Skatten föreslås bli 80 kronor för en enkelresa inom Sverige och 430 kronor för de längsta utlandsresorna. Enligt DN gör skatten att en Thailandssemester för en trebarnsfamilj kan bli över 3.000 kronor dyrare nästa år.
Exempelvis kommer ett flygplan som dagligen flyger mellan Stockholm och New York få en årlig skatt på 36 miljoner, uppger TT.
Flygskatten ska ge staten 1,7 miljarder kronor extra i kassan varje år. Men majoriteten i riksdagen är emot förslaget. Finansmarknadsminister Per Bolund tror ändå att förslaget kan gå igenom i riksdagen om det bakas in i höstbudgeten.
Bolund liknar skatten vid en grön skatteväxling som ska kompensera för att flygbolagen inte betalar för sina utsläpp. Regeringen vill också att konsumenter ska välja mer miljövänliga alternativ.
Men Anna Wilson, generalsekreterare på Svenskt Flyg, ser i stället skatten som ett hårt slag mot Sveriges ekonomi. Både turister och företag kan komma att lämna landet.
– Om turister väljer att inte resa till Sverige för att det blir för dyrt reser de någon annanstans. Om företagen med huvudkontor i Sverige inte får god tillgänglighet kommer de flytta huvudkontoren till länder med bättre tillgänglighet, säger hon till TT.
Enligt Wilson kommer skatten bli svår för flygbolagen att hantera ekonomiskt. Hon säger också att danska Kastrup redan är en tuff konkurrent till Arlanda och att en flygskatt skulle försvåra för Arlanda att locka nya direktlinjer, som näringslivet och huvudkontoren runt om i Sverige är i behov av. Danmark har ingen flygskatt.
Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.