Regeringen beslutade den 7 juli 2016 att tillsätta en särskild utredare med uppdrag om att föreslå hur utbildningen för nyanlända elever som kommer till Sverige under grundskolans senare årskurser kan anpassas för att öka elevernas möjligheter att nå behörighet till gymnasieskolan.
– Man kan nästan inte överskatta betydelsen av en fullgjord gymnasieutbildning för att komma in på arbetsmarknaden. Det är helt avgörande för många ungdomars möjligheter att ta sig in, säger "kunskapslyftsminister" Anna Ekström (S) till Aftonbladet.
På onsdagen kom den särskilda utredaren Ebba Östlin med sina svar.
Hon föreslår bland annat individuella studieplaner, längre lovskolor och utökad studiehandledning på modersmålet. Särskild fokus ska också läggas på vissa ämnen, som svenska, matematik och engelska.
Ett annat av utredningens förslag är att de nyanlända eleverna helt enkelt inte ska få underkänt i de ämnen som de egentligen inte klarat av. Istället ska de få ett skriftligt omdöme om hur mycket de har lärt sig.
"Flertalet huvudmän framför att eleverna visar stort engagemang och lägger ner mycket tid för att hinna ikapp jämnåriga elever men att deras insats ändå resulterar i ett underkänt betyg. Fokus borde i stället enligt vissa vara att visa på vad eleverna lärt sig och hur mycket de har utvecklats. Det skulle i sin tur leda till ökad motivation och förståelse än att få en massa F som i stället visar på skolmisslyckande", står det i utredningens betänkande.