Foto: UnofficialSquaw.com/CC-BY-NC-ND

Foto: UnofficialSquaw.com/CC-BY-NC-ND

Antarktis is större än någonsin

Publicerat den 3 oktober 2012 kl 14:08

VETENSKAP. På sydpolen Antarktis har havsisen nått den största utbredningen sedan mätningarna startade. Nu täcker ismassan 19,44 miljoner kvadratkilometer, skriver den amerikanska tidskriften Forbes.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Den nya rekordstorleken avser isens minsta storlek för året, som inträffar sent varje höst när isen har smält under sommaren. I år är årslägsta mer än en miljon kvadratkilometer större än genomsnittet under perioden 1979–2000.

På nätet gör sig så kallade klimatskeptiker redan roliga över de nya uppgifterna från Antarktis, som går stick i stäv med de i media så populära föreställningarna om ett akut klimathot.

”Antarktis har slagit rekord med den största isutbredning som någonsin uppmätts vid någon pol. Om nuvarande trend håller i sig så kommer jorden att täckas av is mycket snabbare än vad våra klimatmodeller har kunnat visa hittills”, skriver signaturen Steven Goddard sarkastiskt på sin blogg Real Science.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/antarktis-is-storre-an-nagonsin Bloggar om denna artikel
  • http://www.facebook.com/cristian.augustsson Cristian Augustsson

    Vilket som än stämmer, om det blir mer eller mindre is, så har det ingenting med våra utsläpp att göra. Det den senaste forskningen visar är att högre temperaturer får haven att frigöra mer CO2 inte att CO2 höjer temperaturen. Om ni är riktigt intresserade kolla  http://www.1channel.ch/watch-11401-The-Great-Global-Warming-Swindle.

  • http://www.facebook.com/people/Goran-Hagberg/602397371 Göran Hagberg

    Gå in på Climate4you,får ni se att det är sant om isen i Nordpolen!

  • Anonym

    Yuo Tube . 
    Henrik Svensmark on Global Warming ( part 1 )

  • http://www.swedenconfidential.info/ AnnaKonda

    Kommunisterna med främst Miljömuppepartiet i spetsen gör allt för att skinna skattebetalarna. Måtte de frysa ihjäl!

    • http://www.facebook.com/cristian.augustsson Cristian Augustsson

      Jag är åt kommunisthållet i mitt tänkande men jag kan säga att jag hatar Miljöpartiets politik . Fattar inte varför kommunist blivit ett skälsord, bara för att man vill att ALLA människor ska kunna ha det bra. Läs lite om vad kommunism är, inte om Sovjet eller Kina då, eftersom att dom följer ju inte RIKTIGT kommunistlinjen till punkt och prickar. Samma med dom som skriker rasist till alla, som inte vet vad ordet rasist betyder. 

      • http://pulse.yahoo.com/_Q3V64LTFOR2DW63FS7BKYN4OEE no one

        Problemet är att kommunism inte är gjord för människor. De varelser som kommunismen kräver  för att fungera finns helt enkelt inte på på vår jord. Men visst ett intressant polistiskt system är det, i ett rent filosofiskt perspektiv förstås.

  • Anonym

    Kan inte Sverige dirigera om alla asylsökande till Antarktis?

  • Anonym

    Visst är det lite svårt att ta ur några data slutsatser som rör klimatet 100 år framåt. Dock är det ett kraftfullt bevis att klimatmodeller är någonting man ska ta med en nypa salt.

  • Anonym

    Inte nog med detta. Isen i Arktis växer dramatiskt. Kan det möjligen vara så att vi är på väg mot ett globalt ismaximum? Vilka effekter får detta på jordens albedo? Ytterligare avkylning?

    • Goran W

      Inte enligt den källa som används i artikeln ovan som visar att antarktis är rekordstort till ytan. De visar tydligt att arktis minskar. Man kan inte välja den ena och kullkasta den andra när informationen kommer från samma källa. 

      Se här
      http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/IMAGES/seaice.anomaly.arctic.png

      • Anonym

        NU växer isen i Arktis som den ”alltid” har gjort vid den här tiden på året. Det fins visserligen en trend att isen i Arktis minskat under sommarmånaderna, men det har också förekommit rekordis under vintermånaderna. Denna trend är emellertid så kort att det inte går att dra några klimatologiska slutsatser av den.

  • Anonym

    klimatskeptiker? vad menas med det, att man är skeptisk mot klimatet eller vadå? jag förstår inte

    • Goran W

      Gör du dig medvetet dum eller förstår du verkligen inte? 

      Jag ska förklara. Klimatskeptiker är ett slarvigt uttryck på de personer som inte tror att klimatförändringar orsakas av människor alternativt att det inte finns några klimatförändringar.

      • Anonym

        jaha, vem kom på det ordet, jävla dumt ord

  • Anonym

    Visst är det märkligt att i princip alla tv-program om klimatet de senaste åren basunerat ut att Antarktis smälter!!

    Någon ljuger… och i alla fall jag har ganska klart för mig vilka det är som gör det!

    • http://profile.yahoo.com/42TMDIUTCOYVN3IHEW4MB7J4UY Linus

      Är det inte arktis som smälter?

    • Anonym

       Ja antingen ljuger 98% av forskarna eller friatider. Undra vilket det är? Vilka är dom dummsate? fira tider…

    • Anonym

       Ja antingen ljuger 98% av forskarna eller friatider. Undra vilket det är? Vilka är dom dummsate? fira tider…

  • Goran W

    Klimatskeptiker har funnit ett vackert halmstrå i form av att istäcket verkar ha störst utbredning i antarktis sen dessa mätningar började 1979. Intressant i sig. Man kan undra vad det beror på. Men viktigare vore det väl att se om mängden is, och inte ytan, globalt och inte bara vid sydpolen verkar minska eller öka. Låt oss ponera att global uppvärmning är en realitet, det finns ju trots allt rätt mycket som tyder på det i biologiskt plausibla modeller och i forskning. Och att det är eldande av fossila bränslen som är orsaken, vilket också mycket tyder på. Vad bör vi då göra? Hoppas att det inte är sant och lyfta fram allt man kan tänka sig för att försöka hålla hoppet vid liv? Eller kanske försöka göra något åt det? Det skulle ju vara rätt ödesdigert om det nu var sant. 
    Vilket det verkar vara. 
    Om man inte tror en klimatskeptiker på en blogg på forbes.com som länkar till en mängd andra klimatskeptiker och lite rådata som säger att antarktis is är större än på länge. 

    • Anonym

      Om det nu är sant så bör vi ändå inte göra det som görs idag. De påstådda ”lösningarna” på klimathotet är ju lika mycket i sig självt anledning att vara skeptisk. Lösningarna följer ungefär samma modell som alla andra påhittade marxist-problem. Skyll på vita människor och stjäl vita människors pengar. Det är ”lösningen” på allting tydligen.

      OM det finns ett klimathot, så är t.ex det första vi skall göra är att förbjuda svartfolken att flytta till kalla områden där de kommer att bidra till MER utsläpp av co2och mer förbränning. Tvärtom bör en politik såfall bedrivas för att få fler att bosätta sig i svartfolkens hemländer. Dessutom bör vi förbjuda global handel och minska ner på allt onödigt resande. Idag är det tvärtom, samma människor som skriker om klimathot tycker också att vi skall resa mer och importera mer skit från andra sidan Jorden. Det går inte ihop sig. 

      Det finns många fler exempel.

      Kärnkraft vore också något man inte skulle motarbeta, om man trodde på ett klimathot. Idag driver man på för att Sverige i praktiken skall återgå till gammaldags vedeldning med fjärrvärmeverken och sopbränning. Det är helt åt helvete, om man samtidigt påstår att det finns ett klimathot. Hugga ner skogen som binder co2, och bränna den så co2 frigörs. Det är tvärtom vad man borde göra. Trodde man verkligen på ett klimathot, då är det kärnkraft som gäller. Verkligen inte att hugga ner skog för att göra ved eller flis av den.

    • Anonym

      Om det nu är sant så bör vi ändå inte göra det som görs idag. De påstådda ”lösningarna” på klimathotet är ju lika mycket i sig självt anledning att vara skeptisk. Lösningarna följer ungefär samma modell som alla andra påhittade marxist-problem. Skyll på vita människor och stjäl vita människors pengar. Det är ”lösningen” på allting tydligen.

      OM det finns ett klimathot, så är t.ex det första vi skall göra är att förbjuda svartfolken att flytta till kalla områden där de kommer att bidra till MER utsläpp av co2och mer förbränning. Tvärtom bör en politik såfall bedrivas för att få fler att bosätta sig i svartfolkens hemländer. Dessutom bör vi förbjuda global handel och minska ner på allt onödigt resande. Idag är det tvärtom, samma människor som skriker om klimathot tycker också att vi skall resa mer och importera mer skit från andra sidan Jorden. Det går inte ihop sig. 

      Det finns många fler exempel.

      Kärnkraft vore också något man inte skulle motarbeta, om man trodde på ett klimathot. Idag driver man på för att Sverige i praktiken skall återgå till gammaldags vedeldning med fjärrvärmeverken och sopbränning. Det är helt åt helvete, om man samtidigt påstår att det finns ett klimathot. Hugga ner skogen som binder co2, och bränna den så co2 frigörs. Det är tvärtom vad man borde göra. Trodde man verkligen på ett klimathot, då är det kärnkraft som gäller. Verkligen inte att hugga ner skog för att göra ved eller flis av den.

      • Goran W

        Som du kanske själv inte förstår finns inget behov av att bemöta detta. 
        När det gäller kärnkraften har du dock en poäng. Men nu är det så att ingen motarbetar kärnkraften på grund av klimathotet utan på grund av andra orsaker såsom säkerhetproblem, atomavfall, koppling till kärnvapen, uranbrytning mm. 
        Vissa vill alltså fasa ut fossila bränslen OCH fasa ut kärnkraft, samt bevara skogar och mångfalt. Mycket optimistiskt, kanske naivt…
        men vackert på nåt vis, eller hur? =)

    • Anonym

       Vad är en klimatskeptiker? Kan det vara någon som förnekar existensen av ett klimat, eller någon som förespråkar klimatets naturliga påverkan framför den mänskliga faktorn?

      • Goran W

      • Goran W

        Ja, det är slarvigt uttryckt. Givetvis hänsyftas det senare, vilket jag antar att du förstår men att du medvetet gör dig dum. Jag menar alltså en person som inte tror på teorierna om en antropogen klimatförändring.

        • Anonym

          Två totalt väsensskilda uttryck som definitivt bör säras på om man vill bli tagen på allvar. Jag har till leda hört hur klimathysteriker använder liknande uttryck för att göra sig löjliga mot seriösa skeptiker, du använde ändå uttryckettre gånger. Nog med det, bra att du klargjorde dig då.

          För att bemöta ditt inlägg i övrigt, så ställer jag mig undrande till den vetenskapliga legitimiteten bakom, ”rätt mycket’ ”biologiskt plausibla modeller”. Jag menar, när man står inför att förstå sig på en problematik, bör man aldrig låta sig styras av ”plausibiliteter”. Vetenskapliga bevis gäller såklart även inom klimatforskningen.

          • Goran W

            Finns det någon som förnekar att det finns ett klimat?

            ”Rätt mycket” är en underdrift. En överväldigande majoritet av klimatforskarna är hyggligt överrens. 

            Plausibilitet är faktiskt ett etablerat begrepp inom vetenskap. I alla fall inom medicin. Det är en faktor när man värderar teorier och resultat. Allt kan inte visas med vattentät vetenskap och då måste man ibland ta till den typen av instrument för att stärka sin ståndpunkt. 

            Självklart ska vetenskapliga bevis gälla, så långt det är möjligt. Men det är inte möjligt att en gång för alla bevisa att temperaturen på jorden stiger och kommer fortsätta stiga pga koldioxidutsläpp. Det enda man kan göra är att visa att det är mer eller mindre troligt. Detta pga att frågan är så komplex. 

            För att bevisa detta helt säkert vetenskapligt skulle det behövas två parallella jordklot med exakt lika förutsättningar bara att man öste in mer koldioxid i den ena. Sen såg vad som hände. 

            Men bara för att det är svårt att bortom allt tvivel bevisa kan vi väl inte bara förneka skiten? 

            • Anonym

              Ett begrepp som beskriver vad som i olika grad kan vara sannolikt, men absolut inte ett bevis. Som du säger, klimatforskning är mycket komplext. Varför det bör finnas fler och oberoende bevis, just med tanke på de skilda variabler som spelar in. Med modeller kan man ”bevisa” nästan vad som helst egentligen, så länge man bara utelämnar en eller flera variabler. En modell baserad på det biologiska är otillräcklig för det sammantagna beviset när det kommer till klimatet.
              Annars är det givetvis logiskt att människan kan påverka det jordiska, även klimatet i mindre skala. Men steget därifrån till att hela jorden är utsatt och styrd av en oberoende mänsklig påverkan, är helt obevisat. Plausibiliteten för det ligger säkert en bra bit under 50%.

              ”För att bevisa detta helt säkert vetenskapligt skulle det behövas två
              parallella jordklot med exakt lika förutsättningar bara att man öste in
              mer koldioxid i den ena. Sen såg vad som hände”

              Nu är det du som raljerar. Vad som behövs är långtgående oberoende forskningsresultat på flera områden som tillsammans bekräftar en teoris sanningshalt. När detta är gjort behöver man reda ut hur stor påverkan som sker. Som sagt, en biologisk modell duger inte alls för att dra de slutsatser som följer klimathysterins propaganda. Precis som andra kommentarer redan gjort gällande, så finns det också mycket som tyder på att denna forskning har ett politiskt element.Varför man som skeptiker ytterligare bör dra öronen åt sig när det kommer till denna fråga. Absolut inte sagt att man inte skall göra något åt miljöförstöring, tvärt om. Man bör ta i med hårdhandskarna mot storföretagen som står för merparten av giftiga utsläpp och skogsavverkning. Istället för att jaga vanligt folk med en blåslampa och ekonomiskt skuldbeläggande. Vetenskap blir farlig när det finns politik och ideologi inblandat. Så farligt att det t.o.m kan få motsatt effekt och miljön istället blir lidande.

  • Anonym

    Det sa de inget om på Rapport, konstigt.

  • Goran W

    Klimatskeptiker har funnit ett vackert halmstrå i form av att istäcket verkar ha störst utbredning i antarktis sen dessa mätningar började 1979. Intressant i sig. Man kan undra vad det beror på. Men viktigare vore det väl att se om mängden is, och inte ytan, globalt och inte bara vid sydpolen verkar minska eller öka. 
    Låt oss ponera att global uppvärmning är en realitet, det finns ju trots allt rätt mycket som tyder på det i biologiskt plausibla modeller och i forskning. Och att det är eldande av fossila bränslen som är orsaken, vilket också mycket tyder på. Vad bör vi då göra? Hoppas att det inte är sant och lyfta fram allt man kan tänka sig för att försöka hålla hoppet vid liv? Eller kanske försöka göra något åt det? Det skulle ju vara rätt ödesdigert om det nu var sant. 

    Vilket det verkar vara. 

    Om man inte tror en klimatskeptiker på en blogg på forbes.com som länkar till en mängd andra klimatskeptiker och lite rådata som säger att antarktis is är större än på länge. 

  • Anonym

    Men Antarktis har ju sommar när vi har vinter. Där har nyss varit vinter och hösten är först om ett halvår. 

  • Anonym

    FT skriver att ”på nätet gör sig så kallade klimatskeptiker redan roliga över de nya uppgifterna från antarktis”. Jag noterar med avsmak, att även FT ligger i händerna på överheten och gammelmedia och tror på koldioxidsagan.

    • Anonym

      Mer koldioxid i atmosfären leder till högre växthuseffekt vilket leder till högre temperaturer globalt, alla seriösa inom naturvetenskap förstår det. Däremot överdriver media och politiker påverkan och följderna extremt.

      • Anonym

         Troll…

        Ge mig ett enda bevis för att det skulle vara så!

        • Anonym

          Jag hänvisar till att koldioxid har ett dipolmoment och kan därför absorbera infrarött ljus(värmestrålning) genom kvantmekaniska övergångar i vibrationsenergi. Ta en titt på absorbtionsspektrat för co2 och jämför sedan med svartkroppsstrålning för normala temperaturer här på jorden. Man kan se att koldioxid absorberar ljus som mest kring 4.3 mikrometers våglängd vilket sänds ut som värmestrålning av objekt med vardagliga temperaturer.

          • http://www.friatider.se Strutsen

            Trams.

            • Anonym

              Isf är du nog århundradets idiot som  inte ens förstår att CO2 är en växthusgas.

        • Anonym

          Jag hänvisar till att koldioxid har ett dipolmoment och kan därför absorbera infrarött ljus(värmestrålning) genom kvantmekaniska övergångar i vibrationsenergi. Ta en titt på absorbtionsspektrat för co2 och jämför sedan med svartkroppsstrålning för normala temperaturer här på jorden. Man kan se att koldioxid absorberar ljus som mest kring 4.3 mikrometers våglängd vilket sänds ut som värmestrålning av objekt med vardagliga temperaturer.

      • http://www.friatider.se Strutsen

        Nej, koldioxid har en mycket svag växthusverkan. Sambandet är faktiskt tvärtom mot propagandan: högre temperatur ger mer koldioxid (inte tvärtom) genom att det då frisätts mer CO2 ur haven. Ökad CO2 ger ingen nämnvärd ökning av temperaturen. Detta enligt _verkligt_ seriösa forskare, till skilllnad från de politiserade Climategate-”forskarna”.

        CO2-halten har också varit högre tidigare, utan att det hade några dåliga konsekvener. Tvärtom så är det bra för växtligheten. CO2 är en av livets gaser, som syre. Klimatbluffen är ett sätt att beskatta luft. Pengar (skatt) och framför allt makt och kontroll (överstatliga maktstrukturer) är vad detta handlar om. 

        • Anonym

          Nej du är helt fel ute, CO2 är en växthusgas precis som H2O. Att det skulle vara tvärtom var nog det dummaste jag hört! Har du några vetenskapliga belägg för det förutom att använda samma korrelationsdata fast baklänges?

          • http://www.facebook.com/peter.pesonen.9 Peter Pesonen

             http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921818112001658?v=s5

            • Anonym

              Din källa bevisar ingenting, vad var det tänkt att den skulle bevisa? CO2 har ökat sedan minst 120 år tillbaka, antagligen sedan början av industriella revolutionen. Forskningsrapporten du hänvisar till kollar bara på senaste 30 åren och försöker dra slutsatser om hur derivatan av CO2 fluktuerar varje månad vs temperatur. Det säger absolut ingenting, självklart varierar det från månad till månad oregelbundet antagligen är det små faktorer som påverka mätvärdena. Sen så råkar det vara så att den globala cykeln med kallt och varmt klimat är längre än 30 år(slutet av 70-talet var det som kallast i denna cykel) så det gör undersökningen ännu mer oseriös.

              Grafen du länkade till:http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S0921818112001658-gr1.jpg
              Visar klart och tydligt att i genomsnitt går temperaturen uppåt och CO2 går också i genomsnitt upp. Temperaturen fluktuerar dock på grund av väldigt många faktorer från år till år samt årtionde till årtionde.

              Nu är grafen som sagt missvisande eftersom det skedde en naturlig cyklisk nedkylning fram tills slutet av 1970-talet och vi är så egentligen är inte temperaturökningen så dramatisk.

      • Anonym

        Har även hört proffessorer säga att haven släpper ut miljontals megaton koldioxid varje dygn och att det människan släpper ut är så liten del att det aldrig kommer kunna göra varken till eller från. 

        Självklart är klimatet ett mycket bra sätt att dra in ofantliga summor pengar från befolkningen.

    • http://www.friatider.se Strutsen

      borttaget

    • Anonym

      Har även hört proffessorer säga att haven släpper ut miljontals megaton koldioxid varje dygn och att det människan släpper ut är så liten del att det aldrig kommer kunna göra varken till eller från. 
      Självklart är klimatet ett mycket bra sätt att dra in ofantliga summor pengar från befolkningen.

      • Anonym

        Hur skulle havet kunna producera CO2? Jag håller med om att det är onödigt att slösa pengar på och oroa sig för, vi kommer inte märka av det på väldigt länge och allt är helt överdrivet. Men det är väldigt dumt att förneka existensen av människans stora utsläpp av CO2 som är enkla att mäta.

        • Anonym

          Har inte hört nån som förnekat och det va inte vad jag skrev heller. Att det dras in stora pengar på att hålla miljöbluff vid liv är det ingen tvekan om.

  • Anonym

    Pol-isarna är en rest från senaste istiden. Jorden har under flera perioder haft både oerhört mycket större isar, och inga isar alls. Jag förstår inte varför man håller på att flumma om dessa minimala förändringar ur Jordens perspektiv? Människan har storhetsvansinne som tror vi kan kontrollera eller påverka sådana här saker. Vi är bara ett kryp i raden som levt på jordytan, bara för att en förändring är stor för oss betyder det inte att det är en stor förändring för jorden eller för universum. Jorden har också haft flera stora nedslag av rejäla rymdbumlingar som sopat rent hela kontinenter eller vulkanutbrott som försatt hela planeten i ”atomvinter” i några tusen år och regn av svavelsyra, något sådant lär väl hända igen någon gång förr eller senare. Då selar det inte så stor roll om co2-halten är 334 eller 382 ppm, eller om pol-isarna är si eller så stora.

    Förr eller senare så slocknar solen och blir ett svart hål, då hjälper det f-n inte med klimatskatt eller utsläppsrätter kan jag lova. Människan bör inse sin obetydliga litenhet, visa lite ödmjukhet och börja behandla våra meddjur bättre istället inse att vi inte är någon sorts jävla unik mäktig varelse. Många människor leker gud idag, oavsett om de tror de kan påverka polar-isarna eller om de håller på med genmanipulation och annat sjukt. Senast idag i tidningen hade man muterat fram någon stackars kossa som mjölkade ”allergi-fri” mjölk. Denna mjölk hade lägre halter av något som brukade finnas i mjölk. Saken är den, att om det fanns i mjölken så ska det vara där. Det är inte mjölken det är fel på utan allergikerna. Det kan gå hur illa som helst med sådana jävla dumheter.

    • Anonym

      Det vansinniga är hur politiker missbrukar folks rädsla för havsnivåhöjningen här i Sverige. Faktum är att här i Sverige har vi fortfarande en naturlig sänkning av havsnivån som i princip helt raderar ut höjningen från global uppvärmning(som är 2 mm per år). Fenomenet beror på som du sa att istidens istäcke pressade ner marken här i Norden.

      Hör i Göteborg har vi högskolan Chalmers som sprider lögner så fort dom får chansen. Jag pratade med professorer inom naturvetenskap som helt seriöst påstod att havsnivån stiger med ”flera cm per år” här i Göteborg. Samma på Göteborgs universitet.

      • Anonym

        Ja, det är många som sprider skräck och lögner det är väldigt obehagligt. Ser man dessutom till t.ex Östersjöns historia under bara de senaste 10 000 åren ungefär så är dessa centimetrar eller millimetrar helt irrelevanta.

        http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stersj%C3%B6ns_utvecklingshistoria 

        Sådana förändringar har det varit, någon cm hit eller dit per år är alltså inte så mycket att flumma om om man jämför med bilderna där på hur Östersjön har sett ut i perioder. Jämfört med förhållandena vid tiden för Baltiska Issjön bör vem som helst kunna inse att någon cm om året är skitsamma. Eller Danmark, som var dubbelt så stort när östersjön var en insjö. Vad tror människan att hon skall kunna göra åt sådana förändringar, när de kommer? Bygga en vall som håller emot allt vatten i Östersjön? Lägga värmeslingor i marken som smälter 5 km istäcke? :)  

      • Anonym

         Ger mej fan på att det är dom som har mätt penislängden oxå.

    • Anonym

      Betyder ju inte att det ska vara fritt fram att skita ner

      • Anonym

        Absolut inte, tvärtom! Jag är kanske lite otydlig när jag skriver men jag är en väldigt stor miljövän, jag tycker vi skall vara rädda om allting levande och vi skall inte alls skita ner. Miljögifter och nedskräpning och sådant är jag starkt emot. Däremot räknar jag inte CO2 som ett miljögift, det ingår i de naturliga kretsloppen. Jag tycker vi skall lägga mer fokus på konkreta miljöproblem som just giftiga ämnen som vi tillverkar och släpper ut eller det dagliga slöseriet på alla resurser istället för att mäta isar och annat flum vi (enligt mig) ändå inte kan påverka. Förstår du hur jag menar?

        Jag älskar de flesta djur t.o.m insekter brukar stoppa cykeln och rädda sniglar och andra smådjur från trafiken haha. De enda djur jag har svårt för är vissa sorters människor.

      • Anonym

        Ju fler människor på planeten desto mer skit och därmed miljöproblem. När jag föddes var jordens befolkning hälften av vad den är idag. Överbefolkningen är det största miljöproblem vi har.
        Efter II världskriget skrev en berömd forskare: ”Under kriget dog 60 – 70 miljoner Europeer……något för tidigt!”
        Så ser en klok sanning ut.

    • Anonym

      Vi kan väl inte nöja oss med att inrikta oss på vad som kan  hända ur jordens eller till och med universums perspektiv.
      Utan istället på det faktum att det ska fortsätta finnas liv på denna jord. Vår jord står nog pall för det mesta men det gör inte vi.

      Du har ju rätt i att det mesta blir en baggis den dag då solen lägger av…..om ca 5 miljarder år.
      Men fram till dess hoppas jag att människor får leva på denna kanske enda planet som har alla förutsättningar för liv.

      Än så länge.

      • Anonym

        Absolut, läs vad jag skrev till PekingNorrköping också. Ursäkta om jag är lite otydlig med vad jag vill få fram. :)

  • Anonym

    Intressant! Isen smälter på Nordpolen och växer på Sydpolen.
    Vad månde bliva utav detta?

    • Anonym

      El Nino kallas fenomenet.

      • Anonym

         Dock helt ny skala, dock är väl El Nino bara i stilla havet?

        • Anonym

          El nino är globalt, påverkar vädret här i Sverige.

          • Anonym

             Okay, tack

  • goodkat

    Isen kanske är mer utbredd nu än vad den varit tidigare, men hur mäter man tjockleken på denna? Växer/krymper ju inte bara i en dimension, all is är långtifrån lika tjock etc.. Är väl ganska relevant att ta med sånt i kalkylerna?

    • Anonym

      Om volymen skulle minska skulle man märka det på att havsnivån steg vilket den knappt gjort märkbart. Ca 10 cm på 110 år och det finns inget som tyder på att det accelererar, ligger på ca 2 mm per år.

      OM volymen av isen skulle minska skulle havsnivån stiga globalt, det är det enda som påverkar. Skulle all is smäölta skulle havsniån stiga ca 60-70 meter. Det betyder att endast 0.2% av isen smält sedan år 1900. Enligt fysikens lagar.

      • goodkat

        Okej, det låter vettigt.. Men havsnivån måste väl kunna bero på flera olika faktorer? T.ex fast landmassa, om än marginellt.

  • Anonym

    Jaha, då får vi tydligen övergå till att tala om frysskåpseffekten istället.
    Fördelen med det, är att somalierna börjar packa resväskorna för hemfärd.

  • Anonym

    Igår skulle jorden gå under pga uppvärmningen, hur ska ni ha det på FT?
    http://www.friatider.se/jordens-vaxter-tar-upp-mindre-kol-an-vantat

    • Anonym

       Vad jag förstår så påstår sig inte FT kunna se in i framtiden. De förmedlar bara nyheter (rätta mig om jag har fel, jag har inte läst den här siten så länge).

      Verkligheten är sällan svart-vit och oftast går det att hitta argument för båda sidorna i en debatt. Konsten är att hitta sin egen inställning, även om det är inställningen ”jag vet inte, jag får vänta och se”.

  • Anonym

    Dags för mumintrollen från Somalia att byta flyktort, visst fan där finns inga bidrag men med deras intelligens, företagarförmåga så fixar de nog allt(Ullenhag )

    • Anonym

      Jävligt dålig liknelse då mumintrollen är vita. 

    • Anonym

      Somalierna är så många att de kan värma upp åt sig själva  genom  det stora antalet individer i samma rum.

  • http://www.Avpixlat.info/ Rådulv Vendelkråka

    19,44 miljoner kvm är lite större än Huddinge Kommun!!
    Dvs. 1/10-del av Sarek.
    Det saknas nog en bunt nollor här.

    • http://www.friatider.se Fria Tider Redaktion

      Google Translate på redaktionen. Kvadratkilometer ska det givetvis vara. Tack!

    • Anonym

      Det ska vara kvadratkilometer. Så du har helt rätt, det saknas 6 nollor om man vill konvertera det till kvm.

  • Anonym

    Just det, för Forbes är en trovärdig källa när det gäller vetenskapliga studier. Ska vi inte be mat-Tina uttala sig om svensk utrikespolitik också när vi ändå håller på?

    • amaze

       Originalkällan är National Snow and Ice Data Centers (univ. of Colorado) isdata. Vilket också hittas via referenserna.

      • loofon

         Bortkastad tid amaze.
        mattias har en gång i tiden trampat fel i klimatdebatten och nu vet han inte hur han ska komma upp ur diket och han vägrar ta emot hjälp från oss som ett antal år studerat klimatbluffen.
        Låt honom hållas … han säger snart emot sig själv.

  • Anonym

    Fast i Arktis är det tvärt om. Där har man registrerat den lägsta nivån av is i historien.

    http://swedish.ruvr.ru/2012_10_03/90043632/

    • http://3kronor.wordpress.com flumnisse

      helt riktigt i syd växer istäcket medans i norr krymper det, det vi får /kan läsa i media är endast att isen smälter i arktis inget om antarktis, det är även så att i afrika tar grönområden över mer och mer av öknen,, ökenområdet krymper..
      det innebär att biståndet till afrika bör krympa oxå.. fast det är klart de har glömt hur man odlar och bunkrar inför svåra tider..

      • Anonym

        …som om de någonsin vetat…

        • Anonym

          Det är konstigt att de vet så litet, men trots det hittar alla till Sverige. De kan inte klockan, kan inte tyda skyltar, men hit hittar de.

          • Anonym

            Haha roligt med sarkasm, tack hollandska för ett gott skratt

 

Svenskarna minst rasistiska folket

Färre än fem procent vill helst bo etniskt homogent. I alla fall om man får tro vad svenskarna själva svarar i en internationell enkät.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Foto: Kurt Löwenstein/Educational Center International Team

Erotik utan kön. Hur är det tänkt att gå till, undrar Paul Gottfried.

Fler nyheter
Philippe Giboulot/CC-BY-NC

Skulle spöa svensk ”gubbjävel” – fick ofrivillig gratislektion i karate istället. Ung invandrare angrep 64−åring med svart bälte.


HOTAS: Flera traditionella köksväxter och blommor hotar att försvinna när EU kräver att endast certifierade och industriellt framställda fröer ska få odlas i Europa i framtiden. Foto: Vidya365/CC-BY

Snart förbjudet att odla sin egen mat. Förbjudet ta sticklingar, fröer, sätta potatis.


Över denna tomt går gamla Göta landsväg, här ska en 2 800 kvadratmeter stor moské byggas. Foto: Fria Tider

Här red Gustav Vasa eriksgata – nu byggs jättemoské på platsen. Vill ha böneutrop från 28 meter hög dubbelminaret.


HÄKTAD: Denne 28-årige man har delvis erkänt att han mördade Jonna Rask. Foto: Privat

Mordet i Oslo: Här är de häktade ”svenskarna”. Svenska Jonna Rask, 26, mördades i en lägenhet i Oslo.


En schweizisk väljare har precis fyllt i "Ja" på valsedeln och stöder alltså parlamentets förslag om skärpta krav för asylsökande. Foto: Fria Tider

Schweiz folk­omröstar om asyl­invandringen. Kräver krafttag mot illegal invandring.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

KLANTIGT. De båda afghanska rånarna tog flera bilder av sig själva efter rånet.

Inlagd 5 apr 2013
Klantiga rånare skickade bilder på sig själva till offret

Läs mer

"HEMMA" IGEN: Jonis Mahmood, 18, greps för mord i Thailand. Nu trots iraniern, som har svenskt medborgarskap, befinna sig i Sverige igen.

Inlagd 31 mar 2013
Mordmisstänkt tros ha flytt till Sverige

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
SMARTARE ÄN VI? Hötorgshandel i Stockholm sent 1800-tal. Foto: Stockholms stadsmuseum

Forskarlarm: Vi blir dummare och dummare. Lägre medelintelligens idag än på 1880‐talet.


Arnold Schwarzenegger, republikansk politiker. Zero_org/CC-BY

Studie: Starka män röstar höger. Är du man och lite klen.


SAMMA URSPRUNG? Kankan/CC-BY

Asiens språk kan ha sitt ursprung i istida Europa. Tiotusentals år gamla ord spårade.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons