Stormigt i kontrajihad­rörelsen

Publicerat den 4 september 2012 kl 02:44

NYA MEDIER. Efter att journalisten Ingrid Carlqvist kallat Avpixlat för "en blogg" i en intervju med Dagens Media stormar det rejält inom den så kallade kontra­jihadrörelsen. ”Nu vet vi var vi har dig", skriver Avpixlat till den tidigare SD-politikern Victoria Wärmler.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

– De är inte journalister. Vi vet hur man ska göra, sade Ingrid Calqvist till Dagens Media när tidningen frågade henne vad som skulle skilja den nya tidskriften Dispatch International från rörelsens redan mycket populära organ Avpixlat.

Trots att Carlqvist i samma kommentar påminde om att hon inte ser Avpixlat som en konkurrent och tillade att de skriver om många intressanta saker, blev reaktionen häftig från den anonyma redaktionen.

I ett inlägg på tisdagen kritiserar Avpixlat Ingrid Carlqvist för att inte ha haft hårdare kontroll på kommentarerna i en Facebook-grupp som tillhörde hennes förening Tryckfrihetssällskapet.

”Även annat som Carlqvist har företagit sig har havererat. Carlqvist har alltid haft en syndabock till hands och en förklaring men den förklaringen har aldrig hetat Carlqvist, något man så här i efterhand kanske kan anse att den ibland borde ha gjort”, skriver Avpixlat-redaktionen och fortsätter:

”Avpixlats policy är att alla goda krafter inom den Sverigevänliga folkrörelsen bör hålla ihop och de enda vi kategoriskt tar avstånd från är de som vägrar överge rasbiologiska läror och konspiratorisk antisemitism.”

I ett svar till Avpixlat skriver Ingrid Carlqvist att citatet är något taget ur sin kontext.

”Jag fick en fråga om jag ser Avpixlat som en konkurrent och svarade helt sanningsenligt nej. Jag läser Avpixlat varje dag och min åsikt är att vi kompletterar varandra. Men AP är en blogg som drivs av entusiaster medan vi är journalister som ger ut en papperstidning med utrikeskorrar och kulturmaterial och eget grävande om dansk och svensk inrikespolitik. Givetvis är det en stor skillnad. Varför skulle vi vara konkurrenter? Vi arbetar ju för samma sak – en ökad yttrandefrihet i Sverige där fler människor vågar säga sitt hjärtas mening och där den tredje statsmakten gör sitt arbete, d v s granskar makten”, heter det bland annat i Carlqvists läsarkommentar.

”På Avpixlat tror vi på dialog”, skriver Avpixlat och publicerar Carlqvists inlägg på sajten. Men när Fria Tider försökte kommentera händelsen, med en fullt okontroversiell kommentar, blev vi raskt bannade av Avpixlat-redaktionen.

Avpixlat anklagar också den tidigare SD-politikern Victoria Wärmler för att ha försökt rekrytera skribenter från sajten. Wärmler tillbakavisar uppgifterna och menar att hon bara hört sig för bland Avpixlat-skribenterna om någon ville berätta för Dispatch International om sina erfarenheter av att vara islamkritisk skribent i Sverige.

På kvällen blandade sig även den populära invandrings­kritiska nyhetsbloggen Sweden Confidential in i leken.

”Ibland kan man inte låta bli att undra vad de håller på med på Avpixlat. Att kritik mot judiska bronsålderssedvänjor och Israel inte är tillåtet där är det många som märkt av. Och att de rullar hustomtarna Pamela Geller och Michael Cohen alldeles för ofta, det kanske bara är min personliga åsikt, det kanske inte andra håller med om. Men att de skulle vara känsligare för kritik på den ‘redaktionen’ än vad muslimerna brukar vara innan solnedgången på ramadan, det var något nytt”, skriver den (inte så) anonyma signaturen Tingeling i ett sarkastiskt inlägg.

Även bloggaren och riksdagsmannen Thoralf Alfsson (SD) är kritisk till Avpixlat-redaktionens agerande. Han skriver att det är ”en gåta” hur de kan tycka att Carlqvists uttalanden innebär att hon ”dissar Avpixlat”.

”Nu är det dags att tagga ner på Avpixlats redaktion! Kom också ihåg att Avpixlat består av anonyma skribenter. Vi behöver människor som vågar stå för sina åsikter och som tar debatten”, skriver Alfsson i en kommentar som trots att den fått 66 gilla­markeringar än så länge inte har blivit raderad av Avpixlat-redaktionen.

Fria Tider har sökt Avpixlats redaktion via Twitter.

Uppdatering: Avpixlat har nu uppdaterat sitt inlägg och svarat Victoria Wärmler. ”Ta vad och vem du vill från Avpixlat Victoria. Säg till när du är klar bara. Nu vet vi i varje fall var vi har dig, och du var du har oss”, skriver de bland annat.

Uppdatering 2: Avpixlat har nu även svarat Fria Tider via Twitter.

Klicka för större bild

Twitter

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym

    Såg också att hela artikeln är borttagen, sökte i deras sökfunktion men inget hittas.
    Det är lite sent nu, skadan har redan skett och de har gjort bort sig.

    Hur de ska återupprätta sitt rykte vet jag ej, det kommer att bli svårt för dem.
    Men, det finns andra eminenta media såsom Fria Tider.

    • http://www.friatider.se Strutsen

      Bara bra, Avpixlat är i grunden skräp, det finns bättre sidor. Jag hoppas och tror att de kommer att krympa ihop för att folk övergår till att läsa bättre sidor än en kontrajihad/heja-Israel-sida med en dold (nåja…) agenda, som dessutom censurerar till förbannelse m m. De ger verkligen ingen ”oretuscherad bild”, tvärtom. (Och Dispatch ser som förväntat ut att ha samma huvudtema (islamhets och heja-Israel-propaganda)).

      De sjunker stadigt på Alexa åtminstone numera, samtidigt som alla andra nationella sidor har stigit ordentligt. Gott så. Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga tills de inte är störst längre.

  • http://www.friatider.se Strutsen

    Noterar att Avpixlat nu har avpixlat bort hela inlägget…..

  • Anonym

    Nu har AP tagit bort hela bråket.

  • Anonym

    Det vore bra om DI skulle jämföra finsk och svensk invandringspolitik. Då blir kontrasterna ännu större.

  • Anonym

    Lite OT, men kolla in postern för SION-konferensen i New York…
    http://www.jihadwatch.org/2012/07/sion-to-hold-international-world-freedom-congress-to-combat-islamic-supremacist-war-against-free-spe.html

    Det råder inget större tvivel vad målet är – Europa och USA ska återigen skicka sina söner och döttrar att dö i krig i Mellanöstern som egentligen är helt meningslösa för oss. Intressant är också att notera vilka fanor som leder armadan…  

    • Anonym

      Intressant de talar om yttrandefrihet, men bara om man kritiserar Islam. Det är tabu att kritisera aktörerna i kulliserna.

  • Anonym

    Jag har mer sällan läst på AP.
    Jag kan inte sätta fingret på vad det är jag inte riktigt är bekväm med. Efter de här draporna avlevererade av AP kan jag fortfarande riktigt sätta ord på vad som är problemet.

    Kanske är det likt muslimer, bristande ödmjukhet? Jag vet inte!

  • Anonym

    Som säkert någon har nämnt, men nu borde avpixlat komma ut och visa vilka de är. Jag tror att inget företag som de är anställda hos skulle våga sparka dem pga att de driver den siten. Jag gillar mycket av nyheterna där men Friatider har helt klart gått förbi. Gillar framförallt Friatiders ekonominyheter. 

    klas lindstein heter jag för övrigt.

    • Anonym

      Jag tycker också det är intressant med FT´s ekonominyheter.

  • Anonym

    Det här talet är också klart sevärt. Hon har faktiskt ganska bra Ingrid. 

    http://www.youtube.com/watch?v=69bE-7APERA

    Jag ska ta en prenumeration på Dispatch.

    • Anonym

      Klockrent! Skönt med en uppvaknad f.d. systemjournalist.

  • Anonym

    Besöker aldrig avpixlat längre, efter att de stängt av mig från att kommentera för jag vet inte vilken öm tå jag trampade på.
    Och jag krusar ingen, är jag inte välkommen så inte fan tigger jag om att bli insläppt.

  • Anonym


    Trots att Carlqvist i samma kommentar påminde om att hon inte ser Avpixlat som en konkurrent [...]”

    En konkurrent är väl ungefär ”på samma nivå”, avpixlat ligger ju ljusår före dagens media o.dyl. således självklart inte en konkurrent. :D

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    En skitfråga görs till samma meningslösa sandlådegräl som pk-politikerna ägnat sig åt sedan valet.
    Tacka fan för att Sverigevänliga partier inte når högre framgångar än de vi ser.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1292356436 Kajsa Ekeberg

    Dispatch International och Tryckfrihetssällskapet är två skilda ting, ska det vara så svårt att förstå?

  • Anonym

    Nick Griffin avpixlar Kontrajihadrörelsen/EDL:

    http://www.youtube.com/watch?v=FRRIm8hYfBo 

    • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

      BNP tappade massor med medlemmar till EDL. Så jag kan förstå att han inte kan vara särskilt glad för det. 

    • Anonym

      Grym video. Smockfull med fakta. Går SD samma öde till mötes? Man undrar om dessa dollar letar sig till SDs counterjihad-falang redan idag?

    • Anonym

      Det var verkligen en bra och klargörande video som borde vara obligatorisk att titta på om man är politiskt intresserad nationalist.

    • Anonym

      BNP är kunskapsmässigt modellen för framtidens nationalister. Eller egentligen mer bestämt, de enda nationalisterna som därmed i framtiden kommer finnas som ett skydd för europeiska folk.

  • Anonym

    Nu har Victoria Wärmler skrivit ett blogginlägg som svar på Avpixlats angrepp. Det är, milt sagt, en totalsågning av Avpixlats agerande:

    http://sockerbitar.se/avpixlat-ar-avpixlade/

  • http://profile.yahoo.com/5NTMG26P6KOEJZVOXJXT64Q6PY David

    AP är i ett enormt behov av reformation.

    Den linje de kör nu kommer de inte kunna fortsätta med, då går siten i graven inom kort.

    • Anonym

      Först och främst så bör de starta med ord-filtret som gör många galna.
      Man vet inte längre vilka ord man kan använda för ett ord som dagligdags används kan vara förbjudet och då hamnar kommentaren för granskning och släpps x-antal timmar senare då den sen ligger på sidan 3 där ingen läser den.

      Men hel klart en reformering behövs om de inte ska försvinna för andra som har annorlunda policys.
      CJ fungerar inte längre, en nyanserad bild på mulsimerna och islam behövs.
      Det fungerar inte att bra spy ut galla längre, fler och fler har mycket kunskap om de numera, undertecknad inkluderad.
      Jag orkar inte se islamhatet längre, även om jag är medveten om  vad det ställer till i Sverige med dessa dyrkare.
      Jag vill se förnuftiga program och planer för att se en ljus framtid för oss alla i Sverige.

      • http://avpixlat.info/ Berit

        Ordfiltret är ett stort problem, men inte bara det automatiska filtret. Två av mina kommentarer togs bort på AP för att jag använde ordet globalist. Kommer inte ihåg vad det var för inlägg nu. 

        Vet inte om det beror på någon övernitisk moderator, för det händer inte varje gång. Har skrivit tidigare att de behöver se över sin moderator-policy. 

        • Anonym

          Jag framförde samma samma kritik till PI men fick inget gehör för det, tvärtom så blev det värre.
          Det gick till slut inte att använda normala ord och om man mot alla odds kom igenom med en kommentar så togs den bort illa kvickt.
          Det slutade med att jag slutade att kommentera helt.
          Det var helt meningslöst.
          Yttrandefrihet…jomenvisst!

      • Anonym

        Ja, jag tror CJ-spåret slagit lite fel i Sverige. Det finns för få lågpannade huliganer som oreflekterat tar en så ensidig propaganda till sig. Jag tror bakslaget i SDU varit jobbigare än vad vi kan ana för CJ/Israel-falangen. De hade nog hoppats på en rak och trevlig resa att göra SD till ett neokonservativt parti.

        Frågan är hur SD ska gå ur detta utan allvarligare skador. Enligt den rådande demokraturen är ju alltid de som ropar ”nazist” eller ”antisemit” högst de som vinner. Och det är ju precis vad CJ/Israel-falangen ofta gör när någon inte ställer sig bakom deras agenda oreserverat.

        Ser en viss risk att SD går samma öde till mötes som BNP och att ett nytt rent islamhetsande parti uppstår likt EDL. Ett sådant parti skulle ha överlägsna ekonomiska muskler genom de finansiärer som står redo. Och sannolikt fler vägar in i de etablerade medierna.

        Det andra alternativet är att SD förvandlas genom hård toppstyrning till en motsvarighet till EDL.

        Oavsett vad tror och jag dock svenskarna är för bildade och tänkande för att attraheras av ett sådant parti.

        • Anonym

          Jag tror inte att SDU:s val av kandidater kommer spela någon större roll i avseende att det kommer bli någon schism mellan SD och SDU utan mera åt en fingervisning vad som komma skall.
          Det var en stor majoritet som valde Kasselstrands linje bland de unga, och de är framtiden.
          Sen så är nog även basen av SD:s väljare helt ointresserade om vi ska slåss för judarnas sak.
          Kärnan är ändå Sverige som gäller.
          ”Palestina” och Israel är en sekundär fråga, åtminstone för mig och kan även tro att det  gäller för de flesta.
          Jag ser mitt fina sköna Sverige förfaller pga av gällande politik som är en total avsaknad av vett och sans.
          Det brinner för att åtgärda alla problem här hemma.
          Vad som händer i ”Palestina” och Israel är för mig fullständigt ointressant.
          Visst är det bra att ha i åtanke vilka som har ‘”pushat” för denna politik. Dvs många judiska krafter som inte vill ha 40-talet tillbaka.
          Vilket inte kommer att ske, det är en helt annan tid och nationalismen som uppstår nu är pga den vansinniga invandringspolitiken som ovan nämnda grupp verkar för.
          Söndra och härska är politiken. Inte rent uttalat men det är utfallet.
          När man tar hit grupper som inte har samma etik, moral eller kultur så blir det motsättningar.
          Och det har skett och fortsätter att ske.
          Fortsätter denna import så kommer verklig rasism uppstå fast än svenskarna är det mest toleranta folk i hela världen för invandring.

          Så att de kommer  bli mera proisraeliskt kommer nog inte att hända om nu inte Israel går in aktivt att hjälpa Sverige och svenskarna.

          Men det är bara vad jag tror…

    • Anonym

      AP och counterjihadfolket har mäktiga potentiella sponsorer i ryggen. Tror faktiskt SD är beroende av detta stöd om de ska växa. Tyvärr är dessa sponsorer inte särskilt intresserade av Sverige och svenskarnas väl utan av krig och kaos som de kan tjäna pengar på.

  • Anonym

    Fick min ban hävd efter nån vecka. Men inlägg som inte stämmer upp absolut tonsäkert i sången ”Hata islam och älska Israel”, ryker i regel snabbt. Denna tendens verkar dock variera över dygnet, misstänker att moderatorerna har lite olika högt i tak. Kvällspasset verkar skötas av Netanyahu… De verkar lite ha lite lågt blodsocker på Avpixlat, deffar bröderna inför nästa övning med IDF? ;-)

    • Anonym

      Avpixlat, SC m.fl. har missförstått yttrandefriheten. Den är grunden för en demokrati. 
      Att de som säger sig verka för ett nationellt Sverige och yttrandefrihet, raderar kommentarer så är de inte bättre än gammel-media som representerar demokraturen.

      • Anonym

        Det är väl okey att en tidning eller site själva väljer vad som ska bli kvar av läsarkommentarerna. Problemet uppstår när kritik av andra medier till stor del handlar om just detta. Man kan liksom inte skrika i högan sky när SR eller Aftonbladet modererar läsarkommentarer och samtidigt agera likadant.

      • http://swedenconfidential.wordpress.com Sweden Confidential

        Vi raderar väldigt sällan kommentarer överhuvudtaget, bara om de strider mot lagen kan det komma på tal. Kritik tar vi inte bort.

        • Anonym

          Jag hoppas att det var så, för blev väldigt besviken på er i natt när alla kommentarer försvann.
          Från andra försvann de inte. (?)

  • Anonym

    Svaret som Avpixlat ger att problemet ligger någon annanstans gör de det enkelt genom att slänga bort problemet till någon annan.
    Vem då?
    Disqus?
    Om det är Disqus problem så är Disqus väldigt selektiv. 
    När jag kommenterade på AP på just denna artikel då jag tyckte nivån och problematiken låg på helt fel nivå samt att artikel var kontraproduktiv.
    Kommenterade även kommentarer.
    Kan även tillägga att inget av det som jag kommenterade var kontroversiellt.
    Alla försvann ur deras log, även den som sa att jag har kommenterat för sista gången på AP.
    Kommentarer som kom in senare än min fick stå kvar.
    Att då skicka ett mess på Twitter och säga att felet ligger någon annanstans är falsarium.

    Nåväl, hela artikeln är kontraproduktiv ur ett Sverigevänligt och nationellt perspektiv.
    Det hjälper inte den nationella rörelsen.

    SwedenConfidential skryter om att de har väldigt högt i tak och att de tycker att andra nationella sidor har lågt i tak angående kommentatorsfälten.
    Sant?
    I natt så gick jag även in på SC och kommenterade hur AP har agerat och även deras agerande i denna historia där kontentan var att jag tyckte att det var fel att skaffa sig billiga poäng att sparka på AP nu när det har blivit en storm.De var inne på AP och gav syrliga kommentarer.
    Kommenterade även kommentarer.
    Vad hände?
    Alla kommentarer försvann av någon händelse även där.

    De som har sett mitt nick vet att jag aldrig någonsin skriver något kontroversiellt som bör leda till att alla mina kommentarer försvinner.

    Så vad är då kontentan?

    De som påstår att den har högt i tak, har högt i tak så länge du inte kritiserar dem.
    Var är denna yttrandefrihet där de nationella påstår sig att ha, när det verkligen kommer till kritan så har de en lärare där som står med en pekpinne som säger vad du får och skall säga!

    Mvh Unimatrix_1

    • Anonym

      Kan nog stämma att det är Disqus. Själv hade jag Disqus-problem i morse, flera inlägg försvann för mig både på AP, Swecon o SvD

      • Anonym

        De skyller alltid på att problemet ligger hos Disqus, men om det då ligger där. Varför gör man inget åt det och byter motor, ta bort det som alternativ?
        Om man har Disqus som är så ”svajigt” så ska det inte finnas som ett alternativ.
        Känns som en billig förklaring.

        Dina tre nämnda siter känns nu som i efterhand som att de efterkonstruerar en sanning som ska låta bra. SvD är ju rabiata i sitt modererande.

        Alla använder ordfilter (bara det har blivit galet) och taket för detta filter har blivit lägre och lägre tills att du inte kan använda vanliga ord innan kommentaren måste granska, och om den nu granskas så vet du inte om den blir publicerad eftersom om de nu släpper den så har den hamnat långt nere i dyngtunnan där ingen läser den.

        Det jag menar är att skriva en kommentar är ju vitsen att andra ska kunna läsa den för att så ett frö hos någon eller bara släppa ut sina tankar så andra kan se den.

        Ordfilter till alla ära men det är även det kontraproduktivt när vanliga svenska ord hamnar där och man får vänta tills en vaken moderator tittat på kommentaren, då denne väljer att släppa igenom den i bästa fall efter några timmar eller inte.
        Blir den släppt så hamnar den långt bak där ingen orkar gå…

        • Anonym

          Dina tre nämnda siter känns nu som i efterhand som att de efterkonstruerar en sanning som ska låta bra. SvD är ju rabiata i sitt modererande.

          Jag har inte själv läst några efterkonstruktioner från någon av dessa tre sajter. Jag kunde däremot själv konstatera att mitt Disqus var segt imorse.

          Och sannolikheten att få två neutrala inlägg moderatorbortplockade från Swecon på 2 min, samtidigt som ett tredje fick stå kvar är lika med noll.

          • Anonym

            Jag hoppas att det är så och om det är så bör de som styr siterna överväga att ha Disqus som ett alternativ när det ger en kontraproduktiv reaktion från sina användare.
            Jag byter gärna till något som fungerar och som man kan lita på.
            Nu misstänkliggör man AP, SC och andra för att fungera som STASI eller gammelmedia….

            • Anonym

              Visst kan strul med Disqus ligga bakom ibland, men långt ifrån alltid. Och alla som blir bannade för oppositionella åsikter, det kan omöjligen bero på Disqus. Har även svårt att se att Disqus skulle orsaka upprepade borttagningar med inlägg helt utan kontroversiella ord. Ej heller de skillnader som klart märks mellan de olika siterna.

    • http://swedenconfidential.wordpress.com Sweden Confidential

      Skulle tro att det faktiskt är DISQUS i så fall, vi har inte ens haft någon natt-moderator nämnd tid.

      Ska kolla om vi har nått som fastnat i vårt obefintliga filter.

      • Anonym

        Jag hoppas att det är så.
        Tack på förhand.

  • Fritte

    Tycker inte Fria Tider om att islams framfart uppmärksammas och kritiseras? Antisemiter har en tendens att undvika och bortse från kritik mot islams och dess apologeters förehavanden. Uttrycket ‘kontrajihad-rörelsen’ brukar ju användas av vänstern med nationella förtecken, egendomligt att det även nu används av Fria Tider? Kanske vi snart får se islamofobi använt som ett självklart uttryck även här?

    • Anonym

      Är du ny här?

    • Anonym

      Fria Tider har inte Avpixlats sjukliga fixering vid just muslimer, vilket jag tycker är skönt. Istället kritiserar man massinvandringen som sådan. Fria Tider skrev så här i en ledare för några månader sedan:

      ”Varje ansvarskännande svensk inser naturligtvis att den muslimska invandringen har fört med sig allvarliga problem och måste stoppas omedelbart. Men det gäller inte bara muslimsk invandring, utan i stort sett all invandring från Mellanöstern och Afrika, alldeles oavsett vilken religion de som kommer hit bekänner sig till. Den som inbillar sig att exempelvis kristen invandring är oproblematisk uppmanas reflektera över situationen i Södertälje – en stad som plågas av oerhörda sociala problem och skenande kriminalitet till följd av en stor inflyttning av kristna irakier och syrianer. Det som orsakar problem är inte primärt invandrarnas religion, utan deras kulturella och etniska tillhörighet.”

      http://www.friatider.se/det-ar-sverige-som-raknas

      • Anonym

        Amen.

  • Anonym

    Avpixlat är verkligen helt hopplösa när det gäller att censurera. Om man kritiserar Israel eller kontrajihadismen väntar bannen runt hörnet, alldeles oavsett hur välformulerat man argumenterar för sin sak. Det här vet väl i och för sig alla. Men ändå är det förbluffande att de är så småsinta att de bannar Fria Tider från att kommentera.

  • Carl Lundström

    Avpixlat: ”Huruvida vi som driver sajten har journalistisk bakgrund eller inte har dock Carlqvist ingen aning om.” 

    Nej, och hur farao skulle hon kunna ha någon aning om det när ni är anonyma? Är man anonym så är man bara just anonym och inte varken nobelpristagare eller journalist. 

    De enda anonyma som behövs är s.k. whistleblowers, som läcker information till allmänheten som överheten har försökt dölja – sådana som läcker till Wikileaks o.s.v. Avpixlats anonyma ”miggor” är fina exempel. (De är dock inte helt anonyma eftersom Merit Wager vet vilka de egentligen är). När anonyma tyckare och redaktörer lever rövare och fördömer folk till höger och vänster, utan att behöva redovisa hur bra de själva är, kallar jag det ointressant. Skall Inger Carlqvist behöva träffa de här Avpixlat-redaktörerna som hånat henne, kanske på olika möten, utan att veta vem som är vem? Och var går gränsen mot aggressiva internet-troll?  

    • http://www.facebook.com/windeskog Jimmy Sten Windeskog

      Man behöver inte vara speciellt begåvad för att inse att ingen i Avpixlad har journalistisk utbildning. Det är inte heller så svårt att se om någon utan elektronikutbildning försöker leda ström genom ett höghus.

  • Anonym

    Jag håller med Sweden Confidentials/Tingelings klockrena kommentar i det här fallet.

  • El Cid

    Hoppas inte att det här blir någon cirkus som den nationella rörelsen i Sverige. Ett hopkok av primadonnor som alla vill leda, höras, synas och när de inte får det blir det gråt och våld.

    Suck.

  • Anonym

    I det här läget verkar alla vilja dra ner det på en låg nivå. Fria Tiders rubrik ”stormigt i kontrajihadrörelsen” låter ju också som något taget ur Expo. Väx upp allihop!

    • Anonym

      FT passar väl bara på att ge AP ett tjuvnyp tillbaka. Det har ibland varit lite småaktigt på AP (förmodligen beroende på vem som modererat), när man länkat där till en artikel på FT.

      På GJ:s tid på Politiskt Inkorrekt hade man inga problem med att länka till FT …och även Thoralf länkar till FT.

    • Anonym

      Håller inte alls med. Fria Tider har ju bara redogjort sakligt för meningsutbytet mellan Avpixlat, Ingrid Carlqvist och Sweden Confidential. Inget fel i det.

    • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

      Håller med. Av någon anledning känner FT att de vill ge tillbaka en tjuvnyp. Helt onödigt enligt mig. 

  • visselpipa – 휘파람

    Aktörerna kompletterar varandra med lite olika vinklar. Det finns en del djupt liggande skillnader, men det är ändå synd att tid läggs på tjafs.

    Vad gäller blogg kontra tidning så önskar jag Dispatch International lycka till, med viss oro. Det är svårt nog att sälja etablerade papperstidningar, och frågan är om D.I. förstår nätkonsumenterna. (Deras PDF-liknande onlineläsare känns inte fräsch.) Jag hoppas att Carlqvist och Hedegaard inte sätter sig i skuld eller tar för stora ekonomiska risker.

    Finns det utrymme för fruktbara samarbeten eller är det alla mot alla som gäller? En blog kan blanda och ge, det är en styrka.

  • Anonym

    Det är värt att notera vad Avpixlat skriver idag:  

    ”Avpixlats policy är att alla goda krafter inom den Sverigevänliga folkrörelsen bör hålla ihop och de enda vi kategoriskt tar avstånd från är de som vägrar överge rasbiologiska läror och konspiratorisk antisemitism. Sekterism och inre stridigheter är vad vår rörelse minst av allt behöver. Vi har detta i åtanke varje dag.”

    När de menar att de tar avstånd från ”de som vägrar överge rasbiologiska läror” så är det inget annat än innehållslösa fraser. Vad de egentligen menar är att de inte tillåter att svenskarna ska få försvara sin etnicitet. Man ska inte få kritisera invandringen med argument där etnicitet finns med. När det gäller ”konspiratorisk antisemitism” så vill de förbjuda kritik mot alla religioner utom judendomen, de vill förbjuda kritik mot israelisk utrikes- och inrikespolitik och de vill förbjuda folk från att konstatera att vissa etniska grupper är överrepresenterade som medieägare. Att nämna de faktum att det faktiskt finns judar som agerar söndrande är förbjudet. Jag kan förstå om Avpixlat vill stoppa nazister och rabiata sekterister i sina kommentarsfält, men vad de gör är att de tystar alla kritiska röster som klart och tydligt ser vad som händer i världen och vilka som söndrar. 

    När det gäller Avpixlats kommentar om att ”alla goda krafter bör hålla ihop” så ser det nästan löjligt ut nu när de angripit både Kasselstrand och Dispatch. Att de dessutom har en slagsida som innebär stöd till Paula Bieler och vissa ledande Sverigedemokrater som är väldigt liberala gör inte saken bättre. Det kanske är så att Avpixlat har en agenda och den agendan är att försvara Israel vad den staten än gör och förhindra att frågor om etnicitet kommer upp till ytan.

  • http://vattentemperatur.blogspot.se/ AnnaF3

    Nyhetstorka bland sverigevänner?

  • Anonym

    Det här är bara sånt som gynnar pk-media.

  • Anonym

    Avpixlat har gjort bort sig. Först gjorde de att påhopp på Gustav Kasselstrand och sedan vägrade de att gratulera honom till posten som SDU-ordförande. De gick i praktiken SD-ledningens ärenden som inte heller ville gratulera Kasselstrand. Därefter gjorde de ett ännu större påhopp på Ingrid Carlqvist, ett påhopp som vara både onödigt och fult. Vilka skribenter det är på Avpixlat som agerar så här vet ingen eftersom de är helt anonyma. Ingrid Carlqvist och Dispatch arbetar öppet och är dessutom journalister. För mig är det självklart att stå på Ingrid Carlsqvists sida om man nu måste välja någon.

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      ” och är dessutom journalister”

  • Anonym

    Det stormar i vattenglasen.

  • Anonym

    Klart fjantigt att märka ord och inte istället lägga krutet på landets bästa, ett uttalande om att en blogg inte är samma sak som en tidning och att de på tidningen är journalister borde inte skapa så mycket motsättningar.

    Att vara lyhörd för andras åsikter verkar helt försvunnit hos somliga hos somliga och att starta upp en konflikt helt i onödan är lika korkat som striden om ledarskapet i SDU.

  • loofon

    Det är både onödigt och irrationellt att starta en storm i ett vattenglas, som detta egentligen är.
    Ingen som vill ändra på tingens ordning i Sverige har något att vinna på dylika, upprörda diskussioner. Det bästa är att lägga ner munhuggandet, sitta och tjura en stund på varsitt håll och sedan vara vänner igen.

  • http://profiles.google.com/morganjohansson84 morgan johansson

    Avpixlat censurerar hejvilt i kommentarerna, inte många kommentarer jag fått igenom, och det bara för att jag inte ställer mig bakom denna hets mot muslimer som sidan bedriver, och istället försöker peka på bakomliggande faktorer såsom Bilderberg, olagliga krig, NWO osv, men jag gissar att detta är vad Avpixlat kallar  ”konspiratorisk antisemitism”.

    • Bjarne Höglund

      Antingen är man för yttrandefrihet eller så är man det inte.
      Censur oavsett form är emot yttrandefrihet.

    • Anonym

      Morgan, anledningen till varför du bemöts på det sätt du gör när du nämner Bilderberggruppen, iluminate, NWO etc. är antagligen för att du är påläst inom detta kontroversiella ämne, medan de flesta andra människor är dåligt pålästa, eller aldrig har hört det ens. Den största anledningen till att människor i sin tur inte vet så mycket om det är för att den infon inte rapporteras i den kontrollerade mainstream media som då BBG tyglar. 
      .
      Men  faktum är att även du är dåligt påläst om islam – för man kan inte ha ditt synsätt på islam och muslimer och vara påläst om islam. Det går bara inte! Jag är själv utbildad teolog, med inriktning islam, och jag kan lova dig att hotet från islam inte bara är påtagligt,eller högst verkligt, utan även kommer att köra över hela europa inom ett par årtionden. All sanning, bevis som påbud från Allah i koranen eller haditherna finns där för alla att ta del av.
      Islam är just nu det ”största” och mest akuta hot vi har över oss, och därtill lägger jag emigrationen från mena, den mycket höga barndafödandet jämfört med vårt i europa, samt vår slappa invandringspolitik. Att sen Bilderburggruppen har ett fett finger med i europas politik, startar krig i menaområdet, visst det stämmer. Men det ändrar ändå inte hotet från islam som vi står inför. Det spelar alltså ingen roll vilka vindar som blåser hit islam – det viktiga är att inse att den är här, och skall vi överhuvudtaget ha ett land om 50år så måste vi stoppa islam NU!
      .
      Och sen skall vi heller inte glömma bort att vi också måste skuldbelägga oss själva för den situation vi hamnat i. Vi valde att gå med i EU och därmed lägga makten i någon annans händer. Vi väljer fram varende en regering och går därmed med på deras politiska linje och därmed också dess följder för oss och våra barn. Hade vi röstat annorlunda, så hade vi också idag haft ett annat friskare Sverige.
      Så det jag ber dig om, det är att även lära dig mer om islam, för tro mig, det är ett massivt hot som knackar på dörren och som kommer att utplåna stora delar av Europa. Se hur långt den redan kommit, och det på bara 25år. 

      • Anonym

        Islam är dock en biprodukt av det mångkulturella/mångetniska samhälllet.
        Vi vet varför bbg och andra intressen valt att verka för multikulti, detta eftersom de tjänar pengar på det. Folk utan identitet vare sig den är kulturell eller etnisk är folk som är lättare att styra då dessa folk saknar naturliga värden såsom familj, ära och moral. Massimvandring har därför blivit naturligt att använda sig av om man vill förändra nationer väldigt fort.

        Tyvärr så kommer islam utgöra ett hot som en följd av globalisternas spel.
        Frågan är bara hur mycket. Jag tror att det kommer shariazoner lokalt. Vissa regioner i Europa kommer dessutom få se krig. Men i långa loppet så har makthavarna vapnen och militären på sin sida. Det är självklart hemskt att tänka sig in i framtiden, speciellt när man har barn, men vi måste lära oss att utföra maktanalyser och värdera hoten efter hotbilden.

        Det är tråkigt att Malmö och andra kommuner kommer vara shariazoner. Men i jämförelse med att svenskarna som folk rent fysiskt utplånas på sikt som en följd av den demografiska konsekvensen av massinvandringen så är demografin ett högre hot än teologin i mina ögon.

        Just därför måste vi stoppa globalismen och inte bara fokusera på symptomen som uppstår av globalismen. För lyckas vi knäcka globalismen så lyckas vi besegra islam.
        För att lyckas krävs det demokrati och nationalism. Samt en stor portion kärlek.

        • Anonym

          Jag är helt enig med dig i det du skriver. Du är helt sund i dina tankar. Dock tror jag ändå att man måste se på det hela mer realistsiskt i fråga om den knappa tid som råder. Och jag tror inte detta sovande folk kommer att vakna upp och ens vilja göra något åt globalismen förrän man först insett farorna med islam, då denna ideologi ändå är den farligaste. Blir bara svenskar medvetna om vad som islam faktiskt står för och kräver, så blir man nog som svensk lite mer rädd för islam och därmed också globalismen. Islam är också lättare att avslöja då all rasism, alla påbud om att döda ickemuslimer, samt påbuden om att allt måste följas av en troende muslim, jihad likaså, är lätt att peka på då den finns i både koranen och hadithera. Lär sig bara svensken att islam inte alls är en kärleksfull och tolerant religion, då har man vunnit mycket och kommit en bra bit påväg. För idag utgör muslimerna 90% av alla flyktingar som kommer till europa. Det går fort, och snart har vi ingen makt vad det gäller vår egen  demokrati, då vi kommer vara för få till antalet sunda människor jämfört med muslimer, de sovande svenskarna, plus kommunisterna. De kommer vara för många. 

          Jag blir lite rädd när när jag läser personers kommentarer här på FT om att vi skall låta muslimer och islam vara ifred och enbart koncentrera oss på vad judar håller på med. Det är att välja pesten och helt strunta i kolera. Dessa personer är antingen förblindade av judehat eller så har dem inte satt sig in i vad islam är och håller på med. Islam som totalitär ideologi kommer mycket, mycket snabbt att äta upp alla oliktänkare och ickemuslimer, de kommer vända våra egna lagar och rättigheter mot oss i ännu högre grad än vad de redan gör, och de kommer att ta över stad för stad, land för land. Demografin över islams framfart är skrämmande läsning. Lika skrämmande är svenskars ständiga flykt.  

          Men jag håller helt med dig i det du skriver, det är för övrigt exakt samma synpunkter som jag skapat mig efter att ha tagit del av den befintliga infon som finns i ämnena.
          Men jag tror som sagt att vi måste börja med att ta itu med islam och stoppa invandringen, under tiden även vår vänstervridna mainstream media, och på så vis få människor att vakna upp´och rösta rätt. Under tiden bör man också arbeta på att snabbast möjligt dra sig ur EU och NATO.

        • http://www.facebook.com/tomten.jultomten.9 Tomten Jultomten

          asså inte för o komma mellan här men!: blev bannad av ap med i 2 konton:) lol  men ju mer dom pressar muslimerna desto mer stöd får dom: o ju mer man attackerar dom så gör dom mothugg: 50 års sen fanns knappt nån musse här: va hände? 70 talet kom kristna hit från mellanöstern: på 90 kom bosnier som blev dödade i natos roliga kompis serben: muslimerna vill faktist åka tillbaks till mellanöstern: men hur ska dom göra det när usa o deras husse israel har kontrollen där o deras små hund diktatorer:  ja kan lova er att så fort usa o saudi o isreal försvinner: för saudi är usas allierade: går bort så kommer muslimerna åka tillbaks: garanterat: från en muslim vill du bo här han säger nej:  men svårt o va i hemlandet när dom blir assfucked av västvärldens inblandning: man kan inte skylla på hunden man släppt löst : utan skyll på den som släppte den: avpixlat o sd vill få folk o fokusera på  efter dom släppt hunden ta in den igen: o dom e såklart svenska hjältar då:   ett skämt är dom

      • http://profiles.google.com/morganjohansson84 morgan johansson

        Jag håller praktiskt taget med dig i allt det du skriver, men skulle snarare säga att det är invandringen som sådan som måste stoppas, och att det spelar mindre roll ifall det är kristna syrier eller muslimska irakier som kommer hit. Det är kultur och värderingar som är det största hindret för en lyckad integrationspolitik.
        Jag tror dock vi måste förstå orsaken varför denna mångkulturella agenda drivs och tvingas på oss och resten av de Europeiska länderna och även USA, för att kunna komma tillrätta med det. Kollar man vilka som har att vinna på den här utvecklingen (mångkultur, hyperkonsumtion, privatiseringar av gemensam infrastruktur och samhällsfunktioner och fördumning och demoralisering av samhället, splittringen av kärnfamiljen etc…) så är det främst banker och storföretag, sedan finns det även en liten grupp människor på några få tusen personer med väldigt stora resurser, som anser sig att ha rätten att härska över mänskligheten och som gör allt för att nå sina mål, för dem är allt ett enda stort spel.Men oavsett hur man anser att man ska angripa problemet eller orsakerna bakom, så är en röst på SD eller annat alternativt parti en bra början, och även såklart att diskutera och försöka få folk att tänka själva, utanför ramarna och normerna som massmedia matar oss med.

        • Anonym

          Tror vi två har i stort sett samma syn på problemen, skillnaderna är kosmetiska och egentligen bara en fråga om i vilken ände man måste börja. Personligen så är jag livrädd för vad islam kommer att göra med Sverige och europa inom en snar framtid. Pratar en hel del med lärda muslimer (är teolog med inriktning islam), faktiskt även ett par ganska kända, och det dem berättar är inte kul att höra. Tex. jobbar man nu inom islam med att slå undan våra rättigheter att kunna kritisera religioner eller ifrågasätta den, dvs. göra det olagligt för oss att ens diskutera islam eller kritisera någon del av den, berätta sanningen på ett sätt som inte godkänts av dem (IBH) etc. Det är något som man arbetar hårt med och försöker få FN att ändra på VARJE ÅR. Man har varit nära ett par gånger, och allt som krävs för att lyckas är att rätt personer sitter och kan köpas av saudipengar för att det skall gå genom. Våra svenska företrädare behöver man inte köpa, de springer och gör vågen för detta redan. När väl det är i land för islam, då har man egentligen tagit bort vårt enda riktiga vapen mot islam. Tänk vad det kommer att innebära att inte kunna kritisera islam alls! Sen nästa steg är att få in turkiet i EU, då har vi helt plötsligt ytterligare 90miljoner muslimer i EU, och eftersom turkiet är så stort, så kommer dem också sitta på höga postrar och ha mycket att säga till om i röstningar etc. Genom turkiet kommer sen fler araber in i EU. Om ca. 10år kommer det att samtidigt ploppa upp muslimska partier i europa. För dem är det viktigt att det sker samtidigt i europa, så att det inte något enstaka land först skrämmer och på så sätt varnar andra länder för detta - utan det skall ske samtidigt och på ett  kraftfullt sätt. Sen därefter kommer man att sälja sig till andra partier för att de i sin tur skall godkänna vissa krav från dem, ungefär som miljöpartiet har gjort med Moderaterna. Högstbjudande får ders röster.
          .
          Sen finns det den mer religiösa och tatalitära delen av islam – Koranen säger att muslimer får leva i fred med sina grannar så länge de är i minoritet i ett land, men den dag de är tillräckligt starka eller är i majoritet, då är det deras plikt som muslim att döda de icketroende och ta över landet, staden etc. Det är alltså ett påbud som ingen muslim får lov att vända bort från, då detta i så fall skulle vara haram och skall i så fall straffas med döden. Så alla muslimer måste ställa sig bakom detta och få bort de icketroende antingen genom tvångskonvertering eller att döda oss. Detta är ju också det sätt de alltid tagit över länder rent historiskt och det handlar om mååånga länder som först har tagit emot små grupper muslimer, men som sedan har lett till att hela landet till slut har erövrats åt islam. Och just erövring åt allah är en mycket central och viktig del i islam. Denna gång  kommer det att ske enbart genom att emigrera till europa och här föda fler barn än vi. Och skulle det av någon mystisk anledning misslyckas eller stoppas så har dem plan B och det är den dag islam har kärnvapen…

          Hur som helst så ser det inte ljust ut. Men som sagt, tror vi ser likadant på problemet, fast vi ser det från två sidor.

    • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

      Ursäkta, men Avpixlat har faktiskt skrivit om Bilderberggruppen och till och med länkat till Infowars. Tror nästan att de gjort det lika många gånger som FT som faktiskt har tappat i kvalitét de senaste månaderna. 

  • Anonym

    Detta är orsaken till varför Sverige håller på att gå förlorat. Svenska nationalister kan inte hålla ihop. Så snart man blir fler än 50 pers i en grupp börjar man tjafsa inom gruppen om vem som älskar Sverige mest och på bäst sätt. Sedan delas gruppen upp i små grupper där dem som inte orkar mer ger upp och sållar sig till kulturmarxisterna. Säga vad man vill om 7-klövern, men de lyckas i alla fall stå enade i sitt Sverigeförakt.

    • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

      Jo, och framför allt vänstern i Sverige har en stor förmåga att kunna hålla ihop. 

      Det är ytterst få gånger jag sett några utomparlamentariska kommunister gå emot sina kammrater inom VPK och kräva av folk att de inte röstar på partiet. 

      Det är mycket frustrerande.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Alltid tråkigt med dessa bråk. Det är kanske något som kännetecknat vår rörelse, inre stridigheter och bråk. 

  • Anonym

    Avpixlat består bara av ett gäng tjuriga sionister som egentligen hatar pressfrihet

    • Anonym

      Tror du verkligen på det själv? Kom igen nu, kom in i matchen kompis!

      • Anonym

         Klart dom är sionister. Hur kan du inte tro på det?

        • Anonym

          Jag ser inget likhetstecken mellan att vara rädd för islam och att vara sionist. Jag ser det som ett sundhetstecken när man visar rädsla för islam och därför avslöjar dess fula tryne för vad det är. Jag förstår heller inte varför man tex. inte kan se hotet från Bilderburggruppen, samt även islam? För båda är massiva hot, som vi inte bör släppa ögonen på.
          Sen vet jag inte om du/ni syftar på att alla läsare är sionister, eller om det bara skulle vara redaktionen? För är det läsarna, så är det ju ett lite konstigt påstående, då det egentligen bara handlar om okunskap som grundas i att de inte fått ta del av infon kring NWO. Att man här på FT väljer att tona ner infon kring islam, är precis lika fel och dumt som AP och deras val att inte ta upp info och nyheter kring NWO och Bilderburg etc. Allt hängr ihop, och inget borde uteslut det andra. De är två massiva hot, som båda borde belysas.

          • Anonym

             Jag säger varken bu eller bä. Men att kommentarer som går emot Israel plockas bort direkt är ett faktum. Liksom en hög censur på annat som inte passar i smaken också.

            Tingeling på Swecon har redan satt sitt syn på det. Du tror att han/hon är ute och cyklar? Möjligt. Jag tror att det ligger något bakom.

            Liksom inom SD så finns det två läger inom denna debatt.

            • Anonym

              Håller med dig i så fall, för jag tycker inte att man skall plocka bort kommentarer – oavsett vilken sida man står på. Men faktum är att även jag som är starkt kritisk till islam och som lägger mitt största fokus där, också får en del kommentarer bortplockade. Även sådana som är sakliga och inte bryter mot någon officiell regel.

              Att Sd är delat i pro/anti-israel etc, är högst bekymmersamt. Bättre kanske att bara släppa den frågan helt och vara neutral så långt det går. För det får inte bli så att Sd tappar röster pga. sånt här.

          • Anonym

            Man kan ju vara uppmärksam mot sionism, islam, bilderberg eller vad det nu än är.

            • Anonym

              Vi inte bara kan, vi är TVUNGNA!
              .
              Det viktigaste är att vi sverigevänner håller ihop – oavsett vilken blogg eller tiidning vi hänger på, och därmed kanske också har olika synsätt på frågan omm vilket hot som är störst. Vi måste därför få Sd att ta itu med denna fråga så att partiet inte splittras i två delar. bäst vore att skrota pro/anti-israel frågan helt. Och istället enbart koncentrera sig på vårt land och vår politik, innan man börjar intressera sig för andra länders politik som inte rör oss nämnvärt.
              .
              .ps. Hur låg det till egentligen med din första kommentar här i tråden, syftade du på att redaktionen på AP var sionister, eller att läsarna där är det? Eller bottnar allt i att du är pissed på AP för att dem kanske tagit bort dina kommentarer där, och att denna sionistkommentar i sig var något du egentligen bara slängde ur dig? Ds

              • Anonym

                Det var redaktionen jag syftade på.

                • Anonym

                  Thanx, då vet jag hur det ligger till!

    • Anonym

      Alltså, att det fortfarande lever töntar som håller på med sina sionistiska konspirationeteorier är ju så patetiskt kul. Du kanske borde flytta till Iran och dela dina teorier med Mahmoud Ahmadinejad…

      Hur gammal är du egentligen? 15?

      • http://www.facebook.com/tomten.jultomten.9 Tomten Jultomten

        du kanske borde åka till israel efter som dom är ju demokratisk som sverige som sd påpekar hela tiden o snacka skit om deras torah: får vi se hur dom behandlar dig:  judar lever ifred i iran:  perser lever inte ifred i israel: va säger du om de

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Avpixlat är ju en del av SD och det är detta som är deras problem – de måste ta hänsyn till partiens framtoning hela tiden

    Fria Tider godtar bara EN enda begränsning: svensk lag !

    Därför är Fria Tider framtidens nyhetsmedium :)

    • Anonym

      …SD Unite!

parkeringsvakt-nybild

DN-fel om p-böter för utbrända bilar

DN attackerar artikel i FT. Här bemöter Mattias, som skrev artikeln, DN:s uppgifter.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Polisen valde att "avvakta" och "inte ingripa" när gängen eldade upp bilar igår. Men de bilägare som inte kunde flytta sina utbrända bilvrak fick däremot böter direkt. Foto: Fria Tider

Deras bilar brann inatt – nu får de p-böter. Utbrända bilvrak lappas efter nattens kravaller.


Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons