Tjeckiens president Václav Klaus.

Tjeckiens president Václav Klaus.

Tjeckiens president: Politiker­eliten krossar national­staterna och demokratin

Publicerat den 24 september 2012 kl 14:39

UTRIKES. Demokratikämpen Václav Klaus är bedrövad över utvecklingen i Europa. Själviska och förljugna makthavare är i slutfasen av raserandet av den europeiska demokratins hjärta - den suveräna nationalstaten, menar han.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Den 71-årige konservative statsmannen föddes i ett nazi-ockuperat Prag och genomlevde kommunismen innan han 1989 var delaktig i störtandet av den kommunistiska staten. Ideologisk fann han sig stå nära Margaret Thatchers frihetliga konservatism och har kallats ”Centraleuropas Thatcher”, berättar businessinsider.com i en djuplodande artikel med anledning av att den tjeckiske presidenten nu ger ut en bok, Europe: The shattering of Illusions.

”De politiska eliterna har alltid vetat om att när beslutsfattandet flyttas från den nationella till övernationella nivån så försvagas de demokratiska mekanismerna, eftersom de är oskiljaktigt kopplade till nationalstaten. Detta ökar eliternas makt radikalt, vilket är vad de alltid velat”, skriver Václav Klaus i boken.

Målet är att med ohederlig argumentation vända upp och ned på sanningen och associera den goda, demokratiska nationalstaten med tyranni, menar Klaus:

”Skaparna av det europeiska integrationsprojektet har lyckats kortsluta människors tankebanor och har skapat en länk mellan Hitlers aggressiva nationalism och den traditionella nationalstaten, vars själva existens nu ifrågasätts.”

Václac Klaus finner sig idag stå ensam bland EU:s ledare i sin kamp mot den rusande överstatligheten till ett Europas Förenta Stater som byråkraterna i Bryssel nu även öppet börjar prata om. Även Storbritanniens på pappret konservative premiärminister Cameron talar med kluven tunga, menar Klaus, och bekämpar inte den makthungriga superstaten när han väl är i Bryssel.

”Trots att de brittiska konservativa har folkets fulla stöd att motverka EU:s svällande maktanspråk och går till val på det så upplöses deras vilja att kämpa för dessa principer så fort de sätter fot på kontinenten.”

Istället ser presidenten EU-skeptiska Nigel Farages UK Independece Party som de som bäst för Margaret Thatchers tankar vidare idag. Motståndarna är den omättliga maktelit som i allt snabbare takt vill centralisera makten så långt från medborgarna som möjligt.

Den 12 september höll EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso ett tal till europaparlamentet där han beskrev hur han 2014 ska lägga fram förslag för en fullskalig europeisk federation. ”Låt oss inte vara rädda för ordet”, sa han för första gången.

Sedan dess har Tysklands utrikesminister Guido Westerwelle krävt att inget enskilt medlemsland ska ha veto över säkerhetspolitiska frågor och vill därmed öppna vägen för en gemensam EU-armé under Bryssels befäl. Westerwelle krävde också att en direktvald EU-president personligen skulle få tillsätta ministären i en tänkt gemensam regering.

”De tror att de förverkligar idéen om Europa på detta sätt, men istället krossar de den”, säger Václav Klaus.

”Något människor i västra Europa kanske glömt mer än dem som levde under kommunismen är att det är den demokratiska processen som är det viktigaste, inte besluten i sig. Det är en historiens ironi, som jag inte kunde föreställt mig 1989, att jag nu ensam bland ledande politiker måste predika om demokratins värde.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/tjeckiens-president-politikereliten-krossar-nationalstaterna-och-demokratin Bloggar om denna artikel
  • http://www.facebook.com/profile.php?id=687023217 Isak Nygren

    Nu hycklar han lite. Han skrev ju på Lissabonfördraget, även om det var högst motvilligt. Pga det har han tappat min respekt.

  • Cheeba Monger

    Fel bruk, av ”dem” i sista citatet. Skärpning.

  • Anonym

    En passande låt av gruppen Von Thronstahl

    http://www.youtube.com/watch?v=MIDsDoY4TlY

    (The Global Monsterstate)

    Frimuraren och främste ideologen bakom EG/EU, Richard Nikolaus von
    Coudenhove-Kalergi, var även grundare av Pan-europeiska rörelsen/Unionen
    (låt inte prefixet ”Pan-”, på denna rörelse, lura er läsare).

    Andra i hans ledande krets i Pan-europeiska rörelsen/Unionen, var Sigmund Freud (oerhört hatisk mot Europa, och mot blonda/blåögda
    personer framför allt. Han (hade själv judisk bakgrund) identifierade sig med det historiska
    semitiska Kartagiska riket som låg i krig med det europeiska Rom. Samme
    Freud skrev även i privat brevväxling, när han företog sig sin resa över
    Atlanten, till USA, något i stil med ”de tror att jag kommer med
    mirakel, men jag kommer med döden”.

    Jag rekommenderar David Dukes bok ”Den judiska rasismen”, där han går
    igenom allt sjukt med Freud, och Freuds hat mot Europa och framför allt
    mot oss nordeuropéer.

    http://www.euvolution.com/library/jewishsupremacism.pdf

    Ytterligare i det ledande skiktet var Albert Einstein (även han med judisk bakgrund), denne
    lögnare, tjuv, och plagiarist, som dessutom förespråkade att man skulle
    döda hela Tysklands befolkning efter kriget:

    ”The nation has been on the decline mentally and morally since 1870.
    Behind the Nazi party stands the German people, who elected Hitler after
    he had in his book and in his speeches made his shameful intentions
    clear beyond the possibility of misunderstanding. The Germans can be
    killed or constrained after the war, but they cannot be re-educated to a
    democratic way of thinking and acting”.

    Mer läsning om Einsteins lögner och vetenskapliga plagiat,

    http://www.biblebelievers.org.au/einstein.htm

    Ytterligare en i det ledande skiktet var de kända brödraförfattarna
    Thomas Mann och Heinrich Mann
    (ännu mer rabiat än sin bror), både två hatiska mot Europa. Mer godbitar om Mann finner man i följande inlägg,

    http://johanbjornsson.blogspot.se/2012/09/nordanvind-pa-motpol-censurerar.html

    Kalergis mångkulturella utopiska drömmar och hans hat mot Europa, kom
    antagligen av det faktumet att han var rasblandad, i ett Europa i en
    tid då det fortfarande ansågs icke naturligt med sådant. Ena föräldern
    från Japan, och den andre från Europa. Att den europeiske fadern dessutom var en blandning av
    grek, polack, norrman, balt, fransman, och tysk, kunde väl inte precis
    gjort saken lättare för Kalergi i att forma sig en identitet.

    http://en.wikipedia.org/wiki/International_Paneuropean_Union

    (notera vad som sägs om IPU:s positiva syn på judendom och islam, som något positivt för Europa)

    Kalergis utopiska drömmar gick bortom Europa; han förfäktade idéer om
    en världsregering, där en värld av socialism var uppdelad i fem block
    (likt i Orwells 1984), och där alla skulle prata ett och samma språk.

    Hans sjuka tankar stannar inte där, i o m att han ville utradera de
    europeiska raserna (eller ja, alla raser för den delen), som en
    rationalisering för sin egen rasliga lott:

    ”The man of the future will be of mixed race. Today’s races and
    classes will gradually disappear owing to the vanishing of space, time,
    and prejudice. The Eurasian-Negroid race of the future, similar in its
    appearance to the Ancient Egyptians, will replace the diversity of
    peoples with a diversity of individuals.”

    (Praktischer Idealismus, Wien/Leipzig 1925, pages 20, 23, 50)

    Vilka tror ni förresten att Kalergi ville skulle styra detta 1984-samhälle? Tja, inte var det vi européer i alla fall. Läs hans egna ord:

    ”Instead of destroying European Jewry, Europe, against its own will,
    refined and educated this people into a future leader-nation through
    this artificial selection process. No wonder that this people, that
    escaped Ghetto-Prison, developed into a spiritual nobility of Europe.
    Therefore a gracious Providence provided Europe with a new race of
    nobility by the Grace of Spirit. This happened at the moment when
    Europe’s feudal aristocracy became dilapidated, and thanks to Jewish
    emancipation.”

    (Praktischer Idealismus, Wien/Leipzig 1925, pages 20, 23, 50)

    Hmm, vad var det man gjorde med rabiessmittade hundar nu igen…?

     

    Fler citat av Kalergi:

    ”Judendomen är skötet, ur vilket en ny, Europas Adel framträder;
    kärnan, kring vilken en ny, andlig adel grupperar sig. En andlig-urban
    herreras håller på att bildas: Idealistisk, full av andlighet och
    sensibilitet, rättvis och trogen sin övertygelse, tapper som feodaladeln
    i dess bästa dagar, som med glädje tar på sig död och förföljelse, hat
    och förakt, för att göra mänskligheten sedligare, andligare och
    lyckligare.”

    +

    ”Istället för att förinta judendomen har Europa mot sin vilja
    förädlat densamma genom denna konstgjorda gallringsprocess, och fostrat
    den till en framtida ledarnation. Alltså, inte att undra på, att detta
    folk, utsprungen ur ghettofängelset, utvecklas till en Europas andlig
    adel. Så har i detta ögonblick, då feodaladeln förföll, en god försyn
    genom judeemancipationen, skänkt Europa en ny andligt högtstående
    adelsras.”

    Vavra Suk skrev för något år sedan en artikel i ämnet, i tidningen Nationell Idag,http://nationellidag.se/visa/default.asp?dokID=1124

    /Johan Björnsson – Den Helige Dåren

    http://johanbjornsson.blogspot.com

  • http://avpixlat.info/ Berit

    Klockren analys. Den boken måste jag skaffa. Antar att svensk msm tiger ihjäl den. 

    Václav Klaus godkände Lissabonfördraget efter mycket om och men. Kanske blev han utsatt för påtryckningar. Kommer ihåg att han var mycket kritisk och tyckte att fördraget skulle förvärra EUs demokratiska underskott. 

  • Anonym

    All heder åt Tjeckiens president för sitt frispråkliga och sanna uttalande om EU. Jobbik i Ungern är väl också mer åt det nationaliska hållet. Tänk att väst nu får se upp till de forna diktaturstaterna för att de visar vägen ut ur EU diktaturens elände.

  • Anonym

    Så jäkla sant! Konstigt att ljuset ska komma från de nyaste demokratierna i öststaterna. Eller kanske inte så konstigt egentligen !?
    De såg hur det blev med kolossen Sovjet och dess diktatur, ungefär i den riktning Eu nu går. Vi ser att de nu vill inskränka yttrandefriheten. Denna är alltid det första diktaturer vill inskränka.

  • Anonym

    Bravo!!

  • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

    Det är verkligen historiens ironi.
    Det var ju helt nyligen, när kalla kriget rasade och alla västerlänningar utom komminister unisont dömde ut den kommunistiska diktaturen, bristen på demokrati och nationers/ nationalstaters  nedbrytande av Sovjet och av den kommunistiska diktaturen. 

    Nu har man själv tagit över nästan hela den sovjetiska/kommunistiska retoriken och styr folk exakt med samma medel och sätt, mot samma mål. Enda skillnaden är, att man tillåter viss företagsamhet och internationella storföretag, viss privat egendom, samt att levnadsnivån för folk är något högre. Tillvägagångssättet är bara något mera raffinerad.

    Vi kan jämföra lite:

    I Sovjet (och Östblocket) var:
    Makt konsentrerad i Mosva. # I Bryssel.
    Det fanns allmänna val.
    Folk saknade inflytande över förda politiken.
    Oliktänkande utfrystes, bestraffades. Blev smutskastade med medias hjälp
    Media var maktens megafon.
    Folk var övervakad.
    ”De folkvalda” hade betydligt högre inkomster, gräddfilar och förmåner.
    Folkvalda, som inte följde partiets order, blev utkastade och förintade.

    Nationalstater kunde inte bestämma över sitt eget öde och vardagsliv.
    Folk i alla nivån idkade självcensur.
    Angiveri var stats – och lagstödd.
    En vanlig medborgare kunde bli rik via att ha en bättre arbete (via kontakter), lottovinst eller arbeta för partiet – makten. Eller stjäla.
    Företagsamhet och flitighet straffade sig.
    Alla var beroende från staten för sitt överlevnad.

    Alla, som inte höll med rådande ideologin, straffades hårt och kallades rasister, nazister och dåliga, inhumana människor.
    Man predikade alla människors lika värde, men vissa var mera värda.
    Majoriteten var fast i sina hyresläghenheter, man kunde inte hyra ut dem, man kunde förlora den. Senare skede hade man kooperativa bostäder, vilka liknade med våra bostadsrätter nästan 1-1.
    Eliten hade alltid tillgång till bättre bostäder.

    Man försökte förinta nationer och nationalstater. Främst, genom att med tvångs-och sociala medel förflytta stora folkgrupper med avvikande kultur och historia till nationalstater och ge dem gräddfilen. Genom nya, finare bostäder, specialbutiker med bristvaror, olika förmåner och bättre betald arbete. Man skaffade medvetet konflikter mellan ursprungsbefolkningen och de nyinflyttade.
    Man predikade världsfred, men krigade gärna.
    Man deklarerade, att ens ideologi är den humanaste i världen och alla, som tvivlar på den, hade fruktansvärd människosyn.
    Någon annans eller statens intresse var alltid överordnat individens dito.

    Man förvrängde historien. 
    Man förbjöd böcker och olika konstverk.
    Man censurerade och förändrade många böcker.
    Man kunde uttrycka sig bara enligt rådande ideologins axiomer.
    …..
    Kan fortsätta hur länge som helst. 
    Om ni inte hittar minst tre likheter med dagens EU, kan rekommendera många böcker, skönlitterära som faktaböcker, memoarer, vetenskapliga  arbeten samt filmer.

    • Anonym

      GENIALT!

      • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

        Tack!
        Men tyvärr (eller som tur är) har jag (nästan?) ingen del av den nuvarande copycat´verksamheten :/

        • Anonym

          …och vad är copycat´ verksamhet?

          • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

            Copycat – efterapare, imitatör :-)

          • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

            Copycat – efterapare, imitatör :-)

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      Väl talat!

      Jag som är rysk nationalist och Tsar-förespråkare (Ryssland var precis som Sverige en monarki innan Sovjet kom), håller med dig 100% !

      Ryssland är idag vad Sverige var under optimist-åren efter andra världskriget ungefär – starka landsfäder, patriotism, en självständig kyrka som folket uppskattar, god teknologisk utveckling samt en stark militär!

      Sverige är idag vad Sovjet var under sitt mest förfallna slutskede!

      • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

        Det gläder mig, att du som ryss bekräftar min bild av Sovjet.
        Tsartiden var trots Rysslands eftersatthet och bitvis hårt liv, en bra tid för olika etniska grupper i landet, inga blev utrotade. Tsartidens politik blandade sig inte in i de olika nationernas inre göranden, förstörde inte deras kultur. Man tvångskoloniserade inte de autonoma och halvautonoma staterna-territorierna. (särskild, när man jämför med Sovjet och EU).

        Du kan ha rätt, att jämför Ryssland idag med efterkrigstidens Sverige (jag har nu en lång tid inte besökt Ryssland och kan inte uttala mig om stämningen), särskild i folkets optimism och framtidstro. Men en så stor och statiskt ”fartyg” med gammal barlast är svårt, att vända rätt 
        Hoppas, att de kan bygga upp något fint och inte kommer, att kopiera Väst :-)

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          Det fanns goda bitar med att leva i Sovjet, tex mindre kriminalitet, man kunde röra sig riskfriare på kvällarna i Moskva påväg till teatern, hem från jobbet osv eller hem till en vän utan att bli rånad eller så…
          Det beror främst på att man ändå lyckades sätta alla i arbete och ingen kunde ränna omkring på nätterna för blev man stoppad av polisen och inte kunde bevisa vart man var påväg så kunde man få fängelsestraff för det… (hade man då ingen teater-kupong, eller plats inte var bokad där, eller vännen inte öppnade dörren när polisen följde med för att kontrollera, osv – då kunde polisen utgå från att man var påväg till förbjudna möten eller för att planera något annat kriminellt) 

          …Så folk skötte sig hyfsat väl, menar rån och våldtäkter förekom knappt på gatorna, innan Sovjet började kollapsa i slutet av åttiotalet..

          OCH sen så var faktiskt inte det etniska kaoset lika långt gånget som det är idag (pga att den rörelse som Sovjet skapade förstärktes år för år, och svallvågorna blir inte svagare eftersom vissa folkgrupper föder mycket fler barn)

          Och sen så måste man vara ärlig och säga att Sovjet var inte lika överstatligt i sitt förhållande till vad som skedde mellan hemmets fyra väggar – inga kampanjer för att få folk att diska varannan disk eller uppfostra pojkar och flickor könsneutralt….  Det fanns könsneutraliseringstendenser (främst i arbetslivet) men de var inte alls lika allvarliga och detaljstyrande som i Sverige idag

          MEN alla hundratals nackdelar överskuggar dessa fördelar…

          Sverige verkar dock vilja ha ett nytt Sovjet på sitt terrirorium – fast med ÄNNU mindre privatliv än det fanns i Sovjet!

        • Anonym

           Ryssarna tvångsförflyttade svenskarna från Ösel till Ukraina. Där släpptes de av för att börja bygga ett nytt liv med de medel de kunde få med sig.
          Ryssarna är svenskarnas arvsfiender. Och finnarnas.

          • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

             SOVJET flyttade svenskarna!  LÄS PÅ!

            STALIN VA GEORGIER! INTE RYSS!  OCH DET VAR HANS SOVJET SOM GJORDE DETTA!

            • Anonym

               Jag trodde att du var bättre påläst än så. Du förvånar mig.

          • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

            Ja, det vet jag. Ukraina var ändå ett bra val i tsartiden, det var värre för dem, som hamnade i Sibirien senare, mitt i vintern bara med kläder på kroppen. De flesta svenskar, vem bodde i Estland många hundra år, var tvungna, att fly sina hem vid Sovjets ockupation. Övriga blev ester och vet ytterst lite om sitt ursprung.

            Men i tsartiden levde i sina byar och hade bra levnadsnivå finnarnas brödrafolk kareler, liver, vadjer, vepsor, ingermanändare, isuri, osv. De levde bättre än ryska bönder. De hade sina skolor, språk, kultur osv. Men i Sovjettiden blev de förintade, deras historiska bo-områden är nu ”Ryssland”. (Hela Kareliska halvön och Leningrad oblast+ mycket mera) De flesta ryssar tror, att det är ryssar, som bott där från tidernas begynnelse. Många ryssar i nord-väst är egentligen finnougriska eller svenska folkets ättlingar.

            För litauer, letter, ester, finnar, och många sydliga och sibiriska folk är Ryssland en arvsfiende. Man kommer aldrig, att lita på den björnen. Dock förstår de flesta ryssar inte det. Historiebeskrivning-uppfattning skiljer sig markant åt hos dessa folk. 

            Att diskutera Ryssland här djupare, går inte. För omfattande ämnesområde. Här i sidan finns många ryssar, vilkas historieuppfattning och syn på saker och ting skiljer sig markant från den västliga. De har svårt, att uppfatta, vad är en etnicitet, nation osv. De finner, att det är i bästa ordning, att många hundra folkslag blev förintade. De är ju nu ryssar? (finns ju också undantag, så klart)

            Här finns också många, som vet (nästan) ingenting om Ryssland, och romantiserar landet. Allt är svart eller vitt. Hopplöst :-)

            Man har mycket, att lära av Ryssland och Sovjet. Jag tycker synd om den ryska folket, vilket Sovjet använde som vapen mot ockuperad folk, vilken söker nu sina rötter, försöker återskapa kulturen och identiteten. I Sovjettiden betraktades ju alla, som talade ryska och betedde sig likadant, som ryssar. Den röran, som Sovjet lämnade efter sig, tar lååång tid, att klarna.

            En parallell: Du kan föreställa: om sextio år är svenskar starkt uppblandade med afrikaner, turkar, albaner, araber, thailändare, afganer osv. Men alla heter svenskar. 

            • Anonym

               Bra skrivet! Jag instämmer i allt.

      • http://www.facebook.com/people/Baba-Zula-Zula/100002372653356 Baba Zula Zula

        Wow vad starkt Ryssland är! Ni har försökt förinta det tjejenska folket i snart 250 år, utan att lyckas. Och så skiter era ledare ner sig så fort två punk-tjejer sjunger lite. 

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          1. Det är mer än ”två punk-tjejer”. Utåt sett är det ett punkband – men bakom kulisserna är de något annat, med stöd från utlandet att provocera och störa Rysslands stabilitet. Det kallas omstörtande verksamhet från en utländsk makts sida, och då använder man ofta extremister för att uppnå sina mål – för ingen annan ställer upp! (än feminister, terrorister etc)
          Exakt som Assanges ”älskarinnor” – som knappast hittade till Assange bara av en slump! 
          Ryska statsmakten sket dock inte ner sig trots den uppenbara utländska provokationen – utan stoppade bara provokatörerna där de hörde hemma – i fängelse :)

          2. ”Vi” har inte försökt förinta tjetjenska folket, det är islamister som krigar mot tjetjener främst!  (kolla själv upp efternamnen på de flesta infanterister som krigat för ryska armen mot islamisterna i Tjejenien och Dagestan – de bär oftast namn som är tjejenska tex, och militärpoliserna är etniska tjetjener som blir attackerade av islamister med samma nationalitet som de själva)  – de flesta tjetjener skyller på islamisterna att Tjetjenien fortfarande inte är självständigt eller ens halvsjälvständigt som andra delrepubliker blivit, tex Tatarstan, som är mycket mindre drabbat av extremism.

  • Anonym

    Som jeg ser det vill Russland Ungarn  og Polen og andre østeuropeiske land bli vårt håp ang frigjøringen av Europa.

  • Anonym

    Mycket bra sagt.
    De bästa politikerna och länderna finns idag i Östeuropa.

  • Anonym

    ”Skaparna av det europeiska integrationsprojektet har lyckats
    kortsluta människors tankebanor och har skapat en länk mellan Hitlers
    aggressiva nationalism och den traditionella nationalstaten, vars själva
    existens nu ifrågasätts.”

    Václav Klaus felanalyserar. Det är inte den politiska eliten bakom EU projektet som kortslutit människors tankebanor. Snarare den socialistiska ideologin.
    Det nationella (naturliga) sammanhanget upphör då folket låter sig klassindelas på ideologiska grunder. Socialismen är definitivt en antinationell (folkfrämmande) företeelse, som utnyttjats av de ljusskygga eliterna. Precis som dagens liberala krafter utnyttjas av globalisterna till att söndra motstånd mot deras växande makt. Och vad är mer viktigt för denna makts bestående än massinvandringen av folkfrämlingar in i europeiska länder. Socialism och liberalism är något eliten utnyttjar för att deras makt gynnas av dessa ideologier. Folket är så indokrinerade att de ofta likställer välfärden med den svenska nationen, där även många invandringskritiska ”nationella” kan inräknas. Vill man stoppa EU statens diktatur någon gång, måste det ske med den naturliga sanna nationalism som grundar sig på folkmedvetande. Just vad eliten hatar framför allt.

    • https://me.yahoo.com/a/4WcPFdstqcqsNU6yNlfIrmQmOE8Shkf9#7a74b Bernt

      Nej, du har fel. Se ”mona muslims” kommentar nedan: det är både ”vänster” och ”höger” med i eu-projektet, på samma sida. Tyvärr, annars vore det enklare att stoppa det.

      • Anonym

         Var skulle jag ha fel menar du, jag nämner varken höger eller vänster? Två benämningar som bara är konstruerade definitioner av i stort samma tillstånd.

        • https://me.yahoo.com/a/4WcPFdstqcqsNU6yNlfIrmQmOE8Shkf9#7a74b Bernt

          OK, du menar att både höger och vänster är socialism numera. Det kan ligga något i det. 
          Jag vill då framhålla att det i kommentarerna ofta jämförs EU och Sovjet, då det i så fall, alltså socialism, EU borde jämföras med styrelseskicket i nuvarande Kina, en idé som Björn Wahlroos kastat fram i boken Marknader och ekonomi (i våras i svensk översättning)!

          • Anonym

             Att tänka i banor som höger eller vänster är logiska felslut.
            Begreppen beskriver mycket överförenklat två olika politiska förhållanden. Båda är antinationalistiska. Socialismens institutionella påverkan på folket har dock varit mycket mer skadlig än någon högeragenda. Ingen slump att Reinfeldt dragits sitt parti långt vänster. Den nationella dumheten har i dess spår blivit praxis (F.R. ”det sovande folket”). De kortslutna tankebanorna är orsakat av detta framför något annat. Kan inte bli mer tydlig.

    • andre

      Förutom att liberalerna (de verkliga) hindras av etablissemanget. De är om något ett större hot än socialisterna eftersom de vill avskaffa ”eliternas” tvång.

      Se på vad som hände med liberty-rörelsen i USA. Efter Napolitano sa sanningen i TV så avslutade hastigt hans program.
      http://www.youtube.com/watch?v=eD_ybaXhXno&list=FLTpQklimoJCj4prcL1sjju 

      Här tog de Ron Pauls alla röster och delegat ifrån honom, och avskaffade demokratin inom partiet.
      http://www.youtube.com/watch?v=B39W91O-rUg&list=FLTpQklimoJCj 

      • Anonym

        Nämner inte socialismen som primärt hot idag?
        Försöker bara beskriva kort vad som ligger till grund för det närhistoriska skeendet och orsaken till folks ”kortslutna tankebanor”.

        Nutidshistoriskt sett så är liberalismen otvivelaktigt farligare än socialismen, vars inflytande allt mer lever på lånad tid. Och vore det inte för liberalismens framfart skulle nationsupplösningen också snart helt tappa fart.
        Liberalism är idag en kosmopolitisk tappning av det socialistiska fenomenet som pågått under andra halvan av 1900-talet. Vill man verkligen förstå hur man skall stoppa utvecklingen mot totalitär EU överstatlighet bör man först förstå hur Europa hamnat i nuvarande situation.

        Den konservative Ron Pauls konstitutionellt grundade nationalism kan aldrig användas i Sverige som ett skydd mot EU staten. Nationalismen här måste grundas på det som ligger till grund för vår identitet. Dvs den folkliga etniska identiteten, följt av det kulturella sammanhanget. Detta vet eliten mycket väl, just varför de med alla medel vill driva på massinvandring till länder som Sverige. I Amerika är situationen annorlunda eftersom nationsupplösningen där främst beror på andra faktorer än massinvandring. Kort. Ingen liberalism i världen kommer rädda Sverige eller stoppa EU diktaturen. Att tro på det är att vara lika vilseledd som de folk var då socialismen gjorde sitt inträde i Sverige.

    • https://me.yahoo.com/a/4WcPFdstqcqsNU6yNlfIrmQmOE8Shkf9#7a74b Bernt

      Visst har Klaus rätt i att EU lyckats koppla nationalism till Hitler, till exempel Göran Rosenberg i gårdagens ”Godmorgonvärlden”, P1.
      Så det blir inte lätt… 

      • Anonym

        Den kopplingen gjordes långt innan EU existerade och Göran Rosenberg är ingen representant för EU. Bara en av dessa kosmpolitiska judar som hatar riktig nationalism. Det är därför han gör kopplingen till Hitler.

  • http://twitter.com/farang38 farang38

    Varför kalla landsförädare Elit?

    • Anonym

      De som är en del av folket/nationen men som med sin makt nyttjar sin makt för egna ändamål. De finns rika som inte gör detta, även om de är i minoritet.

  • Anonym

    Margaret Thatcher var kärringen som uppfann klimathysterin för att straffa strejkande kolgruvearbetare och övergå till kärnkraft. Tyvärr så lämnade hon efter sig arvet av dyr bensin och miljötalibanism.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      ja men när man jämför henne med denne kloke president så är det nog inte detta man syftar på….

      ska man vara noga så har alla politiker haft nån skitig byk…

  • Anonym
  • Anonym

     Jag vet inte vem som myntade uttrycket.
    ”Demokratin är den största diktaturen” ?

    Jag vet inte hur hen riktigt menade själv med uttrycket.
    Men för mig har det alltid stått för att när demokrati blir felstyrd, så är det inte så lätt att bli av med de som felstyr.

    En diktator kan folket göra uppror emot, där finns ett mål..
    Men hur f.. gör man nu? De onda gömmer sig bland ”folkvalda” och trycker ner varje försök ifrån de som verkligen är de vi valt.

    Det sitter massor med riksdagsfolk som inte vågar öppna käften nu, eftersom de vet att det är samma som politiskt självmord och att journalistdrevet jagar dom som hundar jagar räv.

    Detta får mig att tänka på sagan om Kejsarens nya kläder.
    Visst fan är moder Sveas nya skrud med Somalier och gapande apor fint…eller?
    När skall någon modig topp politiker samla ihop sin likasinnade skara och bara skrika… ”STOPP FÖR GUDS SKULL, SER NI INTE?”

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      Bra skrivet!

      • Anonym

         Jag tror på fullt allvar att det ´fortfarande är en majoritet i riksdagen som mer eller mindre vill helt stoppa invandringen nu, för att ge Sverige en chans att få ordning på allt det vi redan fått.

        Men vi lever i en tid som i mångt och mycket påminner om Tyskland på 30 talet.
        Oliktänkande (ifrån de ca 10% hjärntvättade) riskerade, liv,lem, karriär etc pga det fanns ett drev även då, de valde att tiga och överleva för stunden.

        Resultatet vet vi nu.

        Winston Churchill sa ngn gång om oss skandinaviska länder, strax efter Danmark och Norge blev ockuperade utav Tyskland och Finland blivit attackerat utav Stalin.
        ”Att vi var konstiga, som lät oss bli uppätna land efter land”

        Lätt för honom att säga, kan man tycka, han som satt o fes på en nästan osårbar ö.
        I Danmark rullade tyska armeér in på motorvägar, i Norge höll dom på att åka dit när Blucher och hela invasionsstaben gick till botten.
        I Finland, slogs de som f.. och massakrerade Stralins stympade armeér med svenska vapen och pengar och massa Svenska frivilliga.

        Skall det bli såhär igen?

        Vi bråkar inte om vi inte måste, Sverige blödde nästan ut i alla krigen, med massa undantag så gillar vi inte att kaxxa på krogen eller whatever, men vi är garanterat de bästa soldatmaterial som finns.

    • andre

      Det är egentligen upp till folket. Därav ”the second amandment” i den amerikanska konstitutionen, att folket ska ha rätt att bära vapen.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      varför skriver du ”hen”

      HEN betyder feminist / kulturmarxist / queeraktivist..

      Det är ordens nya betydelse, som vi konservativa beslutat :)

  • http://farligatankar.wordpress.com Farliga Tankar

    När transferfönstret öppnar vill jag ta hit Václav Klaus.

    • Anonym

      Bosman?

  • Anonym

    Det är helt otroligt vilket grepp denna maffia har över vår civilisation. Den är så stark och flexibel samtidigt som dess tentakler är närmast osynliga. Det finns så många nivåer där de flesta inblandade inte har en aning om den större bilden. Där folk tror att de är verksamma för sitt folks skull. För sitt lands skull. För ett stort bolags och sin egen rikedoms skull. För en helig religiös eller ideologisk idé. Etc, etc. Det är ett virus som vi inte kan upptäcka, precis som med HIV i början. Man ser bara skadeverkningarna till det yttre utan att förstå vad som sker eller varför.

    Finns det nån ände på vansinnet? Hur blir vi av med detta samhällsgift? Här är i alla fall det bästa sättet att få folk att förstå att något är allvarligt fel, det är helt värdeneutralt och vilar på endast vetenskaplig grund:
    http://www.youtube.com/watch?v=Ddz2mw2vaEg   

  • Anonym

    Förr sade man att hotet kom från öst, i dag kommer hotet från väst!

  • Anonym

    Thatcher är allt annat än en bra förebild

  • Anonym

    Med facit i hand så var det ett misstag att ansluta Sverige till EU. Det som från början var en bra tanke har som sagt var spårat ur totalt.
    Nu gäller det att försöka komma ur detta misslyckande så fort som möjligt.

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      Lika vidrigt som att lagstifta att Sverige skall vara ett multikulltiland.
      Men svenne har och fortsätter att vela ha det så, det är ju sanslöst!

    • Anonym

       Har aldrig varit i närheten av en bra tanke.

      De som röstade för EU gav ologiskt och helt omotiverat bort vår välmående nation. En massa fårhjärnor som tror på politikers propaganda är en av de mest farliga människor som finns på denna jord.

  • Anonym

    Jag har försökt förstå varför detta händer. Jag har frågat folk. Ingen vet. Till sist bestämde jag mig för att det måste vara så att politikerna får pengar på utländska konton för att sälja ut Sverige. Detta är kanske svaret.  De får mer makt och förvandlar de europeiska länderna till en stor och gemensam diktatur.

    • http://www.svenskarnasparti.se/ Lumik 74

      Det är nog en inte allt för otrolig gissning.
      Nu är det upp till oss vanliga medborgare 
      att ta tillbaka makten från vår förrädiska
      politiska adel innan dom fördärvar allt
      vi håller kärt. Det samhälle som vi är på väg
      mot är en dystopi som jag tror ingen av oss vill
      leva i. Därför räcker det inte längre att sitta
      och skriva av sig på nätet, vi måste handla
      snart!

      ”When governments fear the people, there is liberty. When the people fear the government, there is tyranny”

      Thomas Jefferson

      • Anonym

        Jag har alltid varit tveksam till EU-projektet och ringde faktiskt före valet om medlemskap till några av partierna för att fråga om det var möjligt att lämna EU. De flesta antingen skrattade åt mig eller sa att de aldrig funderat över frågan. En sa att Grönland lämnat EU och att det inte varit några problem med det. Jag röstade ja och ångrar det bittert. Vi borde omedelbart kräva utträde.

        • Anonym

          Jag röstade också ja. Med facit i hand skulle jag inte göra det idag.
          Enda hoppet är nog att EU imploderar av de ekonomiska underskotten.

      • Anonym

        Vad gör vi då? Samhället är så otroligt splittrat mellan olika intressegrupper. Där samma syn i de viktigaste frågorna överskuggas av olika syn på annat smått. På något sätt måste det bildas allianser med samma krav i ett begränsat antal frågor – EU, invandringen, makten över finanserna.

    • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

      Politiker behöver inte ha pengar insatta från utländska konton.
      Genom att vara en någorlunda framgångsrik politiker, är man garanterad hög lön, diverse förmåner, insidesinformation, avgångsvederlag, pensionen, plus i Sverige möjlighet till sidoinkomster. Inte att tala om, att om man inte är besvärlig, väntar goda feta erbjudanden efter politikerkarriären.

      Allt som behövs, är att hålla sig fast i gräddfilen, kosta vad de kosta vill. Det är ju ändå bara till 4-5 år, som man invalds. Att riskera sin karriär, inkomst och framtid genom att vara besvärlig och opponera sig med partilinjen, kostar för mycket.

      Partier är finslipade maktinnehavande stater i stater. Det är en liten klick i varje parti, vilken bestämmer dagordningen. Övriga flyter bara med.

      Folk i Europa har inte längre någon inflytande över politiken och länders framtid. När man en gång har gett sin röst till någon, som ska ”representera” en i att fatta beslut åt ens räkning, har man tappat hela kontrollen över processen. Politiker brukar glömma sina löften ganska omgående efter valet och man har inga verktyg, att kräva ansvar för löftesbrottet och ogiltigförklara deras beslut. Ta alla alliansväljare, för vem kom regeringens massinvandrings- och svenskfientlig politik som en chockerande överraskning.

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      Hm.

  • PETER NYMAN

    Tänk vad avundsjuk man som SVENSK blir på TJECKIERNA Vi har bara SD

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

      Visst blir man det, men Vaclav Klaus är en helt unik politiker i Europa.
       
      Sanna statsmän växer som bekant inte på träd….

    • Anonym

      SD är tyvärr också infiltrerade av mörka krafter (som sannolikt inte förstår det själva). Men det är det bästa vi har att hoppas på.

  • Anonym

    Fullstendig enig i hans uttalelser ! EU er ett menneskefiendtlig satanisk diktatur!!

  • Anonym

    O. Shit, snart åker väl han ut när vänstermaffian angriper att han vill ha en nation. Konstigt att högerkapitalismen vill ha helt fria gränser så kapitalet kan rulla och vänstern vill ha helt fria gränser så packet kan rulla(in i Sverige) Parodi att motsatserna vill samma sak, inga gränser i Europa. De enda som skall bevara sin kultur är invandrare, irländare, kurder, skottar, zigenare, finnar, irakier, muslimer, kurder men f-n inte svenskarna. Jag fattar ingenting

  • Anonym

    Brustna illusioner … Kommer Eu att ta till våld – med hjäp av nationalstaterna själva – för att implementera ett Europas Förenta Stater? Ingen folkomröstning, ingen demokrati och ingen frihet kvar. Bara en massa hat mot dem som inte inordnar sig i ledet. Reinfeldt är oss svaret skyldig om Eu´s framtid. Allt annat politikertjafs är oviktigt.

    • andre

      Politikerna har alltid ljugit, och de som har pratat om sanningen har alltid hindrats av etablissemanget.

      Sverige har antagligen inte varit verkligt självständigt i flera hundra år. USA lyckades någorlunda stå emot överstatliga krafter genom blodiga strider fram tills 1913, när de genom en kupp fick Federal Reserve, skatteverket (IRS) och ”The New Deal”.

      • Anonym

        Bra kommentar. Tack, jag gillar!

  • Anonym

    Det finns i alla fall några människor som tänker klart, till skillnad från den politikerelit som styr exempelvis Sverige.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Vaclav Klaus är för övrigt god vän med Ron Paul. 

    • Anonym

      Jag är rädd för att de som styr och har alla möjliga medel till hands, ser till att män som Klaus och Paul antingen blir ”sjuka” eller direkt försvinner.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    ”Skaparna av det europeiska integrationsprojektet har lyckats kortsluta människors tankebanor och har skapat en länk mellan Hitlers aggressiva nationalism och den traditionella nationalstaten, vars själva existens nu ifrågasätts.”

    Sverige är ett bra exempel här.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Bana Bisrat från Megafonen talar på en demonstration i mars i år. Foto: Wikimedia Commons

Så är Rädda Barnen inblandade i Husbykravallerna. Samarbetar med Megafonen.


Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons