Advokatsamfundet åt vänster

Ramberg i blåsväder efter utspel om bantad välfärd för att ha råd med invandringen

Publicerad 19 september 2016 kl 11.58
Av Mattias Albinsson

Politik. Advokatsamfundets general­sekreterare Anne Ramberg möter kritik för ett uttalande i Sveriges Radio igår om att det är bra om Sverige skär ned på välfärden för att ha råd med mer invandring.

Dela artikeln

Under intervjun gick Ramberg till hätsk attack mot den rödgröna regeringens skärpta asylpolitik.

– Det är bedrövligt. Det är ohyggligt, sade hon.

Hon tog upp de så kallade ensam­kommande flykting­barnens situation och hävdade att det är "omänskligt" att många av dem nu inte får stanna och ta hit sina släktingar till Sverige.

Därefter jämförde hon den nuvarande situationen i Europa med andra världs­kriget och Nazi­tyskland. Enligt Ramberg är afghanernas, arabernas och afrikanernas situation jämförbar med judarnas under 30-talet.

Advokatsamfundet hyllar utfrysningen av SD

Den 64-åriga juristen tycker att svenskarna ska finna sig i att välfärden bantas ned för att ha råd med fler invandrare från tredje världen.

– Jag kan reagera över att politiker, från alla partier, säger att vi måste värna vår välfärd. Det är klart att vi måste göra. Jag inser också att alla de gamla människor som har jobbat hårt ett helt liv nu ska ställas emot alla de flyktingar som kommer och som också tar i anspråk sjukvård och skolor, sade hon och tillade:

– Men det är nog på det viset att humanismen kräver faktiskt att man får göra avkall på sin välfärd.

För sitt utspel har Ramberg mött skarp kritik i sociala medier. En stor andel av kritikerna pekar på att det är lätt för Ramberg att tala om bantad välfärd eftersom hon själv är en höginkomsttagare som bor på en av de mest exklusiva gatorna på Östermalm i Stockholm.

”Vilken avkall har Anne Ramberg gjort annat än att berika sig på aktivism?”, frågar sig nationalekonomen Tino Sanandaji på Facebook.

Efter snyftreportaget i GP. Joakim Lamotte ställde kompletterande fråga till jättefamiljen.0 Plus

Fyra i matchfixningshärva. Allsvenskan-matchen var uppgjord på förhand.0 Plus

Nyheter från förstasidan

112-appen börjar larma om skjutningar och sprängdåd

Anpassas till nya verkligheten. "Hoppas det kan leda till fler tips vid jakten på gärningspersonen."0

Ekonominyheter

Skattesubventionerade "serverhallar" var bitcoinfabriker

Nya cirkusen kring politikernas skandalsatsning.. "Hur mycket pengar den här sedelpressen spottat ut i tillgångar, det vet vi inte."0

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.