"Alla salafister är inte jihadister, men alla jihadister är salafister."

Ny rapport: Antalet radikala islamister i Sverige har tiodubblats

Publicerad 28 juni 2018 kl 11.03

Inrikes. Antalet våldsbejakande islamister i Sverige har tiodubblats de senaste tio åren. Det skriver Försvarshögskolan på torsdagen samtidigt som man släpper en ny rapport om islamism. Högskolan kallar det för en "viktig" och "unik" studie.

Dela artikeln

Det är Försvarshögskolan som idag släpper rapporten ”Mellan salafism och salafistisk jihadism". Detta på uppdrag av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB).

Rapporten sägs vara unik i sitt slag och kartlägger den salafistiska jihadistmiljön i Sverige och deras påverkansmetoder.

Salafism beskrivs som en bokstavstrogen tolkning av sunni-islam med en strikt syn på "odelbar gud och total underkastelse för guds lagar".

"Salafism har i vissa fall visat sig utgöra grogrund för våldsbejakande jihadism. Alla salafister är inte jihadister, men alla jihadister är salafister", skriver Försvarshögskolan.

Enligt rapporten har salafism och den salafistiska jihadismen utvecklats under en längre period i Sverige. I grund och botten handlar det om en antidemokratisk ideologi eftersom att följa gud och guds lagar är det enda tillåtna, påpekas det i rapporten.

"Bland de mer iögonfallande händelserna har varit det omfattande resandet till jihadistiska grupper i ibland annat Afghanistan, Somalia, Irak och Syrien samt terrorattentaten på Drottninggatan i Stockholm 2010 och 2017", skriver Försvarshögskolan i sin sammanfattning.

Men förutom detta har det hänt mycket annat i dessa miljöer som allmänheten inte vet om.

Säkerhetspolisen har sagt att Sveriges våldsbejakande islamistiska miljöer har "tiodubblats på mindre ett decennium", från 200 till 2.000 på tio år. Detta speglar de framväxande radikala grupperingar som den nya rapporten beskriver, menar Försvarshögskolan.

Rapporten visar bland annat att islamistiska imamer har delat upp landet mellan sig geografiskt och att de försöker påverka muslimer utifrån sin tolkning av islam. Särskilt hat riktas mot shiamuslimer. Enligt rapporten anser salafisterna att shiaislam, som till exempel är den statsbärande religionen i Iran, har "uppfunnits av judar som låtsades ha konverterat till islam för att den vägen skada islam och den muslimska gemenskapen inifrån".

Återkommande i imamernas predikningar är "nedsättande budskap om bland annat kvinnor, homosexuella, judar, icke-troende och att inte integreras i det svenska samhället".

Vidare undersöker studien metoder som används för påverkan från salafistiska miljöer genom missionsverksamhet med internationella kopplingar. Likaså undersöks hur koranskolor kan påverka ungdomar.

"Salafister anser att ett viktigt och avgörande steg för att bygga en god islamisk karaktär är tidiga utbildningsinsatser i koranskolor och lågstadiet", står det i rapporten.

– Detta är ett förhållandevis nytt forskningsområde. Det saknas idag i stor utsträckning studier och forskning på de salafist-jihadistiska miljöerna i en svensk kontext. Framförallt saknas forskning om kopplingar mellan salafism och salafistisk-jihadism. Rapporten syftar till att bredda förståelsen för deras budskap och påverkansmetoder, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp i ett uttalande.


Karin i Växjö jobbade åt Ad Kan ✅ Började i MUF ✅ Judiske pojkvännen ✅ Hemliga frimurartecknet ✅ Snart svensk polis.0 Plus

Ekonominyheter

"Korkade" EU-korkar väcker ilska mot Arla

Stänk, spill och krångel.. Men EU-reglerna kräver fastsittande korkar på mjölken framöver.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Satte på "autopiloten" och tog en tupplur under färden. Andra bilister slog larm om sovande föraren – nu varnar polisen för fängelsestraff.0 Plus

Vetenskap

Ras och IQ mer tabu än pedofili och incest. Värsta man kan tycka – trots att det är sant.0 

Linköpingsforskare har skapat atomlager av guld. Döper nya supertunna materialet till "guldén".0 

Kultur

Älvsjömässan kan ersättas av klassisk stadsdel helt i trä. Ska ha plats för 15.000 invånare, enligt förslaget.0