Den högprofilerade vänsteraktivisten Bergdorf är nu arg på sin tidigare uppdragsgivare och hävdar att företagets agerande bevisar "hur rätt jag har".
På Twitter skriver L'Oreal att uttalandet om vita står i strid med företagets "värderingar" och att man därför avslutar samarbetet.
L’Oréal champions diversity. Comments by Munroe Bergdorf are at odds with our values and so we have decided to end our partnership with her.
— L'Oréal Paris UK (@LOrealParisUK) September 1, 2017
Det är inte första gången som det visar sig vara en dålig idé att anlita högprofilerade vänsteraktivister som kommersiellt företag. I slutet av 2016 tog biltillverkaren Audi det kontroversiella beslutet att låta polishataren och vänsterextremisten Kakan Hermansson marknadsföra bolagets bilar.
Efter att "Kakans" våldsbejakande uttalanden uppmärksammats på Twitter sparkade bolaget Kakan från kampanjen. Den åtgärden fick i sin tur Dagens Nyheters motorredaktör Jaques Wallner, som själv är dömd för ett vänsterextremt knivdråp under 1980-talet, att rasa offentligt mot Audis våldspudel.
"Tuff reklam är inget för fegisar", dundrade den vänsterextreme knivmannen i DN.