H&M:s djungeltröja

H&M drar tillbaka tröja – anklagades för rasism

Publicerad 8 januari 2018 kl 21.07

Inrikes. H&M använde en afrikansk pojke som modell i marknadsföringen av en huvtröja med trycket "Coolest monkey in the jungle". Efter rasistanklagelser dras både annonsen och tröjan nu in, rapporterar Dagens Nyheter.

Dela artikeln

Det var efter att vänsteraktivister på Twitter fått nys om annonsen som rasistanklagelserna började hagla över H&M, som på måndagen valde att göra total avbön.

"Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den", skriver Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning till DN.

Hon bedyrar också att inte bara annonsen har tagits bort. Dessutom har tröjan dragits in helt.

DN intervjuar vänsterakademikern Marie Demker som säger att det är "så uppenbart" att "annonsen kan ses som en rasistisk stereotyp".


Nya studier omkullkastar argument för abort. "Hänsynslöst" att fortsätta med samma abortpolitik trots bevisen, enligt forskare.0 Plus

Shoppar 70 tums-TV. Nu växer frågorna om Malmös hantering av socialbidrag.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mer från Inrikes

Krav på att Löfven lämnar S – anklagas för korruption

Ilska när tidigare S-ledaren berikar sig på lobbyarbete.. "Vi vet inte om det är den tidigare socialdemokratiske statsministern eller ett hemligt särintresse som talar till oss."0 

Socialstyrelsen: Ska gå byta kön via nätet

Det ska räcka med ett "digitalt vårdbesök".. Så ska Ulf Kristerssons könsbytarlag tillämpas i praktiken.0 

Misstänkt spion gripen i Stockholm

Säpo bekräftar.. "Personen anhölls efter en insats häromdagen."0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Wests nya musikvideo: "Nigger Heil Hitler". Stjärnan chockar på nytt.0 

Rekordmånga svenskar "läser" böcker. Majoritet läser dagligen – men även ljudböcker räknas.0