I rapporten från FOI diskuteras obalansen mellan försvarets uppgifter och finansiering. Beräkningarna visar bland annat att köpkraften minskat, kostnadsökningar inte kompenserats fullt ut och att rationaliseringsmöjligheter överskattats.
Kostnadsutvecklingen för försvarsmateriel uppvisar en "mycket snabbare" utveckling än den allmänna prisutvecklingen under den studerade perioden, enligt rapporten.
– De förändringar av Försvarsprisindex som gjordes 2012 innebär fortsatt ökade risker för underkompensation av kostnadsutvecklingen för försvarsmateriel, säger Peter Nordlund, försvarsekonom vid FOI och huvudförfattare till rapporten, i ett pressmeddelande.
– Det finns också skäl att se över pris- och lönekompensationen så att den bättre speglar Försvarsmaktens ekonomiska förutsättningar.
Försvarsmaktens speciella omständigheter försvårar en ökad produktivitet. Ett exempel är att stordriftsfördelarna successivt minskar när det svenska försvaret blir allt mindre. Politiska restriktioner och beslut begränsar dessutom handlingsfriheten för Försvarsmakten att genomföra vissa besparingsåtgärder, konstaterar FOI sin rapport.
Underskattade kostnadsökningar, överskattade rationaliseringsmöjligheter och försämrad priskompensation har resulterat i att försvarsreformen från år 2009 inte är i långsiktig ekonomisk balans, enligt FOI.
– Det kommande försvarsbeslutet 2015 måste därför beakta såväl den långsiktiga ekonomiska obalansen från försvarsbeslutet 2009, som ökade ambitioner till följd av det förändrade omvärldsläget, säger Peter Nordlund.
Regeringen och försvarsberedningen diskuterar just nu att öka anslagen till försvaret. Den försämrade omvärldssituation som försvarsberedningen målar upp inför 2015 års försvarsbeslut innebär att Försvarsmaktens förmåga behöver stärkas, menar FOI.