Kvinna fick inte klippa sig hos herrfrisör – anmälde till DO

Publicerat den 23 oktober 2012 kl 11:00
Den 23-åriga Noah Nord från Stockholm ville inte definiera sig som man eller kvinna, men det gjorde herrfrisören, som sa att hon fick vända sig någon annanstans, rapporterar Expressen.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

När Noah Nord, som inte ville identifiera sig som man eller kvinna, gick in för att få sitt hår klippt på en herrsalong på Södermalm fick hon veta att hon inte var välkommen.

Hon resonerade som så att då hon ville ha en herrfrisyr borde helt enkelt herrsalonger göra det bäst. Trots att hon upprepade gånger påtalade att hon ville ha en herrfrisyr fick hon kalla handen.

Därför har hon anmält frisören till Diskrimineringsombudsmannen. I anmälan skriver Noah bland annat att ”hen känner sig diskriminerad då hen inte ser sig själv som en tjej, utan som en transperson”, skriver Expressen.

Noah beskriver händelsen som kränkande och hon påtalar att hon blev ledsen.

Köp boken här!

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Orregyllensnorre

    DO, de tvivelaktiga existenserna och nyadelns bankomat.

    Om du i spegeln tvivla över ditt kön, till DO du är först i kön.
    Om ett halvt äggskal som BH är för stor, skriv till DO’s hbtq-jour…

  • Olof Österberg

    DO anmäl det DO anmäl hit. Blir så jävla less på folk som utnyttjar systemet!

  • SweKaos

    Lägg ner DO, AF och SR/SVT. En bra början nu när vi går mot mörkare tider. 

  • bittan

    Usch så pinsamt löjligt, skall denna hen nu ha skadestånd ochså

  • PekingNorroping

    Varför får man inte höra frisörens historia och fråga hur det ligger till?

  • http://vargiveum.wordpress.com Varg i Veum

    Vilka fördomar hon har den där Noah. Varför i hela fridens namn skulle inte en damfrisör kunna klippa den frisyren?

  • hollandska

    Hen får avvakta om hen får någon ersättning.

  • NE_Mannen

    D O måste läggas ner omgående, vilket jäkla trams, ska varenda Svensk småföretagare gå i KK bara för att det finns en massa nötter som tycker att de blir kränkta för minsta skitsak, samma med den där praktikanten med slöja hos frissan som fick skadestånd, horribelt !!!

    • mnilsson99

      Då hade det väl varit enklare att klippa henet då om man inte vill gå i konkurs.

      • NE_Mannen

        Det är enklare att klippa DO’s anslag.

    • brisslan

      Det verkar, som om all energi i detta lilla lustiga land lägger de trams. Ett sådant fjantigt och fegt folk har ingen framtid det är bara att konstatera.

  • Dander

    Då blir det att iklä sig sambos kläder, ha kvar mitt skägg, vandra ner till badhuset imorgon och kräva att få byta om i damernas.

  • http://vattentemperatur.blogspot.se/ AnnaF3

    Då går några tusen skattekronor till mågra som kliar sig i huvudet kring ”henandet”.

  • Oleg_Datsishin

    Två psykiskt störda i Expressens artikel. En på stora bilden och en som skrivit artikeln och menar allvar med det hela…

  • http://profile.yahoo.com/SMUSYOO5OBMEVM3NYTTSOTAHPM Jesus

    Svårt att ta transpersoner på allvar.

  • axel4

    Herrfrisyr menar hon väl är med Turning Torso i mitten

  • oknytt

    Låter larvigt vad är problemet vill hon ha en herrfrisyr spelar det väll ingen roll. En sak om hon frågar efter något som inte är deras specialitet och de nekar.
    Men sedan känns det larvigt att springa till D.O. och grina om att man känner sig som varken han eller hon bla bla .
    Går ryktet sedan att salongen är så kinkig och vägrar klippa människor med X kromosomer , så tror jag det kan nagga i kanten på på anseendet.
    Men att göra det till en D.O. skandal tror jag situationen kan bli det omvända. Många inklusive mig är jävligt trötta på detta lipande hos D.O för ingen ting.
    Räcker det inte att skicka in dagens ris, tex.

    Detta får mg att tänka på när jag kände att jag akut behövde klippa mig och hoppade in på närmaste frissa till hands för ett billigt pris.
    Hela situationen blev jätte konstig , karlen blev ju helt stel nervös och konstig.
    Såhär i efter hand tror inte han klipp så många kvinnor.
    Vad är det med Mena karlar , varför kan de inte bete sig som folk runt kvinnor utan att gör av en stor grej av det hela.
    Kanske jag är korkad ,jag tänkte ju inte på det när jag klev in. Behövde ju bara klippa mig. Men jag tror jag kommer tänka efter nästa gång.
    Tänk förr då behövde man inte tänka på sådant och ta hänsyn till dessa nya Svenskars skrupler hela tiden. Så himla trött på detta, nu var ju detta ex bara en bagatell i jämförelse med vad man annars få stå ut med som Svensk kvinna i dagens samhälle då man anses som otrogen kuffar. Det hade varit något för D.O. att bita i men det bryr de sig inte om.

  • Grimhild

    Snart borde någon nappa på affärsidèn ”Henfrisör” :)

    • http://friatider.se/ Allan Sethsson

      Ett stort klipp mellan axlar och haka?

  • frenologen

    frisörsalong på södermalm… undrar om det går vidare kan ju vara en frisör som klipper politiker och har därav lite kontakter. men kanske jag var lite konspiratorisk nu… 

  • Home_of_Arn

    Nu är det klippt.

  • 2Lkopp

    Att fråga om frisörens version är förstås inget inget som intresserar slaskpressen?

  • u28903094

    Har inte frisören rätt att neka vilken kund han vill?

    • mnilsson99

       Nej inte utan anledning, men om de ALDRIG klipper kvinnor så har de väl det. Själv har jag klippt mig hos herrfrisörer har aldrig hört nåt gnäll men jag får ju skylla mig själv om mannen inte kan föna snyggt men jag bryr mig inte.

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        det är inte ”utan anledning”…

        jag skulle må illa av att stå så nära en HEN som man måste göra för att klippa hen!

        Skulle riskera att SPY på hen!

      • Marcus Widerberg

        Vad jobbar du med om jag får fråga???? Det är väl ändå frisören som väljer själv????

        • mnilsson99

           Om man inte får avvisa en rom för att det är en rom får man inte avvisa en kvinna för att det är en kvinna.

    • Marcus Widerberg

      Frisören har all rätt i världen att neka kunder.

  • Eken26502

    Dumt. Snabb snagg och sen 450 pikadoler i fickan.

  • farsartat

    Frisören skulle givetvis klippt hen. En riktig frisyr med trimmern! Sisådär 2mm över hela henskallen.

  • mattias_sthlm

    Anti-diskrimineringslagen är märklig eftersom den godtyckligt inskränker en näringsidkares rättigheter. Som näringsidkare ska man nämligen inte kunna tvingas att betjäna en kund mot sin vilja. Det vore jättekonstigt om en frisör under hot om vite skulle tvingas att klippa en person som frisören inte vill befatta sig med av någon anledning.

    Tänk situationen att en hemlös person med löss i håret kommer in hos frisören och denne inte vill ha med den hemlöse att göra. Ska då den hemlöse kunna gå till DO och känna sig diskriminerad?

    I det här fallet vet vi inte på vilka grunder herrfrisören nekat kunden, men man måste alltid utgå ifrån att näringsidkaren själv vet bäst och har goda grunder för sitt agerande. Det är nämligen dålig business att tacka nej till kunder, så det fanns förmodligen goda skäl till det i det här fallet.

    • mnilsson99

      Om det gäller löss så gäller andra regler jag vet när jag jobbade på en skola med löss (jag hade inga) så var frissan mycket tveksam till att ta emot då jag bad henne kolla extra noga efter små kryp.

      Man behöver inte ta emot kunder om de är hotfulla eller nåt annat.

  • Exilenskalman

    Nämen? ”Hen” blev ledsen. Stackars liten… *ASGARV*

  • Nimnoll

    Klipp till hen!

  • Felicia Eriksson

    Kan jag då som ”hen” gå in på tjejernas omklädningsrum fast mitt visuella kön är det manliga?

  • Sven Olsen – (argdansk)

    Hen – ett icke-existerande kön – och har därmed ingen rätt att kräva någotsomhelst. Dessutom  står det en näringsidkare fritt att betjäna eller inte betjäna en kund – så var ligger problemet?

    Om DO hoppar på denna löjöighet – också – så är tiden inne att kräva omedbar nedläggning av denna ”myndighet.

  • Sweetasplumpie

    ….. Södermalms inte   llektuella…..

  • Tomas O’Maely

    Vad DO skall bli förvånad.
    En DO anmälan av någon som inte är zigenare!

    • Oxis

      Eller slöjtanta!

  • Chronologie

    Då får väl hen gå till hen-frisören…

    • Legimitation

      Bättre att hon går tillbaka till sitt hen house.

  • the_truth4u

    Skulle ha rakat av henne håret, varsågod, en herrfrisyr!

  • Indher

    Jag tror många herrfrisörer, andra personer också, känner sig kränkta att ens befattas sig med en hen.

    • Sven Olsen – (argdansk)

      Alla känner sig väl kränkta? Att en viss grupp i samhället försöker skapa en konstgjort ”elit” är knappast tll vare sig samhällets eller den enkeltas fördel!

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100001688683683 Patrasco Maricon

    Karl-Astrid…..

    • Exilenskalman

      Sven-Olga…

      • Oxis

        Majbjörn…..

  • thomas59

    Kanske frisören var muzze. Dom får ju av religiösa skäl inte ta en tjej i håret ( inte ens på huvudet alltså )

    • http://envanikampen.wordpress.com En Vän i Kampen

      Det vore en intressant tvist att se, men såvitt jag förstått så står islam över transpersoner och kvinnor i offerhierarkin, så då vinner muselmanen.

    • Ben_Hur

       Om det skulle vara som du säger och hen är en svensk hen…så kommer jag att pinka på mig av skratt när en muzze måste betala

  • monamuslim

    Korkad frisör som inte gav hen en Kojak frisyr och sedan bett hen dra.

  • skruemcduck

    Feminist  helvete.

  • http://www.facebook.com/people/Johnny-Larsson/100000534507754 Johnny Larsson

    DO kan dra åt helvette, Dom anser inte att diskriminering mot Svenskar är något allvarligt.

  • http://twitter.com/Herceg Der Man

    Jobbig är kvinnan som ska spela pajas för att få sin sak igenom, men samtidigt, vill inte frisören tjäna pengar? Det är ju bara att klippa, hon betlar också antagligen?

  • http://profile.yahoo.com/G3QZBFCCPDXFTMQCKEUA4G4DW4 Blackstaff

    Undrar vad hen sagt efter att herrfrisören hade rakat av hen allt hår, mer hen frisyr kan väl inte hen få? Fast då hade hen DE anmält hen för att hen inte har respekterat hens önskningar. suck

  • biran

    En fullständigt galen vänsterflata, en spark i röva hade hon fått av mig.

  • Sparkle Wind

    Jag tycker visserligen inte att det var helt orimligt att tänka att en herrfrisör är bäst på att klippa herrfrisyrer, och därför gå till en herrfrisör. Jag ser dock ingen anledning att kalla in DO. Det är trots allt frisören som bestämmer.

    • Quexsilber

      Hen tänkte vidare att DO är bäst på att fixa stålar och gick därför dit..

  • http://envanikampen.wordpress.com En Vän i Kampen

    En inte orimlig anmälan. Att som herrfrisör neka att klippa en kvinna då man inte anser sig ha kompetensen att göra ett bra jobb med kvinnors frisyrer är i mina ögon helt rimligt. Att Neka att klippa någon som vill ha en typisk herrfrisyr och som tydligt och upprepat meddelat att vederbörande vill ha en typisk herrklippning är en annan sak. Vad som dock inte framgår är om det var en typisk herrklippning personen ville ha, eller en hipp modeklippning som frisören i vilket fall som helst inte ansåg sig klara.

    Sammantaget utifrån tillgänglig information alltså inte en orimlig anmälan, men med en brasklapp för eventuell icke redovisad information.

    Sedan kan jag tycka att man som näringsidkare utan monopolställning bör ha rätt att vägra vem som helst att göra affär utan att behöva ange orsak, men det är ett annat principiellt resonemang.

    • http://envanikampen.wordpress.com En Vän i Kampen

       Och vid en snabb titt på Hens frisyr kan konstateras att det inte är en typisk herrfrisyr, den där typen av frisyr ser jag sällan/aldrig på män, nån gång på pojkar och ganska ofta på kvinnor. Gissningsvis utifrån bristfällig info i artikeln gick hen till en barberare och där är sannolikheten att få en sådan frisyr ordnat oavsett könstillhörighet låg.

      Disclaimer: Jag nyttjar inte hen annat än om de som vill bli kallade för det, eller i situationer där begränsat utrymme motiverar att ersätta det utmärkta ordet vederbörande med hen. I det här fallet talar vi om en person som vill kallas hen.

  • Bad4you

    Åk du till en muslimskt land och försök klipp dig där som ”hen” så ska du få se vad som händer, du lär knappast få chansen till att beklaga dig i media i varje fall!

  • http://www.facebook.com/people/Peter-Nilsson/100002161299559 Peter Nilsson

    Det innebär att jag kan gå på damernas när det är full/grisigt inne på killarnas med hänvisningen till att jag vill kalla mig ”hen”
     

  • Orregyllensnorre

    Undrar hur hon ställer sig till att hon i vissa länder ansamlat ett straffvärde som renderar i dödsstraff bara genom att vara sig själv ? Ändå konstigare är att dessa personer ofta förbehållslöst stryker denna religion medhårs och med vuvuzuelan i högsta hugg fördömer oss som är kritiska…

  • Klimatflykting

    Alla näringsidkare borde ha rätten att avgöra vilka de vill göra affärer med, precis som kunderna har rätt att bestämma vem de vill handla av.

    Vill en krögare eller skonasare inte ha SD:are som kunder är det helt OK för mig, så länge jag får avgöra vilka jag inte vill ha som kunder.

  • PekingNorroping

    Varför klipper inte frisören istället för att gnälla?

  • Ilvampiro

    Men FT då! Varför skriver ni ”Kvinna diskriminerad”? Det skall självklart vara ”Ej bättre identifierat jordbo” så att varken ras, religion, sexuell läggning och kön kan diskriminera den förvirrade människan!

  • http://www.youtube.com/watch?v=X4_r-IySNKM&list=UUI7VUm_6xP1fOIUFkcIdBvQ&index=4&feature=plcp Varangian Rus

    Noah Nord för att vara helt säker på vad du är för något så rekommenderar jag dig att åka till något Islamiskt land. Behöver du inte ha en slöja så är du en man osv.

    Mycket kan man säga om de Islamiska länderna men inte har de problem med den här extremt sjuka Hen ideologin.

  • Karl

    Naaw, hon blev ledsen.. Buhu..
    Så varje gång någon människa blir ledsen så ska detta DO-anmälas?

  • Kokobello

    är detta hon? … oooook.. jo så att… ehhmm…

    http://twitter.com/nordnoah

    • PastorCash

       

      Undrar vilket omklädningsrum hon väljer i badhuset?

  • negroidbollen

    Hade jag varit frisör hade jag gladeligen tagit emot henan som kund, krävt förskottsbetalning samt rakat av hela skiten. Allra helst ska dessa henshjärnor buntas ihop och slås ihjäl! 

  • http://www.facebook.com/Jonnieredder Jonnie Redder

    Jag hade bett om förskottsbetalning och så fram med trimmern. Kumlalooken kanske hade fått fanskapet att tänka sig för nästa gång.

    • BirgerZorro

      Vad är för fel på min frisyr?
      Jag är också skalad fastän jag inte suttit på Kumla. Än…… :)

  • JD21

    Stog det verkligen ”hen känner sig diskriminerad” ger jag upp hoppet om svenska språket!

    Frissören ville väl inte bli stämd efter att HON blivit missnöjd med frissyren.

  • http://profile.yahoo.com/XR5LO5PHR6FKYZEW4JNPZ7IW64 Tylle Steinmetz

    Faktiskt jävligt konstigt att hon inte fick klippa håret där. Vad var problemet? Har man hår på skallen är det väl sak samma var man klipper sig.
    En herrfrisör gissar jag då är speciellt utbildad i just manliga frisyrer, vilket ju var det hon ville ha.
    Jag har många gånger klippt mig hos damfrisörer.
    Sen kan man ju tycka vad man vill om hennes hjärndöda korståg för könsneutralitet.

    Men som vanligt, så gissar jag att mannen som vägrade att klippa henne är en kvinnoförtryckande nybyggare ifrån arabvärlden.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      eller också kanske en svensk medelålders man som fått nog av feminister (detta är på Södermalm!) som föraktar den grupp han tillhör – och inte ville ha hen som kund!

      • Ingen_verkstad

        Oavsett varför denna frisör inte ville klippa hens hår så klandrar inte jag honom. Det är hans verksamhet och han borde få klippa, eller inte klippa, vem han behagar där. Han är inte hens tjänare och hans herrfrisering borde vara utom hens jurisdiktion.

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

           håller med dig!

  • Golgor

    Om DO ställer sig på hennes sida, vilket vi alla vet att de de kommer göra(?), betyder det att näringsidkare inte längre tillhandahåller en tjänst?
    Så fort man öppnat ett företag blir man tvingad att göra affärer med personer man inte klarar av att ta hand om eller inte vill ta hand om.
    Tänk om samma logik hade applicerats i riktigt stora företag, inte så många företag som hade stått upp då.

  • Orregyllensnorre

    Naturens nycker och de ”nya” svenskarna är de enda som göre sig besvär hos DO. Som t.ex infödd medelålders man kan du inte bli kränkt.

    • PekingNorroping

      Jo om du är same eller annan minoritet

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    ”När Noah Nord, som inte ville identifiera sig som man eller kvinna, gick
    in för att få sitt hår klippt på en herrsalong på Södermalm fick hon
    veta att hon inte var välkommen.”

    jag kan lova er att NOAH (unisex namn) skulle identifera sig som KVINNA ifall det gällde en undersökning där man skulle klicka ifall kvinnor är diskriminerade eller inte! eller om en man hade lagt händerna på hennes röv!  då hade hon inte kallat det ”en människas övergrepp mot en människa”, nej hon hade sett det som ”en mans övergrepp mot en kvinna”

    då vill dom minsan bli sedda som kvinnor !

    som vi alla redan vet: 
    genusmänniskor och queerfeminister är falska!

    • negroidbollen

      ”queer” är en psykisk sjukdom! 

  • struve

    Frisören är svensk förmidar jag eftersom hen anmäler honom.
    Han får väl några hundratusen i ersättningsskyldighet och går i konkurs.
    Lennart Struve

  • GlassBauT

    Det denna ”hen” inte tänker på att att denne man kanske har andra värderingar helt enkelt, så i min mening så är det ”henen” som är intolerant och har dålig respekt för herrfrisören då han klart och tydligt har andra värderingar än ”hen”.

    Hen är en socialkonstruktion, krossa identitetslösheten ;)

  • carson2012

    Är folk helt tokiga nuförtiden?
    Bara att kalla sig hen är nu onormalt. (Ja, om man inte är en höna förstås.)

    Frisören måste väl själv få bestämma vem han vill klippa. Att han är så vettig att han kanske inser en brist i sin kompetens skall väl en kund bara vara tacksam för.

    • BtgP

      Eller egentligen slipverktyg: Jag går till hen och slipar lien.

      • carson2012

        Du har rätt BtgP.

        Hen är ju en brynsten eller ett bryne.
        (Men jag tyckte att ”det” betedde sig som en höna.)

        • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

           Fast ett hen kan man ju ha nytta av, t ex när lien är slö.
           
          Vad som är nyttan med en hen har jag inte lyckats klura ut ännu…

  • era83

    Om jag var en herrfrisör kanske det beror på att man inte är duktig på att klippa kvinnor. Sedan om kvinnan vill ha en herrfrisyr kan det ändå vara svårare. Han kan väl få välja sin kundbas själv.

  • negroidbollen

    Jag ser mig själv som kung och vill då självklart ha full tillgång till slottet! Samt en bild på negerboll på alla mynt.

    • Nisse77

      Negerboll är tydligen inte ett gångbart uttryck i dessa moderna tider. Afrikansk småkaka fungerar dock fortfarande ypperligt.

      • carson2012

        Kul!  ^5

      • negroidbollen

        Svartingbollar torde väl ligga i tiden annars? 

        • Pungspark

           Flyktingkulor.

  • MartinA

    Vi medborgare bör ha rätt att interagera med de andra medborgare som vi själva väljer. Frisörer har rätt att välja om de vill acceptera en kund eller inte.Så länge vi håller ingångna avtal (exempelvis anställningsavtal).

  • http://farligatankar.wordpress.com Farliga Tankar

    Hur gör man om man inte identifierar sig som varken man, kvinna eller könsneutral? Det borde finnas ytterligare ett par hundra alternativ att välja på.

  • dubium

    Nu har fanskapet iallafall med hjälp av detta agerande lyckats definiera sig som en TRAMSPERSON, det är ju bara en bokstav ifrån.

  • Claesson

    Hen är varmt välkommen hos DO iförd ett könsneutralt tält

  • negroidbollen

    Vad är en ”herrfrisyr”? Kan Noah definiera det? Enligt henne bör det bara finnas hen-frisyrer, således har denna förvirrade henshjärna inte blivit diskriminerad! 

    • BtgP

      Haha, klockren observation! :)

    • http://sv.wikipedia.org/wiki/Gere_och_Freke Gere

      Och så här ser Noahs henfrisyr ut:
       

  • diskriminerad_svensk

    En ny affärsidé kan vara att bli henfrisör. 

    • BtgP

      Ska hen och hum ha olika ingångar?

      Hen är den feminina varianten av det könslösa pronomet medan hum är den maskulina.

  • Couldhavetoldyou

    Om Noah Nord vid ett annat tillfälle vill gå till en kommunal badinrättning för att exempelvis simma en stund, vilket omklädningsrum väljer hen då?
    Det för herrar eller damer?  

    • Anonym

      Bra jämförelse.
      Om jag som man går in i damernas omklädningsrum, kan jag få pengar för att jag blivit diskriminerad då när jag blir utkörd?

      • lundabo58

        Inte om du är vit heterosexuell man …för då får du istället betala kränkningsböter till kvinnor och eventuella hens i omklädningsrummet.

    • monamuslim

      Är hon arab/MENA kan hen inte simma

    • http://www.motpol.nu/ Nils Motpol.nu

      Precis. Jag skall hädanefter definiera mig som kvinna och sitta i damernas omklädningsrum och titta.

  • kultainen

    Vilken härlig kultur (?)kollision.

  • BlondSvensk

    Förstår frisören, Vem fan vill gräva i ett lusbo?

  • Skrivaren

    Ju fler som sänker DO:s trovärdighet, desto bättre. Synd bara att det hela tiden ska kosta skattepengar att bevis hur idiotisk diskrimineringslagen är.

 

Högerextrema både störst och bäst

Ledarblogg. Några funderingar om Medierådets rapport om nätextremism.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
FÅR KRITIK: Joe Biden, USA:s vice president, prisade de judiska insatserna för att öka invandringen och skapa social rättvisa i USA. Men nu menar kritiker att han samtidigt bekräftade en rad antisemitiska föreställningar. Arkivbild: Marc Nozell/CC-BY

Biden: ”Judar” gav oss invandring, feminism och homoäktenskap. Kontroversiellt utspel.


HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons