Culture Minister Lena Adelsohn Liljeroth (right) opened a party last Saturday by slicing a piece of this cake.

Culture Minister Lena Adelsohn Liljeroth (right) opened a party last Saturday by slicing a piece of this cake.

Kulturministern firade med hets mot folkgrupp

Klicka här för att se bilderna (extern länk)

Publicerat den 17 april 2012 kl 02:14

STOCKHOLMS INNERSTAD. Det blev makabra scener när kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) och Stockholms mäktigaste kulturtanter ställde till med skattefinansierad fest för att fira World Art Day den 15 april. Den antirasistiska ministern, som för tillfället är i full färd med att förbjuda presstöd till Nationell Idag, invigde festen med att skära upp en tårta som skulle föreställa en könsstympad kvinnlig afrikan.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Fotografier från invigningen av World Art Day har redan släppts på Facebook och sprids nu flitigt i sociala medier. På de obscena bilderna kan man se hur Stockholms kulturtanter och makthavare firar med en tårta som föreställer en stereotyp afrikansk kvinna.

Ett av festens teman var könsstympning och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) hade fått hedersuppdraget att ”könsstympa” tårtan, vilket syns på en av bilderna.

”Osmakligt”
För den svenska allmänheten föreslår emellertid Liljeroth en betydligt strängare syn på rasism. När tidningen Nationell Idag nyligen fick tillräckligt många prenumeranter för att beviljas presstöd reagerade kulturministern blixtsnabbt.

– Det är osmakligt att extrema tidningar får stöd, sade Liljeroth till Rikdag och Departement, och lovade att se till att tidningar med ”rasistiska inslag” skulle kunna berövas presstödet i fortsättningen.

– Även om det handlar om yttrandefrihet så är det inte samma sak som att skattebetalarnas pengar ska gå till att stödja den här formen av media, sade hon vidare till Ekot.

Varför skattebetalarnas pengar ska gå till att finansiera nedanstående tårta framgick dock inte av kulturministerns kommentar.

Afrosvenskarnas riksförbund kräver ministerns avgång
Under tisdagen krävde Afrosvenskarnas riksförbund kulturministerns avgång.

- En smaklös rasistisk manifestation, säger Kitimbwa Sabuni,  talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund till Aftonbladet.

- Att säga att man gjorde det här i ett gott syfte förstärker bara hånet mot människor som drabbas av rasism och mot kvinnor som drabbas av omskärelse, fortsätter hon.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth vill dock tona ned händelsen.

– Jag förstår mycket väl att det här provocerar. Konsten måste få provocera, säger hon till TT.

En längre film på tårtan finns här (varning för osmakliga bilder):

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

Twingly bloggsök link:http://www.friatider.se/kulturministern-firade-med-hets-mot-folkgrupp Bloggar om denna artikel
  • Anonym

    Det skrivs om Lars Vilks, ständigt mordhotad friyttrare. Skillnaden är att han driver med muslimer, d.v.s. mördare/terrorister/kvinnoförtryckare i syfte att uppmärksamma och kritisera deras beteende och avdramatisera deras fanatism. Men det här, det kritiserar eller ifrågasätter inte någonting, det bara driver med de drabbade – och vilka är det som utsätts för könsstympning? Muslimska kvinnor. Detta ”konstverk” bara underlättar än mera för kvinnoförtryckarna. Hur tror ni det känns för utsatta kvinnor att se det här? Vad kommer att ställas ut på museet härnäst? Barnpornografi? En hyllning till alla våldtäktsmördare? Vad sägs om röntgenbilden på araben vars hand jag bröt sönder två fingrar på sedan han tafsat mig på häcken två gånger? Jag blev illamående när jag såg videon. Sinnessjukt, jag skäms för att bo i Sverige – det land som alltid ska fjäska för de som är våldsamma, hotfulla och farliga. Igår nazister, idag muslimer. Det har inget med ras att göra, det har med förtryck att göra. YNKLIGT!

  • http://www.facebook.com/nina.norada Norada Nina

     kvinnan skrek på hjälp och ministern med ett gott leende fortsätter att skära , med vad tänkte hon. men bilden bakom Sveriges omänskliga syn på människor är klar nu för omvärlden

  • Anonym

    Vi har bott i Sverige, flyttade till Finland 1999/2000. Jag har en arbetssakda (allvarlig syggskada) sedan 1995, som Sverige vägrar ersätta. Det har kostat svenska skattebetalare till dagens dato ca 8 gånger mer än själva skade-ersättningen. Det är inget fel på svenska folket, men ni bör ta en närmare titt på tjänstemännen och vad de håller på med.

  • Anonym

    Mindre än 2 år sedan svensk press of ministrar pekade ut Finnarna som
    ”outbildade rasister”. I finska presidentkampanjen 2:a var en
    homosexuell med utländsk kumpan, och nu Svensk ”högkultur” där
    meddelandet till rasister är ”skärä upp en neger är högkultur”. Vad vi ”outbildade rasistiska finnar” gör:
    http://www.youtube.com/user/MattiESimonaho?ob=0&feature=results_main 

  • Anonym

    He.he…..det var det jä……te jag sett på länge…..(:
    Undrar hur reaktionerna hade varit om ”tårtan” hade skrattat varje gång det skars upp en bit.?!!
    Eller om huvudet hade varit tårta det också.
    Fast de e ju klart förståss…..då hade ju det teatralistiska uteblivit med 95 %
    Hur som helst…….nu är det ju inga (?) ”vita” flickor som blir könsstympade vad jag vet,..så alla Ni ”Afro-Kvinnor som är emot att små flickor från Afrika blir genitalt misshandlade/bildade/anpassade för resten av sitt liv,..skall vara jä….t glada att det finns människor som just denna kulturberikade TårtKonstnär som vågar stå för sina och många andras sunda åsikter.
    Sen att våra folkvalda trampar i klaveret titt som tätt,både till höger och vänster, berikar ju allmänhetens smilgropar och tabloidernas ansvariga gnuggar händerna,..inte geniknölarna precis.
    Se där…..det fanns vist fler än Lars Wilks som ”vågade sticka ut hakan”. Heder åt deras jämlikar.

  • Anonym

    Tänk så fel det kan bli….. :)
    Det är inte alltid lätt att vara så jä…. PK som våra politiker försöker HELA tiden; vilka sabla hycklare!!!  :(

  • http://www.facebook.com/people/Anders-Svensson/617504423 Anders Svensson

    Lite humor måste man väl ändå ha. Även om man är neger.

  • Anonym

    Det finns även ett tredje ‘scenario’: Kulturministern blev helt enkelt ‘kuppad’, alltså lurad in i en listigt gillrad fälla av vänster-etablissemangets kulturmarxister. Syftet är givetvis att bli av med ytterligare en alliansminister, precis som man ( gm. stöld av hemligstäplade handlingar..!) blev av med den tid. försvarsministern. Allt för att misskreditera – och i förlängningen bädda för ett regeringsskifte..   

  • Anonym

    Summasumarum:
    Konstnären själv säger att tårtan var god!
    Så var det med det…

  • Anonym

     This one is starting to go viral.

    An insular society plus an arrogant ”artist” can produce this level of bigotry, yes.

    What is really disgusting is that in a room full of supposed leaders, no one had the courage to denounce this crap, and demand that the artist and her ”art” be ejected.

    • Anonym

      .. ‘full of supposed leaders’.. Yes, and to the point! Sweden today is more and more, thanks to its many ‘Supposed leaders’ in an ‘insular sociciety’, becoming a Lame Duck internationally (with one excemption: mr. Borg)! Our culture minister should have looked around, scanning the situation, and quoted mrs. Thatcher: ”Me? – Certainly Not!!”     

    • Anonym

      We have a constitution that gives anyone the right to bake a cake no matter of the apperance of the cake, is that wrong?

  • Anonym

    Dags för demensboende för ministern?

  • Odalmannen

    Denna debatt bara fortsätter i den engelskspråkiga versionen av denna artikel. Just nu har den nära 400 kommentarer!

    http://www.friatider.se/shocking-photos-shows-swedish-minister-of-culture-celebrating-with-niger-cake

  • Anonym
  • Ali Babar

    Vi sjunger ”We shall overcome” alla tillsammans svarta vita gula och bruna och så glömmer vi allt.

  • Grävskopan

    Att syftet var att skada Sverige framstår som mer och mer sannolikt. Tänk er en slumpvist vald individ någonstans i världen, utan någon speciell kunskap om Sverige. Vad blir den mest naturliga slutsatsen? Att svenskarna, bildligt eller konkret, är ett ondskefullt folk som ger sig på ensamma, försvarslösa afrikanska kvinnor, och skrattar rått åt sin egen ondska.

    Hur skulle någon utomstående veta att Sverige är det mest mesigt ”humana” fjäskarlandet i hela världen, där vem som helst, hederlig eller yrkeskriminell, med eller utan pass, varmt tas emot och försörjs av svenska skattebetalare? Att ingen svensk får säga ett ont ord om någon med en annan hudfärg eller religion utan att riskera åtal för hets mot folkgrupp, medan ett antal afrikanska män kan gruppvåldta svenska tjejer, utan att något radikalt händer som skulle kunna ändra denna utveckling?

    Till och med könsstympningen av afrikanska flickor får man att framstå som något som sker i Sverige helt offentligt, av vita kvinnor och män, och inte som i verkligheten, i Afrika (eller i hemlighet i Sverige) av flickornas egna släktingar. Att killen som gjorde tårtan inte är helt kritvit, ger honom ingen rätt i världen att skada svenska folket på det här sättet, och dessutom kränka så många som är mörkhyade. Han var dessutom smart och skar inte tårtan själv, utan lät den vita dumma kvinnan göra det smutsigaste jobbet, så att all ilska riktas mot vita som grupp. Kulturministern kan inte ha varit omedveten om att detta skulle få katastrofala konsekvenser för Sverige och svenska folket, men hon hatar ju uppenbarligen svenskar, så vad annat kan man vänta av henne. Om vi hittills har varit bakbundna av diskrimnieringslagar och annat, så är det inget jämfört med hur det kommer att bli i framtiden. ”Det får man inte säga, annars bombhotar dom oss”, kommer att vara ett standardknep för att helt tysta den gryende invandrings- och mångkulturkritiken. Så, ja, jag tror att syftet var att ruinera Sverige och kväsa svenskarnas protester tills de är i minoritet i sitt eget land.  

  • Anonym

    Jag är Moderat, men den jävla skitkäringen har vi inte haft någon nytta av någonsin.
    Lat är förnamnet, arrogant och korkad heter hon i efternamn.
    Stå och äta ”negertårta” i TV,  var nog det mest omdömeslösa den här mandatperioden.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Moderat? Jag lider med dig. Får du den vård och omsorg du behöver?

    • Anonym

      Är möjligen kanibalismen på intåg hos er i moderaterna? Din partiledare är ju inte främmande för halalslakt.
      Byt parti vetja, du är välkommen bald oss Sd-are.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Sedan undrar jag vad Sverigedemokraterna håller på med. Jimmie Åkesson har bollen och det är öppet mål. Han kan kräva att Liljeroth avgår och om regeringen inte går med på detta begära misstroendevotum. Det skulle ställa sjuklövern mot väggen. Ställer man sig bakom regeringen så ser det internationellt väldigt illa ut. Ställer man sig på samma sida som Sverigedemokraterna tvingas man överge sin ”inte befatta sig med SD”-policy.

    • Anonym

      Ska åkersson backa upp Sabuni varje gång Sabuni gnäller? Ska verkligen en minister avgå för varje skitsak som händer då blir det flera som får avgå varje dag.

      • Pantertanten

        Håller med. Det är inte ministrar som behöver avgå. Vi behöver byta ut sov-partierna! 2014.
        Dessutom kostar det oss skattebetalare mer pengar varje gång vi får kasta ut en minister med deras avgångs-avtal. Lön i åratal, ibland livet ut.

  • Odalmannen

    Jag har tittat runt en del på nätet och förstått att den totalt omdömeslösa kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths smaklöst chockerande tårtskandal har skadat bilden av vårt land något alldeles oerhört bara under det senaste dygnet. Det finns just nu ungefär 1,5 miljoner sidor på Internet som beskriver just den här händelsen (antalet sidor ökar och ökar kraftigt för varje timme som går). Numera beskriver människor över hela världen plötsligt svenskarna som ett genuint ondskefullt, trångsynt och mycket rasistiskt folk, det finns t.o.m. de som talar om att de skulle vilja döda alla svenskar som finns genom att börja bomba oss med kärnvapen. Statsminister Reinfeldt måste känna sig mycket nöjd med sin s.k. ”kulturminister”, hon bekräftar ju med råge Reinfeldts egna synsätt på svenskarna som kulturlösa ”barbarer”. Nu lär det nog inte dröja så länge innan hon får sparken, den här historien är garanterat extremt generande för Sveriges regering som har blivit ordentligt nedsolkad av allt det här.

    • Anonym

      Reinfeldt njuter säkert över skadan hans styre gör på Sverige.
      Några avsked här eller där är säkert värt priset för en sociopat som honom.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Har du någon gång funderat på om det inte var själva syftet? Jag tror det. Det känns egentligen som att det här går hand i hand med den politik regeringen Reinfeldt vill uppnå. Man vill uppvigla till hat mot det svenska folket. Svenskarna ska inte känna sig trygga någonstans, vare sig i Sverige eller utanför riket. Det här är ju ett effektivt sätt att komma åt de fattigare utlandssvenskar som flytt eländet i Sverige. Bor man som utlandssvensk i exempelvis Thailand och antisvenska vindar börjar blåsa genom landet kanske man plötsligt börjar få problem på olika sätt. Myndigheterna kanske blir mindre samarbetsvilliga, grannarna börjar titta snett osv.

      Jag tror att Fredrik Reinfeldt sitter och myser och är nöjd nu på morgonen. Han hatar Sverige, han hatar svenska folket och han vill oss alla illa på alla upptänkliga sätt. Vare sig vi är turister i Tokyo eller går och shoppar hemma i Malmö så ska vi känna oss ständigt hotade. Det är hans livsmål.

      • Pantertanten

        Var det inte till thailand man inte får ta med sig sin pension? Tänkte på den gamla svenska damen som flyttat dit till sina barn, som inte får sin svenska pension längre.
        Jag förstår inte det systemet, invandrare flyttar ju och tar med sig pension och alla möjliga bidrag.

    • Anonym

      Hon lär ju knappast få sparken. Det blir en liten ”Aja-baja” från Reinfeldt.

  • Anonym

    Är det bara jag som tycker det är bra? Det handlar om kvinnlig könsstympning ett viktigare ämne än den obefintliga rasismen i Sverige.

    • http://alu12345.wordpress.com/ alu

      Kvinnlig könsstympning är ingenting som är ett problem i Sverige, har aldrig funnits i vår kultur över huvudtaget.
      Det är dessutom förbjudet i lag. Den är skapad för dem som kommer hit från de länder där kvinnlig omskärelse är tradition. I Sverige ser man på detta som något helt oacceptabelt så det finns inte några dörrar att slå in här.  Rasism är värre för dem som drabbas. Om du aldrig drabbats av det kan du vara glad. Det är inte länge sen man systematiskt hängde folk i USA i rashat och det förekommer fortfarande rasistiska hatbrott och misshandel dödande (även i Sverige), så jag fattar inte vad du pratar om.

      • Anonym

        Jag pratar om konstnärers rätt att baka en tårta i ett fritt land.

        • http://alu12345.wordpress.com/ alu

          Skämtar du? Det här är inte ju en tårta i första hand, du har nog missförstått alltihop.
          Det finns sådan tur var lagar mot rasism tack vare alla dem som kämpar MOT fördomar och mot nedtryckan karikatyrer och lyckats få bort dem. Bara för att konstnär har mörk hudfärg innebär det ju inet att han har en annan kultur och bakgrund än du. Han kommer inte från nåt afrikanskt land elle ren afrokultur på nåt sätt!?

          • Anonym

            Spelar det någon roll var han kommer ifrån. Är det folk från Afrika som ska sätta nivåerna på vad som tillåtet i Sverige?

  • Snille

    Kultureliten ”vet” att de inte är rasister. Därför behöver de tex inte bevisa det för någon, ex låta sina egna barn gå i Rosengårdsskolan eller bo bland araber och somalier själva och de kan även unna sig lite ”spex”. Übermenchen kan tillåta göra så. Rasister det är bara ”andra”

  • Anonym

    nu kan de kanske strunta i att förvänta sig att Martin Schibbye och Johan Persson får komma tillbaka

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      JAAA, äntligen kan man förvänta sig något positivt ur det här! Sverige kommer få trovärdighetsproblem i hela världen och de där två terrorjournalisterna får ruttna bort i etiopiskt fängelse. Yes!

  • Anonym

    vem fasen vill äta från den tårtan

  • Anonym

    Om konstnärens syfte var att ställa kulturministern som representant för den svenska regeringen och det västerländska synsättet mot väggen, så lyckades han till 100% 
    Hon har nu i praktisk handling visat vad hon går för: att hon inte har något emot att man skär i en svart kvinnas genitalier, hon gjorde det ju själv! Symboliskt, men i alla fall. Om man är emot könsstympning, så går man inte och gör det. Inte ens symboliskt.

    Hon hade visst ett val. Hon kunde ha sagt något i stil med att eftersom denna vackra, frodiga  kvinna/tårta är made in Sweden, så slipper hon till skillnad från sina medsystrar bli könsstympad, för i Sverige gör vi inte det, inte ens på konstinstallationer. Efter det så skulle hon kunnat lägga ner kniven med värdigheten i behåll. 
    Men hon hade tydligen glömt hjärnan hemma. Glömt att hon inte är ett dagisbarn utan kulturminister. Hon skyllde på andra som sagt åt henne att skära i tårtan. Som dagisbarn gör man som fröknarna säger, men som kulturminister förväntas man kunna ta egna beslut. Kompetent? Snacka kan hon ju, men nu när det gällde att i konkret handling visa vilken sida hon väljer, könsstympa eller ej, så valde hon att glatt skära i den svarta kvinnan. Det blir svårt att bortförklara.

    Hon visade bara sin människosyn. Genialt av konstnären att tvinga fram den. Fin tårta!

    • http://alu12345.wordpress.com/ alu

      Ja jag håller med, hon borde ha reagerat men jag tror hon blev överrumplad och var för osäker på en massa saker för att reagera på ett önskvärt sätt.

      Det här handlar inte om kulturministerns ”västerländska synsätt”…utan om den här oerhörda respekten för ”Konsten” och yttrandefriheten även när man kanske hellre borde se till syftet lite mer. Det finns ju inget så pinsamt i vissa kretsar, som att inte ”förstå” konst. För många icke-konstnärer är det ju just så. De är rädda att bli kallade svenniga och fyrkantiga, rädda att inte ”fattar den djupare innebörden” även av helt oförklarliga eller långsökta ”verk”.

      Skulle kulturministern ha reagerat annorlunda, t ex vägrat skära en tårtbit skulle hon säkert ha attackerats för det.
      Då hade hon blivit anklagad för att vilja cencurera och styra konsten. Hon skulle kritiseras för att inte ha en tillräckligt vidsynthet inför konsten. Och på det skulle följa rop om avgång följa om hon lagt sig i vad som får visas eller ej. Hon skulle antagligen kritiseras för att blanda in personliga värderingar  i en konstnärs verk. Det skulle ses som en dödssynd för just en kulturminister.

      Så visst, hon befann sig ju i ett dilemma. Hon visste inte på förhand vad som väntade heller, bara att hennes uppdrag var att skära en tårtbit för att inviga utställningen. Klart hon blev förbryllad av  verket och tyckte det var konstigt… provocerande ur två aspekter..kvinnorförnedringen å ena sidan och ytterligare förnedring pga av karikatyren. Men då den första chocken lagt sig kom väl just den uppläxande tanken om konstens frihet..osv och hon tog beslutet att fullfölja sitt uppdrag.

      Men visst känns det opersonligt och brist på civilkurage. Man måste stå upp för vad man tror på och inte böja sig ”ens” för konsten.

      Så egentligen är det Moderna Museets intendenter som har den dåliga smaken att definiera något så allmänt och specifikt kvinnoförnedrande som konst. De i sin tur förblindades väl av att konstnären per deras definition är mörkhyad, mulatt eller ”svart”. Är man det då får man fri lejd att uttrycka vad som helst i rasismens namn.

      Konstnären här, han med den avhuggna kvinnokroppen, slafsade ihop en samling klichéer till förklaring. Han drog de vanliga flosklerna om rasim, förtryck och blabla bla och försökte se djup ut.  Men handlade det egentligen om det han sa??? Eller bara att synas och höras bli sedd och få en plats i konstvärlden.

      Jag tror dessa intendenter har homogena liv och umgängeskrets. En ”svart” konstnär är säkert exotisk för dem, även om det är en svensk konstnär. Men eftersom begreppet… det som kallas ”svart” är och förblir det på nåt enkelspårigt och främmande sätt. Det är därför en sådan här sak kan hända. Det blir som en slags omvänd rasism om jag ska komplicera saken ytterligare.
       
      En annan sak som är viktig i sammanhanget är att omskärelse är något som ALLA är emot i Sverige. Det finns inga dörrar att slå in. Det är förbjudet och inget som funnits i den svenska kulturen. Vi har haft andra kvinnokontrollernade förtryck men aldrig omskärelse.
      Alla tycker att det är hemskt och helt sjukt. 
      På så sätt blir hela verket så malplacé också eftersom det inte har något med vårt system eller vår kvinnosyn att göra . Omskärelse är nåt som vuxit fram ur ett patriarkat där man vill hålla kvinnor på plats. Det är en manlig kontrollfunktion över kvinnorna. Det är ju ingen slump att det är en man som kläckt idén och ställt ut eländet.
      En kvinna skulle aldrig göra ett sådant här verk.

      • Anonym

        Ja, kulturmänniskor är förlorade i sina tolkningar och hänsynstaganden hit och dit. Återstår att se vilken tolkning de ”svenskar” som har skaffat sig sig utbildning utomlands på olika terrorläger gör. De lever här och är en del av vårt samhälle, så på det sättet är det ett också ett svenskt problem. 
        För afrosvenska föräldrar är det säkert lika svårt att låta bli att stympa sina döttrar som det var för kulturministern att låta bli att skära. Eftersom ALLA ANDRA tittar på en och ifrågasätter om man inte inte gör som förväntat. Ett svårt val. Jag tycker det var bra, att en afrikan påminde oss och kulturministern, att det är lättare ätt döma andra folks feghet än att ha civilkurage själv.

        • http://alu12345.wordpress.com/ alu

          herregud ”bigdepression”
          Konstnären INTE afrikan!? Han är svensk, en svensk kille som är född på åttitalet. Just det säger kanske mer om varför han gjort ett sånt här verk. Han är lika fjärmad från afrikansk kultur som alla andra svenskar. Det är ju den afrikanska gruppen i Sverige som har blivit kränkt. Dem har han ju ingen kontakt med. Han ingår ej i den gruppen.

        • http://alu12345.wordpress.com/ alu

          ….här kommer de ut ur sina hålor..fördomarna:)
          Det är faktiskt inte så att bara för att man är afrosvensk skulle ägna sig åt kvinnlig omskärelse!?
          Tror du verkligen det så är du oinformerad. Afrika är en stor kontinent. I vissa länder pågår detta, men absolut inte i de flesta. Tänk dig europa och alla olika länder som finns där, de olika karaktörerna på länder och språk, det är ju samma sak i Afrika men det är dessutom mycket större så skillnaderna är därför större. I ett land där omskärelse förekommer innebär det inte heller att alla flickor i det landet drabbas. I vissa pågår det fortfarande bara på landsbygd och i de regioner där gamla traditioner styr.

          • Anonym

            Oj, nu gjorde jag visst bort mig, som kallade honom för ”afrosvensk”, då han är svensk med afrikanska rötter….en halvafrikan…. man måste verkligen skärpa sig så man inte säger något provocerande… men i alla fall, en vanlig svensk (som identifierar sig som svensk) går inte omkring med en keps där det står ”nigger” på, så han är nog lite afro i alla fall.

  • http://www.facebook.com/people/Catja-Christina-Frisk/100002240592196 Catja Christina Frisk

    Äckliga obildade tvättstugekärringar. Fy fan!

  • Anonym
  • Anonym

    Fy f-n så makabert och vidrigt – har hon fått fnatt kulturkärringen och alla de andra flinande medjamsare i bakgrunden

  • http://profiles.google.com/gamemetro2033ps3 Johann Schumacher

    Detta är det sjukaste hittills! De borde ha tagit hennes huvud och kropp istället! Dvs kultuministerns! Inte ens extrem nationallister skulle ha kommit på något sådant SJUKT! hoppas på hennes avgång! 

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Med tanke på att nationalism kännetecknas av respekt för olika folkgrupper och kulturer, så givetvis inte. Din kommentar är ungefär som att säga att inte ens Vänsterpartiet skulle få för sig att sänka skatten så mycket. Det är en motsägelse…

  • Anonym

    Herregud. Etablissemanget måste ju vara totalt felknullat. De skriker RASISM efter de som ödmjukt önskar en balanserad och hållbar invandring, men själva kalasar de hånflinande på en groteskt tårta som ser ut som tagen ur Tintin i Kongo. Ofattbart!

  • Anonym

    Alla som är litet vana vid engelska och sugna på att kommentera borde ta en titt på den engelska översättningen av denna nyhet här på FT. Antivita flumstollar och svart makt tokar håller på att svärta ned FTs kommentarsfält med antivitt hat och tokerier om vit systematisk rasism! Tycker amerikanerna där kan behöva en liten läxa i verklighet!

    • BALKANBARBAREN Rodalinjen

       jag är själv vit… (jag är från forna Jugoslavien) men ändå är jag en motståndare till den stora majoriteten av svenska FEMINIST-kvinnor.  Att kalla feministsvinen fär ”medelålders vita kvinnor” är bara ett sätt att slå tillbaka för epitetet ”vita medelålders män” – som svenska feminister gillar att håna männen med.

      • Anonym

        Vet inte riktigt vad det hade med min kommentar att göra, men visst, det gäller att vända deras perspektiv mot dem själva så de blir oförberedda när dem konfronteras av liknande retorik – fast med modifierat budskap. FT gör det rätt snyggt med t.ex. ”vänsterextremister” i artiklarna och sådana bekanta benämningar, sen finns det ord som antivit som man ska försöka introducera så effektivt som möjligt för massorna så att de kan få ett nytt perspektiv.

  • Anonym

    Flera utländska medier skriver om det här . Daily mail, BBC ,HS.fi med flera.  

  • Anonym

    Dessa hånflinande, fotograferande damer kanske skulle varit med på invandrarfesten i Mariannelund
    i December förra året. Då hade de nog blivit kulturberikade ordentligt.

  • http://alu12345.wordpress.com/ alu

    Jag upplever INTE detta som en reaktion mot omskärelse utan som ett
    fruktansvärt hån mot alla kvinnor som utsätts för det. Det ser verkligen
    absurt ut med alla dessa vita kvinnor, korkat uppspelta och flinande
    och glada utan att ens sätta skrattet i halsen vad det verkar….samlade
    runt denna avhuggna kropp föreställande en schablonbild av en
    ”negerkvinna”, gestaltad som en rasistisk karikatyr!? Var är dem som är i närheten av denna verklighet. Var är dem som är drabbade av detta?

    Det är bortom mitt förstånd hur alla dessa kvinnor som borde veta
    bättre står där och flinar och skrattar och …”matar”..den avhuggna
    dumt flinande ”negerkvinnan”. Hela manifestationen och avbildningen på
    detta sätt är fruktansvärd i sin hånfulla fördomsfullhet i kombination med allas glada
    miner!? Är dessa kvinnor som är där helt urblåsta, empatistörda eller
    vad är det frågan om. Folk är inte dumma, de är dummare än vad man tror,
    som en korkad fårskock ..ingen reagerar.  Det är ju inte riktigt
    klokt!?
    Konstnären Makode Linde född på 80-talet (i Sverige?) ger mest intryck av att försöka få så mycket uppmärksamhet som möjligt till varje pris i det han gör och att synas på vimmelbilder hysteriskst skrattande.

    För varje tårtbit som skärs av från tårtkvinnans kropp gråter och skriker den av ”smärta”..och de som skär skrattar och tycker dte hela är såååå roligt!? Det är så sjukt och de sänder helt fel signaler:
    http://www.dn.se/webbtv/scanpix/tartan-som-lett-till-avgangskrav/

    Det är inte heller västvärlden som sysslar med omskärelse, vi har förbud mot det. Hade det varit nåt som kom från vår kultur hade det hela också fått en annan innebörd.

    konstnären heter Mako Linde och är väl en ung kille född på 80-talet som vill få sig ett namn i konstvärlden.
    Vad är bästa sättet? Jo att chocka och provocera.
    Det brukar alltid gå hem,

  • Johnny

    Helt otroligt, vilken grej, att käka könsstympad negertårta på kulturfest, hur kan man göra bort sig så som minister?

  • Anonym

    Kitimbva Sabuni kan anmäla både konstnären och Liljerot för ”hets mot folkgrupp”.  Detta är absolut något för Do.          Politikerna ska föregå med gott exempel och följa sina löjliga lagar.  Men den här lagen är säkerligen ett spel för gallerierna  och för att tysta en opunion.  Varför gäller lagarna inte för pursvenskar utan bara för invandrare  med svenskt medborgarskap. Mantrat brukar vara att alla är vi svenskar, då borde inte heller lagen ”hets mot folkgrupp” gälla alla som har svenskt medborgarskap. Logiskt tycker jag.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      DO kommer lägga ned ärendet på en gång, det är likadant med Granskningsnämnden för radio och TV. Jag har gjort flera anmälningar men de tittar inte ens på det om det är fel person som anmäler eller fel person som blir anmäld. När det gäller hets mot folkgrupp och diskrimineringsärenden så är domstolarna i Sverige politiska och därmed illegala.

    • Anonym

      Man får inte anmäla ministrar. De är undantagna.

  • Anonym

    Och Svensk PK media är för fega för att öppna upp för kommentarer.

  • Anonym

    Detta får mig att tänka på folkmorden  i Rwanda 1994. Där högg man isär varandra 
    med machete. Men de kanske använde tårtspadar också.
    Det kanske till och med fanns en och annan med kniv och gaffel som stod runtomkring och skrattade 
    och ville ha ett smakprov. Lena Adelsohn kanske var där?

  • Agent Strahm

    Jag vet inte om detta är rasistiskt men äckligt sjukt är det. Bara vidriga störda människor kan tänka sig ta en bit av nån tårta som föreställer tortyr.

    Sådana personer borde straffas, blir så förbannad.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Jääävlar vad det har tagit skruv utomlands nu bara senaste timmarna. Tusentals nyhetssidor, bloggar och annat som uppmärksammat händelsen.

    Om Liljeroth tvingas avgå så är jag faktiskt beredd att kalla det för konst…

  • Anonym

    Detta känns mer obehagligt än rasistist, tänk att det kanske finns sådana som jobbar på bårhus, påminner om satanister som gräver upp gamla lik…

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Detta bör SD och alla massurbaniseringskritiker utnyttja varje gång vi blir kallade ”rasister”

    Men kulturministern skar ju upp en negertårta

    Är inte hon rasist?

  • Anonym

    Det har börjat hända saker internationellt nu när man googlar på temat

    https://www.google.se/search?q=swedish+minister+in+racist+scandal&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a#hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=swedish+minister+racist+cake&oq=swedish+minister+racist+cake&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3…21015l26442l5l26965l14l14l0l0l0l1l456l2151l2j10j0j1j1l14l0.&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=982010b0eb99ea10&biw=1024&bih=641

    • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

      Synd de inte granskar fram mer hur vidrigt sjukt extremism Sverige är

      27 EU länder tog emot 500 ”flyktingar”

      Sverige tog emot 8000 – 129 fick jobb efter 6 månaders prakti

      • Anonym

        Man får nöja sig med det lilla.

      • Anonym

        Och 129 svenskar blev pga detta utan jobb.

      • Anonym

        50  miljoner i Södertälje kommun gav 25 anställningar. Snacka om slöseri av skattemedel i en kommun, som får största statliga bidrag.

  • Pantersnigel


    Jag förstår mycket väl att det här provocerar. Konsten måste få provocera, säger hon till TT. ”

    Jaha, varför dömdes Dan Park till hets mot folkgrupp för sin konst då?

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Väldigt sant. Dan Parks affisch ”negerslaven” slog dessutom ”uppåt” som man brukar säga att bra konst ska göra. Han angrep etablissemanget och inte minst studentkåren. Helt rätt gjort! Förmodligen därför han dömdes medan det här rasistutspelet kommer att hyllas som ”nytänkande”.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    STOPP! STOPPA PRESSARNA! 

    Konstnären är själv en neger! AP har avslöjat att konstnären är själv en neger! 

    Hahahaha! 

    Det här är för bra! Hur kommer PK-media att agera nu!?

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Spelar det någon roll att konstnären har afrikanskt påbrå? Har han därmed rätt att göra narr av eller håna andra afrikanska folkgrupper? Jag ser inte riktigt varför. Om jag flyttar till Kongo, får jag då per automatik rätt att kränka andra vita folkgrupper som judar, polacker, turkar eller ryssar bara för att jag är vit?

      • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

        Svaret är JA! Det spelar roll. För vi vet PK-medias hyckleri! 

        Frågan är om de vågar kalla en neger för rasist eller vad de nu ska kalla honom. 

        Det är mycket intressant då hela Södermalm får problem att ta till sig att en svart konstnär gjorde detta då de så hemskt gärna vill peka på ”rasistiska” vita som är roten till allt av ondo. 

        • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

           Ja, fast globalister/mångkulturalister anser inte att det här är rasistiskt, de anser enbart att det är ”konst som provocerar”. När Dan Park gjorde en affisch med en negerslav efter att det kommit ut att Hallands Nation i Lund arrangerat ”slavhandel” dömdes han för hets mot folkgrupp. Det är dubbla måttstockar och det är man väl medvetna om…

          http://www.realisten.se/wp-content/uploads/negerslav.jpg

          • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

            Men det är ju det som måste avslöjas! Därmed blir konstnärens svarthet av högsta relevans, i synnerhet nu när vänstergrupper går till attack helt under föreställningen att konstnären är en vit svensk rasist!

    • Anonym

      Njae det är väl inte så enkelt, alltså första bilden till vänster här på denna sidan där det står F12 premiär är Makode och hans mamma. Svart afrikan är hon då iallafall inte: 
      http://stureplan.se/sok/Makode+Linde

      • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

        Nej precis, Makode är ”rasblandad” (mixed race) med afrikanskt påbrå.

        • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

          ”one-drop rule”. 

          Obamas mamma är vit. Han kallas dock för USA:s förste svarta president.

      • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

        Du missar poängen här. Konstnären är inte en heilande nazist-bonde hur än mycket Södermalm må önska det just nu. 

        Nu har vänstern hamnat i en knut och frågan är hur de kommer att kunna ta sig ur det utan att avslöja vilka hycklare de egentligen är.

  • Anonym

    Det kan vara så att kulturministern var ovetande om vad som skulle bjudas och blev överraskad. Om hon hunnit tänka sig för, borde hon hållit sig på avstånd från tårtan och inte ätit av den. 

    Egentligen är det hela en storm i ett vattenglas. Det som gör det hela pikant, är att kultursverige och regeringspartierna förbjudit svenska folket att kalla vissa bakverk för negerbollar. 

    Dumhet och PK-fanatism har länge förgiftat Sverige. Nu föll självaste kulturministern i den grop regeringen varit med om att gräva.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    fy fan vad läskigt! visste inte att han skrek! kolla videon! bland det äkligaste man kan tänka sig!

    • Anonym

      Läskigt? Läs Ayaan Hirsi Alis böcker så får du höra hur det går till i verkligheten! Tänk att man med rakblad skär bort klitoris, obedövad! Sen får småflickorna ligga med hopbundna ben i ett par veckor. Urinen som dom måste kissa bränner som eld i såret. Ett litet hål är öppet för urin och mensblod. Är hålet för litet får hon lida när hon menstruerar!
      En bok till som beskriver eländet heter: Ökenblomman Återvänder av Waris Dirie!
      Och denna sedvänja räknas av Svenska feminister precis lika  det patrialkala förtryck som Svenska kvinnor drabbas av!

      • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

        You are preaching to the choir!

  • Anonym

    Rätt smaklöst även om jag inte bryr mig om några rasistiska aspekter på det. Men så länge det är en vänsterextrem konstnär som gjort det så går det nog omärkt förbi löpsedlarna.

    • Anonym

      Moderna museet är bombhotad.

  • http://www.facebook.com/people/Gunhild-Larsson/100003462692025 Gunhild Larsson

    Nu hävdar ju vår flöjt till kulturminister att hon blev lurad eller ialla fall överraskad. Hon hade inte haft tid att se vad tårtan föreställde..HERREGUD.. Det ser man väll direkt vad det föreställer eller är hon färgblind. Morderna museet är nu också bombhotat..  Hur fan kunde hon och de andra sedan slaffsa i sig tårtan.. Nu kan man ju inte bita i en bulle längre utan att vara rädd för att den ska skrika… Detta var jäkligt osmakligt och akligt.. Reinfeldt har verkligen valt sina ministrar med omsorg..

  • tri jam

    Bilden där kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth stoppar tårta i mun på Makode Aj Linde (en genusbojkottande afrikan från konstfack) blir rasistisk för varje människa som har ett hum vad bildspråk kan förmedla – dvs att man ser utöver tårtan och fokuserar på symbolism.

    Kulturministern skär ut en genital bit av tårtan som ska symbolisera könsstympning av kvinnor i Afrika, och stoppar leende in den i munnen på offret alltmedan ett gäng vita människor skrattar, applåderar och fotograferar.

    Det ter sig så sjukt makabert att det är svårt att förstå hur det kan bli så jävla illa. Men kulturkoftorna kan minsann.

    Dock borde fotografiet bli utsett till årets bild – den säger så mycket om vilka krafter som verkar inom svensk kultur och media idag. Och vidriga traditioner i Afrika som lättsamt transformeras till ett gemytligt kafferep i Sverige.

  • Anonym

    Så osmakligt, dumt, idiotiskt,  inte ens om man vore full eller drogad skulle jag skära en bit.

    • Anonym

      Vad är det som säger att inte deltagarna var både fulla och drogade ?  Narkotikabruket är väldigt omfattande bland media och kultur-nissarna.

  • Anonym

    Helt jävla sinnesjukt. I klass med Breivik. Osmakligt, vedervärdigt.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=687023217 Isak Nygren

    Jag trodde aldrig att den dagen jag håller med Afrosvenskarnas riksförbund skulle komma.

  • Anonym

    Når jeg ser det bildet lurer jeg på følgende ? er disse damene lesbiske kannibaler ?

  • http://avpixlat.info/ Berit

    Tänkte skriva samma kommentar som Helena. Nu hann du före. 
    Länge sedan man såg något så osmakligt. Har alla inblandade tagit något speciellt piller som gör att man totalt tappar omdömet? 

    • Pantertanten

      Champagne?

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000800121914 Annette Nettan Ekholm

    Fy fan, vad osmakligt !!

  • http://twitter.com/HelenaPalena Helena Palena

    Detta är osmakligt. Usch! Har inget med konst att göra. Man mår rakt av illa. Tänk att äta vilja äta av en sån tårta. Och titta på den lystna publiken där uppe. Makabert var ordet. 

  • Anonym

    Titta på avpixlat snart tusen kommentarer om det här 125 på Friatider. Undrar om några styrande reagerar att nu har vi skitit i det blå skåpet. Eller ses dom här sidorna bara rasistiska o högerextrema tror inte det utan i det tysta reagerar man.

  • Anonym

    Kulturministern säger i radion att konsten måste få vara fri och provocerande. Gäller detta också konstnären Lars Vilks, PK folk??

    • Anonym

      Självklart inte. Islam får inte kritiseras eller karikeras!

      Men jag undrar lite hur en Muhammedtårta skulle se ut och smaka…

    • Anonym

      Det gäller iaf inte Dan Parks.

  • Grävskopan

    Kanske är avsikten till och med att dra omvärldens (och då i synnerhet den afrikanska delens) vrede mot oss. Titta på bilden och försök att ett enda ögonblick föreställa er hur den kommer att tolkas av människor som tillhör andra kulturer och raser? Detta är så utstuderat brutalt och ociviliserat att inte ens en kulturtönt eller en urdum politiker kan ha inbillat sig att det skulle gå att slingra sig ur detta med löjliga påståenden att ”vi menade väl”.

    Svenskarna har väl varit så otroligt mesiga och gått med på att man utplånar dem som folk och tar över deras land, utan att de ens gör motstånd, att man nu har varit tuvngna att ta till andra metoder för att på något sätt få i gång den storkonflikt mellan svarta/muslimer och vita/kristna som man tydligen så gärna vill skapa. Om det inte går att provocera svenskar till att starta ett krig eller en konflikt, så får man rikta sig mot den andra tilltänkta stridsparten i stället, och de är som bekant inte lika tålamodiga som vita nordbor, vilket i det här sammanhanget inte är enbart till de vitas fördel. Man SKA reagera när någon går för långt. Det har svenskarna inte gjort, men det kommer de mörkhyade antagligen att göra mer än att någon kommer med lite kritik mot denna kränkning. Vänta vad som händer när den här bilden sprids internationellt, för det kommer den nog att göra.

  • Anonym

    Sen har de mage att uttala sig mot censur och att konsten ”ska få provocera”.  Akta er bara så den inte provocerar fel människor, vänta bara till Jesse Jackson och alla andra medborgarrättsnostalgiker får nys om detta genom sin lilla CMR-lobby.

    • Anonym

       Eller skälla på oss som använder det rätta ordet för bakverket negerboll.

  • BALKANBARBAREN Rodalinjen

    Vit medelålders kvinna, skär i en karikatyr av en negerkvinna.  Ibland behöver man nya perspektiv för att förstå att uttrycket ”vit medelålders man” kanske tillkommit just för att ursäkta det som vita feministkvinnor sysslar med, och flytta fokus till vad MANNEN gör hela tiden, trots att det elaka hånandet är minst lika mycket kvinnornas last. Vadå manifestation mot omskärelse? Så om man vill manifestera mot att någon behandlas illa så gör man en karrikatyr av personens etnicitet och låter den sen ligga naken medan publiken skrattar?

    Det är ungefär lika sunt som Gudrun Schyman, som istället för att ge pengarna till fattiga barn i Afrika eller nån annanstans – bränner upp dom för att protestera mot att svenska kvinnor tjänar lite mindre än svenska män…

    Fyyyyy faaaan för svenska VITA MEDELÅLDERS KVINNOR!   de är fan så mycket värre än svenska män!

  • Inger Boketoft

    Nä fy vad äckligt och tråkigt. Ibland tycker jag att allt går för långt, att man knappast för tänka något dumt om någon. Men att komma på idén att först göra denna förfärliga tårta och sedan skära upp och äta densamma, det får mig att må rejält illa. Vad är syftet? Eländigt provocerande men framförallt chockerande.

  • Anonym
  • Grävskopan

    Jag har alltid tyckt att principen ”ändamålet helgar medlen” är helt sjuk. Så även OM syftet hade varit gott, så hade detta varit smaklöst, vidrigt och perverst. När man sedan tar hänsyn till att syftet ingalunda var gott, vad arrangörerna till detta spektakel än försöker ljuga ihop, så blir man så upprörd att det är svårt att ens formulera en protest. Det räcker med att titta på den muntert skrattande kulturministern och de garvande och flinande människorna i bakgrunden för att förstå att de seglar under hyckleriets nattsvarta flagga.

    De flesta kulturpersonligheter och journalister i Sverige är idag så genomkorrumperade att de spelar med vad som än händer. Deras beteende i det här sammanhanget för mina tankar osökt till den amerikanska kvinnliga soldaten Lyndie England (minns i.o.f.s. inte helt säkert om hennes namn stavades just så här, rätta mig om det är felskrivet), som skrattande drog en naken irakier i ett koppel, allt beordrat av en manlig amerikansk befälhavare. De två sistnämnda är urtypen av personer anser sig ha rätten att både våldföra sig på och förnedra andra människor, folk och raser bara för att de enligt sig själva tillhör den ”goda” sidan och kämpar för ”demokrati”.

    Detta alltså sagt om de frivilliga medlöparna och de mer eller mindre dittvingade marionetterna. När det gäller kulturministern så är läget mycket mer allvarligt. Henne kan ingen tvinga att delta i sådana här smaklösheter med hot om att annars väntar sparken. Ingen kan heller tvinga henne att skratta som hon gör. Jag har för länge sedan förstått att hon tillhör den typen människor, som är aggressivt högljudda när det gäller att försvara den egna gruppen mot all slags kritik, under förevändning att det är ”hets mot folkgrupp”. Hon propagerar för massinvandring och mångkultur, men innerst inne föraktar hon dem som hon vill tvinga på oss i ett enda syfte: utplåna oss och vår kultur. De afrikanska kvinnorna är bara ett medel för henne i hennes eget krig mot oss. 

  • http://openid.aol.com/sredgreenblue Red

    Tycker det här är en storm i ett vattenglas. Visst, det var rätt osmakligt, med samtidigt så gestaltar det ganska korrekt den distans vi har mot de problem som manifesterar i mellanöstern, vilket även artisten hävdade var poängen med utställningen.

    Svart humor och parodi brukar det klassas som. Lite ironiskt eftersom skämtet föll på en karikatyr av en svart kvinna.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Jag tror inte att ”gammelmedia” i Sverige kommer att ta upp detta, man vill inte ge vatten på kvarn åt ”rasisterna i Sverigedemokraterna”. Poletten trillar liksom inte ned hos landets journalister, de läser denna nyhet och sedan sätter de sig ned och funderar på hur de bäst ska formulera sig till försvar för regeringen. De lever i en väldigt svartvit religiöst färgad värld där man menar på att man själva står på den goda sidan och på den andra sidan finns skinnskallar, nazister, rasister och andra ”mörkerkrafter”.

    Med andra ord KAN man inte göra fel. Det kan bli lite klumpiga misstag ibland, men tanken är alltid god, hur den än ser ut. Det är essänsen i den mångkulturella nyimperialismen. Man står på den goda sidan. Alltid. Oavsett människor dör som flugor runtomkring till följd av den politik man förespråkar så är politiken per definition god.

    Den mångkulturella globalistiska läran ÄR en religion. Det är inte bara något jag brukar påpeka för att det är roligt eller för att vara humoristisk. Jag har en bakgrund inom frikyrkorörelsen i Sverige och det är exakt samma tankegångar där som bland globalisterna. Bekänner man sig till den rätta läran så är man en av de goda även om man ibland kan trampa lite snett. Detta tillskillnad från dem som inte är frälsta och som ”lever i synd”.

  • http://www.facebook.com/people/Morgan-Boman/100000517157122 Morgan Boman

    Hon kunde väl tagit en bit tårta vid könsstympningen, nä hon tog runt munnen!! Äckligt så det förslår, man får inte kalla chocoladbulle negerbulle, men skära i en hel tårta som liknar en färgad kvinna är helt horibelt!

  • Anonym

    Så det är såhär de nya afro”svenskarna” ska integreras.. osmakligt beteende från de alltid lika briljanta antirasisterna, vem som helst med litet anständighet skulle tacka nej till en sådan putrid tillställning.

  • Anonym

    Vilken jävla äckelkärring.

  • Anonym

    Finns det någon av Gammelmedia som belyser detta mycket osmkliga arrangemang? Om inte….varför i h-velte är det ingen som reagerar??! Detta är väl i högsta grad rasism??! I konstens namn är allt tillåtet och oxå helt ok oavsett vilken dårskap som än konstnären än förmedlar! Men från kokböcker till glassar är ordet ”neger” srtängt förbjudet att skriva eller yppa?! Ja man förfäras ju över denna dårskap!!! Men att sedan en kulturminister inte inser det smaklösa att skära upp en tårta som föreställer en människa??!! Horribelt!!!  VAR ÄR NI ALLA GAPHALSAR som annars skriker rasism så fort ni får tillfälle??

  • Anonym

    Motbjundande

  • Anonym

    Hoppas att det blir en stor grej av det här och att ministern får sparken.

  • Anonym

    Sådana osmakliga arrangemang är tydligen bara tillåten för PK kultureliten. Hade jag möjlighet skulle jag avskeda dessa kärringar direkt och höja bidraget 10 falt till tidningen Nationell Idag. En tidning som inte mörkar som övriga PK media inkl TV´s nyhetsförmedling.

  • 1984

    Undrar hur reaktionen hade blivit om man i Afrika åt upp en vit man som är klädd som en affärsman.

  • http://www.access-till.blogspot.com Uno Hansson

    Att lagstifta mot rasism och annan diskriminering … det är ju bara trams… slopa genast såna idiotlagar! Men visst är det osmakligt det som tanterna på bilderna håller på med… tårtan smakade kanske bra?

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Jag hoppas att Sverigedemokraterna tar upp det här och kräver kulturministerns avgång. Det är så fullständigt horribelt, det har inte riktigt sjunkit in än hos mig ännu.

    Det är alltså samma människor som reagerar på att jag kallar ett bakverk jag brukar äta för negerboll som ställer sig och styckar upp en tårta föreställandes kroppen av en mörkhyad afrikan? Tillråga på allt är det en minister, en representant för regeringen och för Sverige, som håller i kniven.

    Jag kan förstå konstnärens bevekelsegrund. Han får uppmärksamhet och i konstvärlden är det viktigt för att kunna få stipendier eller kommersiella uppdrag. Men en minister måste ha sinnesnärvaro nog att säga nej. Att förstå vad som är okej och vad som inte är det.

    Förmodligen kommer försvaret att formuleras i tankebanor av att konstnären själv har afrikanskt påbrå och att det därför är okej. Blandrasbakgrund ger grönt kort för vilka rasistiska spektakel som helst tydligen. Även då man inte är bördig från den etniska folkgrupp man riktar sin rasism emot. ”Neger som neger”, tänker man och glömmer för ett ögonblick bort att Afrika är en väldigt mångetnisk kontinent.

    Det här stärker bara mitt intryck av att vi har en regering med lågbegåvade och inkompetenta individer.

    • Anonym

      Dubiums kommentar längre ner var mycket träffande och bör läsas av fler. 

  • Anonym

    Den undre bilden säger en hel del om evenemangets karaktär. *kräks*

  • Inte partisk

    Lägg ner! Bekymra er heller om alla de småbarn som blir våldtagna av sina föräldrar och andra anhöriga i det Nya Sverige! DET om något är något att bry sig om. Rasistkortet är alltid nära till hand. Det är nästa så att man spyr.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Man behöver inte försaka det ena bara för att man uppmärksammar det andra. Det är otroligt viktigt att sätta fingret på politikernas och den kulturella elitens dubbelmoral och hycklande. Det är den som är anledningen till att vi har den situation vi har i Sverige idag. En situation som ständigt förvärras.

  • Anonym

    7-klövern visar återigen vilka rasister de är!

  • Anonym

    Vilken otroligt makaber tårta, ytterst osmakligt. Skattekistan är bottenlös. Undras om 5000 kr räcker för den tårtan?

  • Anonym

    Jag ska säga att Sverigedemokraterna har haft också sina vidriga och liknande fester de med. Säger någon att SD är rasister, så är det sant.

    Jag hoppas att ni lyssnar på mig där för de finns värderingar de delar politiskt med Hitler och har samma ideologi som Hitler som är Nationalism. Jag gissar inte för jag har läst både Sverigedemokraternas program och sett saker som inte är så roliga.

    • Anonym

      De menar att SD också ätit tårta på sina fester. Hu så hemskt!

      • Anonym

         Ruggigt! De har kanske till och med skrattat?

    • Gaikokujin

      Trevligt.

      Jag har också läst SD:s partiprogram och jag ser ingen rasism alls i det. Aningen romantiserad nationalism kanske, men det är en helt annan sak.

      Det finns värderingar som du troligen delar med Hitler också. Vad innebär det?

    • Anonym

      Jag ska säga att Sverigedemokraterna har haft också sina vidriga och liknande fester de med.

      Med andra ord kunde ju alla kulturmarxisttanterna på bilden ovan gå med i SD ;-)

      • 1984

        Marxismen lever knappast i Sverige alls.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      Jag är nationalist, vad är din poäng?

      • 1984

        Det fanns inte mycket socialism i nationalsocialismen. Hitler hävdade den starkes rätt att styra den svage, vilket går helt emot socialismens ideologi. 

        Jag skulle mer kalla nazismen fascistisk, Hitler var ju buddy buddy med Mussolini, en annan fascist. Och Franco f.ö.

        • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

          Det finns eller fanns väldigt mycket socialism i nationalsocialismen, att hävda någonting annat är bara korkat. Glorifierandet av ”kampen” fanns där, klasskamp inom socialismen förvandlades till raskamp eller kamp mellan folkgrupper i nationalsocialismen. En stark statsmakt liksom fokus på samt reformer och förbättringar för den arbetande klassen var också centrala. Ända fram till strax efter krigsutbrottet såg Tyskland en tillväxt utan dess like och en stor del av denna tillväxt kom folket till del.

          Nationalsocialismen är dessutom, liksom socialismen, globalistisk eller imperialistisk. Den nöjer sig inte med att ideologin levs här och nu i en stat utan har ett behov av att sprida ideologin vidare till andra stater och folk, med våld om så krävs. Samma tankegångar finns i socialismen som även den historiskt varit en ”missionerande” ideologi där konceptet ska gå på export till andra länder, inte sällan med våld.

          Allt detta är koncept som kommit ifrån socialismen och helt eller i väldigt stor utsträckning saknas inom nationalismen. Nationalismen propagerar inte för en stark statsmakt, är till sin natur emot imperialism då ideologin växte fram som en motreaktion mot kolonialismen från 1700-talet och framåt. Nationalism förespråkar heller inte kamp eller konflikt vare sig mellan folkgrupper, socialklasser eller kön. Så det är väldigt mycket som nationalsocialismen hämtat ifrån just socialismen.

          • 1984

            ”Det finns eller fanns väldigt mycket socialism i nationalsocialismen, att hävda någonting annat är bara korkat. Glorifierandet av ”kampen” fanns där, klasskamp inom socialismen förvandlades till raskamp eller kamp mellan folkgrupper i nationalsocialismen. En stark statsmakt liksom fokus på samt reformer och förbättringar för den arbetande klassen var också centrala. Ända fram till strax efter krigsutbrottet såg Tyskland en tillväxt utan dess like och en stor del av denna tillväxt kom folket till del.”
            För det det första så är nationalism och socialism en motsägelse, socialismen skall vara internationalistisk. Någon rasbiologi finns inte heller i socialismens agenda, socialism är klasskrig vilket man såg i USSR där man med våld såg till att försöka jämna ut alla till samma nivå. Det var mycket närmare äkta hardcore socialism än nazism men som Orwell påpekade så blev det i stort sett som tidigare… En överklass och en underklass, så inte mycket ändrades, det var inte riktig socialism. Mycket av tillväxten i nazi tyskland är rent påhitt och det kan man bl.a. läsa om i ”förintelsen och förnekarna”.
            Den stöd som fanns för de svaga fanns där för att man var hade en rädsla för att riktiga socialister skulle kunna få inflytande (socialdemokrater och kommunister hamnade i läger tidigare än någon annan). Värt att notera är att borgerligheten gav stöd till nazisterna eftersom man var livrädda för att kommunisterna skulle få makten i landet (kupp försök hade skett). Samma sak med Mussoloni, som var i säng med rika industrialister och de tjänade enorma pengar på detta.
            Istället för att utjämna så var nazismen den starke mannens ideologi, vilket bl.a. socialdemokrater i landet varnade för, lek inte med fascismen kunde man läsa i stora rubriker innan valen. Nazisterna föraktade den svage, och svaga utrotades ju i samhället genom Aktion T4.
            Att glorifiera kampen gör i stort sett vilka ideologier som helst, inget speciellt med socialism. Även idag så ser man att USA säger sig vilja sprida frihet i mellanöstern för att frigöra förtryckta människor (samtidigt som man stödjer Saudiarabien..), tanker som ”the founding fathers” har. Breivik glorierar kampen för en konservativ revolution, för nationalismen.
            ”Nationalsocialismen är dessutom, liksom socialismen, globalistisk eller imperialistisk. Den nöjer sig inte med att ideologin levs här och nu i en stat utan har ett behov av att sprida ideologin vidare till andra stater och folk, med våld om så krävs. Samma tankegångar finns i socialismen som även den historiskt varit en ”missionerande” ideologi där konceptet ska gå på export till andra länder, inte sällan med våld.”
            Globalistisk och nationalistisk går inte ihop. Här gällde att bara gynna tysken och ariska rasen. Religion och liberalism har man försökt sprida på samma sätt, dvs inget som är exklusivt för socialismen.__
            ”Allt detta är koncept som kommit ifrån socialismen och helt eller i väldigt stor utsträckning saknas inom nationalismen. Nationalismen propagerar inte för en stark statsmakt, är till sin natur emot imperialism då ideologin växte fram som en motreaktion mot kolonialismen från 1700-talet och framåt. Nationalism förespråkar heller inte kamp eller konflikt vare sig mellan folkgrupper, socialklasser eller kön. Så det är väldigt mycket som nationalsocialismen hämtat ifrån just socialismen. ”__

            Nationalism kräver en stark statsmakt eftersom grunden är dogmatiskt tänkande där bara ett sätt att tänkas skall finnas till. Hur ska du annars få bort yttre influenser? Jo, du behöver en stark stat som skyddar mot detta.
            Ungturkarna i osmanska riket var också nationalister men de var inte på något sätt isolationistiska. Både nazi-Tyskland och Osmanska riket hade samma tankegångar. Ett folk, ett språk, en religion. För oss och inte för andra, de hade enormt stark statsmakt och de ville ha eller fortsätta att vara stora nationalimperialistika stater. Som en rik knös vill ha mer – för sig själv.

            I Sverige så finns det bland SD-folk diskussioner om vilka som passar in det svenska samhället, vad är en äkta svensk?

            Det är samma gift. Nationalism. Som inte ska ha ett skit med socialism att göra egentligen. Även USSR hade enorm nationalism, så man var inte direkt ute efter att förbättra världen utan mer sig själv, för egen nytta. USSR skulle ju vara en stormakt.

             
            All nationalists have the power of not seeing resemblances between similar sets of facts. A British Tory will defend self-determination in Europe and oppose it in India with no feeling of inconsistency. Actions are held to be good or bad, not on their own merits, but according to who does them, and there is almost no kind of outrage – torture, the use of hostages, forced labour, mass deportations, imprisonment without trial, forgery, assassination, the bombing of civilians – which does not change its moral colour when it is committed by ‘our’ side. . . . The nationalist not only does not disapprove of atrocities committed by his own side, but he has a remarkable capacity for not even hearing about them.
            http://orwell.ru/library/essays/nationalism/english/e_nat

    • Anonym

      Gå in på fikarum på bygge eller industri så ska du få höra saker så öronen ramlar av! 

  • Anonym

    Är det någon som känner igen dom andra rasisttanterna  på bilden?

  • Anonym

    Den bagarn hade inte rent mjöl i påsen!

  • Anonym

    Hela spektaklet ger mig en olustig känsla i magen.

  • Anonym

    Detta är nog bland det vidrigaste jag sett, och till råga på så skrattar dom allihopa.

  • Anonym

    Det här är ju en rasistsida. vi som skriver här kallas rasister! Av svensk media i alla fall. Skicka nyheten till utländsk media , glöm inte videon!
    Bra tajmat samtidigt som Breiviks rättegång pågår!

    • Anonym

      Utskick till utländsk media har gett ett gott gensvar! Härligt….

  • alfscout

    Vad säger Fredrik Reinfeldt om sin ministers osmakliga uppträdande? Han har ju själv n-blod i ådrorna. Vem blir först med att baka en tårta av honom och skära av lämpliga kroppsdelar?  

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      För min del får de gärna skära av lämpliga kroppsdelar på Reinfeldt utan att först göra en tårta av honom…

  • Anonym

    Ska bli roligt att se hur detta slutar? Trodde inte att att kultureliten kan vara så korkade! Vi i Sverige vi kan vara stolta över att ha Nordens mest korkade och enfaldiga politiker och sk.kulturarbetare.

  • http://www.facebook.com/people/Angelica-Pling-Esping/100000359398320 Angelica Pling Esping

    detta kan vara något det mest rastistiska jag nånsin sett..
    Har inte denna kvinna kritiserad SD massor?

    Så…när det är konst är det okej att vara rasistisk? Och kvinnoförnedrande..Och håna något så hemskt som könsstympning?
    ”Hihi, nu könsstymper jag tårtan”
    Herregud!

  • Anonym

    Nu har Kitimbwa vaknat ordentligt till liv, t o m TT ansåg sig tvungna att låta en notis passera filtret

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/afrosvenskar-kraver-ministeravgang_7061217.svd

    Nu väntar vi med spänning på ”Operation damage control”, där det vanliga gänget, Cantwell, Bjurwall, Orrenius mfl jobbar för högtryck för att vända detta mot Fria Tider, Avpixlat, SD mfl.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

      För en gångs skull ger jag Kitimbwa Sabuni helt rätt i sak. Det är totalt osmakligt och oursäktligt detta rasistiska spektakel som Liljeroth deltagit i. Jag kan bara föreställa mig själv i den situationen där alla jönsar med. Jag skulle ställa mig och skälla ut alla efter noter, oavsett vilka konsekvenser det skulle få för mig.

      Jag vet inte var det gick snett, men det tycks som att det alltid är de politiskt korrekta som i lönndom hyser de mest osmakliga rasistiska åsikterna. Och jag, som är etnonationalist, upphör aldrig att chockeras och må illa av alla de osmakligheter som kommer upp på kafferaster och på personalfester.

      I synnerhet så fort folk får veta att jag röstar på Sverigedemokraterna så är det som att alla dammar brister. Ut kommer långa rasistiska utspel som gör mig mörkrädd. Vilket hat folk bär inom sig i det politiskt korrekta Sverige. Och ibland så lyckas man inte dölja detta och då blir det en negertårta som styckas upp framför kamerablixtarna.

      • Anonym

        Det här visar iaf på en total omdömmeslöshet från kulturministerns sida, hon borde ha kunnat räkna ut med röven att detta skulle kunna ta skruv.

        Jag har svårt att tänka mig någon annan EU-kulturminister göra samma sak, hon skulle helt enkelt avböjt att skära upp tårtan.

      • Anonym

        Grejen är just att dessa människor inte har några egna åsikter, de har ingen egen vilja, ingen egen tankeverksamhet och ingen egen omvärldsanalys. De är extremkonformister. Nej, de är inte ens det utan värre än vanliga konformister eftersom de bara är konformister för att någon har sagt åt dem att vara det. Inte för att de har gjort ett medvetet val att vara konformister av någon rationell orsak.

        De väntar hela tiden att någon annan skall bestämma åt dem. Profeter skall leda dem rätt, och fylla orden med innebörd åt dem. Dessa profeter och ledare finns på olika nivåer och i olika konstellationer. De är dock aldrig uttalade eller öppna ledare. I Sverige har vi t.ex Expo. Expo har av någon tilldelats makten att definiera orden, tolka den heliga skriften åt oss om man så vill, det är t.ex Expo som bestämmer vad som är rasism. Det är rasism att äta negerbullar, men inte att äta negertårta. Punkt slut. Andra ledare man kan se är t.ex ”konstnärer” som han som gjort det här spektaktlet, eller varför inte Lady Gaga. De är falska gudar, avgudar. Kallas t.o.m för idoler, vilket betyder just (avbildningen av en) avgud. Många hemliga ledare jobbar också inom media. Där skriver de ofta just ”ledare” där vi ofta får veta vad vi skall tycka för dagen, vilka fiender vi skall bomba osv. Politiker däremot är inte några ledare, de är bara ansiktet utåt. Masken som de riktiga ledarna döljer sig bakom.

        Det är för att dessa människor inte alls tänker själva, eller bildar egna åsikter, som ingen av dem ifrågasätter det här eller ens reagerar. Det är också därför den ”Rätta Läran” har kunnat spridas så mycket, för att ingen ifrågasätter den. Den som ifrågasätter blir ju genast förkastad och fördömd på alla sätt och vis. Utfrusen. Då är det bättre att snällt följa med strömmen och ta en bit av negertårtan.

  • http://pulse.yahoo.com/_ZF4EQ2UAEOKD6EOXSBICCSBZVM Måns

    Jag tror att jag kommer skratta ihjäl mig, detta får ju för faan Sydafrika att framstå som tolerant och mångkulturellt!!

    XD

  • http://pulse.yahoo.com/_ZF4EQ2UAEOKD6EOXSBICCSBZVM Måns

    Det här e ju så jävla sjukt att man bara vill kräkas men samtidigt otroligt festligt iom att alla PK-idioter står och skrattar framför en styckad n*ger =D

  • http://www.facebook.com/people/Gunhild-Larsson/100003462692025 Gunhild Larsson

    Jag har kontaktat slaskmedia.. Får se om de tar upp saken..

  • Anonym

    Var finns Aftonbladet? Expressen?

    • Anonym

      Finns i alla fall en artikel i Expressen
      http://www.expressen.se/kultur/den-storsta-tartbiten/

    • Odalmannen

      Lugn. Det kommer… Den här historien är alldeles för stor för att bara tigas ihjäl av slaskmedia. Det här lär bli en jätteskandal rätt snart, både i Sverige och utomlands och Aftonbladet och Expressen kommer helt enkelt att bli tvugna att skriva om saken som alla andra oavsett om de vill eller inte.

      • Anonym

        Japp, o desto roligare blir det när man betänker att en hel del journalister på gammelmedias redaktioner själva fnissande har ätit av tårtan.

        Det hade varit en klockren bonus om någon kunde identifiera någon känd slaskmedia-journalist på bilderna, eller på den där filmen …gärna med ett tårtfat i handen :D

  • Anonym

    Full fart på de skrattande ”Batikhäxorna” må jag säga!

    Tänk om SD hade haft en ”mångkulturell fest” med tårtor, av diverse kulturer och raser, och ”snaskat” i sig på motsvarande sätt, vilket oj_oj_oj,_oj och j**la liv det hade blivit!
    Vad säger Sveriges statsminister om detta?
    Statsministern säger att han är ett ”ättelägg” efter en invandrad afrikansk lopp_cirkus_direktör och en lettisk husa!

  • Anonym
    • Anonym

      Bollen är i rullning. Afrosvenskarna är bundis med Jesse Jackson. Kommer säkert använda andra internationella kanaler också. Regeringen kan räkna med lydig svensk media men en internationell skandal kan de inte göra mycket åt. Presskonferens med Reinfeldt om sina ministrars problem med kannibalism? Hoho!

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Jag kan se krigsrubrikerna om Sverigedemokraterna hade hittat på något dylikt. Lyckoruset hos de politiskt korrekta tidningarna och TV-kanalerna skulle aldrig ta slut. Det skulle vara mediadrev i veckor. Men nu är det tyst, dödstyst i Aftonbladet och Dagens Nyheter. Istället fokuserar man på rättegången mot Breivik och uppmärksammar att han går till attack mot media. Ergo. Alla som någon gång kritiserat media har en liten Breivik i sig…

  • Anonym

    Sverige har kommit upp i tapeten i hela världen tack vare videon! Tack, moderater, att ni skämmer ut landet.
    Om man inte kan skilja på könsstympning från en rolig tårtkalas, då skall man inte sitta som högst ansvarig för kulturen i Sverige.

  • Anonym

    Frujtansvärt osmakligt! Billigt! Könsstympning är en barbarisk sed och skall inte reduceras till en tårtbit. Min avsky för politkers inre värld och deras värderingar går inte att uttrycka…! Men mig skulle de karakterisera som rasist.

  • Anonym

    Det är inte rasism när De Eviga står för den..

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Det här är ju egentligen sjukt vidrigt, men samtidigt galet roligt. 

  • Anonym

    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, detta var ju bara äckligt….. och folk kallar mig rasist……

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=574117990 Klaus Schoenhoff

    Kulturministern är en enda stor katastrof. En osmaklig person.

  • Anonym

    Var kan man göra en anmälan? JO?

    • Anonym

      Har JO anmält det skattefinansierade evenemanget, som inte i verkligheten handlar om könsstympning.
      Se på ansiktuttryck på deltagarna, inte ser de uta att lida. Skrattar man , när en könsstympning sker? Vidrigt!

  • Anonym

    Det är ju bara sedvanlig vänsteristisk vulgaritet. Och syftet är ju såklart gott och blablabla.

    Men de här bilderna är så starka att känslorna kommer löpa amok med rätt betraktare och sammanhanget kommer inte gå att förklara för människor med andra referensramar än svenska kulturvänsterns–alltså för människor i andra länder:  ”But the purpose is, vahettere…good to help poor blac…eh afrikans from…eh themselves…no, I mean, from oppression…imperialism,. typ”. Utanför landets gränser framstår svenska vänsterkulturkärringar som de dårar de är när de öppnar käften. Vänsterkultursverige kommer inte som brukligt kunna döda kritik genom att vrida upp tonläget och använda fula ord utan här blir det att skrapa med foten och bocka.

    Så sprid utanför landets gränser så gott du kan. Pastor Jesse Jackson, hur får man tag på honom? Det här kan bli kul.

  • Anonym

    Totalt smaklöst, på alla sätt och vis. Skulle inte vilja smaka på den tårtan.
    Jag är säker på att en anmälan är på plats och någon, kanske jag, kommer att anmäla evenemanget som hets mot afrikaner.Bara för att se vad som händer!

  • Anonym

    Det var länge sen jag blev så upphetsad. Denna dubbelmoral i Moderaterna och kultureliten.

  • Anonym

    Idén är motbjudande, och hennes agerande är omdömeslöst, men vad kan man vänta sig av dessa kappvändande kretiner till politiker? Dags att gå ut med en offentlig ursäkt, och sedan fördöma SD?

  • Anonym

    Bort med de rasistiska negerbollarna, fram med hottentottårtorna! ; D

  • Anonym

    Makode Aj Linde är inte kvinna, det är en han. Eller en Hen mera exakt. En sån där som man tror de har tagit fram i laboratorium, då han på alla vis är en symbol för hur de vill att världen skall bli. En avkönad, avetnificerad, oidentiferbar (etniskt, kulturellt, religiöst, sexuellt) global massvarelse där varken namnet eller utseendet avslöjar något om härkomst, kön, kultur, osv. UTÅT sett alltså, och de vill att alla vi andra skall bli sådana Hen-varelser utan identifieringsmarkörer. I hemlighet tillhör de flesta sådana varelser samma sorts hemliga etnokulturella gemenskap dock, det får ju vi andra bara inte veta då det skulle motverka agendan.

    Hittade en bild på Hen, tillsammas med en massa andra liknande Hen samt en av demokratins mera tongivande profeter och religiösa ledare Lady Gaga: http://www.zimbio.com/photos/Eli+Sudbrack/Lady+Gaga+Gaga+Workshop+Barneys+New+York/adgtN1RNPVt

    Bilden är tagen i demokratins Mecka, New York. Globalist-centralen.

  • Gaikokujin

    Okej, det där är lite väl magstarkt till och med för mig. Tårtan är tydligen gjord av en kvinnlig konstnär med rötterna i mellanöstern.

    Så rasistiska stereotyper är okej om någon från mellanöstern framställer dem?

    Nåväl, man kan knappast anklaga PK-folket för att vara konsekvent…

  • Anonym

    Är detta sant? Själv är jag för att slänga ut 2 miljoner utlänningar ur landet men detta är ju vidrigt makabert och – för en gång skull – lågt rasistiskt. MÅSTE vara ett sent 1:a april ”skämt”…??

  • http://www.facebook.com/people/Gunhild-Larsson/100003462692025 Gunhild Larsson

    Herregud, där visade de sina riktiga åsikter.. Så osmakligt och snacka om förnedrande.. Matar negern med sitt stympade kön.. Och de har mage att kalla oss för rasister.

  • Anonym
    • Anonym

      Fria tider. Sätt videon högst upp! Äckligt.

    • Anonym

      Detta var fan det sjukaste jag sett i hela mitt liv. Nu ska det fan ätas negerbollar så det står härliga till. Kallar någon mig rasist kontrar jag med ”Jag äter i alla fall inte skrikande negertårtor…”.

  • Anonym

    Är det någon som vet varifrån bilderna kommit? Jag lyckas inte hitta något i gammelmedia om detta.

  • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

    Är jag upprörd? Ja. Förvånad? Nej. Min erfarenhet är att vi som är nationalister är de mest sympatiska, minst rasistiska och de som hyser mest respekt för andra kulturer och folkgrupper. Det är faktiskt det som är nationalism. Imperialisterna vill istället blanda upp alla folkgrupper och ersätta alla kulturer och alla religioner med en världskultur och en världsreligion. Det är det ultimata målet.

    Att svenska kyrkan i Stockholm anställt imamer är ett steg i den riktningen. Att Sverige krigar i Afghanistan för att döda dem som tror ”för mycket” på Allah är också ett steg i den riktningen. EU är ett steg i riktningen mot en världsregering och en världsvaluta. Alltihop utgår ifrån en större globalistisk plan där vi alla ska bli världsmedborgare i en världsdiktatur. Den lilla människan körs över, vi blir alla endast konsumenter i en socialkapitalistisk superstat.

    Därför anser dessa typer att det är fullt normalt att stycka upp en tårta föreställandes en neger och i synnerhet då raljera över könsstympningar i samband med detta. Personligen hade jag reagerat väldigt starkt mot alltihop och jag har inga problem med att ställa till en ”scen”.

    • Anonym

      Bra skrift. Jag instämmer helt. Speciellt det där med att nationalister är de enda riktigt godhjärtade.

  • Anonym

    Notera att de inte har nöjt sig med att låta afrikanen som sticker upp huvudet och äter tårta se ut som han gör normalt. De har målat på honom en gigantisk, negerkarikatyrliknande mun med stora, vita, skeva tänder och svullna röda läppar.

  • Anonym

    Jag e något av en extremist och främlingsfientlig av mig (även bland många SD röstare)
    Men till om med jag tycker att det där är riktigt vidrigt och rasistiskt.

  • Anonym

    Bra artikel FT. Ja, det var verkligen osmakligt. Jag undrar hur en mörkhyad skulle reagera på detta.

    • http://bortkopplad.se/bloggo bloggo

       Det har nog inte så mycket med hudfärg att göra. Är man MÄNSKLIG reagerar man på detta…

    • http://twitter.com/farang38 farang38

      Fråga 32an!

  • Anonym

    Kul att se hur det dubbla budskapet liksom smyger sej fram även bland
    den styrande eliten,,
    Men visst är det konstigt att Samboku inte finns med i bilden,eller klipptes hon bort
    på grund av färgen??

    Detta var den mest osmakliga konst installationen jag någonsin sett eller ens hört talas om

    • http://pulse.yahoo.com/_UD4APONCHPAW4L5O2ZUEOSAD4E R. v. Frensen

      … och INGEN av medverkande tyckte att det var ytterst smaklöst, rasistisk och vidrigt???!!!

  • Anonym

    100 kannibaler og hottentotter jubler ;o

  • Anonym

    Detta måste anmälas, först skulle dom vara billig arbetskraft, och nu detta.
    http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/

  • Anonym

    SVT. Visa detta i Kulturnyheterna (om ni törs) så att svenskarna förhoppningsvis inser vilka hycklare som styr landet.

    • Anonym

      Det lär inte hända, halva kulturnyheternas redaktion har förmodligen själva käkat av tårtan.

  • Anonym

    okej om nu detta är konst eller kultur ….. varför dömdes dan park då? 

    Dan Park dömdes för hets mot folkgrupp och förtal av Lunds tingsrätt
    efter att han satt upp affischer som föreställde en medlem av
    afrosvenskarnas riksförbund iförd en halskedja och koppel med texten
    ”vår negerslav är bortsprungen”.

    • Anonym

      Ja, jag har också svårt att förstå denna nyansskillnad, för Dan Parks hade åtminstone den goda smaken att inte äta upp sin ”negerslav”.

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Snacka gyllene tillfälle för SD nu!

    I varje debatt är det bara att hänvisa till minister åt negerkaka om vem som är rasist och har människosyn!
    :D

    • Anonym

      Visst är det ett bra tillfälle. Jag misstänker dock att SD kommer att försitta det. Partiledningen har blivit alldeles för passiv och mesig. Kanske kommer SDU att göra något? Där verkar det vara litet mer fart och fläkt.

    • Anonym

      denna negertårta kan fungera som ordet ”rasist”. Om någon anklagar en sverigedemokrat för främlingsfientlighet kan sverigedemokraten bara föra denna negertårta på tal, och h*n har vunnit debatten, för i 7klöverns synsätt så är alla något, när någon gör något

    • 1984

      Fungerar inte. Det kommer fungera så här… ”titta, de är rasister – också”

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Dom är alla rasister som flyr det underbar mångkulturella samhället med sina dyra bostadsrätter och lyxvillor

    Massurbaniseringen handlar om svensk näringsliv och dumpa löner på ett vidrigt sjukt sätt!

  • loofon

    Översta bilden var synnerligen etiskt homogen …
    Det är bara ”vi andra” som fullt ut ska acceptera all berikning och också finansiera vår egen kulturs undergång.

  • Anonym

    Negertårta.

  • chainmail

    Omdömeslöst och smaklöst! Det framstår dessutom som om ”kultureliten” har en djupt rotad dubbelmoral.

  • Odalmannen

    Chockerande, vilka fruktansvärda bilder! En etniskt homogen grupp av politiskt korrumperade vit makt-svenskar knivstyckar en ensam stackars könsstympad afrikansk kvinna och matar henne sedan med hennes egna avskurna könsorgan. Sedan äter de upp hennes svårt sargade kropp under rungande skrattsalvor och stort glam. Visserligen är det ”bara” en tårta som de skär i men inte desto mindre är det hela någonting väldigt motbjudande, tragiskt och avskyvärt. Budskapet är helt tydligt: den könsttympade afrikanen är bara ett primitivt och stereotypiskt objekt för dem och någonting som de anser sig ha rätt att skära i lite som de vill, t.o.m. innanmätet på tårtan ser ju blodigt ut.

    Detta bekräftar med råge teorin om att de allra största främlingshatarna är de så kallade ”anti-rasisterna” själva. De låtsas jämt vara så väldigt fördomsfria och välkomnande mot samtliga invandrare för att ”det ska se bra ut” men är egentligen riktiga främlingshatare varenda en av dem när de inbillar sig att ingen ser dem. Men detta är inte något oskyldigt tårtkalas, detta är någonting väldigt sjukt och närmast onskefullt.

    Det politiskt korrekta etablissemanget vurmar hela tiden för mer ”kulturberikande” icke-vit mångkultur men bor själva i etniskt homogena vita områden och arbetar på etniskt homogena vita arbetsplatser (titta bara på bilden!). Prakthycklare är vad de är. Sedan har de den enorma fräckheten att kalla oss sanningssägande nationalister för ”rasister” bara för att de söker efter syndabockar till sitt eget uppenbara främlingshat! (Vilka är det som är de ”extrema” egentligen, vi nationalister eller dem?) 

    Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth’s (M) groteska negerblodiga tårtpalaver är inte ens i närheten av att vara någonting skojigt, tvärtom så faller hennes förnedrande illdåd mot alla svarta totalt pladask rätt ner i ett hårt och skrovligt betonggolv och är förutom att vara någonting otroligt smaklöst och faktiskt riktigt tragiskt även djupt förnedrande och kränkande mot alla svarta. Detta är inget mindre än ett lysande exempel på ett politiskt prakthyckleri. Är kulturministern ens medveten själv om hur enormt mycket hon faktiskt har skämt ut sig genom att hon har gjort så här? Hon har all anledning att skämmas.

    Nu väntar vi bara på att hon åtminstone ska komma med en officiell ursäkt till alla könsstympade svarta kvinnor för att hon har agerat så här, allt det här är ju bara så väldigt fel. Jag vågar nästan inte ens tänka på hur otroligt ledsen hon antagligen har gjort väldigt många afrikanska invandrare i Sverige genom att göra så här, invandrare som i många fall själva lider av sviterna efter att själva ha upplevt vanställande och kränkande könsstympningar. Det bästa vore nog att kulturministern nu helt enkelt väljer att avgå innan mediestormen har vaknat till liv. Detta är dessutom ett solklart fall av hets mot folkgrupp och borde därför naturligtvis polisanmälas.

    • Anonym

      Reclaim Sweden, eat a nigger Moderaternas nya valspråk

  • Anonym

    Är det en riktig neger däri, eller ligger jag fortfarande och sover?

    • Anonym

      Antingen det, eller en svensk i ”blackface”. Kanske vill kulturministern återuppliva den gamla minstreltraditionen? (Länk nedan för den som inte vet vad jag pratar om.)

      http://www.youtube.com/watch?v=UfiNT6AKG0s

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=1822294230 Jonas Nilsson

      …länk till konstnärens facebook… Makode Aj Linde http://www.facebook.com/media/set/?set=a.337070293023496.82977.135799796483881&type=1#!/makode

  • Anonym

    När hände denna tillställning? Någon som tipsat fulmedia?

    • Anonym

      Jag skickade denna länken till Metro, vet inte om det kommer ge något utslag… lite tveksam. Orkade inte ta tag i att skicka till de andra. :P

  • Anonym

    På nästa moderatfest hänger väl en neger och dinglar, är det bara rätt PK-folk så är det OK. Inga invandrare hos politiker i Kungsbacka, Inga negrer på Aftonbladet, inga zigenare i Bromma hos Jan Helin, ingen pixling av svenska förbrytare

  • Anonym

    Kolla de dumma flinen i facen på alla som står bakom …

    • Anonym

      Lena L är visserligen döv, men hon verkar vara blind också.

  • Mahound

    Skulle några ”fascistiska” och ”rasistiska” invandringskritiska hitta på något så smaklöst?

  • Tomas O’Maely

    Vad är det för perversa galningar?

  • Anonym

    Den som tycker tårtan ser god ut är en högst tvivelaktig människa. 

  • Anonym

    F*n vad smaklöst.

  • http://route81.com/default.asp?lang=uk Hisingsbo

    ”kulturminister” Lena Adelsohn Liljeroth borde för fan ställas in för DO för det här..
    Är ju MINST sju-hundratusen gånger värre än killen som klädde ut sig till ”negerslav” på en PRIVAT fest..

    • Anonym

      Tänkte just skriva detsamma , kan ingen anmäla dem?

      • Anonym

        Anmäla? Till vem? DO är ju deras eget påfund,så de frias. Garanterat

  • http://twitter.com/Abonoteichus Abonoteichus

    Hahaha detta är ju komiskt. Dubbelmoral? 

    • Anonym

      Dubbelmoral av etablisemanget, ja. Vi vet ju alla hur det gick för Dan Park.

  • Anonym

    Det som gör bilden extra sjuk (utöver det sjuka med att mata någon med sitt eget könsorgan) är det faktum att alla är etniska svenskar. Jag har fan flera invandrarpolare och dom har mage att kalla mig rasist. Är egentligen inte förvånad men man blir så trött på hyckleriet

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Sanning. Det är därför dom ballar ur i jakten på oss. Inte för dom själva tror på att vi är rasister. Utan för att vi sätter oss emot den nya världsordningen. Rasistkortet är dock effektivt för att lura resten av Sveriges befolkning till att hata oss.

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Ska jag som vettvillig ond och barnätande rasist vara den ende som står upp och säger att detta är sjukt?

  • Anonym

    Det är inte rasism som utgör ett hot mot den nya världsordningen, det är nationalism.

  • Anonym

    Va fan?

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons