Sannfinländarna mot storseger i Finlands kommunalval

Publicerat den 24 september 2012 kl 08:30

NORDEN. Sannfinländarna kommer att öka stort i det finländska kommunalvalet, visar Yles färska opinionsundersökning som Huvudstadsbladet citerar.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Partiet tredubblar sin storlek från förra kommunalvalet och väntas nu få ett stöd på 17,2 procent, enligt opinionsundersökningen.

Yles opinionsmätning pekar ut det finska Centerpartiet som valets stora förlorare. Deras stöd har sjunkit till 15,9 procent. Konservativa Samlingspartiet är fortfarande det största partiet med 21,5 procent medan Socialdemokraterna stöds av 19,9 procent.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/sannfinlandarna-mot-storseger-finlands-kommunalval Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    Ett Stort GRATTIS från en SD ,KRAM

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    Sannfinnarna är ett anti-svenskt skitparti.

    • Anonym

      Det var det dummaste jag hört. Sannfinländarna är ett pro-finskt parti.

      • http://profile.yahoo.com/42TMDIUTCOYVN3IHEW4MB7J4UY Linus

         Att Sannfinländarna är pro-finskt har inget betyder inte att de inte är anti-svenska.
        Vad vi ser är att de är emot svenskundervisning i det enda landet som har svenska som officiellt språk. Det är givetvis tragiskt att utplåna den traditionen.

  • http://twitter.com/MenyKU PlebisPlebojis

    Tycker inte ni ska glorifiera Sannfinländarna alltför mycket, de är inte bara anti-svenska utan pro-judiska och pro-ryska.

    • Anonym

      De är pro-finska.

    • Anonym

      Om Sannfinländarna är antisvenska, kan man då egentligen klandra dem med tanke på dårskapen hos vårt folk?

    • Anonym

      …och vad är det för fel på det?

  • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

    Finlandssvenskarna i åland ogillar när man ställer frågor på finska. många spelar som dom inte fattar ett enda ord,dom andra väljer att svara tillbaka på finlandsvenska. vi finnar har länge skojat om att sälja åland till sverige,och om sverige inte villig att betala så skänker vi bort skiten gratis. =)  dom försökte ju bli självständiga och började trycka sina egen valuta under 90-talet.innan fastlandet sa att det räcker!!!. intressant info är att går man i skolan i mariehamn behöver man inte plugga lika hårt som i fastlandet för att nå samma resultat. därmed är alla högskolor fulla med finlandsvenskar,bra exempel är regeringen och många andra höga poster. hadde jag mer tid och ork skulle jag kunna gräva fram lite rolig fakta och historik. för min del kan man utrota munimsvenskan totalt. jag kan inte ta dem på allvar. hela dialekten skär sig i mina öron. 

    • Anonym

      Stopp och BELÄGG! SÄLJ nu för fan INTE ut Åland till Fredrik Reinfeldt! Svenskar behöver uppenbarligen tvångsförvaltas annars väljer vi ledare som byter ut oss mot somalier för våra egna skattepengar. Behåll följaktligen Åland om ni inte vill ha en somalisk krigsskådeplats inpå gränsen om några år. Det räcker med att säkra norra gränsen. Vi rikssvenskar behöver dessutom någonstans att fly när bidrags- och blattesverige brakar ihop om några år.

  • Anonym

    Nu mer jag hör från våra grannar ju mer vill jag bli finlandssvensk.

    • Anonym

      Nej,nej. Bli en riktig finne i stället. Finlndssvenskar vill öka invandringen och har inte samma värderingar som du!

      • mattiaswiklund_93

        Som finlandssvensk som läser Fria tider flitigt håller jag helt med. De flesta finlandssvenskar är som bortskämda snorungar som skriker till staten och kräver extra rättigheter för att de talar svenska och är generellt vänster allierade. De ser sig själva inte ens som finnar, dem skulle jag villa kasta på en båt till Sverige utan retur biljett! Finland för finländare, Sverige för svenskar, Norge för norrmän, norden för nordbor!

  • Anonym

    Skulle det ske i Sverige vilket liv det skulle bli på media. Sen blir det mest spännande hur kommer politikerna visa hatet för att SD tar över deras sandlåda.

  • Anonym

    Rätt bra mix tror jag. Hoppas att S, SD och M går mot liknande siffror.

  • PETER NYMAN

    Det är vad vi hoppas på och sattsar på att SD skall uppnå 2014.Och i det fallet ser kalkylerna och prognoserna goda ut

  • Anonym

    Mitt håp er at Finland går ut av EU ! ett så demokratisk land som Finland kan ikke være betjent med å være medlem i denne sataniske organisasjonen.

    • Anonym

      Snälla . Skriv det i HBL.fi i kommentarsfältet ! Det accepteras bättre när en från utlandet skriver .
      Jag själv är portad där . Anledningen vet ej,men tror att mitt tyckande om SD och Sannfinländarna blev för mycket för Finlandssvenskar, som är mer åt vänster.

      • Anonym

        Ok skal forsøke  :)

      • Anonym

        Jeg skrev innlegget der , men det ble sensurert etter kort tid, så de har tydelig ikke respekt for det frie ord der borte. :(

        • Anonym

          Det är ett svenskt företag som censurerar i HBL.
          Tack i alla fall för försöket!!
          Här är företaget , som även finsk media anlitar i sann kommunistisk anda!
          http://undermattan.com/2012/05/10/interaktiv-sakerhet-ab-censur/

          • Anonym

            Ganske skremmende :o jeg lurer på om norske kommunistaviser og bruker de ? etter Brevik er det nesten umulig å skrive i negative ordlag mot politikerne.

    • Anonym

      Håller med dej .Låt NORDEN bli ett enat samfund och låt oss  leva vårt liv

  • Anonym

    Man måste förvåna sig över finlandssvenskarnas vanvettiga inställning, ofta synlig t ex i Hufvudstadsbladet.

    De inser inte att om Finland i övrigt vill vara monokulturellt så är det fan så farligt för finlandssvenskarna att retas. Som det nu är så är de accepterade av hostiska skäl, men det minsta kan kräva är att de ska gilla Finland, inte MENA och liknande.

  • Anonym

    Var man än finner svenskar så är de ett problem. I Sverige, i Finland, i världen. De utgör alltid ett stort j-a problem. I Finland är främst finlandssvenskarna som vurmat för mångkultur och ständigt kräver ökad invandring av etniska främlingar.

    Finlandssvenskar gillar Ramadan:

    http://www.festar-juhlavuosi.info

    Exempel på hur det svenska Åland har börjat gräva sin egen
    grav.

    http://hejaland.blogspot.se

    Finlandssvenskar strävar efter mer mångkulturella klassrum:

    http://www.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2010/12/svbe32_pdf_pdf_81767.pdf

    Finlandssvenska lärare vill gör skolorna mer mångkulturella:

    http://www.fsl.fi/lararen/reportage/364-pa-spaning-efter-mangkultur-och-ledarskap

    Svenska Folkpartiet i Finland vill göra Finland mer
    mångkulturellt

    http://multiculturalfinland.com/Site/Widget/Editor/882/files/verksamhetsrapport2011_SV_WWW.pdf

    Forskning om mer mångkultur i Finland – på uppmaning av
    finlandssvenskar

    http://www.helsinki.fi/loms/forskning.htm

    Finlandsvensk vill öka invandringen till svenskfinland. ” Utan
    mångkulturella influenser riskerar Svenskfinland bli en isolerad monokultur.”

    http://www.sfv.fi/publikationer/svenskbygden/article-4725-3644-gar-det-att-integreras-pa-svenska?offset_4725=20

    Svenska kyrkan arbetar för mångkultur (vilket i förlängningen innebär att avskaffa sig själv)

    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=659965

    Vad f-n ska man ha svenskar till?

    • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

      hahaha klockren inlägg!

    • Carl Lundström

       Det är bara att gratulera. Som man bäddar får man ligga. Jag håller på Sannfinländarna, de är inte svenskar men de är patrioter. Hur var det nu Runeberg skrev.

      ”Förhatlig är den fege blott, åt honom ensam hån och skam
      Men hell envar som tappert gått sin krigarbana fram.
      Ett högt hurra, ett glatt hurra, för varje man som kämpat bra.
      Vadhelst han blev i livet än, din ovän eller vän.”

    • Anonym

       Vore jag finne skulle jag förespråka att man kastar ut alla finlandsvenskar ur landet! Svenskar är ett degenererat folk där evolutionen sett till att ryggraden är sedan länge borta!

    • Anonym

      Vi ska föda icke svenskar vad tror du

    • Anonym

      Vad tror du, Om inte vi betalar skatt , kan inte Reinfeldt ta emot så många invandrare

  • http://aspir.myopenid.com/ aspir

    Grattis!
    Jag firar gärna med att sam-digga Status Quo’s Caroline med Timo Soini. (Den valde han vid den svenskspråkiga partiledardebatten i YLE.)
    Vi får se till att Sverigedemokraterna rockar lika tungt till 2014.

  • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

    nej. enbart tvångssvenskan. alla har inte den ambitionen att lära sig svenska med tanke på vad dom ser och hör när dom besöker sina släktingar och vänner i sverige. dom ser bara kaos och kan inte förstå hur våra föräldrar och vi låtit det gå så långt. tanken med det hela är att dom vill efterlämna nånting finare än vad dom hadde till kommande generationer och massinvandring har ingen plats i den drömmen.  alla som vill kan lära sig vilka språk dom vill i skolan,det är därför man har skolor. det är ingen kommuniststat som sverige än iallafall.

  • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

    Läste genom lite mer på deras hemsida det dom främst vill är
    - Landsbygdstjänster säkrade – Entreprenörskap och sysselsättningsstöd. – Retur av tillstånd saker först, och sedan hjälpa andra. – Nej till påtvingade-svenskan, Nato och försäljningen av fosterlandet. – Oansvarigt hantering av invandring och brott som begåtts vid beslut om snabbutvisningar från Finland. – Hjälpa till med: hemlösa, äldre, veteraner, arbetslösa, sjuka, studerande, familjer med barn, de marginaliserade och fattiga.

    håller med dom i varjepunkt. att dom är för kulturer är att skäggkulturen finns inte med i den iden. det där är ju bara vettiga saker. Vad tycker ni?

    • Anonym

      Du har rätt.

    • Anonym

       Så rätt så rätt:)

  • Anonym

    Finland blir ett sted forfulgte svensker kan søke trygghet i , da Sverige er i ferd med å bli ett nytt Sør Afrika, der vita blir ranet og myrdet hver dag.

  • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

    Sannfinländarna ideologiska grundSannfinländarna verksamhet bygger på ärlighet, rättvisa, humanitet, jämlikhet, respekt för arbete och företagande, samt personlig utveckling. Mellan generationerna mål är hållbar utveckling i alla välbefinnande vy: Vårt land bör överlåtas till de nya generationerna av socialt, ekonomiskt, kulturellt och ekologiskt, liksom en moralisk nivå i bättre form än den är idag.

    Den mänskliga sidan avSannfinländarna är nationalistiska och kristna sociala partiet. Vi tror inte att pengar makt högern eller vänstern att driva systemet. Vi tror att vi kommer att skapa i första hand, och alla förväntningar folket.
    Alla politiska lösningar kommer att lämna mänskligheten, som är en integrerad del av samhället. Gemenskapen är till stor del bygger på gemensamma värderingar och normer som ligger till grund för utvecklingen av gemenskapens och demokratiskt samhälle är möjligt. Demokrati är en demokrati, och det är inte möjligt utan människor. Nation och mänskligheten är båda baserade i huvudsak en gemenskap.
    Sannfinländarna kände den sociala strukturen i mänskligheten kommer att tillåta genomförandet av samhället i första hand bör baseras på andliga värden. Materia är en förutsättning för att uppnå ett anständigt liv, men materialet är inte självändamål. Andlighet och strävan efter sanningen är en viktig del av mänskligheten. Sanningar och perspektiv är olika, följer det naturligtvis att den mänskliga rasen är uppdelad i olika kulturer. Kulturer är den rikedom av mänskligheten. Hållbar välfärd kan inte byggas på ingenting. Sannfinländarna vill vara en suverän nation stater och de finska förespråkar kultur.

    För folketSannfinländarna är för populistiska eller populär bland allmänheten bygger på demokratiska begreppet byråkratisk elitistiska förståelse för demokrati i stället. Populistiska demokratin förstår att folk vill välja som deras ombud personer med vilka de har saker samma åsikter eller uttryckt åsikter, och de människor som har möjlighet att kombinera en mängd olika eturyhmäpyrkimysten tryck.
    Elitistisk syn på demokrati återigen betonar byråkratiska makten som en källa till kunskap i människors uppfattningar och åsikter i stället. Hela tanken med expertis är dock politiskt och i form av mänskligt rättsstridigt, eftersom kompetens betonar samtidigt innebär att människor skulle vara intresserade i resten av materialet välbefinnande. Individens personliga behov och förmåga till andlig tillväxt och sanningssökande, liksom världsbild och förståelse av den mänskliga formen ignoreras. Sannfinländarna kände alla är expert på sitt eget liv. Tänkande kan inte läggas ut på entreprenad. Know-how och närhet till folket är inte emot varandra, så beslutssystem är alltid möjligt att personer som valts ut av beslutsfattare från de djupa leden av folket.

    Folkets maktEuropeiska välfärdsstater, är den ekonomiska krisen är resultatet av oansvariga politiska ledarskap. Det är en kris av politiska insatser. Den politiska eliten har underblåser de grundläggande behoven hos medborgarna i materien och lät det hela kanten av avgrunden. Den ekonomiska tillväxten ökar under sken av en politisk elit har minskat de demokratiska beslutsstrukturer, som har tenderat att öka den politiska ansvarslöshet. Förträngning i demokrati är det största hotet mot den framtida välfärden.
    Genom att minska den demokratiska beslutsfattandet i den politiska eliten försökte främja sina egna harvainvaltaisia ​​ansträngningar att närma sig mer och mer elit och ojämlikt samhälle. När medborgarna i kritiken i Europa har vuxit, är det som erbjuds som svar på mer demokrati minskar politiska strukturer och vallankeskittämistä byråkrati, såsom EU.
    Populism medborgare kommer att kunna lokalisera politik på olika nivåer av makt från de som använder och därmed fullborda den röstande beslutsfattare till svars. Populism bygger på tanken att medborgarna ska kunna antingen belöna eller bestraffa popularitet eller impopularitet beslutsfattare. Oklara politiska system kommer sannolikt att underblåsa oligarki och byråkrati. Ju mer komplext systemet, desto mer är antidemokratiskt. Värst av allt maktutövning är makten att ansiktslösa. En förutsättning för en fungerande demokrati är en transparent beslutsfattande system som en medborgare är lätt att förstå och följa. Detta val betydelse för den sociala motor för utveckling betonas och stärka demokratin.

    Finska har maktenPopulismen är inte en universell ideologi, såsom socialism och kapitalism, men det är alltid knuten till kultur och nationell karaktär. Även namnet på vårt parti Sannfinländarna kommer att säga att vår politik bygger på Finlands historia och kultur. Sannfinländarna Finländarna vill försvara sin egen kansansuvereniteettia, vilket innebär att endast och uteslutande för folket, som skall utgöra en särskild nation från andra nationer, är en evig och obegränsad rätt att när som helst besluta fritt och oberoende av sina egna angelägenheter.
    Cultural District tonvikt på att säkerställa skyddet för de mest utsatta medborgarna, eftersom nationalism är erkännandet av det unika i individen i motsats till gränsöverskridande karaktär en politik där individer praktiskt tvingas flytta över gränserna. Överstatliga policy finns inte för sina egna medborgare, utan en av de starkaste i slutändan huvudstad kretsar för. En sådan politik, där värdarna är rengeiksi hus, accepterar vi inte Sannfinländarna.

    Värdebaserade politikPå grundval av detta värde den angivna uppfattar lösningar eduskuntavaaliohjelmassamme 2011. Sannfinländarna värdena skiljer sig tydligt från de andra partierna, och också varför vi erbjuder alternativen skiljer sig från de andra parterna. Sannfinländarna programmet är en enhet som bygger på våra värderingar. Vi hävdar inte att alla de lösningar vi tillhandahåller är lätta att genomföra, men allt bygger på den, vilket är en god man. Våra lösningar är därför en mänsklig skala – från spädbarn till mor-och farföräldrar!
    Vi önskar dig en givande läsning stunder med det programmet, och vi uppmanar Dig som individ, som en fri medborgare och en finländare: Välj den mest lämpliga för finska – finska grundläggande röst!
    (Utdrag ur Sannfinländarna riksdagsvalet program 2011)

    • Anonym

      Tack så mycket. Om jag vore finska, skulle jag definitivt rösta på Sannfinländarna.

  • christerjo

    Problemet med sannfinländarna är att de är emot svenskar, de vill inte läsa svenska i skolan och tycker att de klarar sig utan svenskarna. Det är alltså tacken för att vi tagit emot en massa finnar till Sverige sedan andra världskriget.

    • Carl Lundström

      Varje folkgrupp har det anseende den förtjänar, så även svenskarna i Finland. Dessa är ständigt på PK-barrikaderna och försöker dra in allt svenskt vansinne de kan i Finland.

      Finnarna behöver inte tacka oss för att vi har tagit emot finnar. Det är vi som skall tacka dem.

      • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

        mm istället för oss vikingline asylsökare som varit den största minoriteten i sverige ett bratag,kunde ni istället fått den här vackra som massinvandras nu redan på 60-70-talet. då hadde dom fått litet försprång =)  skrämmande tanke eller hur? hehehe.

    • Anonym

      Nog vi som ska tacka Finland för att de byggt upp Sverige. Utan Finland skulle aldrig Sverige blivit en stormakt för länge sedan. Mycket av Svenska armén bestod av finska soldater. Så de dog för Sverige. Hur många Svenska dog för Finland under andra världskriget? 

      • Anonym

        80 000  frivilliga!

        • Anonym

          8000 frivilliga inte 80000. 33 st dog.

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Alla har väl rätt att i första hand värna sitt eget språk. Tänk om någon skulle vilja tvinga oss läsa finska i skolan. 

      Jag tycker dock att alla som vill läsa svenska borde få den möjligheten i det finska skolsystemet. Är sannfinländarna även emot den valfriheten? 

      • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

        nej. enbart tvångssvenskan. alla har inte den ambitionen att lära sig svenska med tanke på vad dom ser och hör när dom besöker sina släktingar och vänner i sverige. dom ser bara kaos och kan inte förstå hur våra föräldrar och vi låtit det gå så långt. tanken med det hela är att dom vill efterlämna nånting finare än vad dom hadde till kommande generationer och massinvandring har ingen plats i den drömmen. alla som vill kan lära sig vilka språk dom vill i skolan,det är därför man har skolor. det är ingen kommuniststat som sverige än iallafall.

    • http://aspir.myopenid.com/ aspir

      Det behöver man inte tolka som att finnarna är emot svenskar. Jag vill inte tvingas lära mig finska, och kan knappt någon heller, fast jag hade en finsk mor. Låt Sverige vara svenskt och Finland vara finskt och låt oss fortsätta finnkamperna i idrott på bästa broders- och systermanér som vi har gjort i alla tider. Jag stödjer finnarna i deras självständighet liksom jag stödjer Sverigedemokraternas vilja för Sverige. Vi är Norden och utgörs av individuella nationer.

    • Anonym

      Jag vet att alla finnar är tacksamma för all hjälp som gavs till Finland,tack Sverige.

    • Anonym

      Fel, fel, fel….de är emot finlandssvenskar, inte själva språket i sig.
      SF vill att alla elever skall kunna välja sina frivilliga språk inför gymnasiet , inte bli påtvingade svenskan, som är ett obligatoriskt ämne i Finland.
      De är absolut inte emot svenskar!!! Finländaran gillar svenskar stort.

  • Anonym

    Sannfinnarna är väl rätt onödiga. Finland har ju en väldigt liten invandring

    • Anonym

      Men de härbärgerar en stor grupp svenskar i exil. Svenskarna i Finland driver genom sitt politiska och mediala inflytande på för ökad invandring och mer så kallad mångfald.

      Dessutom, varför ska ett land ha invandring överhuvudtaget? Varför duger det inte med det folk som redan bor där? Varför ska vita folkgrupper ”blandas upp” och/eller ersättas av andra folkgrupper?

    • Anonym

       Man ska mot Olle i grind eller stämma i bäcken och inte som i Sverige när tsunamin kommer.

    • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

      Alla har sina egna gränser med liten invandring. desto fortare man lär bort svenska språket från finland desto fortare kan man känna sig tryggare,med att om nån föredetta asylsökare vill hoppa över vattenpölen och börja om i finland. finland är ett hårt land med en pain in the ass språk att lära sig. därför ger många av våra asylsökare upp och åker över med finskapapper eller olagligt. dom ser sverige som ett jobbfritt paradis där dom kan leva fritt. har stött på många finska asylsökare som sagt exakt det jag skrev. det är mycket lättare att leva i sverige. jag tycker det är förjävligt att sverige får finska asylsökaren oxå som permanent nybyggare i nybyggarlandet sverige =) låter lika äckligt varjegång jag skriver/säger det. 1200 asylsökare om veckan+finska asylsökare som fått nog+dom smugglade. det blir en fin nummer i slutändan varje vecka.

  • Anonym

    Jag har full sympati för Sannfinländarna som vill bevara Finland finskt och jag hoppas att länder som Danmark, Norge och Finland stänger gränsen till Sverige snart. Varför släppa in en massa svenska flyktingar i sitt land som tröttnat på mångkulturen? Vi svenskar får råda vårt land bäst vi vill och om vi inte klarar av att sköta vårt land så får vi skylla oss själva den dag vi sitter i skiten. Till deras länder ska vi då rakt inte räkna med att vi får fly.

  • Anonym

    Trots man har ”normala nivåer” till skillnad mot i Sverige

    • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

      deras normala nivå har passerats länge sen.

      • http://www.facebook.com/jari.huhtala.56 Jari Huhtala

        eu nivån är något helt annat och så vill dom inte ha det.

        • Anonym

           25.000 asylsökande i Sverige augusti månad

  • Anonym

    många av finlands väljare verkar ha sunt förnuft vi får hoppas det sprider sig över Norden

  • Anonym

    Nu får journalisterna jobba för sin lön! Hur ska de kunna vrida och vinkla detta?

    • Anonym

      De tar nog inte ens upp det.:-)

      • Anonym

        Nä. Förmodligen inte! :)

      • Anonym

        Ibland går deras okunnighet och lättja hand i hand med projektet. Jag tror de andades ut när de fick instruktioner av sina chefer om att mörka denna nyhet :-)
         

      • christerjo

        Precis, med tanke på den diktatur Sverige har blivit. Här tas det bara upp saker som passar journalisteliten.

        • Anonym

           Journalisterna gör som penning- och makteliten dikterar, själva är dom nog mest som ett skit i åken. Tillskriv inte dessa krakar alltför mycket makt, för dom gör enbart som dom blivit tillsagda.

        • Anonym

          instämer hellt ,står på din sida ,kram

  • http://www.youtube.com/watch?v=X4_r-IySNKM&list=UUI7VUm_6xP1fOIUFkcIdBvQ&index=4&feature=plcp Varangian Rus

    Många Finländare verkar vara fullständigt vettskrämda över Sveriges förödande invandrar politik, och det med all rätt också.

    Överlag så verkar folk i öster undra över vad vi håller på med i västvärlden.
    Deras media verkar inte heller lika galet mångkulturella som våra medier i västvärlden.

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    Nu suckar vänstern igen. Efter Geert Wilders förlust i det holländska valet gick twitterkommentarerna varma i vänsterleden. ”Nu har det vänt” var en stående kommentar, ”Nu tappar rasisterna i hela Europa” en annan.

    • Anonym

      Ja dom kan ju drömma om att det har vänt. Kan säga att vi knappt sett början ännu.

    • Anonym

      Nej, det har inte vänt, utan bara mognat. Den urlöjliga barnsliga kontrajihadismen är på väg bort och istället ökar seriös fosterländskhet.

  • stenborg

    Sannfinländarnas främsta fråga är att ta bort svenskan från det finska samhället, eller?
    I så fall är de beredda att ta bort det enda starka bandet, till de som faktiskt grundade ”deras” land.Eller har jag gått på någon propagandafint av svensk media?

    • http://www.youtube.com/watch?v=X4_r-IySNKM&list=UUI7VUm_6xP1fOIUFkcIdBvQ&index=4&feature=plcp Varangian Rus

      Det där en myt och inget annat. SannFinländarna är emot all utom Européisk invandring osv. I västra delarna av Finland finns det tom vägskyltar osv på Svenska. 

      Redan på vikinga tiden bosatte sig folk ifrån dagens Sverige i dessa delar av Finland.

    • Anonym

      Svenskarna grundade inte Finland.
      Svenskarna och Finnarna handlade med varandra redan före vikingatiden.Läs lite finsk historia från FÖRE svenskarna gjorde anspråk på Finland

      • stenborg

        Det finns alltid något man kan säga, att det fanns innan något annat fanns.

        Vad det gäller riket Sverige, grundlade vi den civilisation vi kan se i Finland idag.Utan att lägga någon värdering i hur primitivt Finland var innan 1200-talet, kan vi nog i alla fall vara eniga om att Finland inte hade varit det är idag – om inte Sverige expanderade sitt rike österut. 

    • Anonym

      Enda starka bandet? Läser du lite om nordisk historia så hittar du nog gått om band mellan Sverige och Finland :)

    • Carl Lundström

       Nja, det vill väl ta bort svenska språkets särskilda ställning i Finland. Om detta beror på att de svenskspråkiga nuförtiden ändå kan finska eller på att de svenskspråkiga har gjort bort sig så många gånger att det uppstått en ovilja vet jag inte. Men frågan torde vara finnarnas att avgöra.

      Naturligtvis är det synd om våra två folk har glidit isär, men om vi skall närma oss varandra igen är det andra åtgärder som behövs än att tjura över utebliven gräddfil för svenska språket i finnarnas land.

  • Anonym

    Kan bli dags för en flytt till Finland då, när man ser hur ens kära hemland faller sönder i allt snabbare takt…

    • Odalmannen

      Varför tror du att det heroiska finländska folket skulle vilja välkomna dig? Du som är en feg defaitist från Sverige som vill ge upp dina förfäders urgamla land till inkräktande främlingar från Afrika och MENA? Att du vill vända den svenska fosterjorden och dina egna svenska landsmän ryggen i farans stund och fly bort någon annanstans just nu under den värsta massinvasionen av utlänningar i Sveriges hela historia är fullkomligt avskyvärt i mina ögon och bara värt allt förrakt. Tvi vale för dig och för alla andra defaitister som du som vågar tala om att överge Sverige nu utan att vilja bjuda på minsta lilla spår av någon kamp mot främlingsockupationen! Du är inget annat än en ynkrygg! Tvi! Jag hoppas att finnarna kommer att visa dig vad du är värd, de brukar nämligen avsky sådana fegisar som ger upp sitt land utan kamp mot främlingsockupationen. Skäms på dig, din usling!

      • Anonym

         Hoppsan :-) Där fick jag… Nåja, lite motståndsvilja finns det dock. Fast man kan väl också se det som att ett samhälle som förfallit så till den milda grad som sverige gjort de senaste 30 åren inte är så mycket att kämpa för. Man får fortsätta kampen från en position där det finns ett friare utrymme att uttrycka sig. Hela västvärlden befinner ju sig i en nedåtgående trend av improduktivitet, bortskämdhet, lathet, politisk korrekthet, antinativitet, migrationshysteri, splittring och inre strider. Det liknar ju ganska väl andra stora civilisationers nedgång och fall. Jämför med produktiviteten och framåtandan i asien eller brasilien tex. Nu när USA gör ett pågående supermaktssjälvmord så är det onekligen lite mörkt i horisonten. Usling och ynkrygg, alltså? :-) Ok, jag får väl ta det då…

  • Snille

    Nu blir det så där nazi-stirrigt på EXPOs redaktion igen.

  • Anonym

    En sannsvensk gratulerar!

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons