H&M:s djungeltröja

H&M drar tillbaka tröja – anklagades för rasism

Publicerad 8 januari 2018 kl 21.07

Inrikes. H&M använde en afrikansk pojke som modell i marknadsföringen av en huvtröja med trycket "Coolest monkey in the jungle". Efter rasistanklagelser dras både annonsen och tröjan nu in, rapporterar Dagens Nyheter.

Dela artikeln

Det var efter att vänsteraktivister på Twitter fått nys om annonsen som rasistanklagelserna började hagla över H&M, som på måndagen valde att göra total avbön.

"Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den", skriver Anna Eriksson vid H&M:s kommunikationsavdelning till DN.

Hon bedyrar också att inte bara annonsen har tagits bort. Dessutom har tröjan dragits in helt.

DN intervjuar vänsterakademikern Marie Demker som säger att det är "så uppenbart" att "annonsen kan ses som en rasistisk stereotyp".


"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Great Reset

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Guldpriset når ännu en milstolpe – har fördubblats sedan 2024

Går över 4.000 dollar per uns.. Nya guld-rekommendationen för investerare: "Något i stil med 15 procent av portföljen."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Blev värre än förväntat. "Pappaledighet", vanlig lagstiftning och irrelevanta samiska och romska verk på listan.0 

DN:s raseri sågas av konkurrenten. "De skulle bara veta" hur höga bidragen egentligen är.0 Plus

Mer från Inrikes

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

11 september-attackerna knyts till misslyckad CIA-operation. Tucker Carlson aktuell med ny Youtube-dokumentärserie.0 

Styckad tonårsflicka hittad i Spotify-rapparens bil. Konsert ställs in på Fryshuset.0