Foto: Horrorbye

Foto: Horrorbye

9 av 10 norrmän stolta över att vara norsk

Publicerat den 8 juli 2012 kl 20:17

utrikes. 9 av 10 norrmän är stolta över att vara norsk. Nästan hälften vill inte släppa in fler invandrare i Norge. Var fjärde skulle motsätta sig om deras barn gifte sig med en jude, mer än hälften om barnet gifte sig med en muslim. Det är opinionsläget i vårt grannland, enligt flera undersökningar.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

I en rundfrågning utförd av Norsk Monitor uppger nio av tio norrmän att de är något eller mycket stolta över att vara norska, skriver NRK. 1985 svarade 68 procent det samma, en tydlig uppgång.

Sedan undersökningen från 1985 har landet genomgått en omfattande demografisk förändring. I Norge bor det nu 650 000 utlänningar eller personer med utländsk bakgrund. Det är en fördubbling från år 2000. Många norrmän ifrågasätter detta.

Nästan varannan vill inte släppa in fler invandrare
I en undersökning som norska statliga Integrations och mångfaldsdirektoratet (IMDi) utfört framgår det att motståndet mot invandringen är stort. Hela 46 procent av tillfrågade boende i Norge instämmer helt eller delvis i att det inte bör släppas in fler invandrare i Norge.

Med ”invandrare” menas då förutom till exempel den omdiskuterade pakistanska invandrargruppen, såväl svenskar som danskar. Om norrmännen har olika uppfattning om invandring från Sverige och Pakistan framgår inte i rapporten.

Jämförelsevis, på samma fråga i Sverige, om det bör släppas in fler invandrare i landet, svarade fyra av tio svenskar att det inte borde släppas in fler, enligt en annan svensk undersökning. När en folkomröstning hölls i Svenska Sjöbo om frågan, röstade 65 procent emot massinvandringen.

Antisemitiska inställningar mot ingifte
Medan bara en norrman av tjugo anser att det inte vore positivt om deras barn gifte sig med en kristen, anser var fjärde att det inte vore positivt om deras barn gifte sig med en jude. Motståndet mot giftermål med muslimer är ännu större – hela tre av fem norrmän motsätter sig detta.

Många norrmän tycks gilla lika. När det gäller umgänget så uppger var tredje norrman att han inte umgås med invandrare och tre av fem att de inte vill bo i ett område med många invandrare. Fler än hälften vill ej heller att deras barn ska gå i skolor med många invandrare i. Trots detta menar två av tre norrmän att relationen mellan norrmän och invandrare kommer att bli bättre.

 

 

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/9-av-10-norrman-stolta-over-att-vara-norsk Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    Visste inte var jag skulle peta in detta.

    http://www.youtube.com/watch?v=_I0B2oFytss
    Vad ska man säga? Redan då TV var svart/vit var vi svenskar så naiva att vi trodde att zige…..oj sorry romer klarade av ett eget boende. Bäst att träna dem först. Nästan som att få hund rumsren. Det är lättare att få sin lilla Fido att klara av sina behov utomhus.

    I dag hade detta varit betraktat som en kränkning och sköna klirrande svenska kronor utbetalats…Ingen hyresvärd vill ha dem som hyresgäster innan de vet att zige….sorry romerna visar att de klarar det.Känns nästan som ett skämtsamt  inslag från Lorrygänget 

    • Anton Melin

      Måste man vara polistiskt korrekt här också, eftersom att du skriver romer, i stället för zigenaren. :)

      • Anonym

        Ha ha ha ja du det gäller att akta sig. Man vet inte vem som läser och kontrollerar oss kritiker…Just zige…sorry romerna har kallats för många olika saker. Tattare, resande, romer och zigenare Samma sak med neger, svarta, färgade, mörka. Många olika namn på samma saker men med en annan klang. Vad spelar det för roll att kallas zigenare eller neger. En spade är en spade oavsett vad den kallas istället…

  • Anonym

    Jag är inte stolt över att vara svensk numera, men jag är stolt över att vara skandinav.

    • Anton Melin

      Inte jag heller. Men jag är oerhört stolt över vår historia. Gustav II Adolf, Karl X Gustav, Karl XI och Karl XII är de största hjältarna vi har haft i vårt land. De som säger att de var barbarer (Reinfeldt m.fl.) vet inte vad de pratar om. Om inte dessa hjältar funnits, då hade inte Reinfeldt, Elisabet Höglund m.fl. haft något Sverige att spy över, ty då hade vi varit danskt, ryskt eller tyskt numera. Höglund, läs neutral historia, inte skriven av någon sverigehatande vänsterförfattare!!!

  • Anonym

    Synd vi inte kan vara lika stolta över vårt land, Grattis till alla Norrmänn.
    Vi svenskar är det snarare så att vi skäms över att vara Svenska, vi vågar inte hedra vår flagga då är man rasist, nej då skall man ha Unionflaggan om det skall representeras. Den 17 maj då firas det  otroligt mycket i Norge, alla går man ur huse för att hedra sin flagga och Nation.
    Vad gör svenskarna på nationaldagen? inte mycket man ser mycket lite Svenska flaggor hissade, finns det någon aktivitet så är det att man gett så och så många nya invånare svenskt medlemskap. Som senare ofta missbrukas med olika aktiviteter i sina hemland och då skall UD åka ner och hämta hem vederbörande. Ser man flaggor på svenska nationaldagen är det väldigt ofta utlänska flaggor av någon anledning. Svenskarna skäms eftersom de inte känner igen svrige längre, man kan inte ha skolavslutning i kyrkan längre, kan inte använda svenska flaggan utan att kallas rasist, t.ex vid antivåldsparader eller manifestationer. Skulle kunna plocka fram massor av negativa sysätt som gör det besvärligt att vara etnisk Svensk.

  • Anonym

    11 norrmän av 10 tycker, att Norge är bäst. En inställning svenskarna kanske borde fundera på.

  • Anonym

    Målet til FN er og utrydde alle former for national stolthet ved å berike alle europeiske land så mye at den vite mann går under, jeg håper noen sprenger FN bygget en vakker dag :)

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    I dag skriver marxisterna på TT att ”utländskt bakgrund” är  värst drabbade med bedrägerier

    Mot SD är de ”svenskar”

    För att inte existera alls vid kopplingar till brott och kriminalitet

    Sjuka rasister!

  • Anonym

    Den sista tiondelen av Norskarna har inget där att göra!
    Precis som dom som inte är stolta över Sverige inte har något här att göra.
    Men här är säkert talet en tredjedel…!

  • Anonym

    Härligt, jag gillar Norge, och deras folk :)
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  • Anonym

    Norge är tyvärr på samma väg mot avgrunden som vårt land. De har inte ännu hunnit lika långt som vi men de är på väg mot samma undergång.

    • Anonym

      Ja, båda
      länderna är ”caring countries”, som har lätt för att bry sig lite för
      mycket om dessa inbillat utsatta. Finns det inga utsatta, så söker man helt
      enkelt upp de för att det skall kännas gôtt i hjälpartarmen!!!

  • Anonym

    Jag har suttit på nätet och surfat. Det började med att jag tittade på schäfrar eftersom det fanns en sådan trevlig vovve i mitt barndomshem när jag var barn och för att jag själv hade en schäfer  efter att jag flyttade hemifrån. Jag hamnade i samband med detta  på ett klipp från Tyskland eller Österrike. Det var från ett TV -program med två tjejer som var tvillingar som åkte rullskridskor och spelade dragspel (folkmusik) 

    Som jag uppfattade det var detta ett kvällsprogram där folk åt och drack samtidigt som det var artister som uppträdde  Folk hade trevligt och det var en härlig stämning. I Sverige hade något liknande varit otänkbart. Tänk er svenska unga tjejer och killar som dansar folkdanser och som spelade gamla goda svensktoppslåtar inför enbart svenska medelålders och gamla pensionärer som drack alkohol i TV. RASISM hade det kallats. Usch sådant kan vi inte sända. Då kan svenskarna känna gemenskap och nostalgi. Istället hade vi fått se invandrare från Afrika i palmblad och kokosnötter dansa regndanser med trädstammar som trummor. Vänstertanter hade kastat erotiska blickar till de manliga afrikanerna med stora flin på läpparna stampandes takten i golvet. Infödingar med hemmagjorda blåsinstrument och kroppsmålningar av getavföring färgat med växter och blod från halalslaktade djur. Infödingar med spjut och sköldar som dansar krigsdans till krigsgudens ära som låtit som obegripligt oväsen. 

    Allt i salig röra med en programledare som hyllade allt gott invandringen fört med sig till oss trista och grå svennar. Mitt i denna orgie av lycka hade en indisk ormtjusare gjort entré under virveltrummor med en kobra i en flätad korg. Som i trans hade ormen och flöjtspelaren vaggat tillsammans. Utanför studion under TV-inspelningen i skydd av mörkret  hade bilar bränts och kriminella gäng skjutit varandra. Blonda svenska tjejer våldtagits och akutmottagningen varit överbefolkad av somalier och zigenare. Dagen efter hade landets samtliga kvällstidningar skrivit om TV-programmet som en succé och att SVT skulle storsatsa på detta koncept. Inte en stavelse om det som hände utanför TV-studion. På sin höjd en liten notis om vissa oroligheter som förklarats med att det varit löneutbetalning och folk då i allmänhet har mer pengar att röra sig med och därför är utomhus senare och längre än normala helger. Jag kan hur slipstenen dras i detta unkna land. Jag är inte stolt över att vara svensk. Jag har en särbo vars föräldrar kommer från Österrike  och har sett liknande TV-program hemma hos dem med Österrikisk tyrolermusik och skummande öl som serveras av kvinnor i folkdräkter. Här snackar vi gemenskap och fest. Här kan man snacka om stolthet.    

    • Anonym

       Tack bra skrivet. på ett roligt sätt i den svenska tragiken.

  • Anonym

    Palme hade två ansikten. Jag gillade honom för hans hårda ordalag ang ekonomiska orättvisor i samhället och för  arbetarens rättigheter. Men sen tar det slut. Palmes naiva syn på komplicerade problem i världen gjorde han förenklade och till Sveriges ansvar att lösa. ANC och Sydafrika är ett lysande exempel. Arafat ytterligare ett exempel på hur enögd han var. Alla sossar kramar PLO än i dag men glömmer vad denna organisation är. Skolpolitiken är ett annat exempel på denna mans härjningar. Sossar idag tror att sossarna är samma sak som Tage Erlanders tid. Tyvärr blev Tage förblindad av Palmes verbala förmåga och överklassbakgrund. Palme var en gåta. Vem var han? Vad ville han? Vem mördade honom och varför? Jag tror svaret finns inom politikern. Var det saker som skulle hända, hade hänt som några ville förhindra eller hämnas för? Frågorna tar aldrig slut. Men det gjorde Palme…

    • Anonym

       Palme var medlem i den globalistiska tankesmedjan commiittee of 300 , jag antar att han inte föll in i ledet.

      • Anonym

        Det visste jag inte. Vad är det för tankesmedja? Låter som något otrevligt och något som jag inte gillar alls,

    • Anonym

      Palme lyckades på några år förstöra hela svensk industri och flytta allt svenskt kapital utomlands och du gillar hans ekonomiska politik. Suck… att människor som du som inte har en aning om hur ekonomi fungerar eller värderar äganderätt ska få rösta är felet på demokrati.

      • Anonym

        Att företagen flyttar beror på girighet, det finns pengar i samhället dessa pengar måste fördelas rättvist. Att Palme drev vissa frågor för långt det kan jag hålla med om. Människor styr ekonomin, ekonomin styr inte samhället. Företagen dvs kapitalet tar sällan hänsyn till människor då måste den regleras och hålla sig till vissa regler och förutsättningar. 

        Att samhället bygger på konsumtion är ingen nyhet att då skapa arbetslöshet och kräva sämre villkor åt arbetarna är inte logiskt. Då förlora de sin köpkraft. 

        Det är dessutom fråga om rättvisa att ges lika förutsättningar. Kapitalägarna mår alltid bra och frossar i lyx som en arbetare bara kan drömma om. 

        Vi är i allafall överens om att Palme skadade Sverige och hans gärningar ännu i dag påverkar Sverige. Märkligt att en sådan intelligent person var så naiv och faktiskt okunnig.

        • Anonym

          ”Att företagen flyttar beror på girighet, det finns pengar i samhället dessa pengar måste fördelas rättvist.”Är det girigt av företagen att faktisk vilja behålla det man har tjänat? Eller hur han tvingade människor av sig sina företag genom löntagarfonderna.
          Men det är inte girigt av politiker att ta resurser med våld, från både företag och arbetare.

          Pengar fördelas rättvist inom en frimarknad. Där allokeras pengar till de bästa investerarena, produktivaste företagen och de som kan erbjuda marknaden vad den vill ha och behöver.

          ”Företagen dvs kapitalet tar sällan hänsyn till människor då måste den regleras och hålla sig till vissa regler och förutsättningar.”  
          Företag tar alltid hänsyn till människor förutan kunder kan inte företag på en frimarknad existera de kan endast existera i din socialist utopi.

          ”Att samhället bygger på konsumtion är ingen nyhet att då skapa arbetslöshet och kräva sämre villkor åt arbetarna är inte logiskt. Då förlora de sin köpkraft. ”
          Nej ekonomi är inte bara någon keynesiansk circular flow utan ekonomi är mycket mer komplex än så. Bara för att staten inte inrättar extrema krav på nystartade företag betyder inte att arbetarna kommer leva under slaveri. Titta på Tom Fords bilarbetare som gjorde världens billigaste bil och blev betalda flergånger så mycket som bilarbetare idag helt utan fack och statlig inblandning.

          ”Det är dessutom fråga om rättvisa att ges lika förutsättningar. Kapitalägarna mår alltid bra och frossar i lyx som en arbetare bara kan drömma om.”
          Alla kommer att ha olika fördelar, hur mycket du än delar om resurser. Titta på musiktalanger, fotbollstalanger, idrottalanger. Vad ska vi gör åt dem? Handikappa dem?
          Kapitalägare mår inte alltid bra, deras investeringar som har gjort de så rika baseras på risk ad reward. Kanske investerar alla sina pengar, ca 5 miljoner i ett projekt för att sedan kunna få ut 50 miljoner om det går bra men om det går dåligt förlorare dem alla sina pengar och blir tillochmed fattigare än arbetaren.

          • Anonym

            Givetvis måste allting ha en balans och rim och fason. Palme drev på och beskyllde många företagare för saker som inte alltid stämde. Det håller jag med om. Men ser man till fackliga rättigheter och rimliga arbetsplatsvillkor tycker jag att dessa i dag åsidosätts.

             Företagen ska betala skatt för att samhället tillgodoser deras behov av arbetskraftens utbildning och hela samhällsstrukturen med vägnät, elförsörjning och mycket annat. Dessutom så blir samhället bättre om alla känner trygghet och gemenskap. Det fanns ju en anledning till att facket en gång bildades och att företagen var emot dessa föreningar. Jag kan hålla med om att vissa krav drevs för hårt och att det ibland ställdes för höga krav på arbetsgivarna.Utan motprestation.  

            • Anonym

              Facken åsidosätts?! LO har egen skrivna lagar i Sverige som på ett politiskt korrekt ord kallas kollektivavtal.

              Utbildning, infrastruktur skulle inte existera utan en staten? Dumheter, självklart skulle de finnas och vara betydlig mer effektiva. Istället för indoktrineringsskolan vi har idag.

              • Anonym

                Att ge marknaden dvs kapitalet fria händer i samhället fungerar inte. I mångt och mycket fungerar förhållandet mellan fack och arbetsgivare bra. Kapitalet tar inget samhällsansvar och ansvar för människor.

                Jag vågar inte tänka på hur det hade sett ut i samhället utan den gamla socialdemokratin.

                Den bröt marken för demokrati och inflytande. Den bröt marken för utbildning och ekonomisk tillväxt. Inkomstskillnader och orättvisor skapar inget bra samhälle. 

                Så såg Sverige ut förr. Problemet är att dagens samhälle ser lika dant ut. Försämringar som mestadels drabbar redan svaga grupper i samhället. 

                Har du aldrig tänkt på att arbetslöshet och allmänna orättvisor alltid växer under borgerliga regeringsår?

                Socialdemokraterna införde Luciabeslutet som innebar minskad invandring. Den borgerliga regeringen rev upp detta beslut. 

                • Anonym

                  Först ska vi reda ut en sak. Marknaden och ”kapitalet” är inte samma sak, marknaden är miljoner med människor som dagligen handlar med varandra. Kapitalet är en resurs.
                  Att ha en frimarknads ekonomi fungerar alldeles utmärkt, det är faktum den fria marknaden som har gett oss alla bekvämligheter som vi kan använda idag. Titta på Hong Kong, USA innan 1940, Shanghai och Schweiz.

                  Ett Svenskt samhälle såg mycket bra ut utan Socialdemokratin, kanske du borde läsa på om snilleindustrin.

                  Företag tar samhällsansvar genom att erbjuda tjänster samhället behöver.
                  De tar även ansvar för konsumenter och arbetare samt till PR.

                  Frimarknaden är det effektivaste sättet att eliminera inkomstskillnader, orättvisor.

                  Vem har sagt att jag stödjer borgerlig regering?
                  De är socialliberala precis som alla andra partier i svensk riksdag.

                  Din extrema välfärdspolitik som är orsaken till massinvandring samt Palme.

                • Anonym

                  Det är                             svårt att skapa det perfekta samhället. Men jag anser att det fanns ett näst intill perfekt samhälle i Sverige på 50-60 talen.

                  Om det var Palmes fel att dagens samhälle ser ut som det gör är svårt att säga, men han hejade ivrigt på och trampade gasen i botten för en fortsatt utveckling eller om Sveriges fortsatta utveckling var frukten av de människor som föddes i detta samhälle blev förblindadeär också svårt att säga.
                  Men att det perfekta samhället skulle uppstå bara för att alla ges frihet tror jag inte på.Det blir lätt till godtycke Ser man på förbättringar bla i arbetslivet har dessa tillkommit tackvare facket och politisk styrning åt en sådan utveckling,samma sak gäller boendet.Vissa saker måste regelras i lag. Det var inte så många årsedan som bostädernavar dragiga och hyresvärden själv kunde bestämma vad som kunde vara skälig boendestandard.  Det finns alltid de som vill ha mer, ser orättvisor  i allt, anser att frihet ska gälla inom alla områden och för alla.  De sist nämnda kraven syns tydligt i dagens samhälle.Har man 5 veckors semester vill man en vecka till, friheten att vägra göra vissa saker och istället göra vad man själv vill. Allt avvikande ska anses normalt och lyftas fram som individens rättighet.De fanns de som vägrade värnplikt utan större konsekvenser. Detvar fel. Dessa visionärer byggde sin ideologi på utopiska drömmar mer än på hur verkligheten ser ut.Homosexuella ges rätten att gifta sig. Det kan jag acceptera om än lite motvilligt men när de väl fick denna möjlighet kom kraven på att få adoptera barn. Där går min gräns.Barn ska ges en fri uppfostran.Det tror inte jag på. Barn ska tidigt lära sig att mamma och pappa bestämmeroch ska få rätt att sätta gränser och normer.Om Staten ska finnas som en omhändertagande instans och värna om sitt eget folk först och främst. Då måste också staten utformas så att befolkningen är nästintill homogen och att ev invandrare anpassar sig villkorslöst.Men staten ska ställa krav på motprestation.Individen ska ges frihet, trygghet och gemenskap. Men vissa för staten grundläggande principer ska vara starkare än medborgaren frihet i vissa frågor.Samhället ska vara så utformat att den tar hänsyn till de svaga men inte beskattar eller tar initiativet från människor. Fri företagsamhet är viktig och ska lyftas fram som positivt och uppmuntras men vissa saker ska staten tillgodose och ha monopol på.alla ”ismer” som föddes ur tänkare under1800-1900 talet påminner om varandra (vissa undantagna) men vi kanske förklarar dem på olika sätt.   
                  Jag köper mycket utav det du skriver.

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    Läs förresten denna krönika av Julia Caesar och ni förstår att Sverige aldrig kommer tillåtas att bli ett land som är stolt över sin historia och sin kultur. http://snaphanen.dk/2012/07/07/sondagskronika-darfor-ska-vi-beratta-2/
    Vänstern sätter agendan och dess stormtrupper i Expo kryper sig in i varje samhällsfunktion. Undrar när vikingabyn Birka kommer att jämnas med marken som det sista spåret av våra förfäder? Får vänstersocialisterna fortsätta ställa agendan så dröjer det nog inte så länge.

  • http://petterssons.bloggsida.se/ Stefan K

    När man läste rubriken på SVT:s hemsida framstod det att norrmän är mer positiva till invandrare efter Utöya.
    Det är väl inte invandrarna i sig det är fel på, utan invandringspolitiken och i Sverige har den urartat på ett sätt varken Norge eller flertalet europeiska länder genomgått.
    Norrmännen är mer positiva till invandrare? Ändå vill man i Norge återsända somalier till hemlandet och bygga ut gränskontrollerna.

  • http://farligatankar.wordpress.com Farliga Tankar

    Det positiva med den negativa synen på blandäktenskap är att mångfalden kommer bevaras.

  • Anonym

    Jag är stolt över att vara granne med ett sådant fint land som Norge!

    • Anonym

      Håller helt med! Sverige borde lära sig av sina kloka grannar

      • Anonym

        När det gäller invandringspolitik har vi mer att lära av
        Finland.

  • Anonym

    Med andra ord, de är precis som folk är mest och varit sedan tidernas begynnelse. Den egna gruppen är viktigast.
    Men detta var före genusteoriernas och multikultikramarnas tid. Deras idéer om hur vi helst bör välja en livskamrat påminner om svensk skogsplanteringsideologi på 60- och 70-talet (OBS! hört detta på ett radioprogram på P1 för några år sedan) nämligen att på mark där det tidigare vuxit tall skulle man plantera gran och där granen trivts skulle man plantera tall. För den som inte känner till det vill tallen ha det torrt om fötterna och ljust runt hjässan; granen vill ha fuktigt om fötterna och klrar tät skog och mörkt läge bra.
    Hur det utföll – tja, inte så bra, och numera lär försöket vara utdömt.

  • Anonym

    Norge har fullständigt gjort bort sig genom att snegla på Sverige och följa i det här sjunkande skeppets fotspår.

    • Anonym

      De tror tyvärr att idiotlandet Sverige är något att ta efter.
      Båda länderna har utpräglade feminina värderingar, dessbättre är Norge mer sunt än det genomsjuka landet Sverige.
      Vi får ändå hoppas att Fremskrittspartiet vinner mark, såtillvida inget mer utpräglat nationalistiskt parti ger sig tillkänna.
      Det är trots allt viktigt att övriga länder i norden besinnar sig och inte låter agendaaktörerna får sätta klorna i dem. Se istället nuvarande Dum-Sverige som ett varnande exempel!!!!!!!

  • Anonym

    Klokt folk. Därför har de en chans att överleva, även om det ser lite kört ut för Oslo.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


 

Svenskarna minst rasistiska folket. Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent.


SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons