"Högerextrema Lega gjorde ett succéval i helgens italienska val. En analys av debatten på nätet visar att ryskägda medier spelade en avgörande roll i att piska upp hatet mot invandrare", hävdar Expo.
Tidskriften lutar sig mot en undersökning gjord av den EU-vänliga spanska vänstertidningen El Pais, som har analyserat drygt en miljon nätkommentarer under den italienska valrörelsen. I kommentarerna delades bland annat invandringskritiska nyheter från den ryska public service-nyhetsbyrån Sputnik.
"Syftet uppges vara ett frammana en falsk och negativ bild av Italien där migranter och flyktingar ses som orsak till arbetslöshet och inflation. En situation som i sin tur EU anses ha ett stort ansvar för", hävdar Expo.
Enligt dataanalysen är Sputniks italienska kanal en "mycket inflytelserik aktör" i frågan om invandringen. I denna fråga är den ryskägda sajten mer inflytelserik än samtliga andra utlandsägda medier förutom vänstersajten Huffington Post, som ägs av amerikansk feminist i New York.