Försvarsmakten meddelade i onsdags att ryskt stridsflyg kränkt svenskt luftrum utanför Blekinge i lördags. Ett ryskt spaningsplan av typen IL-20 åtföljdes enligt Försvarsmakten av två jaktplan av modellen Su-27.
Men ett svenskt spionplan, närmare bestämt FRA:s Gulfstream IV, ska alltså ha närmat sig Ryssland utan att ha sin transponder påslagen. Ryssland har inte lämnat någon tidpunkt för händelsen, men den kan vara bakgrunden till att de ryska planen flög in över Sverige.
– Jag kan bara konstatera att vi inte har kränkt någon annans territorium, utan vi har flugit i internationellt luftrum. Det finns ingen anledning att rikta någon som helst kritik mot Sverige, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S) i en kommentar.
Helt ofarligt är det dock inte att flyga med avslagen transponder. Den civila flygledningens radar upptäcker numera sällan flygplan med avslagen transponder och flygtrafikens antikollissionssystem TCAS, som hjälper piloter att undvika krock i luften, fungerar överhuvudtaget inte. År 2014 krävde den civila flygledningen att få tillgång till militär radar efter att ett SAS-plan varit nära att krocka med ett ryskt militärplan utanför Kastrup, vilket ledde till kritik mot Ryssland.