NRK/CC-BY-SA

NRK/CC-BY-SA

Hyllade Breivik – nu tvingas Richard Millet sluta

Publicerat den 19 september 2012 kl 19:50

PARIS. I slutet av augusti tog den franske författaren och bokförläggaren Richard Millet ställning för Anders Breivik. I en pamflett uttryckte han bland annat att Breivik är "vad Norge förtjänar". Nu tvingas han sluta.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Uttalandet utlöste stora protester och har skapat en följetong i den franska pressen.

Richard Millet är en framstående fransk kulturpersonlighet och författare och har länge varit anställd som förläggare på det anrika bokförlaget Gallimard, men nu är det alltså slut med det.

I fredags gick Millet ut och meddelade att han kände sig tvungen att avgå från bokförlaget Gallimard där han hade varit anställd länge, skriver Svenska YLE.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/richard-millet-tvingas-bort-fran-sitt-forlag Bloggar om denna artikel
  • http://www.facebook.com/people/EvaLis-Adolfsson/1221619077 EvaLis Adolfsson

    Det kan han gott ha!

  • Anonym

    Här får man använda uttrycket idiot.

  • Anonym

    haha så jävla typiskt drones. Folk här som i vanliga fall beklagar över mångkulturen etc och vill att nåt ska göras åt den. Sen ska ni sitta och gnälla och fördömda folk som Breivik som faktiskt försökte göra nåt åt det. Sen kan man reflektera huruvida strategiskt det var men att fördöma honom och samtidigt vara provit är bara så dumt. Personligen skulle jag gärna vilja se en Breivik i vår riksdag. 

    • Anonym

      Jeg dømmer ikke Brevik for hans tanker som var helt riktige ! det forferdelige var at han gikk til angrep mot ungdom som kunne reddes fra hjernevasking, han burde konsentrert seg mot Islam og djevelens politikere innen venstresiden.

      • Anonym

        Du fördömer Breivik för att du vill kunna ses som ”rumsren” av anti-vita liberaler snarare.

        • Anonym

          Da har du misforstått ! jeg dømmer ingen , men jeg sier og mener han gikk frem på fullstendig feil måte, fienden var ikke de ungdommer han drepte, de viste ikke bedre slik ungdom flest, husk at fjordmann og var der som 14 åring, men skiftet politisk ståsted senere i livet.

          • http://wilifredgottlieb.pip.verisignlabs.com/ Wilifred Gottlieb

            Sluta ta honom på allvar. Han är ett Expotroll.

            • Anonym

               Tror inte det. Om jag inte missminner mig har Calaverra kommenterat här under lång tid och inte haft en tydlig oärlig agenda. Vilket en del andra här har.

              • Anonym

                 Jag är ett ”troll” för att jag inte är anti-vit som Willfred. Såklart.

    • Anonym

      Det kan inte vara lätt för Jimmie Åkesson att leda ett parti som har sådana sympatisörer som du. 
      Du kan vara helt säker på att han fördömer Breivik.

      • Anonym

        Naw vilken gullig sionist knähund du är. *klapp klapp* :)

        • Anonym

          Bara så att du vet så är Breivik sionist, det kan vara bra för dig att ha koll på begreppen.

          • Anonym

             Coolt

          • http://wilifredgottlieb.pip.verisignlabs.com/ Wilifred Gottlieb

            Mata inte trollet.

    • Anonym

       Felet med Breivik var hans måltavla. Inget annat. Men detta fel är ju
      inte ett litet övertramp utan ett gigantiskt kardinalfel. Ett
      direktangrepp mot barn och ungdomar måste fördömas, hur politiskt
      vilseledda de än är. Till och med när de främjar folkmord.

      Vi befinner oss i ett lågintensivt krig, som
      Breivik helt riktigt konstaterade. I krig kan ”collateral damage”
      accepteras, men dessa ungdomar föll som sagt offer för ett direkt
      angrepp riktat specifikt mot dem. Därmed gjorde sig Breivik till en
      simpel barnamördare. Tragiskt men sant.

      Hade han avrättat Gro Harlem, som var hans ursprungliga plan, så hade han säkerligen haft många anhängare. Men att stöda en barnamördare? Nej.

      • Anonym

         Felet är att ni ”respektabla konservativa” hela tiden måste vara på anti-vitas sida egentligen för att kyssa liberalernas fötter. Eller för att bli ”rumsrena” som det även kallas.

        • Anonym

          Breivik mördade ju vita, det var vita etniskt norska ungdomar på läger som var hans främsta mål. De var måltavlor först och främst för att de deltog i anti-israeliska/pro-palestinska demonstrationer. För Breivik var dessa ungdomar förrädare gentemot den kristen-sionistiska anti-muslimska idévärld som han bekände sig till.

          Ingen nationalist sympatiserar med Breivik. För alla nationalister är Breivik den värsta sortens förrädare som mördar medlemmar ur den egna folkgruppen för den sionistiska ideologins skull.

          • Anonym

            Alltså i denna värld finns det bara två typer av människor. Anti-vita och pro-vita.
            De som främjar ett folkutbyte/folkmord på vita och de som inte håller med om att vita ska dö ut.

            Det spelar ingen roll om de är ”anti-israel”, ”liberaler”, ”konservativa”, ”anti-rasister” eller någon annan etikett. Oavsett vad de väljer att kalla sig själva så är de anti-vita.

            Min poäng har inget med Breiviks ideologi att göra (jag hatar också sionister), utan om mentaliteten påstådda provita och nationalister har mot det. Så dumt att kräva och t.o.m. kämpa/eftersträva förändring och ”revolution” mot detta anti-vita samhälle och det folkmord som sker mot oss och samtidigt fördöma alla som på något vis faktiskt gör nånting.
            Breivik sköt anti-vita politiker, inte random dagisbarn på stan som ni får det att låta.
            Som sagt, hade gärna sett en Breivik i vår riksdag med. Och då är väl ”respektabla konservativa” här igen och ska ”fördöma” det.

            • http://wilifredgottlieb.pip.verisignlabs.com/ Wilifred Gottlieb

              ”Det finns bara två typer av människor: Anti-vita och pro-vita”.

              Det här är lätt det dummaste jag har läst på internet. Det finns miljarder människor som inte på minsta vis faller in i någon av de två kategorierna. De allra flesta människor på planeten, oavsett hudfärg, gör det med all säkerhet inte.

              Vi kan skita i att du är ett uppenbart troll och provokatö. Folk som tänker som du på riktigt är faktiskt värre än värdelösa.

              Er löjliga fjortisvilja att vara häftiga, citera naziklicheer och låtsas som att ni är med i en revolution är faktiskt värre för Europas oppositionella än de riktiga angreppen utifrån.

              Ni är i bästa fall nyttiga idioter, precis som aspergerpsykfallet du hyllar. Kan ni inte bara sätta er och onanera till terroristfilmer, så att en seriös nationalism bestående av vuxna människor kan växa fram?

              • Anonym

                 Det är din åsikt. Förklara nu varför du är anti-vit.

                • bjalverod

                  Sök hjälp snabbt

                • Bernadette Ash

                  Kan du vara lite mer exakt och bidra med med ett exempel på var man isåfall ”söker hjälp” . Och hjälp med vad?

            • Anonym

              Det är faktiskt väldigt enkelt: Om du ser till att göra dig tillräckligt illa omtyckt, kommer du inte att ha tillräckligt många på din sida för att segra. Det gäller OAVSETT om du ska göra revolution med röstsedlar eller med vapen.

              Att ge sig på ungdomar är moraliskt fel. Ifall det varit strategiskt riktigt så hade vi kunnat diskutera ifall ändamålet helgade medlen. Men eftersom Breiviks illdåd inte hjälpt kampen framåt, återstår endast ett massmord på ungdomar.

            • bjalverod

              Som sagt
              Sök hjälp snabbt

            • Bernadette Ash

               Jag håller med i det att jag antar att du tycker att mäniskor bara hycklar. Och hyckleriet är en lögn i sig. Sant.

      • bjalverod

        ”Felet med Breivik var hans måltavla. Inget annat”

        Ok, så att mörda människor är helt okay om måltavlan är den rätta. Sök hjälp omedelbart

    • Anonym

      Hej Expo!

      Vad menar du med att Breivik ”faktiskt försökte göra nåt åt det”? Han lyckades inte uppnå någonting alls? Han mördade sina egna landsmän, försvarslösa barn och ungdomar. Det han gjorde var närmast raka motsatsen till att göra någonting åt mångkulturen. Han är en simpel mördare.

      Som sagt. Hade han gett sig på regeringsmedlemmar, journalister eller andra skyldiga som sett till att tvinga på folk mångkultur hade det varit en helt annan sak. Ingenting jag öppet förespråkar, men mer förståeligt i min värld.

      Nu gav han sig på oskyldiga barn och ungdomar som var alldeles för unga och omogna för att veta särskilt mycket om politik. Många av dem som mördades var på Utöya för första gången och var inte så värst insatta i eller intresserade av politik överhuvudtaget. De fick åka på sommarläger och det är lite häftigt och kul att komma iväg hemifrån några veckor på sommaren när man är i tonåren.

      Breivik är, var och förblir en kristen-sionistisk terrorist. Han är dessutom ”antirasist”, vilket man ska komma ihåg, och ser därför inget värde i att bevara den norska etniska folkgruppen så länge man håller islam borta. Han eftersträvar ett kristet Norge, och det är där hela hans Tempelriddarsvammel kommer in i bilden. Om detta kristna Norge sedan befolkas av vita, svarta, gula eller blå människor bryr han sig inte om.

      • Anonym

         ahaaaa

      • bjalverod

        ”Hade han gett sig på regeringsmedlemmar, journalister eller andra skyldiga som sett till att tvinga på folk mångkultur hade det varit en helt annan sak. Ingenting jag öppet förespråkar, men mer förståeligt i min värld.”

        Är detta förståeligt i din värld bör du nog söka psykiatrisk hjälp omedelbart innan någon mer råkar illa ut.

        • mattias_sthlm

          Mer förståeligt, notera trebokstavsordet MER.

          Att ge sig på barn och ungdomar anser jag, liksom många andra med mig, vara värre än om man ger sig på vuxna människor.

      • Bernadette Ash

         Det var den sbolut mest märkliga ”Breivik-analys” jag någonsin läst. Måste vrida hela huvudet i 180 grader för att förstå hur du hjärntvättats.

  • Anonym

    så går det när man utropar ”kätteri” i den politiskt korrekta tyrannin. 

  • Anonym

    Jeg må oppklare litt ang den franske forfatter , han hyllet tanken / ideen som han støtter ang situasjonen i Europa, han fordømmer gjerningen som ble begått, da feil individer ble angrepet.

  • Anonym

    ”Hyllade”? Snälla…

  • Eufrat

    Den lede Breivik är en barnamördare, varken mer eller mindre. 
    Han använder politik för att rättfärdiga sin blodtörst.

    Han tycker för övrigt en massa olika saker i sitt s.k manifest. Det går att lägga ett högerkristet pussel av några av bitarna, det går att lägga ett sionistiskt anti-jihad-pussel av några andra och ett nyliberalt antirasist-pussel av några. Han har rätt i somligt, fel i mycket.

    Media bestämde sig direkt för ”högerextremist” och utmålar honom som en iskall fascist-strateg. Det gillar han så då spelar spelar han med. Jag går inte på det.

    • Bernadette Ash

       Hur vet du och alla andra vad Breivik ”gillar”? Det är en skymf mot själva tänkandet att inte kunna kläcka ur sig en analys av Breiviks manifest – som Richard Millet gjorde – utan att ständigt blanda ihop det med känslor kring det brott som Breivik, efter att ha skivit manifestet, fortfarande kunde avstått ifrån att begå. Man borde skilja på tanke och handling här.

  • MartinA

    Breivik var ett kräk som ville hitta på en tjusig ursäkt att ta livet av sig efter att han hade skuldsatt sig för resten av livet genom att leka på börsen.

  • Anonym

    Å sedan undrar kultureliten varför folk vill vara anonyma… 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1438213201 Nalle Westerlund

    Breivik må ha haft rätt i att den stora icke-europeiska invandringen är skadlig, men oberoende vad man har för åsikter är de fel att skjuta ihjäl tiotals oskyldiga ungdomar. Att någon överhuvudtaget kan hylla honom för det är för mig helt oförståeligt.

    • Bernadette Ash

      Richar Millet har, som jag förstår, hyllat texterna i Breiviks manifest. Dess litterära kvalitet. Då skulle delar av detta tillskrivas helt andra än Breivik. Fjordman är ju t.ex. uppenbar, men också filosofer eller politiska tänkare som kan ha legat till grund. Man får alltså inte heller hylla dessa tänkande människor utan att någon skriker ”barnamördare”? Det är det sinnesjuka här, inget annat.

  • http://www.facebook.com/people/Baba-Zula-Zula/100002372653356 Baba Zula Zula

    Hyllar man en barnamördare så kan man faktiskt dra åt helvete! 

    • http://profile.yahoo.com/7QLCY6BSESRBSPNNECWO2KLALA PK

      Göran Greider också hoppas jag. Han som kärleksfullt hyllar barnamördaren i Tolouse.

    • Anonym

      Hvor kommer du i fra ?

      • Odalmannen

        Han är en muslim från Kurdistan.

        • Anonym

          Fast han har fortfarande rätt i sak, oavsett han är muslim från Kurdistan eller ej.

  • http://twitter.com/Faccan Marcus Larsson

    yttrandefriheten ja =) det får säga precis VAD som helst om oss men yttrar man sig negativt om invandrare TROTS man har belägg och bevis för det då blir man sparkad och de blir följder DELUXE! så SJUKT orättvist!

  • Anonym

    Breivik är inte sjuk. Alla som inte inser att världen är galen och invandringen till väst är fel är de som är sjuka. Jag är förvånad att det dröjt så länge. Hemskt ja visst är det. Mina ord retar säkert många men  i själva verket är det inte mina ord som upprör utan vetskapen om att jag har rätt och fegheten att inte hålla med mig.

    Ingen fullt frisk människa kan säga sig tycka om utvecklingen i samhället. All de som säger sig gilla den borde bosätta sig i de statsdelar där invandrarna bor. Anställa invandrare om de har möjlighet. Men det gör de inte. De bor i fina kvarter och sätter sina barn i fina skolor.

    Hycklare hela bunten….

    • http://www.facebook.com/dan.klasson Daniel Klasson

      Att döda barn är inte sjukt enligt dig?

      • Anonym

        Samhället är sjukt. Dessa barn dog pga utopiska visioner. En man orkade inte hålla tillbaka sitt hat mot samhället. De skyldiga är de som påtvingat oss detta samhälle.

        • Anonym

          Din syn på saken förminskar ABBs ansvar för det aktiva valet han gjorde när han mördade.

        • Anonym

          Du försöker frånta Breivik skulden för sitt bestialiska brott och skylla på andra.

          Det blir nästan synd om Breivik som inte orkade hålla tillbaka sitt hat mot samhället. 

          69 unga människor fick aldrig bli vuxna och det bästa vore att han nu avslutade sitt liv på egen hand. 

          • Anonym

            Jag tycker inte synd om ABB det han gjorde var ofattbart. Men skulden lägger jag på samhället….

          • Anonym

            Jag håller med dig förutom att jag inte tycker att han ska dö. Med tanke på att det finns folk som tycks hylla Breivik är det sista jag vill att han på toppen av det ska få bli en martyr…

      • Anonym

        Jag ger dig faktiskt ett gilla för det där.

      • Anonym

        Dere sosialister støtter jo barnesoldater i Afrika ?

      • Anonym

        De var inta baaarn. Det var avkommor till onda och sjuka kommunister. De verkligt sjuka är de som tilllåter och vill ha hit horder utlänningar som våldtar och dödar.

        • Anonym

          När blev vanliga socialdemokrater onda och sjuka kommunister? 

          Och ”utlänningar som våldtar och dödar”.
          Den största massmördaren i Norges historia och i hela norden heter Anders Breivik.

          Man blir mörkrädd av att läsa vad somliga skriver.

          • Anonym

            Jag tycker att det är märkligt att så många inte inser att mångkulturen ALDRIG kommer att fungera. Jag HATAR den. Jag vill tillbaka till mitt gamla Sverige. 

            Carlsson, Petterson, Johansson, Lundgren osv osv bara svenska barn i klassen, bara svenska namn i trappuppgången. De som inte hette svenska namn skötte sig och passade in med oss andra. 

            Vi barn lekte tillsamman och vi gifter oss tom blandat med varandra. Dagen afrikaner och asiater passar inte här de ska ut ut ut ut. Annars går Sverige under.Jag tror redan det är kört……ABB tänker som jag det gör många men ABB tog tag i saken och löpte linan ut. Han hade inga spärrar som normala människor harVad händer om 500 st i Sverige beslutar sig för att också ta tag i saken. Då har vi ett inbördeskrig…

          • Anonym

            Jag tror att det är lite för många som sitter och läser på Avpixlat och liknande sidor och inspireras av Breivik. Tyvärr.

          • Anonym

            Socialdemokrater är kommunister. Bara att annat ord. Onda privategoister.

            Hur många norrmän har dött pga av den invandring västerliberaler ligger bakom? Säker fler än 100 st. Vad tror du? Vilka är då ondast och sjukast? Eller blir jämförelsen för abstrakt för dig?

        • bjalverod

          Sök hjälp Roland.

      • Anonym

        Den frågan kan man inte svara på med ja eller nej. Det normala hade varit att svara ja, men barn som används som självmordsbombare eller andra uppgifter måste man skjuta för att själv överleva och skydda sitt eget folk. 

        Det ABB gjorde är inte värre än det som politikerna gör med folket. Men det är tydligare att skjuta och spränga än att våldta, bidragsfuska, råna, mörda m m m m m. Allt detta utsätts vi för dagligen. Straffen invandrare får är löjligt låga se bara på Kortedalafallet.De som befann sig på ön vill ha ett samhälle med blandade kulturer och ABB såg dem som fiender till samhället. 

        Jag försvarar inte ABB men jag förstår honom.
        Det samhälle som finns idag är inget naturligt samhälle. Vi människor trivs bäst med de som är lika oss själva. Samhället funkar bäst så. Samma moral, samma sociala beteende, samma värderingar.

        Det spårade ur i ABB hjärna han fick nog……   

        • bjalverod

          Det är nog inte bara ABB:s hjärna som håller på att spåra ur.Finns massor med bra mediciner mot dina symptom

          • Bernadette Ash

             Vad tjatig du är, du har ju nu lagt fram din sypunkt ca. tio gånger under samma artikel.

    • Anonym

      Även om Breivik kanske hade rätt i vissa av sina utläggningar eller teorier så innebär inte det att alla hans idéer och alla hans gärningar är rätt. Det är en stor skillnad. Det finns många som genom historien har haft en och annan poäng i det de sagt eller gjort utan att för den skull förtjäna att hyllas för alla sina gärningar.

      Men det finns inget logiskt samband mellan att säga att invandring och mångkultur är fel och därefter döda en massa barn och ungdomar. På vad sätt hjälpte det någon?

      Breivik är en slags ultrareligiös kristensionistisk terrorist. Dagen för attentatet valde han som årsdagen av Irguns bombattentat mot King David Hotel i Jerusalem 22 juli 1946. Det var det dödligaste judisksionistiska terrorattentatet i modern tid och riktades mot det brittiska styret i Palestina. Parallellerna är tydliga och antalet dödsoffer snarlikt. 91 människor omkom 1946, 77 människor dödades 2011.

      • Staffan_H

        Med en liten skillnad, att Irgun ringde in och varnade om attentatet så att hotellet skulle utrymmas. Explosionen kom för att en brittisk officer hittade krusen med bomberna och började flytta dem. Explosionen kom tjugo minuter för tidigt. Så det finns inga paralleller.

        • Anonym

          Förutom datum och genomförande så finns det även ideologiska paralleller. Breivik nämner Israel oftare än Norge i sitt så kallade ”manifest” och sion eller sionism omnämns dryga tjugotalet gånger i texten. Såhär kan man läsa, bland annat, i Breiviks manifest:

          ”So let us fight together with Israel, with our Zionist brothers against all anti-Zionists, against all cultural Marxists/multiculturalists”

          Han citerar dessutom flera Bibelstycken i manifestet, bland andra en psalm av den judiske legenden kung David.

      • Anonym
        • Anonym

          Ursäkta, jag förstod inte det där?

          • Anonym

            ”Det var det dödligaste judisksionistiska terrorattentatet i modern tid”antisionist menar att 9/11 är ett betydligt större judisksionistiskt terrorattentat än det 1946.
            Jag håller med.
            Kolla länken så förstår även du.

    • bjalverod

      Sök hjälp så fort du bara kan

  • Anonym

    Ytringsfriheten blir kneblet mer og mer i Europa ! men fatt mot en dag skal sosialismen tilintetgjøres.

    • http://www.facebook.com/dan.klasson Daniel Klasson

      Du är alltså för yttrandefrihet och vill förbjuda socialism?

      • Anonym

        Socialism er roten til all ondskap i verden !

      • Anonym

        Ibland kan jag konstigt nog hålla med dig…

  • Anonym

    Som man bäddar får man ligga!

  • Anonym

    Om Breivik åtminstone hade gett sig på dem han enligt sitt manifest utpekade som förrädare, dvs politiker och journalister, så hade jag inte varit jätteledsen. Jag hade inte direkt gråtit om han istället hade ställt till med en massaker på Aftonbladets redaktion eller i DN-skrapans korridorer.

    Att skjuta ihjäl småbarn och ungdomar på läger var bara så fruktansvärt vidrigt gjort, endast värdigt en sionistisk terrorist. Och allt detta bara för att de försvarade palestiniernas rätt till en egen stat.

    Hur många känner förresten till att Breivik utförde sin massaker på 65-årsdagen av bombattentatet mot King David hotel i Jerusalem, den judiska terrorgruppen Irguns värsta och mest uppseendeväckande terrorattentat någonsin? Bombådet ska ha varit inspirationskälla för Breiviks bombdåd i regeringskvarteren. Inget man får läsa om i media.

    http://en.wikipedia.org/wiki/King_David_Hotel_bombing

    • http://www.obekvamasanningar.com/ Obekväma sanningar

      18-åriga aktivister är alltså ”småbarn”

      • Anonym

        Den yngsta som dödades var 14 år, många var under 18. Jag ser inte vart du vill komma med din invändning alls, som att du menar på att de som dödades förtjänade det för att de var ”aktivister”.

        • http://www.obekvamasanningar.com/ Obekväma sanningar

          Medelåldern var betydligt högre än 14 och han undvek att skjuta de som såg yngst ut. Är man i puberteten eller äldre så är man biologiskt och historiskt sett inte ett barn.

          De arbetade politiskt för det norska folkets undergång, och bidrog aktivt till att ännu fler norrmän utsätts för våldsbrott av invandrare. De säljer sitt land och folk för en politisk karriär med den status och de pengar det innebär. De skulle utgöra det förrädiska sossepartiets framtida elit.

          Jag gråter över dem först när de börjar gråta över alla nordbor som har mördats eller våldtagits av de ockupanter som de har importerat i stora antal…

          • Anonym

            Även om det är så att någon förtjänar att dödas för sin politiska gärning så kräver ju detta att denne individ utfört denna gärning först. Att döda en 17-årig norsk tjej idag för att hon kanske eventuellt i framtiden kommer att ha en ministerpost som innebär att hon genomför en politik som ogillas är ett så långsökt och irrationellt resonemang.

            Jag var själv mångkulturalist och antirasist när jag var 17 år, idag är jag nationalist och tror inte på mångkulturen för fem öre. Jag är glad att det inte dök upp någon Breivik och sköt ihjäl mig när jag 17 år gammal var ung, dum och inte förstod eller visste bättre.

            Ogillar man regeringens politik, skjut då ministrarna i regeringen och inte ungdomar på läger som knappt vet vad de tycker eller tänker i olika politiska frågor. Inte för att jag uppmanar någon att döda någon, men, att skjuta ungdomar och barn är aldrig försvarbart. Aldrig någonsin.

      • bjalverod

        Sök hjälp innan det är för sent

        • Bernadette Ash

           Jag antar att det vore enklare om du istället uppsökte en fri-kyrka och la in om om kollektiv förbön, som du håller på.

    • Anonym

      man kan hitta årsdagar och dra paraleller till precis alla händelser..

      • Anonym

        Fast i Breiviks fall är det nog ingen slump att det var på 65-årsdagen, och det poängterade dessutom Ola Tunander i sin avhandling om Breivik. Det gick så att säga hand i hand med Breiviks Eurarabiateori och den sionistiska idévärld där han såg unga socialdemokrater som en fullt legitim måltavla då de engagerade sig för det palestinska folket och emot staten Israel.

        Det uppseendeväckande med hela terrordådet är fortfarande offren. 77 människor dödades, inte en enda av dem tillhörde någon grupp som en militant nationalist hade haft som första val för ett liknande dåd. Breivik var således en sionistisk terrorist och det bekräftas av sidor som Avpixlat och grupperingar inom Sverigedemokraterna vilka inte helt och förbehållslöst vill ta avstånd ifrån honom. Man rör sig så att säga i samma ideologiska farvatten.

        • Anonym

          Som om han skulle kunna kontrollera att just 77 personer dog. Herregud han sköt ju helt vilt och hade ingen aning om vilka som dog eller enbart skadades. Breivik är ingen judisk terrorist. Glöm det.

          • http://profile.yahoo.com/7QLCY6BSESRBSPNNECWO2KLALA PK

            Det stora målet var ju inte ens där: Gro-Harlem Bruntland. Hade polisen dessutom gjort sitt jobb hade färre dött. Hade samhället investerat rätt,resurser på folkets säkerhet istället för på massimport av bidragstörstande muslimer så hade fler levt. Inte ens en helikopter fanns att tillgå vid tidpunkten. En sniper hade stoppat karln ute på ön för tusan,långt tidigare. Lägg ner tramset om 65-årsdagen för det ena och det andra.

          • Anonym

            Nej inte judisk, det skrev jag heller aldrig. ”Herregud” lär dig att läsa vad folk har skrivit innan du kommenterar. Däremot är och var han en sionistisk terrorist.

        • Anonym

          jo om avpixlat säger nåt måste det vara sant. ursäkta mig

    • Staffan_H

      Så vilken tur att wikipedia finns, för där kan man ju hitta den verkliga sanningen….

      • Anonym

        Ursäkta? Det är en länk till Bombattentatet mot King David Hotel, ingenting annat. Den var bara tänkt som historisk referens.

        Det är alltid bra att veta vad man svarar på innan man skriver sitt svar, det kan vara bra att tänka på för din del.

    • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

      Inget särskilt bra inlägg.

      DN har, vilket du kanske inte är medveten om, släppt fram åtskilligt med frän kritik mot invandring och invandringspolitiken på sin debattsida, även om motsatsen dominerat. Jag vet att det är slentrian att hata journalister i vissa kretsar, men är man i övrigt välformulerad och analytisk kan man kosta på sig att vara det även vad gäller mainstreammedia.

      Men att DN även visat på myntets andra sida kan kanske förklaras inom ramen för någon konspirationsteori? Vad sägs om att ”ge sken av en fri debatt”?

      • Anonym

        Jag skrev att;
        ”Om Breivik åtminstone hade gett sig på dem han enligt sitt manifest utpekade som förrädare, dvs politiker och journalister, så hade jag inte varit jätteledsen”

        Detta istället för att skjuta ihjäl barn och ungdomar på läger. Du har lyckats med konsten att läsa någonting jag inte har skrivit och dessutom har du sedan formulerat ett svar på dessa inbillade påståenden.

      • Anonym

        Bonniers agenda är att upplösa det svenska Sverige. De har en agenda avsett om de nu är judar (vilket de är) eller inte. Det innebär inte att alla judar har en mångkulturell agenda men de är klart överrepresenterade när det gäller liberal vänsterpolitik.

        http://bonnierhotet.wordpress.com

        http://tommyhansson.wordpress.com/2010/12/09/varfor-ar-usas-judar-vanstervridna/

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    Även om det var ett korkat uttalande vilket det utan tvekan var, Så skall det nu och alltid råda yttrandefrihet, Är man en sann demokrat så skall man acceptera allas åsikter, Det betyder inte att du behöver stödja dem.

  • Anonym

    Beslutet att avgå var dumt. Han skulle ha blivit kvar, utan att ha gjort avbön på sitt uttalande, tills han blivit avskedad. Då hade detta kunnat användas som ett av många klara bevis på att Europa är i full färd med att avveckla sin åsiktsfrihet.

    • Anonym

      Han får väl tycka vad han vill, men, han har väldigt mycket sakfel i sin argumentation. Bland annat påstår han att dem Breivik gav sig på var ”rasblandade, globaliserade, okultiverade”. Det första är väldigt fel, det stora flertalet av hans offer var etniskt norska ungdomar.

      Han verkar mer ha varit ute efter att försvara Breivik för att göra sig ett namn och bli omdebatterad. Det är ett tämligen riskfritt sätt att bli känd/ökänd på i ett land som Frankrike.

      • Anonym

        Kan inte etniska norrmän vara ”globaliserade och okultiverade”?

        • Anonym

          Jo, men knappast rasblandade, då är de ju inte etniska norrmän längre…

          • Anonym

            Jo men man kan tillhöra kategorierna ” ”globaliserade och okultiverade” utan att vara rasblandad, menade jag! ; )

      • Anonym

        Huruvida Breivik, du eller jag har rätt eller fel, är oväsentligt. Att bli tvingad att avgå från sitt jobb på grund av avvikande åsikt är INTE åsiktsfrihet. 

      • Bernadette Ash

         Det bästa vore kanske om alla intellektuella höll käften så att man slipper deras narcissistiska utspel, inte sant?

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons