Det är i höstens budgetproposition som regeringen nu föreslår att reklamskatten ska avskaffas helt redan vid årsskiftet.
Det skulle innebära att tidningar slipper betala skatt på annonser. Skatten berör dock bara större etablerade tidningar, så alternativmedia kommer inte gynnas av att skatten försvinner.
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) handlar det om att bekämpa så kallade falska nyheter, som gör henne mycket bekymrad, och att "stärka det demokratiska samtalet", skriver GP.
– Jag vet att det finns trollfabriker som producerar rykten. Om "fake news" inte kan mötas av seriös svensk dagspress är det demokratiska samtalet farligt ute, säger hon till tidningen och påpekar att dagspressen är hårt pressad i dagsläget.
Försvinner skatten kommer cirka 15 miljoner kronor gå tillbaka till de stora mediebolagen.
Förslaget kommer efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Men Magdalena Andersson tror att även Alliansen står bakom det.
Enligt Johan Hansson, vd för Stampen Media, är detta ett steg i rätt riktning men ett ännu viktigare steg vore att sänka momsen på digitala tidningar, vilket skulle gynna de etablerade nyhetsföretagen ännu mer eftersom den ligger på 25 procent. Enligt Hansson är det där som de "stora pengarna" finns, säger han till GP.
Det tänker regeringen också göra. Men för att sänka digitalmomsen till 6 procent krävs en regeländring i EU, vilket regeringen hoppas ska komma så fort som möjligt.
– Dagspressen är viktig för en fri, granskande och livaktig journalistik, och det är en central del av demokratin. Därför vill vi stärka dagspressens förutsättningar på det här sättet, förklarar finansminister Magdalena Andersson (S) för tidningen Journalisten.