Mikkel R/CC-BY-NC

Mikkel R/CC-BY-NC

Statlig datorskatt införs i vår

Publicerat den 22 januari 2013 kl 11:42

NY SKATT. I vår beläggs datorer och surfplattor med tv-avgift för att finansiera SVT, enligt Computer Sweden.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

SVT:s vd Eva Hamilton gick under tisdagen ut med att man kommer erbjuda samtliga av SVT:s kanaler fritt på SVT Play. Det betyder att de kommer kunna ses på mobiler surfplattor och datorer, precis som man kan göra på sin tv.

Samtidigt får Radiotjänst ta ut avgifter för datorer och surfplattor, som nu räknas som mottagarutrustning. Politikerna smög igenom en ändring av lagen för radio- och tv-avgiften redan 2007, som gjorde att även datorer omfattades. Dock kommer smartphones inte räknas in.

– Spektrat av mobiltelefoner är så brett och vi ser inte att de först och främst används för att ta emot en hel tv-kanal, säger Johan Gernandt, kommunikationschef på Radiotjänst, till Computer Sweden.

Idag hämtar Radiotjänst in uppgifter om köp av tv-apparater direkt från återförsäljare av hemelektronik. Huruvida datorinnehav kommer att spåras via Internetleverantörer eller datorförsäljare är i nuläget oklart.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • sonja jonasson

    Hur blockerar man SVT

  • Kinarolf

    Vidrigt, dessutom, inge utanför Sverige tillåts titta, men får ändå betala via SINK skatten.

    • http://twitter.com/Lobuz1 Lobuz

      använd VPN tunnel så kan du se SVT utomlands

      • Kinarolf

        har du bra förslag?

  • fjodorpomp

    Hen den där Hamiltonvarelsen får väl finna sig i
    att göra som övriga media, ragga prenumeranter,!
    Om det nu är så att någon är så korkad att hen
    vill betala för något man redan betalar för via sitt
    innehav av Televisionsapparat.
    Om detta förslag antages så är det konstaterat
    att Sverige ömsat skinn från demokrati till
    diktatur!

  • goodkat

    Om de inte ska beskatta varenda människa som äger dator/surfplatta (också…) så måste de ju försöka ta reda på vilka som aktivt streamar SVT, genom dennes IP? Men ja ja.. Är väl bara att blåneka om de knackar på, eller ringer.

  • mysmackan

    Jag tänker undvika att betala så länge det går. Kollar dom upp internetleverantörer är det dock svårt att undvika om man inte kan säga ”ok  jag har bredband men jag har ingen dator.” 

    • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

      Självklart. Du har den (bredbandet) till din mobil… :)

  • Not2LateIHope

    Haha, vilket skämt Eva Hamilton o SVT är!  Alla som har en dator ska betala licens (skatt) till SVT, i princip skulle då alla som har en dator runt om i världen tvingas betala licens till SVT. Kommer jag att betala något?
    Den risken är noll. För det första tittar jag inte på SVT men jag skulle ju kunna göra det om jag ville så då ska jag pröjsa. Ska alla som har ett bredband få en räkning från SVT? eller hur har skatan tänkt sig det hela?

    Blir kul o följa upp!

    • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

       Nio av tio betalar redan TV-licens. Det täcker Inte bara TV& Radio utan även eventuella datorer på samma adress (obegränsat antal TV/Video/Radio/Datorer/Surfplattor PLUS de du har i din eventuella sommarstuga. Så ni behöver inte hetsa upp er alltför mycket.

      O dom som ändå inte betalat hitils lär kunna klara sig även hädanefter även med surfplattor/ datorer mm.

      • Not2LateIHope

        Jag tillhör den lyckliga skara som sen länge INTE betalar stasiicens till SVT. Min dyrbara tid kan aldrig ödlas på sån makaber smörja som dom flesta program på SVT. Om Eva Hamilton tycker illa om att om jag inte betalar tvlicens o nu försöker pungslå mig via datorn o nätet istället…så säger jag bara..lycka till att få mig o alla andra svenska näthatare att öppna lädret för att göda er..Hehe!

        PK Sverige vrider sig i kramper!

         

        • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

           Jag håller med dig. Synd bara att inte den borgerliga regeringen inte avskaffade den TV licensen och statliga TV:n och istället lät dom fixa sin finansiering precis som alla andra bolag… fast tanken på att ALL television i sverige skulle vara Bonniers styrd gör mig så mörkrädd att jag nästan skulle kunna betala TV-licens utan att ha TV. ;)

  • rotumskanoner

    Vilket tur att jag inte har en dator utan endast en mobiltelefon med extern lcd-skärm, trådlös mus och trådlöst tangentbord…… 

  • exzizt

    jag kommer inte betala den skiten då blockar jag hellre svt från mitt internet så ingen i hushållet kan gå in på svt:s sidor och då kan dom inte kräva mig på pengar eftersom jag inte använder deras sidor

    • RobertSt2

      Hehe, det tror du va? Idag gäller ju licensavgiften tv-apparaten, inte om du kan/kan inte se något på den! Lär bli likadant på datorer. 

  • Vasa84

    Nästa gång de ringer får man alltså säga: ”Nä, jag har ingen dator”. Hahaha!

  • http://www.facebook.com/gustaf.frejd Gustaf Frejd

    vad in i hela biiip och biiiiip tänker de…. seriöst jag förstår radio skatt visst tv skatt okej.. men att sätta denna skatt på datorer.. när jag då redan betalar för samma sak på tv.. bara för att de tänker ha kanaler på nätet.. som jag inte tänker titta på.. därför att om jag använder internet till annat.. om jag vill se den biiiiip så använder jag min tv som jag redan betalar för!

  • frenologen

    det som är betydligt mer oroande(än en tvångsskatt) är väl deras möjlighet att ”spåra” datorköp(inom en nära framtid!) och tvköp…   bestämmer sig staten helt plötsligt för att blockera all media en dag.. har de i princip verktygen framme redan. Det är sånt här som får en att undra hur långt från diktatur en demokrati är egentligen. 

     

    • LosKrikon

      Japp, precis som när judarna bads registrera sina radioapparater under andra världskriget!

    • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

       Du är en smula paranoid, vet du om det?
      Det enda dom är ute efter är att flå folk på pengar precis som alla andra företag/myndigheter/organisationer.

      Sedan så finns det MÅÅÅNGA sätt att kringå eventuell censur/ försök till spårning. Dom har inte kunnat stopaa betydligt alvarligare saker (knark, barnporr, illegala vapen, anabola steroider etc.) skulle föreställa mig att DU & din dator har en rääätt så liten prioritet… väl bekomme.

  • http://twitter.com/SovjetTV Sovjet.TelevisionSVT

    Ett tips! Skaffa linux så kan dem inte avslöja er att ni surfar på nätet. Linux kan man med ROOT-lösenord stänga ner skärmen. Det går inte hacka. 

    • snuffish

      Dummaste jag hört.. vad ska det hjälpa?

  • GustenGrodslukare

    Ifall jag skaffar ett fast abbonemang för att köra Wlan i min telefon, detta på grund av att jag inte har någon som helst 3G täckning där jag bor.

    Ska jag då straffbeskattas? För det låter så enligt nämnda kommunistlogik…

    Samtidigt skulle inte telefoner beskattas.

    Ska Skype beskattas?

    Varför inte beskatta andas när vi ändå håller på?

    Och moms på böter, hade inte det varit nått?

    kilometerskatt på fotängeri?

    • http://www.facebook.com/people/Fin-Lux/100002460926283 Fin Lux

       Akta dig du släpper ut koldioxid när du andas…

    • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

       Mobiler är undantagna. Läs artikeln. Sedan om du redan betalar TV licens behöver du inte betala mera. Och om du inte gör det lär du inte åka dit hädanefter heller om du inte på något sätt sticker ut eller ger de högre makterna skäl till husransakan och NEJ misstänkt licenskolk är INTE skäl nog. Det krävs allvarlligare brottsmistankar för att polisen skall få husransakans order beviljat, dessutom så är dom alltför dumma och lata för att jaga licensskolkare. Radiotjänsts kontrollanter saknar polismans befogenhet och du kan lungt be DOM att fara & flyga :)

  • http://www.facebook.com/people/Ben-Hedenberg/610909398 Ben Hedenberg

    Sedan när kan Staten tvinga någon att köpa en produkt och i synnerhet en produkt som man inte vill ha? Sverige kan knappast kala sig ett fritt land om man inför ett konsumtionstvång. Det är en mänsklig rättighet att få välja själv vad man vill köpa.

  • http://www.facebook.com/mats.jansson.1272 Mats Jansson

    Politikerna kan besluta att internetleverantörerna ska kontrollera att alla kunder är registrerade tv-licensbetalare. De som inte är det blir helt enkelt registrerade som innehavare av ”tv-mottagare” – med hänvisning till sitt uppenbara datorinnehav.

    • http://www.facebook.com/commen.tor.1 Commen Tor

       Lätt att kringgå. Man köper genom bulvaner. Dessutom så kan man surfa enkelt med gamla burkar med. Det är bara de senaste spelen som kräver vassa maskiner. Så du kan även spara en gamal oregistrerad och oregistrerbar PC för politiskt obekväm surf medan din spel maskin bara för spelande (vilket är att betrakta som harmlösa aktiviteter)

  • GustenGrodslukare

    Köp din elektronik av handlare som inte bryr sig om att registrera, eller köp den på ebay eller liknande ställe. Stöd inget elektronikaffär som ”enforces” denna fullständigt idiotiska lag!

    KommunistSverige at its best.

    Jag är inte intresserad av att sponsra kommunistpropaganda, alltså sponsrar jag inte SVT med ”licens”, eller som det egentligen borde heta, skatt.

    Jagbetalar redan full skatt på en heltidslön. DET räcker.

    • http://www.facebook.com/mats.jansson.1272 Mats Jansson

      Om alltför många som vill köpa dator börjar vända sig till handlare som inte registrerar sina kunder, blir väl makthavarnas nästa drag att besluta att alla internetleverantörer ska kontrollera om varje icke tv-licensbetalande kunds dator sänder ett krypterat meddelande till internetleverantören, ett meddelande som avslöjar om datorn är köpt och registrerad i kundens namn eller inte, och sedan anmäla de kunder, från vilkas dator det inte kommer rätt kod, till Radiotjänst för straffavgift och tvångsregistrering som tv-innehavare.

      Lag efter lag de senaste tio åren har vridit hela samhället mer och mer i en och samma riktning: mer och mer makt åt de som redan har makt, mindre och mindre makt åt folket. Sverige håller på att bli ett Vitryssland.

      • GustenGrodslukare

        Måhända. Men alternativet att lägga sig flat på ryggen och acceptera att ”myndigheten” tvångsbeskattar svensken är non-existing.

        Varför inte bara inse att SVT är BAJS och att de som inte vill se skiten inte ska betala.

        Jag vill inte se skiten, jag vill inte ens ha det som alternativ i min tablå. Jag tittar inte ens på TV och när jag väl har TVn igång blir det utländska kanaler eller nerladdat. Sällan svenskt och definitivt aldrig SVT

        Kryptera och låt folk lösa abbonemang, ja dom som är intresserade då, så ska vi se hur många som gör det. Inte många. Ungefär lika många som, ifall dom hade fått välja, inte hade betalt invandrarskatt ifall det varit frivilligt. Låt dom som tycker invandringen är positiv lyfta på lädret, låt dom andra slippa.

        Jag ser inte varför ett fåtal ska påtvinga den stora massan sina idéer åsin jävla diktatoriska skit! Blir så jävla sne när valfriheten stryps gång efter annan

        utsläpp: straffa svensken genom 75% skatter på drivmedel
        stäng kärnkraftverk: öka elpriset.
        tvinga folk till att skatta för skit dom inte använder rent allmänt.

        Jag hatar dom. :)

        Varför inte vända på det?
        Morot istället för piska?

        Tills det händer sätter jag mig på tvären varhelst jag känner för det, och det är ÖVERALLT.

    • Karl-Johan Forsmark

       ”Tillämpar” heter det faktiskt, inte ”enforces”!

      • GustenGrodslukare

         Var det allt du hade att komma med?

        Gå och lägg dig, du tillför inget.

        Dumbass. (svenska: dumhuvud)

        • Karl-Johan Forsmark

          Prata svenska eller flytta till USA. Dumarsel kan du vara själv.

  • Markus Upplysaren

    Jag äger ett X antal hemsidor. Dessa kan man komma åt genom en dator med internetuppkppling. Underbart! Nu ska jag fakturera SVT och Eva Hamilton eftersom de har möjlighet att besöka mina bloggar och hemsidor. Jag anser att mitt eget producerade högkvalitativa innehåll är värt…3 miljoner. Lagom summa.

  • sync99

    blir det tv licens per dator? vet nån? verkar ju vansinning. hur skall de kontrollera datorinnehav? via el-butiker? hur skall det gå till isf? finns det resurser för sånt? räknas mobiler också som datorer?

  • kurtan25

    Vart tog den omtalade valfriheten vägen? vad säger KO? Tvinga på folk skit de inte vill ha. Statlig propaganda, indoktrinering och lögner vill jag inte betala för. Koda SVT och låt de som vill se få betala. 

  • loofon

    Så de ska ha betalt för att sprida sina lögner?
    Om man tänker efter är det horribelt.
    De tillhandahåller en tjänst som jag inte är ett dugg intresserad av och så ska jag betala för att de tillhandahåller den?!?!?

    Var finns det för rättsligt skydd för medborgarna i det här landet?

  • gothbreed

    Propagandasyfte?
    Ikväll blev aftonens SVT-gäst genast hackad på när han sa att han inte var feminist men ändå för jämlikhet, varvid de som intervjuade honom då surnade till och menade att om han är för jämlikhet så är han visst feminist, varpå han då fogade sig.

    För ett par veckor sedan beskrevs den judisk-bolsjevistiska revolutionen i Ryssland, som ju även var direkt ansvarig för den inledande brutala massakern på Tsarens familj, i positiva och glada ordalag av berättarrösten, och veckorna dessförinnan beskrevs Kommunismens fader Karl Marx i ett barnprogram som en snäll farbror som bjöd på Te (Jag har iallafall för mig att inslaget om Marx var på SVT).

    Nyss hävdades det att det var patriarkalt för kvinnliga skådespelare att spela mot manliga skådespelare.

    SVT är ren propagandakanal. Självfallet vill de nu när folket börjar sätta sig emot kunna sprida sin propaganda alldeles extra vitt och brett, och framför allt till alla unga tonåringar och barn, där datorn numera ju är en naturlig del av deras vardag, som de förstås hoppas indoktrinera precis lagom tills de sedan blir röstmyndiga.

    Ja, jag är cynisk.

  • hollandska

    Nej tack SVT play. Eva H du kan behålla skiten själv. Titta så mycket du vill. Jag har kräks bara jag hör ordet SVT. Skulle aldrig falla mig in att titta på ert SVT mm. 

  • StefanTenn

    Varför då? Skatten kommer ändå avskaffas när SD givits makten i riksdagen ett drygt år senare. SD kan lätt lägga några miljarder på alla pengar som sparas in på minskad invandring och minskad kriminalitet.
    Nationalistisk socialkonservatism har blivit både min religion och ideologi. Precis som islamismen för muslimerna och kristendomen för KDS:arna.

  • LosKrikon

    Ungefär lika troligt att jag kommer betala någon ”datorskatt” som att jag skulle betala tv-avgift, inte alls med andra ord.

  • svensk66

    Köttskatt och tvlicenser på data,håll i er snart kommer reinfeldt med något sjukt förslag eftersom detta endast är ”decoys” sanna mina ord

  • flinta

    Jaaa ni det är många som vill ha våra pengar……..

    • j_london

      Ja… exempelvis 35 000 snart ”nyanlända” somalier…1000-tals skäggbarn, några 10 000-tal syrier samt ett okänt antal 100 000-tal arabmuslimer från övriga Mellanöstern och Nordafrika…

  • http://pulse.yahoo.com/_D6H7PS7HSNV2VVWKJPFPJIBT4A Leif

    Felet med SVT är att de skapar en tjänst avsedd för en dator och därefter kräver att man skall betala för möjligheten att nyttja den. Det är lika tokigt som om man skulle öppna en fin restaurang och sedan kräva att samtliga människor som kan äta där ska betala för det oavsett de vill det eller inte.

    Sedan kan SVT rensa rejält bland sina egna kanaler, vem behöver t.ex. två stora nyhetsprogram i samma koncern, Aktuellt och Rapport?

    • LosKrikon

      Så funkar en av staten skapad propagandamaskin.

  • Pkpinnen

    Helt jävla sanslöst. Jag finner inte ord. Jävla kommunistsamhälle vi bor i. Hur jävla svårt ska det vara för svt att skaffa en abonnemangstjänst som alla andra leverantörer? Inte ett dugg svårt, men svt ska prompt varenda medborgare konsumera, och gör man inte det så ska man fanimej betala ändå! Det börjar fan koka i mig, snart gör jag nåt dumt.

    • hollandska

      Jag förstår dig. Vem vill sen Stakset och alla dessa skräcködlor till ”experter” i morgonsoffan? Kommunisterna i SVT får frossa ifred för min del.

  • motJihad

    Jag tittar på TV-program. Men i datorn. :P Jag tittar på Discovery och andra kanaler som visar något som man kan ha nytta av. Sons of Guns är ett bra och underhållande program. Men SVT? Nej, väldigt sällan… Näst intill aldrig.

  • GustavEric

    Här har vi kommunistsamhällets fullbordan! Alla datoranvändare skall tvingas vara med och finansiera propagandafabriken SVT. MEN: De lömska krafterna ska vi inte låta bestämma! Låt dem stå där med lång näsa utanför stängda dörrar, låt dem inte få veta om det finns en dator bakom dörren. De som väljer att terrorisera sin befolkning måste räkna med att möta ett folkligt motstånd!

    • j_london

      Bra talat, då främst med tanke på den sista meningen.

  • motJihad

    Övervakningssamhälle. En person ska kunna ha en dator utan att betala en massa utsugarskatt som ändå inte går till någonting nyttigt. Bara en massa multikulti-trams. Jag tittar aldrig på TV. Aldrig? Nej, jag har ingen TV och jag behöver inte det heller. Datorn räcker gott och väl. Radiotjänst kan få suga ut pengar från andra, men inte från mig iaf. Bättre än skatt vore att betala avgift för SVT-play. Då slipper de som aldrig tittar på detta att betala.

  • PKcensuren

    Politiskt oberoende my ass

    Kolla bara på program som P1 morgon Studio Ett P4 Extra SVT Debatt SVT Kulturnyheterna SVT Gomorron mfl

    Skriker vänster om det!

    På SVT Agenda kan man kolla vilka som jobbar, en kille har erfarenheter från en sossetidning dala demokraten

  • louislegrand

    Nu tror jag att informationen är lite sned, men det är väl bara att avkräva pinkod för samtliga som vill ta del av vänsterpropagandan! För farao..

  • Jugge200sx

    Inte bara våra nya svenskar som rånar….
    Radiotjänst vill ha dina pengar för att driva radio och tv.
    Men pengarna används inte, men betalt skall man ha i vart fall. .

  • struve

    Alltså,
    den som vill se nåt av utbudet skall betala…och det är väl ok så länge dom som inte vill se nåt betalar inte oavsett datorinnehav.
    Är det så så tycker jag det är ok!

  • 2Lkopp

    Öresundsbron är tillgänglig för alla, men bara de som använder den måste betala. Koppla licensbetalningen så man måste betala för att kunna se det, vid samhällsviktig info är det bara att häva spärren, 

    Är man rädd för var resulatetet skulle bli?

  • cubacola

    Nehej, så datorernas spektra är inte brett, datorer används först och främst för att kolla på svt play? Va är det för jävla idioter som har hand om det här. Men det har ingen betydelse, bara skita i att betala precis som när det bara gällde tv. 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003211869519 Hannes Juntunen

    Man behöver inte öppna dörren om de knackar på, Tror knappast att de ansöker om husrannsakan hos 9Miljoner svenskar

  • MartinA

    Ur mina kalla döda händer.

  • Beard Nice

    ”Min dator gick sönder, jag tappade den i marken.”

  • nilsanders

    Svt behöver kosingen slikt att dom kan finansiera ett större programutbud på arabiska tex… Undrar om dom har licenskontrollanter ute i tex Rosengård….

    • AggeCwGuruBolmort

      Dit vågar de nog inte gå.

  • NiemalsKnecht

    Dagens fattiga har inte råd med en dator, surfplatta och etc,

    JAMEN VAD BRA, vi lägger till en extra avgift så de säkerligen inte kan skaffa en.

    Det känns bra att bo i Sverige där regeringen tänker på folket!

  • Slasher2

    Tror nog att Nordkorea och Kina är intresserade av studiebesök och bilaterala samarbeten med SVT och relaterade myndigheter.

    • Anonym

      Kina har faktiskt berömt EU för dess arbete med att kontrollera och censurera internet.

  • http://www.facebook.com/jesper.sollerhed Jesper Sollerhed

    Går det att komma runt detta genom att ha ett utländskt bredbandsabonnemang som går i Svenska nät?
    Någon med kunskap om detta?

  • jannejakan

    Tänker givetvis inte betala. Bara att neka när stasi-tjänsten ringer.

    • Natalia Edalova

      dem kommer och knackar på dörren när man är på jobbet och frågar barn: tittar du på TV hemma? 

      • MartinA

        Ungefär som när de dömde Winstons granne i 1984 genom att få hans barn att ange honom?

        • AggeCwGuruBolmort

          Det är det samhället vi är på väg in i och i viss mån redan har.

  • Kettil_F

    Återigen ett hårt slag i luften!

    Kolla hur mycket ni vill om jag har dator för det har jag givetvis inte! En köpte jag igår, men nu gick den sönder för en timme sedan, jag lovar!

    Helt totalt kaputt och om ni inte tror mig får ni väl bevisa det!

    Vaddå skrivit inlägg alldeles nyss? Nej inte alls det är någon annan som gjort. Eller så kanske jag lånade grannens eller så har jag gått en kurs i tankeöverföring eller nåt’.

    Jasså, har jag internetuppkoppling sa du? Än sen då? Bara för att jag har internet så behöver jag ju inte ha dator. Den gick sönder sa jag ju. Så F*uck you very much! Adjö!

  • Lisalull

    Inte fan har jag bett om att få SVTs utbud i datorn.
    Hur kan dom ta betalt för en tjänst jag inte beställt? Rena DDRfasoner.

  • stereofil123

    Så om jag har en mobiltelefon med 0.5 GB datatrafik per månad så skall jag alltså betala 2000 kr eller vad man nu betalar för TV avgiften?

    Hur många minuter av hela tablån kan jag se för den? Det finns ganska många som har mobilt bredband och bara använder datorn till det absolut nödvändigaste, inte att streama TV kanaler som äter upp kapaciteten väldigt snabbt, plus att det inte går speciellt bra alltid om täckningen är dålig. 

    Gör om, gör rätt!

  • FF2012

    Verkar vara koordinerat denna f**bannade skatt. I Finland införde man YLE skatt 1:a januari i år. FN igen för att tysta fri media nätet?

    ”Yle-skattens belopp beror på inkomsterna under kalenderåret. Yle-skatten
    är 0,68 % av de sammanlagda förvärvs- och kapitalinkomsterna eller det
    sammanlagda beloppet av företagarens och jordbruksföretagarens
    arbetsinkomster (om detta belopp är större), dock högst 140 euro. Om Yle-skatten skulle vara mindre än 50 euro påförs den inte. Yle-skatten är alltså som minst 50 euro och som högst 140 euro.”

     

  • era83

    Kan man säga att man inte äger en dator? Precis som man säger att man inte äger en TV som idag?

    • Glenn Berg

      Så kan du göra. 
      Radiotjänst kan inte bevisa att du varken har TV eller dator. Den enda som kan bevisa innehav är Polisen och då krävs det en husrannsakningsorder. Vilket dom inte kommer att få för misstänkt TV-innehav..

      • Pkpinnen

         ”Misstänkt tv-innehav”. Orden är som hämtade ur ”V” eller 1984 av G.Orwell. Ändå är de i dagens samhälle relevanta. Vart tog friheten vägen?

  • AG

    Men jag har bara en dator från 1980 (eriksson)kan ej se tv i den har bara 125 kb i minne så ledsen de blev inga pengar där

  • Kristoffer Schill

    ”Varför jag har internet men ingen dator? – Jo jag har en smartphone som jag behöver internet via trådlös router för. Och smartphones får jag väl ha? – voíla!”

    Ge inte SVT a.k.a Pravda en spänn!

  • Donk73

     Allt som kan förnöja livet ska
    beskattas!  -Räknas som mottagarutrustning??  Alla kvinnor har en
    ”mottagarutrustning?? ska ni inte sätta straffskatt på det
    ”nöjet” också…

  • kattan57

    haha dom kan ju försöka spåra om du har en trådlös dong som tankas via kontantkort,herrejösses vilka dumskallar

  • Bombi_Bitt

    Saudiarabien kan väl betala, det är ändå deras propaganda som de sänder.

  • kattan57

    klart att dom måste ta in skatt på skatt vi ska ju försörja halva Afrika

    • penan

      är det inte hela Afrika som vi skall försörja?

      • Pkpinnen

         Beror på hur man ser det. Vi försörjer halva Afrika här, och halva på plats

  • http://twitter.com/MenyKU PlebisPlebojis

    Kan inte SVT själva betala skatten istället, de får ju så mycket pengar.
     

  • http://patriaomuerte.bloggsida.se/ Caesar Apostata

    Tur att jag inte har någonting av detta. Jag skriver dessa kommentarer med hjälp av Morse-alfabetet via min egenkonstruerade superapparat!

    • Sveapatriot

      SVT har meddelat att de ska ge ut SVT Play till din apparat. :)

      • hollandska

        Vad gör piratpartiet?

      • http://patriaomuerte.bloggsida.se/ Caesar Apostata

        Men fan också!

  • http://www.facebook.com/daniel.olsson.73345 Daniel Olsson

    Fy f*n ska politikerna ta ifrån oss allt bra eller :(

  • rotumskanoner

    Finns väl ingen här som har TV? Bara lcd-skärmar…. och nu kommer ingen här ha en dator heller, bara en mobil med externt inkopplad lcd-skärm och trådlös mus. mobiler var ju tydligen inte licenspliktiga…. 

  • Roger Mårtensson

    De kan koda sina kanaler som alla andra som vill ha betalt.
     

    • rotumskanoner

      Självklart kan man göra det, och det är de också medvetna om. Men de vill sprida sin propaganda och säkerställa finansieringen – därav skall valmöjligheten inte existera. 

      För drygt 10 år sedan när det analoga nätet skulle släckas så valde man att ersätta det med digitala marksändningar. Varför? Jo därför att det skulle sätta tv-sändningarna under fortsatt statlig kontroll. 

      Det enda ekonomiskt riktiga i det läget hade varit att ersätta analoga marksändningar med kabel-tv, internet-tv och satellit-tv (100% täckning). Den marksända digital-tvn var helt enkelt överflödig. 

      Svensken är inte så fri som han tror! 

    • Bombi_Bitt

      Vems ärenden går du?

  • Rauken

    Tydligen behövs mer pengar i propagndasyfte för att hålla invandrarkritikerna stången. Att det är propaganda det gäller bevisar alla SVT program där mångkulturen har oförtjänt framträdande roll. Alla skall vi integreras med egna pengar. I varje fall borde man kunna begära att de levererar sanningar i stället för lögner. 

    En ytterligare ekonomisk belastning som kan hänföras till den omhuldande migrationen.
    Den som EU-broilern, Cecilia Malmström, aldrig får nog av.

  • Fryke

    Skatt och avgifter – till vad?
    Att finansiera kanaler som ändå inte är opartiska?
    Se SVTs Rapport och Aktuellt t ex. Eller dessa debattprogram där det är 95% batikhäxor som hela tiden för en talan mot allt och för invandring mm mm… Dessutom är det censur på en del nyhter i  form av undanhållande av FAKTA.
    Vore bättre att staten skickade pengar till Radiotjänst via den höga jävla skatt vi ändå betalar.. Dom kan dra summan från biståndet eller från annan blatterelaterad verksamhet…
    JAG anser inte att det ska vara en avgift på att ha en dator – däremot ska det vara VALFRITT om man vill ha TV via datorn eller via TVn.. Man kanske vill ha en TV och se enbart på DVD eller BluRay – men inte se något TV-utbud? Varför finns inte den valmöjligheten i Sverige för?
    Det är ändå en demokrati vi lever i där valfrihet ska råda enligt dess stadgar, men det gäller INTE TVn – att ha eller inte – att vilja se eller inte..
    Jag har en monitor till min BluRay-spelare och det funkar ypperligt bra.
    Skulle aldrig ens se ett TV-program i dag och man spar tid vilket man kan lägga på annat. Kreativitet blir mer påfallande och man saknar ingen TV till slut, man hinner inte med utan gör så mycket annat som är mer givande.
    Nej TV kan dom dra från skatten – vi betalar tillräckligt till staten ändå.
    Dra in på blattar och annat så kommer nog TVn att kunna finansieras via vanliga skatten

  • http://www.facebook.com/people/Ingvar-Gustavsson/663275604 Ingvar Gustavsson

    Blocket kan ta betalt för att man tittar på annonserna haha 

  • Mufti

    Även om man blir ertappad av Radiotjänst med en nyköpt I-pad så måste det finns få en möjlighet att slippa TV licens. Det måste finnas en rätt att göra sig av med datorn och därmed slippa. Men det finns ju liksom inget fordonsregister över skrotade datorer. Jag kan inte se hur jag ska kunna bevisa att jag inte har, eller nyss har gjort mig av med datorn.  

    • SkorpioSSS

      Nej, det är de som måste bevisa att du har en dator.

  • Cyan

    är väll bara gilla läget och betala precis som vi måste utan att vilja. Betala för alla invandrare och annan skit som vår kära regering gör för våra skattepengar.

  • Sven Olsen – (argdansk)

    Civil olydnad – enda medlet mot sådanna övergrepp.

    Returnera fakturorna varje gång – med påskriften – ej av betalaren godkänt belopp! då får de utreda vartenda ärende – och det kommer att vara andra sidan valet innan de är klara – och då är det för sent!

  • Mufti

    Kommer Comhem o.d. börja rapportera till Radiotjänst nu om man har bredband samt tv abonnemang?

    ”Jo jag har TV-abonnemang men ingen TV…”  Lite jobbigt.

    • Rauken

      Den onda PK- staten skall ha så lite som möjligt.

    • kattan57

      Köp en kontant,trådlös kan aldrig spåras.Man får nytt IP varje gång man loggar in.Samma som kontantkort på tel.Men skynda å köp en medans man kan göra det utan att uppge namn.

  • http://snawitz.blogspot.com/ susnaw

    snart införs en skatt för att få finnas till
    Varför ha TV-skatt med tanke på SVT´s usla utbud?

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002820740650 Camilla Larsson

      Håller med dej
      vi betalar ju redan tvlicens räcker inte det? sen betalar vi ju för de andra reklamkanalerna med. suck

      • http://snawitz.blogspot.com/ susnaw

        och att betala skatt för att se tv via datorn är helt absurt. Vi betalar ju redan för uppkopplingen

  • resenaren

    I dessa europeiska länder tas ingen tv-avgift ut: Bulgarien, Estland, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Malta, Nederländerna, Polen, Rumänien, Ryssland, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tjeckien, Turkiet och Ungern.

    I Tyskland tas det från och med år 2007 ut en avgift för varje Internetuppkoppling.

    • Rauken

      De länder du pekar på är inte lika omhuldande som ankdammen. Därav den lilla extravgiften. Men inte ökar det acceptansen för alla snyltande sociala turister.

      På Realisten finns en artikel där en kommun i Härjedalen döms att betala en resa till Iran för att, ett nu 18-årigt skäggbarn skall få hälsa på mamma och pappa. Han hade av sina bidrag sparat 6 500 kronor, och nekades betald resa av kommunen men rätten tyckte annorlunda. 

      Där ser ni åt vilket jävla dårhus vi anförtror våra skatterpengar.

    • Natalia Edalova

      fel. jag är från Ryssland . vi betalar TV och radio- avgift! 

    • Bart_Cartman

      Det betyder nog inte att dom slipper betala, kostnaden tas nog av skatten i stället.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1479300660 Conny Koma Engblom

    snart kommer det väl skatt på att andas med.

    • resenaren

      Andningsministeriet: Betala avgiften eller vi kommer att montera en stängt andningsmask på dig! Du har då 3 min på dig att betala tack!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100002820740650 Camilla Larsson

    Herregud. räcker det inte med att man betalar mobilabbonnemang? SUCK

    • Rauken

      Sverige är ett högskatteland. Även om det här nu kallas för avgift så går de pengarna ändå rätt in i statens giriga käftar. Man bestal inte pensionärerna på 358 miljarder svk för ro skull. Nej, de omhuldade otåckinganra skall ha sitt. Eller?

  • Vasaknacke

    Har aldrig betalt för skiten och tänker inte göra det nu heller. De skulle kunna begära TV-avgift för att man eventuellt kan gå förbi ett skyltfönster med en TV i det, och jag skulle fortfarande inte betala.

    • Rauken

      Jag lyfter på hatten för ditt ovärderliga tips. Tusen tack!
      Varför kasta pengar rätt in i mångkulturens stinkande gap?

  • Haddokk

    Vi skall inte tvångsbeskattas. Era nyheter är ju inte trovärdiga som en anledning att protestera mot era högra krav på pengar.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    bajs är ju också gratis att äta

  • Erik

    Tänker inte betala. ^^

  • hundratusen

     Jo, teoretiskt.
    http://fria-katalogen.se/sakerhet-och-trygghet/kringga-landsblockerad-videostream/

    Precis som man teoretiskt kan kolla på SVT bara för att man har en dator.

    Så varför tar de inte betalt av resten av världens befolkning? De KAN ju ta del av utbudet, teoretiskt.

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Ja, Disqus krånglar ibland. 

      Då kan DN, Aftonbladet, Expressen också ta betalt för att man teoretiskt kan kolla på deras nyheter. Plus alla andra…

    • Mufti

      touché!

  • RMG49

    Det gäller att stoppa de här planerna, jag är inte intresserad av tvångsmetoder. Man ska inte tvingas att köpa deras nyheter. Dom är ju så tillrättalagda och vinklade att jag spyr snart. Valet ska vara fritt. Om de här makthavarna vill ha mina pengar så får man ta ut avgiften på skattsedeln så att alla betalar. Jag hämtar mina nyheter på mera trovärdiga sighter än hos SVT.

    • Rauken

      Du tvingas betala för alla nya spekulanter på svensk välfärd och feta bidrag.

      Hos SVT tvingas du inte att köpa nyheter. Du luras till att köpa lögner och osanningar.

      Det där med att hämta nyheter på trovärdiga sajter är i högsta grad relevant. Det gör vi alla, så SVT kan gärna stå där med sitt lögnaktiga utbud, som t.ex. den lilla Pelle som nyss kom till gränsen och enl. dem är både blåögd och blond, fast han i själva verket är som ett mörkludet troll.

      Olika människor finns inte, om man nu skall lyssna på dem som på den punkten hävdar sig vara klokare än alla vi andra.

      Och alla har både rättigheter och sin beskärda del i och av den stinkande andammen Sverige. Där som inga svenskar längre finns, eller får finnas.

      De togs bort för ett tag sedan under förevändingnen att alla är vi lika. Men vad vi då skall kalla i stället har vi ingen aning om. 

      Själv önskar jag gener från norra Afrika, då får jag bidrag, bidrag, bidrag med detsamma.  

  • Pollykarpus

    De som tittar på SVT-Play, men bor i Tyskland ?

    Ska dom oxå betala svensk TV-Licens ?

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Nej, men de kan inte kika på alla program med en tysk ip-adress.

      • http://heltnormal.com Bjorn P

        Det finns inget som heter ”tysk ip-adress”. Ip-adresser är inte geografiska. Ett block ip-adresser kan byta geografisk innehavare på en sekund.

        Om man nödvändigtvis måste bekosta statlig propaganda med tvångsavgifter, så varför inte lägga det på internetleverantörerna istället? Att blint lägga avgifterna på ”datorer” eller ”surfplattor” blir stentokigt. Jag som alltid köper mina datorer i delar från flera leverantörer (ofta utanför sveriges gränser), hur många avgifter ska Rånartjänst belägga mig med? Jag har 2 surfplattor, ingen av dem köpt i Sverige, jag har 3 laptops och en stationär (byggd huvudsakligen med delar från 2 tyska leverantörer) – hur många avgifter ska Kirunamaffian kräva mig på?

        Nej, SVT och borgerliga politiker är inget bra på det här med att tänka. Det borde någon annan göra åt dem.

        • http://avpixlat.info/ Berit

          Om man inte surfar via någon proxy så syns det från vilket land man surfar. 

          • http://heltnormal.com Bjorn P

            Det är både sant och inte sant. Förutsatt att ip-blocket man ligger i, via någon av otal geoip-tjänster, är kopplat till ett land eller t.o.m. en adress, så kan man se att ip-numret är kopplat till ett land. Men ip-block byter ibland ägare, och då är informationen ibland felaktig. Under en lång period hade några geoip-tjänster fått för sig att jag surfade från finland, vilket ställde till det för mig med en del tjänster som litar på sådan godtycklig information som dessa tjänster lämnar ifrån sig.

            IP-nummer är inget bra sätt att avgöra vart någon surfar ifrån. Med prisvärd vpn:er och gratis proxies är det ännu sämre.

            Vad jag ville ha sagt var hursomhelst att det inte finns något sådant som ”tysk” eller ”svensk” eller ”grönländsk ip-adress”, det finns bara ip-adresser som genom en geoip-tjänst antas fysiskt finnas på en viss plats, även om det långt ifrån alltid stämmer.

  • Bigamisten

    Som nybliven PUT så slipper man sådan här fåniga bekymmer som
    att leta/ köa för bostad,spara till möbler,tv eller t ex småutgifter som
    tandläkare,telefonräkningar eller löjliga tv licenser.

  • http://profile.yahoo.com/UEIZFFN55A4GO24HY7HSMPT5XU Sven

    Det är väl bara låsa tjänsten för att kunna se SVT-Play för dom som inte har betalat licensen. Vad är problemet?

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Då får de inte in lika mycket pengar och kan inte tvinga på oss all propaganda. Fler kommer att titta på skiten när de ändå tvingas betala. 

  • http://www.svenskarnasparti.se/ Harald Guldhatt

    Glöm eran dröm SVT. Aldrig i helvetet att ja ger er en krona. 

  • EnvackerDAg

    hahahahahahhahahahahhahahaha, har haft tv i åratal, har aldrig och kommer aldrig betala tv-licens avgiften, vad får de och tro att jag ska börja betala min dator? skrattretande

  • louislegrand

    Hur skall de kunna kontrollera ??

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Begära ut uppgifter från bredbandsleverantörerna. Nästa lag? De små tyranniernas steg.. 

  • init100

    Enligt SvD är det inte riktigt lika illa som man kan tro. Från SvD Näringsliv Live:

    13:52
    Hamiltons ord borde lugna flertalet här.

    • Förtydligande: Radiotjänst kommer alltså inte att aktivt leta upp och kräva avgift av dator- och surfplatteanvändare. Public Service är just nu under utredning och finansieringsfrågan – det vill säga licensen – har lyfts ut för att bearbetas senare. Direktiv ska klart till 2015.

      Däremot: Rent formellt är man redan betalningpliktig att betala tv-avgift för sin dator (Detta har man varit sedan det först fanns tv-kanaler på nätet). Men inga förändringar kommer träda i kraft när SVT lägger ut sina kanaler i början av februari.

    13:45
    I en artikel från TT kommenterar Eva Hamilton avgiften.

      TT: Har Radiotjänst redan börjat kartlägga surfplatteägare? – Nej, nej, och de kommer inte att göra det heller. De kommer att hålla en låg profil när det gäller mobiler och datorer i väntan på att få en slutgiltig bestämmelse om hur avgiften ska konstrueras. De kommer inte att beivra dig i väntan på en ordentlig lösning på det här.

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsliv-live-22-januari_7847526.svd

    • http://avpixlat.info/ Berit

      ”Rent formellt är man redan betalningspliktig att betala tv-avgift för sin dator.”

      Det har väl hittills bara gällt för datorer med tv-kort. Sånt kan man välja och välja bort trots allt.

    • Asystoli

      Tröstande men bara för att det är ”rent formellt” betyder det inte att de inte kan statuera exempel. När de finner att lagen kan riktas mot oönskade element, dvs någon av oss, så kanske de gör det också.

  • http://www.youtube.com/user/josted Kodiaken

    Handbok för bemötande av SVTs kontrollanter
     http://www.youtube.com/watch?v=36ojMFuoFeg&feature=player_embedded

  • http://avpixlat.info/ Berit

    Jag känner många som redan idag inte har råd med bredband. Kommer inte bli lättare om alla tvingas betala tv-licens. Det är inte acceptabelt med en tjänst som folk inte kan välja bort. 

    Man är ju mer eller mindre tvungen att ha bredband när myndigheter och företag lägger ut sina tjänster på internet och sparar in en massa folk på det. Tv-licensen ska inte vara kopplad till datorinnehav eftersom en dator används till en massa annat i första hand. Helt sjukt. 

    Jag kollar max 2 timmar webb-tv i månaden. Varför ska jag betala samma avgift som ett stort hushåll med flera tv-apparater och datorer?

    Tycker vi ska protestera genom att säga upp våra bredbands-abonnemang och utföra ärenden genom att gå till bibliotek, bankkontor, myndigheter m m i några månader. Då blir det kaos. Många kan säkert klara sig med en Smartphone. 

    Nu får det vara nog. Har ingen lust att betala för att få public-service-propaganda nerstoppad i halsen. 

    Kommer Radiotjänst nu att kräva ut listor av bredbandsbolagen?

    • Odalmannen

      Ja, naturligtvis kommer de att göra det, vad trodde du egentligen? Svenska folket ska ju bytas ut mot mer spännande främlingsockupanter från främmande länder med en betydligt intressantare och mer värdefull kultur från länder i tredje världen och då måste alla kulturfattiga och tråkiga svenskar (som inte sägs finnas) naturligtvis vara med och finansiera den mångkulturpropagerande regimens folkutbytespropaganda. Alla svenskar måste självklart vara med och betala för sin egen undergång och varför inte? Svenskarna är ju ändå världens mest lättlurade folk på jorden i alla fall så varför inte passa på att vara riktigt fräck samtidigt som den mångkulturella utrotningen av svenskarna pågår? De flesta svenskarna fattar ju ändå inte vad det är som pågår i alla fall. Att SVT nu låter erbjuda SVT Play helt fritt är givetvis för att den anti-vita och svenskhatande statsregimen nu vill öka på takten i folkutbytet och det är de på god väg att lyckas med också, snart kommer nämligen svenskarna att bli till en liten undanträngd minoritet i sitt eget land och främlingsockupanterna att bli många fler än vad svenskarna är.

  • Strandnypon

    Om det införs är det dubbelt förtryck:

    1/ Pengar tas från individer som inte får något värdefullt tillbaka. Det ger mer resurser till förtryckarna och mindre resurser till alla dem som vill använda pengarna till annat. (egenmakt)

    2/ Förtryckarna utökar spionage och våld mot medborgarna i och med att befogenheter att kontrollera IP-adresser och IT-utrustning i hemmen ökar.

    • sync99

      nämen, nu är du orättvis. vi kan ju läsa på SVT hemsida att de serverar objektiva nyheter. 
      copy & paste här;
      Vår verksamhet bedrivs självständigt i förhållande till politiska, kommersiella och andra intressen i samhället och finansieras via tv-avgifter. SVT1 är Sveriges mest uppskattade kanal och SVT tv-bolaget med högst förtroende hos svenska folket.
      …så sluta vara så negativ. se ljuset…..i en ändlös tunnel

      • Strandnypon

        Jag förstår ironi också.

        • sync99

          är helt säker på det :) )

  • Rolexus

    Snaran dras åt ytterligare. Om skatten tas ut via internetuppkoppling kan ingen komma undan när staten kollar med bredbandsleverantören om det förekommit trafik på bredbandet.

    • Enrakhoger

      Säg att du surfar på din smartphone.

      • http://avpixlat.info/ Berit

        Jag har ingen smartphone, men det är väl ett helt annat abonnemang? 

    • Agera1

      Använd VPN tjänst…

    • kattan57

      Använd en trådlös dong som du tankar på.Samma som kontantkort på mobil.Det är alltså inte reg. nånstans

  • http://www.facebook.com/leif.ohlsen.3 Leif Ohlsen

    verkar vara ett steg på vägen att ta kontroll över internet och hindra
    kritiska röster i fria media. Speciellt den känsliga invandrarfrågan.

  • Ickenaiv

    Jag kommer aldrig betala varken TV-licens eller ”apparatskatt”. För mig är det Nordkorea. Och jag kommer heller aldrig någonsin göra en pudel kring det. 

    • Rolexus

      Lätt att säga om man kan välja (och vara anonym). Vad gör du om staten kör över dej genom att tvinga bredbandsleverantörerna att rapportera vilka kunderna är och om det är trafik på abonnemanget?

      • badsector

        Konsolidering. En person får ju ha mer än ett bredbandsabb.

      • Ickenaiv

        Du har helt klart en poäng. Skatten skulle kunna läggas direkt på uppkopplingen hos leverantören och i samma veva naturligtvis döpas om till ”avgift”. Storebror har våldtagit dig – igen. 

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Jag har aldrig betalt teveavgiften :)   Nu bor jag i Ryssland på heltid och kan erkänna det!  :)   jag tycker alla ska försöka hacka SVT:s hemsida!  :)

  • texarcana

    SVT borde enbart  finaniseras som frivilliga  betalkanaler. Med det mediokra utbudet SVT idag erbjuder gick de säker i konkurs det första året, eller tvingades självsanera företaget om de tänkte sig ha en plats inom TVmedia överhuvudtaget.
    Kollade in lite SVT i Sverige under senaste besöket och fick nog efter några minuter, trots mina ansträngningar att leva upp till mitt starka tålamod.
    .Jag bor i Canada sedan många år och har från min utgångspunkt genom besök till Sverige med ett antal år emellan, blivit varse hur SVT`s programutbud vattnats ur till idag vad jag kan kalla, ett totalt haveri utan dess like i programutbud! 
    Absolut värdelösa program i princip. Väderleksrapporter som såg ut som en helig soppa,matlagningsprogram av diverse s.k. förståsigpåare och jag vet inte allt av meningslöshet som de kallar TVprogram.Underhållning, bra filmer, nyhetsprogram som är värt namnet, saknas i stort sett.
     Kvaliteten har sjunkit till bottennivå och jag kan inte se någon anledning att finansiera sådant hopkok av skräp.
    Jag var oerhört glad och tacksam att komma hem till Canada igen och ha förmånen till utomordentligt  TVprogram`utbud. Detta är min åsikt och det står jag för.

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Många har klagat på det dåliga utbudet under julhelgen. Bara en massa repriser. 

      • TYouyou

         USH JA!!! Å inte ens får negrerna vara med i Kalla Anka. Det är klar diskriminering av negrer att osynliggöra dessa mörkhyade människor. FY SKÄMS Disney och SVT!!!!!

  • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

    Bisarrt..  Vore det inte mer logiskt, att begränsa tillgången till svt’s
    kanaler och svt.se’s onlinematerial till enbart prenumeranter/licensbetalare?
    Förslaget om att helt skattefinansiera SVT var bättre än detta…

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Lösningen är bara till för att få in så mycket pengar som möjligt. Väldigt orättvist om man kollar minimalt på TV. 

  • pllay

    De kommer lägga avgiften hos din ISP och denne kommer bli tvingad att sedan ta ut kostnaden på dig. Vi kommer aldrig få ett val, om du har tillgång till internet kommer du också få betala till SVT. Ett sätt är att vi går samman i små grupper och delar på internetuppkopplingen, kommer bara fungera hos dem som har egen fiber. De utvecklar snart konceptet och vi får betala en grundavgift samt dessutom en rörlig avgift grundad på nedladdade bytes. Eller skickas räkningen till det IP-nummer som streamat ner programmen. Hela iden går ut på att få kontroll över vår internetuppkoppling och därmed våra datorer.

    • Kullen

      När den dagen kommer när svenskar får betala för internet trafik kommer piratpartiet eller SD få en chockhöjning i medelmsantal.

  • monamuslim

    Helt OK, en till grej att inte betala för. Kommunisterna i massmedia får klara sig utan mitt bidrag

  • malinpersson

    kommunist fasoner

  • http://www.facebook.com/norrblom Joakim Norrblom

    Lägg in radio- och tv-avgiften i den allmänna skatten så att alla skattepliktiga betalar istället. Då skulle per automatik fler människor betala och skatten skulle förmodligen (förhoppningsvis?) kunna sänkas till ett lägre belopp.
    De som inte äger någon form av elektronik som inräknas i förslaget kan ansöka om att exkluderas, på samma sätt som avgiften för Svenska Kyrkan i dagsläget sköts.

    • kattan57

      Men MENAfolket då???Dom betalar ju ingen skatt…….ingen TV där då….LOL

  • andrer

    Ett nederlag för demokratin. Inte nog att man försöker fly slaskmedia, men ska nu även med hot om våld tvingas finansiera deras korrupta verksamhet.

  • http://www.friatider.se/ こんばんは

    Jag har aldrig och kommer aldrig betala tv-avgift. Kollar inte ens på SVT, så varför skulle jag?

  • Hyfundan

    Var är partierna som brukar berömma sig för människans rätt till valfrihet nu då?

    Skulle vara intressant att höra vad Centern har att säga. Fullföljer de sin nya frihetliga linje i mer relapolitiska spörsmål som detta iställer för att bara flumvisonera så skulle de kanske kunna kravla sig upp över spärren till valet.

  • germ4nicus

    Fan va bra,,,

    Nu kan Statoil leverera 3 kubik villa olja till alla husägare varje kvartal.
    Även dom med bergvärme.
    Men vi har ju inte beställt säger en…
    Spelar ingen roll,det gör vi säger Statoil.
    Men…vi har ju bergvärme….
    So what?
    Ni har ett hus..eller hur..?
    Betala.
    Kriminella dja kommunist fasoner….

    • Agera1

      Ja och alla som har en väg någonstans utanför sin bostad skall tvingas betala fordonsskatt och trafikförsäkring eftersom de skulle kunna haft en bil…

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

      Bra liknelse!

  • Indher

    Plattor kan man köpa utomlands, varför köpa dem i Sverige. Bärbara datorer med svenskt tangentbord kan man nog också skaffa utomlands. SVTs propaganda klara man sig utan!

  • Fredrik_H

    Jaha, det ante mig.

  • trumdjungeln

    Det dröjer nog inte förrän datorer och plattor beläggs med en ”tidningsavgift” också – givetvis ovanpå TV-avgiften. För att säkra att ”kvalitetsjournalistiken” inte påverkas av om någon läser skiten eller inte.

    • http://avpixlat.info/ Berit

      På externa hårddiskar, usb-minnen med mera är det redan en hutlös avgift. 

  • http://Finland.se/ Finska Pinnar

    Usch spottar i ansiktet på dessa idioter!

  • kirshkol

     Principiellt bojkottar jag allt som SVT producerar.

    Med tanke på de nyheter om SVT som kommit fram på denna sida
    så är det ingen tvekan om att de är subjektiva.

  • mickej

    Sitta via er internetdelning på er 4g telefon så slipper vi slavar denna nya skatt!

  • tokless

    Om man inte ser på deras skräp då? blir man trots det tvungen att betala, det där låter det jäkligt fel. Det kan inte vara menat att bara för att de väljer lägga ut allt gratis så ska samtliga användare bli tvungna att betala för det.  Det är ju trots allt deras val och betalar man så är man kund och jag vill inte vara en kund till SVT, jag ser inte på deras sändningar för de sänder rent sk*t. Så rent krasst, om SVT kan tvinga till sig kunder så borde alltså andra näringsidkare kunna göra detsamma, och betalar man inte så skickar man bara till kronofogden. Eller är det bara SVT som har förmånen att tvinga till sig kunder, man börjar ju fundera på hur korrupt det är, när det kan göra så här.

  • http://www.facebook.com/people/Mikael-Hirviniemi/1469103217 Mikael Hirviniemi

    Är den där skatten verklig laglig? Man kan ju titta på andra kanaler än SVT? Ska inte TV4 och liknande även dom få sin beskärda del i så fall? Jag hoppas att nån alternativ tv-kanal driver detta till eu-domstolen och protesterar..SVT kan ta sig arslet..glöm att jag betalar ett öre till deras jävla propagandamaskin.

    • Gaikokujin

      Jag ser det lite som att den svenska staten skulle vara majoritetsägare i ett oljebolag med bensinstationer, och att alla som ägde bil skulle betala en avgift till det bolaget oavsett om de tankade där eller inte.

    • rotumskanoner

      Lagen är ju per definition statens vilja, så det säger egentligen ingenting. Inte heller har vi någon konstitution att falla tillbaka på när staten gör övergrepp på folket! 

  • Attundaland

    Förbannade kapitalist kräk, Social-konservatismen måste krossa dessa pengar galna jäklar.

    • mickej

      ?

      Du vet nog inte vad kapitalism är! Idag finns det exakt noll länder i världen som är kapitalistiska, där marknaden får styra till 100%. Det är det ingen som vågar för det skulle fungera alldeles utmärkt utan staten ska styra och blanda sig i allt!

      • http://rahaal.myopenid.com/ rahaal

        Det där är inte sant. Hade staten inte varit involverad så hade kinesen som sålde ”mjölk” gjort på plastpulver kunnat fortsätta och fler barn hade fått sätta livet till. Vidare så hade det varit en ganska lukrativ marknad att avliva fattiga patienter, ta deras organ och sälja till rika patienter som har behov av transplantation.

        Miljöförstöring hade varit ett faktum eftersom ingen skulle vilja ta på sig de kostnader som miljöförstöringen innebär. Jag pratar inte om koldioxidutsläpp här utan om riktig miljöförstöring. Haven har redan blivit utfiskade och om det inte finns något organ som reglerar detta, hur skall fisken komma tillbaka? Vem har lust att kasta ut laxyngel ut i haven för att stärka laxbeståndet till noll avkastning?

        Vidare så har vi fått standarder inom teknikbranschen som inte hade blivit verklighet om det inte fanns något statligt organ inblandat. Idag har alla mobiler utom Apple samma standard på laddare t.ex. Däremot så är det problem med tågsystemen. Spårvidderna är åtminstone densamma i hela EU men inte spänningen på ledningarna. Signalsystemen är olika de också.

        Oligopolsituationer förekommer i många sammanhang. Vi har sett detta på bensinpriser, i byggbranschen, telekom/internet och så även i elektronikbranschen med bildning av priskarteller. Det senaste i elektronikväg är att Samsung drogs upp i rätten för att ha bildat priskartell med LG på TFT paneler.

        Så summa summarum, kapitalism är inte idealt på något sätt. Elen har blivit både sämre och dyrare sedan avregleringen av marknaden och cheferna skjuter in stora summor i kolkraft och i vansinnesprojekt såsom vindkraft. Detsamma är det med posten. Kollektivtrafiken fungerar inte särskilt bra alls sedan privatiseringen. Tågförseningar sker på löpande band och helt plötsligt så fungerar inte snöröjningen.

    • init100

      Det är knappast kaptialism att tvingas betala för en vara man inte beställt.

  • UNObserver

    Detta är bara en liten början.
    Den stora frågan är hur de ska stoppa andra ”ej godkända partier” delta i nästa val!

  • WilliamHSchroeder

    Radiotjänsten kommer inte få en spänn om jag så ska trycka ut dem igenom fönstret eller jaga bort dem.

  • Kinarolf

    Jag läste alla kommentarerna. Varför i H-vete packar och åker ni inte ifrån PK och STASI samhället, innan dom stänger gränsen helt. Jag gjorde det för 40 år sedan, och har inte ångrat mig en enda sekund. Världen väntar, och den är människovänlig. Bra folk är välkomna överallt.

    • Attundaland

      Därför att vi inte är en bunt invandrare, Vi är stolta patrioter som vägrar lämna vårat land till liberala kapitalister, våra förfäder byggde detta land och då är det vårat sen också, och vi har en obligation att kämpa för det som är vårt.

      • carson2012

        Så talar en sann patriot.

        Jag är med dig.

      • Kinarolf

        Jag förstår dig, jag säger inte att du har fel, du har rätt, men även den mest otäcka förtryckarregering kan bli för mycket. Det var mitt eget fall. Därför åkte jag, och upptäckte en bättre värd.

    • rotumskanoner

      var bor du?

      • Kinarolf

        Mitt jobb har tagit mig till många länder, inklusive Australien och Kina. Nu bor jag i Kina, och stannar här. Här kan en ensam kvinna gå hem oantastad genom storstaden mitt i natten. Någon polisövervakning finns knappast. Det behövs inte. Så var det förr även i Sverige.

    • andrer

      Hade alla tänkt att man flyttar istället för att lösa problem så hade alla flyttat hela tiden och inga problem hade lösts. ;)

      Jag jobbar på att flytta, men det är svårt. Mycket svårt. Ofta tung byråkrati, hämmande lagstiftningar, mycket svårt att få visum, ett nytt språk etc.

      • hollandska

        Är det inte som i Sverige, komma papperslös och få bidragsförsörjning livet ut.

    • Heja_Hammarby

      Vart åkte du? Berätta mer. Jag funderar på att resa för gott.

      • Kinarolf

        Fört bodda jag i Schweiz, sedan flera år i Japan, i USA, i Stilla havet, i Australien, på Taiwan, sedan flyttade jag till Kina och stannande där. Idag har du hela Asien att välja på, och Sydamerika utvecklas fort, speciellt Chile, Hong Kong och Singapore välkomnar kunnigt folk, bäst är att åka och prova, du hittar snart ett bra ställe som passar dig.

  • rautasaari

    Det här måste vi prostera mot!! Bojkotta SVT!! Gör namninsamling!!! Så här kan  det inte vara på ett så kallad demokratiskt land! SVT är ju som en jävla tvångsreligion!!

    • Kullen

      Bojkotta SVT? Tror du verkligen att någon skulle märka något?

    • hollandska

      Kanske Kristoffer.hell lägger upp en namninsamling. Hoppas det!

  • skada

    Va så jag kan lägga ut en tjänst på nätet som alla kan nå sen kan jag skicka faktura till alla i Sverige…. ok jag kommer aldrig mer behöva jobba. 

  • Pantertanten

    Jaha, då får man köpa datorn kontant utan att uppge namn, som jag gjorde för många år sedan då jag köpte TV….

    • http://avpixlat.info/ Berit

      Kan man köpa TV utan att uppge namn? När jag köpte en skrivare en gång på Siba ville de ha mitt personnummer. Och jag betalade med kort. Mycket märkligt. De sa att det var på grund av garantin. Har aldrig behövt lämna personnummer för att garantin ska gälla. 

  • per22

    Hur stor smartphone får man ha?
    Är 40 tum OK?

  • Pantertanten

    Så om du bor utomlands kan du titta gratis på svensk TV i din dator….

    • http://pulse.yahoo.com/_E67O7D6LELVYCE6L5KZ2M4AJVE Negerbollen

      Inte utan ett VPN i Sverige.
      Du måste ha ett svenskt IP

      • WilliamHSchroeder

         Det låter omständigt då jag vet av erfarenhet att ett par av stadsnäten i Skåne ligger på en IP som är skriven i Portugal.

      • MartinL

        Det gar faktiskt att se fran utlandet. Dock oftast inte utländska program. 

      • hundratusen

         http://fria-katalogen.se/sakerhet-och-trygghet/kringga-landsblockerad-videostream/

  • Olof123

    Intressant,och vad ska vi göra av alla pengarna.

  • Mats53

    Man skaffar dator och internet för att slippa SVT:s  vrångbilder.  Objudna SVT bjuder in sig med armbågen.  Så invånare som inte vill betala till SVT blir alltså utestängda från intenationella nyhetsmedia med en annan nyhetsvärdering än SVT.  Sverige är som en diktatur som hindrar fri åsiktsbildning genom att belägga den med avgifter.  Bäst är om SVT blir en betalkanal med databox så kan de som vill se eländet betala.  Med ett sådant här förslag skall man alltså betala till SVT för att läsa Fria Tider.  

    • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

      ””Bäst är om SVT blir en betalkanal med databox så kan de som vill se eländet betala. ””En lysande och viktigt förslag! I så sätt kan alla, som vill, se svt, och övriga slipper tvångsbeskattningen.

      Förslaget är oerhört kränkande mot all personlig integritet och tom ” de mänskliga rättigheter”. Det håller inte heller juridiskt, om de nu inte igen är rensat lagboken.

  • Fristads

    Pfff ingen kommer betala ändå, lägg ner svt och radiotjänst och spara skattepengar istället.

  • sync99

    hur du än gör så kommer du att betala för statskontrollerad propaganda.

  • PastorCash

    En självklar utveckling, hur ska annars de rödgröna mupparna överleva om inte skatterna blir fler och mer så inavelsorganisationen överlever. 

  • stepstone

    Det spelar ingen roll. Det är bara att tvärvägra. Om de ringer hem så säg att du inte har TV. Tjatar de om dator eller surfplatta så har du inte det heller. Om de påpekar att de har information om att du köpt en så var det en gåva du gett bort. Till vem? Det ska de skita i. Om de säger att de har information om att du betalar för bredband så har du ändå ingen dator utan betalar bara för att snabbt kunna vara online om du beslutar dig för att en dag skaffa en dator. Kommer de till din dörr får de inte komma in. Hör de en TV i bakgrunden då de ringer så är du inne hos en granne och pratar i trådlös telefon därifrån. Vilken granne? Det ska de skita i. Hör de en TV då de kommer till din dörr så har du balkongdörren öppen och ljudet kommer utifrån. Ser de en TV hänga på väggen så är det en attrapp, eller så är den sönder. Om de, mot all förmodan, trots alla förnekanden skulle komma på dig med obestridligt TV-innehav så ringer du och säger upp innehavet samma dag som första fakturan kommer, så får de börja om igen.

    Bara fortsätt vägra. Det är som jag ser det en plikt att inte betala för en propagandacentral som förstör vårt land genom att droppa kommunismens gift i ögonen på sina tittare och öronen på sina lyssnare. Vägra!

    • sync99

      lysande. tack. de har ringt fler gånger till min fru och sent på kvällen med trixiga frågor. hon skall skicka ett brev att de trakasserar och stör den privata friden. vi betalar 25 procent moms på allt så de kan dra åt helvete. 

      • pela68

        När skall de helst ringa då?
        När ni arbetar?

        Allvarligt!

        • Gaikokujin

          Den dagen försäljare eller radiotjänst betalar mig för att ringa mig på kvällen så kan jag tycka att det är okej.Om man inte vill jobba på en lördag så får man söka sig till ett annat jobb.Min fritid är min fritid och jag väljer hur och med vem jag tillbringar den.
          Så tycker jag och jag tror att sync99 tycker likadant.

          • sync99

            ja.

          • pela68

            Snickesnack!
            Att jobba på en lördag är inget val för de flesta. Det är ett krav!
            Vill du inte bli störd när du är ledig- ska du fan inte gå och störa folk under din lediga tid!

            Din fritid är ju då INTE någon annans fritid.
            Eller hur?

            Om du tycker att det är OK att gå på affären klockan 20:30 en lördag så är det faen i mig min rätt att ringa dig då också!

            Som sagt var:
            När tycker du att det är OK att bli uppringd?
            Under arbetstid?

            • Gaikokujin

              Saken är att om du jobbar i en butik så får du BETALT för att jobba på helger och sent på kvällar. Om du inte vill jobba på helger och sent på kvällar så kan du söka dig till ETT ANNAT jobb.
               
              Fritid är den tid då man inte arbetar, dvs då man vilar, umgås med familj och vänner och så vidare. Även den som arbetar helger och sena kvällar har fritid.
               
              Jag tycker inte att det är okej att bli uppringd av t.ex. försäljare och dylikt och ser till att avsluta samtalet fort. Det är mitt val.
              iPhone eller andra smartmobiler är jag inte intresserad av och jag är inte skygg. Jag har integritet. Slå upp det ordet (helst tillsammans med ”personlig”, dvs ”personlig integritet”).
               
              Du verkar se saker bakfram. När en försäljare eller annan i sitt jobb ringer hem till någon så är det uppringaren (försäljaren) som är affärsidkaren och som försöker fånga den uppringda (och skapa en konsument av denna).

        • kirshkol

          >När skall de helst ringa då?
          Aldrig

          Handlar man i en affär så är det ju på eget initiativ. Det
          är inget man går och stör sig på. Däremot om en byråkrat ringer för att pressa
          ut en på 2000 SEK så är det något som vi alla kan klassa som irriterande.

        • sync99

          förstår att du gillar det kollektivistiska paradiset där (o)myndighet kan rota i ditt privata liv. grattis. du är på rätt plats.

    • Pantertanten

      Till mig sa dom en gång att man måste betala TV licens även om TV:n var trasig och stod i källaren…..

      • wimarg

        På Radiotjänst hemsida står det: ”Du kanske inte tittar på tv? Du ska ändå betala.”
        Dom verkar inte vara riktigt kloka.

        • Pantertanten

          Ja, det är innehavet av TV som det ska betalas för!! Även om den är trasig och står i källaren som sagt.

        • http://avpixlat.info/ Berit

          Jo, så här det. Men inte om man magasinerar TVn på vinden. 

      • hollandska

        Det stämmer, jag har fått ett brev från radiotjänst där det stod så. Kom ett senare innan detta kom fram idag, där det stod om jag kunde titta på tv på datorn. De verkar desperata nu. Har abonnemangen minskat så dramatiskt.

        • Pantertanten

          Dom ringer och frågar folk om dom har dator! Jag tycker att dom ska jaga parabolantenn-ägare, men det gör dom förståss inte.

    • Mufti

      Jag håller faktiskt med Dig. Jag känner det också som en plikt att inte ta in den där propagandaskiten. 

      Dessutom är lagförslaget ett konfiskatoriskt feltänk.
      Så bekvämt för ALLA företag som erbjuder tjänster på nätet
      och sedan kräva avgift av varenda människa som äger en dator. Det spelar ingen roll om det inte finns något förhållande mellan leverantören och konsumenten man använder Radiotjänst som en kronofogde för påhittade skulder. Påminner om bluffakturor. 

      Leverantören måste kunna säga och visa att kunden använt tjänsten, har haft möjlighet att avända tjänsten, skrivit på e.d.  

      Sv kyrkan ägde rätt att ta upp kollekt via skattsedeln. Skatteverket samlade in pengarna. Sen blev andra församlingar avundsjuka och ville ha denna service också. Detta är samma sak med den skillnaden att man får betala vare sig man är med i någon församling eller inte.

    • Slasher2

       Jag svarar bara om jag vet vem det är. Har även andra fördelar att man slipper telefonförsäljare och Jehovas vittnen.

    • pungrat

       Varför krångla till det? De ringer från hemligt nummer. Du svarar ”Hallå”.

      Och när du hör vilka de är, så lägg på luren. Varför prata en massa strunt? Vaist of time.

  • JonniBalle

    Så man måste alltså betala för att kunna utnyttja fri information och sina demokratiska rättigheter till fullo? Mao och Stalin vrider sig av avund i sina gravar för att de inte kom på detta tidigare.

    • Slasher2

       Nä, kommunismen har kommit långt när den övervintrade i Sverige.

  • http://twitter.com/farang38 farang38

    Den generationen som tittar på SVT är väl ganska gammal nu?

    • Pantertanten

      Min gamla mor som bor på ett hem måste betala licens för TV som står hemma i hennes lägenhet som ingen tittar på.

      • http://avpixlat.info/ Berit

        Min mor betalade länge TV-licens trots att alla hennes gamla apparater vara trasiga. 

    • init100

      Det kan ju också ha med saken att göra. Återväxten från nya TV-licenser kanske är lägre än antalet som upphör p.g.a. dödsfall.

  • http://twitter.com/snusstig Stig

    Men vad fan. Jävla Stasi samhälle vi lever i.

  • http://www.namnlista.se/sverige-ut-ur-eu/ AntiAntiVit

    Jag har varken TV, Dator eller radio… Och detta inlägget skrevs från en Smartphone. Ingen idé att betala då alltså.

  • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

    Det ante mig!

Philip Jägenstedt/CC-BY

Världens sämsta kines

Full pysselsättning är vad Mao hade velat ha. Det tycker Vilhelm Andersson på ledarbloggen.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
FÅR KRITIK: Joe Biden, USA:s vice president, prisade de judiska insatserna för att öka invandringen och skapa social rättvisa i USA. Men nu menar kritiker att han samtidigt bekräftade en rad antisemitiska föreställningar. Arkivbild: Marc Nozell/CC-BY

Biden: ”Judar” gav oss invandring, feminism och homoäktenskap. Kontroversiellt utspel.


HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons