Katrin Zytomierska marknadsförde i ett inlägg fiskoljan, som kostar 399 kronor flaskan, på följande sätt:
"Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar."
Det är Zytomierskas eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan.
Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att reklamen var både vilseledande och aggressiv. Vilseledande för att det inte fanns något belägg för att fiskoljan hade de egenskaper som fördes fram. Aggressiv eftersom oron för coronasmitta var stor i samhället och reklamen spelade på den rädslan.
Domstolen håller med KO och meddelar ett så kallat interimistiskt förbud. Det innebär att domstolen, i väntan på dom, förbjuder Zytomierska att marknadsföra fiskoljan eller något annat kosttillskott på Instagram med påståenden att varan kan förebygga sjukdomar när så inte är fallet, eller att varan har egenskaper som den inte har. Förbudet gäller också för marknadsföring från Katrin Zytomierskas företag Clean Eating.
Om företaget eller bloggaren skulle bryta mot förbudet riskerar de att få betala ett vite på 1 miljon, respektive en halv miljon kronor.
Katrin Zytomierska har i efterhand tagit bort det kritiserade reklaminlägget.