Enligt den tyska tidningen Bild och den brittiska tidningen Mirror genomgick Lubitz för sex år sedan ett 18 månader långt rehabiliteringsprogram för sin mentala hälsa. Han uppgavs då ha genomlidit en "allvarlig depressiv episod" och tvingades avbryta sin pågående pilotutbildning hos Lufthansa eftersom han inte bedömdes vara i stånd att flyga flygplan.
Enligt de tyska luftfartsmyndigheterna genomgick Lubitz dessutom särskilda regelbundna hälsokontroller med anledning av sin sjukdomshistorik. Trots det tilläts han fortsätta flyga reguljära passagerarflygplan och lämnades vid några ödesmättade minutrar i tisdags ensam vid spakarna i ett fullsatt Airbus A320-200.
De franska utredarna har nu begärt ut alla handlingar om Lubitz och många frågar sig hur det kan vara möjligt att någon med en känd historik av allvarlig depression tillåts flyga flygplan.
Lufthansas VD Carsten Spohr ville igår inte kommentera uppgifterna om Lubitz mentala hälsa och ansåg inte att Lufthansa eller dotterbolaget Germanwings agerat felaktigt:
– Han tog en paus i sin träning för sex år sedan. Sedan gjorde han testerna igen, både de tekniska och psykologiska, sade Spohr om Lubitz.
– Han bedömdes vara hundra procent i form att flyga, utan restriktioner. Jag vet inte varför han gjorde uppehåll, men han klarade alla medicinska tester, fortsatte han.
Polisen arbetar nu utifrån en hypotes om att Lubitz sjukdomshistoria, i kombination med en relationskris som utlösande faktor, gjorde att han i tisdags valde att ta sitt liv och 149 andra människor med sig i döden. Under en husrannasakan igår där polisen bland annat beslagtog Lubitz dator sade man sig ha gjort en "signifikant upptäckt", skriver Mirror. Vad upptäckten var för något ville man däremot inte gå in på, men det ska inte ha varit ett självmordsbrev.