda Korset

  • Anonym

    Självklart ska hon förenas med sin mor; allt annat är ju absurt!!! :(

    Åtminstone så länge hennes mor vill ha henne…… :(

    • http://bloggforfrihet.wordpress.com/ MikeySalut

       varför är det självklart? modern har redan övergivit henne en gång, först två år efter födseln hör hon av sig till algeriska ambassaden i Sverige om sitt barn…. vad talar för att en sådan person skulle vara en bra mor?
      Det minsta man kan begära är en noggrann lämplighetsprövning av ”modern”

      • Anonym

        Inte Sveriges problem!

  • Anonym

    Rädda Barnen har senaste året drivit kampanj för att FN:s Barnkonvention ska bli svensk lag, och de tar till vilka metoder som helst. Som att hetsa media och svenska folket MOT en av grundpelarna i nämnda konvenntion, nämligen att barn har rätt till sina föräldrar.

    För att åstakomma denna opinonsstorm manipulerar de i gång hela det lättretliga anitrasism-maskineriet i en fråga som inte har något med asyl/migration att göra utan är av social karaktär mellan ländernas sociala myndigheter och föräldern. Vidrigt.

    Jag har länge betraktat dem med misstänksamhet men nu rök definitvt sista gnuttan förtroende. Det är en organisation som ballar ur i relativism, irrationalitet och övertoner, synbarligen styrd av neurotiker.

  • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

    Att den biologiska mamman är lämplig som föräldrer är mycket tveksamt. Uppstramad invandringspolitik är en sak, men de som tycker utvisningen av Haddile är ett uttryck för nödvändig eller väl avvägd invandringspolitik har helt enkelt snöat in.

    • Anonym

       

      Om de nu kan hitta flickans mamma i Frankrike så bör hon givetvis skickas dit men varför ska hon behöva bo på ett barnhem i ett land honaldrig vistats i och de inte får tag i mamman är en bra fråga .

      Att ens ha flickan kvar i Sverige i 2 år tyder verkligen på att migrationsverket bör skrotas då de inte klarar av sina uppgifter och i detta fall får ett litet barn lida för den otroliga inkompetens med vilken migrationspolitiken bedrivs.

      Ullenhag med sina Syriska barn och skolväskor eller vad han yrade om i debatt kanske skulle reda upp skiten på hemmaplan innan har rör till det i resten av världen.

      • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

        Kruxet är att ungen verkar hamnat hos bra fosterföräldrar. Annars hade man kanske kunnat lämpa av den på franska myndigheter, det är bara lite sent påtänkt.

        • Anonym

          Var det inte en undersökning vad som hänt med över 200 ensamkommande män efter det att de flyttat till eget boende och endast ett tjugotal kunde klara sig själva, vi kan skicka hem de 180 och låta flickan bo kvar .

          Frågan är om det finns något land i världen som vill ta hand om 180 ensamkommande barn /män lever på socialbidrag och kriminalitet, att Sverige tycker det är ok vet vi men ett annat vettigt land menar jag.

          • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

            ”Vi kan skicka hem de 180 och låta flickan bo kvar.”

            Precis min uppfattning.

        • Anonym

          Läs ”Snilles” uppgifter, ca kommentar 95, om fosteröräldrarna. Han sossepolitiker i kommunen som inte lyft ett finger för att ta reda på mamman, hon har ytterligare tre fosterflickor med bra betalt för var och en. Den perfekta fosterfamiljen? Jag tvivlar

          • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

            Jag har läst det. Det kastar onekligen ett nytt ljus över ärendet.

  • Anonym

    Såna här listor brukar jag alltid skriva under med fingerade namn såsom ”musse pigg” eller ”jesus kristus” helt enkelt därför att det tar udden av dess legitimitet. Jag har svårt att tänka mig att Aftonbladet har resurser för att gå igenom över 100 000 namn om de verkar riktiga…. 

  • Anonym

    Har de fråga barnet ”vill du träffa mamma?”. Svaret borde rimligen bli ”ja”. Aftonbladet och övriga medier älskar snyftkampanjer av det här slaget.

    • Anonym

       Barnet kallar fostermamman för mamma. I det här fallet så får man hoppas att inte den lilla tjejen inte får lida och bli offer i nån prestigedragkamp.Om den biologiska mamman har alla hästarna hemma så ska hon givetvis ha tillbaka sitt barn.

  • Anonym

    Fosterföräldrarna, som tillfälligt skulle ta hand om flickan, motsätter sig nu ulämningsbeslutet och tycker sig nu ha rätten att stjäla en annan kvinnas barn.

  • Anonym

    Utvisa Haddile, styvfadern, Fredrik Malmberg, Sara Skog, Oisin Cantwell, Aftombladets och Expressens redaktioner tillsammans så kan de alla ta hand om flickan.

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Och hela riksdagen (utom SD)…

  • http://www.facebook.com/people/Henrik-Agerhall/1804226080 Henrik Agerhäll

    Scenario: En svensk kvinna på semester med en liten unge i Frankrike eller Kongo försvinner, möjligen avliden. Ska fransmännen, kongoleserna då få dela ut ungen till lämplig medlem av lokalbefolkningen eller ska ungen återbördas till Sverige?

    • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

      Mammans agerande visar klart och tydligt att hon inte är lämplig som förälder. Fundera över skillnaden mellan att kritisera kravlös massinvandring och att låta som en knastertorr sociopat. Även om du hör till gruppen etnonationalister borde du kunna se de etiska implikationerna i det här fallet.

      • http://www.facebook.com/people/Henrik-Agerhall/1804226080 Henrik Agerhäll

        Om franska mammor är dåliga på att ta hand om sina barn tycker jag principiellt att det är en fråga för franska myndigheter att ta hand om. Detta även om de franska mammorna råkar befinna sig i Sverige när de föder barn.

        • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

          Om barnet hunnit knyta sig till nya föräldrar som kan och vill ta hand om henne är det viktigaste att undvika ännu ett uppbrott. Stoppas avvisningen kommer Haddile växa upp med svenska föräldar, ungefär som ett adoptivbarn, och lär knappast bli en belastning för det svenska samhället.

          Massinvandring måste stoppas, men ska den Sverigevänliga rörelsen nå framgång måste den klara av att göra vissa avvägningar.

          • Anonym

            ”Massinvandring måste stoppas, men ska den Sverigevänliga rörelsen nå framgång måste den klara av att göra vissa avvägningar.”

            Jag håller helt med. Nu har det kommit nya fakta i målet men det ändrar ingen ur flickans synpunkt. En sak som hindrar den sverigevänliga rörelsen att bli riktigt stor är att den upplevs som hjärtlös och fyrkantig av många medborgare. Vi måste koncentrera oss på att stoppa massinvandringen och slänga ut alla kriminella. Två-åriga flickor kan i princip få stanna.

            • Anonym

              Vissa kommentarer på Nationell.nu är mycket värre än fyrkantiga….man blir mörkrädd!

              • Anonym

                Det finns enstaka artiklar på den sidan som kan vara läsvärda, men som helhet är den sidan fullständigt galen, inte minst alla tokiga kommentarer. Man blir mörkrädd.

      • Anonym

        Är inte mamman lämplig som förälder så bör naturligtvis Algeriet, om det nu är så att flickan hör hemma där, hitta ett lämpligt barnhem eller fosterhem åt flickan.

      • http://www.facebook.com/carina.norden Carina Norden

        SD-trollet, du verkar veta mycket om mamman, berätta mera om denna kassa livsfarliga skitmamma och hennes öde, är du gullig!

        • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

          Jag vet så mycket att om man klarar ta ansvar för en unge lämnar man den inte på ett sjukhus vind för våg, och man ser till att vara folkbokförd på en j-a adress så att man går att hitta.

          • http://www.facebook.com/carina.norden Carina Norden

            SD-trollet, du talar som en aningslös svensk trygg människa infödd med mödravård, föräldrapenning och barnavårdcentral, där inga hedersrelaterade brott existerar.

            • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

              Point taken.

          • visselpipa – 휘파람

            Om hon flydde från en misshandlande man bör vi inte lägga sten på bördan genom att anta att det skedde efter rationellt övervägande och under kontrollerade former. Hon kan ha tvingats lämna flickan på grund av omständigheter som vi inte har insyn i.

            Därutöver räknas det som egenmäktigt förfarande när en förälder avviker med sitt eget barn mot den andra förälderns vilja, vilket ställer till stora problem för misshandlade parter. Den som måste fly för att rädda sig själv gör sig till brottsling om den tar med sig sitt barn. Man tvingas då lämna sitt barn hos den misshandlande parten.

            • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

              Det kan du så klart ha rätt i.

              Men ungen har levt med fosterföräldrarna sen den var två månader, och den måtte ha knutit sig stenhårt till dem. Tycker du verkligen det är en bra idé att sära på dem?

              • Anonym

                Du är alltså emot adoptioner där barnet är över två år? Men glöm inte en sak, det här lilla barnet är fransk medborgare som Sverige inte på något sätt har rätt att lägga beslag på oavsett fosterföräldrarnas önskan. Och hela historien visar tyvärr återigen medias och vissa organisationers totala oförmåga att skaffa sig en objektiv bild av verkligheten

                • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

                  Min förhoppning är att barnets rätt sätts över alla andra hänsyn i det här fallet. Men du har rätt i att medias vinkling luktar illa.

                  Och de där j-a intresseorganisationerna står mig onekligen upp i halsen.

      • Anonym

        Tror du eller tror du inte att mamman kommer att vilja ”återförenas” så snart barnet har PUT i Sverige?

        • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

          Risken finns, men lösningen är att inte att utvisa ungen utan att ändra reglerna för anhöriginvandring precis som SD vill.

 

Svenskarna minst rasistiska folket

Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent. I alla fall om man får tro vad svenskarna själva svarar i en internationell enkät.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


SAMMA URSPRUNG? Kankan/CC-BY

Asiens språk kan ha sitt ursprung i istida Europa. Tiotusentals år gamla ord spårade.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons