Annonsen, som använts under skid-VM i Lahtis i Finland, föreställer ett dussintal rakryggade norska idrottsmän- och kvinnor från landslagen i backhoppning uppställda på rad.
Ovanför dem syns rubriken "Sky is the limit", samt texten:
"Med öga för guld och förväntansfulla blickar tar Norge än en gång hoppfull sats mot himmeln ... Vi önskar er lycka till".
Annonsen publicerades på en helsida i tidningen VG den 24 februari. Men kritiker har hävdat att den påminner om propaganda från 1930-talets Tyskland.
– Friska ungdomar som stirrar uppåt och framåt är något man förknippar med totalitära rörelser. Annonsen är lätt att förväxla med en som NS kunde ha gjort på 30-talet och 40-talet, säger historikern Nik Brandal till Aftenposten.
NS står för det norska nationalsocialistiska partiet Nasjonal Samling som ledde Norge under den tyska ockupationen.
Brandal menar också att det är problematiskt att ha en vapentillverkare som sponsor. Detta eftersom Norge har spenderat miljoner på att bygga upp bilden av landet som en nation för fred.
– Idrottsrörelsen har varit en viktig del av idén om en fredsnation. Vi väljer fredlig rivalitet snarare än krig, säger Nik Brandal.
Efter kritiken har annonsen dragits in.