Tillsynsmyndigheten Post och telestyrelsen har mottagit ett kraftigt ökat antal klagomål på postutdelningen, skriver myndigheten i ett pressutskick.
Den vanligaste orsaken till att allmänheten vänder sig till PTS är för att klaga på brister i utdelningen. Det handlar bland annat om brev som av något skäl inte kommit fram alls eller att de delats ut för sent, eller att man av misstag fått grannens brev. Orsaken är sjunkande volymer och lägre intäkter för postoperatörerna.
– Även om postmarknaden förändras så är det viktigt att behålla tillförlitligheten i verksamheten. För förtroendet för brevet som kommunikationsform är det nödvändigt att kvaliteten håller en tillräckligt hög nivå. PTS har därför skärpt tillsynsinsatserna och vi har tät dialog med postoperatörerna i denna fråga, säger Sten Selander, chef för PTS postavdelning.
PTS kommer i slutet av maj med en rapport som särskilt behandlar postoperatörernas problem med utdelningskvalitet.
PTS påminner också om att brev som inte har kunnat delas ut (exempelvis på grund av felskriven adress eller felaktigt porto) fortfarande ska lämnas till myndigheten. PTS öppnar då breven och försöker hitta avsändaren. Om så sker, skickar PTS brevet till denna.
Under 2016 kom det in 367.727 sådana försändelser till PTS och över 24 procent klarades upp, enligt myndigheten.