Foto: Charlie Nguyen/CC-BY

Foto: Charlie Nguyen/CC-BY

Resolut nej till australiska homoäktenskap

Publicerat den 23 september 2012 kl 06:28

Canberra. Australiens parlament har med stor majoritet röstat nej till äktenskap för homosexuella. Det nedröstade förslaget kom från de australiska Socialdemokraterna.

Gilla artikeln på Facebook

Dela/Skriv ut

Hela 98 riksdagsledamöter röstade på tisdagen nej till ett förslag om att tillåta homoäktenskap. Endast 42 ledamöter röstade ja till förslaget, skriver Radio Australia på nätet.

Även premiärminister Julia Gillard och hennes ministrar röstade nej till lagstiftningen. Förespråkare av homoäktenskap förväntas ändå få igenom en liknande lag om några år, med hänvisning till den globala utvecklingen på området.

Cory Bernardi, en liberal ledamot i den australiska senaten, varnade för att nästa steg skulle bli att äktenskapet skulle omfatta tre eller fyra personer.

– Redan nu ökar efterfrågan på polygami och det talas om diskriminering, sade politikern och fortsatte:

– Vad kommer härnäst? Vi kommer snart också säga detta om relationer mellan djur och människor. Båda älskar varandra så då ska de alltså kunna gifta sig med varandra.

Bernardi tvingades avgå kort därefter, men ville ursprungligen inte distansera sig från sina uttalanden.

Den liberale oppositionsledaren Tony Abbott sade dock enligt en rapport från Radio Australia att han inte delar Bernardis åsikter. Då Bernardi hade erbjudit sig att avgå hade Abbott accepterat detta.

I Australien behandlas homosexuella par enligt samma regler avseende skatter och förmåner som heterosexuella par. Officiell status som gifta har de dock inte. Så sent som år 2004 godkände det australiska parlamentet en författningsändring som definierar äktenskap som något som endast kan ingås mellan man och kvinna. Utländska homosexuella relationer är därför inte officiellt erkända i Australien.

Efterhandsmodererat: Fria Tider ansvarar ej för innehållet nedan

Regler: Håll god ton. Förtal, hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och irrelevanta utläggningar om folkgrupper som inte uppenbart har med artikeln att göra plockas bort och kan leda till blockering. Inlägg får gärna vara kontroversiella men håll dig till ämnet och följ svensk lag.

  • Anonym

    Hurra! Bra röstat!

  • Anonym

    Äktenskap i dag handlar inte om att ligga med varandra utan om andra rättigheter. Barn är tydligen en rättighet i ett äktenskap. Om man då sanktionerar homoäktenskap måste man samtidigt ge dem rätt att adoptera barn eftersom det ingår i ett äktenskap att ha barn. Barn är dock inga rättigheter så därför tycker jag att de gör rätt i Australien, homopar får ju trots allt leva tillsammans och det är det viktigaste.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      det viktigaste är att man slipper höra om dem och se dem

    • Anonym

      Jag tycker att homosexuella skall få adoptera :)

  • Anonym

    Att det kan vara en så stor skillnad mellan socialdemokrater i Sverige och Australien. Jag tycker bättre om de australiensiska socialdemokraterna.

  • http://www.facebook.com/people/S-Vodevil-Stålhammar/566907908 S Vodevil Stålhammar

     De allra flesta argument MOT homosexuella är riktigt, riktigt dåliga. Strunt samma vem som vill ligga med vem eller vad. Det är inte det viktiga nu! Inte med den kraftiga invandring och de blinda politiker vi har, det är DÄR fokus ska ligga och INTE på en homofobi som är i klass med MUSLIMERNAS åsikter. Jag har flera personer i min nära umgängeskrets som är både bögar,flator och bi.  Jag är betydligt mer pervers än någon utav dem, JUST FUCKING SAYING!

    • Anonym

       Du har rätt. Vi måste se till det som enar oss för att kunna stoppa invandringen. Jag tycker att de sexuella avarterna är motbjudande men om folk håller sig hemma med det så slipper jag se det.

    • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

      Instämmer. Drygt med folk som tror kritik mot invandringspolitik automatiskt hänger ihop med att se homosexualitet som ett samhällsproblem. De får väl yra bäst de vill, men jag är inte intresserad.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      Jag tycker att de flesta argument mot homo”äktenskap” är riktigt, riktigt bra!

      Och generellt mot läggningen också…  Jag är homofob :)

    • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

      hur tänkte du nu? vad folk gör i sängkammaren skiter jag i men det är inte normalt och ska heller inte visas som normalt i samhället. homos ska inte ha särskilda rättigheter för att dom är homos utan ska acceptera att dom är en minoritet och finna sig däri.
      kan du inte få barn för att du är homo så ska du inget barn ha.

      homosex är inget som har med nationalister att göra för att vi värnar om kärnfamiljen och inget annat .

  • Anonym

    I Australien verkar förnuftet fortfarande vara i majoritet, och folket inte är smittade av pk-ismen understödd av Aftonblad och Expressen-liknande alster.
    Nu räknar jag med utspel.
    Homosexualitet är en sjukdom besläktad med övriga sexuella avarter såsom pedofili, nekrofili, tidelag mm. Det vidhåller jag!

    • Anonym

       Har du hört om skatan som var homofil, nekrofil samt sadist?

      • Anonym

        Menar du den som våldförde sig på sin brorsa efter han tortera han till döds?

        • Anonym

           Det låg en död skata på gården. En annan skata kom och började ömsom attackera våldsamt och ömsom försöka bestiga den döda skatan. De som såg det blev illa berörda och jagade bort skatan men den kom tillbaka och fortsatte varje gång. Då tog de bort den döda skatan och när de undersökte den visade det sig att även den var en hane.
          Det finns underliga djur i vår Herres hage.

    • Anonym

      Så vitt jag vet så är homosexualitet inte en sjukdom. 

      Och att jämföra dem med pedofili, nekrofili och tidelag tycker jag är mindre smart.

      Homosexuella är inte intresserade av att ha sex med barn, döda eller djur lika lite som du är det.

      Utan vill ha en vuxen partner som under inga omständigheter är tvingade till samlag.

      Seriöst människa, du är den som verkar mest sjuk som drar dem likheterna.

      • Anonym

        Du är uppenbart en liten förvirrad kille som i hemlighet drömmer om en hårig gubbr-v. 
        Därför försöker du med näbbar och klor försvara det uppenbart sjuka som ligger i ALLA sexuella avarter.

        • Anonym

          Jag är faktiskt en tjej och håriga gubbrumpor är ngt som jag skulle kalla en mardröm om jag drömde om det. 

          Jag försvarar inte alla sexuella avarter, jag försvarar inte dig.

          • Anonym

            Hej tjejen!
            Du försvarar alltså en avart men inte de resterande 100?
            Det tycker du inte är på något sätt diskriminerande den övriga majoriteten avartsidkare?
            Nu börjar vi närma oss en djup diskussion i filosofi.
            Du behöver inte försvara mig, men en kram är gött! 

            • Anonym

              Jag tycker inte att homosexualitet är en avart och det gör inte lagen heller. :)

              Vad det gäller alla dem andra avarterna som du hänvisar till så har jag inget intresse i att försvara dem.

              Vad det gäller kramar så kan jag meddela att jag är superbra på att ge dem, så visst en kram kan du få.
              :P

              • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

                du är tjej och du tycker gubbrövar är äckliga men du tycker inte homosexualitet är äckligt…

                alltså är du mer homosexuell än hetrosexuell

                • Anonym

                  Alltså nej för jag tänker inte direkt på vad två killar gör frivilligt med varandra inom det sexuella.

                   Och sedan behöver jag verkligen gå in på varför jag inte tycker att det är äckligt att vara lesbisk :P Och det finns säkert fina gubbrumpor som jag inte har sett för att vara riktigt pk nu ;)

              • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

                hmm det var kriminaliserat tills ganska nyligen

                • Anonym

                  1979 slutade det vara klassat som en sjukdom. Det slutade vara förbjudet innan.

                  Så himla nyligen tycker inte jag att det är.

                  Jag tror det handlar om att sluta vara rädd för det man inte känner till och om det gäller det sexuella, seriöst går du och tänker på hur alla andra heterosexuella har sex?

                  Om nej så gör det inte om bögar/lesbiska heller. Det gör livet lite lättare skulle jag tro.

                • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

                  men den största aids spridningen sker inte bland heterosexuella

                • Anonym

                  I dagen samhälle så sprids inte aids till största del bland homosexuella längre.

                  Och ett enkelt sätt att stoppa aids är att förespråka preventivmedel såsom kondom

              • Anonym

                Du har din åsikt klar och jag har min, och jag tror inte vi kommer längre i detta ämnet.
                Men kramen vill jag inte missa =)

                • Anonym

                  :)

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Jo visst är det en sjukdom!  en sjukdom blir inte friskdom bara för att man slutar kalla det för sjukdom

        det är en sexuell sjukdom/störning sm sitter i psyket

        • Anonym

          Det finns många grejer som tidigare har ansetts vara sjukdomar som numera inte är det.

          Och måste jag dra ett exempel för dig så be om det för jag kommer inte göra det nu utan jag hoppas att du inser att även om du vill kalla det störning så är det ” en störning” som många människor har och imed att vi generellt sätt inte är farlig så bör vi heller inte bli dömd som brottslingar. 

          Vill bara tillägga att jag inte tycker att det är en sexuell sjukdom eller störning som sitter i psyket.

           Om vi skall prata om vad jag tycker är det så är det pedofiler och människor som har samlag med djur.

          För varken barn eller djur kan ge sitt tillstånd att det är okej.

          Vilket både homosexuella och heterosexuella kan

      • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

        inte? hur kommer det sig att rfsls sida länkade till barnsex eskorter och barnsexparadis? att en av dom som invigde pride varit ordförande i en förening som vill legalisera barnsex?  det är just att likställa med pedofili och tidelag. ska vi ha parader för dom med?

        • Anonym

          Till och börja med så skulle jag väldigt gärna önska att RFSL ställde sig upp och sa att det den ordföraren har sagt eller gjort är inget som gemene man i RFSL stödjer för så är det.

          När jag fick reda på att den mannen hade sagt så uppsökte jag den mannen som ger ut qx för att fråga om detta var sant och sa att jag fann att det är fel att vi låter denna man öppna pride.

          Tyvärr lyssnade dem inte på mig.
          Utan hänvisade till att han inte hade sagt det på det sättet-snacket.

          Jag gick ur RFSL dagen efter.
          Och med detta så vill jag säga att RFSL står inte för alla homosexuella!

          Tyvärr så spelar pengarna in numera och ngn smått sjuklig bild av att vi skall tvinga på alla heteromänniskor homosexualitet, att alla skall älska den.

          Och det kommer aldrig funka.

          Och jag vill inte stå för det och jag vet att det finns massor av hbt som inte stödjer RFSL längre och med sorg måste jag säga att den där böglobbyn som alltid trodde var en myt, tyvärr finns.

          Men som sagt var alla stödjer dem inte.

          Vad det gäller barnsex-eskorter och barnsexparadis har jag ingen aning om vad du snackar om och det betyder inte att du har fel utan bara att jag inte hört det.
          Men som du kanske förstått så försöker jag leva i det verkliga livet och inte sluta inne mig i ett homosexuellt samhälle som människor som är med i RFSL tyvärr gör.
          (OBS: mina åsikter)

          • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

            ah det är ju därför vi ska tvingas på hen nu.

            • Anonym

              Nja, hen är väl inget som kommer från RFSL eller böglobbyn, det är väl mer från genusmänniskor.

              Och det är en stor skillnad mellan hbt och människor som är för hen

              • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

                same shit different name

    • http://profile.yahoo.com/EHITSK47K5OX4CE5IVQ274L5PI Ragnar

       Jag stöder dig till 200%.

    • Anonym

      Håller med.

  • Anonym

    Jag är h..elvetes less på bögar, blattar, flator som framhäver sig i alla tänkbara sammanhang, förstår ni inte själva att ni är inget att satsa på/i. Skulle gärna se en lag som den i Australien.

    • Anonym

      Denna irritation mot homosexuella finner jag konstig för många har problem med hur dem lever sitt sexuella liv.

      För vilket annat skulle det vara?

      Men varför om man nu ogillar bögar så mkt finns det så mkt killar som gillar att ha analsex med sina tjejer?

      Dubbelmoral kanske?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Ja det har du rätt i – bajshålet är ingen plats man ska köra in  könsorgan i.. oavsett vem man är

        • Anonym

          Du, det är nog det enda som du och jag är överens om ;)

      • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

        så länge sexuella avarter hålls inom sängkammaren så spelar det ingen roll. hur många sitter och säger hur hetero dom är på jobbet? det är inte så att man sitter och säger by the way jag är hetero medan bögar gärna vill påskina och visa hur mycket gay domär

        • Anonym

          Jag kan bara utgå från mig sj och jag sitter inte och säger hur mkt lesbisk jag är på mitt jobb.

          Naturligtvis så kan jag säga precis som dem flesta vad dem skall göra i helgen om ngn frågar eller vi snackar om det och då kommer jag säga att jag skall umgås med min partner.

          Är det ngt du tycker är jobbigt?
          För om det är en sådan liten grej du tycker är jobbig då blir det problem.

          Men om dem känner ett behov att skrika ut att dem är bög eller lesbisk då tycker jag att du kan ta upp det med den personen eller chefen och säga som det är att man får vara vad man vill så länge man inte skadar ngn men nu så är vi på jobbet och då kan vi väl fokusera på jobbet.

          Hur känner du över det?

  • Anonym

    Jag förstår inte vad folk har emot fudgepackers.

    Spelar väl ingen roll vad de gör?
    Ni ska ju inte umgås med dem ändå.

    Det positiva med att legalisera detta är att det retar upp muslimer :)

  • Anonym

    De viser bare hvilken djevelskap 
    Socialdemokrater er verden over, all ære til Australia nok en gang viser de veien.

  • Anonym

    Cory Bernardi–” Vad kommer härnäst? Vi kommer snart också säga detta om relationer mellan djur och människor. Båda älskar varandra så då ska de alltså kunna gifta sig med varandra.”

    http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/528067_412671738796647_1229506848_n.jpg

    • Anonym

      Hur kan du bevisa att djuret verkligen vill bli påsatt?

      Nopp, det går inte så där dör också din tes om att det kanske kommer hända näst

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        sen när tog sexuella minoriteter hänsyn till vad majoriteten anser?

        självklart kan nästa steg vara djur eller barn!  de perversa hittar alltid nån ursäkt för att legalisera sin favorit-pervesion!  – precis som du gjorde nu!

        • Anonym

          Jag tror faktiskt inte det.

          Sexuella minoriteter, vilka finna ord du använder men jag anser att det bara finns homosexuella och heterosexuella. 

          Så ngr fler finns det icke.

          Jag vet att jag antagligen kommer få bisexuella emot mig nu men jag anser att dem helt enkelt har svårt att bestämma sig.

          Barn kommer inte bli tillåtna att bli utnyttjade för det vore sjukt.
          Dem kan varken psykiskt eller fysiskt sätta sig emot en vuxen människa så att det skulle bli lagligt hoppas jag verkligen inte.

          Sedan djuren blir redan tyvärr utnyttjade i Sverige vilket jag inte kan förstå.
          För det är inte olagligt att ha sex med djur i Sverige.

          SJUKT och ÄNDRA på detta med en gång ni människor i Riksdagen.

  • Anonym

    Hela ämnet är urtråkigt och tjatigt. Själv struntar jag i vem ligger med vem, vem som gifter sig med vem, vem som är vegan och vem som cyklar till jobbet. Överlåt pyrajsinnet för skvallret till kvälssblaskorna alt veckotidningar och lägg krafterna på analys och informationens pulsåder…. 

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      detta är viktig information – att nationens medborgare bestämmer över sina egna traditioner och språkliga begrepp – inte politiker eller akademiker!

      • Anonym

        Du kanske önskar dig sharia lagar för vissa företeelser…..

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          Nix! 
          :)  

          kristna lagar i kyrkan – sekulära lagar på gatan – islamiska lagar i saudiarabien – och kinesiska lagar i Kina
          :)

  • Anonym

    Tidigare fanns i Sverige ”Registrerat partnerskap” men det avskaffades 2009 i och med detta med vigsel. Tycker det är synd att det alternativet togs bort.

  • Anonym

    Homoäktenskap är en styggelse. Good on you, Australia!

    • Anonym

      Säger vem då?

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

         vi
        :)

        • Anonym

          No shit :P

          Men jag undrade mer om han menade att kyrkan tycker det eller Australien eller helt enkelt bara han.

          För kyrkan tycker det inte för det finns inte tillräckligt om homosexualitet i bibeln att bedöma den frågan.

          Och jag hoppas inte Australien säger det för evigt.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

    backpackers får fortsätta åka till Australien, men the bajspackers får stanna hemma i Stockholm på semestern :)  

    • http://friatider.se/ Allan Sethsson

       Haha, bäst idag.

  • Anonym

    YES! Skönt att det finns politiker i världen med lite stake i som orkar stå emot alla skitpackare…… :)

  • Anonym

    Jag tycker att det är väldigt lustigt att se alla kommentarer som postas här i stil med: ”
    Politiker ska inte lägga sig i religion. ” ”
    Politiker borde inte bestämma regler åt kyrkan.” ”. . . begrepp som är fundamentalt i den kristna religionen. Detta kan och ska inte politikerna röra vid, endast acceptera ”.Det är lustigt, för att så många här på FT brukar annars skrika om hur vi måste reglera islam på olika sätt med politiska medel. Nu vet jag inte om det är just ni som brukar göra det (ni som postat mina exempel), men ni har en hel del likes bakom er och ingen kritik. Hade det handlat om islam tror jag dock det sett annorlunda ut.

    • Anonym

      Kontrajihadister brukar bära ett oändligt stort hat och ibland rätt paranoida föreställningar om just Islam, som tur är de en minoritet, i alla fall på FT.

      De flesta konservativa, libertarianer och nationalister är rätt tydliga och konsekventa med sina avsikter. Bland annat att Islam inte bör vara något svenskar ska adaptera, utan att för den delen vilja förbjuda religionsfrihet eller gå på korståg mot t.ex. Iran.

    • http://vargiveum.wordpress.com Varg i Veum

      Personligen anser jag konsekvent att religion och politik ska inte blandas. Vill inte muslimer eller kristna att deras kyrkor ska viga homosexuella så ska de inte behöva göra det. Homosexuella kan skapa sina egna religioner och inte acceptera heteros eller dvärgar om de vill. Vad de tycker bakom murarna i sina moskeer o kyrkor ska ingen lägga sig. Först när de visar upp sina fula trynen bland vanligt folk och hävdar att deras fantasier på något sätt ska påverka normala människor ska vi säga stopp. .

      Religion är gjort för att tolkas som man vill. En del tolkar det som att det är guds exakta ord, att gud menade det han lät nedskriva i sina böcker, andra väljer att plocka bort saker som inte passar dem och hänvisar till att det är ”tidsandan” som om gud var så fattig i sin intellektuella förmåga att han bara kunde hitta på regler utefter hur det såg ut då när religionen hittades på.

      Just därför ska religioner hållas borta från vanligt folk (via politiken) Det finns ju inte bara en tolkning av en religion som alla skriver under på, det är ju totalt vansinne om normala samhällen ska anpassa sig till alla jävla tolkningar som finns.

      Med det sagt så anser jag dock att homos ska kunna ha samma legala status (och skyldigheter naturligtvis) som gifta heteros om de väljer det. Men det betyder inte på något sätt att de måste tvingas in i kyrkor med kofot för att få denna status. Det är bara trams som böglobbyn håller på med.

      • Anonym

        Jag tycker att varje präst skall få bestämma sj om dem  vill viga homosexuella, det borde ju vara det lättaste.

        Vad tycker du?

        • http://vargiveum.wordpress.com Varg i Veum

           Jo, om nu just den kyrkan bestämt att homosexuella ska få vigas i den kyrkan, absolut.

    • Anonym

      TVÄRTOM!  Islamister påtvingar samhället utanför deras samfund att underkasta sig islamisternas regler!

    • Anonym

       I naturen, som vi ju är en del av, behövs det för fortplantning en maskulin och en feminin part. Två av samma sort är fel.

      • Anonym

         Bortkastad tid att sprida sin säd för vinden.

        • Anonym

          Nu är det så att lite fler människor borde låta sin säd spridas för vinden för vi är överbefolkade på den jord.

          • Anonym

            Din far skulle definitivt gjort det, och låtit dig blivit en fläck på lakanet.

            • Anonym

              Må så vara men personligen så kan jag inte hålla med dig där.
              Sedan så tycker jag att du kanske skall höja din nivå när du diskuterar

      • Anonym

        Homosexualitet finns inom andra arter också..och det tycker du är fel också eller?

        Skall vi utrota dem med?

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          jo det finns djur som är pedofiler och kannibaler också!  Det finns GOTT om det!

          • Anonym

            Ja, det är så men som jag sagt tidigare anser jag inte att man kan jämföra pedofiler och hbt.

            Och kannibaler, seriöst…

            Jag menar varför måste du alltid jämföra hbt med ngr av dem mest sjukaste avarterna som det finns?
            Kannibalism är inte tillåtet och inte heller pedofiler men hbt är.

            Så skillnad är det.

        • Anonym

           Jag skrev inte att de skulle utrotas. Läs!

          • Anonym

            Nä du skrev inte utrota.

            Men vad är du vill då?
            För du är ju inte för att hbt får lika rätter i ett samhälle

    • http://twitter.com/skogas242 Lethal_respons

      reglera islam? banna islam och judendom och kristendom. inget av dom har med svenska folket att göra. alla tre är sandreligioner som inte ska appliceras här

  • Anonym

    Ett äktenskap är en förening mellan en man och en kvinna. Sexuellt avvikande får gärna hitta på andra föreningar. Jag bryr mig inte om andra sexualiteter så länge dem inte skadar någon.

    Men rör inte det heterosexuella äktenskapet är ni snälla. Hitta på något eget istället.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

      exakt!  de är som om en grupp skulle börja kalla begravningar för skilsmässor.. – det skulle ju inte bli skilsmässor oavsett hur man lagstiftade – en begravning är en begravning – och en skilsmässa är en skilsmässa

      äktenskap =  man + kvinna + evigt trohetslöfte

      hitta på nåt eget ord!  personligen så kallar jag enkönat förhållande för ”systerskap” eller ”broderskap” eller ”vänskap”… om man tafsar  på varandra under denna vänskap så gör det ingen skillnad…  det har inget med man+kvinna-relationen att göra

      • Anonym

        Så för att klargöra din synpunkt har du egentligen inget problem med att hbt gifter sig eller finns så länge dem inte tvingar sig in i Svenska Kyrkan?

        • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

          De kan inte gifta sig eftersom giftemål/äktenskap BETYDER en förening mellan man och kvinna

          ja vad de gör på sina sjuka klubbar eller hemma i sin kvart det skiter jag i

          • Anonym

            Egentligen så har vi samma åsikt. 

            Förutom att du gillar att kalla hbt för sjuka ungefär lika kul som om jag skulle säga att alla med svart hår är sjuka.

            Personligen tycker jag att äktenskapsfrågan skulle blivit valfri i kristendomen.

            Prästerna skall sj få bestämma om dem vill eller inte vill gifta hbt.

    • Anonym

      Du kanske skulle börja kalla hbt för hbt istället för sexuellt avvikande så kanske dem skulle börja lyssna på dig

  • Anonym

    Äktenskapet som vi är vana att se det, mellan 1 man och 1 kvinna, är ett begrepp som är fundamentalt i den kristna religionen. Detta kan och ska inte politikerna röra vid, endast acceptera. Andra former av samlevnad med ett formellt löfte om ömsesidigt ansvar kan den värdsliga makten mycket väl lagstifta om, men kalla det inte äktenskap, kalla det gärna partnerskap. Dessa förbindelser kan vara av alla upptänkliga slag, men jag tror en rimlig gräns sätts vid att det ska vara relationer mellan levande människor vid rimligt sunda vätskor. Huvudsaken är att vårt gamla begrepp, Äktenskap, får stå kvar fullkomligt orört och att kyrkan har frihet att själv besluta om tolkningen av Bibeln. Däremot tror jag det är bra om vi kan inlämma fler former av partnerskap i den normala lagstiftningen, såsom arvs, skatte, och bidragsdelarna.Jag tycker inte heller att partnerskap skall ge rätt till adoption, snarare tvärtom. Barnen rätt och skydd måste gå före de vuxnas rätt till självuppfyllelse. Elton Johns tilltag är en styggelse, vad för slags liv får deras barn? 

    • Anonym

      Väl talat!

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

       tack !

    • Anonym

      Jag tror att Elton Johns unge får ett betydligt bättre liv än vad många andra får.

      Sedan så håller jag personligen med dig om att man skulle likaväl kunna kalla giftemål mellan homosexuella partnerskap men då skall det vara samma rättigheter och skyldigheter som en heterosexuell har i samhället.

      Sedan så tror jag inte att barn mår dåligt av att leva i familjer med två mammor eller pappor.

      Känner du ens ngn som gjort det?
      Jag tror att kärleken är den viktiga inte vilket kön föräldrarna har

      • Anonym

        Det är möjligt att Eltons unge får ett bättre liv än andra men det är inte troligt. Han är gammal, homosexuell, ständigt resande och alldeles för rik. Statisikt har barn till enkönade förhållande sämre prognos än barn till heteropar. Barn är av naturen lojala mot sina föräldrar och kommer därmed att i alla väder försvara dem mot samhällets tryck. Eftersom samhället i gemen ogillar företeelser som är avvikande så kommer barnen att helt oskyldiga få ansvara för sina föräldrars beteende. Det är orätt att utsätta barnen för detta extra sociala tryck endast för att själv få uppleva föräldralycka. Med partnerskapet följer naturligtvis alla rättigheter och skyldigheter som normalt följer med äktenskap, skillnaden är att det ingås utanför kyrkan. Kärleken till varandra och barnen är viktig och älskar man barn avstår man från att utsätta dem från de problem det innebär att ha homosexuella föäldrar.

        • Anonym

          Elton har en partner bara så du vet.

          Så jag tror inte att den ungen kommer att ha det så svårt.

          Sedan vad det gäller att barn är lojala mot sina föräldrar gör att du precis sagt att det är naturligt och okej att föräldrar som är knarkare, kriminella, iq-fiskmås har barn.

          Jag finner det fortfarande stor sannolikhet att barn mår bättre av kärlek av deras föräldrar än att inte ha ngt.

          Sedan så är inte dem statistikerna rättvisa…du kan inte sätta en förening som är emot hbt att göra undersökning..

          Alltså jag tycker personligen att behåll ert äktenskap och ge mig ett partnerskap som ger mig likadana skyldigheter och rättigheter som gifta heterosexuella har.

          Du är medveten om att det finns människor som inser sent i sitt liv efter dem skaffat barn att dem är homosexuella..

          Du anser inte att dem skall få ta hand om sina barn eller?
          Grejen är den att man kan inte säga att en viss grupp människor inte får skaffa barn om alla andra får det. 

          För som det är nu så är det kleti och pleti som skaffar barn och absolut gör sina barn olyckliga.

          Sedan anser jag att krävs mer forskning angående barn i hbt-hem absolut.

          Alltså vi kan inte vara naiva och säga att det inte kommer vara annolunda för en unge som bor på landet med hbt föräldrar och en unge som bor i en stor stad….för det kommer det.

          • Anonym

            Jag anser nog att – knarkare, kriminella, iq-fiskmås- också bör tänka på barnens bästa innan de skaffar dem. Att kärlek är bra och troligen nödvändigt för en god uppfostran gäller både heterosexuella och andra läggningar eller konstellationer, de från normen avvikande har inte monopol på kärlek. Uppenbarligen har vi olika åsikter och värderningar i denna fråga. Jag tror vi bägge vet var vi står och vidare diskussion blir nog mycket upprepningar.

            • Anonym

              Håller med dig att det är en stor sannolikhet i det 

  • Anonym

    Australien är ett av få västländer som fortfarande verkar ha en någorlunda sund inställning.

    • Anonym

       Jaså, har du någon aning om deras demografi?

  • Anonym

    Politiker ska inte lägga sig i religion. Så låt kyrkan själva välja

    • Anonym

      Varför ska bögar och flator helt plötsligt ha kyrkans godkännande?? Dem har ju varit antikyrkan så länge, det som små barn som vill ha sina föräldrars OK på att titta på tv efter 20

      • VhiteFox ->*

        Eftersom vigsel är ett religiöst begrepp för en man och en kvinna. Vill bögar och flator bli partners ska de hitta på ett eget begrepp. De ska dock inte kunna gifta sig i en kyrka. De går mot religionens grundlagar men vill ändå använda sig av religionens ritual. Det går inte ihop.

        • Anonym

          Nu är det väl så att bibeln går att tolka på olika sätt.

          Grejen för många homosexuella är att dem vill ha samma villkor som heterosexuella om i fall deras relation precis som vissa heterosexuellas relationer inte skulle funka.

          Sedan är jag som sj är homosexuella av den åsikt att jag vill inte gifta mig i kyrkan men om nu människor vill det så vore det väl bäst att tillåta dem prästerna som vill viga homosexuella göra det och dem som inte vill det behöver det inte istället för att göra det till ett tvång.

          Vad tycker du om det?

          • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

            Jag pallar inte homofober, men homosexuella har ingen självklar rätt att vigas i kyrkan, eftersom stat och kyrka är åtskilda. Det är upp till kyrkan att bestämma helt enkelt, och är HBT(Q?)-rörelsen missnöjd kan den starta eget religiöst samfund.

            • Anonym

              Du vet för att vara helt ärlig så kan jag inte riktigt förstå varför hbt vill vara med i kyrkan.

              Varför kämpa mot ngt som inte gillar dem när dem som du säger kan starta en egen församling.

              Men jag har aldrig fått ett riktigt bra svar på det från ngn, har du?

              • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

                Jag skulle gissa att de ser det som ett framsteg om kyrkan behandlar dem likadant som heterosexuella.

                • Anonym

                  mm, men i grund och botten om man skall vara helt ärlig och allt det där nu så är kristendomen en patrialkalisk religion..så hur lika kan man egentligen bli behandlad…bara en långt OT fråga :P

                • http://twitter.com/Charlie_Lindh SD-trollet

                  Kristendomen är vad man gör den till. Jag har två kristna vänner, och bägge är tjejer.

          • VhiteFox ->*

            Många kyrkor har debatter om vilken inställning de ska till homosexualitet. Kanske inte i Sverige eftersom det endast en finns stor kyrka nl. Svenska kyrkan.

            Om en kyrka hade beslutat att de godkänner vigsel av homosexuella då kan präster säkert viga dem om de ville. Däremot om en kyrka bestämde nej då ska inga präster kunna gå emot det beslutet. Då om prästerna eller andra homosexuella inte håller med kan de ansluta sig till en annan kyrka eller helt enkelt skapa andra begrepp eller en annan religion för den delen.

            • Anonym

              Personligen så förstår jag inte varför människor vill vara med i en kyrka som inte stödjer dem från början. 
              MEN det är min åsikt.

              Om ett beslut har gått på ett demokratiskt sätt så finner jag ingen anledning till att det skall motarbetas på andra sätt en att ta upp förslag på möte om det nu är så att man vill arbete för att andra en man och kvinna skall få gifta sig. Så jag håller väl med dig där. 
              Lite skrämmande eller hur ;P

  • Anonym

    Politiker borde inte bestämma regler åt kyrkan. Detta är något kyrkan själva borde göra.

    • Anonym

      Ja för det har ju funkat så bra tidigare.

      Nä just det

      • http://www.facebook.com/profile.php?id=100003446126416 Ulian Aliev

        Jo det har det!  Kyrkan har alltid varit en sträng och sund kraft i samhället

        • Anonym

          Sträng ja men sund?

          Då kan du inte ha läst den kristna historian.

        • Kramforsbo

          Hahaha
          Det mest patetiska inlägget jag någonsin har läst!

Varje år får över 30 000 människor uppehållstillstånd i Sverige för att kunna inleda en sexuell relation i landet. En klar majoritet är kvinnor, – de flesta från muslimska länder. Foto: James Gordon/CC-BY-NC

Även politiskt korrekta sexköp bör förbjudas

Ledarblogg. På Aftonbladet gör man skillnad på trafficking och trafficking.

Ge ett bidrag

Fria Tider tar inte emot skattemedel. Därför är vi helt beroende av stöd från våra läsare. Tack för din hjälp!


Donera med bank
Annons
Kultur
Tyska frikårssoldater, här fotograferade spanandes efter kommunister under gatustrider i Berlin 1919. Bildkälla: Tyska förbundsarkivet.

Bokrecension: The Outlaws. Thomas Weber har läst en hårdkokt berättelse om frikårstidens Tyskland.

Fler nyheter
HÅLLER KOLL: Frankrikes president François Hollande skärper nu övervakningen av fransmännens värdetransaktioner. Pengar och guld får inte längre skickas med posten. Foto: Hollandes kampanj/Flickr

Fransmän förbjuds skicka guld och kontanter med posten. Skärpt övervakning mot "penningtvätt".


Foto: A. Synwell

Ungern ändrar grundlag efter EU:s stämningshot. Global seger i flera frågor.


 

Obama kan läsa din e-post. USA kan bläddra i svenska myndigheters mejl.


ONÖDIGT: Kommunala folkomröstningar har hållits på folkets initiativ vid sju tillfällen sedan 2011. I fem av fallen har politikerna struntat i valresultatet. Foto: Dahlstroms/CC-BY

Svenska politiker struntar i lokala folkomröstningar. Kommunala folkinitiativ verkningslösa.


KÖR ÖVER EXPERTERNA: En enig internationell expertis varnar Sverige för de höga bostadspriserna. Men Anders Borg och regeringen agerar tvärtemot kraven från EU och IMF – och försöker istället öka prisnivån ytterligare. Foto: Regeringen

IMF varnar Borg: Din bostadsbubbla håller inte. Kräver sänkt bolånetak och avskaffat ränteavdrag.

Efterlysningar

Här visas efterlysningar av personer i Sverige och internationellt. Du hittar fler efterlysningar i vår avdelning Blåljus

POLISEN EFTERLYSER. Kan ha varit delaktig i misshandel på  Mäster Samuelsgatan i Stockholm, den 10 mars.

Inlagd 13 jun 2013
Efterlysta av polisen

Läs mer

"Aziz", 22, efterlyst för mordförsök.. Foto:  Polisen

Inlagd 30 maj 2013
Man efterlyst för mordförsök

Läs mer

EFTERLYSTA. Foto: Polisen

Inlagd 16 maj 2013
Misshandlade och rånade kvinna – fastnade på bild

Läs mer

EFTERLYST. Waseem Al-Jubouri, 22. Foto: Polisen

Inlagd 15 maj 2013
Efterlyst för synnerligen grov misshandel

Läs mer

Mannen på bilden är efterlyst misstänkt för stöld av två vattenskotrar. Foto: John Lundholm

Inlagd 12 maj 2013
Här försvinner tjuvarna efter fräck stöld av vattenskotrar

Läs mer

 

Inlagd 8 maj 2013
Han jagas för danskt tonårsmord

Läs mer

Senaste nyhetsbilder

Här visas de senaste bilderna från våra bildleverantörer. Du länkas direkt till fotografens webbplats.

Vetenskap
Vikingaskepp av mindre modell. Henri Bergius/CC-BY-SA

Ny vikingafärd i Amerika upptäckt. Sannolikt platsen där vikingar träffade på skrälingar.


DUMHET GÅR I ARV: Studien har funnit genetiska markörer för utbildningsnivå genom att studera 100.000 deltagare. Foto: 53416677@N08/CC-BY (flickr)

DN erkänner: Gener avgör din intelligens. Genetiska markörer visar utbildningsnivå.


Honungsbi. Foto: Flickr/Ryan Wick

Dresserade honungsbin letar landminor i Kroatien. Små bevingade insekter ska i framtiden rädda liv.


Visa fler vetenskapsnyheter

Senaste nyttHeta ämnen
Tipsa redaktionen

Detta ärende gäller (obligatoriskt)

Ange en e-postadress (obligatoriskt)

Ämne (obligatoriskt)

Meddelande och/eller länk (obligatoriskt)

Bifoga fil (frivilligt)

Spamkontroll: (svara på frågan)
Vad heter Sveriges huvudstad? 

Senaste kommentarer
Gilla oss på Facebook
Annons