Nu börjar de testa tekniken i både de södra delarna av huvudstaden och innerstaden. EVAM System, som tekniken kallas, är ett nytt sätt att uppmärksamma bilister på annalkande utryckningsfordon.
EVAM System kräver inte att något installeras i bilen. Istället använder sig tekniken av befintligt ljudsystem i bilen tillsammans Radio Data System (RDS).
– Vi har utvecklat ett smart kommunikationssystem för uttryckningsfordon. Det fyller tre funktioner. Att förbättra framkomligheten för ambulans, polis och brandkår, öka trafiksäkerheten och göra arbetsmiljön i trafiken för utsatta yrkesgrupper bättre, säger Alex Hedberg, en av KTH-studenterna bakom tekniken, i ett pressutskick.
– I dagsläget använder EVAM System radiokommunikation och FM-bandet. Meddelanden tas emot oavsett om föraren lyssnar på radio, cd eller Spotify via aux eller blåtand. Det enda kravet är att bilstereon är påslagen, något två av tre förare har i sina bilar.
I och med detta kan flockbeteendet i trafiken nyttjas. Om två av tre personer byter fil varnas den tredje föraren. Dennes uppmärksamhet skärps och vederbörande byter därefter också fil.
Tekniken är situationsanpassad till skillnad från ordinarie blåljus och sirener. Det betyder att varningar skickas ut tidigare när hastigheterna är högre, till exempel på motorvägar och motortrafikleder. Inne i stan, där hastighetsgränserna är till exempel 30 eller 50 kilometer per timme, kan tidsmarginalen kortas något.
Storskaliga pilottester drar igång i Stockholm under kvartal ett, 2017. Det är det tänkt att sju till nio fordon utrustade med tekniken ska köra runt i Stockholm. Allmänheten kommer alltså att märka av tekniken när den används i verkligheten.
– Det handlar om att verifiera tekniken en sista gång innan den tas i bruk, säger Alex Hedberg.