Lyckade kampanjer gav inte fler väljare

Publicerad 1 juli 2015 kl 10.43

Inrikes. Under supervalåret 2014 var valkampanjerna professionellare än någonsin – ändå lyckades man inte locka fler väljare. Det skriver Lars Nord, professor i politisk kommunikation, och Marie Grusell, fil dr, i en ny rapport från forskningscentret DEMICOM, Mittuniversitetet.

Dela artikeln

Rapporten visar att stora ekonomiska och personella resurser satsades av partierna under valrörelsen 2014. Dessutom var kampanjerna professionellare än vanligt.

Traditionella metoder att nå väljare kombinerades med nya – dörrknackandet slog alla rekord samtidigt som sociala medieplattformar blev viktigare arenor än under tidigare val. Dessutom var mediebevakningen bredare, genom till exempel fler partiledardebatter.

Ändå gick det inte riktigt som man tänkt.

– I efterhand talar partierna om att valrörelsen var splittrad och otydlig utan avgörande sakfrågor eller särskilda mediehändelser. Helt enkelt en valrörelse utan egenskaper, säger Marie Grusell i ett pressmeddelande.

För trots att partiernas kampanjer varit kloka och att enskilda insatser under kampanjen var mycket framgångsrika, räckte det i många fall inte för att locka väljare att rösta på de partier som bedrivit dessa lyckade kampanjer. Ändå lär den nuvarande kampanjutvecklingen fortsätta.

– Valkampanjen är inte längre främst ett recept för att vinna val, utan mer ett måste för att inte tappa mark och bli frånsprungen av andra i kampen om de rörliga väljarna, säger Lars Nord.


Nyheter från förstasidan

S har lagt 5 miljoner på egna trollfabriker

Hånar konkurrerande politiker – anonymt. Men att SD gör samma sak är S-ledaren Magdalena Andersson djupt kritisk till.0 

Ekonominyheter

Bankomat bygger egna kontantdepåer

Startar eget distributionsnät när andra lägger ned.. "Bankomat kommer fortsätta att se till att människor kan ta ut och sätta in kontanter".0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Rumble anser sig ha missgynnats av konkurrenten. Profilerar sig som ett höger-Youtube med mer yttrandefrihet.0 

Mer från Inrikes

Färre unga vuxna får antidepressiva

Avbrott i kraftiga ökningen.. "För tidigt att säga om utvecklingen håller i sig."0 

Inte fel vägra kalla patient för "hen"

"Ickebinär" blev "felkönad".. Sjuksköterska vägrade lyssna, enligt anmälan.0 

Vetenskap

Tecken på atmosfär runt jordlik planet. Upptäckten med James Webb-teleskopet.0 

Kultur

Pojkscouterna blir könsneutrala. Byter namn – efter 114 år.0