Olyckan inträffade i februari 2015 i samband med att en läcka på fjärrvärmenätet gjort att hett vatten runnit ut vid och kring Centralstationen i Lund och polisen därför spärrat av Bangatan för fordonstrafik.
Busschauffören, som stannat sin buss i korsningen Bangatan/Klostergatan, skulle efter instruktion från polisen svänga höger och ta en omväg. Men istället åkte bussen upp på gångbanan på Bangatans östra del där den körde på kvinnan och mannen.
Åklagaren hade i sitt åtal gjort gällande att chauffören varit oaktsam genom att gasa alltför kraftigt när han skulle köra iväg och inte bromsa i tillräcklig tid för att påkörningen skulle kunna undvikas.
Tingsrätten anser att det inte är bevisat att chauffören gasat men att det inte kan uteslutas att bussens motor av sig själv varvat upp på ett sätt som medförde att bussen rusade iväg. Visserligen är det klarlagt, menar tingsrätten, att bussens bromsar fungerade och att chauffören inte bromsade i tid för att påkörningen skulle ha kunnat undvikas. Men situationen var "kaotisk och svårbemästrad" när bussen rusade iväg. Chauffören var tvungen att väja för att inte ramma en polisbil och för att inte köra på människor på gångbanan. Därför kan det enligt rätten inte bedömas som oaktsamt av chauffören att han inte bromsat i sådan tid att påkörningen skulle ha undvikits.
– Bedömningen i detta fall har varit mycket svår. En yrkesförare måste kunna bemästra många svåra situationer som uppstår i trafiken. Men det finns situationer som kan uppstå i trafiken utan förarens skuld och som är så svårbemästrade, att det inte är rimligt att hålla föraren ansvarig och döma honom för brott om han inte klarar av att bemästra dem. Detta har enligt min mening varit en sådan situation, säger rättens ordförande, chefsrådmannen Nils Petter Ekdahl, i en kommentar: