Det är svåra tider för svensk media och varslen har duggat tätt under 2012. Nu visar en stickprovskontroll på 51 dagstidningar att så mycket som var tionde journalist-tjänst försvann under 2012.
Av de 51 tidningarna var det endast två som anställde fler journalister under året, sex stycken journalister sammanlagt 40 tidningar minskade sin redaktioner.
Värst drabbades Aftonbladet, där var sjätte journalist fick gå under fjolåret. Aftonbladets upplaga har minskat markant sedan nuvarande chefredaktör Jan Helin tillträdde 2008. Då såldes 409 900 exemplar per dag en siffra som nu mindre än hälften så stor.
2013 ser inte ut att bli ett sämre år. Varslen på landets redaktioner har fortsatt med neddragningar på bland annat Upsala Nya Tidning och Skånska Dagbladet i januari. Branschorganet Mediavärlden, som gjorde undersökningen, kommer att läggas ned till sommaren.
Svensk tidningar får årligen mångmiljonbelopp i stöd från skattebetalarna genom det så kallade presstödet. Dessutom är momsen på tidningar bara sex procent.