Det är diskriminerande, de missar poängen. Det är ett namn som är väldigt vanligt i Sverige, vanliga människor kallas i dag Muhammed. Man förknippar det inte längre bara med profeten, säger Mahmoud Aldebe, ordförande för stiftelsen kultur och integration till Aftonbladet.
Coca-Cola menar att att namnet kan uppfattas som "stötande" för muslimer och att det var därför det inte togs med, trots att det är så pass vanligt.
Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA, säger Gustav Wetterwik, marknadschef för Coca-cola, till Svenska dagbladet.
Användandet av namnet Muhammed är en känslig fråga för muslimer. Till exempel när en brittisk lärarinna som jobbade i Saudiarabien döpte en nallebjörn till Muhammed blev hon gripen och fängslad samtidigt som en beväpnad lynchmobb krävde att hon avrättades.