Benito Mussolini och Adolf Hitler – två av Europas mer kända diktatorer.

Benito Mussolini och Adolf Hitler – två av Europas mer kända diktatorer.

Var tredje ung vuxen vill ha diktatur

Publicerat den 27 augusti 2012 kl 22:49

SVERIGE. Nästan var tredje svensk mellan 18 och 29 år tycker det vore bättre om Sverige styrdes av en stark ledare än genom demokrati, visar en studie från Göteborgs universitet. Nu vill forskarna avskaffa det fria skolvalet och lagstifta om tvångs­integrering med invandrare – för att få fler unga att tycka rätt i fortsättningen.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

– Omgörningen av skolan är den enskilt viktigaste orsaken till attitydförändringarna, säger forskaren Staffan I. Lindberg som tillsammans med kollegan Richard Svensson gjort den svenska delen av World Value Survey, vilken mäter folks värderingar i en lång rad länder.

– En stor grupp av ungdomarna upplever att de befinner sig i ett system som dömer ut dem på förhand, säger Staffan I. Lindberg. Och att detta system skapats medvetet av demokratiskt valda politiker – så vad har de för nytta av demokratin? Den har betytt att de inte har någon chans att ta sig fram i livet.

Renodlat vänsterperspektiv
Kommunaliseringen i slutet av 80-talet, den följande friskolereformen och det fria skolvalet, har gjort att den svenska skolan idag är världens tyngst skattefinansierade och samtidigt mest avreglerade. Under tiden har utvecklingen lett till en förändring av grundläggande socialistiska principer för skolan menar forskarna.

– Principen om allas rätt till likvärdig och högklassig utbildning vägledde reformerna av skolväsendet från 40-talet och framåt, säger Staffan I. Lindberg.

– Denna har idag ersatts av en marknadsprincip som utgår ifrån att vissa barn och unga måste få sämre utbildning än andra. Vi är inte längre alla lika mycket värda. Det är det budskap som systemet politikerna skapat förmedlar, säger han vidare.

Vad forskarna menar är dock inte helt lätt att förstå. Det fria skolvalet gör att alla som är bosatta i Sverige får rätt till en skattefinansierad särskild skolpeng, som kan användas fritt till att studera gratis var man vill. Även högskolan är helt skattefinansierad, till skillnad från i många andra länder där studenternas familjeekonomi är mer avgörande.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/var-tredje-ung-vuxen-vill-ha-diktatur Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    undrar samma sak, vilka var ungdomarna, de sm vill ha en ayatollah? eller svenska ndomar som vill ha en stark ledare som säger nej till invandring?

  • Anonym

    Anti-vita har inga problem med att Korea är ett asiatiskt land.

    Anti-vita har inga problem med att Haiti är ett svart land.

    Anti-vita har inga problem med att Saudiarabien är ett arabland.

    Men anti-vita HAR problem med att Sverige, Storbritannien,
    Frankrike, Tyskland, USA, eller andra länder för den delen, ska få vara
    vita länder.

    De kallar sig själva ”antirasister”, men de är egentligen anti-vita.

    ”Anti-rasist” är bara ett kodord för anti-vit.

     

  • Anonym

    Frågan är vilka ungdomar man intervjuat. Är de i huvudsak muhammedaner och vill ha en islamsk diktatur – nej tack. Är de i huvudsak européer och ser vart landet är på väg – då kanske det inte är så dumt ändå. Hellre en tydlig diktatur än FRs förment demokratiska diktatur.

  • Karl-Johan Forsmark

    Var tredje ung vuxen kan glädja sig åt att vi i praktiken redan har diktatur. När det skulle röstas om FRA lagarna i riksdagen var Reinfeldt mycket tydlig: han frågade sin grupp: ”Vem skjuter mot en moderat statsminister?” Den som hade röstat emot hade satt punkt för sin karriär. De flesta av riksdagspartierna tycker dessutom så lika i alla väsentliga frågor att det inte spelar någon roll vilket av dem man röstar på. Och likriktningen i media är vi redan bekanta med. Även Gulag har smygintroducerats i arbetsförmedlingens fas 3. Tänk vad bra vi har det.
     

  • Anonym

    Så som vi alla i västvärlden har märkt så är demokrati ett dåligt styrelseskick där populistiska pratkvarnar röstas fram av oinsatta medelmåttor. Alternativen är dock ändå sämre så demokrati är det bästa vi har än så länge.
    Det som kan förbättra läget är om politikerna kan förmås att införa kraftfulla lagar för genomskinlighet och mot korruption. Ansvar för tjänstemän måste också tillbaka för att undvika att skattemedel slösas bort på oproportionerliga fester , ministrar kan mygla bort räkningar eller generaldirektörer kan fortsätta lyfta samma lön även efter de fått ”sparken”.
    Att människor i offentliga ansvarspositioner inte ens kan sparkas är föresten tydliga tecken på ”inaveln” i maktens korridorer och kompiskorruptionen. Stora delar av vår offentliga verksamhet borde rensas upp.

    • Karl-Johan Forsmark

       Om de är så populistiska vet jag inte, iaf här i Sverige så läser man ofta att politiker tycker annorlunda än deras väljare. T.ex. socialdemokraternas ställning till vinst i privata vårdföretag.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Jag önskar att fler svenska ungdommar kunde vända sig till den amerikanska konstitutionen. Här i Sverige får man endast lära sig om den franska revolutionen och dess idéer. 

    De enda alternativ de verkar få är demokrati eller diktatur. I slutändan är demokrati och diktatur egentligen samma sak, då de båda styrs av en oligarki. Ingen kung eller diktatur har själv regerat, han har alltid haft sitt råd eller parlament. Medans demokrati är ett slugaktigt sätt att ge folket illusionen om att det faktiskt finns en skillnad ifall ledaren har en blå eller röd slips på sig. Denna illusion är mycket mer effektiv för oligarkerna då det passificerar folket. 

    Därför är det endast klokt med en konstitutionell republik som erkänner Gud som skapare av individen där rätten till liv och egendom är de omistliga rättigheter ingen annan individ kan ta ifrån en. Staten kan inte ta från en för att ge till en annan likt dagens välfärdsstatsbyggen. Det är däri problemet ligger. Vi har gett mer makt till Staten än vad den behöver. 

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      Tvärtom borde vi ha en kung med mycket makt.

    • Karl-Johan Forsmark

       Men hur blir det om man inte har en reglerad marknad och beskattar företag? Oligarkerna kan ohämmat roffa åt sig och folket blir i bästa fall fattiga löneslavar, i värsta fall ingenting då de numera inte behövs lika mycket i produktionen och i framtiden kanske inte behövs alls.

      • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

        En frimarknad är det enda som skulle kunna sätta oligarkerna i schack. Varför tror du de avskyr konkurrens? 

        De vill inte utsättas för en frimarknad. Faran finns att de förlorar på just det. Därför så lyckas man få till tillräckliga arbetmarknadsregleringar och miljöregleringar så att endast storföretagen klarar av det. Eller värst av allt slipper dem. Det drabbar endast medelstora och småföretagare, som antingen stagnerar, går i konkurs eller flyr landet.  

        Staten skiter i om småföretag går under, men de är beredda att slänga skattebetalarnas pengar på storföretagen för att ”rädda jobben”. På det sättet går inte storföretagen under. Man sätter den fria marknaden helt ur spel. Man väljer alltså vinnare och förlorare. 

        Det enda sättet vi kan få ner oligarkerna är då genom att ha en verklig frimarknad där även dessa storföretag kan utsättas för samma konkurrens. 

  • Anonym

    National anarkismen är framtiden. Demokratin är sedan länge till för eliten att suga ut folket. Demokratin är till för får som inte vet bättre. Dagens demokrati ger sken av att man som människa har möjlighet att styra. Flera regeringar har dock bevisat gång på gång att demokratin bara är ett spel för gallerierna.  

    • Anonym

      De sk folkvalda vi har är  EU-globalist-bankmaffians lakejer. Att värna om landet och folket verkar inte ens stå på deras agenda.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    Vi nationella är Demokratins krigare, Död åt fascist vänstern!

  • Anonym

    Jag vill inte heller bo i detta kommunistiska skitstyre. Det är SJUKT att idioter som har NOLL koll på politik har lika stor rösträtt som mig, att så pass inkompetenta politiker styr vårt land obestraffat och att median har så mycket inflytande över hur folk röstar och tänker. 

    Avskaffa allmän rösträtt och inför skyddslagar i grundlagen om att det svenska etniska folkslagets säkerhet och överlevnad MÅSTE säkerställas.

    Våra politiker bedriver ju ett folkutbyte/folkmord på oss svenskar.

  • Anonym

    Det bästa styret är förmodligen någon form av diktatur, men även det sämsta styret är någon form av diktatur. Demokratin garanterar att vi inte får det sämsta styret åtminstone. 

  • Anonym

    1. Att kalla Mussolini och Hitler diktatorer är en efterkonstruktion.

    2. Bara för att man inte vill ha demokratin exakt som den ser ut idag med alla sina brister, betyder INTE det att man vill ha en diktatur i Sverige!

    • Anonym

      Vi har ingen demokrati idag, vi har en demokratur. Vad vi behöver är riktig demokrati. 

      • Anonym

         Jag är inte dum i huvudet. Du behöver inte bokstavera ut det för mig

        • Anonym

          Du gillar inte att bli korrigerad? Dessutom var Hitler faktiskt en diktator, det är ingen efterhandskonstruktion. Hade han varit demokrat så hade han inte störtat Tyskland i krig, eller i alla fall avbrutit det snabbt. Men han lät miljoner tyskar dö i onödan.

          • Anonym

            Jag påstår inte att han var demokrat. Men ingen diktator heller.
            Du korrigerar inte ett skit, du säger ingenting som står emot min första kommentar i ditt första svar. Så sluta slösa din tid med att försöka förklara
            grundläggande ting för mig som redan vet sedan länge.

            Ang. Dina påståenden om Hitler och kriget får dina ord stå för dig.

  • Anonym

    Detta resultat beror på att vissa ämnen i skolan har varit satt på undantag i många år, ja i stort sett sedan kommunaliseringen av skolan genomfördes. Under de 17 år som jag jobbat i skolans värld har jag sett hur viktiga ämnen som bl.a. historia och samhällskunskap fått stryka på foten, dels av ekonomiska skäl och okunniga politiker inom kommun och inkompetenta chefer ute på skolorna. Svenska skolan har under de senaste tio åren utvecklats till en tre-ämnesskola, där fokus varit på matematik, svenska samt engelska. Kunskapsynen som rådit har varit att eleverna ska söka sin kunskap när de behöver den och då har det ansetts viktigare att ge eleverna verktygen för hur man söker kunskap istället för att först ge dem en gedigen kunskapsgrund att stå på för att kunna förstå den värld som de omges av och lever i. Detta har lett till att många unga idag saknar kunskap om vad en demokrati är, hur vägen till en demokrati ser ut samt hur det historiskt sett har sett ut i Sverige. Detta gör att man lätt tar yttrandefrihet, valfrihet m.m. för givet för man vet inte sitt eget lands mörka historia.

  • Anonym

    Det beror nog på att det kommit så många obegåvade invandrare till Sverige som är med i undersökningen. Alla borde vid det här laget veta att demokrati förutsätter en viss intelligensnivå och de människor som inte når upp till den klarar inte av att vara demokratiska eller att respektera demokrati. Många tror också att vi lever i en demokrati, när vi i själva verket lever i en demokratur.

    http://www.youtube.com/watch?v=RO04pmW2Njk

  • http://www.facebook.com/people/Peter-Glowinski/1333560108 Peter Glowinski

    Demokrati är inte alltid det bästa beroende på hur de ”betrodda” styr landet. För Sveriges del har det varit en katastrof.
    Jag som invandrare kan inte låta bli att med sorg i hjärtat, se en viss likhet mellan Hitlers folkmord på judarna och de traditionella politikernas kulturella folkmord på sitt eget folk, som i slutändan kommer att utrota er svenskar. Och det utan utrotningsläger eller att ett enda skott avlossas.
    Må hända att jag använder mig av starka ord. Men jag minns hur Sverige såg ut för över 40 år sen då jag kom hit och hur det ser ut idag.

    Naturligtvis skulle vem som helst i sjuklövern börja gapa stort för att motsäga mig. Men helt ärligt, jag är så trött på deras” förnekelseargument” så att de kan kyssa min polska rumpa. Det enda de gör är att blunda för den sanning som svider så i deras ögon.
    Det är en så otroligt enkel matematik så att man verkligen inte behöver vara raketforskare för att förstå den.

    Ta ett exempel som Malmö och hur befolkningsstrukturen såg ut i staden för 40 år sen och hur den ser ut idag? Använd samma formel för den kaotiska flykting/invandringspolitik som man för och ponera hur staden kommer att se ut om 40 år, med enkel matematik.
    Tack gode gud för SD och Jimmie Åkesson, för hans briljanta sätt att representera Sverigedemokraterna och minst 339,610 väljare som kommer att bli så många fler i kommande val.

    Mvh

    Peter polack.
    Knappast främlingsfientlig eller rasist, men verkligen realist.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

       pravda! 100% sanning brat moj !

  • Anonym

    Ett glädjande besked, att det nu äntligen börjar gå upp för ungdomarna att demokratin utvecklats till en bromskloss, som förstör i stället för att bidra.
     
    Och hur fungerar receptet för tvångsintegrering. Här har vi under mer än 40 år låtit utlänningar behålla sin särart, därför att de vägrat låta sig integreras.
     
    Ingen skall inbilla sig att det finns några svenskar som är beredda att låta sig integreras in i en mångkultur där Islam finns som ovälkommen indigirens. 

    Hela frågeställningen om integrering av svenskar är rent ut sagt löjlig.

  • http://profiles.yahoo.com/u/XPROUKPZYMBUCTVZZ5E2GXEKEE Per

    Nu är det ju inte en demokrati vi har här i landet – utan en demokratur.

    Men jag – som inte är inte mellan 18 och 29 – skulle också föredra en fungerande diktatur istället för denna hemska ”demokrati” där allt sanktioneras just med förklaringen att det är ”demokratisk”.

  • Anonym

    Att en tredjedel av unga vuxna hellre vill få en diktatur än det samhälle vi har idag -  det är illavarslande men realistiskt. Dagens samhälle fungerar inte och förfaller mer och mer.

  • Anonym

    Bättre med en tydlig diktatur än, som nu, en skendemokrati? Ungdomarna i dag kanske inte är så dumma ändå. : ))

  • http://www.facebook.com/mellonpicker Joakim Makkonen

    Förvånade?! Eller inte?
     

  • Anonym

    Det närmsta åldersgruppen 18-29 jag kan få fram på SCB är åldersgruppen 15-34 år.

    Utländsk bakgrund i den åldersgruppen = 32.5 procent

    • http://www.facebook.com/mellonpicker Joakim Makkonen

       Statistik,Mer statistik och förbannad lögn. Men i sak så kanske du har rätt?

  • Anonym

    En strukturförändring är alltså orsaken. Ungdomarna kan inte läsa på och därefter fatta egna beslut?

    Eller ha extremt dåliga erfarenheter av demokratins främsta talesmän: oduglingarna i riksdagen och massmedia.

  • Anonym

    Man kan faktiskt ha starka ledare utan att dessa nödvändigtvis måste vara diktatorer. Problemet är att i dagens Sverige så värdesätter etablissemanget egenskaper som servilitet och brist på karisma hos ledarna.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      Håller med dig!

      Våra dikaturiska gammelmedier (som styr landet) är emot ledare som har en auktoritär stil. Just för att den sortens ledare ofta reder ut problemen i landet på bästa sätt (vilken man aldrig får läsa om i vära medier dock)

      • Anonym

        Feminister och konsensuskultur vanstyr vårt land.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    ” Nästan var tredje svensk mellan 18 och 29 år tycker det vore bättre om Sverige styrdes av en stark ledare än genom demokrati, visar en studie från Göteborgs universitet. Nu vill forskarna avskaffa det fria skolvalet och lagstifta om tvångs­integrering med invandrare – för att få fler unga att tycka rätt i fortsättningen.”är det nån mer än jag som tycker den ingressen är ganska talande?  ”man vill avskaffa det fria valet – för att stärka demokratin”självklart är det inte demokratin man vill stärka!  det är det som KALLAS demokratin som man vill stärka – dvs politisk korrekthet! (alla ska tycka samma)

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Min slutsats (från min text längre ner) ska förstås såhär:
    - vi behöver en diktatur – för att AVSKAFFA diktaturen!

    Vi har nu en media-diktatur som innebär att medierna fritt kan välja och vraka vilka som ska granskas (alla har några lik i garderdoben om man vinklar det på rätt sätt) – och därmed har medierna absolut makt!  De ensamma kan avgöra om en blivande statsminister ska bli förknippad med nåt dåligt eller nåt bra!   Tex Obama har blivit brännmärkt som ”bra” genom massiva kampanjer där han vinklas som bra (rätt sorts fotografier, rätt sorts epitet, och översättningar av hans tal, man citerar bara när han säger nåt som kan uppfattas som positivt för en ängslig och trendig människa, osv).

    För att avskaffa denna diktatur behövs en ledare som inte är rädd (eller flera ledare), och som gärna stöter sig med gammelmedia!  Då krävs det en person som är så hård att han med modernt språkbruk kan kallas ”diktator”. 

    Sen kan man införa riktig demokrati – när man jagat ut eliten ur mediahusen!  Men medan man genomför detta så kan man inte ha en mes som ledare, det är helt omöjligt!   Om ni inte tror mig så vänta och se!  SD har redan visat sig svaga, genom att sparka politiker som blivit uthängda i medierna. Därför kommer tyvärr SD bli alltmer PK. De kommer att röra mot mittenpartierna..  Det är så det fungerar… (om ingen tuff ledare stiger fram)

    • Anonym

      Du har rätt i vartenda ord.

  • Odalmannen

    Vilken fin bild ni har hittat, den hade jag inte sett förut. AH såg faktiskt riktigt sympatisk och trevlig ut när han befann sig i sammanhang där han kunde känna sig lite mer familjär och avslappnad utan massa stress. Jag hade lätt fördragit honom varje dag i veckan framför den landsförrädiska mångkulturvurmaren och svenskhataren Fredrik Reinfeldt. AH hade garanterat inte velat byta ut svenskarna mot Afrikaner och MENA-invandrare på det sätt som Fredrik Reinfeldt nu gör. Fredrik Reinfeldt är en jättedålig ledare som vill göra svenskarna illa, ha måste bort från den svenska politiken för gott så att han inte kan skada och förstöra för oss längre.

    • Anonym

      Hadde han bare unngått å angripe Sovjet så hadde alt vert bedre nå.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Alla diktatorer är inte bra. Många drabbas av hybris, och då gör de både felbedömningar samt kan börja hata sin egen befolkning tex.

        Sen kan de vara väldigt bra också! Det är upp till dem som hjälper honom till makten!

        För i motsats till vad vissa verkar tro, så finns det ingen diktator som har styrt själv – det finns alltid massa människor som är lojala med honom, annars hade han varit en vanlig man av kött och blod, oförmögen att bestämma nåt över andra.

    • Anonym

      Jag tror inte att Hitler kunde skadat Sverige mer än vad Reinfeldt har gjort så här långt.

  • Anonym

    så fria tider, kan väl bara säga det på ett sätt. ni har fullgjort det som ni velat göra. ni har gjort ett fantastiskt jobb.

  • Anonym

    Jag håller med de som säger att man först ska ha klarat av ett kunskapstest för att få rösta. Dvs. man ska visa att man besitter kunskap om de politiska partierna/alternativen, vad de står för osv innan man får vara med och bestämma.

  • Anonym

    ingen verkar litar på fria tider.. kan nog vara smart

  • Anonym

    om ni vill så slutar det här bland fria tider.. inga namn nämna.  

  • Anonym

    vi kan kan om ni övriga vill. annars så slutar det här. ni alla har intressen att fullfölja era åsikter. ni vill mer än att bara vara här. 

  • Anonym

    insett att vi kan inte förhålla oss till någon partitillhörighet. 

  • Anonym

    Sverige hadde vert bedre tjent med at militæret midlertidig tok makten i landet og arresterte alle quislingene i landet.

  • Anonym

    Svenskfientliga judisk/svart-makt media styr Sverige med en järnhand, kan knappast påstå att vi har demokrati nu när dom flesta med stor makt inte är svenskar och till och med hatar etniska svenskar.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    Jag håller med att att diktatur skulle behövas. Dock bara tills man normaliserat landet och spärrat in marxisterna i arbetsläger och fått ordning på finanserna.

    Sen trappar man ner diktaturen och installerar en vald Men Auktoritär ledare, med stort kunnande om ekonomi (helst nationalekonom) samt en inrikesminister som deltagit i någon väpnad konflikt i valfri förort (dvs en före detta polis).  Sedan en utrikesminister som sätter landets säkerhet framför att ”påverka andra länder”, förslagsvis någon som kan många språk inte bara engelska (vilket leder till en anglosaxisk – brittisk-amerikansk agenda).
    Sedan en finansminister som också är nationalekonom, en skolminister som inte fått ”fri uppfostran” och en försvarsminister som är emot både Nato och al-Qaida.

    Alla dessa skall tillsättas av en kriskommision som består av några hundra nationalister och de får styra landet ända tills man lyckats tvätta bort utländska ideologier som marxismen, mångkulturalismen, rasismen, kommunismen osv osv… 

    Demokrati i egentlig mening kan nog införas den dagen som tidningarna slutar hjärntvätta, förorterna slutar brinna och USrael slutar lägga sig i landets interna affärer.

    Tills dess måste det finnas en stenhård landsfader, som varken bryr sig om vad Bryssel eller Tel Aviv anser… – som Lukachenko och Putin!
    PRECIS en sån ledare behöver Sverige!

    Om det ska bli för alltid – ja det bestämmer ju fienden!  Om de vill ha misstro så får dem ju det!   Annars hade man kunnat införa direkt-demokrati när som helst!

    Det är inte vi som avgör!  Det är dem som försöker hindra folk att tänka själva (gammelmedia och utländska aktörer som tvingar på svenskarna detta) som hindrar Sverige från att vara mogna för demokrati!  Det är enbart pga dessa två som så många inte förstår vart Sverige är påväg, vilket leder till att de med lömskast agenda får flest röster!

    Och oavsett vad folket röstar på så är det gammelmedia som sätter agendan – fäller eller friar efter behag! – därför skulle en starkt autoritär ledare med en folklig agenda vara en BEFRIELSE för detta land!

    Det är ELITEN som har inbillat er att ni svenskar är ”lagom” och ”jante” – de vill att ni ska vara det! Men vikingarna var inte ”lagom” !
    De var stolta krigare med tuffa hövdingar och fria men kvinnliga kvinnor! Fria män, lydiga barn och hos alla självklar lojalitet med sina egna!

    Ni svenskar kommer inte bli fria förrän ni slutar vara rädda att ”stöta er” med era herrar! (facket, media, DO, osv osv) – och börjar bestämma själva vem ni ska ha lojalitet och respekt för!

    • Anonym

      det där ska diskuteras! 

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Det var ju det jag gjorde :)   tack!

    • Anonym

      Ulian. du får säkert hålla dina tal framför oss. 

    • Anonym

      Nej. Bara nej. En diktatur vore inte önskvärd på något plan någonstans. Utopisk/dystopisk dynga.

      Lokal direktdemokrati a la Schweiz är dock något att sträva efter och något som vi vet fungerar väl i praktiken.

      • Anonym

        Bruno, Ullian ville bara dra en parallell. det var det enda han ville och det visade han

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Okej. Jag tror att dikatur kan vara mycket mycket bra. Jag tror mest du reagerar på själva ordet faktiskt.. Det är så inarbetat att det bara kan vara dåligt.
        Men se på Palestina – i ett demokratiskt val så vann islamiska HAMAS!  valobserbatörer fanns på plats!

        Jag tror som sagt att diktatur (som vi redan har i form av gammelmedia som bestämmer vem som ska sänkas), är bra tills man avskaffat dessa gammelmedier, kastat ut eliten ur mediahusen och riksdagen eliten och fått dem att låta bli med sin terror

        Sen tror jag man automatiskt får en folkvald och auktoritär ledare, när man tvättat bort PK eliten och gammelmedias makt.

        • Anonym

          ”Men se på Palestina – i ett demokratiskt val så vann islamiska HAMAS! ”
          Hamas får gärna vinna sålänge de har valts av folket. Såna översittarattityder om att folk kan välja rätt eller fel är vad som ger det nuvarande etablissemanget luft.

          • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

            Okej!

            här är en DIKTATOR som jag beundrar väldigt mycket! Tyvärr är han död!

            http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasa

          • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

            jag tycker också att palestinierna ska ha rätt att välja islamism ifall de vill det

            Jag ville bara ge dej en hint om att demokrati kan avskaffa sig själv också! Så demokrati är ingen naturkraft som medborgarna självklart vill ha – isåfall hade inte islamister röstats fram!

      • Anonym

        varför lyssnar jag på dig?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        skruemcduck Sverige hadde vert bedre tjent med at militæret midlertidig tok makten i landet og arresterte alle quislingene i landet.
        Gilla Svara

        Ulian Aliev Jag
        håller med att att diktatur skulle behövas. Dock bara tills man
        normaliserat landet och spärrat in marxisterna i arbetsläger och fått
        ordning på finanserna.
        ____
        läs inledningen i min kommentar igen!  så förstår du bättre vad jag menade!  Du kan aldrig införa direktdemokrati i ett land som Sverige – utan att först rensa bort gammelmedia och annan elit!  Och för detta krävs en stark ledare som inte tvekar eller blir rädd när löpsedlarna startar sitt krig emot honom!  Det är detta som gör att ingen nånsin ändras i detta land – gammelmedia skrämmer alla som vill göra nåt till tystnad!

  • Anonym

    Ja det kan knappast bli värre med en diktator.

  • Anonym

    Diktatur? Det har vi redan.

  • Anonym

    Allt är såklart relativt. En diktator som värnar om Sverige eller en ”demokratiskt” socialistregering som inte bryr sig om nationalstaten överhuvudtaget? Hellre diktatorn. Däremot vore det bästa en demokrati med politiker, och ett folk, som värnar om Sverige först.

  • Anonym

    ”lagstifta om tvångs­integrering med invandrare” tycker dessa (raket)forskare.

    Hade det inte varit vettigare att ”lagstifta om tvångs­integrering AV invandrare” ?

  • Anonym

    Är var tredje svensk mellan 18 och 29 av utländskt icke-europeiskt ursprung?

    • Anonym

      om de inte är det nu så vänta tills nästa år.. går fort nu. håll i hatten.

    • Anonym

      Eller så har dom insett vilken total bluff 
      vårt demokratiska system är som gång efter
      annan kör över samma folkvilja den sägs 
      företräda. Jag hoppas att det handlar om
      det snarare än om  Ali och Mahmoud som
      vill se hemlandets styrelseskick infört i 
      Sverige…

      • Anonym

        Om de insett de lever i en förtäckt diktatur varför strävar de då efter en diktatur? Jag tror mer på Ali och Mahmoud-teorin…

        • Anonym

          Jag tänkte mer att dom såg ner
          på dagens skendemokrati så mycket
          att dom ansåg diktatur var bättre….

          Men du har nog rätt jag är lite trött just nu…

    • http://www.aktualia.wordpress.com/julia-caesar Cavatus

      Det var precis min första tanke. Och jag tror faktiskt att det är så illa. Detta faktum samt det som framkommer i artikeln bådar inte gott för Sverige. När de är i majoritet kommer de att använda våra demokratiska principer för att avskaffa demokratin, sanna mina ord!

  • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

    NiklasPureber bannad pga spam.

 

Svenskarna minst rasistiska folket

Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent. I alla fall om man får tro vad svenskarna själva svarar i en internationell enkät.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


SAMMA URSPRUNG? Kankan/CC-BY

Asiens språk kan ha sitt ursprung i istida Europa. Tiotusentals år gamla ord spårade.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons